Shrek 2 / Shrek 2 (2004/93/USA/Animovaný, Dobrodružný, Rodinný, Komedie) 82%
17.12.2022 19:14
JEDNOU VĚTOU
„I pohádkové manželství je fuška, zejména když se vám ho kdekdo snaží překazit.“
OBSAH
A byla svatba a pak spolu Shrek s Fionou žili šťastně až do smrti… Tedy žili by, kdyby se ovšem nevydali za princezninými rodiči! Návštěva království Za sedmero horami se totiž záhy zvrtne v další komické dobrodružství. S věrným Oslíkem za zády čelí Shrek nástrahám Kmotřičky víly, domýšlivému princi Krasoňovi a proslulému lovci zlobrů Kocourovi v botách, kterému však pod fasádou zuřivého bojovníka tepe srdce ze zlata.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Zase jeden z mála filmů u kterého jsem se málem potrhal smíchy, ikdyž to tak od začátku nevypadalo. Slabší rozjezd, který se drží v průměru jen líbankami zlobří dvojce. Dokonalá animace (smutný očka kocoura v botách jsou dokonalé!!!!). Slušná již trochu více dnešní hudba. Skvěle namluvené postavy Shreka, Fiony, kocoura a osla. Lidé, kteří se rozhodli odabingovat tento film jsou na vraždu, ale měl jsem to štěstí vidět původní verzi a jednoznačně nemá chybu. Zajímal by mě celkový počet parodovaných filmů (Mision impossible, vetřelec, flashdance a mnohem mnohem více....). Asi tu máme další skvělou sérii, protože pochybuju, že 4 chystaný díl bude poslední... (Djkoma) 5*
Slabší než jednička. Vážně. Hlavní téma je stejné, fórky se na vás hrnou jeden za druhým a některé vážně stojí za to, ale už to prostě není ono a celý film působí jako by se za každou cenu snažil trumfnout staršího bratříčka. Tím, kdo táhne Shreka dvojku nahoru, do té top ligy, není nikdo ze starých známých, nene, je to někdo zcela nový...tajemný...nebezpečný...k sežrání roztomilý...ano, je to zcela fenomenální Puss In The Boots alias Antonio Banderas, kterého jsem slyšel v originále přímo v kinosále, yesss, yesss!!:) Byl to právě on, kdo přinesl do mého života další z těch památných okamžiků, kdy se po zcela geniálním vtipu v narvaném kinosále pětice lidí zlomila v pase a řvala smíchy, zatímco ostatní jen nechápavě zírali...spolu s Garfieldem jediná kočka, kterou bych doma strpěl. (Gemini) 4*
Kdo by byl řekl, co že se z toho zeleného, šíleně nerudného a věčně nadmutého zlobra vylíhne za filmový kult? Ale je to tak a musím jen potvrdit, že druhý Shrek svému předchůdci hanbu nedělá, anžto je ještě nabitější hláškami (můj favorit: I hate mondays...), znovu zhusta naditý výtečnými hudebními čísly i chytlavými songy "v podkresu" scén, originálními postavičkami z říše pohádek (and the winner is... Kocour v botách vulgo fenomenální Banderas... ten chlap je sexy, ten chlap je vodvaz!) a samozřejmě tou bodrou a žánrově nezařaditelnou směsicí komedie, parodie, akce, lovestory... Radost mi trochu kazí jen vědomí, že je to nastavovaná kaše a variace na téma jedničky (přičemž to emotivně strhující finále už přeci jen není tak strhující), ale když vám řeknu, že i po téhle nastavované kaši se zaručeně utlučete, nelžu vám ani trošičku. Opakovaná pointa možná trochu zahlodá na duši, ale jakmile Osel a Kocour rozbalí latinsko-americké rytmy, je vše zlé zapomenuto. Shrek, to je dobrá nálada v zeleném, laskavost, nadhled a výtečný film, který umí příjemně pošimrat na duši. Možná to sem tam trochu škrábne komerční vypočítavostí, ale faleš z toho není cítit ani trochu. A živost animovaných postav je... vážně zarážející. Jak to sakra dělají? !!! Jděte na titulkovanou verzi, jinak přijdete o velký kus Shrekova kouzla !!! (Marigold) 5*
VELKÁ RECENZE
Sher a Fiona Zlobrovi si užívají líbánky - a užívali by si ještě víc nebýt osla. Zůstanu s vámi, aby vás nikdo nerušil. Vyruší je ale královský posel - Fionin otec a matka zatoužili Shreka poznat a zároveň udělit novomanželům své požehnání. Zamiloavný párek vyrazí na cestu do královského města Za sedmero horami, které žrejmě jen náhodou svými palmami a nápisem na skále připomíná jedno americké město. Královští rodičové jsou ale po jejich příjezdu zděšení - jejich zeť je zlobr a z Fiony se natrvalo stala kyprá zrůdička (i když zrůdička velmi milá), kterou byla původně jen v noci (To není naše malá holčička, ale pořádně velký problém!). Navíc si svoji dceru představovali s úplně jiným ženichem, princem Krasoněm (Měla sis vybrat toho prince, kterého jsme pro ni vybrali!). Princ Krasoň je ale švihnutý stejně jako jeho jméno. Žili šťastně až do smrti má v popisu práce, vypadá, jako by si odskočil z reklamy na pánský šampón, a podle mého názoru se z něj nakonec nevyklube homosexuál jen čirou náhodou. Královský tatík tedy nejenže odmítá udělit požehnání, ale ještě si na zetě najme v hospodě ošklivého strejdu zabijáka. Shrek se nechová jako princ.
A do toho všeho kuje pikle umanutá královská kmotra, Krasoňova matka, která chce svého synáčka dostat na trůn. Aftmosféra houstne, nervy pracují a zlobří novomanželé se začnou solit, jako kdyby spolu byli dvacet let. Že to Shrek nakonec zvládne a všechno dobře dopadne, je nasnadě, i když mu bude muset pomoct partička z jeho rodné bažiny - tři prasátka, Pinochio-transvestita, slepé myši, perníkový King-Kong a kocour v botách, hvězda celého filmu. V originále ho namluvil Antonio Banderas a kocour je v jeho podání skvělá kombinace šermíře, Garfielda (Nemám rád pondělí!) a bezelstného koťátka. Druhý díl Shreka navíc obsahuje překvapivě přesnou muziku a písníčky, které byste nečekali - uslyšíte Davida Bowieho, Toma Waitse nebo Nicka Cavea. I když je Shrek uváděn, jako rodinná komedie, na své si v něm přijdou všichni. Pro menší jsou tam zvířátka a do příběhu zabalené poučení, že dobře vypadat je sice fajn, ale důležité je to, jaký je člověk/zlobr uvnitř a že být sám sebou není úplně od věci. Pro větší jsou tam taky zvířátka, vtipy pro dospělé a spousta odkazů na slavné i méně slavnější filmy. A jestli chcete vědět, jak to vypadá, když se osel zapomene s drakem, tak určitě neodcházejte před titulky.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Shrek a Fiona se vrátí z líbánek a zjistí, že byli pozvání k Fioniným rodičům na královský bál, aby oslavili svůj sňatek. Shrek se zdráhá, ale Fiona ho přemluví a spolu s Oslíkem se vydají na cestu do království Za sedmero horami. Tam se potkají s Fioninými rodiči králem Haroldem a královnou Lilian. Harold se nemůže smířit s tím, že je Shrek zlobr. Na společné večeři se Harold a Shrek pohádají o tom, jak budou Shrek a Fiona vychovávat svoje děti. Fiona je znechucena a zamkne se ve svém pokoji. Shrek se bojí, že ztratil svou pravou lásku, poté, co nalezne Fionin starý deník, a dozví se, že byla zamilovaná do prince Krasoně.
Harolda si pak najde Dobrá víla spolu s Krasoňem a ti mu připomenou , že porušil starý slib, že si jednou Fiona vezme Krasoně. Chtějí, aby se Shreka nějak zbavil. Harold tak pozve Shreka a Oslíka na falešný hon, který je má dostat do spárů vraha - Kocoura v botách. Kocour ale nedokáže Shreka zabít, přízná se, že ho Harold najal a na oplátku se přidá ke Shrekovi a Oslíkovi. Společně se vloupají do továrny Dobré víly na lektvary a ukradnou lektvar věčného štěstí. Shrek věří, že lektvar obnoví Fioninu lásku k němu.
Shrek i Oslík lektvar vypijí a upadnou do hlubokého spánku. Druhý den ráno se probudí a objeví jeho následky: ze Shreka je najednou pohledný muž a Oslík se promění v bílého hřebce. Aby byla změna trvalá, musí Shrek do půlnoci políbit Fionu. Shrek, Oslík a Kocour se tedy vydají zpět na hrad a zjistí, že lektvar změnil také Fionu a vrátil jí její lidskou podobu. Dobrá víla ale ví o tom, že byl lektvar ukraden, a tak pošle Krasoně, aby si on získal Fioninu lásku. Po rozhovoru s Dobrou vílou se Shrek rozhodne z hradu odejít s tím, že nejlepší věc je nechat ji jít.
