Sněhulák / The Snowman (2017/119/Velká Británie, USA, Švédsko/Krimi, Drama, Mysteriózní, Thriller) 54%

17.12.2022 19:11
JEDNOU VĚTOU
„Elitní detektiv se slabostí pro alkohol pátrá po sériovém vrahovi, který vraždí vždy v době, kdy napadne první sníh. Dokáže Harry Hole přelstít génia zla, než znovu nasněží?"

OBSAH
Harry Hole (Michael Fassbender) je enfant terrible týmu, vyšetřujícího zločiny v norské metropoli. Na jedné straně je to výjimečně dobrý detektiv, jehož netradiční metody skoro vždy vedou k úspěchu, na straně druhé se však jedná o nezodpovědného alkoholika s tolika prohřešky, že je už dál nechtějí přehlížet nejen jeho nadřízení, ale ani jeho přítelkyně Rachel (Charlotte Gainsbourg), s níž se právě rozešel. Jediné, co stojí mezi ním a pitím, je případ, který by ho přivedl na jiné myšlenky. Ke smůle jedné ženy, která zmizela uprostřed noci ze svého domu a o pár dní později byla nalezena brutálně zavražděná, se Harry právě dočkal. Postavený sněhulák, který na místě činu zůstal jako jediné vodítko, naznačuje, že tenhle pachatel si chce hrát a že si dost možná už párkrát takhle hrál i v minulosti. A že ho to baví čím dál víc a nehodlá s tím přestat. Přestože Harrymu v pátrání pomáhá brilantní mladá vyšetřovatelka Katherine Bratt (Rebecca Ferguson), nepřestávají policisté tahat za kratší konec. Záplava domnělých i pravých stop a hned několik podezřelých vytvářejí pachateli dokonalou clonu, za níž může nerušeně stavět sněhuláky, vraždit a dělat si legraci z Harryho Holea. Jenže skvělému poldovi stačí i vrahova nepatrná chyba k tomu, aby se chytil stopy a už ji nepustil.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nepolíben knižní předlohou jsem měl o vrahovi jasno celkem brzy. Zahradník! Kdo jiný má blíž k zelenině, která se používá při stavbě sněhuláka? Další průběh mi však mé jasno, přiznávám se, poněkud zatemnil.. Tinker Taylor Snowman Spy. Nevyřčenost, náznaky, slepé uličky a přinucení diváka ke hledání ledabyle načrtnutých motivací. Estét Alfredson svým narativním stylem sice částečně zakryl natáčecí problémy, ale dá se předpokládat, že tahle znouzectnost rozmetá nejedno očekávání žánrových standardů a spoustu diváků znechutí. Za mě však má vzhledem k okolnostem absolutorium. Když si přidám Beltramiho dramatickou hudbu, opotřebovaného Fassbendera a Beebeho studie ostrosti a skandinávských mostů, jsem ochoten odpustit i spotřební finále, kdy se všichni důležití sejdou na jednom místě, aby si vše vysvětlili. Ťuky, ťuky na hrníček naznačuje, že za dveřmi je Leopard. Pokud bude mít na sebe víc času, rád jej pozvu dál.. (Gilmour93) 4*

