Zootropolis: Město zvířat / Zootopia (2016/109/USA/Animovaný, Akční, Dobrodružný, Komedie, Rodinný) 85%

18.12.2022 19:18
JEDNOU VĚTOU
„Moderní metropole zvířat Zootropolis je město jako žádné jiné...“

OBSAH
Moderní metropole zvířat Zootropolis je město jako žádné jiné. Jen v Zootropolisu najdete luxusní čtvrti jako je Sousedství Sahara nebo chladný Tundrov. Je to velkolepé velkoměsto, ve kterém žijí pospolu zvířata ze všech koutů světa. Je to metropole, kde můžete být kýmkoli bez ohledu na to, zda jste obří slon nebo malá myška. Když však do města dorazí optimistická strážnice Judy Hopkavá, zjistí, že být prvním králíkem v policejním sboru velkých a drsných zvířat není žádná legrace. A protože chce všem dokázat, že na to má, skočí po první příležitosti řešit náročný a záhadný případ, i když to znamená vzít do party upovídaného a všemi mastmi mazaného lišáka Nicka Wilda.(Falcon)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Animák, který kombinuje život dospělých se životem zvířat určeným pro dětskou populaci. Zootropolis je roztomilý, milý, vtipný a sem tam dospělého vyřadí nějakým fórkem, jehož realita nám obšťastňuje život každým druhým dnem. Lenochody na dopravním inspektorátu dokonce vnímám jako asi nejlepší scénu, co jsem kdy ve 3D animáku viděl. Přitom si to ale stále udržuje příjemnou, roztomilou a dětskou vtipnost, kterou bezkonkurenčně ocení i děti. Zootropolis se prostě povedl. (Malarkey) 4*

Nejlepší lidskoprávní agitka, ve které mám problém akorát s tvůrčí zbabělostí ohledně zásadní morální otázky, kterou jsou stravovací návyky predátorů, protože jinak je to všech ohledech naprosto fantasticky fungující kriminálka, špičková buddy movie, dynamická akční jízda a všemožné reference (Jesse a Walter jsou absolut!) obsahující podívaná, která mi na dlouho definuje pojem ‚feel good‘. (Isherwood) 5*

Animované filmy patří k mým méně oblíbeným a Zootopii jsem si pustil aníž bych o ní cokoliv věděl, pouze to, že se jedná o letošní téměř miliardový hit a je to vskutku úspěch i za mě. Film ani tak není pro nejmenší, jedná se o pestrou detektivku řízlou buddy humorem s plno referencemi na známější filmy, které menší děti zcela jistě nepochopí. Film má úžasné tempo, překrásnou animaci, doslova až dech vyrážející, veškeré detaily a zvířátka působí lahodně (Ústřední dvojice výborná- Králíček k sežrání, Liška správně vypočítavá a smart), aby toho nebylo málo, tak dávkované a časté zvraty jsou velmi neočekávané a inteligentní. Kdo by to jen řekl, že pod anime obalem se schovává tak vymazlený film, který zároveň řeší světové problémy jako šikanu či rasismus. Scéna s lenochody highlight filmu !! :) 100% (EvilPhoEniX) 5*

