Fantomas / Fantomas (1964/105/Francie/Itálie/Komedie, Krimi, Dobrodružný, Fantasy) 85% -Originál DVD-

04.11.2022 04:04
JEDNOU VĚTOU
„Král zločinu a muž mnoha tváří... Krimikomedie o souboji všemocného démona s nešikovným komisařem“

OBSAH
Fantomas, záhadný netvor s ocelovou tváří terorizuje Paříž. O jeho skutečné existenci jsou však stále pochybnosti, neboť ho dosud nikdo na vlastní oči nespatřil. Prvním hostem tajuplného Fantomasova paláce se nedobrovolně stane novinář Fandor, který napsal o netvorovi senzační článek. Fantomas potrestá tuto troufalost osobitě: vezme na sebe Fandorovu podobu a spáchá fantastickou loupež. Později si nasadí i masku komisaře Juvea, který se neúspěšně již dlouho snaží Fantomase dopadnout.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Přeceňovaná klasika, která se mi po novém zhlédnutí po letech jeví jako přiblblá komedie s celou řadou slabých míst. Psychologie postav je více než mizerná a samotná titulní postava je představena velice povrchně - kromě toho, že je to ješitný narcis s nezměrnou sebedůvěrou, který si pěstuje svůj mediální obraz, se o něm zde v podstatě nic dalšího neříká, a motivace jeho kriminálního jednání si můžeme jen domýšlet. Používáním převleků a neúctou k představitelům zákona může vzdáleně připomenout postavu tehdejšího veřejného nepřítele č. 1, Jacquesa Mesrina, ale to je tak všechno - osobně si myslím, že potenciál této nádherně vymyšlené postavy zde není využit ani z desetiny. Film pro mě však dojíždí hlavně na tom, že upřednostňuje komickou rovinu před tou kriminální - osobně by mě Fantomas asi víc bavil jako čistokrevná žánrová kriminálka. Ve filmu totiž třeba vůbec není přítomno žádné napětí a vše, co se zde děje, je obaleno v bezpečném kontextu komediální nadsázky, v níž i hrůzostrašně vypadající kaskadérské kousky vyznívají jako komické prvky. Co tedy na tom, že se některé postavy chovají jako naprostí idioti nebo že zde vlastně nic nejde brát vážně - už samotný představitel ústřední dvojrole, letitý Jean Marais, má viditelné problémy s pohyblivostí v akčních scénách, v nichž mu překvapivě dává na frak živelný Louis de Funes, a jejich honičky postrádají jakékoli napětí a vlastně i smysl - celý ten film je vlastně téměř jedna velká honička, která je slepencem samoúčelných kaskadérských kousků a komediálních výstupů, které po letech notně ztratily na vtipu. Osobně mi tak na tomto filmu dnes přijde nezajímavější výskyt celé řady nádherných aut, v nichž se filmové hrdinové prohánějí, jakož i pěkné filmové lokace, v nichž se natáčelo. Dál je Fantomas zajímavý i jako dobová sonda z časů, kdy bezstarostně kouřil každý a kouřilo se všude, a kdy noviny měly náklad i vliv, o jakém se jim dnes v době končícího printu může jen zdát. Jinak si myslím, že už tento film dnes moc za vidění nestojí, a třeba jeho český dabing mě vážně moc nebere - Miroslav Moravec mi coby Fantomas přijde nekonečně trapný. Vysoké hodnocení zde na ČSFD si vysvětluji tím, že většina lidí tento film viděla už dávno před lety a hodnotí ho zpaměti (v níž jsem i já měl tento film zafixovaný jako lepší než ve skutečnosti je) a na základě vysokého hodnocení ostatních. Po novém zhlédnutí a při důkladnějším rozboru Fantomas už neobstojí - občas neuškodí kácet tyhle modly z dětství, to vám tedy řeknu. (Vančura) 3*

Rozjezd Funésovi kariéry přímo z ostra a spolu s jednou z největších francouzských legend Jeanem Maraisem. Maraise nemám moc rád i když Fantomase a jeho druhou roli zahrál obstojně mohl bych se možná shodnout s Funésem, jelikož se s ním taky moc rád neměl a nejspíš to bylo tím, že neměli společného prakticky nic jak uvedl v rozhovoru pro Re-Flex jeho jeden z největších přítelů Michel Galabru. Pro příběh to možná je jen dobře jelikož tu proti sobě stojí jako prakticky nepřátelé Komisař Juve versus Fantomas. Zase fakt je, že bez Funése by sledování bylo jako dostat drátem do oka, otravné a úpěnlivé. (Malarkey) 5*

