Shrek Třetí / Shrek the Third (2007/93/USA/Animovaný, Dobrodružný, Rodinný, Komedie) 55%

17.12.2022 19:14
JEDNOU VĚTOU
„Nechce být ani králem ani otcem, přesto mu hrozí obojí.“

OBSAH
Za normálních okolností by krásní, mladí a zelení manželé Shrekovi po odstranění zákeřné Kmotřičky víly a jejího nemožného syna Krasoně ve druhém pokračování animované komedie Shrek žili nerušeně a hlavně šťastně až do smrti. Vzhledem k tomu, že se stali protagonisty nejúspěšnějšího animovaného filmu všech dob, nemají na pohodu nárok. Dobrodružství, která si pro ně kreativní scenáristé vymysleli tentokrát, jsou ještě vypečenější, než ta, která oba zlobříci prožili doposud. Posuďte sami: Král Harold má nakahánku, a je proto jasné, že musí vládu v království Za sedmero horami někomu předat. Ještě jasnější je, že nástupcem trůnu se má stát manžel jeho nejjasnější dcery Fiony. Shrek se ale vyhlídkám na kralování brání tak intenzívně, že se raději rozhodne přemluvit Fionina bratrance, teenagera Artuše, aby si královskou korunu nasadil on. Nejdřív ho ale bude muset najít a udělat z něj chlapa. Zatímco Shrek, Oslík a Kocour v botách se vydávají na poměrně dobrodružnou expedici, osiřelá Fiona má úplně jiné starosti. Absence mužského elementu v království se rozhodne zneužít již jednou odpálkovaný Krasoň, který se chce za pomoci záporných pohádkových postav zmocnit vlády v zemi Za sedmero horami násilím. Fiona je ale především Zlobryně a až na druhém místě princezna, a proto se Krasoňovi a jeho zlé armádě postaví. Navíc není sama, v první linii s ní kromě královny Lilien kráčí i svůdné komando princezen (Sněhurka, Popelka, Růženka a další), které jsou odhodlány všechny své přednosti využít boji. Ve Shrekovi Třetím bude prostě pořádně veselo, a to jsme tu ještě nezmínili draslíky, roztomilé potomky Oslíka a Dračice, a jedno překvapení, které Fiona přede všemi tají. Shrek se vždycky opíral o revoluční a naprosto dokonalou animaci a hvězdné hlasové obsazení. Obojí mu zůstalo i ve třetím pokračování, navíc se může pochlubit mimořádně zajímavým hereckým přírůstkem v podání popové ikony současnosti Justina Timberlakea, kterého v české verzi nahradí podobně slavný Vojtěch Kotek. Režie se ujal Chris Miller, který psal ke dvěma předchozím dílům scénáře, a Raman Hui, supervizor animace jedničky i dvojky.(oficiální text distributora)

RECENZE ČSFD
Svým způsobem se to dalo čekat. Shrek nedokáže mít stále tak skvělý životní příběh jaký mu autoři napíší. Ve třetím díle je to nádherně znát a rázem se z aktivní, bláznivé a příjemně vtipné pohádky stane nudný mišmaš, kde už ani oslíka smutné oči nepomůžou, můj oblíbený kocour se taky moc neobjeví a celkově Shrek a jeho rodinka spíše nudí než pobaví. Jediný opravdu důležitý fakt hlavně je ve výběru hudby, který v prvním a druhém díle nádherně zněl, zde už neexistuje scéna, co by si člověk zapamatoval, nic co by stálo za to, milovat film právě kvůli ní a je to rozhodně škoda. Jestli jsem se zasmál, opravdu zasmál třikrát, tak už je to hodně. Je mi to líto, už jen z toho důvodu, že Shrekovu kreslenou sérii mám hodně rád. Teď už asi nejde jen o radost z toho vytvořit něco originálního, ale zkásnost co nejvíce peněz, což se tvůrcům na trojce daří i když neobvykle o trochu méně než by se čekalo. -- Chlape neposlouchej ho, mít dítě neznamená, že ti to zrujnuje tvůj život. (Malarkey) 3*

Tento komentář jsem chtěl naplnit stejným obdivem k Shrekovi jako moje dva minulé komentáře k jeho předchozím dílům. Trojku jsem shlédl bez očekávání. Říkal jsem si ještě na začátku, že mě tam musí přeci hodně scén rozesmát, vždyť jednička s dvojkou byly tak vtipné, takže bych mohl komentář věnovat všemu co mě naopak nerozesmálo. Po shlédnutí jsem však ihned začal uvažovat jinak a chci se zde rozepsat o tom kratším a to o scénách, které mě rozesmáli. Měl bych být přesnější ....o scéně. Jediná scéna v celém filmu, při které jsem smál a to velký výslech Perníčká a Pinochia. Ta se odehraje někde uprostřed filmu, kdy je vyslýchán perníček a je mu vyhrožováno smrtí. Promítnutí jeho dosavadního života přímo před našima očima je velmi vtipnou ukázkou, že tvůrci nezapomněli vše. Následný výslech Pinochia mě též rozesmál, protože jeho ne/odpovědi jsou skvělé. Takže tu máme vtipný výslech versus zbytek filmu, který postrádá lehkost i zajímavost. Možná tento komentář zní příliš smutné a deprimovaně, ale je to skutečnost i já tomu nevěřil dokud jsem to neviděl, Shrek přestal být vtipný. Tento fakt umocňuje neexistence pořádného scénáře, který je spíše rychlo slepencem několika nápadů. Tvůrci by měli začít sázet na kvalitu a ne na kvantitu... (Djkoma) 1*