Aby zajistila, že se Fiona zamiluje do Krasoně, dá Dobrá víla Haroldovi lektvar, který jí má nalít do čaje. Pak už stačí jen, aby se políbili. Rozhovor uslyší Shrek, Oslík a Kocour, ale jsou zatčeni a uvězněni královskou stráží. Zatímco začíná královský bál, mnoho Shrekových přátel přijde, aby ho zachránilo. Upečou velkého perníkového panáčka jménem Buchta, který prolomí obranu hradu a Shrek tak může zabránit tomu, aby se Krasoň a Fiona políbili. Shrek ale přijde pozdě. Fiona ale Krasoně odstrčí, král řekne, že Fioně nikdy lektvar nedal. Dobrá víla napadne Shreka. V následující mele hůlka Dobré víly zasáhne Harolda a navrátí mu jeho pravou podobu - podobu žabího prince. Harold dříve také vypil lektvar věčného štěstí, aby získal Lilian. Ta mu ale řekne, že ho bude milovat v jakékoli podobě. Hůlka pak zasáhne i samotnou Dobrou vílu, kterou promění v oblak bublinek.
Blíží se půlnoc a Shrek a Fiona se rozhodnou ponechat si zlobří podobu. Oslík se promění nazpět také. Harold dá manželství požehnání a omluví se za své dřívější chování. Začne párty, objeví se titulky. V těch přiletí dračice, která se zamilovala v prvním díle do Oslíka a oznámí, že spolu teď mají několik drako-oslích hybridních dětí,kterým říkají Droslici.
O FILMU
Computerově animovaná komedie Shrek vzbudila velký ohlas a její divácký úspěch korunoval v roce 2001 první Oscar, udělený v nové kategorii, a nejlepší animovaný hraný film'. Tento úspěch podnítil plán natočit pokračování - film Shrek 2, ale neměla to být jen variace na dané téma.
Producent Aron Warner říká: "Chtěli jsme vytvořit zase něco nového. Během práce na druhém dílu jsme si stále kladli otázku: Je to komické? Chytne to lidi za srdce? Má to právě tolik co říci, jako první díl?" "Nechtěli jsme se opakovat," dodává producent David Lipman. "Znova jsme chtěli pohlédnout na život, ale nějak nově a tak, aby to bylo zajímavé i veselé, jako v původním filmu."
Autor a režisér Andrew Adamson poznamenává: "Když za mnou poprvé přišel Jeffrey Katzenberg s nápadem vytvořit pokračování, uvědomil jsem si, že jsme první díl završili typickým koncem pohádky. Fiona a Shrek se vzali a předpokládáme, že, spolu budou šťastně žít až na věky'. To ovšem znamenalo vymyslet něco úplně nového. Začal jsem přemýšlet, co se může stát po svatbě a napadlo mě: ten, kdo se žení, si nebere jen svou nevěstu, ale vlastně celou její rodinu."
Když Shrek vyhrál ruku princezny Fiony a oženil se s ní, patrně vůbec nemyslel na to, že se také setká s jejími rodiči. Královské fanfáry však zatroubily konec jejich líbánek. Po návratu nacházejí novomanželé formální pozvání k návštěvě Fioniných rodičů, králi a královně království "Za Sedmero horami" a na ples, kde se původně měla oslavit Fionina svatba s princem "Krasoňem".
Zde je další důležitý aspekt příběhu: splní se na obou stranách předpokládané očekávání, naděje a představy? Nebo by bylo lepší, kdyby k některým událostem vůbec nedošlo?
Adamson říká: "Všichni víme, že princezna doufala v setkání s princem Krasoňem, s kterým bude ,žít šťastně až do smrti'. Také její rodiče to předpokládali. Takže když jim teď představí obra, který skutečně obrem je, bude to pro ně asi dost velký šok."
Režisér Kelly Asbury poznamenává: "Shrek 2 zkoumá, co se stane, když se poruší pohádkové schéma. Rodiče zavřou Fionu ve věži na zámku a očekávají, že přijde krásný princ, který ji osvobodí a zlomí její kletbu, která ji proměňuje po západu slunce v obrovitou ženu. Předpokládají, že všechno se odehraje v duchu jejich očekávání, tak jak je to v pohádkách obvyklé. Vůbec ovšem nepočítali s tím, že se stane něco přesně opačného: že totiž Fiona potká obra Shreka a zamilují se do sebe. Nyní je jejich dcera manželkou obra-lidožrouta - aspoň tak je známý v pohádkovém světě. Shrek ovšem tuto pověst poněkud změní.
Humor Shreka se liší od satiry nejznámějších pohádek a toto pokračování je nešetří o nic víc, míří na konvence pohádek stejně tak jako na některé známé momenty z filmů. Režisér Conrad Vernon říká, že filmaři se bavili hledáním humoru v pohádkách. "Opravdu jsme hloubali v knihách a vybírali motivy z pohádek. Bylo jich hodně, které jsme nepoužili, ale problém je v tom, že některé jsou tak nezvyklé a zasuté, že o nich člověk nikdy neslyšel. Takže jsme zůstali při těch nejznámějších pohádkách a hledali novou cestu, jak je reprodukovat."
Raman Hai, Tim Cheung a James Baxter, vedoucí animátoři filmu Shrek 2, se pro vytvoření charakterů postav nechali inspirovat nahráváním dialogů s herci. Někteří z animátorů dokonce absolvovali kurzy herectví, aby poznali postupy, jak vyjádřit emoce.
V posledním desetiletí se z rarity, jakou byla 3D (3dimenziální) computerová animace hraného filmu, stala záležitost hlavního proudu. Mnozí tradiční animátoři, jako James Baxter, jednoduše vyměnili tužku za computerovou myš. Baxter poznamenává: "Největší rozdíl je v tom, že pracujeme s modelem, který už existuje, takže nepotřebujeme kreslit každý jednotlivý charakter od počátku. Avšak i když s ním pracujeme jako s hercem, užíváme stejných metod, jaké jsme používali ve 2D animaci. Computer je jen jiným ,nástrojem', prostě nahradil tužku."
Computer také umožnil zestonásobit množství vystupujících postav komparsu. V každém computerově animovaném filmu jsou tito virtuální komparsisté dokonalejší a komplexnější. V Shreku 2 je v největší scéně na 6 000 postav - je to v království Za Sedmero horami, kdy je očekáván příjezd princezny Fiony s jejím manželem.
Tak jako ve Shreku bylo digitální město, plné mužů, žen a dětí načrtnuto v computeru, a začalo se jakousi základní verzí pro všechny jednotlivé postavy. Proměnlivými prvky jako je fyzická podoba, vlasy a oblečení, se vytvořily odlišné archetypy, které pak bylo možno rozmnožit do tisíců rozličných figurek. Animátoři pak měli možnost vybírat z registru různých akcí, které se nazývaly cykly, aby je převedly do jednotlivých charakterů. Některé postavy pak mávaly, tleskaly, procházely se a podobně.
To co se vytvořilo na Shreku 2 je takzvaný dynamický davový charakter, který disponuje dodatečnou kontrolou, a ta umožňuje soustředit se a reagovat na akci. Význam tohoto DDCH (v angl. DCC) bychom si uvědomili, kdyby neexistoval. Při normálním cyklu by totiž veškeré postavy z davu hleděly na stejné místo v prostoru, což je nepřirozené. Při užití této "kontroly" může animátor manipulovat s davem tak, aby se někteří dívali na akci ze svého individuálního stanoviště. Dav dokonce může reagovat rozdílně, někteří budou např. hledět na Fionu, zatímco zbytek bude pozorovat Shreka.
Odborník vizuálních efektů Ken Bielenberg vysvětluje. "Chtěli jsme, aby dav reagoval dynamicky na to, co se děje na scéně. Například nějaká postava jen tak kráčí a tu okolo ní projde Shrek a ona projeví překvapení. Je třeba, aby na to reagovala - pohybem hlavy, otočením aj. a sledovala Shreka. To je největší výhodou systému tzv. dynamického davového charakteru."
Navíc dává tento systém animátorům možnost kontroly nohou, aby směřovaly tam, kam postava kráčí a ještě se přizpůsobovaly terénu, po němž šlapou. Animátoři mohou také měnit rychlost akce v určitém cyklu a tyto cykly vzájemně kombinovat. Každá z těchto možností dodává zdání individuality všem členům stohlavého davu, který tvoří pozadí pro děj a hlavní postavy.
Nové pojetí pohádky otevírá možnosti uvést nové charaktery, avšak Shrek 2 se musel omezit na centrální postavy Shreka, Oslíka a princeznu Fionu z původního filmu. První díl vypovídá o tom, že člověk má sama sebe akceptovat takového jaký je. Poselstvím Shreka 2 je, že každý sám se může zasloužit o to pohádkové "...a žili spolu šťastně až na věky."
