Elvis / Elvis (2022/159/USA, Austrálie/Životopisný, Drama, Hudební) 80%

02.12.2022 03:45
JEDNOU VĚTOU
„Život americké hudební ikony Elvise Presleyho, od jeho dětství až ke vzestupu do rock'n'rollového a filmového nebe."

OBSAH
Film Baze Luhrmanna Elvis o životě a hudbě Elvise Presleyho (Austin Butler) z pohledu jeho komplikovaného vztahu s tajemným manažerem, plukovníkem Tomem Parkerem (Tom Hanks). Příběh se zabývá složitou dynamikou mezi Presleym a Parkerem, která trvá více než 20 let, od Presleyho vzestupu ke slávě až po jeho nebývalou slávu, na pozadí vyvíjející se kulturní krajiny a ztráty nevinnosti v Americe. Ústřední postavou této cesty je jedna z nejvýznamnějších a nejvlivnějších osob v Elvisově životě, Priscilla Presleyová (Olivia DeJonge). (Vertical Ent.)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nekonzistentní vyprávění příběhu Elvise ubralo filmu pátou hvězdičku. Jinak je to příjemná vzpruha od těch profesorsky přesných životopisů, kde není prostor pro neotřelý nápad, protože celou tu kvalitu si ukradne ten děj samotný. Elvis měl bezesporu neskutečný život. Baz Luhrmann hned na začátku nastolil opulentnost s jakou se jeho příběh rozhodl vyprávět. Pravda, místy jsem se v tom slušně ztrácel. Navíc někdy po půl hodině jsem měl pocit, že tímhle tempem musí být za chvíli konec. Nakonec ale těch 160 minut dává smysl a i když se děj někdy v půlce notně zpomalil, pořád jsem měl pocit, že koukám na něco hodně originálního a jedinečného. Co na tom, že film není na pět hvězd a občas jsem v ději měl slušný bordel. Originalita se počítá a i díky ní se tento film od jiných životopisných filmů hudebních legend USA bude vyjímat. (Malarkey) 4*

Elvis má tak šílenou stopáž, že jsem se mu vyhýbal i přes mnohá doporučení, které jsem na něj dostával, ale nakonec jsme se na HBO Max našli a já si to opravdu užil. Absolutně jsem neznal Elvisův příběh a musím číct, že zejména, díky postavě plukovníka jsem nabitej emocema ještě teď, taková zkurvená pijavicem to je absolutně bez debat, ale dokázala udělat strhující film. Samozřejmě nebyl sám, Elvis je dokonalej tahoun a Austin Butler je fenomenální. Opět hudební ikona ve filmu, která má v sobě emoce, poutavý příběh, kvalitní herectví, odvažný střih a nápaditou režii a můj palec nahoře. (Enšpígl) 4*

Čekat na Luhrmannův nový celovečerní film devět let bylo utrpení, ale minimálně po stránce vizuální a střihové a v souhrnu všech obvyklých autorových manýrů Elvis nezklamal, naopak. Všechno svítí, pulzuje a přejíždí ze strany na stranu, od okna k oknu nebo přes střechy přesně tak, jak si fanoušci vymodlili. Problematický, ale zároveň tuze odvážný tvůrčí zvrat je vypravěč. Oddálit se od zbožštěné ikony a nechat mluvit někoho, kdo je i při sebevětší objektivitě antagonistou, mohlo dopadnout absolutním scenáristickým karambolem. Místo toho je Elvis živější než jiné biografie, zároveň ale divácky ne vždy příjemný a chvílemi až jedovatý. Zkrátka jako kdyby Austrálii vyprávěl Fletcher nebo dokonce kdyby nás po Moulin Rouge svým hlasem prováděl sám Vévoda - tedy úplně jiný druh emocionálního zážitku. Chápu všechny, kteří této změně propadli, chápu ale i všechny, kteří měli dojem, že je tvůrci nutí začít nenávidět Toma Hankse. Já zůstal blízko nadšené horečky ze všech kamerových a zvukových hrátek, ale i mírně roztrpčen tím, že všechny Bazovy filmy za posledních třicet let mě zasáhly ještě o tón přesněji. (novoten) 4*

