Vánoční koleda / Christmas Carol, A (2009/92/USA/Animovaný, Komedie, Drama, Rodinný) 74%

17.12.2022 19:15
JEDNOU VĚTOU
„Kouzelná pohádka podle povídky Charlese Dickense.“

OBSAH
Ebenezer Vydřigroš začíná vánoční svátky se svým obvyklým skrblickým opovržením. Ale když ho duchové Vánoc minulých, přítomných a budoucích vezmou na cestu, která mu otevře oči a odkryjí mu pravdy, kterým starý Vydřigroš nechtěl uvěřit, musí otevřít své srdce a odčinit špatnosti, dříve než bude příliš pozdě.    Kdo by neměl rád kouzlo Vánoc? Zdá se, že jedna osoba na světě se najde. Ebenezer Vydřigroš vstupuje do vánočního období s obvyklým znechucením a se svým věrným zaměstnancem i jeho veselým synovcem jedná s notnou dávkou opovržení. Později téhož dne se Vydřigroš setká s duchem svého zemřelého obchodního společníka Josepha Marleyho, který v posmrtném životě platí za své dřívější bezcitné jednání. Marley doufá, že se mu podaří pomoci Vydřigrošovi, aby se před stejným osudem zachránil a prozradí mu, že ho navštíví trojice duchů. A tak se také stane, když vezmou duchové Vánoc minulých, současných a budoucích Vydřigroše na fantastickou pouť, která mu otevře oči a odhalí pravdy, kterým se zdráhal uvěřit, Vydřigroš zjihne. Podaří se mu vše napravit?(oficiální text distributora)

RECENZE ČSFD
Na Vánoční koledu jsem jednou koukal v létě a po druhé o Vánocích. Už tenkrát jsem tvrdil, že duch Vánoc by s filmem mohl udělat divy a po shlédnutí filmu právě o Vánocích se musím omluvit všem vánočním filmům, které jsem neviděl na Vánoce, protože jsem jim musel určitě hodně křivdit. Stejně jako tomuhle filmu. Není totiž obyčejný, právě naopak. Je strašidelný, pro děti snad ještě strašidelnější než poslední Harry Potter, ale ve výsledku s obrovským ponaučením, které by v hlavě měl nosit každý z nás minimálně během Vánočních svátků, kdy je duch Vánoc nejintenzivnější. (Malarkey) 4*

Vánoční koleda jako můj první 3D (a taková malá zkouška technologie před revolucí s názvem Avatar). Robert Zemeckis a jeho posedlost CGI animací je známá a osobně si myslím, že tím lehce zahazuje svůj talent. Mohlo vzniknout dost kvalitních filmů, místo Polárního expresu, Beowulfa a třeba i Vánoční koledy. Všichni totiž mají jedno společné a to, že stárnou hodně rychle a nedokáží naplnit očekávání po velkém technologickém kroku. Vánoční koleda se tak díky animaci stává pouze příjemnou pohádkou, která Dickense příjemně využívá, aby v druhé půlce zahodila zábrany a začala hrozně nudit. Je poznat, že Zemeckis chtěl do filmu dostat hodně efektních záběrů, ale druhá půlka je hrozně nudná a prázdná. Je to problém i proto, že koleda je klasickou pohádkou o špatném a šetřivém muži, kterého nikdo nemá rád a on díky "duchům" prozře a chce se změnit. V 98 minutách vás nic nepřekvapí, co do příběhu, ale chvílemi potěší 3D efekty, které celou tu atmosféru vánoc skvěle dotváří. Bohužel, jak jsem psal už asi dvakrát, druhá půlka to opravdu kazí a i díky ní nevím, pro koho Zemeckis primárně tohle točil. Pro dospělé je to dětinské a předvídatelné, pro děti je druhá půlka asi těžko pochopitelná a spíše se jí budou bát a ti ostatní? Na druhou stranu technické provedení je krásné, detailní a postavy se přibližují realitě (snad kromě obličejů, tam stíhá jen Carrey se svou hlavní postavou, na kterou byl viditelně kladen 10x větší důraz než na ostatní). Ovšem třeba takový druhý duch vánoc svou neskutečnou detailností a působivostí světel umí ohromit... (Djkoma) 3*