VELKÁ RECENZE
Režiséři animáků nejsou zdaleka tak známí jako ti, kteří tvoří hrané blockbustery. Pár z nás by asi pětici vyjmenovat dokázalo, ale na desítku by se dostali jen ti opravdoví borci. Je to trochu nevděčné povolání, i tady jsou však filmaři, o nichž se dá říct, že mají osobitý styl. Byron Howard a Rich Moore mezi ně rozhodně patří. Ten první má na svědomí hodně povedenou a sympaticky zlobivou disneyovku Na vlásku, druhý režíroval parádního Raubíře Ralfa. Nápadů bývá v jejich peckách o dost víc, než jsme u animáků zvyklí a upoutávky na Zootropolis: Město zvířat jasně naznačily, že to tak bude i v případě, kdy oba režiséři spojí síly.
A povedlo se to. Zootropolis je zase malinko jiný animák než konkurence a i když ani tentokrát nejde o film, který by se měl okamžitě zařadit mezi kreslenou klasiku, rozhodně stojí za pozornost. Moore a Howard totiž ukázali, že jim pořád ještě zbyla hromada nápadů i po jejich předchozích hitech. Na první pohled jejich společné dílo možná vypadá jako další pokus vytahat peníze z rodičů dětí, co prostě musí vidět film se spoustou roztomilých zvířátek. Pokud netušíte, o co jde, tak vězte, že děj se odehrává v obřím městě, kde vedle sebe naprosto v klidu a míru žijí všechna zvířata. Najdete tu džungli, ledovou pustinu pro tučňáky, poušť i klasické centrum plné markodrapů, kde dřou burzovní makléři (ti si mimochodem říkají Lemming Brothers a jde o jeden z mnoha fórů, na něž byli čeští překladatelé krátcí). Běhají tu mafiáni lední medvědi, nosorožčí policajti a všemu šéfuje lev-starosta. Roztomile zábavné fauny, kterou v příštích měsících uvidíte na všech nálepkách, obrázcích, knížkách, penálech a školních taškách, je tu tedy dost. Zootropolis ale naštěstí nestojí na tom, že je plné zvířátek.
V kině totiž dostanete překvapivě film, jenž jde dospělým divákům a starším dětem dost naproti. Je to totiž detektivka. Funkční detektivka. Hlavní hrdinka, králičí policajta Judy, nastupuje k policejnímu sboru, kde ji nikdo nebere vážně. Ona však narazí na případ, který může otřást městem a pokud s ním chce pohnout, musí se spolehnout na pomoc podvodníka, lišáka Nicka Wilda. Nakonec z toho vylezlo víceméně buddy movie jak s Gibsonem a Gloverem. Ti dva se nemají moc rádi, okolnosti je ale donutí spolupracovat a oni se časem začnou respektovat a stane se z nich sehraný tým, jenž si poradí se zdivočelými šelmami i policejní byrokracií.
Moore s Howardem necílí na nejmenší děti, ty se v některých momentech budou možná i trochu bát a někdy se v poměrně komplikovaném ději ztratí, ale ti starší diváci tu dostanou spoustu hrdinů, jejichž úkolem není tvářit se v první řadě roztomile. Jde o fungující charaktery a postavy, které nikdo neodflákl. Fakt, že jsou to zvířátka, je vlastně nepodstatný. Zootropolis má totiž dobrý scénář, skvěle pracuje s klišé z policejních dramat a komedií a jednoduše dokáže svým sebevědomým stylem strhnout. Moore a Howard nechtějí cílit na nenáročné publikum, jemuž stačí veselé postavičky a pár chytlavých písniček. Není to sice tak sofistikované jako Raubíř Ralf a jeho odkazy na videoherní kulturu, i tak však ze Zootropolis nakonec vylezl film, o němž se bez velké nadsázky dá mluvit jako o krimi.
Pochopitelně se ale nemusíte bát toho, že v kině nafasujete animovaného Posledního skauta. Pořád je to rodinný film a zábava pro děti, i když ne ty nejmenší, takže vedle detektivní zápletky tu najdete i perfektně fungující fóry. Obvykle se střídají zvířecí klišé, jako to trailerové s úředníky-lenochody, s chytře napsanými dialogy. Zootropolis nikdy nemá potřebu dělat z lidí blbce a u všech vtipů je evidentní, že nad nimi někdo přemýšlel a jednoduše se nechtěl spokojit s tím, že veselý králík někam vesele spadne nebo že rozverný lišák někoho rozverně kopne do řitě.
Moore a Howard potvrzují, že v Hollywoodu si svoje místo zaslouží a po Zootropolis by se jejich pozice inteligentních tvůrců schopných tvořit zábavné a chytré animáky měla jen utvrdit. Tihle režiséři nemají ambice jako Pixar a i jejich novinka je především zábava, pořád má ale blíž k těch chytřejším a náročnějším kouskům jako třeba Jak vycvičit draka, než k většině konkurenčních věcí, jejichž tvůrci jsou líní něco vymýšlet, protože dětem stačí, když na plátně bude něco roztomilého a bude se to hýbat.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Příběh se odehrává ve světě, kde lidé neexistují a zvířata se vyvinula ve vyspělejší bytosti. Hlavní postavou je králičí samička Judy Hopkavá, která má jediný sen a to stát se policistkou. Jako malá vystupovala na slavnosti Dne mrkve, kde vystupovala jako ustrašená kořist. Tam Judy napadl zlý lišák Gideon Šedý za to, že se postavila za jednu ze svých kamarádek, které Gideon sebral lístky na slavnost. Judy lístky zachránila a rozhodla se, že se stane policistkou. Když začala studovat na Zootropoliskou policejní akademii, musela složit zkoušku, která obsahovala všechna prostředí Zootropole, a to Tundrákov, Písečnou pouť a Deštný prales. Od začátku jí zkouška moc nešla, ale pak se začala snažit navzdory vnitřním hlasům, který jí říkaly, že to nedokáže. Když byla Judy vyznamenána jako první králičí policistka Zootropole, musela se přestěhovat do jejího středu, kde seznámila se s domovnicí a se dvěma hlučnými sousedy.
První den se Judy vypraví do Zootropolis Police Academy, kde se seznámí s policistou Clawhauserem,tlustým gepardem, který je přesvědčen, že to tu není pro ni moc bezpečné. Judy se na ústředí seznámí s ostatními policisty a s náčelníkem Bogem. Ten jí první den přidělil parkovací hlídku. To se Judy moc nelíbilo, protože toužila dělat věci jako opravdová policistka. Bogovi to bylo jedno, ale stejně ji nechal rozdávat parkování. Judyin první den byl úspěšný, když rozdala 201 pokut pomocí svého sluchu a mrštnosti. Později si ale všimne lišáka Nicka Wildea, který se vplížil do cukrárny pro slony. Judy se ho rozhodne sledovat. Je pak zklamaná, když zjistí, že chce jen koupit obří nanuk pro svého syna. Majitel cukrárny jim ale nechce nanuk prodat. Judy se vloží do rozhovoru mezi Nickem a slonem a řekne slonovi, že nabírání zmrzliny chobotem je přestupek, ale je ochotna to přehlédnout, když prodají lišákovi velký červený nanuk. Slon se rozhodl jim nanuk prodat. Vtom ale Nick zjistí, že nemá peníze a smutně se svým synem odchází pryč. Judy z lítosti zaplatila nanuk a dala ho Nickovi. Ten poděkuje, že je tak milá a že není jedna z těch, co si myslí, že se liškám nedá věřit. Judy je ráda, že jim pomohla a radostně šla dělat svoji práci.
Několik dalších hodin dělala svou práci, když si najednou všimla Nickova syna. Chtěla jít se s ním pozdravit, ale v tom uviděla, jak Nick na slunci nechává roztát nanuk, který mu koupila Judy. Nick potom se synem nakládal do auta roztavený nanuk ve sklenicích a odjeli pryč. Nejpodivnější na tom bylo, že jeho syn uměl řídit. Judy si uvědomila, že to není žádné liščátko, ale je to jen malý fenek Finnick. Judy se je rozhodla sledovat. nejdřív jeli do Tundrákova, kde pomocí malých tlapek Finnick dělal ve sněhu formu, aby tam mohl Nick nalít roztavený nanuk. Pak odjeli do Malých hlodavic v centru města, kde Nick prodal nanuky křečkům a morčatům. Finnick sebral všechny špejle z odpadních košů a odvezli je do druhé části hlodavic, kde špejle prodali jako surovinu na stavění domků pro myšky. Později Nick vyplácí Finnickovi peníze za obchod. Když Finnick odjel, pustila se do Nicka Judy. Řekla, že Nicka udá za nepovolené obchodování, převážení zboží mezi hranicemi města a za klamavou reklamu.. Nick měl ale moc dobré argumenty a Judy tak na něj nic neměla. Nakonec Nick odejde, když Judy uvízla v mokrém betonu.
Judy přišla domů strašně unavená a otrávená z rozhovoru s Nickem. Když si uvaří mrkvičku pro jednoho, kterou ale vyhodí, jí zavolají rodiče a všimnou si, že Judy není opravdová policistka a že dělá jen parkování. Po rozhovoru jde Judy spát. Další den Judy rozdává pokuty otráveným řidičům, kteří jí nadávají, že za ni musí platit daně a že nemůže dávat pokuty, když stojí na propadlém parkovacím místě jen pět minut.Judy si sedla do svého vozidla a začala bouchat hlavou do volantu.V tom k ní přiběhne prase a vykřikuje, že mu vykradli obchod. Judy se za zlodějem okamžitě vrhne. Začne pronásledování do Malých hlodavic, kde Judy zachrání malou rejsku před obří koblihou, kterou zloděj po Judy hodil. Tou obří koblihou Judy zloděje chytí.