Když se Shrek s Fionou vrátí z líbánek, má Shrek svou vlastní představu a šťastném životě: budou společně s obrovitou ženou žít v močále, budou jíst mokřinové krysy a občas budou podstupovat konflikty s rozzlobenými obyvateli, kteří sem vtrhnou s loučemi a vidlemi.
"Fiona je zamilovaná a sdílí Shrekovu představu o budoucnosti, ale nejprve musí představit svého manžela rodičům. Samozřejmě se trochu obává toho, jak rodiče obra přijmou, jenže ona sama sňatkem s ním získala vlastní sebejistotu. Strávila sice celý předchozí život v naději, že si ji vezme pohádkový princ Krasoň, ale nakonec se stala ženou netvora, který je pravým opakem Krasoňe. Svého manžela ale miluje takového, jaký je a to jí dodává velkou sebejistotu, protože milujete-li někoho proto, jaký je, a také sebe respektujete takovou jaká jste, můžete žít třeba v močále a stejně budete šťastná,"- říká Cameron Diazová, která v originální verzi propůjčila svůj hlas princezně Fioně.
A je tu ještě další postava, kterou nelze opomenout: Oslík. Nikdo ho nenutí, ale on sám se o své vůli vydává s novomanželi na pouť do království Za Sedmero horami, ale brzy jde Shrekovi a Fioně pěkně na nervy se svou věčně opakovanou otázkou: "Už tam budeme?" Postupně se stává ,pátým kolem u vozu', ale ani si to neuvědomuje - protože je zkrátka osel. Shrek a Fiona ho mají rádi, ale přicházejí chvíle, kdy potřebují být sami. Jenže Oslík je věčný optimista, vždycky ve všem vidí tu světlou stránku. Říká si: Všechno je v pořádku. Všechno je tak, jak má být a všichni jsme spolu. Je to zkrátka Oslík pro štěstí.
Ve filmu se mu dostane nevítané pozornosti jako, nudně tlachajícímu zvířeti', když se Shrek setká se vznešeným Kocourem v botách.
Pohádka líčí Kocoura v botách jako chytrého a neohroženého zabijáka obrů, což musí být pro Shreka velmi odpudivé. Ale osud zvrátí situaci tak, že Kocour se rozhodne podpořit Shreka i velmi váhavého Oslíka.
Režisér Adamson říká: "Kocour v botách v původní verzi byl přemožitelem obrů, který pomáhal svému pánovi získat královu přízeň, takže je celkem logické, že v tomto příběhu se odchyluje od nájemného zabijáka obrů a naopak také Shrekovi pomáhá získat přízeň krále. Všechny tyto motivy jsou přirozenou součástí našeho příběhu." Nakonec se ukazuje, že Kocour v botách se nepřipojil ke Shrekovi a Oslíkovi náhodou. Přiměl ho k tomu sám král Harold, Fionin otec, který k tomu měl své důvody, o nichž královna Lillian nic nevěděla.
Režisér Ashbury poznamenává: "Král Harold miluje svou dceru, ale má své plány, které mu zkřížil příchod obra do rodiny. Královna má jednoduše jediné přání - aby její dcera byla šťastná."
Ještě je tu Víla Kmotřička. Ale protože Shrek není pohádka v pravém slova smyslu, spíše jde o parodii na tradiční pohádky, tak ani Kmotřička není tou klasickou sudičkou, ale spíše připomíná postavu z showbyznysu. Je rozhodnutá prosadit svatbu svého syna - prince Krasoně - s princeznou Fionou. Shrek ovšem její pletichářské záměry překazil ...
Prince Krasoně, syna Kmotřičky, charakterizuje režisér Ashbury jako "zkaženého spratka, který musí vždycky dostat to, co chce. Je sobecký a současně je matčiným mazánkem. Ani jako postava nemůže působit komicky, protože sám sebe bere příliš vážně. Tady odvedl skvělou práci herec Rupert Everet, který (v původní verzi) mluví prince, protože ho udělal mnohem vtipnějšího, než kdokoli z nás očekával."
Patrně neexistuje žádná jiná oblast umění v níž by termín, nejvyšší výdobytek umění' byl proměnlivější, než v computerové animaci. Pokrok na tomto poli přišel tak rychle a došel tak daleko, že je skoro nepochopitelné, že první computerově animovaný snímek vznikl teprve před 10 lety. Ve skutečnosti většina toho, co ukazuje Shrek 2, by nebyla možná bez toho, co při stejných prostředcích bylo použito v systému na prvním díle. Bielenberg potvrzuje: "Opravdu jsme se snažili zvednout laťku a chtěli jsme publiku dát úplně nový zážitek."
Studio DreamWorks používá jako technologickou podporu firmu Hewlett Packard (HP) která umožňuje zdokonalit computerovou animaci o třídu vyšší kvality. Na Shreku 2 pracovalo více než 300 jednotlivých computerů, které poskytovaly různým umělcům nevídanou interaktivní kontrolu a flexibilitu ve tvorbě filmu.
Dvě naprosté novinky v animaci Shreka 2 mají spojitost se světlem. Pohyblivý stínovač, je metodou celkového osvětlení, a podpovrchové rozptýlení světla propůjčuje přirozenou průsvitnost pleti postav.
Pohyblivý stínovač je systém vytvořený ve studiu DreamWorks, na principu přirozeného odrazu světla z jednoho předmětu na druhý. Jde o to, že jediný, nepatrný zdroj světla, např. v místnosti, dává pocit komplexnějšího osvětlení, protože světlo se odráží od jednoho předmětu ke druhému. Dříve musel tým vizuálních efektů rozmístit virtuální osvětlení všude nad místem natáčení, aby docílil podobného efektu v computeru a stejně toto osvětlení nepůsobilo přirozeně.
Bielenberg vysvětluje: "Často je obtížné umístit světlo pod bradu postavy, když hlavní zdroj světla je nahoře. Pohyblivý stínovač zjistí, jakou intenzitou se světlo odráží od krku postavy a doplní ho tak, aby tvář přirozeně změkčil."
Zatímco pohyblivý stínovač pomáhá zvenku, aby vzhled postavy působil přirozeně, podpovrchové rozptýlení světla dává pleti autentickou průsvitnost zevnitř.
Bielenberg upozorňuje: "Málokdo si uvědomuje, kolik světla prochází naší kůží, láme se v ní a rozptyluje. Když například si dáte zdroj světla k dlani, vidíte, jak paprsky světla rukou pronikají, jako by byla transparentní. Vyvinuli jsme techniku, která simuluje průsvitnost pleti a tu nazýváme podpovrchovým rozptýlením. Bez této průsvitnosti by charakter pleti postav byl tvrdý a matný, jako když osvětlíte umělou hmotu nebo kov."
Systém animace tváří byl průlomovou novinkou a umožnil v prvním díle Shreka dodat lidský charakter tvářím animovaných postav v hlavních rolích. Komplex kožních vrstev umožnil animátorům vyjádřit pocity postav pomocí výrazu tváře tak, jako nikdy předtím. Je to zejména důležité ve Shreku 2, kde je počet hlavních postav ještě větší. Základ animace tváří se v obou filmech zásadně neliší. Tým technických režisérů, vedený Lucií Modesto a Lawrencem D. Cutlerem vytvořil v computeru hlavu postavy, začal lebkou na níž položil svaly a nakonec kůži. Kůže je naprogramována tak, aby se přizpůsobila pohybu svalů a tím umožnila animátorům dosáhnout žádaného výrazu. Na SHREKU 2 ještě zvýšili techničtí režiséři počet svalů, například Shrekova tvář samotná jich má 218 - a ještě k ní přidali tzv. megakontrolu, která umožňuje takové jemné výrazy, jako např. zatnutí zubů, což zcela změní fyziognomii tváře. Přidali také některé anatomické detaily ke krku, který byl předtím víceméně jen hadicí potaženou kůží. Nyní je tam i ohryzek, který se pohybuje, když někdo polyká.
Návrh realistických vlasů byl dalším úkolem. Byli přizváni odborníci, kteří určili množství i barvu vlasů a možné účesy. Bielenberg nazývá animátory, odpovědné za vlasy "virtuálními vlasovými stylisty", kteří se naučili nejen vytvořit tvar účesu, ale rozhodovali, zda budou vlasy vlnité nebo rovné, dlouhé nebo krátké, suché nebo vlhké .... K tomu samozřejmě přistoupila vlastní animace vlasů, ty se totiž pohybují automaticky v reakci na pohyb postavy. Tento systém dokonce umožnil manipulovat s jednotlivými prameny vlasů. Příslušný tým osvětlení a efektů byl v konečné podobě odpovědný za každý pohyb jednotlivých pramenů vlasů hlavních postav.
U některých bylo třeba překonat určité překážky, tak např. vlasy na hlavě krále musely reagovat na pohyb jeho koruny. Královniny vlasy zase měly tendenci zaplétat se a vylézat zpoza síťky na vlasy. Krátce řečeno všechno muselo být synchronizováno s pohybem celé postavy.
