Nymfomanka, část I. / Nymph()maniac (2013/117/Dánsko, Německo, Francie, Belgie, Velká Británie/Drama, Mysteriózní, Komedie, Erotický, Povídkový) 65%

18.12.2022 22:36
JEDNOU VĚTOU
„Otevřená studie ženské sexuality podle kontroverzního režiséra Larse von Triera.“

OBSAH
Otevřená studie ženské sexuality, prostřednictvím hlavní postavy. Hlavní hrdinku Joe najde zmlácenou v parku, starší muž jménem Seligman. Nymfomanka Joe odhaluje samotářskému intelektuálovi tajemství svého pokrouceného životního osudu, plného sexuálních prožitků. Vyprávění Joe je rozděleno do osmi kapitol, ve kterých se postupně dostáváme od jejího mládí a dospívání až k dospělosti. (Aerofilms)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Lars von Trier mě opět donutil přemýšlet. Nejenom, že natočil osobitý životopisný film, ale zároveň pobořil hranice výbornou kamerou a zvláštním způsobem vyprávění, což mu vlastně vůbec není cizí. Co už je horší, tak fakt, že celý ten příběh o nymfomance rozdělil do dvou dlouhých dvouhodinových filmů, které nemají vůbec žádný zásadní bod, na který by se divák měl zaměřit. Prostě se jen objeví Charlotte na zemi kompletně zmlácená. Ujme se ji výbornej Stellan a chce si vyslechnout příběh. Proč vlastně Charlotte leží zmlácená uprostřed ulice? No A Charlotte začne vyprávět. Kapitola jedna - poznání, že mám frndu. Kapitola dvě - poznání toho, jak mám frndu používat. Pak už se to začíná roztáčet v tom duchu, že nymfomanka využívá druhý a je jí u prdele, co tím způsobuje. Zároveň začíná potkávat ještě větší svině, než je ona. Chvílemi je to absurdní, chvílemi je to legrace, pár záběrů je tu v rámci poctivýho porna, ale jako celek je to pro mě absolutně nic neříkající. Nicméně po skončení filmu jsem okamžitě skončil na druhý díl, protože jsem doufal, že ten příběh se alespoň trošku zvrhne... (Malarkey) 1*

Musím se přiznat, že když se na začátku filmu objevil titulek, sledujete zkrácenou cenzurovanou verzi, měl jsem sto chutí se zvednout odejít. Obecně nemám rád, když mimo režiséra (kterej dle titulku dal k cenzuře souhlas, ale nespolupracoval na ni) někdo rozhoduje o tom co pro mě je vhodný a co ne. Bohužel ceny lístků jsou tak vysoké, že jsem si gesto z odchodem ze sálu rozmyslel. Od začátku mě bylo jasné že haló, který kolem filmu bylo, je přehnané, někdy to vypadalo spíš na placené PR, aby do kina natáhli i posledního nadržence, a abych řekl pravdu, po titulku "sledujete cenzruovanou verzi" jsem si myslel, že neuvidím ve finále ani jednu kozu. Z tohoto pohledu jsem byl nakonec mile překvapen, protože to málo sexuálních scén co ve filmu bylo, bylo velmi kvalitních, syrových a realistických. Film je zde prezentován, jako otevřená studie ženské sexuality, tak to je trošku usměvné, protože "mám ráda sex tak na 10h mám pana H, na 11h mám pana K a na 13h pana B" na tom fakt není co studovat, zatím bez znalosti druhého dílu mě to přišlo spíše jako životopisně vyprávěný film o ženský co má ráda sex, brala si co potřebovala a srala na následky svoje i těch druhých. Nic skandálního, nic studijního a ani nic světoborného se nekoná. Vyjma kvalitní filmařiny, (byť několika minutový záběr na zeď mě zase až tak nebere ) a výborných hereckých výkonů tady fakt musím pochválit Stacy Martin, tu holku jsem absolutně neznal, ale už teď se budu těšit na její další filmy. Své hodnocení můžu po skouknutí druhýho dílu ještě změnit ! (Enšpígl) 3*