Na ZPD dává náčelník Bogo Judy kázání, že neměla opustit stanoviště a neměla se plést do záležitosti skutečné policie. Během kázání přijde na stanici paní Vydrová, která naléhá na Náčelníka, aby jí našel jejího manžela. Bogo začne utěšovat paní Vydrovou. Judy řekne, že ten případ bere. Bogo Judy vyhodí a chce, aby paní Vydrové řekla, že ten případ nebere,že jí ruplo v bedně a že je vyhozena z práce. Když ale náčelník Bogo otevře dveře, uvidí paní Vydrovou jak mluví s místostarostkou Skopovou. Ta je nadšená, když se dozví, že Judy ten případ bere. Bogo dá Judy na ten případ 48 hodin, s podmínkou, že když selže, skončí. Judy to přijme a hned jde za Clawhauserem, který ji dá spis o panu Vydrovi. Jenže toho ve složce moc nebylo. Judy si nevěděla rady, dokud si nevšimne ,že pan Vydra má něco v ruce. Díky Clawhauserově sklenici od džusu si Judy všimla, že si koupil nanuk, který prodával Nick. To byla její hlavní stopa. Judy ihned jela vyhledat Nicka. Když ho našla, chce po Nickovi, aby jí pomáhal, jen kvůli tomu, že nahrála na průpisku Nickovo přiznání od ulívání z daní.
Jako první šli do nudistického klubu, kde jim jak Yax řekl, že ho odvezla bílá limuzína. Díky Yaxově dobré paměti si Judy napsala její SPZ (29THD03). Nick jí pak odvedl za svým přítelem Bleskem, který dělal na dopravním inspektorátu. Judy byla překvapena, když uviděla, že tam pracují jen Lenochodi. Judy málem zešílela z jejich pomalé rychlosti. Když už měli informace o SPZ ,šli hledat limuzínu na parkoviště v Tundrákově. Při pátrání v limuzíně si Nick všiml, že limuzína patří panu Velkému, největšímu mafiánovi v Zootropoli. Když Nicka a Judy chytili lední medvědi, odvezli je za panem Velkým. Nick prozradí Judy, že ho pan Velký nenávidí kvůly tomu, že mu prodal koberec upletený z tchořího zadku. Jak za panem Velkým dorazili, chce je nechat zmrazit v ledové vodě. Zachrání je dcera pana Velkého, která poznala Judy, protože ji zachránila život před obří koblihou v Malých hlodavicích. pan Velký je pustí a prozradí Judy, že pan Vydra zdivočel a přepadl jeho řidiče Manchase a že pokud chtějí víc informací, mají jít za ním.
Judy a Nick jeli do pralesního okrsku, kde vyhledali pana Manchase v jeho domě. Ten jim řekne, že pan Vydra po zdivočení mluvil o Modrých břečťanech. Než jim ale řekl něco víc, sám z neznámého důvodu zdivočel. Judy a Nick začali utíkat k lanovkovému centru, kde se chtěli pokusit o útěk před Manchasem. Judy mezitím zavolala Clawhauserovi a oznámila mu, že pan Manchas zdivočel. Ten ihned pošle jednotku policistů do pralesního okrsku. Judy zachrání Nickovi život připoutáním Manchase, když se po Nickovi vrhl. Judy a Nick museli skočit na liány, aby si zachránili před Manchasem život. Liány je ale svázaly a shodili je metr nad zemí, hlavou dolů. V té chvíli přijela policie. Když Judy chtěla náčelníku Bogovi ukázat zdivočelého Manchase, byl pryč. Bogo to už nevydržel a chtěl po Judy, aby mu vrátila průkaz. V tom se ale vloží do rozhovoru Nick a udělá něco, co nikdo nečekal, Judy obhájí a vysvětlí, že mají na vyřešení případu už jen 10 hodin. Judy Nickovi poděkuje a Nick Judy vysvětlí, ať nikdy nic nevzdává jako on, když se chtěl jako malý stát skautem, ale savci ho šikanovali za to, že je dravec a liška. Vtom rozhovoru mezi Judy a Nickem si Nick všimne, že všude po Zootropoli jsou rozmístěny kamery, a tak by mohly zjistit, kam zmizel pan Manchas. Judy si uvědomí, že má kamarádku na radnici. Místostarostka Skopová jim dá přístup ke kamerám, aby se podívali, kam mohl Manchas zmizet. Když místostarostka odešla, Nick našel tajný tunel vedoucí do opuštěné nemocnice za Zootropolí.
Když Judy a Nick dojeli na místo opuštěné nemocnice, ukázalo se, že není opuštěná. Byly tam všude strážní vlci, kteří hlídali hlavni vchod. Díky Judyina vytí rozptýlila vlky a dostali se kanálem dovnitř. Tam našli všechny ztracené dravce, které ukazoval náčelník Bogo na fotkách. Všichni tu byli zavřeni jako pokusné subjekty. Nick si všiml, že tu je pan Manchas a pan Vydra. Najednou se otevřely dveře a dovnitř vešel starosta Zootropole Lionheart s vědcem. Lionheart chtěl vědět, proč nejdou vyléčit všichni dravci. Judy to začala všechno nahrávat na mobil. Nahrála jak byl starosta rozrušený, když mu vědec řekl, že se to děje s jejich genetikou a že můžou zdivočet jen dravci. Starosta to nechtěl dát na veřejnost, protože nechtěl přijít o místo starosty.(KVŮLI TOMU, ŽE JE LEV). Najednou zavolali Judy rodiče a to ji s Nickem prozradilo. Utekli pomocí obřího hrošího záchodu, který byl v jejich cele. Spadli do odpadní šachty, která vedla do vodopádu u útesů. Judy a Nick ihned zavolali náčelníku Bogovi, který ihned na místo dorazil s policií a zatkl starostu s vlky a vědci. Na tiskové konferenci oznámili, že se všichni dravci našli. Judy dala Nickovi přihlášku do policejního sboru a řekla, že by se jí hodil parťák. Když Judy vyzvali, aby na konferenci vysvětlila, co se s dravci stalo, nevěděla co říct, tak začala mluvit o jejich DNA a genetice a že zatím zdivočeli jen dravci. Když skončila s řečí, celé Zootropolis se začalo bát, že každý dravec může zdivočet. To co Judy řekla na konferenci se Nickovi nelíbilo. Řekl, že jestli můžou zdivočit dravci, může zdivočet on. Judy přiznala, že se Nicka bojí, když se ji pokusil jakoby sežrat. Nick jí vrátil přihlášku a odešel. Zootropolis se za ty týdny změnilo. Savci se začali bát dravců a nepokoje kvůli dravcům začaly stoupat. Judy to už nevydržela,když musel Clawhauser odejít a sama dala výpověď, z důvodu, že chtěla zlepšit svět a ne ho zhoršit. Judy se vrátila na farmu svých rodičů, kde pracovala jako farmářka. Když se ji rodiče pokusili utěšit, přijel k nim sám Gideon Šedý, který pomáhá Judyině rodině jako pekař. Judy si začne povídat s Gideonem o jejich dětství. Gideon se jí začne omlouvat a na usmířenou jí dal koláč. V tom si Judy všimne, jak její táta křičí na děti, aby nechodily k modrým rostlinám, protože by se z toho mohly zbláznit, nebo zdivočet. Gideon Judy řekne, že těm rostlinám se říkalo Modrý břečťan. Judy si uvědomí, že touhle květinou mohl někdo otrávit dravce, aby to vypadalo, že zdivočeli. Judy si půjčila tátovo auto a vydala se hledat Nicka.Nejdřív našla Finnicka,aby jí řekl,kde je Nick. Ten jí řekl,že je v parku pod mostem, kde se opaluje. Jak ho Judy našla, ihned mu začala vysvětlovat, že někdo schválně otravuje dravce, aby to vypadalo, že zdivočeli. Nick jí nechce pomoct. Judy začne brečet a dávat si vše za vinu,omlouvat se a že když jí pomůže, může ji klidně až do smrti nenávidět. Nick jí nic neřekne. Pak zvedne propisku, kterou měla Judy a pustil jí z diktafonu, jak brečí a dává si vše za vinu. Nick jí řekne, že jí pomůže a že to může smazat, až to vyřeší.
Ihned se Judy a Nick vydávají za zlodějem, který vykradl květinářství. Hned jak ho našli, začali ho vyslýchat. Ten se zapřisáhl, že jim nic nepoví a že s tím nic neudělají. Tak ho odvezli za panem Velkým, aby jim pomohl při vyslýchání. Zloděj ze strachu o svůj život prozradí, že ukradl Modrý břečťan a prodal ho beranovi Dagovi, který bydlí v metru. Tam najdou starý vyřazený vlak, plný modrého břečťanu. Judy se pokusí vlak ukrást, ten ale při útěku před Dagem vykolejí a vybuchne. Jediný důkaz, co přežije je zbraň, která má v sobě jed z břečťanu. Ihned chtějí projít skrz muzeum na ZPD. Než tam dorazí, u vchodu je zastaví místostarostka Skopová a chce, aby jí předali zbraň. Ihned jim dojde, že za vším stojí Skopová. Ta se je pokusí chytit a zastaví je tím, že je shodí do výběhu, co vypadá jako kopie Zootropole z dávných časů. Skopová nechtěla žádné svědky a tak vypálila jed na Nicka. Ten začal divočet a pokusil se Judy sežrat. Judy mu do cesty hodila vycpané zvíře, které ho mělo zabavit. Judy mezitím vyslýchala Skopovou, aby jí řekla všechen svůj plán. Nick se ale blížil a už se chystal Judy zakousnout. Jak ji zakousl, Judy začala předstírat, že z ní srší krev a že pak umřela. Skopová to nechápala. Nick se postaví vysvětlí jí, že jed nebyl v zbrani a že tam dal borůvky z Judyiny farmy. Skopová je přesvědčena, že to bude tvrzení proti tvrzení. Judy ale vytáhne mrkvovou propisku s diktafonem, kde je nahráno přiznání Skopové. Hopkavá přivolá do Muzea policii a Skopová končí ve vězení. Příběh končí tím, že Nick je přijat u ZPD, jako nový policista. Nakonec dostanou od Boga za úkol chytit auto za rychlou jízdu. Auto řídí Blesk z dopravního inspektorátu. Hned po dokončení práce se koná koncert hvězdy Gazzele.

