Černý telefon / The Black Phone (2021/103/USA/Drama, Horor) 67%

31.10.2022 20:35
JEDNOU VĚTOU
„Třináctiletý Finney Shaw je unesen sadistickým zabijákem a uzavřen ve sklepení. Když ale nepřipojený telefon začne nevysvětlitelně vyzvánět, získá Finney šanci na záchranu. I když přichází ze záhrobí."

OBSAH
Třináctiletý Finney Shaw ví, že se nesmí bavit s cizími lidmi. Zvlášť teď, když v okolí beze stopy zmizelo pár stejně starých kluků. Jenže ten nešikovný amatérský kouzelník, kterému se kolem jeho černé dodávky rozsypaly rekvizity, si zaslouží jeho pomoc. Že to byla lest, Finneymu dojde, až když se probudí ve zvukotěsné sklepní místnosti. Sem za ním chodí únosce ukrytý za ďábelskou maskou a nosí mu jídlo. To je jediná laskavost, kterou vůči Finneymu projevuje. Ten ví, že musí za každou cenu utéct, jenže zamřížované okno je příliš vysoko a za masívními kovovými dveřmi se skrývá On. Na zdi Finneyho vězení visí odpojený černý telefon, možná jako škodolibý fór na adresu všech nedobrovolných obyvatel tohoto místa. V den, kdy se Finney rozhodne rezignovat, ale nečekaně a nevysvětlitelně zazvoní. Chlapec zvedne sluchátko a v něm uslyší hlasy předchozích vrahových obětí. Ty se snaží Finneymu poradit, jak ze sklepa uniknout. Jsou skutečné, nebo je to jen další únoscova sadistická hra?

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Vítejte v soutěži Chcete být obětí Grabbera. Ve zkratce si projdeme pravidla nápovědy. Šance na přežití není v optimistickém poměru 50:50, pomoc publika nečekejte, i když zkušení fanoušci žánru by měli co říct. Jediné, co zbývá, jsou přátelé na telefonu.. Derrickson použil své charakteristické postupy, ale obávám se, že zavolal na telefon, který je momentálně obsazený a Kingův dauphin dál zůstává dauphinem. Pro postavu Hawkea, která je srovnávána s tou Lona Chaneyho v London After Midnight, dost udělá Saviniho maska. Je skoro stejně hnusná jako držka Lavrova.. (Gilmour93) 3*

Je to zlobivej kluk, ten Ethan, ale přiznejme si, že bez jeho masitýho glam rockera by tohle byla sotva trochu strašidelnější epizoda Macha a Šebestový, který průběžně dochází kredit. Nápadů je tam pár, ale nejsou úplně nejvíc dotažený. U Derricksona trochu překvapí kolísavost tónu, ty goofball elementy jsou fakt úplně mimo. Celkově z toho fakt nejsem nijak unesenej, dávám spíš černej balónek. Deliver Us From Evil bylo možná corny jako prase, ale mělo hutnou atmošku. Tohle osciluje mezi roztomilou Stranger Things baladou a nanicovatým žánrovým hybridem. Příště už mu to nevezmu. (Marigold) 3*

Co na tom, že na americkém předměstí mizí školáci za bílého dne? Zoufalí rodiče pak zpětně vyvěšují plakáty s fotografií unesených dětí, mezi spolužáky se šíří fámy, ale policie furt jede na půl plynu a rodiče nemají potřebu své potomky třeba vyzvedávat autem. Dospívajícího Finneyho navíc spolužáci šikanují, o matku přišel a cholerický otec chlastá. A pak se znovu objeví zvláštní klaun s černými balonky. Jakou roli asi sehraje mladší sestra, která má jasnovidecké sny, a starý nástěnný telefon, ze kterého budou přicházet rady předchozích obětí sadistického vraha? Škoda, že se do jeho duše prakticky nepodíváme. Nedozvíme se, proč dělá to, co dělá, proč nosí a mění masky, jaká ho provází minulost... Obzvlášť když ho hraje, kdo ho hraje. Úplně v hororech nevyhledávám nadpřirozené prvky, nicméně zručný režisér Scott Derrickson sympaticky pracuje se znepokojivou atmosférou, stupňujícím se napětím a zasazení o pár desítek let zpět výsledku taky moc sluší. Navíc skvěle vede dětské herce. Černý telefon vznikl na základě kratičké povídky Joea Hilla, syna Stephena Kinga, tudíž i tady se dalo pár minut určitě prostříhat. Každopádně další komerční zářez produkční společnosti Blumhouse a poměrně silné tři hvězdy. (castor) 3*