Se současným vizuálním stylem Roberta Zemeckise nejsem bohužel kámoš a to se projevilo i při sledování Vánoční koledy. Neříkám, že to jakým způsobem dělá svoje poslední filmy je špatný, to určitě ne. Naopak, třeba mnou právě souzená Vánoční koleda má neskutečný styl, je plná depresivní až strašidelné atmosféry. Čistě mezi námi, tohle je dětský film asi jako trabant ekologický auto, ale problém je v tom, že mě tenhle digi styl v duchu ani animovaný, ani kreslený, ani hraný prostě nesedne. (Enšpígl) 3*

VELKÁ RECENZE
Jak by měly vypadat ideální Vánoce? Venku půl metru sněhu, v bytě teplo, v televizi S čerty nejsou žerty, nohy na stole, kýbl cukroví při ruce a čekání na Ježíška, který nese zásobu ponožek pro příští rok. Když Robert Zemeckis natočil před pěti lety Polární Expres, nejspíš si myslel, že by se do téhle pohody mohl tak trochu vetřít. Film to nebyl špatný, jako technologická novinka také zaujal, ale pořád ještě existuje spousta lidí, kteří si dokáží představit otevírání dárků bez něho. A tak to Zemeckis zkusil znovu. Vánoční koleda 3D ale také nejspíš nebude součástí každoroční rodinné idyly, rozhodně však ne kvůli svým kvalitám. Ale od začátku.
Vánoční koleda 3D je sice oficiálně pohádka a navíc se její tvůrci ohání jménem literárního klasika Charlese Dickense, avšak člověk se při jejím sledování neubrání pocitu, že vznikla především proto, aby si Zemeckis mohl ještě chvilku hrát se svou technologií a že nějaké filmařské ambice byly až druhořadé. Dost těžko se totiž hledá důvod, proč by měl režisér zodpovědný za oscarového Forresta Gumpa, kultovní Návraty do budoucnosti nebo svým způsobem revoluční Falešnou hru s králíkem Rogerem chtít natočit obyčejnou pohádku, která se dá převyprávět s pomocí dvou kratších souvětí.
To ale konec konců není problém diváka, protože Robert Zemeckis přistoupil k příběhu o tom, jak se ze zahořklého staříka, jenž nesnáší všechno a všechny, stal dobrý člověk, jako profesionál. Dickensovu předlohu by sice bez větších problémů mohlo zadaptovat ostravské televizní studio a co se týče příběhu, bylo by to velmi podobné téhle animované podívané za dvě stě milionů dolarů, přesto se ale najde dost důvodů, proč si na tuhle podívanou vyrazit do kina.
Tou první bude bezesporu technické zpracování. Režisér měl zase k dispozici o malinko lepší počítače než v případě Beowulfa, a tak je pohyb hrdinů po plátně opět o něco realističtější a skutečnější a dokonce se – minimálně v případě hlavní postavy – podařilo vyřešit problém, jenž měl Zemeckis se svými oběma předchozími filmy. Oči hrdinů už nejsou mrtvolné a člověk nemá pocit, že se kouká na pohádku, v níž jsou všichni zombíci. Jsme ale u Charlese Dickense, takže nějaká ta deprese, smrtelně nemocné děti, špína a hnus také dostanou poměrně hodně prostoru.
A tím se dostáváme ke druhé věci, kvůli které stojí za to uvažovat o návštěvě kina. Vánoční koleda 3D má i přes své téma a marketingové řeči k pohádce dost daleko a člověk se poměrně často chytí, jak zaráží nehty do opěrky na ruce u sedačky a cítí mrazení v zádech. Zemeckis se nebojí vylekat a bez nadsázky říkám, že Vánoční koleda 3D je mnohdy děsivější než nový Halloween 2 nebo Pátek třináctého. Dětští diváci vydrželi v kině patnáct minut a pak je musela maminka odvést domů. Jednoduše to není film pro děti a ty předškolního věku by mohly velmi rychle zapomenout, jak se zadržuje moč či stolice. Beze srandy. Vánoční koleda 3D je drsná, špinavá, děsivá a nástup třetího ducha, který lakomému Ebenezerovi ukazuje, jak by mohly vypadat příští Vánoce, je opravdu čistokrevný horor. Ne hororová pohádka, jakou umí točit třeba Tim Burton, ale regulérní atmosférické peklo.
Jinak ale už není moc co pochválit. Hudba je fajn, Jim Carrey je utržený ze řetězu a užívá si, že může hrát hned několik postav (jen ten jeho třímetrový chlupatý uřvaný duch je poměrně otravný), ale stále přetrvává zásadní problém v tom, že příběh je tak na půlhodinovou pohádku do Studia Kamarád. Zemeckis sice uměle natahuje délku stylovými akčními průlety, v nichž Carreyho postava strašlivou rychlostí cestuje vysoko nad zemí a křičí. U většiny těchto akčních scén, i když vypadají velmi dobře, má ale člověk pocit, že jsou ve filmu doopravdy jen kvůli tomu, aby si mohl říkat „celovečerní.“ Nemůžeme to shodit na režiséra a jeho neumětelství, protože Zemeckis všechno zvládá bravurně, problém není ani ve špatném příběhu, ten je sám o sobě zajímavý a poměrně i zábavný. Jen v něm prostě není zdaleka tolik materiálu, aby mohl vzniknout dobrý film trvající hodinu a půl. Ve výsledku jsme místo toho dostali několik vánočních univerzálních pravd, trojici šílených duchů a pár srdceryvných scén, které jsou vyplněny akčními kolážemi a spoustou jiné vaty.
Vánoční koleda 3D je fajn podívaná a pokud vyrážíte na pohádku, budete jistě překvapeni její drsností, špinavostí a temnou atmosférou. Na to, aby se zařadila mezi vánoční klasiku, ale nemá. I když film rychle uteče a dobře se na něj kouká, velmi špatně se hledá důvod, proč se na něj podívat znovu. Devadesát minut v kině uběhne jako voda, u akčních scén se pobavíte, u některých momentů vyděsíte a z kina odejdete nejspíš spokojeni, ale za pár hodin se prostinký příběh člověku doslova vykouří z hlavy. Ale co, alespoň tam není Santa.