Zápletka Shreka Třetího (proč tam jednoduše neflákli trojku s tečkou?) patří k těm snadno ignorovatelným, pokud nebudete chtít, jednoduše si jí všímat nemusíte. Stačí mít potuchy o zlém princi Krasoňovi s nevyslovitelně ďábelským plánem, o hodném Shrekovi, který nechce být králem a o jeho milující těhotné manželce. Všechny ostatní postavy, jakkoliv vtipné v předchozích dílech, byly redukovány na komické figurky a až na jednu rozkošnou retrospektivní sekvenci Perníčka odstrčené kamsi do míst vhodných pro zapomnění (což hlavně u jindy výborně hláškujícího osla zamrzí). Z nových postav dostává zcela neprávem (a nejspíš hlavně kvůli fanynkám Justina Timberlakea) nejvíce prostoru mladší verze Krasoňe pojmenovaná Artie, navštěvující šedivou parodii americké střední školy. Ještě větší rozpaky vzbuzuje senilní (či jednoduše debilní?) kouzelník Merlin, jehož nevtipnou neschopnost nezachraňuje ani dabující Eric Idle. Pokud měl být třetí Shrek skutečně hlavně pro menši děti, nešlo by toto tvrzení dohromady s minimem akčních scén. Ani těch pár za moc nestojí a den po zhlédnutí si již žádnou konkrétní nedokážu vybavit. Místy zde sice prosvítá snaha být další parodií všech pohádek pro všechny věkové kategorie, ale tvůrcům buď došly nápady, nebo (pod nátlakem producenta) hodili bobek na originalitu a jali se kopírovat již osvědčené. Stejně jako u všech pokračování z poslední doby (Smrtonosná past, Piráti z Karibiku), je také tady patrné až ostudné spoléhání se na sílu charismatu některých „ikonických“ hrdinů. Shrek má na rozdíl od Johna McClanea nebo Jacka Sparrowa tu výhodu, že není z masa a kostí a nemusíme tudíž naříkat nad tím, nakolik se komu zaprodal či nezaprodal. Účast v takto nezdařeném pokračování mu nemám za zlou, naopak právě kvůli němu jej nepovažuji za pokračování ještě méně zdařilé. 50% (Matty) 2*

