Prezidentka / Prezidentka (2022/97/4esko/Komedie, Romantický) 45%

02.12.2022 04:48
JEDNOU VĚTOU
„Příběh prezidentky, která se v převleku vydá do noční Prahy."

OBSAH
Kateřina Čechová (Anna Geislerová), historicky první česká prezidentka, má za sebou rok v úřadu. Je zahlcená prací: její program je každý den nabitý k prasknutí. Občas by si chtěla v klidu odpočinout bez pozornosti celé republiky. Jednoho dne se odhodlá k riskantnímu kousku. Vezme si paruku a v dokonalém převleku se v noci potají vytratí z Hradu. Plán jí vyjde dokonale. Kateřině se noční dobrodružství inkognito v podhradí mezi lidmi zalíbí. Seznamuje se se sochařem Petrem (Ondřej Vetchý), kvůli kterému se do města vydává každou noc. Petr nemá ani ponětí, kdo okouzlující žena, do které se zamiloval, ve skutečnosti je. Situace se však brzo vymkne kontrole a prezidentčiny noční výlety se provalí. Kateřina se musí snažit, aby si vybojovala právo na lásku, která jí náleží stejně, jako kterémukoliv jinému člověku na světě. (Bioscop)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
"Moc rád Tě zase ... Vás poznal." Prezidentka je kýč. Já jsem to poznal. Hurá! Horší je, že mi to nevadilo. To jsem se několikrát i upřímně zastyděl. Jenže bylo to ještě horší. Já jsem se dokonce bavil ve chvílích, kdy jsem si představil prvního a třetího prezidenta ČR, jak si jdou zaběhat s ochrankou. Pak jsem však přišel na to, proč se mi to docela líbilo. Já mám totiž rád ty naivní černobílý romantický filmy z dob, kdy nadšení z tvorby filmu bylo větší motivací než výdělek. Tady bych jako důvod vzniku filmu viděl spíš propagaci jedný ze současných prezidentských kandidátek, ale to asi přežiju. (Jara.Cimrman.jr) 3*

V Praze nikdy neprší. Na hřbitově se zeleným porostem padají kýčové vločky. Nikde se neválí vajgly, všichni jsou krásní, čistí, bílí. Aby to bylo korektní, na Q&A s prezidentkou posadí do publika malou černošku. Nabijte si hodinky, x-krát je budete kontrolovat a hypnotizovat ručičky, aby se posunuly. Děj o ničem, je to jasné jak facka už z plakátu. Ztracený střevíček a la Popelka over the top, ale to bylo nic oproti momentu, kdy se na vánočním plese začala zpívat česká hymna. Málem mi vypadly oči z důlku a zalkla jsem se. (Bebacek) 1*

Zatímco Pohádky pro Emu byly čistokrevnou romantickou komedií, Prezidentka je výhradně romantickou pohádkou pro dospělé. Havlík si vymyslel docela hezký nápad, jak znovu nabídnout dvojici Geislerka/Vetchý, ale přeci jenom by to chtělo na ten scénář ještě někoho do páru, aby to bylo alespoň malinko uvěřitelnější. Jinak je to stejně tak i v knižní podobě cílená oddechovka, na jejímž konci se svého happyendu dočká opravdu každý, i ta poslední klika ode dveří. A kdo má něco takového v oblibě, může být plně spokojený. Ostatní mohou jít samozřejmě spokojeně o dům dál. (NinadeL) 4*