O FILMU
Za 92 let své existence vytvořila společnost Walt Disney Animation Studios velké množství pozoruhodných filmů s mluvícími zvířaty - od debutového krátkého snímku Steamboat Willie s Myšákem Mickeym až po filmy jako Bambi, Dumbo, Kniha džunglí, Robin Hood či Lví král. Nyní se do světa zvířat vrací ve filmu Zootropolis: Město zvířat. „Všichni jsme vyrostli na zvířecích filmech společnosti Disney - nechali jsme se těmi světy naprosto pohltit,“ říká režisér Byron Howard. „Mým nejoblíbenějším filmem z dětství byl Robin Hood a my chtěli jeho odkaz uctít, ale zcela novým a odlišným způsobem, který bude ještě mnohem komplexnější. Na samém začátku jsme se sami sebe zeptali, jak by asi vypadalo město zvířat, které by zvířata i sama navrhla. Takový nápad nám připadal velice zajímavý.“
„Ve své podstatě je Zootropolis filmem o parťácích,“ popisuje režisér Rich Moore. „Judy a Nick - králík a liška - jsou ve své podstatě přirozenými nepřáteli. Takže spolu tyhle dvě postavy nejprve příliš dobře nevycházejí. Mají jeden o druhém různé představy a domněnky - které jsou pomýlené a zavádějící.“
Podle Howarda je skutečnost, že si spolu oba parťáci příliš nerozumějí, je hlavním zdrojem humoru v celém filmu. „Judy je věčná optimistka, která je přesvědčena, že každý se může stát kýmkoliv - to je konečně i heslem celého města,“ míní. „Nick vše vidí naprosto opačně. Je to cynik. Věří, že jsme tím, kým jsme. Takže jsme vzali venkovskou idealistku plnou optimismu a naděje a umístili ji do velkého města vedle Nicka - realisty - a on si poměrně dost vychutnává možnost si z ní utahovat. Ale ona má v záloze pár trumfů.“
Tvůrci filmu vymysleli a stvořili rozlehlý a detailní svět Zootropolisu a zabydleli v něm celkem 64 druhů zvířat, která si zachovávají to, čím jsou ve skutečnosti tak úžasná - ale tahle zvířata současně mluví a nosí oblečení. „Náš tým strávil 18 měsíců studiem zvířat,“ říká producent Clark Spencer. „Setkali jsme se s odborníky na zvířata z celého světa, včetně těch z Disney's Animal Kingdom ve Walt Disney World. Vydali jsme se 15 tisíc kilometrů daleko do Keni v Africe, abychom tam po dva týdny velmi intenzivně studovali zvířecí povahy a chování. Chtěli jsme, aby každý ze zvířecích druhů ve filmu působil skutečně a uvěřitelně a aby jeho chování vycházelo ze skutečnosti.“
„Myslím, že nás všechny tahle cesta do Afriky dost výrazným způsobem změnila,“ dodává Jared Bush, který se podílel na scénáři a na filmu pracoval také jako pomocný režisér. „Ocitnout se v přítomnosti stovek i tisíců zvířat je něco neuvěřitelného. Chceme, abyste v našem filmu něco takového dokázali vnímat, což obnáší spoustu práce. Vrátili jsme se z té cesty s upřímnou potřebou zprostředkovat to divákům filmu co nejvěrohodněji.“
Svět Zootropolis, ve kterém nikdy neexistovali lidé, je plný rozmanitých zvířecích postav, které se inspirují svými skutečnými předlohami. „Naše studium zvířat nás přimělo do jistých rolí obsadit zcela specifická zvířata,“ říká producent Clark Spencer. „Zjistili jsme, že afričtí buvoli jsou odolní a neúnavní - takže dávalo smysl, aby policejní náčelník byl právě buvol. Dozvěděli jsme se, že pakoni nejsou příliš inteligentní, takže nám došlo, že bychom je mohli využít pro nejrůznější humorné situace.“
Podle Coryho Loftise, který se na filmu podílel jako umělecký vedoucí pro vývoj postav, začali výtvarníci svou práci tím, že si znovu prošli klasické filmy společnosti Disney. „Režisér Byron Howard je velkým fanouškem 2D filmů jako Robin Hood, který je mnohými považován za absolutní vrchol zvířecí animace. Museli jsme přijít na způsob, jak zachovat to, co má Byron na těch postavách tak rád, a poté je převedli do 3D světa a dali jim skutečnou srst a skutečné zvířecí povahy. Bylo těžké najít správnou rovnováhu mezi stylizovanými postavami, které pracují s klasickými 2D prvky, a tím, co diváci očekávají od 3D filmů.“
Vedoucí animace postav a technické animace Dave Komorowski říká, že tvůrce filmu bavilo pohrávat si s diváckým očekáváním. „Postavy v Zootropolisu mají své role a chovají se tak, jak to od nich svět očekává. Velký africký buvol je policejním náčelníkem, lev je starostou, lišák je podvodníkem. Ale stačí, když se na scéně objeví jeden nevinný králík, který tuto poklidnou rovnováhu naruší a všechna očekávání obrátí vzhůru nohama.“
„Myslím, že budou diváci překvapeni tím, jak konzistentní takový svět je,“ pokračuje Komorowski. „V Zootropolis najdeme postavy z nejrůznějších koutů světa a rozmanitých velikostí i tvarů. Dali jsme si opravdu hodně práce s tím, abychom vytvořili svět, který vás zcela pohltí, zatímco se kocháte jeho detaily a jedinečností. Doufám, že diváci ocení pestrost a rozmanitost jeho postav.“
Jud Hopkavá, která je přesvědčena, že v Zootropolis může být každý tím, kým chce být, se stala prvním králíkem v policejním sboru Zootropolis. Ale velice rychle zjišťuje, že bude muset dokázat, že na takovou práci stačí, dokonce i pokud to znamená, že bude muset spojit své síly s podvodnickým lišákem, aby svůj první případ vyřešila.
„Judy pochází z rodiny tradičních pěstitelů mrkve,“ popisuje režisér Byron Howard. „Tam, odkud pochází, jsou králíci malí a roztomilí, pracovití a mají spousty potomků - ona sama má 275 bratrů a sester. Očekávalo se od ní, že bude pokračovat v rodinné tradici. Ale Judy se považuje za velice pokrokového králíka, a to ve všech ohledech. Nebojí se posouvat hranice. Už od dětství vnímá policisty jako hrdiny, kteří svými činy mění svět.“
„Na své pouti se setkává s velkou dávkou odporu,“ dodává režisér Rich Moore, „ale je skutečně odhodlaná - nedovolí nikomu a ničemu, aby se jí postavili do cesty. Uvědomuje si, že jako králík má některé nesporné výhody.“
Od samého počátku tvůrci filmu toužili po tom, aby v sobě Judy nemohla králíka v žádném případě zapřít. Tvůrčí tým navštívil zvířecí útulek a i přímo ve studiu měl k dispozici živé králíky. „Judy musela ztělesňovat vše, co si představíme, když se řekne králík,“ říká vedoucí návrhu postav Cory Loftis. „Musela být hebká, roztomilá a přátelská. Ale současně musela působit dostatečně autoritativně. Je sportovně nadaná a velmi přímá. Museli jsme nalézt tu správnou rovnováhu mezi její sportovní stránkou a mezi její roztomilostí.“
Vedoucí animací Kira Lehtomaki, která měla na starosti Judyinu animaci, míní, že skuteční králíci jim poskytli spoustu inspirace. „Snažili jsme se v jejím chování najít okamžiky, kdy se mohla její králičí povaha projevit: její uši se například mohly za zdrojem nějakého zvuku natočit dříve, než zareagovala ona sama, nebo když se intenzivně soustředí, tak u toho hýbe čenichem.“ Podle animátora Davida Suroviece právě tenhle pohyb vyžadoval speciální přístup. „Normální lidský nos ovládáme na jeho úplném konci, u nozder,“ říká. „Judyin čenich je ovládán nahoře, protože jsme si všimli, že právě takovým způsobem se čenichy králíků pohybují.“