VELKÁ RECENZE
Novodobá filmová chřipka zvaná „epidemie trojek“ se v Hollywoodu šíří geometrickou řadou. Stačí aby se v producentských kruzích rozkřiklo, že u sousedních studií se na třetí díly chodí velice slušně. Každý si pak dá dvě a dvě dohromady a zjistí, že představa další jachty a nových Porsche se mu vlastně vůbec nepříčí. Zvláště když natočit třetí díl nedá tolik práce jako vybudovat haló kolem produktu s neznámou značkou – stačí namíchat notoricky známý koktejl podle fungujících ingrediencí a peníze se sypou jako o závod.
U animovaných filmů je situace ještě lehčí. Dreamworks má v zásobě hotové modely postav z předchozích dvou dílů, na jejichž podobě se v posledních vyřádil už do sytosti a spoustu exteriérů i interiérů, jejichž textury není třeba měnit. Zbývá vymyslet prostý příběh, na němž se dají znovupoužité objekty zavěsit a obalit je novými situačními frky a hláškami Eddieho Murphyho. Děti uvidí trailer, poznají oblíbenou zelenou příšerku s dvěma trychtýři na hlavě a pak už není co řešit - peněženky maminek se otřesou a je vystaráno. Geniálně prosté. Proč se pak zbytečně namáhat s výrobou, když setrvačnost marketingu pracuje za vás? Shrek Třetí vypadá, jako by ho po večerech lepil sekundární štáb, který si sem ještě ke všemu odskakoval „na cigárko“ při tvorbě něčeho hodnotnějšího. Balancuje tak akorát na hranici snesitelnosti, v jejímž rámci si méně náročný divák ještě neřekne „tak to už je trochu víc než jsem schopen za své peníze tolerovat“. Ten náročný bude asi nepříjemně rozladěn.
Jak málo chybí k tomu, abychom Shreka odepsali jako starého dědu, který neví, kdy odejít do důchodu! Láskyplně hýčkaná postava absolvovala transformaci v sebestřednou nafouknutou bublinu, která se pod zdáním jakési „zaručené kvality“ umí prodat. Ale na nás si nepřijdete, holomci chamtiví. Víme dobře, že za 160 (!) milionů dolarů jde udělat mnohem parádnější show, která umí roztančit nejednoho nevěřícího Tomáše. Neopijete nás řečmi o tom, že nápady došly a v trojce není kam se uchýlit. Však vás nikdo nenutil točit ji polovičatě…
Cestovatelský scenáristický výpotek třetího Shreka alias příběh je situován s menšími výjimkami přibližně do dvou exteriérů a jednoho interiéru. V rámci nich pobíhají postavy, vedou dialogy o pomstě, zodpovědnosti nebo výchově a když chybí dvacet minut do konce, všichni se setkají na jednom místě a na pozadí hudebního vystoupení spolu zúčtují. Otřepané, ale samozřejmě dokola použitelné. Se slzou v oku vzpomínám na putování Shreka za Fionou z prvního dílu, na brilantní akční scénu s drakem, na jemnou chemii mezi rodícími se buddies zlobr - osel. Už s dvojkou pak sílil pocit, že vše důležité bylo řečeno a své „happily ever after“ by si postavy měly v klidu odžít mimo divácké zorné pole.
Nestalo se však a přišlo nevyhnutelné – při patáliích s královskými povinnostmi postavy jen nuzně přešlapují na místě a rutinně trousí hlášky. Z dobrodružné výpravy plné nečekaných nástrah se profiluje tuctová situační komedie vystavěná na banálních dialozích a touze zopakovat vše, co fungovalo – tu smutné kočičí oči, tady zase nějakou oslí hlášku. To, co tvořilo Shreka výjimečným, se utápí ve schematičnosti a omílání již řečeného. Tam, kde jsme nalézali jemné narážky a parodie, zbyl jen situační „humor“ z vyschlé studnice průměrných veseloher. Kam se poděl elán připodobnit se v animovaném světě společenským neduhům a faux-pas a vzít si je pořádně do parády?
Máme tu mluvící perníček. Fajn. Máme tu Kocoura a Oslíka, jejichž příjemné špičkování ustoupilo jakémusi souběžnému existování bok po boku. Inu, dobrá. Je tu rovněž podivná „ugly sister“ a vtipy na vysouvající se nos dřeváka jménem Pinocchio… počkat a co nějaké vtipy a postavy, které jsme neviděli? I ty tu občas čekají. Je jich jen mnohem méně než těch starých a „osvědčených“, které už jste s kamarády v hospodě minimálně dvakrát vzpomenuli. V porovnání s hlavními postavami jsou – bohužel - značně nezajímavé a skoro všechny pouze přihrávají někomu služebně staršímu. Výsledkem je to, že si z nich nezapamatujete ani jednu.
Vrcholy filmu jsou všehovšudy dva a oba uvidíte v první polovině. Zbytkem se budete proplétat za asistence podvědomého pocitu, že idea o zlobrovi, který má nárok na špetku štěstí, už za ta léta nepříjemně zkorodovala a studio Dreamworks by se mohlo (a mělo) uchýlit k nové vlajkové lodi. Shrek se stal přesně tím, proti čemu ve světě animovaného filmu prvně zbrojil – rutinní fraškou bez hlubších kontextů, která má přilákat do kina výhradně dětské publikum. Už dávno nejde o komplexní rodinnou zábavu, v níž si dospělejší (a filmově vzdělanější) vychutnávali jemné nuance schované pod slupkou akčně-dobrodružného příběhu pro ty menší. Tu a tam vyskočí náznak, tu se rozvine nějaký vedlejší motiv. Všechny ale končí duchaplnou katarzí, v níž někdo dostane ránu do hlavy něčím strašně legračním.
V jednom ohledu mají hoši z Dreamworks stále co nabídnout a vavříny jim zřejmě nikdo upírat nebude. Svět Shreka je asi nejvěrnější podobiznou reálného světa, který lze v současné době v animáku najít. Bez přehnané komiksové nadsázky, plný detailů a maličkostí, které potěší. Půjde ale kvůli tomuhle někdo do kina?
K čemu jsou ale podobné otázky a prosebné láteření… Co na tom, že třetí Shrek je jen párou nad vydestilovanou jedničkou a dvojkou? Už teď si připsal animákové prvenství v tržbách za první víkend (a vydělal 3x tolik co jednička!) a čtyřka je nehledě na tenhle výsledek už nějakou tu dobu na cestě. A tak nezbývá jen povzdech. Ze kdysi sympatického hrdiny se stala kýčovitá karikatura evokující voňavý balíček dolarů. Ambice u Dreamworks se stáhly do ústraní a daly přednost prostým lidským potřebám. Zda je budete donekonečna podporovat, je čistě na vás. Osobně však nevidím jediný důvod, proč se tentokrát hrnout do kina a nepočkat si na trojku Shreka až na DVD (pokud už musíte).
P.S. Pátá hvězdička je čistě z nostalgie a úcty k prvnímu dílu. Kdo Shreka nezná, nechť si jí nevšímá ;).