Třeba loňskou Dívku ve vlaku mnozí rovněž sjeli, přitom mně se solidně strefila do vkusu. Jasně, tvůrci se nechali hodně inspirovat perfekcionistou Fincherem a jeho Zmizelou, nicméně svou kvalitu předvedli. Letos zase všichni uctívají thriller Wind River, ač si musíme přiznat, že s řadou témat se v jeho případě nijak zajímavě nepracuje a samotné pátrání je poměrně nahodilé. Sněhulák má několik neobratných momentů, neuspořádaných scén, nevyrovnané tempo, ale takovou kritiku, jaká se na něj snáší, si nezaslouží. Oscarový Dion Beebe předkládá výtečné záběry zasněženého Norska včetně starobylého Bergenu, úvodní mrazivá samota s následnou jízdou po praskajícím ledu se dostane pod kůži, zasmušilé atmosféře pomáhá i solidní zvuk a depresivní hudba. Asi není žádné tajemství, že hlavní hrdina (tradičně dobrý Michael Fassbender) pátrá po ženách zmizelých s prvním sněhem, cosi je spojuje, jenže pak si dáme kolečko třeba do minulosti, ve které vyšetřuje i Val „ještě žiju“ Kilmer, což ničemu příliš nepomáhá. Pak přijdou další postavy, záhy zmizí, čímž se děj znovu tříští. Motivacím mnohdy nerozumíme, orientace je tím horší. Potíž je v překombinovaném podání a těžkopádnějším uchopení několika stěžejních pasáží, které měly být nápomocné těm divákům, kteří předlohu z pera norského autora mrazivých detektivek Jo Nesboa neznají. (castor) 3*

Pane profesore Kardo, tak jsem toho sněhuláka postavil. Ale za mokra (mu) moc nestojí. Spoléhám na Breivika, že mně pošle pytel mrkve. Stavění sněhuláků je totiž ukrutná legrace. Tenhle film bych přejmenoval na Huhuláka. Alespoň v názvu filmu by byl nějaký tvůrčí vrchol, samotný film jej totiž postrádá. Pokud by se jednalo o televizní krimi na odpoledne, ta tvůrčí nejistota a poslepovanost záběrů ústící do nepřehledné změti a mizerné finální rozuzlení, které moc rozumu nepobralo, by nikoho nepřekvapilo. Prostě typický tv standard. Jenže film měl být ambiciozní kino produkcí, v níž vystupuje slavný románový detektiv Harry Hole, který dvě hodiny v ukrutném ledu a mrazu nahání stavitele sněhuláků u domů žen produktivního věku a pisatele zlověstných vzkazů alkoholem načichlému detektivovi v jedné osobě. Liknavý režijní přístup mohl/měl zachránit detektiv v hlavní roli, když ale vyberete herce, který má charisma pohozeného nedopalku na nádraží v Oslu a celou dobu neprojevuje zájem film jakkoliv herecky podržet/podpořit, je třeba odmyslet si tuto postavu a zaměřit svá čidla na někoho jiného. Třeba Rebecca Ferguson byla zajímavá, následně i pátrání se neubíralo úplně blbým tempem a formou. Stále ale platilo, že film měl nepřehledné střihové zkratky/skoky, kdy nevím, jaký vliv měla na děj dvojrole Chloe Sevigny, následně jsem nepostřehl, co se s ní po jejím zmizení stalo, proč byly ve filmu flashbacky s herecky resuscitovaným Valem Kilmerem a jiné "záhady". Určitě měl film nemálo dějových pochybení, přikládám to zhoršeným podmínkám, ve kterých vznikal. Na filmu není znát, že by námět byl až tak špičkový. Vypíchnu zajímavý a nejasný úvod, pak příjemné pátrání po stopách tajemného detektivova "ctitele", i vizuál má něco do sebe. Závěr je extrémně trapný, prostě finále měli jednoznačně přetočit, rozuzlení nedávalo dobrý smysl, napětí se nedostavilo, celé to vzalo rychlý konec. K tíži filmu jde i bizarní přízvuk, jakým herci mluví v originále. Jasně, většina norských postav mluví žvatlavou angličtinou. Výsledek není optimální, je zhola průměrný, tenhle Huhulák totiž s příchodem prvních slunečních paprsků roztaje, respektive za pár dnů se tahle nepropracovaná krimi vytratí z paměti. 5/10 (kingik) 3*