Také animace Kocoura v botách byla svým způsobem výzvou. Tělo kocoura mělo totiž více pohyblivých součástí, než tělo lidské, jen si připočtěme ocas, vousy, meč, pásek a klobouk. Kontrola animace Kocoura musela být asi čtyřikrát častější než kontrola ostatních postav.
U Oslíka zase šlo o to, že bylo třeba sledovat jak jeho chlupy rostou - o to se staral tzv. geometrický stínovač.
Ocenění:
Academy Awards
2005 - Andrew Adamson (Nejlepší animovaný film) (nominace)
2005 - Nejlepší původní píseň (nominace)
Golden Globes
2005 - Nejlepší originální píseň (nominace)
The Saturn Awards
2005 - Nejlepší animovaný film (nominace)
2005 - Nejlepší speciální DVD vydání (nominace)
Cannes Film Festival
2004 - Andrew Adamson, Conrad Vernon, Kelly Asbury (Zlatá palma) (nominace)
Norwegian International Film Festival Haugesund
2004 - Andrew Adamson, Conrad Vernon, Kelly Asbury (Posel radosti) (nominace)
DABING
V českém znění: David Novotný - Mike Myers (Shrek), Tomáš Juřička - Eddie Murphy (Oslík), Kamila Špráchalová - Cameron Diaz (Fiona), Aleš Procházka - Antonio Banderas (Kocour v botách), Růžena Merunková - Julie Andrews (Královna), Petr Pelzer - John Cleese (Král), Jaroslava Kretschmerová - Jennifer Saunders (Dobrá Víla), Jana Durczaková - Jennifer Saunders (Dobrá Víla - zpěv), Libor Hruška - Rupert Everett (Princ Krasoň), Radovan Vaculík - Cody Cameron (Pinocchio), Luděk Čtvrtlík - Aron Warner (Vlk), Zdeněk Štěpán - Conrad Vernon (Perníček), Pavel Rímský - Larry King (Doris), Tomáš Borůvka, Otmar Brancuzský, Michaela Klenková, Jindřich Hinke, Petra Jindrová, Jiří Klem, Stanislav Lehký, Otto Rošetzký, Hana Ševčíková, Milan Slepička, Martina Šťastná, Natálie Topinková a Vilém Udatný
Překlad: Nikola Bruder
Texty písní: Eduard Krečmar, Zdeněk Štěpán
Hudební režie: Zoltán Liška
Dialogy a režie českého znění: Zdeněk Štěpán
Vyrobilo: Studio Virtual 2004
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 8.7.2004
Premiéra USA: 19.5.2004 DreamWorks
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 2.11.2004 (DVD Bontonfilm
Poprvé na DVD: 2.11.2004 Universal
Poprvé na Blu-ray: 1.12.2010 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 54 994 362
Tržby celkem - $ 919 838 758
Návštěvnost v ČR 625 442
Náklady (Rozpočet) - $ 150 000 000
FILMY V SÉRII
Shrek (Blu-ray) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0240/
USA, Animovaný / Dobrodružný 2001
Režie: Vicky Jenson, Andrew Adamson, Hrají: Mike Myers, Eddie Murphy
Shrek 2 gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0241/
USA, Animovaný / Dobrodružný 2004
Režie: Conrad Vernon, Andrew Adamson, Hrají: Mike Myers, Eddie Murphy´
Shrek Třetí gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0242/
USA, Animovaný / Dobrodružný 2007
Režie: Chris Miller, Raman Hui, Hrají: Mike Myers, Eddie Murphy
Shrek: Zvonec a konec gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0243/
USA, Animovaný / Dobrodružný 2010
Režie: Mike Mitchell, Hrají: Mike Myers, Eddie Murphy
Kocour v botách gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0238/
USA, Animovaný / Akční, 2011
Režie: Chris Miller, Hrají: Antonio Banderas, Salma Hayek
Kocour v botách: Poslední přání gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0239/
USA, Animovaný / Akční / Dobrodružný, 2022
Režie: Joel Crawford, Hrají: Antonio Banderas, Chris Miller
„I pohádkové manželství je fuška, zejména když se vám ho kdekdo snaží překazit.“
OBSAH
A byla svatba a pak spolu Shrek s Fionou žili šťastně až do smrti… Tedy žili by, kdyby se ovšem nevydali za princezninými rodiči! Návštěva království Za sedmero horami se totiž záhy zvrtne v další komické dobrodružství. S věrným Oslíkem za zády čelí Shrek nástrahám Kmotřičky víly, domýšlivému princi Krasoňovi a proslulému lovci zlobrů Kocourovi v botách, kterému však pod fasádou zuřivého bojovníka tepe srdce ze zlata.(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Zase jeden z mála filmů u kterého jsem se málem potrhal smíchy, ikdyž to tak od začátku nevypadalo. Slabší rozjezd, který se drží v průměru jen líbankami zlobří dvojce. Dokonalá animace (smutný očka kocoura v botách jsou dokonalé!!!!). Slušná již trochu více dnešní hudba. Skvěle namluvené postavy Shreka, Fiony, kocoura a osla. Lidé, kteří se rozhodli odabingovat tento film jsou na vraždu, ale měl jsem to štěstí vidět původní verzi a jednoznačně nemá chybu. Zajímal by mě celkový počet parodovaných filmů (Mision impossible, vetřelec, flashdance a mnohem mnohem více....). Asi tu máme další skvělou sérii, protože pochybuju, že 4 chystaný díl bude poslední... (Djkoma) 5*
Slabší než jednička. Vážně. Hlavní téma je stejné, fórky se na vás hrnou jeden za druhým a některé vážně stojí za to, ale už to prostě není ono a celý film působí jako by se za každou cenu snažil trumfnout staršího bratříčka. Tím, kdo táhne Shreka dvojku nahoru, do té top ligy, není nikdo ze starých známých, nene, je to někdo zcela nový...tajemný...nebezpečný...k sežrání roztomilý...ano, je to zcela fenomenální Puss In The Boots alias Antonio Banderas, kterého jsem slyšel v originále přímo v kinosále, yesss, yesss!!:) Byl to právě on, kdo přinesl do mého života další z těch památných okamžiků, kdy se po zcela geniálním vtipu v narvaném kinosále pětice lidí zlomila v pase a řvala smíchy, zatímco ostatní jen nechápavě zírali...spolu s Garfieldem jediná kočka, kterou bych doma strpěl. (Gemini) 4*
Kdo by byl řekl, co že se z toho zeleného, šíleně nerudného a věčně nadmutého zlobra vylíhne za filmový kult? Ale je to tak a musím jen potvrdit, že druhý Shrek svému předchůdci hanbu nedělá, anžto je ještě nabitější hláškami (můj favorit: I hate mondays...), znovu zhusta naditý výtečnými hudebními čísly i chytlavými songy "v podkresu" scén, originálními postavičkami z říše pohádek (and the winner is... Kocour v botách vulgo fenomenální Banderas... ten chlap je sexy, ten chlap je vodvaz!) a samozřejmě tou bodrou a žánrově nezařaditelnou směsicí komedie, parodie, akce, lovestory... Radost mi trochu kazí jen vědomí, že je to nastavovaná kaše a variace na téma jedničky (přičemž to emotivně strhující finále už přeci jen není tak strhující), ale když vám řeknu, že i po téhle nastavované kaši se zaručeně utlučete, nelžu vám ani trošičku. Opakovaná pointa možná trochu zahlodá na duši, ale jakmile Osel a Kocour rozbalí latinsko-americké rytmy, je vše zlé zapomenuto. Shrek, to je dobrá nálada v zeleném, laskavost, nadhled a výtečný film, který umí příjemně pošimrat na duši. Možná to sem tam trochu škrábne komerční vypočítavostí, ale faleš z toho není cítit ani trochu. A živost animovaných postav je... vážně zarážející. Jak to sakra dělají? !!! Jděte na titulkovanou verzi, jinak přijdete o velký kus Shrekova kouzla !!! (Marigold) 5*
VELKÁ RECENZE
Sher a Fiona Zlobrovi si užívají líbánky - a užívali by si ještě víc nebýt osla. Zůstanu s vámi, aby vás nikdo nerušil. Vyruší je ale královský posel - Fionin otec a matka zatoužili Shreka poznat a zároveň udělit novomanželům své požehnání. Zamiloavný párek vyrazí na cestu do královského města Za sedmero horami, které žrejmě jen náhodou svými palmami a nápisem na skále připomíná jedno americké město. Královští rodičové jsou ale po jejich příjezdu zděšení - jejich zeť je zlobr a z Fiony se natrvalo stala kyprá zrůdička (i když zrůdička velmi milá), kterou byla původně jen v noci (To není naše malá holčička, ale pořádně velký problém!). Navíc si svoji dceru představovali s úplně jiným ženichem, princem Krasoněm (Měla sis vybrat toho prince, kterého jsme pro ni vybrali!). Princ Krasoň je ale švihnutý stejně jako jeho jméno. Žili šťastně až do smrti má v popisu práce, vypadá, jako by si odskočil z reklamy na pánský šampón, a podle mého názoru se z něj nakonec nevyklube homosexuál jen čirou náhodou. Královský tatík tedy nejenže odmítá udělit požehnání, ale ještě si na zetě najme v hospodě ošklivého strejdu zabijáka. Shrek se nechová jako princ.