PODROBNÝ POPIS FILMU
Král Harold onemocněl a jeho zeť, zlobr Shrek, a princezna Fiona jsou další v pořadí na trůn království Za sedmero horami. Shrek se s tím nehodlá smířit a trvá na tom, že musí být ještě někdo další, kdo má nárok na trůn. Z posledních sil řekne král Shrekovi, že někdo takový existuje - jeho synovec Artuš. Po pohřbu se Shrek spolu s Oslíkem a Kocourem v botách vydá vyhledat nového krále. Když odplouvají, Fiona na Shreka zavolá, že je těhotná. Vyděšený Shrek proto začne mít noční můry o svých budoucích dětech.
Artuš, nebo Artie, jak je raději nazýván, je studentem v internátní škole Worchesterovka, kde je ztroskotanec, kterému se všichni posmívají a nemají ho rádi. Shrek mu řekne, že se musí stát novým králem Za sedmero horami. Artie je z toho nejdříve nadšený, ale pak mu Oslík a Kocour v botách řeknou o zodpovědnosti, která je s tím spojená a Artie nadšení ztratí. Artie je vyděšený, pokusí se vrátit loď na břeh a skončí to tím, že ztroskotají na ostrově, kde potkají Artušova starého potřeštěného učitele Merlina.
Mezitím princ Krasoň v baru přemluví několik pohádkových padouchů, včetně Kapitána Háka, královny ze Sněhurky, kyklopů, tvůrce Pinocchia a dalších, aby se přidali na jeho stranu a získali tak konečně svoje štěstí. Společně napadnou království a uvězní všechny Shrekovy přátele. Fiona, královna Lilian, Doris, Popelka, Sněhurka, Šípková Růženka a Zlatovláska utečou tajnou chodbou, ale Zlatovláska je naláká do pasti a přidá se ke Krasoňovi, do kterého je zamilovaná a má se stát jeho budoucí královnou.
Kapitán Hák u Merlina napadne Shreka a pokusí se ho chytit a ostatní zabít. Je poražen, ale zmíní se o královi Krasoňovi, a tak se Shrek bojí o Fionu a chce se urychleně vrátit do království. K tomu jim pomůže Merlin, který je přenese, ale omylem prohodí těla Oslíka a Kocoura v botách, takže Oslíkova duše se nachází v Kocourovi a naopak. Shrek zjistí, že Krasoň ovládl království a chce ho zabít přede všemi v divadelní hře. Vydají se proto do paláce, kde se hra zkouší, setkají se s Krasoněm, který jim vyhroužuje, ale nakonec jsou všichni zatčeni.
Krasoň se připravuje na Artieho popravu, a tak Shrek, aby ho zachránil, řekne, že to je jen ťulpas, který ho měl nahradit jako krále. Krasoň mu uvěří a rozhodne se, že Artieho nezabije. Artie, který začal Shrekovi věřit, tomu také uvěřil, je zklamaný a utíká pryč. Oslík a Kocour jsou zavřeni spolu s princeznami ve věžení. Královna Lilian se rozčílí poté, co ji Sněhurka nazve stařenkou a hlavou rozbije dvě kamenné zdi. Oslík a Kocour pak potkají Artieho a vše mu vysvětlí, a tak se rozhodne vrátit.
Království sleduje Krasoňovo divadelní představení. Shrek si ale ke Krasoňově smůle získá publikum. Když se Krasoň chystá zabít Shreka, Fiona s přáteli a Kocour, Oslík a pohádkové bytosti vniknou na jeviště. Padouchové je znovu zajmou, ale přijde Artie a přemluví je, aby je nechali jít a prokáže tak své vladařské schopnosti. Na Krasoně pak spadne věž, která byla na jevišti. Jeho koruna se kutálí po jevišti a Artie ji chytí a po chvíli se korunuje králem. Když království oslavuje nového krále, objeví se Merlin a vrátí Oslíkovi a Kocourovi jejich těla, ale jejich ocasy zůstanou prohozené. Shrek a Fiona se vrátí do své bažiny a mají spolu tři zlobří děti.