O FILMU
Vánoční koledu, jeden z nejoblíbenějších vánočních příběhů, jaké kdy vznikly, sledují či čtou každý rok miliony příznivců. Původně ji vydal v roce 1843 sám Charles Dickens. Román se stal okamžitě hitem a tento statut mu zůstal až do dnešních dní. Šlo o první příběh v historii, který obsahoval cestování časem.
Jeho podstatou je ale příběh o nápravě. „Všichni máme rádi příběhy o tom, jak se někdo změní k lepšímu,“ soudí Jim Carrey. „Myslím tím o někom, kdo si uvědomí, jak špatně žil, kdo zjistí, co je v životě opravdu důležité. A tenhle příběh je jedním z těch nejlepších, jaké kdy byly stvořeny.“
Tvůrci filmu se domnívali, že zatím žádná filmová adaptace tohoto příběhu nezpracovala původní materiál způsobem, jakým ho Dickens měl v plánu předat. „Připadá mi, jako by Dickens tenhle příběh napsal s cílem ho zfilmovat - je velice vizuální a filmový,“ míní Zemeckis. „Jde o ten nejlepší příběh o cestování časem, jaký kdy vznikl, a já ho toužil zpracovat tak, jak si ho podle mého názoru autor původně představoval.“
Performance capture je proces, který digitálním způsobem zaznamenává herce počítačovými kamerami ze všech 360 stupňů a umožňuje tak tvůrcům jejich výkon prezentovat v Disney Digital 3DTM. Technologie umožnila tvůrcům ukázat divákům skutečný dickensovský svět bez jakýchkoliv omezení a přenést je tak na místa a do doby, kam se dříve nemohli podívat.
„Technologie je pro mě jako pro filmaře osvobozující,“ soudí Zemeckis. „Umožňuje mi oddělit od procesu natáčení samotné filmování, což se všichni tvůrci filmů snaží ovlivnit, a soustředit se na kouzlo výkonů mých herců. Je to dokonalé spojení těch úžasných náhod, které se stávají, když herec hraje, a možnosti vrátit poté do snímku jeho filmové prostředky.“
„Postavy v tom příběhu jsou neskutečné,“ dodává k tomu producent Steve Starkey. „Jsou v něm duchové a nakonec i sám Scrooge, který se v průběhu času mění. S touto technologií jsme schopni dělat věci, které jsme dříve dělat nemohli.“
Ačkoliv filmařům technologie umožnila neuvěřitelnou volnost při vytváření prostředí a postav, které se na plátnech kin dosud neobjevily, stále podle Zemeckise nejvíce záleží na příběhu samotném. „Máme tu nejprotivnějšího člověka na světě, který zjišťuje, jak špatný člověk je...a my tomuto jeho vývoji můžeme přihlížet.“
Už ve chvíli, kdy Robert Zemeckis psal scénář, myslel s rolí Scrooge na jediného člověka - Jima Carreyho. „Jim není jenom skvělý herec, je jako chameleon,“ soudí Starkey. „Dokáže se svým tělem pracovat tak jako žádný jiný herec. Je neuvěřitelně všestranný. Bez něj si tenhle film nedokážu představit.“
Podobný názor sdílel i režisér. Zemeckis nepochyboval o tom, že tento herec bude pro roli Scrooge tou nejlepší volbou. „Když jsem natočil svůj první film s performance capture a uvědomil jsem si, jaký má tato technologie potenciál, nemohl jsem se ubránit úvahám o tom, že nejlepším hercem pro performance capture je Jim Carrey,“ svěřuje se režisér. „Má úžasně expresivní grimasy a dokonale umí svěřenou postavu vystihnout díky tomu, že je schopen zcela změnit svou podobu a své chování. Do svých výkonů dává skutečně vše.“
„To, jak se proměňuje ve Scrooge, je úžasné,“ přitaká producent Rapke. „Jeho schopnosti proměnit se v někoho jiného neznají hranic. Dokáže přijít s tolika alternativami a všechny jsou skvělé.“
„Scrooge není někým, kdo by měl rád život,“zamýšlí se Carrey. „Jde o člověka, který si chce své vězení co nejvíce zpříjemnit, protože kdyby z něj vyšel ven, riskuje, že by lidé zjistili, jaký doopravdy je. Zjistili by, že je zlomený a zahořklý.“