A do toho všeho kuje pikle umanutá královská kmotra, Krasoňova matka, která chce svého synáčka dostat na trůn. Aftmosféra houstne, nervy pracují a zlobří novomanželé se začnou solit, jako kdyby spolu byli dvacet let. Že to Shrek nakonec zvládne a všechno dobře dopadne, je nasnadě, i když mu bude muset pomoct partička z jeho rodné bažiny - tři prasátka, Pinochio-transvestita, slepé myši, perníkový King-Kong a kocour v botách, hvězda celého filmu. V originále ho namluvil Antonio Banderas a kocour je v jeho podání skvělá kombinace šermíře, Garfielda (Nemám rád pondělí!) a bezelstného koťátka. Druhý díl Shreka navíc obsahuje překvapivě přesnou muziku a písníčky, které byste nečekali - uslyšíte Davida Bowieho, Toma Waitse nebo Nicka Cavea. I když je Shrek uváděn, jako rodinná komedie, na své si v něm přijdou všichni. Pro menší jsou tam zvířátka a do příběhu zabalené poučení, že dobře vypadat je sice fajn, ale důležité je to, jaký je člověk/zlobr uvnitř a že být sám sebou není úplně od věci. Pro větší jsou tam taky zvířátka, vtipy pro dospělé a spousta odkazů na slavné i méně slavnější filmy. A jestli chcete vědět, jak to vypadá, když se osel zapomene s drakem, tak určitě neodcházejte před titulky.
PODROBNÝ POPIS FILMU
Shrek a Fiona se vrátí z líbánek a zjistí, že byli pozvání k Fioniným rodičům na královský bál, aby oslavili svůj sňatek. Shrek se zdráhá, ale Fiona ho přemluví a spolu s Oslíkem se vydají na cestu do království Za sedmero horami. Tam se potkají s Fioninými rodiči králem Haroldem a královnou Lilian. Harold se nemůže smířit s tím, že je Shrek zlobr. Na společné večeři se Harold a Shrek pohádají o tom, jak budou Shrek a Fiona vychovávat svoje děti. Fiona je znechucena a zamkne se ve svém pokoji. Shrek se bojí, že ztratil svou pravou lásku, poté, co nalezne Fionin starý deník, a dozví se, že byla zamilovaná do prince Krasoně.
Harolda si pak najde Dobrá víla spolu s Krasoňem a ti mu připomenou , že porušil starý slib, že si jednou Fiona vezme Krasoně. Chtějí, aby se Shreka nějak zbavil. Harold tak pozve Shreka a Oslíka na falešný hon, který je má dostat do spárů vraha - Kocoura v botách. Kocour ale nedokáže Shreka zabít, přízná se, že ho Harold najal a na oplátku se přidá ke Shrekovi a Oslíkovi. Společně se vloupají do továrny Dobré víly na lektvary a ukradnou lektvar věčného štěstí. Shrek věří, že lektvar obnoví Fioninu lásku k němu.
Shrek i Oslík lektvar vypijí a upadnou do hlubokého spánku. Druhý den ráno se probudí a objeví jeho následky: ze Shreka je najednou pohledný muž a Oslík se promění v bílého hřebce. Aby byla změna trvalá, musí Shrek do půlnoci políbit Fionu. Shrek, Oslík a Kocour se tedy vydají zpět na hrad a zjistí, že lektvar změnil také Fionu a vrátil jí její lidskou podobu. Dobrá víla ale ví o tom, že byl lektvar ukraden, a tak pošle Krasoně, aby si on získal Fioninu lásku. Po rozhovoru s Dobrou vílou se Shrek rozhodne z hradu odejít s tím, že nejlepší věc je nechat ji jít.
Aby zajistila, že se Fiona zamiluje do Krasoně, dá Dobrá víla Haroldovi lektvar, který jí má nalít do čaje. Pak už stačí jen, aby se políbili. Rozhovor uslyší Shrek, Oslík a Kocour, ale jsou zatčeni a uvězněni královskou stráží. Zatímco začíná královský bál, mnoho Shrekových přátel přijde, aby ho zachránilo. Upečou velkého perníkového panáčka jménem Buchta, který prolomí obranu hradu a Shrek tak může zabránit tomu, aby se Krasoň a Fiona políbili. Shrek ale přijde pozdě. Fiona ale Krasoně odstrčí, král řekne, že Fioně nikdy lektvar nedal. Dobrá víla napadne Shreka. V následující mele hůlka Dobré víly zasáhne Harolda a navrátí mu jeho pravou podobu - podobu žabího prince. Harold dříve také vypil lektvar věčného štěstí, aby získal Lilian. Ta mu ale řekne, že ho bude milovat v jakékoli podobě. Hůlka pak zasáhne i samotnou Dobrou vílu, kterou promění v oblak bublinek.
Blíží se půlnoc a Shrek a Fiona se rozhodnou ponechat si zlobří podobu. Oslík se promění nazpět také. Harold dá manželství požehnání a omluví se za své dřívější chování. Začne párty, objeví se titulky. V těch přiletí dračice, která se zamilovala v prvním díle do Oslíka a oznámí, že spolu teď mají několik drako-oslích hybridních dětí,kterým říkají Droslici.
O FILMU
Computerově animovaná komedie Shrek vzbudila velký ohlas a její divácký úspěch korunoval v roce 2001 první Oscar, udělený v nové kategorii, a nejlepší animovaný hraný film'. Tento úspěch podnítil plán natočit pokračování - film Shrek 2, ale neměla to být jen variace na dané téma.
Producent Aron Warner říká: "Chtěli jsme vytvořit zase něco nového. Během práce na druhém dílu jsme si stále kladli otázku: Je to komické? Chytne to lidi za srdce? Má to právě tolik co říci, jako první díl?" "Nechtěli jsme se opakovat," dodává producent David Lipman. "Znova jsme chtěli pohlédnout na život, ale nějak nově a tak, aby to bylo zajímavé i veselé, jako v původním filmu."
Autor a režisér Andrew Adamson poznamenává: "Když za mnou poprvé přišel Jeffrey Katzenberg s nápadem vytvořit pokračování, uvědomil jsem si, že jsme první díl završili typickým koncem pohádky. Fiona a Shrek se vzali a předpokládáme, že, spolu budou šťastně žít až na věky'. To ovšem znamenalo vymyslet něco úplně nového. Začal jsem přemýšlet, co se může stát po svatbě a napadlo mě: ten, kdo se žení, si nebere jen svou nevěstu, ale vlastně celou její rodinu."
Když Shrek vyhrál ruku princezny Fiony a oženil se s ní, patrně vůbec nemyslel na to, že se také setká s jejími rodiči. Královské fanfáry však zatroubily konec jejich líbánek. Po návratu nacházejí novomanželé formální pozvání k návštěvě Fioniných rodičů, králi a královně království "Za Sedmero horami" a na ples, kde se původně měla oslavit Fionina svatba s princem "Krasoňem".
Zde je další důležitý aspekt příběhu: splní se na obou stranách předpokládané očekávání, naděje a představy? Nebo by bylo lepší, kdyby k některým událostem vůbec nedošlo?
Adamson říká: "Všichni víme, že princezna doufala v setkání s princem Krasoňem, s kterým bude ,žít šťastně až do smrti'. Také její rodiče to předpokládali. Takže když jim teď představí obra, který skutečně obrem je, bude to pro ně asi dost velký šok."
Režisér Kelly Asbury poznamenává: "Shrek 2 zkoumá, co se stane, když se poruší pohádkové schéma. Rodiče zavřou Fionu ve věži na zámku a očekávají, že přijde krásný princ, který ji osvobodí a zlomí její kletbu, která ji proměňuje po západu slunce v obrovitou ženu. Předpokládají, že všechno se odehraje v duchu jejich očekávání, tak jak je to v pohádkách obvyklé. Vůbec ovšem nepočítali s tím, že se stane něco přesně opačného: že totiž Fiona potká obra Shreka a zamilují se do sebe. Nyní je jejich dcera manželkou obra-lidožrouta - aspoň tak je známý v pohádkovém světě. Shrek ovšem tuto pověst poněkud změní.
Humor Shreka se liší od satiry nejznámějších pohádek a toto pokračování je nešetří o nic víc, míří na konvence pohádek stejně tak jako na některé známé momenty z filmů. Režisér Conrad Vernon říká, že filmaři se bavili hledáním humoru v pohádkách. "Opravdu jsme hloubali v knihách a vybírali motivy z pohádek. Bylo jich hodně, které jsme nepoužili, ale problém je v tom, že některé jsou tak nezvyklé a zasuté, že o nich člověk nikdy neslyšel. Takže jsme zůstali při těch nejznámějších pohádkách a hledali novou cestu, jak je reprodukovat."