O FILMU
To, co původně začalo jako krátký příběh pro děti z pera Williama Steiga, se postupně vyvinulo v jednu z nejúspěšnějších a nejoblíbenějších filmových sérií všech dob.
Podobu a atmosféru jednotlivých dílů výrazně ovlivnily velké technologické pokroky v oblasti animace. Sám Shrek si našel nové přátele, přibyly mu nové povinnosti a také se změnil jeho náhled na život. Od dob, kdy byly jedinou náplní jeho života osamělé dny v bažině, urazil dlouhý kus cesty.
Filmaři však podotýkají, že jej nikdy nemuseli nikam vést. Vždy si našel svou vlastní cestu, na níž ho mohli všichni následovat. „V prvním dílu se do sebe Shrek s Fionou zamilovali a uspořádali svatbu. Ve dvojce představili své protějšky rodičům a seznámili se s celou rodinou. No a nyní měl přirozeně následovat další obvyklý životní krok,“ říká režisér Chris Miller. „Pak se ale ukáže, že pro Shreka až tak přirozený není, protože je přesvědčen, že by nebyl dobrým otcem.“
„I tentokrát jde o dobrodružství někoho, kdo se musel naučit věřit sám sobě,“ říká Mike Myers, který zelenému obrovi propůjčil hlas. „V prvním filmu si myslel, že není hoden toho, aby se do něj někdo zamiloval, v druhém se necítil na roli manžela a tentokrát si nevěří, že by mohl být králem a otcem. Je to krásný příběh o tom, jak se člověk musí v jednotlivých etapách svého života spoléhat sám na sebe, věřit si a neposlouchat, co si o něm myslí ostatní.“
Prvním dvěma dílům se podařilo dohromady vydělat jen v kinech ohromujících 1,4 miliardy dolarů a prodat přes 90 milionů DVD nosičů. Původní film navíc v roce 2002 triumfoval i na předávání Oscarů, z nichž si odnesl historicky první zlatou sošku v nové kategorii nejlepší celovečerní animovaný film. První a druhý díl pak spojovala unikátní atrakce Shrek 4-D, která všem jejím návštěvníkům přinesla ojedinělý zážitek.
Když se 19. května 2004 objevilo v kinech druhé pokračování, ihned zlomilo historický rekord v tržbách za prvních pět promítacích dnů. Nakonec po celém světě utržilo 920 milionů dolarů a stalo se třetím komerčně nejúspěšnějším snímkem všech dob. Počet prodaných DVD nosičů se vyšplhal na 40 milionů.
Po uvedení třetího dílu bude následovat ještě původní animovaný televizní speciál Shrek the Halls a v následujícím roce se celá sága dočká své divadelní adaptace na Broadwayi, kde bude uvedena její muzikálová verze.
S rozpínáním Shrekova světa se rozšiřuje také rodina herců, kteří přivádějí jednotlivé postavy k životu. Stejně jako bylo před příchodem druhého dílu nemyslitelné, že by se Shrek obešel bez hlasů Mikea Myerse, Eddieho Murphyho nebo Cameron Diaz, nesměli ve třetím dílu chybět ani Antonio Banderas, Julie Andrews, Rupert Everett, John Cleese nebo Larry King, kteří se k nim připojili ve Shrekovi 2.
Tentokrát se rodina rozrostla o spoustu dalších zajímavých jmen, mezi něž patří Justin Timberlake, Eric Idle, Cheri Oteri, Amy Poehler, Maya Rudolph, Amy Sedaris, John Krasinski, Ian McShane či Regis Philbin. „Na začátku jsme si sepsali všechny lidi, kteří nám přišli do těch rolí nejvhodnější, nebo jsme s nimi zkrátka chtěli pracovat,“ říká režisér Miller. „Mezi skvělými herci je naštěstí spousta lidí, kteří by se na některém Shrekovi rádi podíleli, takže jsme ty nejlepší mohli nejen chtít, ale i mít.“
V nováčcích vyvolávala představa, že se dočkají vlastní animované postavy ve Shrekovi, různé reakce. Justin Timberlake, který je velkým fanouškem prvních dvou dílů, se nemohl dočkat: „Dostat příležitosti zahrát si vlastní postavu ve Shrekovi je prostě bomba. Užívám si to,“ říká zpěvák a herec. „Dabing se od ostatních typů herectví docela hodně liší. Představujete si, jak bude vaše postava vypadat a znít, takže do toho dáváte mnohem víc energie než při normálním hraní.“
Miller začal o jeho obsazení do role Artieho uvažovat po zhlédnutí epizody pořadu Saturday Night Live, v níž Timberlake hostoval jako uvaděč. A čím více času s hercem trávil, tím si byl jistější, že Timberlake do této role přináší něco výjimečného. „Justin má takový specifický šarm. Je to velmi přirozený komik a čím více jsme s ním komunikovali, tím více se mu postava Artieho začínala podobat.“
Spisovatelka a komediální herečka Amy Sedaris byla nejprve obezřetná: „Nikdo mi až do té doby roli princezny nenabídnul a já jsem si říkala, že to bude asi hodně náročné. Ale když jsem se doslechla, kdo bude mluvit ty ostatní, nemohla jsem si tu šanci nechat utéct.“
Další z princezen propůjčila svůj hlas hvězda pořadu Saturday Night Live Maya Rudolph: „Dostala jsem se do hodně dobré společnosti. Všechny princezny dabují skvělé herečky a já jsem byla poctěna, že mohu být jednou z nich.“ Další princeznu si střihla její kolegyně ze Saturday Night Live Amy Poehler, která si pochvaluje, že ji role přiblížila mladé generaci. „U svých malých bratranců a sestřenic a dětí svých známých jsem teď pěkně cool. Tohle je jeden z těch filmů, které jsou doopravdy pro lidi každého věku.“ Trio hereček, které filmaři ulovili v pořadu Saturday Night Live, dotváří Cheri Oteri, která nadabovala Šípkovou Růženku.
Bez dřívějšího kolegy tentokrát nezůstal ani John Cleese - na Shrekovi Třetím se podílel také jeho společník z legendární humoristické skupiny Monty Python Eric Idle, který nadaboval kouzelníka Merlina. „Myslím, že Jeffrey Katzenberg má nějaké mé staré fotky ze 70. let,“ vtipkuje Idle. „Vyhrožoval mi, že je nabídne bulváru. Tak jsem tu roli raději přijal.“
Lidé z kreativního týmu v pozadí filmu, který zatvrzele odmítá usnout na vavřínech, se s každým dalším dílem snaží divákům připravit strhující zážitek, který předčí všechna očekávání. Obrovské technologické pokroky jim umožnily vypilovat mnoho důležitých detailů.
V době mezi druhým a třetím Shrekem měla firma DreamWorks Animation příležitost vylepšit své technologie na filmech Za plotem a Madagaskar. Nyní se znovu snaží překonat sama sebe.
„Před začátkem práce na každém filmu si uděláme seznam prostředků a technik, které chceme vylepšit,“ říká Matt Baer, který se na filmu podílel jako jeden z technických vedoucích. „Nejtěžší je většinou posoudit, která vylepšení budou mít největší vliv na celkový dojem. Nejméně polovina oddělení dělala na všech třech dílech, takže jsme si mohli dovolit stanovit hodně ambiciózní cíle.“
„Jednou z nejtěžších věcí na tomhle filmu bylo to, že je to už trojka. Čím déle se věnujete nějaké věci, kterou dobře znáte, tím více hrozí, že to začnete brát jako rutinu,“ říká vedoucí layoutu Nick Walker. „Náš tým naštěstí tvoří lidé, kteří ze sebe neustále vydávají maximum a přicházejí s velmi kvalitními výstupy.“
„Považuji za velmi podstatné, že PDI/DreamWorks začala přímo jako firma se zaměřením na počítačovou animaci a od začátku si sama vyvíjela vlastní software,“ říká jeden z dvojice režisérů Raman Hui. „Když jsme začali na tomhle filmu dělat, podívali jsme se na sebe a řekli si: ‚Tak fajn, co budeme vylepšovat tentokrát?‘“
Při práci na Shrekovi Třetím dostali výtvarníci k dispozici servery HP DL145 ProLiant s procesory AMD Opteron, které jim díky své výpočetní síle umožnily urychlit renderování neuvěřitelně detailních postav a současnou práci na rekvizitách a prostředí. Výtvarníci tak mohli vytvořit každý chlup v Merlinově vousu a každý Fionin vlas a provádět všechna další kouzla, která tentokrát zabrala pouze zlomek času, jaký by stejná procedura vyžadovala dříve.