VELKÁ RECENZE
Norský spisovatel Jo Nesbo je považován za krále současné krimi. Nevím, jestli bych s tímhle tvrzením úplně souhlasil (jeho jedinou knihu, která se mi dostala do rukou, jsem v půlce odložil), ale budiž. Fanoušků má dost, adaptace jeho starší věci Lovci hlav se povedla, takže když se Hollywood začal motat kolem jeho hrdiny Harryho Holea a knížky Sněhulák, neměli jsme důvod pro nervozitu. Zvlášť, když se jedním z producentů stal Martin Scorsese, za kameru se postavil autor skvělého Jeden musí z kola ven Tomas Alfredson a hlavní roli si vybojoval Michael Fassbender. Zkrátka tu bylo zaděláno na povedenou krimi. No a u toho naneštěstí zůstalo, Sněhulák totiž není ani dobrá detektivka, ani dobrý film.
Harry Hole je ochlasta, životní ztroskotanec a eso oddělení vražd v Oslu, tudíž mu jeho excesy u nadřízených procházejí. Ale protože nemá do čeho píchnout, jsou s ním spíš problémy. Pak však beze stopy zmizí mladá žena a před jejím domem zůstal stát podivný sněhulák. Zmizení začne být čím dál víc, a když se objeví první mrtvola, všichni pochopí, že Skandinávii čekají hodně nepříjemné věci a Harry se konečně ocitá ve svém živlu. S novou parťačkou Katrine se vydává pátrat po zabijákovi i po pravdě, která je komplikovanější, než by si kdokoliv dokázal představit. Nejspíš krom čtenářů knihy, ačkoliv i o tom trošku pochybuju…
Knižního Sněhuláka neznám, tak se nechci pouštět do srovnávání s předlohou, ale filmová verze je docela velký bordel. Krom honu na zabijáka a soukromí hlavního hrdiny se tu totiž řeší spousta dalších věcí, kvůli nimž se dočkáme několika naprosto zbytečných dějových linek, flashbacků i postav. Nakonec z toho vyleze totální bordel pokoušející se tvářit jako něco promyšleného a komplikovaného, jakmile ovšem alespoň na chvilku zapnete hlavu, zjistíte, že to celé je jen jeden velký průser, který nedává moc smysl. A že jde především o laciné pokusy zakrýt fakt, že je Sněhulák jako detektivka víceméně nezajímavá hovadina.
Přesto se tu řeší vysoká politika, roky stará traumata, úchylní doktoři a touha dosáhnout spravedlnosti za každou cenu. Proč ne? Kdyby byl Sněhulák klasická detektivní minisérie, mohlo by to fungovat. A nejspíš i fungovalo, jak ukázal třeba Most, ale tohle má dvě hodiny. Z fleku by šlo odstranit J.K. Simmonse i Rebeccu Ferguson, tedy čtvrtou a druhou (!) nejdůležitější postavu příběhu. Neudělají nic zajímavého či důležitého. Tvůrci nemají čas věnovat se jim pořádně, jejich minulost – jakkoliv by mohla být zajímavá – tudíž prostě vyšumí. Sněhulák kvůli tomuhle zbytečně dlouho a často přešlapuje na místě a vypadá, jako kdyby hrál o čas.
Nepřekvapilo by mě to, protože v samotné detektivní rovině jde (i díky tomu, že motivy zloducha známe hned od začátku) o zcela banální případ bez jediného překvapení. Kdo viděl pár detektivek nebo neztrácí při sledování filmu pozornost, v půlce bude mít jasno úplně o všem. Režisér totiž vychází hodně vstříc i těm nepozorným divákům a člověku doslova rve před nos „stopy a náznaky“, takže i když v kině neradi hledáte vrahy a nechcete na všechno přijít dřív než hrdinové, nejspíš se tak stane. A pak už se jen můžete těšit na finále, které by se možná neztratilo ani ve Žhavých výstřelech. Ale nevím, možná jsem to celé jen nepochopil...
Teď bych rád něco pochválil, moc však netuším, co by to mělo být. Že to vypadá jako film? Že je tam pár pěkných záběrů na norskou krajinu a herci, kteří zvládnou zaujmout, i když hrají naprosto pitomé a nezajímavé postavy? To řemeslo tu vidět je, ale Sněhulák ve všem dosahuje přesně té úrovně, jakou člověk u velké hollywoodské produkce považuje za standard a automaticky ji očekává. No a Fassbender? Mám ho rád a držím mu palce, do téhle role se ovšem nehodí ani trochu. Jakmile totiž vidíte Harryho Holea, jenž má být lidskou troskou s potenciálem do Vánoc se uchlastat, působí skoro směšně. Se svým ksichtem a namakanou figurou je v téhle postavě uvěřitelný asi jako Will Smith v roli Švejka.
Takže ne. Pokud měl Sněhulák nastartovat sérii detektivek s Harrym Holem, tak se měl snažit o hodně víc. To, co teď míří do kin, je přinejlepším průměrná krimi. Taková, kterou chytnete v neděli večer někde v bedně a v půlce usnete, protože není moc zajímavá. Tomas Alfredson tomu nezvládá dát nějaký výrazný ksicht a osobitá atmosféra nedorazila. A bohužel ani zajímavý příběh, který je extrémně přeplácaný a i bez cílené snahy ho sakra rychle prokouknete. V kinech možná lepší detektivku v současnosti nenajdete, když však začnete hledat v televizi, narazíte na kvalitnější věcí dřív, než stihnete správně napsat Jo Nesbo.