Raman Hai, Tim Cheung a James Baxter, vedoucí animátoři filmu Shrek 2, se pro vytvoření charakterů postav nechali inspirovat nahráváním dialogů s herci. Někteří z animátorů dokonce absolvovali kurzy herectví, aby poznali postupy, jak vyjádřit emoce.
V posledním desetiletí se z rarity, jakou byla 3D (3dimenziální) computerová animace hraného filmu, stala záležitost hlavního proudu. Mnozí tradiční animátoři, jako James Baxter, jednoduše vyměnili tužku za computerovou myš. Baxter poznamenává: "Největší rozdíl je v tom, že pracujeme s modelem, který už existuje, takže nepotřebujeme kreslit každý jednotlivý charakter od počátku. Avšak i když s ním pracujeme jako s hercem, užíváme stejných metod, jaké jsme používali ve 2D animaci. Computer je jen jiným ,nástrojem', prostě nahradil tužku."
Computer také umožnil zestonásobit množství vystupujících postav komparsu. V každém computerově animovaném filmu jsou tito virtuální komparsisté dokonalejší a komplexnější. V Shreku 2 je v největší scéně na 6 000 postav - je to v království Za Sedmero horami, kdy je očekáván příjezd princezny Fiony s jejím manželem.
Tak jako ve Shreku bylo digitální město, plné mužů, žen a dětí načrtnuto v computeru, a začalo se jakousi základní verzí pro všechny jednotlivé postavy. Proměnlivými prvky jako je fyzická podoba, vlasy a oblečení, se vytvořily odlišné archetypy, které pak bylo možno rozmnožit do tisíců rozličných figurek. Animátoři pak měli možnost vybírat z registru různých akcí, které se nazývaly cykly, aby je převedly do jednotlivých charakterů. Některé postavy pak mávaly, tleskaly, procházely se a podobně.
To co se vytvořilo na Shreku 2 je takzvaný dynamický davový charakter, který disponuje dodatečnou kontrolou, a ta umožňuje soustředit se a reagovat na akci. Význam tohoto DDCH (v angl. DCC) bychom si uvědomili, kdyby neexistoval. Při normálním cyklu by totiž veškeré postavy z davu hleděly na stejné místo v prostoru, což je nepřirozené. Při užití této "kontroly" může animátor manipulovat s davem tak, aby se někteří dívali na akci ze svého individuálního stanoviště. Dav dokonce může reagovat rozdílně, někteří budou např. hledět na Fionu, zatímco zbytek bude pozorovat Shreka.
Odborník vizuálních efektů Ken Bielenberg vysvětluje. "Chtěli jsme, aby dav reagoval dynamicky na to, co se děje na scéně. Například nějaká postava jen tak kráčí a tu okolo ní projde Shrek a ona projeví překvapení. Je třeba, aby na to reagovala - pohybem hlavy, otočením aj. a sledovala Shreka. To je největší výhodou systému tzv. dynamického davového charakteru."
Navíc dává tento systém animátorům možnost kontroly nohou, aby směřovaly tam, kam postava kráčí a ještě se přizpůsobovaly terénu, po němž šlapou. Animátoři mohou také měnit rychlost akce v určitém cyklu a tyto cykly vzájemně kombinovat. Každá z těchto možností dodává zdání individuality všem členům stohlavého davu, který tvoří pozadí pro děj a hlavní postavy.
Nové pojetí pohádky otevírá možnosti uvést nové charaktery, avšak Shrek 2 se musel omezit na centrální postavy Shreka, Oslíka a princeznu Fionu z původního filmu. První díl vypovídá o tom, že člověk má sama sebe akceptovat takového jaký je. Poselstvím Shreka 2 je, že každý sám se může zasloužit o to pohádkové "...a žili spolu šťastně až na věky."
Když se Shrek s Fionou vrátí z líbánek, má Shrek svou vlastní představu a šťastném životě: budou společně s obrovitou ženou žít v močále, budou jíst mokřinové krysy a občas budou podstupovat konflikty s rozzlobenými obyvateli, kteří sem vtrhnou s loučemi a vidlemi.
"Fiona je zamilovaná a sdílí Shrekovu představu o budoucnosti, ale nejprve musí představit svého manžela rodičům. Samozřejmě se trochu obává toho, jak rodiče obra přijmou, jenže ona sama sňatkem s ním získala vlastní sebejistotu. Strávila sice celý předchozí život v naději, že si ji vezme pohádkový princ Krasoň, ale nakonec se stala ženou netvora, který je pravým opakem Krasoňe. Svého manžela ale miluje takového, jaký je a to jí dodává velkou sebejistotu, protože milujete-li někoho proto, jaký je, a také sebe respektujete takovou jaká jste, můžete žít třeba v močále a stejně budete šťastná,"- říká Cameron Diazová, která v originální verzi propůjčila svůj hlas princezně Fioně.
A je tu ještě další postava, kterou nelze opomenout: Oslík. Nikdo ho nenutí, ale on sám se o své vůli vydává s novomanželi na pouť do království Za Sedmero horami, ale brzy jde Shrekovi a Fioně pěkně na nervy se svou věčně opakovanou otázkou: "Už tam budeme?" Postupně se stává ,pátým kolem u vozu', ale ani si to neuvědomuje - protože je zkrátka osel. Shrek a Fiona ho mají rádi, ale přicházejí chvíle, kdy potřebují být sami. Jenže Oslík je věčný optimista, vždycky ve všem vidí tu světlou stránku. Říká si: Všechno je v pořádku. Všechno je tak, jak má být a všichni jsme spolu. Je to zkrátka Oslík pro štěstí.
Ve filmu se mu dostane nevítané pozornosti jako, nudně tlachajícímu zvířeti', když se Shrek setká se vznešeným Kocourem v botách.
Pohádka líčí Kocoura v botách jako chytrého a neohroženého zabijáka obrů, což musí být pro Shreka velmi odpudivé. Ale osud zvrátí situaci tak, že Kocour se rozhodne podpořit Shreka i velmi váhavého Oslíka.
Režisér Adamson říká: "Kocour v botách v původní verzi byl přemožitelem obrů, který pomáhal svému pánovi získat královu přízeň, takže je celkem logické, že v tomto příběhu se odchyluje od nájemného zabijáka obrů a naopak také Shrekovi pomáhá získat přízeň krále. Všechny tyto motivy jsou přirozenou součástí našeho příběhu." Nakonec se ukazuje, že Kocour v botách se nepřipojil ke Shrekovi a Oslíkovi náhodou. Přiměl ho k tomu sám král Harold, Fionin otec, který k tomu měl své důvody, o nichž královna Lillian nic nevěděla.
Režisér Ashbury poznamenává: "Král Harold miluje svou dceru, ale má své plány, které mu zkřížil příchod obra do rodiny. Královna má jednoduše jediné přání - aby její dcera byla šťastná."
Ještě je tu Víla Kmotřička. Ale protože Shrek není pohádka v pravém slova smyslu, spíše jde o parodii na tradiční pohádky, tak ani Kmotřička není tou klasickou sudičkou, ale spíše připomíná postavu z showbyznysu. Je rozhodnutá prosadit svatbu svého syna - prince Krasoně - s princeznou Fionou. Shrek ovšem její pletichářské záměry překazil ...
Prince Krasoně, syna Kmotřičky, charakterizuje režisér Ashbury jako "zkaženého spratka, který musí vždycky dostat to, co chce. Je sobecký a současně je matčiným mazánkem. Ani jako postava nemůže působit komicky, protože sám sebe bere příliš vážně. Tady odvedl skvělou práci herec Rupert Everet, který (v původní verzi) mluví prince, protože ho udělal mnohem vtipnějšího, než kdokoli z nás očekával."
Patrně neexistuje žádná jiná oblast umění v níž by termín, nejvyšší výdobytek umění' byl proměnlivější, než v computerové animaci. Pokrok na tomto poli přišel tak rychle a došel tak daleko, že je skoro nepochopitelné, že první computerově animovaný snímek vznikl teprve před 10 lety. Ve skutečnosti většina toho, co ukazuje Shrek 2, by nebyla možná bez toho, co při stejných prostředcích bylo použito v systému na prvním díle. Bielenberg potvrzuje: "Opravdu jsme se snažili zvednout laťku a chtěli jsme publiku dát úplně nový zážitek."
Studio DreamWorks používá jako technologickou podporu firmu Hewlett Packard (HP) která umožňuje zdokonalit computerovou animaci o třídu vyšší kvality. Na Shreku 2 pracovalo více než 300 jednotlivých computerů, které poskytovaly různým umělcům nevídanou interaktivní kontrolu a flexibilitu ve tvorbě filmu.
Dvě naprosté novinky v animaci Shreka 2 mají spojitost se světlem. Pohyblivý stínovač, je metodou celkového osvětlení, a podpovrchové rozptýlení světla propůjčuje přirozenou průsvitnost pleti postav.