Carrey se ale domnívá, že tu nejde jenom o legendárního lakomce. „Nikdo není jednostranný. Všichni z nás máme v sobě mnohem víc. A v zásadě se tam někde v nitru ukrývá povětšinou dobro.“
Carrey si nezahrál pouze starého a lakomého Scrooge, ale díky možnostem technologie, kterou byl film natáčen, ho mohl ztvárnit v každém věku - od sedmiletého chlapce, osamělého a bez přátel, který tiše sedí ve škole, až po starce, shrbeného a slabého. S pomocí performance capture se podařilo zaznamenat to, jak jediný herec mistrovsky interpretuje tutéž postavu v různých obdobích života. „Je to trpící člověk,“ říká Carrey. „Je to někdo, koho nikdy nikdo nemiloval.“
Carrey ztvárnil také ducha Vánoc minulých, současných a budoucích. „Protože jsou všichni duchové jakýmsi rozšířením Scrooge, je velice příznačné, že z něj v sobě všichni něco mají,“ prozrazuje Zemeckis. „Takže to, že Jim ztvárnil všechny role, je velice trefné.“
Několikero rolí ale Zemeckis svěřil i dalším hercům. Gary Oldman si zahrál nenápadného, ale optimistického Boba Cratchita, stejně jako jeho nemocného syna Tiny Tima a také Marleyho ducha. „Je to skvělý herec a je mistrem transformací,“ říká Zemeckis. „Gary Oldman je jedním z nejlepších herců současnosti a je úžasné ho sledovat, jak hraje postavy, z nichž každá vyžaduje zcela jiný přístup.“
Britský divadelní herec Colin Firth je jedním z těch několika málo herců, kteří ztvárnili pouze jedinou roli, ale jeho postava je pro film klíčová. Firth ztvárnil věčně optimistického Freda, jehož veselá povaha a optimistický pohled na svět ostře kontrastují s chováním jeho mrzoutského strýce Scrooge.
„Fred je jednoduše pravým opakem Scrooge,“ vysvětluje Firth. „Pokud je Scrooge naprostým pesimistou, pak Fred je naopak bezmezným optimistou. Myslím, že Fred svět vnímá velice prostě. 'Proč bychom nemohli být přátelé? O nic přece nejde. Pozvu tě na večeři. Co kdybys zašel na večeři?' Myslím, že je ztělesněním vánoční nálady. Nikomu nepřeje nic zlého.“ „Colin Firth je ohromující herec,“ soudí Starkey. „Je to prostě dokonalý mladý anglický gentleman.“
Robin Wright Penn, která se objevila v Zemeckisově předchozím snímku Beowulf, stejně jako v jeho hitu Forrest Gump, ztvárnila Belle, mladou ženu, kterou si Scrooge nechá uniknout a otočí se tak zády k životu plnému lásky a radosti. Penn si také zahrála Scroogeovu mladší sestru Fan, kterou měl Scrooge velice rád a nikdy se nedokázal přenést přes její předčasnou smrt.
„Robin je součástí hereckého týmu, ke kterému se vždy rádi vracíme,“ svěřuje se Rapke. „Myslím, že se nenajde žádná ženská role, se kterou bychom nepomysleli nejprve na ni. Je ohromně talentovaná a je součástí naší tvůrčí rodiny.“
„Jakožto Belle je součástí toho, co stvořilo současného Scrooge,“ pokračuje Rapke. „Je do ní zamilovaný. Ztělesňuje to, co se mohlo stát, a je zdrojem Scroogeova největšího utrpení. Jeho život mohl být zcela jiný. A co se týče Fan, potřebovali jsme někoho, kdo by dokázal ztvárnit tu krásnou nevinnost, mírně naivní, veselý přístup k životu - to je celá Robin.“
Herecký tým filmu obohatil také jeden z nejproslulejších britských herců, Bob Hoskins. Ten v patnácti letech opustil školu, aby se mohl věnovat hraní. K přelomu v jeho kariéře došlo v roce 1987 zásluhou snímku Mona Lisa. Za svůj výkon v něm byl nominován na Oscara.
„Bob Zemeckis a Bob Hoskins toho mají hodně společného už od dob snímku Falešná hra s králíkem Rogerem,“ soudí Rapke. „Bob prohlásil, že jediný, koho si v roli Fezziwiga dovede představit, je Bob Hoskins, protože umí tančit a má úžasný obličej. A pokračoval, že by si měl zahrát i starého Joea, protože i pro tuhle roli by byl dokonalý.“