VELKÁ RECENZE
Notting Hill, Americký prezident, Srážka s láskou a koneckonců i Láska nebeská. Spousta romantik se s různou úrovní podařenosti snažila ukázat, že najít a udržet funkční vztah během vykonávání vrcholné politické (či podobně prominentní) funkce je vcelku složitá záležitost. Nový film Rudolfa Havlíka k tomu přistupuje poněkud jinak – předkládá snad až dětinsky naivní vizi, že nevyvážený vztah na nejvyšší úrovni vlastně nepředstavuje vůbec žádný problém; tedy pokud se scénář v určitých nahodilých bodech nerozhodne, že to najednou problém je.
V prologu se setkáváme s političkou Kateřinou Čechovou a už její jméno dává najevo nejen autorskou lenost, ale i zjevnou neochotu snažit se s očekávanými motivy pracovat aspoň trochu kreativně. Čechová oznamuje své dceři, která jede studovat do Londýna, kandidaturu na prezidentský post. Jejím téměř nevysloveným cílem je návrat k havlovsky humanistickým hodnotám a navrácení ztracené důstojnosti prezidentskému majestátu. Budiž. V praxi to však znamená, že Anně Geislerové stačí tvářit se důstojně a v pěkných kostýmech pronášet snad až záměrně vyprázdněné deklamace o síle jednoty a občanské společnosti.
Scénář nevykazuje žádný pokus o vhled do politického zákulisí, na handrkování tajemníků prezidentky (v podání Veroniky Khek Kubařové a Juraje Loje) se naopak naplno vyjevuje snaha vykreslit politiku jako dětskou hru. Oproti tomu skutečné hodnoty na omezeném prostoru svého mikrosvěta buduje Petr, ztělesnění všech existujících kladných hodnot. Sochař, hodinový manžel, milovník zvířat a přírody, vdovec oddaný své zesnulé manželce, vyznávající večerní bafání z dýmky na terásce – a to vše zabalené v mužných rysech Ondřeje Vetchého. Co chtít víc?
Lidsky podaná, ale přeci jen poněkud unylá prezidentka Čechová je po chvíli v úřadu znavená handrkováním se s politiky i fyzickými tréninky pod vedením její nové vrchní bodyguardky (Vanda Chaloupková), a tak si jednoho večera vezme paruku a uteče z Pražského hradu. Vše probíhá zcela hladce, stačí se na chodbě párkrát schovat za roh a při odchodu (či pozdějším návratu) do nejlépe střežené budovy v republice se nikdo na nic neptá.
Až pohádková přímočarost těchto momentů kontrastuje se snahou (alespoň na úrovni běžných romantických komedií) psychologicky vykreslit břímě majestátu, kdy člověk přestává být sám sebou a musí i ve volném čase odehrát svou společenskou roli. Nesoulad těchto bezesporu těžko skloubitelných rovin pak vede k absurdním situacím, jako když se unavená prezidentka přátelsky zpovídá britskému premiérovi, jenž k divákově zděšení zpřítomňuje hlas jejího srdce.
Ústřední myšlenku, že staré a rozbité věci má smysl opravovat, postavy raději několikrát zopakují, aby bylo jasné, že se týká nejen vztahově zraněných hrdinů, nýbrž i pošramocené pověsti státních institucí. Konzervativně optimistické poselství je však udusáno množstvím vyprázdněných dialogů, které se střídají s nepochopitelnými či vyloženě cringe momenty – jimž dominuje nesoudný zpěv hymny u vánočního stromečku.
Hlouběji rozebírat by bylo možno i nekonzistentní práci s genderovými stereotypy, jelikož přestože se některé ženské postavy snaží vymanit z předpřipravených škatulek, nakonec jim beztak nezbývá, než se spárovat s nejbližším protějškem (což v jednom případě získává až znepokojivě polo-incestní náběh). Ale hlavně a především – ten film je skutečně k uzoufání nudný, zdlouhavý, prázdný a končí ve chvíli, kdy by se měl pořádně rozběhnout.
V Havlíkově tvorbě v posledních letech dominovalo duo sexistických komedií Po čem muži touží, ale aktuální Prezidentka má nejblíže k jeho staršímu snímku Pohádky pro Emu. Vedle shodně obsazeného ústředního páru je totiž patrná i snaha nekomplikovat šablonu romantické komedie obtěžujícím realismem či všedními problémy, a tak je děj nenáročný, výprava (v čele s malostranskými panoramaty) vypulírovaná, kamera přehledná a celkově se podobným způsobem jedná o místy směšně naivní, pro občasného návštěvníka kin však nekonfliktně oddychovou podívanou. Co na tom, že těch pár předvídatelných zvratů je zcela vychtěných a že film skončí dříve, než v podstatě začne - hodinka a půl s pěknými hýbajícími se obrázky uplyne a může se jít domů.

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 23.6.2022 Bioscop
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 26.10.2022 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Poprvé na VOD: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 10 927 168
Návštěvnost v ČR 69 210
 
Tvůrci a herci
Rudolf Havlík (Režie), Šárka Cimbalová (Produkce), Ondřej Konvička (Hudba), Václav Tlapák (Kamera), Jan Mattlach (Střih), - (Casting), Milan Býček (Scénografie), - (Kostýmy), Roman Čapek (Zvuk), Martina Buhrová (Masky), Renata Zelinková (Masky), Rudolf Havlík (Scénář), Aňa Geislerová (Herec), Ondřej Vetchý (Herec), Veronika Khek Kubařová (Herec), Juraj Loj (Herec), Denisa Biskupová (Herec), Oskar Hes (Herec), Vasil Fridrich (Herec), Vanda Chaloupková (Herec), Jiří Štrébl (Herec), Daniel Krejbich (Herec), Barbora Zychová (Herec)
 
2022/97/Česko/Komedie, Romantický
 
Zajímavost k filmu
- Rudolf Havlík souběžně s filmem vydal knižně beletrizovanou verzi svého scénáře.
- Titulní píseň „Dvě srdce vejpůl“ složila kapela Chinaski.
- Anna Geislerová hledala pro roli prezidentky inspiraci hned v několika ženách, které by se podle ní mohly v roce 2023 stát prezidentkami. Jednou z nich byla podle Geislerové česká ekonomka Danuše Nerudová.
 
Odkazy