Tvůrci filmu do Judyiných akčních scén také zakomponovali její přirozené králičí nadání pro kopání a skákání. Lehtomaki prohlašuje, že klasické králičí chování, kdy králík při kopu přetočí horní část těla na opačnou stranu než část spodní, inspirovalo animátory k tomu, aby ještě zvýraznili Judyino sportovní nadání. „Je hodně drsná,“ říká Lehtomaki, „ale nechtěli jsme, aby působila příliš mužně. Vytvořili jsme ji silnou a velice ženskou.“
Její šatník se inspiruje armádou - tvůrci filmu do něj zakomponovali odkazy na jednotky SEAL a na výbavu pro přežití. V případě náročnějších scén se také inspirovali závodními koni a policejními psy, jejichž nohy mají zvýšenou ochranu.
Její fialové oči se neinspirovaly slavnýma očima Elizabeth Taylor, ale Judyinou srstí. „Chtěli jsme mít ve filmu šedého králíka,“ popisuje Loftis. „Ale šedá srst nepůsobí příliš energicky - a taková Judy je, takže jsme chtěli, aby její energická osobnost byla patrná na první pohled. Proto jsme do její srsti zapracovali jisté fialové odstíny, a ty nás později navedly i k volbě barvy očí.“
Nick Wilde je velice šarmantní a mazaný lišácký podvodníček, který toho namluví až příliš mnoho a na všechno má nějaký názor. „Je to naprostý cynik,“ říká Howard. „Je pravým opakem Judy. Ta vyrostla na venkově - on zase ve městě. Je velice pragmatický. Nezajímá se o to, jak zní motto jeho města, nedomnívá se, že každý se může stát kýmkoliv.“
„Nick věří tomu, že jsme tím, kým jsme, a nikdy to nezměníme,“ dodává Moore. „V hloubi duše je přesvědčený, že mu nikdy nikdo nebude věřit, protože je lišák.“ Animátoři se ujistili, že si tato postava zachovává své zvířecí vlastnosti - dbali přitom velice na jeho lokty a ramena a na to, aby nepůsobily příliš lidsky. Ale v Nickově případě tvůrci filmu zjistili, že se skuteční lišáci chovají v rozporu s povahou této postavy. „Využíváme křivky jeho ocasu k tomu, abychom zvýraznili jeho liščí siluetu,“ popisuje zástupce vedoucího animace Tony Smeed. „Ale na rozdíl od skutečného lišáka, který bývá plachý a bázlivý, je Nick velice uvolněný a sebevědomý.“
Nickova podvodnická kariéra nahrávala jeho celkové podobě. „Zatímco Hopkavá má velice udržovanou srst, chtěli jsme, aby Nick působil trochu drsněji a zanedbaněji - jako že se možná zas tak často nekartáčuje,“ říká Loftis. „Pak jsme ho oblékli do havajské košile s vázankou, o které se domníváme, že ji prostě jednou uvázal a od té doby ji zkrátka jen podle potřeby sundavá nebo nandavá.“
Smeed, který byl vedoucím Nickovy animace, říká, že výtvarníci také využili Nickových grimas k tomu, aby zdůraznili jeho povahu - pomocí rozšířené kontroly nad jeho výrazem dokázali vytvářet památné grimasy a přitažlivé tvary. „Oči jsou okny do duše,“ říká Smeed. „Pohráváním si s tvarem jeho očí a úhlem úst dokážeme ohromné věci - Nick má za všech okolností mírně přivřené oči a v obličeji jistý úšklebek, což je jeho způsob, jak se ujmout kontroly nad situací - aniž by přitom vypadal, jako že se snaží až příliš usilovně. Je schopen na cokoliv bleskurychle reagovat.“
Gazelle je největší popovou hvězdou Zootropolis. Zástupy fanoušků tuto celebritu, které skutečně záleží na tom, co si o ní druzí myslí, obdivují po celém světě, a její osobnost definuje ve stejné míře láska i talent. „Gazelle skutečně ztělesňuje podstatu celého města, ve kterém se může kdokoliv stát kýmkoliv,“ míní režisér Rich Moore. „Její poselství se skládá z naděje, vstřícnosti, přátelství a kamarádství.“
V původním znění postavě Gazelle propůjčila svůj hlas mezinárodní superstar Shakira. „Shakira je skutečně vřelá a přirozená,“ říká Spencer. „Poté, co jsme se s ní setkali, jsme její postavu poněkud přepracovali. Naprosto skvěle nám demonstrovala, kým Gazelle doopravdy je.“ „Jsem opravdu velice vděčná, že jsem se na tomto úžasném projektu mohla podílet,“ prohlašuje Shakira. „Tenhle film je krásný, vtipný, chytrý, poutavý a předává divákům skvělé poselství a radost. Jde o jeden z nejpůsobivějších animovaných filmů, jaké jsem kdy viděla, a troufám si tvrdit, že diváci s tím budou souhlasit.“
Výtvarníci stáli před úkolem vytvořit popovou hvězdu z velice rychlého zvířete s kopyty. „Gazely jsou velice drobná zvířata, která se často staví na zadní, když se potřebují krmit nižšími větvemi stromů,“ popisuje Renato Dos Anjos, její hlavní animátor. „Jsou roztomilé a něžné a jejich nohy vypadají velice křehce. Ale jsou také úžasně pohyblivé a silné. Spojili jsme tyhle jejich vlastnosti s některými charakteristickými pohyby, které jsou pro Shakiru typické - například to, jak mhouří oči - abychom tak vytvořili Gazelle s její velice silnou osobností.“
Náčelník Bogo je šéfem policie v Zootropolis. Jakožto drsný africký buvol, který vás dokáže o svém názoru přesvědčit svými devíti sty kilogramy, má jisté pochybnosti o tom, zda by svou jednotku ostřílených nosorožců, slonů a hrochů měl rozšířit zrovna o Judy Hopkavou, první králičí policistku v Zootropolis. „Považuje Judy za maskota, se kterým je nucen spolupracovat, takže se rozhodne ji poslat vybírat pokuty za parkování,“ říká režisér Byron Howard.
„Judy Boga lstí přiměje k tomu, aby jí přidělil případ,“ říká Josie Trinidad, zástupkyně vedoucího týmu pro tvorbu námětu. „Už předtím o ní měl své pochybnosti, ale tímhle krokem si ho na svou stranu rozhodně nenaklonila.“ „Bogo Judy dá 48 hodin na vyřešení celého případu,“ říká Moore. „Pokud selže, má v plánu ukončit její policejní kariéru.“
„Když jsme byli v Africe, dozvěděli jsme se, že sloni nikdy nezapomínají, ale buvoli nikdy neodpouštějí,“ vzpomíná Howard. „Jsou velice agresivní. Jsou obří. Zaútočí na auto, ve kterém sedíte - musíte k nim jezdit bokem, aby neviděli světla auta a nevyložili si je jako výzvu k útoku.“ „Kdykoliv jsme míjeli stádo buvolů, tak vždycky přestali s tím, co dělali, a dívali se nám přímo do očí a sledovali nás, dokud jsme nebyli pryč,“ vypráví Dos Anjos. „Bylo to neuvěřitelně děsivé. V jedné ze scén filmu má Bogo přesně takový výraz, když bedlivě sleduje Nicka.“
Starosta Leonard Lví srdce je ctnostným vůdcem Zootropolis. Je autorem hesla, které se pro Judy stalo životním mottem: „V Zootropolis se může každý stát kýmkoliv.“ „Je to velký, divoký a okázalý lev,“ říká Moore. „Je to politik. Srdce má možná na správném místě, ale jeho ego ho občas dokáže zradit.“
„Chtěli jsme, aby Lví srdce byl co nejhrdinštějším a nejpříkladnějším lvem, jakého si dokážete představit,“ míní Loftis. „A to i přesto, že je to tak trochu grázlík - je starosta, je tím nejvyšším představitelem města. Jeho podoba vychází z podstaty toho, že všichni touží být na jeho místě - je jako Mufasa, kterému vlaje hříva ve větru.“
„Má obří hřívu,“ dodává Robinson. „Museli jsme tak pracovat nejen s jeho tělem, ale také s hřívou, která se neustále pohybuje. Sledovat to je velice krásné. Jednalo se o produkt velmi intenzivní spolupráce mezi námi a simulačním týmem. Používali jsme nástroje, které jsme vyvinuli pro film Ledové království.“
Benjamin Clawhauser je nejšarmantnějším gepardem z celého policejního sboru Zootropolis. Miluje dvě věci: popovou hvězdu Gazelle a koblihy. Ze svého místa v recepci vítá všechny se vřelým úsměvem a rád jim podá pomocnou tlapu - i když trochu ulepenou od koblih. „Je to milý, přátelský a tak trochu přihlouplý dobrák, který se s Hopkavou okamžitě spřátelí,“ říká spoluautor scénáře Phil Johnston. „Je jejím prvním zdejším přítelem.“