Přerušená onanie. Tuhle metaforu můžete číst v zásadě dvěma způsoby. 1. Vytržení z hluboké fascinace při sledování těkavého dialogu stárnoucího kulturního muže (Seligmana) a impulzivní, živočišné ženy (Joe), která mu líčí své sexuální zrání s důrazem na přízemnost, zatímco on detaily plné poševních sekretů umísťuje do sítě paralel, archetypů a postupů klasického umění. 2. Přerušení režijní masturbace Larse von Triera. Třetí hříšník do bizarního psychoanalytického sezení je bezesporu dánský enfant terrible, který před divákem obnažuje významy i svou režijní metodu. Penis Shii LaBoeufa není tou „nejexplicitnější“ složkou Nymfomanky. Tou je způsob, jakým Trier důsledně mění vyzývavé téma v odvěký žánr Bildungsromanu, který po vzoru starých textů v úvodu prozradí, o čem další kapitola bude, co se v ní divák dozví a s jakým záměrem ji vypravěč vypráví. Manýra? Určitě. Funkční? Ne vždy. Vzhledem k tomu, že nemá cenu hodnotit fragmenty, které Trier důmyslně zhodnocuje v průběhu CELÉHO vyprávění. Zůstanu jen u toho, že tohle veřejné sebeukájení, které se nevyhýbá excesu, ale zároveň působí místy na Dánovy poměry možná až překvapivě krotce a kultivovaně, má mojí soustředěnou pozornost na další dvě hodiny zajištěnou. (Marigold) 4*

VELKÁ RECENZE
Prý porno v kině. Pche! Tři fakeové detaily na úd, nahá vychrtlá slečinka, kterou to souložení zjevně moc nebaví, jedna kapka poševního sekretu stékající po noze a ejakulát na bradě. S tímhle byste servery pornoúložišť asi nestrhli. Šokantní pověst zkrátka reálné podobě Nymfomanky (respektive její úvodní části) neodpovídá, protože většinu explicitních věcí už jste viděli v traileru.
První půlka čtyřhodinového macka od Larse von Triera je v jádru spíš rozverným úvodem do problematiky nymfomanie. V pěti kapitolách vás seznámí s touhami lačné Joe, s jejími prvními, druhými i stými sexuálními zážitky a s postupnou konfrontací „nemocné“ slečny s jejím stavem věčného neukojení i tím, jak její sexuální apetit dokáže destruktivně rozvibrovat veškeré její okolí.
Trier opět točí s ironickým nadhledem, takže si divák nemůže být úplně jistý, kdy je hledání matematických principů nebo univerzálních zákonitostí v zásunech ještě osvícené a kdy si režisér už dělá ze všech regulérně prdel. Kapitoly se sice stylově různí, významová mnohost ale zůstává, takže pokaždé se k tématu lidské sexuality podotýká něco nového, poutavého, trefného.
Příběh Nymfomanky Joe je nicméně v první části obalen spíš do oparu romantických nadějí – jeho zničující sekvence teprve čekají ve dvojce. Trier tu každopádně potvrzuje pověst svojského autora, který dokáže maximálně přitáhnout pozornost k sebevětší absurditě, prasárně nebo filmovému materiálu, jenž se z divácké přízně naopak snaží spíš vyvázat. Není to úplně případ Nymfomanky, která je poměrně přístupná a přítulná, ovšem způsob, jakým i tady Trier zvládá publikum přikurtovat k plátnu v tak rozrůzněných kapitolách bez jednotícího a silného vyústění, je typický... a obdivuhodný.
Nymfomanka je tak zatím cenná hlavně tím, jak přesně v ní Trier z pozice starého depresáře dokáže postihnout vnitřní prázdnotu pošramocené duše, která se snaží svůj neklid přebít hltáním vnějších požitků. Mechanické soulože, honba za orgasmem ve snaze přehlušit upřímnou bolest, marná snaha po naplnění mysli stimulací těla, to všechno je v Nymfomance zachyceno s až encyklopedickou přesností.
Možná je té akurátnosti ale přeci jen příliš a zatím z Nymfomanky sálá víc Trierův profesroský přístup k látce, než že by se tu formoval živelný filmový opus, otřásající kinematografií i něčím jiným než kontroverzním tématem a mohutným očekáváním. Nic strhujícího nevyhlížejte - jen na Dánovy poměry plnější kina, multiplexy nevyjímaje.
Navíc tu je jasně cítit slabina velikánů Tarantinova typu, jež si už můžou dovolit cokoliv se jim zlíbí, a tak se opájí každý svým tahem, bez ochoty krátit, zhutňovat a podřizovat se pravidlům média, které jim dovolilo proslavit se – a vytasí se třeba se čtyřhodinovým mackem, poněkud zbaběle děleným na kapitoly a na dva separátní filmy, místo toho, aby na maximum napnuli své kreativní síly, a vše podstatné vměstnali do silné a sevřené výpovědi o maximálně dvou a půl hodinách. Zatím v tom spatřuju spíš lenost a fascinaci sebou samým, nežli cokoliv jiného. Dvojka mě ale možná vyvede z omylu.