Klasika, které zub času vůbec neuškodil. A když, tak jenom trošku :o) Je totiž fakt, že některé scény se dnes jeví trošku naivní a divák odkojený akčními trháky posledních let se asi bude nudit. Ovšem ti, co rádi nostalgicky zavzpomínají na ta léta, kdy seděli v totálně narvaném kině a královsky se bavil při Fantomasově pronásledování, si toho záhadného zloducha asi rádi zopakují. A já patřím mezi ně :o) V tom případě není co dodat, pouze popřát BON APETIT. PS: Nejvíc jsem Fantomasovi záviděl tu ponorku (Lima) 4*

VELKÁ RECENZE
Zločiny ohrožující v poslední době bezpečnost Pařížanů jsou všechny dílem záhadného zločince Fantomase, proti němuž marně bojuje francouzská policie v čele s komisařem Juvem, který přísahá, že ho dopadne, i když vlastně v jeho existenci nevěří. Také pro novináře je Fantomas tématem na první stránky. Je však třeba stále přicházet s novými nápady. Novinář Fandor dostane nápad. Interview s Fantomasem. V noci se nechá na hřbitově svou přítelkyní Helenou vyfotit v masce a k fotkám pak dopíše zcela smyšlený rozhovor. Noviny jdou na dračku, ale ještě téže noci je Fandor unesen skutečným Fantomasem, kterého článek v novinách velmi urazil. Nařídí Fandorovi, aby napsal nový článek, ve kterém by vše uvedl na pravou míru, jinak zemře v krutých bolestech. To však nejsou jediné potíže, do kterých se novinář vinou svého článku dostal. Na mušku si ho bere také zuřící Juve, který ho podezřívá, že je se zločincem ve spojení.
Když Fandor nesplní Fantomasovo ultimatum, je znovu unesen a skončí ve v jeho podzemním sídle, kde má posloužit jako materiál pro zločincovy experimenty. Jedním z jeho vynálezů je způsob, jak na sebe vzít podobu kteréhokoli člověka.
A nový zločin, loupež na výstavě klenotů se rozhodne provést s tváří Fandora. Komisař Juve tu sice pečlivě nalíčil past na jeho dopadení, Fantomas však policii přelstí. Juve je přesvědčen, že Fantomas je ve skutečnosti Fandor, je však jediný, kdo jeho tvář poznal. Navíc Fantomas svůj další zločin, přepadení nočního podniku, podnikne s tváří komisaře Juva. Ten je samozřejmě obratem zatčen a skončí za mřížemi. Další Fantomasou obětí se stane Fandorova přítelkyně Helena, kterou zločine unese do svého sídla. Jeho žárlivá milenka však jí i Fandorovi pomůže na svobodu. Novinář se vydá za komisařem a rozjíždí se velká akce s cílem dopadnout Fantomase. Ten však prchá na motorce, lokomotivou, motorovým člunem a nakonec definitivně malou ponorkou. Komisař Juve přísahá, že příště už ho dopadne.
Málo se ví, že tento snímek neměl vyznít jako komedie. Předpokládalo se, že zde především vynikne Jean Marais ve své dvojroli, ale příchodem Louise de Funese se to nějak zvrtlo. Jeho postava sice měla být komická jako odlehčení temnějšího thrilleru ( a původně to měl hrát Bourvil ), ale nikdo nečekal, že jeho typický komediální akcent strhne na sebe veškerou diváckou pozornost. A tak vedle Četníka se jedná o druhou Funesovskou sérii ( byť tří dílů), která nestárne a dokáže stále pobavit. Zub času však některé scény poznamenal, ale myslím, že z toho vyzařuje alespoň jistý punc nostalgie. Svůj podíl má i český dabing. Vedle Františka Filipovského je nezapomenutelný i Miroslav Moravec se svým originálním Fantomasovským smíchem. Francouzská klasika, která si zaslouží své místo