„Clawhauser je velice optimistický,“ dodává režisér Rich Moore. „Jeho tvář je tím prvním, co spatříte, když přijdete v Zootropolis na policejní stanici. Je obklopený velkými, drsnými policisty, ale na rozdíl od rychlého a hubeného geparda, jakého bychom možná očekávali, si velice potrpí na sladkosti. Koblihy, cukroví, sladkosti - neustále něco chroupe. Takže jsme přišli se zajímavým kontrastem otylého geparda.“
Clawhauser byl po vizuální stránce poměrně oříškem. „Když se pohybuje, všechno se na něm třese,“ říká Dave Komorowski, vedoucí animace postav a technické animace. „Museli jsme vytvořit novou technologii pro práci se svaly a kůží, abychom toho dokázali docílit.“
„Prošel si nejvíce změnami,“ dodává David Suroviec. „Rozložitější postavy jsou po stránce ovládání opravdu velice náročné. Není snadné vypořádat se s prvky, které se navzájem překrývají. Když máte postavu, jejíž hlava je široká tak, jako její ramena, a její tváře jsou tak obří, že pokud nakloní hlavu, kolidují s rameny, není snadné vše správně vyladit.“
Vicestarostka Skopová je roztomilá ovce s milým hlasem a spoustou vlny, která je neustále manipulována teatrálním starostou Lví srdce. „Je velice drobná, zranitelná, cítí se nesvá a je tak trochu pasivně agresivní,“ popisuje Howard. „Dokonale kontrastuje s hromotluckým starostou. Ale obvykle na ni vycházejí ty nejhorší věci.“
„Chtěli jsme, aby působila co nejvíce bázlivě, pokorně a slabě,“ říká Loftis. „Ve filmu se objevují i jiné ovce, ale jsou podstatně větší - trochu korpulentní, takže na ovce působí poměrně drsným dojmem. Ale Skopová vypadá spíše jako jehně. V jejím případě jsme se inspirovali jehňaty ze starých animovaných filmů společnosti Disney.“
„A protože je to ovce, tak je celé její oblečení z vlny,“ pokračuje Loftis. „Má šaty s kohoutí stopou, blejzr a zvoneček, jako každá správná ovce. Nosí také oranžové šaty se vzorkem nůžek, které symbolizují stříhání ovcí. Má na sobě šest různých druhů oblečení, ale vypadá dobře.“
Skopovou namluvila v původním znění Jenny Slate. „Jenny je jedním z mých nejoblíbenějších komiků,“ říká Moore. „Většina lidí ji zná z pořadu Saturday Night Live, a věnuje se také hodně standup komedii a dabingu. Dokáže výtečným způsobem zdůraznit to, čím je její postava zábavná.“
„Skopová je velice energická,“ míní Slate. „Jedná s gustem. Možná se trochu moc zaměřuje na drobnosti - ačkoliv je pravděpodobně tím, díky komu celá radnice stále ještě funguje.“
Zmíněná energičnost přiměla podle Komorowskiho tvůrce filmu k tomu, aby si na adresu této postavy trochu zavtipkovali. „Pokaždé, když se pohne, se jí na hlavě zhoupne kousek srsti,“ říká. „V jedné scéně se Nick její hlavy dokonce dotkne, aby zjistil, jak hebká doopravdy je, což je velice zábavné. Dotýkání se srsti je něčím, čemu jsme se snažili v minulosti vyhýbat, protože je to po stránce počítačové grafiky velice komplikované, ale nové technologie, které jsme pro tento film vyvinuli, nám to usnadňují.“
Jak Jax je tím nejosvícenějším a nejpohodovějším turem v Zootropolis. Když se Judy Hopkavá pustí do vyšetřování případu, má pro ni Jax spousty pozoruhodných postřehů. „Je to tak trochu hipík,“ říká Moore. „Pracuje v naturalistickém klubu v Zootropolis, do kterého si zvířata chodí odpočinout. K Judyinu velkému překvapení - a rozpakům - nenosí oblečení. Jax věří tomu, že zvířata nebyla stvořena k tomu, aby nosila šaty nebo používala mýdlo či deodoranty.“
Vzhledem k tomu, že je celý film plný oblečených zvířat, museli tvůrci filmu v případě Jaxe a ostatních naturalistů přijít se zcela odlišným přístupem. Museli zvážit, jak taková zvířata vytvořit věrohodně, což bylo náročné, protože z jejich vzezření musí být Judy na rozpacích. „V případě ostatních zvířat jsme mohli ve střední části těla srst vynechat, protože na sobě měla oblečení,“ popisuje Robinson. „Jaxovi jsme dodali srst. Spoustu srsti.“
Celé úsilí ve výsledku zlepšilo komediální potenciál této postavy. „Oči, které byly stejně po výtvarné stránce velice náročné, jsme mu schovali za dlouhé vlasy,“ říká Loftis. „Kupodivu to zafungovalo a působilo to legračně. Jeho krk má také velice velký ohryzek a neustále kolem něj poletují mouchy, což naznačuje jeho skutečnou naturálnost.“
Paní Vydrová je zoufalá vydra, která se na policistku Hopkavou obrátí s prosbou o pomoc s vyřešením případu záhadného zmizení jejího manžela. „Paní Vydrová je velice rozrušená,“ říká pomocný režisér a spoluautor scénáře Jared Bush. „Pan Vydra by rozhodně jen tak neodešel.“ „Je to otec se dvěma dětmi. Jde o velice milého muže, který nikdy v životě neudělal nic špatného a teď se po něm slehla zem,“ vysvětluje Howard.
„Paní Vydrová je zdrcena, když jí náčelník Bogo oznámí, že vzhledem k tomu, že se pátrá už po 14 savcích, nemají možnost se jejímu případu věnovat tak důkladně, jak by bylo potřeba,“ říká Bush. „Takže když se ozve Judy coby dobrovolnice, je paní Vydrová nadšená.“ Paní Vydrovou v původním znění namluvila Octavia Spencer. „Je prostě dokonalá,“ soudí Bush.
Ačkoliv to tedy s hledáním hlasu pro tuto postavu bylo velice snadné, s její vizuální podobou to už bylo horší. „Vydrovi se kreslili velice špatně,“ říká Loftis. „Museli vypadat jako vlídní sousedé - ti nejpříjemnější lidé na světě - a něco takového není snadné vystihnout.“
Bonnie Hopkavá je matkou Judy - a jejích 275 bratrů a sester. Paní Hopkavá svou dceru miluje a podporuje, ale je strachy bez sebe z toho, že se Judy stěhuje do Zootropolisu, aby se ve velkoměstě stala policistkou.
Paní Hopkavou namluvila Bonnie Hunt. Panu Hopkavému pak svůj hlas propůjčil Don Lake. „Měli jsme velkou radost, že se nám podařilo získat jako Bonnie, tak Dona,“ líčí Moore. „Je to dvojice scenáristů a znají se dlouhé roky. Působí jako sezdaný pár a kvůli tomu jsme je vždycky nahrávali společně. Jsou to ohromně milí lidé, velice talentovaní a úžasně vtipní.“
Pan Velký je známý jako nejobávanější zločinecký boss v Tundrově. Šíří kolem sebe respekt - a když má pocit, že se mu ho nedostává, dějí se nepěkné věci, obvykle z rukou jeho obřích poskoků, ledních medvědů. „Rozhodli jsme se ho ztvárnit jako rejska arktického, protože se jedná o jednoho z nejmenších savců vůbec, a lední medvědi jsou naopak jedněmi z největších, takže se nám zamlouval tenhle kontrast,“ říká Bush. „A kdo jiný by se na roli zločineckého bosse hodil lépe než právě rejsek?“
„Rich a Byron za mnou jednoho dne přišli a řekli mi, že dostali nápad na postavu,“ popisuje Loftis. „Říkali, že musí být skutečně malá, ale vzbuzovat iluzi Kmotra. Hned poté jsem udělal první nákres, a to bylo víceméně všechno. Hotovo. Dokonce má i stejné křeslo - jenom namísto lvích hlav jsem na něj nakreslil malé myší hlavy.“