DABING
V českém znění: Jiří Dvořák - Michael Fassbender (Harry Hole), Martina Šťastná - Rebecca Ferguson (Katrine Brattová), Ivo Hrbáč - David Dencik (Idar Vetlesen), Jan Battěk - Michael Yates (Oleg Fauke-Gosev), Vladislav Beneš - J.K. Simmons (Arve Stop), Ladislav Cigánek - Adrian Dunbar (Frederik Aasen), Petr Pospíchal - Ronan Vibert (Gunnar Hagen), Petra Hobzová - Sofia Helin (Sarah), Irena Hrubá - Jamie Clayton, Anne Reid (Edda, paní Bendiksenová), Martina Kechnerová - Genevieve O'Reilly (Birte Beckerová), Rudolf Kubík - Toby Jones (Gunnar Hagen), Daniel Margolius - Jakob Oftebro (Magnus Skarre), Josef Pejchal - Jonas Karlsson (Mathias Lund-Helgesen), Jiří Ployhar - James D'Arcy (Filip Becker), Klára Sochorová - Charlotte Gainsbourg (Rakel Faukeová), Jan Szymik - Peter Dalle (Jonas), Charlotte Ella Gottová - Jeté Laurence (Josephine Beckerová), Martin Zahálka - Val Kilmer (Gert Rafto), Matěj Havelka - Leonard Samuelsson Heinemann (kluk)
Překlad: Petr Finkous
Zvuk: Petr Posolda
Dialogy a Režie: Petr Pospíchal
Vyrobilo: Barrandov Studio a.s. 2017

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 12.10.2017 CinemArt
Premiéra USA: 20.10.2017 Universal Pictures US
Premiéra Švédsko: 13.10.2017 United International Pictures Swe.
Premiéra Velká Británie: 13.10.2017 Universal Pictures UK
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 14.2.2018 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 14.2.2018 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 15 548 954
Tržby celkem - $ 43 084 060
Návštěvnost v ČR 108 529
Náklady (Rozpočet) - $ 35 000 000
 