PODROBNÝ POPIS FILMU
Zločinec, který si říká Fantomas a má na svědomí několik zločinů, spáchá odvážnou loupež v prestižním pařížském klenotnictví právě v den, kdy komisař Juve oznámí jeho zatčení. Fandor, novinář z deníku Le Point du Jour a snoubenku Hélene, se rozhodne tuto podivnou postavu, která se vždy objevuje v masce nebo převleku, prozkoumat. Domnívá se, že je pouhým výmyslem policie, která se chce předvést. Aby to dokázal, zveřejní v deníku, který ho zaměstnává, falešný rozhovor se zločincem. Rozzuřený Fantomas nechá novináře unést a nařídí mu, aby odhalil jeho podvod v novém článku, který musí do 48 hodin zveřejnit. Jakmile je však propuštěn, komisař Juve Fandora zatkne. Ve vazbě je bez Fandorova vědomí zveřejněn nový článek, který je sotva pochvalnější než ten předchozí. Zločinec novináře znovu unese a vězní ho ve svém tajném doupěti, které střeží jeho nohsledi a lady Belthamová, jeho tajemná společnice.
Juve chce Fantomase dopadnout, a tak na něj nastraží past. Na titulní straně deníku Le Point du Jour vyzývá kriminálníky, když oznamuje, že na terase Martini na Champs-Élysées budou defilovat modely ozdobené největšími pařížskými šperkaři. Fantomas se však v přestrojení za Fandora zmocní šperků poté, co donutí policisty ve službě vdechnout uspávací plyn. Zároveň unese Hélene, do které je zamilovaný a kterou chce svést. Utíká ve vrtulníku, zatímco Juve ho pronásleduje po střechách a pak se drží jeřábu a padá na hromadu písku na nedalekém staveništi.
Pro Juveho jsou Fandor a Fantomas jedno a totéž. Ten však vystřílí průčelí kina a poté přepadne klienty kasina, tentokrát v přestrojení za komisaře. Juve je zesměšněn a zmaten mnoha svědky a je uvězněn. Lady Belthamová, která se díky Fandorově lsti dozví o Fantomasově nevěře, se pomstí a osvobodí oba snoubence. Inspektor Bertrand, Juveho zástupce, je však přesvědčen o Fandorově spolčení s Fantomasem a nechá ho uvěznit spolu s komisařem. Starý strážce jim pomůže utéct, odveze je z Paříže a naloží je do auta. Je to Fantomas, kdo se jich chce v novém převleku zbavit. Bertrand si uvědomí, že udělal chybu, a zahájí pátrání. Tři policisté na motorce pronásledují Fantomase, jehož vozidlo vybavené přístroji dva z nich zneškodní. Fandor zasáhne Fantomase a způsobí nehodu. Zloduch však unikne a ujede na motorce posledního policisty, který je po pádu v bezvědomí. Juve a Fandor pronásledují Fantomase v nákladním vlaku, v autě a poté vrtulníkem u pobřeží, kde se na člunu vydal na moře. Z vrtulníku je Juve vysazen na ponorku, kde se zločinec právě zavřel. Letadlo se potopí do moře. Zachráněn v krajní nouzi Fandorem a Hélene, inspektor slíbí, že Fantomase chytí.

O FILMU
Rémy Julienne, francouzský motokrosový šampion z roku 1957, byl v roce 1964 najat Gilem Delamarem (známým kaskadérem a koordinátorem speciálních efektů), aby během závěrečné honičky předvedl kaskadérské kousky na motorce a předjel Jeana Maraise. Většinu kaskadérských kousků si však herec dělal sám.
Jean Sunny (kaskadér specializující se na dvoukolová vozidla) souhlasil s účastí ve filmu pouze v závratné sekvenci, kdy auto bez brzd sjíždí z prudkého kopce. Scéna se natáčela na Col de l'Espigoulier poblíž Aubagne a Cassis a na Col Sainte-Anne mezi Allauch a Mimet.
Louis de Funes nechtěl vypadat fyzicky méněcenný než Jean Marais, a tak skočil z mostu do jedoucího vlaku. Kaskadérský kousek, který řídil Gil Delamare, proběhl bez nehod. Během scény, kdy je zavěšen na jeřábu nad Paříží, se však zranil. Přestože se nacházel pouze jeden metr nad zemí, "některé nervové kmeny, které se tímto dlouhým visením protáhly, způsobily ochrnutí ramenních svalů". Trvalo několik let, než se herci vrátily některé z jeho schopností.