Ačkoliv je tomu dvacet let, co tento herec s Zemeckisem spolupracoval naposledy, byl nadšen z možnosti navázat na tuto předchozí spolupráci. „Hlavním důvodem, proč jsem se do tohohle filmu pustil, bylo to, že jsem mohl znovu spolupracovat s Robertem Zemeckisem,“ prozrazuje Hoskins. „Bob je filmový Einstein. Produkty jeho představivosti stojí za to vidět. Je to úžasné. Mám Zemeckise moc rád - je sice úplný šílenec, ale mám ho rád,“ směje se Hoskins.
Po boku Hoskinse se v roli paní Dilberové objevuje zkušená irská filmová i divadelní herečka Fionnula Flanagan. Tvůrci filmu ji oslovili s rolí Scroogeovy služebné, chudé ženy, která využije předčasné smrti svého pána, ukradne jeho osobní věci a dohaduje se se starým Joem o jejich prodeji. „Jejich formou uctění jeho památky je chlubit se tím, co se jim podařilo ze Scroogeova domu ukrást,“ vysvětluje Flanagan.
Dalším členem hereckého týmu je talentovaný Cary Elwes, který se s velkou zručností chopil hned několika rozličných postav: bláznivého houslisty, který hraje na Fezziwigově oslavě, Dicka Wilkinse, Scroogeova bývalého spolubydlícího, a obchodníka, kterému se Scrooge snaží vyhýbat, protože po něm chce příspěvky na chudé.
„Cary tu hraje několik postav, ale zvládá to s naprostou brilancí,“ míní Starkey. Elwes je s příběhem zvláštním způsobem spojený. Je příbuzným muže, o kterém se soudí, že byl předlohou Scrooge. „John Megid Elwes je můj předek a byl to vyhlášený lakomec,“ vysvětluje Elwes. „Byl to politik, který si změnil jméno z Megid na Elwes, aby se vlichotil svému strýci, siru Harveymu Elwesovi, o kterém věděl, že umírá, nemá dědice a vlastní spoustu bohatství. A povedlo se mu to. Získal veškerý majetek Harveyho Elwese a stal se z něj jeden z nejvyhlášenějších lakomců v britských dějinách. Proslavil se tím, že se nikdy nepřevlékal.“
Herecký tým doplňují Leslie Manville coby paní Cratchitová, Leslie Zemeckis jako Fredova žena a Paul Blackthorne jako Bellein manžel. Šest mladých herců ve věku od 7 do 17 let si ve filmu zahrálo celou řadu různých postav, například Cratchittovy děti, Belleiny děti, různé uličníky a také koledníky. Byli to například Sage Ryan, Sammi Hanratty, Molly Quinn, Daryl Sabara a bratři Ryan a Raymond Ochoa.
Robertovi Zemeckisovi, který má na svém kontě tak úspěšné filmy, jakými byly například Forrest Gump, trilogie Návrat do budoucnosti nebo Polární expres, šlo jako vždy především o kvalitní příběh.
„Myslím, že jeho úspěch spočívá v tom, že jeho filmy nejsou jenom primitivní zábavou,“ míní Colin Firth. „Jde o filmy, které mají lidé rádi dodnes. Všechny jsou oblíbené. Jde tu o postavy a o příběh. Filmy jako Návrat do budoucnosti byly úžasné, co se týče speciálních efektů, ale o to v nich nešlo. Chtěli jste se dozvědět, co se přihodí člověku, který může cestovat v čase. Všechno se to odehrávalo na lidské úrovni. Bob je vypravěč.“
Pro Zemeckise všechno začalo psaním scénáře. Vzhledem k jedinečnému výchozímu příběhu byl výsledkem scénář, který je přístupný modernímu divákovi, a přesto věrně koresponduje s původním příběhem.
„Příběh, ze kterého vycházíme, je naprosto jedinečný, a je ve scénáři kompletně zachován,“ říká producent Jack Rapke. „Bob napsal úžasnou adaptaci. Hloubka toho příběhu je ohromující a postavy a jejich vývoj prostě nemají konkurenci.“
„Pracovali jsme spolu na Forrestovi Gumpovi,“ zmiňuje Robin Wright Penn o režisérovi. „Měla jsem ho ráda tehdy a mám ho ráda i nyní. Je jako Santa Claus, protože k hercům a jejich nápadům přistupuje neuvěřitelně štědře. S chutí vás nechá zkusit cokoliv. Je to hrozně osvobozující přístup k práci. Protože proč něco nezkusit? Proč neselhat? Nakonec, vždyť se to nemusí použít. Takhle uvažuje. Není příliš velkým příznivcem pevně daných věcí.“