Ocenění:
European Film Awards
2014 - Lars von Trier (Nejlepší film) (nominace)
2014 - Stellan Skarsgard (Nejlepší herec) (nominace)
2014 - Charlotte Gainsbourg (Nejlepší herečka) (nominace)
2014 - Lars von Trier (Cena diváků) (nominace)

Robert Awards (Danish Film Awards)
2015 - Lars von Trier, Louise Vesth (Nejlepší dánský film)
2015 - Lars von Trier (Nejlepší režisér)
2015 - Lars von Trier (Nejlepší původní scénář)
2015 - Manuel Alberto Claro (Nejlepší kamera)
2015 - Manon Rasmussen (Nejlepší kostýmy)
2015 - Molly Marlene Stensgaard, Morten Hojbjerg (Nejlepší střih)
2015 - Kristian Eidnes Andersen (Nejlepší zvuk)
2015 - Peter Hjorth (Nejlepší vizuální efekty)
2015 - Stellan Skarsgard (Nejlepší herec v hlavní roli) (nominace)
2015 - Charlotte Gainsbourg (Nejlepší herečka v hlavní roli) (nominace)
2015 - Jamie Bell (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
2015 - Uma Thurman (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)
2015 - Stacy Martin (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)
2015 - Simone Grau Roney (Nejlepší výprava) (nominace)
2015 - Dennis Knudsen, Morten Jacobsen, Thomas Foldberg (Nejlepší masky) (nominace)
2015 - Lars von Trier, Louise Vesth (Divácká cena) (nominace)

Polish Film Awards
2015 - Lars von Trier (Nejlepší evropský film) (nominace)

DABING
Vyšlo v původním zněním.

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 26.12.2013 Aerofilms
                      15.9.2014 Aerofilms
                      24.11.2022 Aerofilms
Premiéra USA: 6.3.2014 (internet)
Premiéra Dánsko: 25.12.2013
Premiéra Německo: 9.2.2014 (uncut version) (Berlin International Film Festival)
Premiéra Francie: 1.1.2014
Premiéra Belgie: 1.1.2014
Premiéra Velká Británie: 22.2.2014
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 17.6.2014 Aerofilms
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 9 940 719
Návštěvnost v ČR 79 620
Náklady (Rozpočet) - $ 13 600 000

FILMY V SÉRII
Nymfomanka, část I. gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0262/
Dánsko / Německo, Drama / Mysteriózní, 2013
Režie: Lars von Trier, Hrají: Charlotte Gainsbourg, Stellan Skarsgard

Nymfomanka, část II. gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0269/
Dánsko / Německo, Drama / Mysteriózní, 2013
Režie: Lars von Trier, Hrají: Charlotte Gainsbourg, Shia LaBeouf
 