VELKÁ RECENZE
Téměř dekádu od rozporuplně přijatého Velkého Gatsbyho jsme si museli počkat na další kousek Baze Luhrmanna. Nezpochybnitelný milovník opulence, hudby a frenetičnosti ale i tentokrát dodal, co od něj všichni očekáváme – a přestože výsledek je ve své odchýlenosti od řadové hollywoodské produkce snad až předvídatelně výrazný, Elvis bude pro leckoho na konci roku figurovat v žebříčcích nejzajímavějších filmů.
Když si otevřete Presleyho heslo na Wikipedii vedle scénáře aktuálního filmu, uvidíte, že snímek do značné míry kopíruje klíčová hesla jednotlivých období. Vyrůstání v černošské čtvrti malé jižanské obce, přestěhování do Memphisu, první koketování s hudbou díky vydavatelství Sama Phillipse, výrazné vystoupení na louisianských dožínkách, komerční úspěchy ve druhé polovině 50. let, které přerušil odvod do armády, filmové šedesátky, a nakonec kontroverzní comeback spojený s jedním lasvegaským hotelem. Přestože se tedy snímek ke všem těmto zlomovým momentům vyjadřuje, Luhrmann a jeho tým scenáristů se rozhodně nesnažili představit rutinní životopisný příběh.
To je patrné především ve velmi rozdílném čase, jež je jednotlivým pasážím Elvisova života věnován. Vojenská služba je tak odbyta jednou scénou, celé hollywoodské snažení mezi lety 1960 a 1968 se dokonce dočká jediné zrychlené montáže, a rovněž neslavný Králův konec utopený v prášcích a nadváze je taktně téměř vynechán. Luhrmann se tak (stejně jako dřív) zaměřuje spíše na impresionistický otisk, předání dojmu z určitých období, jež jsou podle něj zajímavé. Tedy, ne jen podle něj, nýbrž podle vypravěče, jenž je stejnou měrou nespolehlivý jako nejednoznačný.
Tímto pojítkem mezi Elvisovým životem a divákem je postava plukovníka Toma Parkera, až karikaturně obtloustlého Toma Hanks v úloze zpěvákova manažera. Parkerův vliv na Elvisův život je dodnes předmětem mnoha spekulací, je však jisté, že jejich vztah rozhodně přesahoval byznysovou rovinu a také že se Parker na Presleyho slávě bezprecedentním způsobem obohacoval. Vyprávění z jeho pohledu se snaží tato nařčení verbálně popřít, obraz nás však opakovaně přesvědčuje, že bychom plukovníkovi raději neměli moc věřit.
Je to nakonec právě on, kdo interpretuje zpěvákův život a jednotlivá období kategorizuje do mediálně uchopitelných škatulek: Rockový Elvis, nový (slušňácký) Elvis, Elvis v armádě, filmová hvězda Elvis… Záměrně je tím narušena důvěryhodnost nejen plukovníkova vyprávění o titulní postavě, ale i vůči možnostem pochopení, kdo Elvis skutečně byl. Spíše než o jeho vnitřních pochodech se dozvídáme o jeho mediálních rolích a reakcích okolí na s tím spojené dění. Absence uspokojivé psychologie hlavního hrdiny nemusí být problémem, ale je potřeba se na ni naladit.
Stejně jako o „skutečném“ Elvisovi se toho moc nedozvíme ani o Parkerovi. Podobně jako v předchozích Luhrmannových filmech je tak v centru dění vztah mezi dvěma postavami, jehož povahu musí divák neustále přehodnocovat. To se děje především ve vyhrocených dialozích, jejichž povaha se postupem času mění – ale pro Elvise rozhodně ne k lepšímu. Jeho budování závislosti vůči náhradnímu rodiči v podobě vychytralého manažera se stále výrazněji ukazuje jako sebedestruktivní a tento motiv pokušitele si nakonec (jak víme) skutečně vybere nejvyšší daň.
Vycpávání Hanksova těla zřejmě spolklo většinu rozpočtu na masky, a tak se tučného Elvise z konce života v podstatě nedočkáme. Celou dobu tak máme na očích sošného Austina Butlera, jenž si dosud mnoho výrazných rolí nepřipsal, ale náročnou úlohu rockového Krále bez problémů zvládá. Jeho pojetí stojí hlavně na precizně okopírovaném zevnějšku, zato angažované rošťáctví skutečného Elvise se Butlerovi věří hůře. V souladu s Luhrmannovým pojetím titulní postavy tak za výrazně namalovanýma očima nevidíme nic než prázdnotu – či také prostor dosadit si do figury Elvise přesně to, co tam chceme vidět…
Na Luhrmannově snímku je mnoho věcí velmi dobře – ovšem většinu z toho jsme už viděli, a to dokonce přímo v jeho filmech (především samozřejmě přímo v ikonickém Moulin Rouge!). Je proto až příliš jasné, podle jakých pravidel se hraje. Horečnaté montáže, často zahrnující split-screeny a přehršel audiovizuálního smogu dobře uvádějí do atmosféry, ale postupem času se přece jen trochu okoukají. Přesto první polovina, v níž se podobné formální finesy vyskytují častěji, zaujme více nežli tlumenější a vztahovější směřování k závěru, v němž se však charaktery příliš neprohlubují – opět kvůli určité odtažitosti, již si Luhrmann v zájmu opulentnosti od nich udržuje. I to jsme mohli registrovat už dříve, nejvýrazněji snad právě ve zmíněném Velkém Gatsbym.
Nejlépe tak funguje hned úvod, v němž se Luhrmann ukazuje jako vpravdě geniální vypravěč. Během frenetického dvacetiminutového prologu nenasajeme pouze atmosféru, ale prostřednictvím každého, rychle střiženého záběru se dozvíme vždy o kousek víc z Elvisových úplných začátků. Za podrobnou analýzu by stálo emočně skvěle fungující propojení náboženství, sexu a hudby: Malý Elvis se díky gospelům dostane do extatického vytržení, čehož následně využije při svém prvním zásadním koncertě. Zároveň zde Luhrmann jasně poukazuje na potlačenou sexualitu mladých dívek, které jsou v 50. letech zděšené i vzrušené z Presleyho lascivního vystupování. Během několika minut se díky promyšlené kameře a střihu daří načrtnout témata, jež nepřímo definují celou epochu.
Podobné přesahy se vyskytují i dále, přestože v mnohem menší míře. Presley je vykreslen jako odpůrce tehdejší rasové segregace i zpátečnických politických myšlenek, ale rozhodně nelze říci, že by film na těchto motivech stál. Spíše staví do kontrastu z dnešního pohledu absurdní zaměření policejních složek na Elvisovo údajně pobuřování mládeže, zatímco rasově motivované zločiny byly na denním pořádku.
Zásadním tématem filmu je však samozřejmě hudba, s níž Luhrmann opět pracuje velmi specificky. Téměř žádná skladba není doslovným přezpíváním originálu či rovnou původní nahrávkou, nýbrž se téměř vždy jedná o remixy či nápadité covery, jež podtrhují Elvisův neutuchající kulturní vliv. Navzdory občasnému rapu se však nejedná o nic podvratného, natožpak pobuřujícího – zpěvákovým klasikám se dostane adekvátního prostoru, takže i konzervativní fanoušci by mohli odcházet (relativně) spokojeni.
Je s podivem, že filmů o životě Elvise Presleyho vzniklo velmi málo. A pokud divák nechce elvisovské motivy hledat v podivnostech typu Bubba Ho-tep, musí se spokojit hlavně s konvenční televizní biografií z roku 1979, kterou ani přítomnost Kurta Russella před kamerou a Johna Carpentera za ní nepozvedla do hvězdných výšin. Aktuální snímek možná nabízí určitou, přestože nepříliš uspokojivou odpověď: Zachytit Presleyho osobnost, vystihnout Krále v nebanální komplexitě přesahující přehled životopisných údajů je totiž snad až nemožným úkolem. Baz Luhrmann se tohoto úkolu zhostil po svém a hlubšímu pronikání k samotnému Elvisovi se téměř vyhnul. Nevznikl proto ultimátní film o životě a postavě Elvise Presleyho, nýbrž „jen“ skvěle dirigovaná postmoderní pohádka, jež baví a provokuje – jak jsme ostatně u Luhrmanna až příliš dobře zvyklí.