Výtvarník Doug Chiang, který se Zemeckisem spolupracoval na Polárním expresu, V tom domě straší a na Beowulfovi, dodává: „Bob je fantastický režisér, především proto, že neustále posouvá výtvarné hranice. A mám na něm rád to, že i pokud mi něco popisuje během našich úvodních schůzek při zahájení prací na filmu, jde vždycky jenom o zlomek toho, co zamýšlí. A to mám jako výtvarník velice rád, protože vím, že ať už začneme v následujících týdnech pracovat na čemkoliv, výsledek bude nakonec desetkrát lepší. A jako výtvarník mám rád to překvapení a nečekané výzvy, které s Bobem zažívám.“
„Bob Zemeckis tvoří pro každého, kdo s ním spolupracuje, velké výzvy,“ míní Starkey. „Je to skvělý týmový spolupracovník. Dokonce spolupráci přímo vyhledává a má rád tvůrčí názory všech, kteří s ním spolupracují. Je velice moudrý a umí celou řadu věcí stejně dobře jako ti, se kterými spolupracuje, takže jim neustále posouvá laťku. A stále zkouší nové technologie a současně s nimi i nové příběhy. Takže získáte jen to nejlepší. Posouváte svět filmu kupředu a současně vyprávíte příběhy, které ještě nikdo neviděl.“
Pokud šlo o hudební doprovod filmu Vánoční koleda 3D, nemusel Robert Zemeckis dlouho přemýšlet, koho osloví. Skladatel Alan Silvestri byl jeho první volbou. „S Alanem spolupracujeme už přes 25 let,“ říká Zemeckis.
V případě Vánoční koledy 3D postupovali oba stejným způsobem jako při všech svých předchozích filmech. „Jako obvykle jsem Alana požádal, aby zdůraznil emotivnost všech scén,“ objasňuje Zemeckis. „Hudba je zásadní součástí celého filmu,“dodává k tomu producent Jack Rapke. „Je pro nás posledním prostředkem, jak zdůraznit příběh, emoce a napětí.“
Silvestriho klasický soundtrack nahrál orchestr v Los Angeles. „Je to dynamický, silný soundtrack,“ soudí Rapke. „Je jemný tam, kde má být jemný, a silný tam, kde má být silný.“
Silvestri se při psaní dokonalé písně, která by celý film uzavřela, spojil s Glenem Ballardem. Píseň God Bless Us Everyone, inspirovanou závěrečným výrokem Tiny Tima na konci filmu, nazpíval sám Andrea Bocelli. „Bocelli slyšel tu úžasnou skladbu, kterou složili Glen Ballard a Alan Silvestri, a okamžitě měl zájem o to, aby ji mohl nazpívat. Myslím, že se z ní stane vánoční klasika.“
„Slyšeli jsme, že Andrea Bocelli natáčí vánoční album,“ popisuje Rapke. „Hvězdy nám byly - s mírnou dopomocí - nakloněny a ukázalo se, že by tuhle ohromnou skladbu mohl nahrát. Je opravdu úžasné, že se jeden z nejlepších současných tenorů podílí na tak emocionální a silné skladbě. Měli jsme obrovské štěstí.“
„Společnost Disney je symbolem snů a pro mě bylo opravdu velkým potěšením se na tomto projektu podílet,“ říká Bocelli. „Všichni z nás, jak rodiče, tak děti, se během Vánoc těšíme na hrdiny jejich filmů, kteří jsou milováni všemi generacemi a jsou doslova symboly dobra.“
Bocelli skladbu nazpíval nejen v angličtině, ale i ve španělštině a italštině. „Na světě existuje spousta jazyků, ale Vánoce jsou jenom jedny, a existuje jen jediná hudba - hudba srdce,“ říká. „Rád zpívám v jiných jazycích, nejen italsky. Cítím pak, že jsem součástí světa, že jsem blíže těm, kteří na něm žijí a kteří se rádi dělí o jeho radosti i strasti. Samozřejmě, občas se musím více soustředit, abych dokázal zazpívat jistý text například v angličtině, ale jsem se svou prací spokojený a vždycky se do ní pouštím s vášní a odhodláním. Hudba vychází z touhy být lepší neustále, ne jen jeden den v roce.“