VELKÁ RECENZE
Scenárista C. Robert Cargill spolupracoval se Scottem Derricksonem už na prvním díle hororu Sinister i Doctoru Strangeovi a s realizací Černého telefonu byl ochoten počkat, než Derrickonovi skončí povinnosti na pokračování Doctora Strange. To se nakonec stalo o něco dříve, než všichni předpokládali, neboť údajně kvůli tvůrčím neshodám Derrickson z multiverza šílenství vystoupil a rozpracovaný film nakonec dokončoval Sam Raimi. Díky tomu se však mohlo začít pracovat na adaptaci krátké hororové povídky od Joe Hilla, mimochodem syna Stephena Kinga. Soudě dle řady ocenění se Hill potatil a Derrickson s Cargillem viděli minimálně v jedné povídce potenciál na celovečerní film. Jak už to ale v podobných případech bývá, jednoduchou premisu se do celovečerního tvaru nepodařilo rozpracovat zcela uspokojivě.
Vyprávění se vrací do konce 70. let, což výjimečně není jen důsledek komerčního kalkulu spoléhajícího na fetišizaci retro produktů – ústřední roli v příběhu totiž hraje černý telefon, s nímž by si dnešní mládež možná už nevěděla rady. Ke zdi připevněná pevná linka totiž dokáže komunikovat se záhrobím, jak se mladý chlapec Finney (Mason Thames) dozví poté, co jej unese postrach denverského předměstí přezdívaný Drapák. Ten má v poslední době na svědomí zmizení už několika dětí, a tak rozsévá hrůzu mezi středoškolskou komunitou.
Navzdory poměrně častým únosům v okolí však policie, škola, rodiče ani samotné děti nepřistupují k žádným nestandardním opatřením, což je sice poměrně nepravděpodobné, zároveň to však umocňuje nuznost podmínek, jimž tyto děti čelí. Velmi často se mezi nimi vyskytuje násilí, jednoznačně platí právo silnějšího a v klidu přečkat cestu ze školy není nic samozřejmého. Jak je vykresleno na příkladu Finneyho a jeho mladší sestry Gwen (Madeleine McGraw), ani rodinné zázemí tuto situaci neulehčuje a kvůli neschopnosti (či úplné absenci) dospělých se o sebe děti musejí postarat samy. Nutno doplnit, že oba hlavní dětští herci zvládají své role zcela s přehledem, a především McGraw jako živelná a zároveň důvtipná Gwen si suverénně krade divákovu pozornost.
Hrozivého Drapáka hraje Ethan Hawke, což se sice hezky vyjímá v propagačních materiálech, avšak většinu času je schován pod maskou, kterou sice průběžně obměňuje, avšak téměř nikdy nesundává. Obzvlášť zubatá varianta masky, jež je patřičně prodána i na plakátu, sice skutečně budí hrůzu, jinak však postava Drapáka evokuje spíše přehnaně přísného a se sadistickým potěšením trestajícího rodiče nežli neuchopitelné zlo plížící se po předměstských zápražích.
Snad i proto nejednou chybuje a nad konstrukcí sklepení, v němž drží unesené oběti, by zkušený žalářník jen nechápavě kroutil hlavou. Realismus však ustupuje do pozadí ještě výrazněji v případě onoho klíčového černého telefonu, jehož nečekaná použitelnost Finneyho motivuje ke stále dalším snahám o zdánlivě nemožný útěk, během nichž se divákům občas vybaví vzpomínky na MacGyvera. Právě v těchto pasážích se však snímek neúměrně táhne a dobrá půlhodina chlapcových snah by mohla být bez ztráty významu prostříhána na svižnou koláž. Zde se tedy nejvýrazněji projevuje nedostatek materiálu v původní předloze, s čímž se Derrickson a Cargill nedokázali příliš popasovat.
Směs (či spíše protiklad) realismu a nadpřirozených prvků napomáhá znepokojivě hororové atmosféře, zároveň umožňuje přemítání nad tím, zdali Drapák není hlavně démonickou variací na násilného, nepatřičně restriktivního otce, díky čemuž by tento horor (i díky zajímavému rozuzlení) nabýval atraktivní psychoanalytické symboliky. Navíc by se mohlo jednat i o další z relativně poutavých připomínek, že neznámí lidé na ulici představují pro děti ve školním věku nezanedbatelné nebezpečí. Jako čistě divácká podívaná a odpočinkový horor snímek sice také funguje, ale přece jen o poznání hůře.
Přestože si Černý telefon odbyl premiéru na menším texaském festivalu už loni v září, do amerických kin se ale kvůli několika odložením oficiálně dostal až před pár týdny. Nedlouho poté ale vydělal už pětinásobek svého poměrně skromného rozpočtu, už teď se tak jedná o další z úspěchů produkční společnosti Blumhouse. Přestože se obejde bez příliš častých lekaček (a těch několik málo použitých díky tomu skutečně vyděsí) a staví spíše na atmosféře neustále přítomného nebezpečí, jednoduchý nápad se na plochu celovečerní stopáže bohužel nepodařilo rozpracovat dostatečně originálně – což podtrhuje i budování napětí během finále, jehož je docíleno scenáristickou fintou, kterou dobře známe třeba z Mlčení jehňátek…