Jednou z věcí, které museli filmaři vyřešit hned na začátku, bylo rozhodnutí, jak naložit se starými postavami. „Shrek, Fiona, Osel a Drak jsou postavy staré osm let. Nemohli jsme s nimi naložit stejně jako s těmi novými, protože technologie se od té doby drasticky změnily,“ vysvětluje Lucia Modesto, jedna z technických vedoucích animace postav. „Nyní jsme toho mohli udělat mnohem více. Umíme lépe pracovat s obličejem, máme vyšší rozlišení, dokážeme tam přidat spoustu detailů, který ty původní postavy postrádají. A vzhledem k tomu, že si to podle nás zaslouží, udělali jsme je všechny úplně od píky.“
„Tentokrát jsme je obohatili spoustou skvělých detailů,“ říká vedoucí animace postav Tim Cheung. „Když se například Shrek od něčeho odtáhne, je vidět, jak pokrčí kůži na nose. Takové věci bychom u předchozích dvou dílů nezvládli. Výrazně to postavám přidává na realismu.“
„Tento film byl z technologického hlediska obrovským krokem kupředu. To sice slýcháte pořád, ale tentokrát je to obzvláště zřetelné,“ říká režisér Miller. „Ty šaty, vlasy princezen… je to všechno neuvěřitelně realistické.“
Technického vedoucího animace postav Lawrence D. Cutlera nadchly nové možnosti v oblasti davových scén. „Mohli jsme ten svět zaplnit celou řadou velmi různorodých a propracovaných vedlejších postav. Před začátkem natáčení jsme vytvořili katalog, který jich obsazoval téměř 5 000. Všechny jsme si je, jednu po druhé, nechali schválit režiséry a hlavními výtvarníky. Bylo to něco jako seznam všech komparzistů, ze kterých si můžete vybrat. Díky tomu jsme mohli zajistit, že úplně každý, kdo se objevil v záběru - ať už to byla vedlejší postava nebo jenom někdo v pozadí, koho si ani nemusíte všimnout - vypadal dobře a pohyboval se přesně tak, jak bylo třeba. Byl to úžasný pohled.“
„Myslím, že původně těch postav bylo asi 4 500, z nichž pak vybrali 2 500 nejlepších. Pokud dokážete najít dvě, které vypadají stejně, máte u nás odměnu,“ říká návrhářka kostýmů Israel Segal.
Některé nové postavy s sebou přinesly nové příležitosti, jak ve filmu zužitkovat možnosti speciálních efektů. Jednou z nich je například legendární kouzelník Merlin, který se v sérii o Shrekovi objevuje poprvé. „Přítomnost Merlina znamenala spoustu magie,“ říká Baer. „Ta ve Shrekovi sice byla odnepaměti, ale každý její druh musí mít svou vlastní vizuální podobu.“
„Sestavili jsme opravdu parádní koncept, který byl správně šílený, ale nakonec jsme si uvědomili, že je možná až příliš vědecký a skoro i příliš moderní na to, aby do toho světa zapadal. Takže jsme se vrátili na začátek a přiklonili se k trochu tradičnějšímu pojetí, aby z té středověké atmosféry tak netrčelo,“ říká Baer.
Dalším zajímavým oříškem byl jeden z dějových zvratů, kdy se Osel a Kocour v botách po vypití magického lektvaru vymění těla. „Myslím, že pro animátory, kteří si zvykli na animování Osla a Kocoura v jejich vlastních tělech, bylo vzájemné prohození fyzických schránek docela náročné - museli je najednou animovat úplně jinak. Kocour se musel pohybovat jako kočka v oslím těle a občas typicky kočičím způsobem zareagovat.“
Ať už jde o nejjemnější detaily nebo rozlehlé scenérie, kvalita výtvarného provedení a animace zvedá laťku zase o kus výše. „Od okamžiku, kdy jsme viděli ty náčrty, jsme věděli, že to bude něco zcela výjimečného. Ve třetím Shrekovi máme jiný druh prostředí, který opravdu vyniká,“ říká koproducentka Denise Nolan Cascino.
„Vytváření jednotlivých scén může být velmi náročné. To prostředí na konci - gigantická divadelní hra - je založeno na středověkých divadelních mechanismech a Vatelově kulinářském mistrovství, které zužitkoval na dvoře Ludvíka XIV. Práce na tomto prostředí byla nejzajímavější, ale také nejnáročnější. Dalším důležitým prostředím byla škola, kde studuje Arthur - je to road movie, takže jsme ji umístili na sever Evropy. Nechali jsme se inspirovat Oxfordem a různými evropskými kláštery a snažili jsme se jí propůjčit francouzský nádech. Ten severský říz to má i díky tomu, že se všechno odehrává na podzim. Chtěli jsme trochu změnit vizuální atmosféru, proto jsme se odchýlili od toho věčného jara z prvních dvou Shreků a dali tomu všemu barevnější, ale zároveň hlubší a sentimentálnější podobu,“ popisuje hlavní výtvarník Guillaume Aretos.
„Většina prostředí je navíc detailnějších a větších než ta, která se objevila ve Shrekovi 1 a 2. Hodně jsme se snažili, abychom se nějak neodchýlili od toho, že se film odehrává ve středověku,“ říká hlavní výtvarník Peter Zaslav. „Samozřejmě jsme různě přeháněli - dokonce jsme vymysleli středověký prodejní automat. Pokud budete film sledovat pozorně, všimnete si mnoha chytrých malých vtípků. Kombinování moderního humoru se středověkým světem je vždycky zábavné.“
Dohromady tyto nové přístupy a efekty vytvářejí úžasný nový svět, který by si na začátku celé ságy dokázali filmaři představit jen stěží. „Je úžasné vidět, jak se to všechno pojí do jednoho celku,“ říká vedoucí vizuálních efektů Philippe Gluckman. „Když po těch letech, které člověk filmu věnoval, konečně vidí některé postavy či záběry na plátně, je to fantastický pocit.“
„Práce na animaci je jako čarování,“ říká Hui. „A my se snažíme čarovat každý den.“
Vzhledem k tomu, jak významnou roli hrála hudební čísla u dvou prvních pokračování, byli filmaři i v tomto případě odhodláni posunout laťku o něco výš. „Když se nad tím zamyslíte, dojdete k tomu, že hudba tvoří v podstatě půlku celkového zážitku,“ říká Miller. „Má obrovský vliv na to, jestli pak film ve výsledku funguje nebo ne.“
Veterán filmové hudby Harry Gregson-Williams měl tentokrát za úkol vystavět hudební kulisu na doprovodech, které složil k předchozím dvěma Shrekům, a náležitě je rozvinout. „Byl to náročný úkol,“ říká Gregson-Williams. „Každý rok komponuji hodně filmových doprovodů, ale mým dětem záleží jen a pouze na tom, abych dělal na Shrekovi. Byla to docela jízda. Nemyslím, že by kdokoliv z nás na začátku věděl, do čeho se pouštíme. Shrek Třetí mi připadá super. Má všechno to, díky čemu si lidé zamilovali první dva díly, a spoustu dalších věcí.“
„Harry nám mohl prostě dát ty věci, které nahrál dříve a odpískat to, ale tentokrát nás opravdu ohromil,“ říká jeden ze scénáristů Aron Warner. „Všechno to výrazně obohatil. Na konci máme velké hudební číslo, v jehož rámci hrají všechny postavy na nástroje, na něž hrát neumějí, takže je Harry nechal záměrně znít úplně rozladěně, což je pro každého skladatele hodně těžké. No a pak je musel plynule zakomponovat do skutečného doprovodu. Nebyla to jednoduchá práce.“
„Filmová hudba je velmi důležitá a dokáže tomu, co vidíte na plátně, dodat úplně nový rozměr - zejména pak v případě animovaných filmů, protože v nich není nic, co by bylo skutečné,“ vysvětluje Gregson-Williams. „Pokud by to byl hraný film a Shrek s Arthurem by seděli na tom špalku u ohně, byly by všude okolo slyšet různé noční zvuky, byla by tam nějaká zvuková clona. Ale v tomhle případě prostě malujete na prázdné plátno. Snažíme se v jednotlivých scénách navodit nějakou náladu.“
Významnou část hudební složky tvoří také impresivní sestava klasických rockových písní a nových písniček, které byly napsány přímo pro film.
„Pamatuji si, že když jsme začali, znělo nám v hlavě pár písniček, okolo nichž jsme to vlastně vystavěli,“ říká Miller. „Ale jak se film měnil, měnily se i ty písničky. Nikdy nepřestáváme hledat. Bylo to velmi podstatné pro to, aby film fungoval.“
Mezi písně, které Shreka na jeho cestě provázejí, patří „Live And Let Die“ od skupiny Wings, „Do You Remember Rock ‘N’ Roll Radio“ od The Ramones, „Immigrant Song“ od Led Zeppelin, „Barracuda“ od zpěvačky Fergie, „Joker And The Thief“ od Wolfmother, „Cat’s In The Cradle“ od Harryho Chapina, „Thank You (Falettin’ Me Be Mice Elf Again)“ od Eddieho Murphyho a Antonia Banderase a „Losing Streak“ od skupiny Eels, která pro film také složila novou píseň „Royal Pain“.