Lasičák Weezelton je drobný grázlík, co si rád pouští pusu na špacír a pokusí se Judy při policejní honičce pláchnout. S úkolem poskytnout v původním znění hlas této postavy se tvůrci filmu obrátili na Alana Tudyka. „Zbožňuji Alana Tudyka,“ říká producent Clark Spencer. „Spolupracovali jsme s ním na filmu Raubíř Ralf a zjistili jsme, že je schopen udělat naprosto cokoliv a bude to současně legrační. Proto byl následně obsazen i do filmů Ledové království a Velká šestka. Chtěli jsme, aby byl Lasičák Weezelton trochu jako James Cagney, a Alan to dokázal splnit naprosto dokonale.“
Finnick je fenek, který se s nikým příliš nemazlí. „Je to parťák Nicka Wildea,“ vysvětluje Johnston. „Vypadá drobně a nevinně, ale jakmile promluví, je nám jasné, že v jeho případě není všechno tak docela takové, jaké se to zdá být.“
Blesk je nejrychlejší lenochod, zaměstnaný v registru vozidel. Podle vedoucího týmu pro příběh Jima Reardona se Blesk stal hvězdou scény, v níž se snaží pomoci Judy s jejím případem, čistě díky jejímu načasování. „Čím delší byla, tím legračněji působila,“ říká.
Hlas této postavě propůjčil Raymond Persi přímo ze společnosti Walt Disney Animation Studios. „Nahrál pro něj předběžné dialogy,“ vysvětluje Moore. „Blesk je lenochod a mluví velice pomalu - ale nejde o to, že by každé slovo natahoval, jde o pauzy, které mezi nimi dělá, a navíc mu Raymond propůjčil velice nosový hlas. Když jsme testovací záběry sestříhali a John Lasseter ho uslyšel, prohlásil, že to je ten pravý člověk.“
Práce na dosažení té pravé vizuální podoby animovaného filmu se velice podobá práci na klasickém hraném filmu. Technologie, osvětlení a rozvržení scény hrají klíčové role v realizaci celkové vize filmu. „Abychom Zootropolis realizovali, dali jsme dohromady pozoruhodný tým,“ prohlašuje producent Clark Spencer. „Podařilo se nám tímto snímkem nastavit laťku výše a myslím, že diváci budou ohromeni.“
Vedoucí týmu vizuálních efektů Scott Kersavage říká, že největší výzvou pro tvůrčí tým byla nejednotná velikost postav. „A kromě toho měly všechny naše postavy srst,“ dodává Kersavage. „To byla nesmírně náročná komplikace.“
Ještě před zahájením natáčení filmu musely být k dispozici technologie, které by vyhovovaly tvůrcům filmu po stránce velikosti jednotlivých zvířat, množství zastoupených živočišných druhů - dohromady 64 - a také skutečnosti, že zvířata mají nejenom srst, ale valná většina z nich má na sobě navíc také oblečení.
„Jednou z nejdůležitějších věcí hned od samého počátku bylo, že jsme nechtěli, aby naše postavy připomínaly vycpaná zvířata,“ říká Kersavage. „Věnovali jsme velké množství času studiu nejrůznějších materiálů, abychom se tomuto problému vyhnuli. Jednou z věcí, které jsme zjistili, bylo to, že zatímco lidské vlasy se chovají poměrně konzistentně v případě většiny lidí, pokud jde o zvířata, pak se jejich srst mezi jednotlivými živočišnými druhy poměrně zásadně liší.“
Jeden z přelomových okamžiků přišel ve chvíli, kdy bylo srst a vlasy třeba rozpohybovat. „Potřebovali jsme mít mnohem větší kontrolu nad tím, jak se jednotlivé chlupy pohybují, než jakou jsme do té doby kdy měli,“ popisuje Kersavage. „Chtěli jsme být schopni zajistit, aby se daly rozpohybovat nezávisle. V minulosti určoval pohyb jednoho chlupu pohyb celé větší skupinky. Ale v případě Zootropolis se nám podařilo získat kontrolu nad každým jednotlivým z nich - a zařídit to způsobem, který jsme mohli použít pro všech zhruba 1800 záběrů filmu. Společně s technologických týmem jsme absolvovali řadu studia a testů. Nevím, jestli jsme měli možnost v nějakém jiném filmu vidět něco podobného.“
Přidat na pohyblivou srst pohybujícího se zvířete ještě další vrstvu oblečení představovalo další komplikace. Podle vedoucí simulačního týmu Claudie Chung Sanii bylo řešením srst poněkud ubrat. „To, co se nachází pod oblečením, je odstraněno, jak oblečení klouže po kůži - taková sekačka na trávu,“ říká. „A tuhle techniku jsme zkombinovali s možností srst trochu ohnout, takže výsledek nevypadá tak, jako bychom zvířata skutečně holili - vypadá to, jako by spolu srst a oblečení interagovaly.“
Technologie zpřístupnily výtvarníkům větší škálu uživatelského ovládání, a také možnost ztvárnit ohýbání srsti realistickým způsobem. „Výtvarník je schopen vše ovládat - takřka jako kdyby srst pročesával,“ říká Chung Sanii. „Umožňuje nám to zajistit, aby se srst ohýbala při dotyku i něčeho jiného než oblečení - například pod rukou nějaké postavy.“
Podle Nathana Warnera, kameramana a autora layoutů, bylo v případě snímku Zootropolis největší výzvou pro jeho tým měřítko. „Jak prostředí, tak postavy samotné se velice výrazně liší, co se rozměrů týče, a jejich velikost se mění v závislosti na tom, ve které části města se zrovna ocitají,“ popisuje Warner. „Sloní restaurace musela být například schopna obsloužit králíka. To nám způsobilo celou řadu komplikací.“
Cílem podle Warnera bylo poskytnout divákům kamerové výrazové prostředky, na které jsou zvyklí z moderních hraných filmů. „Čím důkladněji jsme schopni zajistit, aby diváci při sledování světa, který jsme stvořili, měli dojem, že sledují skutečnost a nikoliv fikci, tím lépe,“ soudí. „Snažili jsme se ze všech sil, aby vše působilo dojmem, že jsme na daná místa skutečně postavili kameramana s kamerou - a zohlednit přitom všechny komplikace, které by s něčím takovým mohly souviset.“
Warner se svým týmem pracoval se skutečnými nastaveními kamery - se clonou, s hloubkou ostrosti, s tím, na co je a na co není v záběru zaostřeno. Díky tomu podle něj vypadal králík tak, že je vysoký 60 centimetrů, zatímco žirafa měří šest metrů. „Upravovali jsme naše virtuální kamery v souladu s tím, jak se chovají skutečné zrcadlovky, abychom měli možnost se dívat samotným okem kamery, učili jsme se pracovat s jasem, ostrostí, zkreslením či charakterem rozostření pozadí. Používali jsme různé druhy nasvícení, různá měřítka pro jednotlivá zvířata a zjišťovali jsme, jak blízko musíme být k rejskovi, pokud chceme zabírat jeho tvář, a jakým způsobem se tohle změní v případě hrocha.“
Je pozoruhodné, že jednou z největších komplikací, se kterou se jeho tým musel vypořádat, byla skutečnost, že počítačová grafika má nepříjemnou vlastnost - je naprosto dokonalá. Přestože zajistit dokonalé zaostření záběru je v mnoha situacích při klasickém natáčení hraného filmu komplikované - například v nedostatečně osvětleném prostředí - v případě animovaného filmu je něco takového relativně snadné. Ale dokonalé zaostření nemusí divákovo oko navést na požadované místo. „Velice pečlivě jsme se zpětně snažili aplikovat všechna omezení, která jsou uplatňována při klasickém živém natáčení,“ popisuje Warner. „Museli jsme přestat být dokonalí. Záměrně jsme se snažili při ostření na nějaký detail zaostření napoprvé tak docela netrefit a doladit ho až během následujících okamžiků - tak, jak se to děje při standardním natáčení.“
„Stejné technologie jsme používali i při pohybech kamerou,“ pokračuje Warner. „Často jsme předstírali, že nějaké postavě sotva stačíme, abychom vyvolali dojem, že kameraman má problémy se sledováním rychle se pohybující postavy. Diváci jsou na podobné věci z filmů zvyklí.“

