Třináct životů / Thirteen Lives (2022/149/Velká Británie/Drama) 87%

17.12.2022 19:12
JEDNOU VĚTOU
„Mise, ve které jde o záchranu mladých chlapců a jejich fotbalového trenéra, kteří uvízli v systému podzemních jeskyní postupně se zaplavujících vodou."

OBSAH
Třináct životů vypráví o nedávné události, kterou většina diváků má v živé paměti ze zpráv, přesto ho ale dovede strhnout, napínat a bát se o osud chlapců, kteří na devět dní uvízli v zatopeném jeskynním komplexu. Jádrem skoro až dokumentární, přesto ale velmi akční rekonstrukce tedy není výsledek záchranné akce, ale způsob, jakým ji výtečně zahraní potápěčští machři provedli. Ron Howard dovede komplexní událost pro diváka zjednodušit a zpřehlednit, aniž by ji jakkoli banalizoval, a zároveň nemá potřebu přikořenit si jednotlivé situace, aby pro film působily dramatičtěji.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Jo vzpomínám si, že jsem v mediích tohle sledoval a tušil jsem, že ta záchrana musí být mimořádně těžká, ale neměl jsem ani páru jak moc, to mě odhalil až tenhle biják. Který byl neskutečně věrohodně natočen, ale zdržel se nějakých vyšponovaných scén a působil komorně, ale o to silněji.  Původně jsem si říkal, že se film bude věnovat i pozici těch děti co byli uvězněni v jeskyni, ale nakonec se jede výhradně s pozic zachránářů, což vůbec nevadilo, naopak jsou to neskuteční hrdinové a velká poklona před jejich záchranou děti. Ron Howard je mistr režie a Viggo s Colinem mají nádherné civilní role, které zvládají mistrovsky adekvátně jejich hereckému umění. Jsem rád, že Amazon Prime neplýtvá hereckým a režisérským talenem jen po barevné hejbátka jako Netflix a točí skutečnou kvalitu. (Enšpígl) 4*

Věcné, úderné a ve vypjatých chvílích oproštěné od laciného patosu. Ron Howard na událost nahlíží skrze až dokumentární formu. Prostě tu máte partu chlapů, specialistů potápěčů a ti si jen dělají svojí práci jak nejlépe umí a neuslyšíte tu žádné afektované křičení, chytání se za hlavu a ronění krokodýlích slz. Asi tak, jak se chovají skuteční profíci a tenhle filmařský nehollywoodský přístup se mi líbí. Navíc film vypadá pro oko krásně, všemi barvami hrající kamera,  uvěřitelné thajské reálie, všudypřítomný déšť a bláto, stovky stanů a lidí kolem inkriminovaného místa a místní skutečně mluví thajštinou. Z jeskynních scén se klaustrofobici po shlédnutí ještě půl roku budou v noci pomočovat, nepoznáte, co je studio, náhražka a co skutečná jeskyně, jednoduše výborné. A v druhé půli je to napínavé jak kšandy, i když třeba předem víte, jak to dopadlo. Tohle mělo jít do kin. (Lima) 5*

12 thajských školáků, jejich fotbalový trenér a detailně zpracovaný příběh, který kdysi přes televizní obrazovku sledoval celý svět. Obří záchrannou akci v kilometry dlouhém jeskynním komplexu, který se po vydatných monzunových deštích postupně zaplavoval vodou, asi netřeba představovat. Samozřejmě i divák ví, co přijde a jak to dopadne, je nicméně nesmírně zajímavé sledovat, jak mravenčím a komplikovaným úkolem v až nemožných podmínkách bylo dostat chlapce z jeskyně ven. Napínavý závod s časem ve stísněných tunelech ostřílený Ron Howard (který v pro něj netypické látce „zůstal“ příjemně vzadu) pojal jako dynamické drama, zdůrazňující kolektivní úsilí hrstky odvážných potápěčů a místních (mnohdy chaoticky rozhodujících) úřadů. I když se ve výsledku objevují opakující se prvky, uchopené je to nesmírně autenticky a bez strojených emocí. A i když Howard neměl tolik příležitostí být „originální“, jakmile ale třeba jeden z potápěčů ztratí lano nebo jeden z chlapců na chvíli přestane dýchat, diváka napne ještě víc. (castor) 4*