DABING
1.DABING (DVD/VOD)
V českém znění: Marek Holý - Austin Butler (Elvis Presley), Aleš Procházka - Tom Hanks (plukovník Tom Parker), Sabina Rojková - Olivia DeJonge (Priscilla Presleyová), Martina Hudečková - Helen Thomson (Gladys Presleyová), Tomáš Borůvka - Richard Roxburgh (Vernon Presley), Petr Neskusil - Kelvin Harrison Jr. (B.B. King) + Luke Bracey (Jerry Schilling), Michal Jagelka - David Gannon (Charlie Hodge), Soňa Linhartová - Natasha Bassett (Dixie Lockeová), Jan Vondráček - David Wenham (Hank Snow), Matěj Převrátil - Kodi Smit-McPhee (Jimmie Rodgers Snow), Luděk Čtvrtlík - Nicholas Bell (senátor Jim Eastland), Václav Rašilov - Adam Dunn (Bill Black), Pavel Dytrt - Xavier Samuel (Scotty Moore) + Thomas Larkin (mladý producent), Vojtěch Hájek - Dacre Montgomery (Steve Binder), Dalibor Gondík - Leon Ford (Tom Diskin) + Gareth Davies (Bones Howe), Zdeněk Maryška - Anthony Phelan (Meyer Kohn), Petr Matyáš Cibulka - Charles Grounds (Billy Smith), Ivan Jiřík - Josh McConville (Sam Phillips), René Slováčková - Kate Mulvany (Marion Keiskerová), Jakub Saic - Christopher Sommers (Horace Logan) + Hugh Parker (starší producent), Petra Hobzová - Andrea Moor (Tish) + Cle Morgan (Mahalia Jacksonová), Bohdan Tůma - Charles Allen (reverend Brewster) + Jack Daniel (hlasatel), Viktor Vích Antonio - Chaydon Jay (mladý Elvis Presley), Jan Nedvěd - John Mukristayo (Jimmy), Josef Fečo - Christian Kisando (Smoky) + Luke Corrin Care (krupiér), Anděla Jirotková (Lisa-Marie Presleyová), Kristýna Budišová (sbory), Anika Menclová (sbory), Tomáš Novotný (sbory), Jindřich Žampa (sbory)
Překlad: Petr Putna
Dialogy: Daniel Brátka
Produkce: Lenka Skřečková
Zvuk - náběr: Martin Ženíšek, Filip Mošner
Zvuk - edit: David Pavlíček, Marek Musil
Zvuk - mix: Deluxe Media
Režie: Vojtěch Hájek
Pro Warner Bros. vyrobila LS Productions - 2022