Ocenění:
British Academy of Film and Television Arts (BAFTA)
2008 - Nejlepší animovaný film (nominace)

The Saturn Awards
2008 - Nejlepší animovaný film (nominace)

DABING
V českém znění: David Novotný - Mike Myers (Shrek), Tomáš Juřička - Eddie Murphy (Oslík), Kamila Špráchalová - Cameron Diaz (Fiona), Aleš Procházka - Antonio Banderas (Kocour v botách), Růžena Merunková - Julie Andrews (Královna), Petr Pelzer - John Cleese (Král), Libor Hruška - Rupert Everett (Krasoň), Jaroslav Kaňkovský - Eric Idle (Merlin), Jakub Chromeček - Justin Timberlake (Artuš), Radovan Vaculík - Cody Cameron (Pinocchio), Josef Pejchal - John Krasinski (Lancelot), Zdeněk Štěpán - Conrad Vernon (Perníček), Bohdan Tůma - Regis Philbin (Mabel), Pavel Rímský - Larry King (Doris), Tereza Duchková - Maya Rudolph (Zlatovláska), Natálie Topinková - Cheri Oteri (Šípková Růženka), René Slováčková - Amy Poehler (Sněhurka), Lucie Benešová - Amy Sedaris (Popelka), Stanislav Lehký - Ian McShane (Kapitán Hák), Vítězslav Bouchner - Christopher Knights (slepá myš) + Conrad Vernon (bezhlavý rytíř), Luděk Čtvrtlík - Aron Warner (Vlk), Mojmír Maděrič, Jindřich Hinke, Petr Burian, Otto Rošetzký, Irena Hrubá, Martina Štastná, Milan Slepička, Lukáš Jurek, Václav Rašilov, Ernesto Čekan, Martin Zahálka, Martin Janouš, Jiří Ployhar, Tereza Chudobová, Zdeněk Dušek, Anna Remková, Eliška Nezvalová
Zpívá: Tereza Bebarová - Amy Poehler (Sněhurka), Štěpánka Heřmánková
Překlad: Vojtěch Kostiha
Zvuk: Martin Jílek
Mix zvuku: Anville Post Production
Produkce: Evelyna Vrbová
Text písně: Eduard Krečmar
Hudební režie: Zoltán Liška
Režie českého znění: Zdeněk Štěpán
Vyrobilo: LS Productions 2007