Postavy a obsazení
• Ethan Hawke - The Grabber
• Mason Thames - Finney
• Miguel Cazarez Mora - Robin
• Madeleine McGraw - Gwen Shaw
• Brady Hepner - Vance Hopper
• Jeremy Davies - Mr. Shaw
• Tristan Pravong - Bruce

Ocenění
The Saturn Awards
2022 - Nejlepší horor
2022 - C. Robert Cargill, Scott Derrickson (Nejlepší scénář) (nominace)
2022 - Ethan Hawke (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
2022 - Madeleine McGraw (Nejlepší mladistvý herecký výkon) (nominace)
2022 - Mason Thames (Nejlepší mladistvý herecký výkon) (nominace)

DABING
1.DABING (DVD/VOD)
V českém znění: Filip Vlastník - Mason Thames (Finney), Linda Křišťálová - Madeleine McGraw (Gwen), Ivan Jiřík - Ethan Hawke (Drapák), Jakub Saic - Jeremy Davies (Terrence), Tomáš Juřička - E. Roger Mitchell (Wright), Jan Kolařík - Troy Rudeseal (Miller), Radek Hoppe - James Ransone (Max), David Štěpán - Miguel Cazarez Mora (Robin), Helena Němcová - Rebecca Clarke (Donna), Roman Hajlich - J. Gaven Wilde (Moose) + Brady Hepner (Vance), Jakub Nemčok - Spencer Fitzgerald (Buzz) + Jacob Moran (Billy), Jindřich Žampa - Jordan Isaiah White (Matty) + Tristan Pravong (Bruce), Zuzana Šimková - Reagan Shumate (Sally), Hynek Hoppe - Banks Repeta (Griffin), Adam Ipser - Brady M. Ryan (Matt), Anna Brousková, Patricie Marková, Petr Neskusil, Helena Němcová, Ivo Novák, Anna Novotná, Kateřina Peřinová, Jan Szymik, Martin Kot
Překlad: Robert Hájek
Dialogy: Marek Píša
Produkce: Veronika Dvořáková
Zvuk: Lukáš Franc
Režie: Martin Kot
Pro Universal Pictures vyrobilo Barrandov Studio - 2022