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 23.6.2022 Vertical Ent.
Premiéra USA: 24.6.2022 Warner Bros. US
Premiéra Austrálie: 22.6.2022
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.11.2022
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 1.11.2022
Poprvé na DVD: 21.9.2022 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 21.9.2022 Magic Box
Poprvé na VOD: 2.09.2022 HBO Max

Tržby v ČR - Kč 14 968 088
Tržby celkem - $ 286 040 048
Návštěvnost v ČR 87 152
Náklady (Rozpočet) - $ 85 000 000
 
Tvůrci a herci
Baz Luhrmann (Režie), Gail Berman (Produkce), Baz Luhrmann (Produkce), Catherine Martin (Produkce), Patrick McCormick (Produkce), Schuyler Weiss (Produkce), Elliott Wheeler (Hudba), Mandy Walker (Kamera), Matt Villa (Střih), Nikki Barrett (Casting), Denise Chamian (Casting), Catherine Martin (Scénografie), Karen Murphy (Scénografie), Catherine Martin (Kostýmy), Wayne Pashley (Zvuk), Shane Thomas (Masky), David Malinowski (Masky), Mark Coulier (Masky), Selena Pertzel (Masky), Baz Luhrmann (Scénář), Jeremy Doner (Scénář), Craig Pearce (Scénář), Sam Bromell (Scénář), Austin Butler (Herec), Tom Hanks (Herec), Olivia DeJonge (Herec), Dacre Montgomery (Herec), Richard Roxburgh (Herec), Helen Thomson (Herec), Kodi Smit-McPhee (Herec), Luke Bracey (Herec), David Wenham (Herec), Kelvin Harrison Jr. (Herec), Xavier Samuel (Herec), Yola (Herec), Kate Mulvany (Herec), Natasha Bassett (Herec), Josh McConville (Herec), Leon Ford (Herec), Charles Grounds (Herec), Gareth Davies (Herec), Alton Mason (Herec), Mark Leonard Winter (Herec), Melina Vidler (Herec), Nicholas Bell (Herec), Christopher Sommers (Herec)
 