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 14.6.2007 Bontonfilm
Premiéra USA: 18.5.2007 Paramount Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 1.11.2007 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 1.12.2010 Magic Box
Poprvé na VOD: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 62 686 691
Tržby celkem - $ 798 958 165
Návštěvnost v ČR 722 560
Náklady (Rozpočet) - $ 160 000 000

FILMY V SÉRII
Shrek (Blu-ray) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0240/
USA, Animovaný / Dobrodružný 2001
Režie: Vicky Jenson, Andrew Adamson, Hrají: Mike Myers, Eddie Murphy

Shrek 2 gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0241/
USA, Animovaný / Dobrodružný 2004
Režie: Conrad Vernon, Andrew Adamson, Hrají: Mike Myers, Eddie Murphy´

Shrek Třetí gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0242/
USA, Animovaný / Dobrodružný 2007
Režie: Chris Miller, Raman Hui, Hrají: Mike Myers, Eddie Murphy

Shrek: Zvonec a konec gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0243/
USA, Animovaný / Dobrodružný 2010
Režie: Mike Mitchell, Hrají: Mike Myers, Eddie Murphy

Kocour v botách gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0238/
USA, Animovaný / Akční, 2011
Režie: Chris Miller, Hrají: Antonio Banderas, Salma Hayek

Kocour v botách: Poslední přání gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0239/
USA, Animovaný / Akční / Dobrodružný, 2022
Režie: Joel Crawford, Hrají: Antonio Banderas, Chris Miller
 
Tvůrci a herci
Chris Miller (Režie), Raman Hui (Režie), Aron Warner (Produkce), Harry Gregson-Williams (Hudba), - (Kamera), Joyce Arrastia (Střih), Mike Andrews (Střih), Leslee Feldman (Casting), Guillaume Aretos (Scénografie), Israel Segal (Kostýmy), Richard L. Anderson (Zvuk), Andy Nelson (Zvuk), Anna Behlmer (Zvuk), Josh Klausner (Scénář), Mike Myers (Herec), Eddie Murphy (Herec), Cameron Diaz (Herec), Antonio Banderas (Herec), Julie Andrews (Herec), John Cleese (Herec), Rupert Everett (Herec), Eric Idle (Herec), Justin Timberlake (Herec), Larry King (Herec), Christopher Knights (Herec), John Krasinski (Herec), Ian McShane (Herec), Cheri Oteri (Herec), Amy Poehler (Herec), Seth Rogen (Herec), Maya Rudolph (Herec), Conrad Vernon (Herec), Kelly Asbury (Herec), Tom Kane (Herec), Tom McGrath (Herec), Chris Miller (Herec), Mark Valley (Herec), Amy Sedaris (Herec), Regis Philbin (Herec), Cody Cameron (Herec)
 
2007/93/USA/Animovaný, Dobrodružný, Rodinný, Komedie
 
Zajímavost k filmu
- Kouzelník Merlin, kterému propůjčil hlas Eric Idle, prohlásil, že byl mimo jiné poslán hledat i smysl života, v originále „The Meaning of Life“. Stejný název nese celovečerní film Monty Pythonův smysl života (1983) humoristické skupiny Monty Python's Flying Circus, které byl Idle členem.
- Eddie Murphy vyhrál cenu Kids Choice 2007 v kategorii oblíbený hlas z animovaného filmu.
- Film zvítězil na People' s Choice 2008 v kategorii nejoblíbenější rodinný film.
- Po uvedení filmu vznikly na jeho motivy počítačové hry na konzole Play Station 2, Xbox, Gamey Boy nebo Wii od Nintenda.
- V době svého uvedení měl film nejlepší otevírací tržby ze všech animovaných filmů vůbec.
- Aula Artušovy školy je vyzdobena ve stylu Tapisérie z Bayeux (Tapisserie de la reine Mathilde).
- Animák za 160 milionů trhl na prvním místě amerického žebříčku (18. – 20. 5. 2007) 121,6 mil. dolarů, čímž se stal nejúspěšnější animovanou premiérou a získal třetí nejlepší víkend historie. Předběhly ho jen další trojky, Spider-Man 3 (151,1 mil.) a Piráti z Karibiku (135,6 mil.). Celkový výdělek se vyšplhal na 321 milionů a tím se snímek stal druhým nejúspěšnějším v sérii. Jednička z roku 2001 vydělala 267,6 milionu a dvojka v roce 2004 neskutečných 441,2 mil. dolarů.
- Tým animátorů o 150 lidech strávil prací na filmu dohromady milion hodin. Výroba jedné scény trvala v závislosti na její délce 6 až 8 týdnů. Zhruba tři sekundy animace tudíž zabrali jednomu týmu celý týden práce.
- Až 1 373 různých postav se objeví v divadle během scény s princem Krasoněm, což je rekordní počet v rámci celé série o Shrekovi.
- Do kin kopie filmu rozváželi pod názvem „Stone“.
- Shrek Třetí je první v sérii, který nezačíná otevíráním knihy příběhů.
- I když Oslík s dračicí mají pět dětí, ve filmu je oslovují jen třemi jmény – Coco, Peanut a Bananas.
- Antonio Banderas namluvil Kocoura v botách také v italštině a španělštině.
- Úspěch celé série podnítil i vznik muzikálové verze, která by měla mít premiéru příští rok.
- Na filmovém festivalu v Cannes se setkalo 26 herců, kteří dabují Shreka po celém světě. Největší úspěch mezi návštěvníky sklidil domácí Alain Chabat, který dokonce zastínil Mika Meyerse, podle kterého je zelený zlobr nakreslený.
 
Odkazy