Tvůrci a herci
Lars von Trier (Režie), Louise Vesth (Produkce), Marie Gade Denessen (Produkce), - (Hudba), Manuel Alberto Claro (Kamera), Molly Marlene Stensgaard (Střih), Morten Hojbjerg (Střih), Des Hamilton (Casting), Simone Grau Roney (Scenografie), Thorsten Sabel (Scénografie), Manon Rasmussen (Kostýmy), Kristian Eidnes Andersen (Zvuk), Morten Jacobsen (Masky), Astrid Weber (Masky), Lars von Trier (Scénář), Charlotte Gainsbourg (Hrerec), Shia LaBeouf (Hrerec), Stellan Skarsgard (Hrerec), Stacy Martin (Hrerec), Willem Dafoe (Hrerec), Jamie Bell (Hrerec), Connie Nielsen (Hrerec), Mia Goth (Hrerec), Sophie Kennedy Clark (Hrerec), Christian Slater (Hrerec), Uma Thurman (Hrerec), Udo Kier (Hrerec), Jesper Christensen (Hrerec), Jens Albinus (Hrerec), Caroline Goodall (Hrerec), Jean-Marc Barr (Hrerec), Kate Ashfield (Hrerec), Nicolas Bro (Hrerec), Saskia Reeves (Hrerec), Michael Pas (Hrerec), Shanti Roney (Hrerec), Christine Urspruch (Hrerec), Sami Loris (Hrerec), Tabea Tarbiat (Hrerec), Marcus Jakovljevic (Hrerec), Daniela Lebang (Hrerec), Tania Carlin (Hrerec), Christopher Craig (Hrerec), Ivan Pecnik (Hrerec), Lien Van de Kelder (Hrerec), Lawrence Sheldon (Hrerec), Jonathon Sawdon (Hrerec), Severin von Hoensbroech (Hrerec)
 
2013/117/Dánsko, Německo, Francie, Belgie, Velká Británie/Drama, Mysteriózní, Komedie, Erotický, Povídkový
 
Zajímavost k filmu
- Na berlínské premiéře Nymfomanky si Shia LaBeouf (Jerôme) nasadil na hlavu papírový pytlík s dírami na oči a nápisem „Už nejsem slavný“. Tento nápis měl nejspíš odkazovat na Shiův výrok, že odchází z veřejného života.
- Jedná se již o sedmou spolupráci Larse von Triera a Stellana Skarsgarda.
- Ve scéně, kdy Joe (Charlotte Gainsbourg) přirovnává svoji vagínu ke dveřím se senzorem, objeví se jako příklad takových dveří i záběr na dveře ze seriálu Království (od r. 1994), který také režíroval Lars von Trier.
- Portréty na plakátech filmu byly zachyceny v momentě vyvrcholení herců.
- Herci měli své porno-dubléry, kteří sexuální záběry natočili znovu a v postprodukci aplikovali jejich genitálie na těla herců.
- O filmu se mluví jako o závěrečné části "trilogie deprese", které předcházely Von Trierovy snímky Antikrist (2009) a Melancholia (2011).
- Shia LaBeouf byl při natáčení filmu nucen ke skutečnému sexu před kamerou.
- Turecké úrady zakázali premietanie filmu. Nymfomanka patrí podľa ich slov do kategórie pornografických filmov a zároveň obsahuje scény s extrémnym násilím voči ženám.
- „Trénovala som herectvo v Londýne, keď som sa rozhodla ísť na kasting do Kodane. Lars bol veľmi tichý. Keď sme začali točiť, dohodli sme sa, že keď sa budem cítiť nepohodlne, poviem mu to. Ale nedá sa zobraziť život Nymfomanky bez zobrazenia sexu, len bolo treba definovať hranice. Mala som zmluvu o nahote, mala som porno dvojníčku. Moja vagína nebola ukázaná. Nestvárnila som sex, urobila to moja dvojníčka," vyjadrila sa Stacy Martin.
- „Najťažší na filme bol orálny sex. Lars kričal - 'Stacy, dávaš mu zlý orál!' Robila som to na plastickej pomôcke, ktorá vyzerala veľmi realisticky," uviedla Stacy Martin s tým, že sa jej pýtali na príchuť, ktorú si na makete praje. „Pozerať hotový film bolo potom veľmi čudné. Bola som tam nahá a vyzeralo to, že mám sex. Napadlo mi - takto vyzerá môj výraz pri tom? Nie!" dodala.
- V poradí deviaty celovečerný film Larsa von Triera, v ktorom si zahral Udo Kier.
- Willem Dafoe a Charlotte Gainsbourg si spolu zahrali už vo filme Antikrist (2009), ktorý tiež režíroval Lars von Trier.
- Do menšej úlohy bola obsadená Nicole Kidman, no kvôli nabitému diáru musela odstúpiť.
- Ponuku zahrať si vo filme odmietol Liam Hemsworth.
- Shia LaBeouf priznal, že úlohu prijal, pretože Larsa von Triera považuje za nebezpečného. „Je to najnebezpečnejší chlap, pre akého som kedy pracoval. Desí ma. Bojím sa tak veľmi, že som do toho musel ísť," vyhlásil.
 
Odkazy