2022/159/USA, Austrálie/Životopisný, Drama, Hudební
 
Zajímavost k filmu
- Gene Doucette, jeden z původních Elvisových (Austin Butler) kostýmových návrhářů, pomáhal společnosti B&K Enterprises Costume Company šitím a vyšíváním kostýmů, které ve filmu nosí Austin Butler.
- Když byl Elvis (Austin Butler) požádán, aby změnil svou image a oblékl si černý smoking, B. B. (Kelvin Harrison Jr.) mu později řekl: „No one wants to see Elvis dressed as a butler“ („Nikdo nechce vidět Elvise oblečeného jako komorníka.“). Shodou okolností je příjmení herce (Austin Butler), který Elvise ztvárňuje, „Butler“.
- Při ztvárnění Priscilly Presley měla Olivia DeJonge na sobě během filmu celkem 25 kostýmů.
- Obrázky Star Treku (od r. 1966) můžeme vidět v sekvencích při natáčení Elvisova (Austin Butler) vánočního speciálu v roce 1968. Mezi postavami je Nichelle Nichols jako Uhura. Nichols zemřela na začátku srpna 2022, zatímco tento film byl ještě v kinech.
- Postava Toma Hankse (Tom Parker) ve filmu Trosečník (2000) byla velkým Elvisovým (Austin Butler) fanouškem.
- Soundtrack k filmu obsahuje verzi písně „Fever“ s názvem „Craw-Fever“. Text písně zahrnuje: „Romeo loved Juliet, Juliet she felt the same. When he put his arms around her, he said: ‚Julie baby you're my flame‘.“ Režisér Baz Luhrmann předtím v roce 1996 režíroval Romeo a Julie (1996).
- Jednalo se o první a poslední film zpěvačky Shonky Dukureh, která ve filmu ztvárnila zpěvačku Big Mama Thornton. Shonka Dukureh zemřela ve věku 44 let, a to měsíc po premiéře filmu.
- Elvisova (Austin Butler) matka Gladys (Helen Thomson) zemřela ve věku 46 let v roce 1958. Ve skutečnosti se Elvisův otec Vernon (Richard Roxburgh) znovu oženil dva roky po smrti jeho manželky, a to s Davadou "Dee" Stanley (Natalie Bassingthwaighte), která byla o 9 let mladší než on. Vernon zemřel na infarkt v červnu 1979, a to ve věku 63 let, necelé dva roky po smrti svého syna Elvise.
- Celkem měl na sobě během filmu Austin Butler (Elvis Presley) 90 kostýmů.
- O roli Elvise (Austin Butler) usilovali také Ansel Elgort, Miles Teller, Aaron Taylor-Johnson a Harry Styles.
- Před půlročním přerušením natáčení měli Elvisovy rodiče hrát Rufus Sewell a Maggie Gyllenhaal. Ti následně museli film opustit kvůli časovým neshodám.
- Elvisova (Austin Butler) bývalá žena Priscilla Presley sama přiznala, že by chtěla, aby její osobu hrála Lana Del Rey. Roli nakonec obsadila Olivia DeJonge.
- Austin Butler pro časopis Variety přiznal, že po natáčení se jeho tělo začalo „vypínat“ a herec tak musel být na týden hospitalizován. (PaTeXx)
- Warner Bros. chtěli film uvést už v říjnu 2021, po odkladu na listopad téže roku film ale nakonec zakotvil v červnu 2022.
- Plukovník Tom Parker (Tom Hanks) byl hudební manažer nizozemského původu, který do Ameriky uprchl po obvinění z vraždy. Elvisovi zajistil smlouvu s nahrávací společností a následně pobíral 25 % z jeho honorářů. Nesmlouvavý byznysman Elvise nikdy nenechal vystupovat mimo Spojené státy, aby přiživoval poptávku po jeho koncertech, taky ale proto, že jako ilegální imigrant neměl cestovní pas. Po Elvisově smrti Parker propadl hazardu.
- Ačkoli by se nabízelo myslet si, že z producentského hlediska Elvis měl tak trochu navázat na úspěch Bohemian Rhapsody (2018) jakožto portrét milovaného, ale kontroverzního umělce, projekt byl oznámen už v dubnu 2014, tedy celé čtyři roky před premiérou veleúspěšného dramatu o Freddiem Mercurym a Queenech. Na králi rocknrollu si mezitím vylámali zuby dva režiséři a scenáristé, než u něj zakotvil Baz Luhrman.
- Natáčení v Austrálii bylo v březnu 2020 pozastaveno kvůli pandemii koronaviru. Při té se dokonce nakazila hvězda filmu Tom Hanks spolu s manželkou Ritou Wilson. Natáčení kvůli jejich karanténě nemohlo pokračovat.
- Tom Hanks (Colonel Tom Parker) musel stráviť pre zmenu svojho vzhľadu v maskérni 5 hodín denne.
- Odkaz na film Forrest Gump (1994): Forrest (Tom Hanks) rozprával príbeh, ako u nich prespal mladý spevák, ktorý potom v televízii napodobňoval kroky malého Forresta. Uvedený záber z televízie bol použitý v tomto filme.
- Tom Hanks si musel kvôli roli Toma Parkera oholiť hlavu. Sám priznal, že tento účes nenávidí a opísal ho ako "hrozný." V jednom z rozhovorov počas natáčania povedal: "Straším deti. Chcel by som sa ospravedlniť za ukázanie tohto zostrihu."
 
Odkazy