Ocenění:
Academy Awards
2017 - Byron Howard, Rich Moore (Nejlepší animovaný film)

British Academy of Film and Television Arts (BAFTA)
2017 - Nejlepší animovaný film (nominace)

Golden Globes
2017 - Nejlepší animovaný film

Florida Film Critics Circle Awards
2016 - Nejlepší animovaný film (nominace)

New York Film Critics Circle Awards
2016 - Nejlepší animovaný film

The Saturn Awards
2017 - Nejlepší animovaný film (nominace)

DABING
1.DABING (Kino)
V českém znění: Tereza Martinková - Ginnifer Goodwin (Judy Hopkavá), Petr Lněnička - Jason Bateman (Nick), Zbyšek Horák - Idris Elba (Bogo), Jana Zenáhlíková - Jenny Slate (Skopová), Lumír Olšovský - Nate Torrence (Clawhauser), Jitka Smutná - Bonnie Hunt (Bonnie Hopkavá), Mojmír Maděrič - Don Lake (Stuart Hopkavý), David Suchařípa - Tommy Chong (Jax-Jax), Miloslav Mejzlík - J.K. Simmons (Starosta), Dana Černá - Shakira (Gazelle), Petra Hobzová - Octavia Spencer (paní Vydrová), Jiří Panzner - Alan Tudyk (Lasičák), Jan Holík - Raymond S. Persi (Blesk), Klára Nováková - Della Saba (malá Judy), Zdeněk Štěpán - Maurice LaMarche (pan Velký), Milan Slepička - John DiMaggio (Jerry Jumbeaux Jr.), Tomáš Racek - Jesse Corti (Manchas), Martin Zahálka - Tommy 'Tiny' Lister (Finnick), Ernesto Čekan - Byron Howard (antilopa Bucky) + Jared Bush (antilopa Pronk), Oldřich Hajlich - Phil Johnston (Gideon), Roman Štabrňák - Phil Johnston (dospělý Gideon), Eliška Nezvalová - Leah Latham (Fru Fru, dcera dona Velikého), Lucie Juřičková - Josie Trinidad (Dharma, Judyina domácí) + Katie Lowes (Dr. Jezevcová), Stanislav Lehký - Rich Moore (Doug), Matěj Převrátil - Kath Soucie (malý Nick), Petr Gelnar - Peter Mansbridge (moderátor zpráv ZNN), Martina Šťastná - Kristen Bell (Priscilla), Martina Randová - Fabienne Rawley (moderátorka zpráv ZNN), Ihor Krotovych - John Lavelle (myšák stavitel), Linda Křišťálová, Karolína Křišťálová
Překlad: Vojtěch Kostiha
Produkce: Adéla Bláhová, Kateřina Jindrová Zítková
Zvuk: Guillermo Teillier
Výsledný mix: Shepperton International
Kreativní supervizor: Maciej Eyman
Asistent režie: Marek Hrazdil
Dialogy a režie: Zdeněk Štěpán
Producent české verze: Disney Character Voices International, Inc.
Pro Walt Disney Pictures vyrobilo Studio Virtual® - 2016

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 3.3.2016 Falcon
Premiéra USA: 4.3.2016 Walt Disney US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 24.6.2016 (DVD)
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 24.6.2016
Poprvé na DVD: 31.8.2016 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 29.6.2016 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 36 182 037
Tržby celkem - $ 1 023 784 195
Návštěvnost v ČR 294 239
Náklady (Rozpočet) - $ 150 000 000
 
Tvůrci a herci
Byron Howard (Režie), Rich Moore (Režie), Clark Spencer (Produkce), Michael Giacchino (Hudba), - (Kamera), Jeremy Milton (Střih), Jamie Sparer Roberts (Casting), Dan Cooper (Scénografie), David Goetz (Scénografie), Dan Cooper (Kostýmy), David E. Fluhr (Zvuk), Addison Teague (Zvuk), Phil Johnston (Scénář), Jared Bush (Scénář), Ginnifer Goodwin (Herec), Jason Bateman (Herec), Idris Elba (Herec), Jenny Slate (Herec), Nate Torrence (Herec), Bonnie Hunt (Herec), Don Lake (Herec), Tommy Chong (Herec), J.K. Simmons (Herec), Octavia Spencer (Herec), Alan Tudyk (Herec), Shakira (Herec), Kristen Bell (Herec), Katie Lowes (Herec), Tommy 'Tiny' Lister (Herec), John DiMaggio (Herec), Maurice LaMarche (Herec), Jeremy Milton (Herec), Fabienne Rawley (Herec)
 
2016/109/USA/Animovaný, Akční, Dobrodružný, Komedie, Rodinný
 
Zajímavost k filmu
- Animátoři se rozhodli pro fialovou barvu očí Judy Hopps, protože si mysleli, že zbytek její šedé kožešiny působí příliš nudně. Fialová byla vybrána kvůli tomu, že má reprezentovat energickou a optimistickou povahu.
- Původně se měl děj točit výhradně kolem Nicka Wildea. Zkušební publikum však uvedlo, že je tato postava nezasáhla po citové stránce. Naopak k Judy Hopps mělo publikum velké sympatie, a tak byl příběh pozměněn.
- Jeden z odkazov na reálny svet ľudí sa dá vidieť pri vysielaní spravodajstva, konkrétne v podobe loga "Zvieracej televíznej stanice" ZNN (Zootopia News Network). Je to odkaz na známu americkú káblovú televíznu spoločnosť CNN (Cable News Network).
- Vtip, ktorý hovorí Nick na úrade Flashovi, je v českej verzii iný ako v slovenčine a v originále.
- Takmer 80% materiálu bolo vo finálnej verzii filmu vynechaného, autori vybrali len tie najlepšie scény.
- Vo filme sa nachádza presne 64 rôznych zvieracích druhov.
- Aby hlavní hrdinka měla správné grimasy, sledovali animátoři během filmu králíky, což je ve výsledku znát na takových detailech jako pohyb uší či čumáčku.
- Hledači odkazů si v tomto snímku přijdou na své. Určitě největším je beran Doug s jeho laboratoří, jenž je považován za jakousi parodií na seriál Perníkový táta (od r. 2008) nebo Pan Velký, který je zvířecím dvojníkem známého mafiána z filmu Kmotr (1972) - Dona Corleone.
- V české nadabované verzi jsou sice některá příjmení přeložena do češtiny (např. Judy Hopkavá nebo starostka Zora Skopová), jiným postavám ale byla ponechána jejich příjmení v původní podobě (např. Nick Wilde nebo Benjamin Clawhauser).
- Na obrazovce přehrávače, ze kterého Judy Hopkavá poslouchá hudbu při cestě vlakem do Zootropole, můžeme zřetelně vidět názvy písní z dalších úspěšných disneyovských filmů, avšak s upravenými zvířecími názvy - například "Let It Go" z Ledového království (2013)se zde změnilo v "Let It Goat".
- Během celého filmu Nick Judy osloví jejím jménem jen jednou. Většinou ji oslovuje Králičice nebo Mrkvičko.
- Původně měl být hlavní postavou Nick Wide.
- V ulicích města je možné spatřit plakát filmu Velká šestka (2014), kde Hiro a Baymax podlétají most.
- Judy má na svém telefonu logo, které má nepřímo připomínat společnost Apple. Vtip je v tom, že namísto jablka, tam má nakouslou mrkev.
- V poslednej tretine filmu môžeme vidieť v stánku predavača filmov "zvieracie verzie" niekoľkých predošlých animovaných filmov od Disneyho – Wreck-It Ralph (Wreck-It Rhino), Big Hero 6 (Pig Hero 6) a iné.
- So stopážou 108 minút ide po snímke Fantasia (1940) o druhý najdlhší film spoločnosti Walt Disney Animation Studios.
- Titulní píseň k filmu nazpívala Shakira. V originále také namluvila postavu Gazely.
- Zootropolis bol vytvorený tak, aby bol skutočný. Nie nevyhnutne reálnym miestom, ale miestom, ktorému veríte, že by ste skutočne mohli navštíviť.
- Dokonca aj autá boli navrhnuté tak, aby sa podobali zvieratám. Taktiež aj mesto a budovy majú zvieracie vzory.
- Zootropolis má rôzne štvrte: Námestie Sahara, časť Tundra, Malá štvrť hlodavcov a Nory.
 
Odkazy