Pohyblivý stínovač je systém vytvořený ve studiu DreamWorks, na principu přirozeného odrazu světla z jednoho předmětu na druhý. Jde o to, že jediný, nepatrný zdroj světla, např. v místnosti, dává pocit komplexnějšího osvětlení, protože světlo se odráží od jednoho předmětu ke druhému. Dříve musel tým vizuálních efektů rozmístit virtuální osvětlení všude nad místem natáčení, aby docílil podobného efektu v computeru a stejně toto osvětlení nepůsobilo přirozeně.
Bielenberg vysvětluje: "Často je obtížné umístit světlo pod bradu postavy, když hlavní zdroj světla je nahoře. Pohyblivý stínovač zjistí, jakou intenzitou se světlo odráží od krku postavy a doplní ho tak, aby tvář přirozeně změkčil."
Zatímco pohyblivý stínovač pomáhá zvenku, aby vzhled postavy působil přirozeně, podpovrchové rozptýlení světla dává pleti autentickou průsvitnost zevnitř.
Bielenberg upozorňuje: "Málokdo si uvědomuje, kolik světla prochází naší kůží, láme se v ní a rozptyluje. Když například si dáte zdroj světla k dlani, vidíte, jak paprsky světla rukou pronikají, jako by byla transparentní. Vyvinuli jsme techniku, která simuluje průsvitnost pleti a tu nazýváme podpovrchovým rozptýlením. Bez této průsvitnosti by charakter pleti postav byl tvrdý a matný, jako když osvětlíte umělou hmotu nebo kov."
Systém animace tváří byl průlomovou novinkou a umožnil v prvním díle Shreka dodat lidský charakter tvářím animovaných postav v hlavních rolích. Komplex kožních vrstev umožnil animátorům vyjádřit pocity postav pomocí výrazu tváře tak, jako nikdy předtím. Je to zejména důležité ve Shreku 2, kde je počet hlavních postav ještě větší. Základ animace tváří se v obou filmech zásadně neliší. Tým technických režisérů, vedený Lucií Modesto a Lawrencem D. Cutlerem vytvořil v computeru hlavu postavy, začal lebkou na níž položil svaly a nakonec kůži. Kůže je naprogramována tak, aby se přizpůsobila pohybu svalů a tím umožnila animátorům dosáhnout žádaného výrazu. Na SHREKU 2 ještě zvýšili techničtí režiséři počet svalů, například Shrekova tvář samotná jich má 218 - a ještě k ní přidali tzv. megakontrolu, která umožňuje takové jemné výrazy, jako např. zatnutí zubů, což zcela změní fyziognomii tváře. Přidali také některé anatomické detaily ke krku, který byl předtím víceméně jen hadicí potaženou kůží. Nyní je tam i ohryzek, který se pohybuje, když někdo polyká.
Návrh realistických vlasů byl dalším úkolem. Byli přizváni odborníci, kteří určili množství i barvu vlasů a možné účesy. Bielenberg nazývá animátory, odpovědné za vlasy "virtuálními vlasovými stylisty", kteří se naučili nejen vytvořit tvar účesu, ale rozhodovali, zda budou vlasy vlnité nebo rovné, dlouhé nebo krátké, suché nebo vlhké .... K tomu samozřejmě přistoupila vlastní animace vlasů, ty se totiž pohybují automaticky v reakci na pohyb postavy. Tento systém dokonce umožnil manipulovat s jednotlivými prameny vlasů. Příslušný tým osvětlení a efektů byl v konečné podobě odpovědný za každý pohyb jednotlivých pramenů vlasů hlavních postav.
U některých bylo třeba překonat určité překážky, tak např. vlasy na hlavě krále musely reagovat na pohyb jeho koruny. Královniny vlasy zase měly tendenci zaplétat se a vylézat zpoza síťky na vlasy. Krátce řečeno všechno muselo být synchronizováno s pohybem celé postavy.
Také animace Kocoura v botách byla svým způsobem výzvou. Tělo kocoura mělo totiž více pohyblivých součástí, než tělo lidské, jen si připočtěme ocas, vousy, meč, pásek a klobouk. Kontrola animace Kocoura musela být asi čtyřikrát častější než kontrola ostatních postav.
U Oslíka zase šlo o to, že bylo třeba sledovat jak jeho chlupy rostou - o to se staral tzv. geometrický stínovač.
Ocenění:
Academy Awards
2005 - Andrew Adamson (Nejlepší animovaný film) (nominace)
2005 - Nejlepší původní píseň (nominace)
Golden Globes
2005 - Nejlepší originální píseň (nominace)
The Saturn Awards
2005 - Nejlepší animovaný film (nominace)
2005 - Nejlepší speciální DVD vydání (nominace)
Cannes Film Festival
2004 - Andrew Adamson, Conrad Vernon, Kelly Asbury (Zlatá palma) (nominace)
Norwegian International Film Festival Haugesund
2004 - Andrew Adamson, Conrad Vernon, Kelly Asbury (Posel radosti) (nominace)
DABING
V českém znění: David Novotný - Mike Myers (Shrek), Tomáš Juřička - Eddie Murphy (Oslík), Kamila Špráchalová - Cameron Diaz (Fiona), Aleš Procházka - Antonio Banderas (Kocour v botách), Růžena Merunková - Julie Andrews (Královna), Petr Pelzer - John Cleese (Král), Jaroslava Kretschmerová - Jennifer Saunders (Dobrá Víla), Jana Durczaková - Jennifer Saunders (Dobrá Víla - zpěv), Libor Hruška - Rupert Everett (Princ Krasoň), Radovan Vaculík - Cody Cameron (Pinocchio), Luděk Čtvrtlík - Aron Warner (Vlk), Zdeněk Štěpán - Conrad Vernon (Perníček), Pavel Rímský - Larry King (Doris), Tomáš Borůvka, Otmar Brancuzský, Michaela Klenková, Jindřich Hinke, Petra Jindrová, Jiří Klem, Stanislav Lehký, Otto Rošetzký, Hana Ševčíková, Milan Slepička, Martina Šťastná, Natálie Topinková a Vilém Udatný
Překlad: Nikola Bruder
Texty písní: Eduard Krečmar, Zdeněk Štěpán
Hudební režie: Zoltán Liška
Dialogy a režie českého znění: Zdeněk Štěpán
Vyrobilo: Studio Virtual 2004
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 8.7.2004
Premiéra USA: 19.5.2004 DreamWorks
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 2.11.2004 (DVD Bontonfilm
Poprvé na DVD: 2.11.2004 Universal
Poprvé na Blu-ray: 1.12.2010 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 54 994 362
Tržby celkem - $ 919 838 758
Návštěvnost v ČR 625 442
Náklady (Rozpočet) - $ 150 000 000
FILMY V SÉRII
Shrek (Blu-ray) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0240/
USA, Animovaný / Dobrodružný 2001
Režie: Vicky Jenson, Andrew Adamson, Hrají: Mike Myers, Eddie Murphy
Shrek 2 gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0241/
USA, Animovaný / Dobrodružný 2004
Režie: Conrad Vernon, Andrew Adamson, Hrají: Mike Myers, Eddie Murphy´
Shrek Třetí gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0242/
USA, Animovaný / Dobrodružný 2007
Režie: Chris Miller, Raman Hui, Hrají: Mike Myers, Eddie Murphy
Shrek: Zvonec a konec gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0243/
USA, Animovaný / Dobrodružný 2010
Režie: Mike Mitchell, Hrají: Mike Myers, Eddie Murphy
Kocour v botách gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0238/
USA, Animovaný / Akční, 2011
Režie: Chris Miller, Hrají: Antonio Banderas, Salma Hayek
Kocour v botách: Poslední přání gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0239/
USA, Animovaný / Akční / Dobrodružný, 2022
Režie: Joel Crawford, Hrají: Antonio Banderas, Chris Miller
Tvůrci a herci
Conrad Vernon (Režie), Andrew Adamson (Režie), Kelly Asbury (Režie), David Lipman (Produkce), Aron Warner (Produkce), John H. Williams (Produkce), Harry Gregson-Williams (Hudba), - (Kamera), Sim Evan-Jones (Střih), Mike Andrews (Střih), Leslee Feldman (Casting), Guillaume Aretos (Scénografie), Isis Mussenden (Kostýmy), Dennis Leonard (Zvuk), Randy Thom (Zvuk), Andy Nelson (Zvuk), Anna Behlmer (Zvuk), Andrew Adamson (Scénář), Joe Stillman (Scénář), J. David Stem (Scénář), David N. Weiss (Scénář), Mike Myers (Herec), Eddie Murphy (Herec), Cameron Diaz (Herec), Julie Andrews (Herec), Antonio Banderas (Herec), John Cleese (Herec), Rupert Everett (Herec), Jennifer Saunders (Herec), Kelly Asbury (Herec), Conrad Vernon (Herec), Chris Miller (Herec), Joan Rivers (Herec), Andrew Adamson (Herec), Christopher Knights (Herec), Larry King (Herec), Simon Cowell (Herec), Cody Cameron (Herec)
2004/93/USA/Animovaný, Dobrodružný, Rodinný, Komedie
Zajímavost k filmu
- Cesta z bažiny do království Za sedmero horami je dlouhá přibližně 700 mil (trasa Praha–Pljevlja pozemní komunikací). A kdyby jeli 16 hodin denně, tak by trvala 2 týdny.