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 14.7.2022 CinemArt
Premiéra USA: 24.6.2022 Universal Pictures USA
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 16.11.2022 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 16.11.2022 Magic Box
Poprvé na VOD: 13.3.2024 Netflix

Tržby v ČR - Kč 9 363 742
Tržby celkem - $ 161 400 000
Návštěvnost v ČR 54 418
Náklady (Rozpočet) - $ 18 000 000

Tvůrci a herci
Scott Derrickson (Režie), Jason Blum (Produkce), C. Robert Cargill (Produkce), Scott Derrickson (Produkce), Mark Korven (Hudba), Brett Jutkiewicz (Kamera), Frédéric Thoraval (Střih), Sarah Domeier Lindo (Casting), Terri Taylor (Casting), Patti Podesta (Scénografie), Amy Andrews (Kostýmy), Paul Hackner (Zvuk), Kevin Strahm (Zvuk), Jason Willis (Masky), Rick Pour (Masky), Mason Thames (Herec), Madeleine McGraw (Herec), Ethan Hawke (Herec), Jeremy Davies (Herec), E. Roger Mitchell (Herec), James Ransone (Herec), Gina Jun (Herec), Michael Banks Repeta (Herec), Megan Petersen (Herec), Kellan Rhude (Herec), Braxton Alexander (Herec), Mark Riccardi (Herec), Miguel Cazarez Mora (Herec), Rebecca Clarke (Herec), Spencer Fitzgerald (Herec), J. Gaven Wilde (Herec), Jordan Isaiah White (Herec), Brady Ryan (Herec), Troy Rudeseal (Herec), Tristan Pravong (Herec), Jacob Moran (Herec), Brady Hepner (Herec), Reagan Shumate (Herec),
 
2021/103/USA/Drama, Horor
 
Zajímavost k filmu
- Film měl původně vyjít v únoru 2022, ovšem během testovacích projekcí zaznamenal takový úspěch, že se ho studio Blumhouse rozhodlo posunout na letní termín.
- Podlouhlá skvrna nacházející se ve sklepě, kde je držen Finney (Mason Thames), je odkazem na plakát k filmu Sinister (2012).
- Během telefonních hovorů mluvil Mason Thames (Finney) skutečně s dalšími dětskými herci po telefonu.
- Ve filmu vidíme obchod Ellison, což je také jméno postavy Ethana Hawkeho ve filmu Sinister (2012).
- Ke konci filmu jede Gwen (Madeleine McGraw) na kole v dešti ve žluté pláštěnce, což je odkaz na horor To (2017), kde je stejná scéna s postavou Georgieho Denbrougha (Jackson Robert Scott).
- Režisér a spoluautor scénáře Scott Derrickson uvedl, že byl zásadně ovlivněn filmy Nikdo mě nemá rád (1959) a Devil (2001).
- Ve filmu zazní celkem 11x slovo „fuck“.
- Na začátku je titulek, že se film odehrává v roce 1978. Spolužák Finneyho (Mason Thames), Bruce (Tristan Pravong), později zmíní, že byl s tátou v autokině na hororu Texaský masakr motorovou pilou (1974). Je také krátce zmíněn film Drak přichází (1973).
- Ve filmu v různých scénách v televizi běží filmy Emergency! (1972) a Třaslavec (1959).
- Natáčení probíhalo ve Wilmingtonu v Severní Karolíně od 9. února do 27. března 2021.
- Masku, kterou nosí The Grabber (Ethan Hawke), navrhl a vytvořil Tom Savini.
 
Odkazy