VELKÁ RECENZE
Záchranu dvanácti malých fotbalistů a jejich trenéra, které v thajské jeskyni Tham Luang před čtyřmi roky uvěznily prudké monzunové deště a následné zaplavení komplexu, si řada z nás živě pamatuje ze zpravodajství, které se zatajeným dechem hltal celý svět. O události navíc již vzniklo několik dokumentů nebo irsko-thajské drama Jeskyně, které bylo i v českých kinech k vidění v roce 2019. Vlastní minisérii příští rok uvede i Netflix.  Jak si tedy stojí aktuální filmová rekonstrukce pojmenovaná Třináct životů, kterou pro Amazon Prime natočil hollywoodský veterán Ron Howard?
Apollo 13, Těžká váha nebo Rivalové. Jen letmý pohled do Howardovy kinematografie ukazuje, že režisér v příbězích mužů bojujících proti nepřízni osudu umí chodit. Není proto překvapením, jak perfektním řemeslem v jeho rukou je adaptace příběhu o potápěčích, kteří navzdory bahnivé vodě, úzkým nepřehledným tunelům a silným proudům dokázali v několika pětihodinových ponorech chlapce z jeskynního komplexu vytahat.
Pokud jste při čtení povyskočili pohoršením nad spoilerem, pak věřte, že výsledek celé záchranné akce tvůrci filmu považují za všeobecně známou informaci, a scénář i režie k této filmařsky vděčné látce tak i přistupují. Zdrojem napětí a drajvu Třinácti životů není nejasnost výsledku, ale ukázání cest, jakými k němu postavy spějí. Víme, jak celý příběh dopadne, a přesto je nesmírně strhující.
Howard k události přistupuje citlivě, přitom ale věcně a skoro až dokumentaristicky. Příliš se nezdržuje vysvětlováním, hned od prvních sekund vyprávění posouvá kupředu, a přesto stopáž atakuje 150 minut. Nuda divákovi nehrozí ani na minutu, potřeba zkondenzovat do několika desítek minut mnohovrstevnatý příběh o záchranné akci, do které se zapojili dobrovolníci i profesionálové všech možných oborů z mnoha zemí, si nicméně svou daň vybírá jinde.
Aby Howard předešel repetetivnosti třinácti ponorů pro třináct uvězněných chlapců, redukuje se finální akce na poměrně rychlou montáž, kde ponětí o časové náročnosti divák musí navnímat z předchozí expozice a hlavně pak prostřednictvím grafického znázornění v obraze, ilustrujícím aktuální polohu postav a čas, který potápěči s fotbalisty již strávili pod vodou. Funguje to řemeslně naprosto bez problémů,  jedná se ale o režijně nejjednodušší řešení.
Na druhou stranu je před tvůrci potřeba smeknout za to, že neměli potřebu už tak silnou událost hollywoodsky dramatizovat a čtyři roky starého sólokapra kořenit svou fantazií. Navzdory bezpredecentnosti situace proběhl záchranný ponor díky neuvěřitelné profesionalitě potápěčů tak hladce, jak to jen v rámci nesmírně komplikovaných podmínek bylo možné. Film tuto realitu respektuje a byť proplouvání jeskyní s uspanými chlapci nijak nebanalizuje a divákovi jasně představí rizika i etické problémy tohoto řešení, netlačí u toho pateticky na pilu a když už na obrazovce dojde k chlapským slzám, rozhodně se nejedná o samoúčelnou snahu o diváckou emoci.
Snímek je natočen západní optikou a je to na něm vidět, navzdory některým apriorním obavám Třináct životů ale neupozaďuje úlohu thajských NAVY Seals ani jiných tamních hrdinů, např. zemědělců, kteří si nechali odčerpávanou vodou z jeskyní zničit pole a tím i celoroční práci a značný podíl živobytí. Jako rekonstrukce je tedy snímek vyvážený a viditelně se snaží dívat na celou událost objektivně a v rámci zjednodušujících filmových mantinelů komplexně. Snad jen zesnulý Saman Gunan, jedna ze dvou obětí celé události, si možná v příběhu zasloužil víc prostoru.
Film se tedy vyhýbá hloupým klišé a tlačeným emocím, které skutečná událost ve svém filmovém zpracování nepotřebuje, v minulosti k nim tvůrci podobných adaptací nicméně sahali často a rádi. Třináct životů je věrohodnou rekonstrukcí, která umně balancuje někde mezi dramatickou rekonstrukcí a dokumentární přízemností. Pochvalu si navíc zaslouží i zpřehlednění komplikované situace a podvodních scén tak, aby se v nich divák orientoval.
Na civilnosti celého snímku mají obrovský podíl fantastičtí herci, které si režisér do hlavních rolí vybral. Viggo Mortensen, Colin Farell a Joel Edgerton jsou slavné a etablované tváře, ani na vteřinu je ovšem pod potápěčskými brýlemi nezahlédneme.
Kdyby bylo Třináct životů jen o kapku mokřejších, tekla by vám z televize voda. Autenticitě hereckých výkonů silně napomáhá i fakt, že všechny hvězdy absolvovaly náročný trénink a pod maskami se ve vodě místo nich neukrývají kaskadéři. Od gest přes celkovou řeč těla jsou tedy jako potápěči naprosto věrohodní a přirození, podobně jako britské přízvuky, které si pro své role Mortensen s Farellem museli osvojit.
Třináct životů herce ani jejich reálné předobrazy nepřetváří v podvodní supermany, všichni tři protagonisté jsou obyčejnými chlápky od vedle, kteří se s obtížnou situací rvou profesionálně, ale po svém. Zejména zajímavý je kontrast Mortensenova a Edgertonova realistického cynismu a Farellovy citlivé empatie, když si do zachraňovaných chlapců nevyhnutelně projektuje svého syna ve stejném věku