Ocenění:
The Saturn Awards
2010 - Nejlepší animovaný film (nominace)

DABING
V českém znění: Jaroslav Kaňkovský - Jim Carrey (Vydřigroš), Miroslav Hanuš - Gary Oldman (Rastr), Lukáš Jurek - Colin Firth (Fred), Jan Vlasák - Gary Oldman (Vodral), Jan Šťastný - Jim Carrey (Duch Vánoc přítomných), Mojmír Maděrič - Bob Hoskins (Čepička), Zuzana Kajnarová - Robin Wright Penn (Belle), David Vejražka - Jim Carrey (Duch Vánoc minulých), Stanislav Lehký - Bob Hoskins (Josef), Ludmila Molínová - Fionnula Flanagan (Dilberová), Zdeněk Hess, Jan Holík, Petra Jindrová, Lucie Juřičková, Šimon Lupínek, Michal Mařík, Adam Mišík, Martin Sucharda, Irena Máchová, Eliška Burkert Nezvalová, Adéla Nováková, Klára Nováková, Martina Šťastná, Matěj Štěpán, Miloslav Študent, Pavel Tesař, Daniela Vacková
Píseň Adeste Fideles:
Zpívá: Vojtěch Bor
Koledníci a sbor: Lada Soukupová, Lucie Žďárská, Marek Stojánek, Radek Seidl, Ondřej Izdný, Johana Krtičková, Vojtěch Bor
Hudební režie: Ondřej Izdný
Texty písní: Pavel Cmíral
Překlad: Vojtěch Kostiha
Umělecký dohled: Aleksandra Sadowska
Zvuk a střih zvuku: Robert Slezák
Asistent režie a produkce: Marek Hrazdil
Dialogy a režie: Zdeněk Štěpán
Výsledný mix: Shepperton International
Producent české verze: Disney Character Voices International Inc.
Vyrobilo: Studio Virtual 2009