- Aby hlášky postav během dabingu neztratily svůj vtip, byly přizpůsobeny kulturám daných zemí. Oslík poznamená, že to křoví vypadá jako Halina Pawlowská. Zatímco v původním znění prý připomíná zpěvačku Shirley Bassey.
- Oslík: „Navrhuju, abychom ho vykastrovali, nejsme Srstka s Kubišovou,“ řekl na adresu Kocoura. Oba dva zmínění moderátoři vystupovali v pořadu Chcete mě (od r. 1992). V originále říká: „Give him the Bob Barker treatment!“ Tento aktivista proslul výrokem: „Pomozte kontrolovat zvířecí populaci. Nechte své mazlíčky sterilizovat.“
- Scéna, kde kocúr pretrhne Shrekovi tričko, je odkazom na film Votrelec (1979).
- Vo filme je v najväčšej scéne cez 6000 postáv – je to v kráľovstve, kde je očakávaný príchod princeznej Fiony s jej manželom.
- Niektorí z animátorov absolvovali kurzy herectva, aby poznali postupy, ako vyjadriť emócie.
- Divák to sice neuvidí, ale Dračice se po vypití lektvaru změnila v okřídlenou klisnu.
- Štáb čítající zhruba 300 lidí pracoval na filmu tři roky.
- Bylo natočeno více než 43 000 záběrů podle nákresů scén na panelech. Celková délka těchto panelů by se rovnala 47mi násobku délky mostu Golden Gate Bridge v San Franciscu.
- Jeden animátor vytvořil během týdne 3–5 sekund animace. Kdyby měl tedy jediný animátor zvládnout veškerou animaci, trvalo by mu to zhruba 47,5 roku.
- Shrek 2 se stal s výnosem 919 838 758 amerických dolarů nejvýdělečnějším filmem roku 2004.
- Postava kocoura v botách prošla během přípravy filmu mnoha vývojovými stadii – ještě na kreslícím prkně byla změněna barva jeho kožichu z šedé na oranžovou, aby nezanikal vedle stejnobarevného Osla. Nejvýraznější inovace přišly s představitelem Antoniem Banderasem. "Když mi Kocoura v botách představili, byl to typický Francouz. Měl působit asi jako D’Artagnan ze Tří mušketýrů."
- Conrad Vernon, jeden ze tří režisérů, opět namluvil postavičku Perníčka (původně ji namluvil jenom jako vzor, který měl být později nahrazen hlasem skutečného herce).
- Jeden z mála párů, které se sešly ve studiu na nahrávání svých partů, byli John Cleese a Julie Andrewsová. I pro píseň, kterou zpívá Antonio Banderas s Eddiem Murphym, se nahrával každý part samostatně.
- Kapitána hradní stráže namluvil sám režisér Andrew Adamson.
- Dabér Mike Myers si za tento díl vydělal solidních 10 milionů $ = 265,98 milionů Kč. Předchozí (2001) mu připsal na účet 3 miliony $ = 116,45 milionů Kč a následující (2007) 50 milionů $ = 1,05 miliardy Kč.
- Během tzv. opening weekendu (21. – 23. 5.) se animovaný sequel postaral o druhý nejlepší víkendový výdělek všech dob, když se se sumou 108 mil. dolarů zařadil za prvního Spider-Mana (114,8 mil.). Shrek 2 se promítal už od středy, takže celková suma za první víkend v severoamerických kinech byla o 20,9 milionu vyšší. Zelený hrdina je též držitelem nejvyššího openingu pro animovaný film, protože porazil loňský hit Hledá se Nemo a jeho 70,3 milionový debut. Během druhého zeleného víkendu návštěvníci kin dokonce zanechali v pokladnách o 2 miliony víc, než Nemo získal v prvním.
- Dalším rekordem bylo též nasazení. Shrek 2 se promítal v neuvěřitelných 4 163 kinech a po 25 dnech se stal nejúspěšnějším animovaným filmem v USA.
- Režiséři byli za film nominovaní na Zlatou palmu na filmovém festivalu v Cannes, kde měl 15. května světovou premiéru.
- Aby hlášky postav během dabingu neztratily svůj vtip, byly přizpůsobeny kulturám daných zemí. Oslík poznamená, že to křoví vypadá jako Halina Pawlowská. Zatímco v původním znění prý připomíná zpěvačku Shirley Bassey.
- Oslík: „Navrhuju, abychom ho vykastrovali, nejsme Srstka s Kubišovou,“ řekl na adresu Kocoura. Oba dva zmínění moderátoři vystupovali v pořadu Chcete mě (od r. 1992). V originále říká: „Give him the Bob Barker treatment!“ Tento aktivista proslul výrokem: „Pomozte kontrolovat zvířecí populaci. Nechte své mazlíčky sterilizovat.“
- Scéna, kde kocúr pretrhne Shrekovi tričko, je odkazom na film Votrelec (1979).
- Vo filme je v najväčšej scéne cez 6000 postáv – je to v kráľovstve, kde je očakávaný príchod princeznej Fiony s jej manželom.
- Niektorí z animátorov absolvovali kurzy herectva, aby poznali postupy, ako vyjadriť emócie.
- Divák to sice neuvidí, ale Dračice se po vypití lektvaru změnila v okřídlenou klisnu.
- Štáb čítající zhruba 300 lidí pracoval na filmu tři roky.
- Bylo natočeno více než 43 000 záběrů podle nákresů scén na panelech. Celková délka těchto panelů by se rovnala 47mi násobku délky mostu Golden Gate Bridge v San Franciscu.
- Jeden animátor vytvořil během týdne 3–5 sekund animace. Kdyby měl tedy jediný animátor zvládnout veškerou animaci, trvalo by mu to zhruba 47,5 roku.
- Shrek 2 se stal s výnosem 919 838 758 amerických dolarů nejvýdělečnějším filmem roku 2004.
- Postava kocoura v botách prošla během přípravy filmu mnoha vývojovými stadii – ještě na kreslícím prkně byla změněna barva jeho kožichu z šedé na oranžovou, aby nezanikal vedle stejnobarevného Osla. Nejvýraznější inovace přišly s představitelem Antoniem Banderasem. "Když mi Kocoura v botách představili, byl to typický Francouz. Měl působit asi jako D’Artagnan ze Tří mušketýrů."
- Conrad Vernon, jeden ze tří režisérů, opět namluvil postavičku Perníčka (původně ji namluvil jenom jako vzor, který měl být později nahrazen hlasem skutečného herce).
- Jeden z mála párů, které se sešly ve studiu na nahrávání svých partů, byli John Cleese a Julie Andrewsová. I pro píseň, kterou zpívá Antonio Banderas s Eddiem Murphym, se nahrával každý part samostatně.
- Kapitána hradní stráže namluvil sám režisér Andrew Adamson.
- Dabér Mike Myers si za tento díl vydělal solidních 10 milionů $ = 265,98 milionů Kč. Předchozí (2001) mu připsal na účet 3 miliony $ = 116,45 milionů Kč a následující (2007) 50 milionů $ = 1,05 miliardy Kč.
- Během tzv. opening weekendu (21. – 23. 5.) se animovaný sequel postaral o druhý nejlepší víkendový výdělek všech dob, když se se sumou 108 mil. dolarů zařadil za prvního Spider-Mana (114,8 mil.). Shrek 2 se promítal už od středy, takže celková suma za první víkend v severoamerických kinech byla o 20,9 milionu vyšší. Zelený hrdina je též držitelem nejvyššího openingu pro animovaný film, protože porazil loňský hit Hledá se Nemo a jeho 70,3 milionový debut. Během druhého zeleného víkendu návštěvníci kin dokonce zanechali v pokladnách o 2 miliony víc, než Nemo získal v prvním.
- Dalším rekordem bylo též nasazení. Shrek 2 se promítal v neuvěřitelných 4 163 kinech a po 25 dnech se stal nejúspěšnějším animovaným filmem v USA.
- Režiséři byli za film nominovaní na Zlatou palmu na filmovém festivalu v Cannes, kde měl 15. května světovou premiéru.
Odkazy
Hrají:
Mike Myers, Eddie Murphy, Cameron Diaz, Julie Andrews, Antonio Banderas, John Cleese, Rupert Everett, Jennifer Saunders, Kelly Asbury, Conrad Vernon, Chris Miller, Joan Rivers, Andrew Adamson, Christopher Knights, Larry King, Simon Cowell, Cody Cameron, Erika Thomas, Aron Warner, Guillaume Aretos