Tvůrci a herci
Tomas Alfredson (Režie), Tim Bevan (Prodsukce), Eric Fellner (Produkce), Piodor Gustafsson (Produkce), Robyn Slovo (Produkce), Marco Beltrami (Hudba), Dion Beebe (Kamera), Claire Simpson (Střih), Thelma Schoonmaker (Střih), Jina Jay (Casting), Maria Djurkovic (Scénografie), Tatiana Macdonald (Scénografie), Astrid Strom Astrup (Scénografie), Julian Day (Kostýmy), Blake Leyh (Zvuk), Emma Scott (Masky), Hossein Amini (Scénář), Peter Straughan (Scénář), Soren Sveistrup (Scénář), Jo Nesbo (kniha) (Předloha), Michael Fassbender (Herec), Rebecca Ferguson (Herec), Chloë Sevigny (Herec), J.K. Simmons (Herec), Val Kilmer (Herec), Charlotte Gainsbourg (Herec), Toby Jones (Herec), Genevieve O'Reilly (Herec), James D'Arcy (Herec), Jamie Clayton (Herec), Sofia Helin (Herec), Ronan Vibert (Herec), Jakob Oftebro (Herec), David Dencik (Herec), Alec Newman (Herec), Jonas Karlsson (Herec), Silvia Busuioc (Herec), Peter Dalle (Herec), Irina Kara-Mosko (Herec), Martin Grid Toennesen (Herec), Jamie Michie (Herec), Anne Reid (Herec), Aurora Nossen (Herec), Lars Berrum (Herec), Leonard Samuelsson Heinemann (Herec), Jeté Laurence (Herec), Bjorn Iversen (Herec), Jan Lindwall (Herec), Alwyne Taylor (Herec), Oyvind Mork (Herec), Oystein Janke Ellingsen (Herec), André Santagati (Herec), Adrian Dunbar (Herec), Vegard Kristoffersen (Herec), Alexander John Lucas Olafsen (Herec), Sindre Bergfall (Herec)
 
2017/119/Velká Británie, USA, Švédsko/Krimi, Drama, Mysteriózní, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Celosvětová premiéra proběhla 7. října 2017 na Haifa FF.
- Ve filmu se vyskytuje známý norský most Storseisundbrua, který patří mezi nejnebezpečnější mosty na světě. Je to kvůli svému obloukovitému zakřivení, který připomíná horskou dráhu a od jara do podzimu do něj naráží silné vlny.
- Ve scéně, kdy jede tramvají Harry (Michael Fassbender) a syn jeho bývalé přítelkyně, můžeme zahlédnout na silnici auto Škoda Octavia.
- Ráchelino (Charlotte Gainsbourg) vyzvánění je melodie „Ve sluji krále hor“ ze suity „Peer Gynt“ Edvarda Griega, nejslavnějšího norského skladatele.
- Případy Harryho Holea se skládají z 11 knižních svazků: 1. Netopýr 2. Švábi 3. Červenka 4. Nemesis 5. Pentagram 6. Spasitel 7. Sněhulák 8. Levhart 9. Přízrak 10. Policie 11. Žízeň
- Nabídku na režiji poslali také Mortenu Tyldumovi. Ten režíroval Lovce  hlav (2011), což byla první a dosud jediná kniha norského spisovatele Jo Nesba, která byla zfilmována. Morten Tyldum to i přes velký úspěch Lovců hlav odmítl. Na post režiséra se také uvažovalo o islandském režisérovi Baltasaru Kormákurovi. Ten ale odmítl.
- Režie se měl původně ujmout samotný Martin Scorsese, ale moc práce na snímku Silence (2015) mu to nedovolila. Nakonec u filmu zůstal alespoň jako producent.
- Ačkoli je Snowman až sedmý díl ze série příběhů detektiva Harryho Holea, který posloužil jako literární předloha, žádný předchozí v době uvedení filmu nebyl zpracován.
- Snímek byl původně plánován již na rok 2013, ale Scorsese musel práci na titulech Silence (2015) a The Wolf of Wall Street (2013) projekt posunout.
- Režisér Tomas Alfredson sa priznal, že sa im nepodarilo nakrútiť nejakých 10 - 15% scenára.
- Natáčanie filmu prebiehalo v nórskom hlavnom meste Oslo a ďalej v mestách Bergen, Drammen a Rjukan. Natáčalo sa od 18.1. do 1.4.2016.
 
Odkazy