DABING
1.DABING (Amazon Prime Video)
V českém znění: Jiří Dvořák - Viggo Mortensen (Rick Stanton), Filip Švarc - Colin Farrell (John Volanthen), Petr Lněnička - Joel Edgerton (Harry Harris), Otto Rošetzký - Sahajak Boonthanakit (Narongsak), Roman Štabrňák - Tom Bateman (Chris Jewell), Pavel Vondrák - Nophand Boonyai (Thanet), Matěj Havelka - Tanatat Srita (Arm), Zdeněk Podhůrský - Paul Gleeson (Jason Mallinson), Ivo Hrbáč, Jan Battěk, Michal Gulyáš, Zbyšek Horák, Irena Hrubá, Martin Hruška, Jan Köhler, Rudolf Kubík, Robin Pařík, Kristýna Skružná, David Štěpán, Martina Šťastná, Lukáš Vlček
Překlad a dialogy: Daniel Brátka
Produkce: Pavla Draxlerová
Zvuk: Daniel Němec
Supervize: Lucie Musílková
Režie: Petr Pospíchal
Pro Amazon vyrobilo Barrandov Studio - 2022

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 5.8.2022 Prime Video
Premiéra USA: 29.7.2022 (limited)
Premiéra Velká Británie: 5.8.2022 Prime Video
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Poprvé na VOD: 5.8.2022 Prime Video

Náklady (Rozpočet) - $ 55 000 000
 
Tvůrci a herci
Ron Howard (Režie), William M. Connor (Produkce), Karen Lunder (Produkce), Gabrielle Tana (Produkce), P.J. van Sandwijk (Produkce), Benjamin Wallfisch (Hudba), Sayombhu Mukdeeprom (Kamera), James Wilcox (Střih), Nikki Barrett (Casting), Molly Hughes (Scénografie), Lek Chaiyan Chunsuttiwat (Scénografie), Tess Schofield (Kostýmy), Chris Burdon (Zvuk), Michael Fentum (Zvuk), William Miller (Zvuk), Oliver Tarney (Zvuk), Rachael Tate (Zvuk), Rick Findlater (Masky), William Nicholson (Scénář), Viggo Mortensen (Herec), Colin Farrell (Herec), Joel Edgerton (Herec), Tom Bateman (Herec), Paul Gleeson (Herec), Thira Chutikul (Herec), Nophand Boonyai (Herec), Josh Helman (Herec), Zahra Newman (Herec), Vithaya Pansringarm (Herec), Lewis Fitz-Gerald (Herec), Teeradon Supapunpinyo (Herec), Sahajak Boonthanakit (Herec), Theerapat Sajakul (Herec), Luisa Prosser (Herec)
 
2022/149/Velká Británie/Drama
 
Zajímavost k filmu
- Na začátku a na konci filmu se objeví odkaz na seriál SpongeBob v kalhotách (od r. 1999).
- Colin Farrell (John Volanthen) a John Volanthen často mluvili přes Skype. Farrell se dal na dálkový běh, což je Volanthenův koníček. Na konci natáčení se Farrell zúčastnil maratonu v Brisbane.
- Při přípravě na svou roli Johna Volanthena absolvoval Colin Farrell potápěčský kurz, ze kterého získal kvalifikaci.
- Původně měl film zamířit do kin. Jenže studio MGM se rozhodlo odlotiž premiéru a zapracovat na marketingu, a to v reakci na fantastické testovací projekce. Amazon však mezitím MGM koupil a film byl nakonec uveden jen v hrstce zámořských kin.
- „Bylo to strašidelné. Už tak nejsem kdovíjaký plavec. Ale ne že bychom plavali či šlapali vodu, museli jsme zůstat na hladině. Jenže oni sestavili působivou jeskynní síť, kterou zaplavili vodou. Byly to asi čtyři nebo pět odlišných jeskyní, které vycházely z topografie jeskyní Tham Luang v Thajsku. My jsme se vydali dolů a žádné nahoře nebylo,“ prohlásil Colin Farrell.
- Během natáčení byli přítomni konzultanti, kteří se v roce 2018 účastnili reálné záchranné akce.
 
Odkazy
-
-