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 19.11.2009 Falcon
Premiéra USA: 6.11.2009 Walt Disney US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 15.11.2010 (DVD) Magicbox
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 15.11.2010 Magicbox
Poprvé na DVD: 24.11.2010 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 24.11.2010 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 11 436 818
Tržby celkem - $ 325 00 000
Návštěvnost v ČR 103 584
Náklady (Rozpočet) - $ 200 000 000

BONUSY (Blu-ray)
• Jak zfilmovat Dickense: Převyprávění povídky
• Interaktivní kalendář
• Interaktivní kalendář
• Na scéně se Sammi
• Vystřižené scény
 
ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 1.78:1
český 5.1, anglický DTS-HD Master Audio 5.1, slovenský 5.1, maďarský 5.1
české, anglické, slovenské, maďarské, hebrejské, řecké, rumunské, srbské, chorvatské, slovinské
 
Tvůrci a herci
Robert Zemeckis (Režie), Jack Rapke (Produkce), Steve Starkey (Produkce), Robert Zemeckis (Produkce), Alan Silvestri (Hudba), Robert Presley (Kamera), Jeremiah O'Driscoll (Střih), Scot Boland (Casting), Victoria Burrows (Casting), Nina Gold (Casting), Doug Chiang (Scénografie), - (Kostýmy), Dennis Leonard (Zvuk), Randy Thom (Zvuk), Edouard F. Henriques (Masky), Bill Corso (Masky), Robert Zemeckis (Scénář), Charles Dickens (kniha) (Předloha), Jim Carrey (Herec), Gary Oldman (Herec), Robin Wright (Herec), Colin Firth (Herec), Cary Elwes (Herec), Molly C. Quinn (Herec), Bob Hoskins (Herec), Daryl Sabara (Herec), Fionnula Flanagan (Herec), Sammi Hanratty (Herec), Fay Masterson (Herec), Tarah Paige (Herec), Lesley Manville (Herec), Leslie Zemeckis (Herec), Callum Blue (Herec), Ron Bottitta (Herec), Steve Valentine (Herec)
 
2009/92/USA/Animovaný, Komedie, Drama, Rodinný
 
Zajímavost k filmu
- Film byl natočen technikou Motion capture.
- Kvôli propagácii filmu sa produkčná spoločnosť Disney spojila s americkou vlakovou spoločnosťou Amtrak. Spoločne vypravili vlak, ktorý jazdil po celej krajine, pričom pasažierom spríjemňovalo cestovanie premietanie rôznych scénok zo snímky.
- Na filmovém soundtracku s názvem "God Bless Us Everyone“ spolupracovali krom Alana Silvestriho také Glen Ballard a celosvětovně známý italský operní pěvec Andrea Bocelli.
- Jim Carrey nadaboval 8 postav, Ryan Ochoa 5 a Garry Oldman 3.
- Skoro po dvaceti letech první spolupráce Roberta Zemeckise s Walt Disney Pictures. Naposledy spolupracovali na Falešné hře s králíkem Rogerem (1988).
- První Disneyho animovaný film, který byl promítán v 3D IMAX.
- Režisér Robert Zemeckis už kdysi prohlásil, že Vánoční koleda je jeho oblíbený příběh pojednávající o cestování v čase.
- Tato verze je velice věrná Dickensově knižní předloze, přesto se zde najde i pár odlišností: V knize strávíme více času v přítomnosti - hlavně v domech Vidřigrošova zaměstnance a synovce. Kniha nám také ukazuje, jaké sváry se dějí po celé zeměkouli (v jeskyních a na lodích), které jsou díky vánočnímu veselí usmířeny. A také celá scéna s budoucností, kde je Vydřigroš honěn koněm, a potom se zmenší, není vůbec součástí knihy. Ve skutečnosti se v knize Duch příštích Vánoc skoro nehýbe, jen ukazuje prstem.
- Nad krbem v domě Boba Rastra visí obraz autora Vánoční koledy Charlese Diskense.
- Jim Carrey, který hraje starého vetchého Vydřigroše, je jen o 16 měsíců mladší než Colin Firth, který hraje jeho synovce, statného Freda.
- První spolupráce Jima Carreyho s Walt Disney Pictures.
 
Odkazy