DABING
V českém znění: Vladimír Ráž - Jean Marais (Jérôme Fandor), František Filipovský - Louis de Funes (komisař Juve), Jorga Kotrbová - Mylene Demongeot (Hélene Gurnová), Miroslav Moravec - Jean Marais (Fantomas), Jaroslav Moučka - Jacques Dynam (inspektor Bertrand), Soběslav Sejk - Robert Dalban (šéfredaktor Pařížského kurýra), Stanislav Fišer – Christian Toma (2.inspektor) + André Badin (klenotník) + Michel Duplaix (3.inspektor - některé smyčky), Zdeněk Buchvaldek - Michel Duplaix (3.inspektor - některé smyčky), Květoslava Houdlová (hlasatelka přehlídky šperků), Simona Stašová (modelka), Stanislav Bruder - Bernard Musson (četník) + (zubatý muž na rekonstrukci portrétu), Jan Sedliský (novinář) + Rudy Lenoir (návrhář na přehlídce šperků), Ladislav Županič (kolportér), Jan Pohan (ministr vnitra) + (krupiér) + (ředitel kasina), Bedřich Prokoš (tajemník Svazu klenotníků), Zdeněk Jelínek (ředitel klenotnictví), Oldřich Lukeš - Charles Bayard (vysloužilý voják), Daniela Bartáková (sekretářka ministra), Karel Chromík (muž s manželkou na rekonstrukci portrétu), Jiří Zavřel (titulky - pouze u kopie pro obnovenou distribuční premiéru), Jiří Plachý (titulky - pouze u kopie pro uvedení v ČT z renovované originální kopie) a další
Překlad: Alena Hartmanová*
Zvuk: Václav Suchánek
Střih: Jana Řepová
Vedoucí výroby: Eva Kučerová
České dialogy a režie českého znění: K.M.Walló
Vyrobilo: Filmové Studio Barrandov Dabing pro ČST Praha 1976

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČSSR: 1969
Premiéra USA: 5.4.1966 (New York City, New York)
Premiéra Francie: 4.12.1964
Premiéra Itálie: 1.1.1965
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 9.9.2005 (DVD) Intersonic
Poprvé na DVD: 9.9.2005 Intersonic
Poprvé na Blu-ray: 23.11.2016 Magic Box

Tržby celkem - $ 33 700 000

FILMY V SÉRII
Fantomas (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/020/
Komedie / Krimi, Francie / Itálie, 1964
Režie: André Hunebelle, Hrají: Jean Marais, Louis de Funes

Fantomas se zlobí (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/018/
Dobrodružný / Komedie, Francie / Itálie, 1965
Režie: André Hunebelle, Haroun Tazieff, Hrají: Jean Marais, Louis de Funes

Fantomas kontra Scotland Yard (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/019/
Dobrodružný / Komedie, Francie / Itálie, 1967
Režie: André Hunebelle, Hrají: Jean Marais, Louis de Funes
 
Tvůrci a herci
André Hunebelle (Režie), Luciano Ercoli (Produkce), Cyril Grize (Produkce), Alberto Pugliese (Produkce), Michel Magne (Hudba), Marcel Grignon (Kamera), Jean Feyte (Střih), - (Casting), Paul-Louis Boutié (Scénografie), Mireille Leydet (Kostýmy), René-Christian Forget (Zvuk), Blanche Picot (Masky), Jean Halain (Scénář), Jean Marais (Herec), Louis de Funes (Herec), Mylene Demongeot (Herec), Jacques Dynam (Herec), Marie-Hélene Arnaud (Herec), Christian Toma (Herec), Robert Dalban (Herec), Pierre Collet (Herec), Rudy Lenoir (Herec), Bernard Musson (Herec), Philippe Castelli (Herec), André Hunebelle (Herec), Michel Duplaix (Herec), Georges Adet (Herec), Dominique Zardi (Herec), Yvan Chiffre (Herec), Henri Attal (Herec), André Badin (Herec), Raymond Pellegrin (Herec), Daniel Lecourtois (Herec), André Dumas (Herec), Gabrielle Doulcet (Herec), Henri Coutet (Herec), Louisette Rousseau (Herec), Jean-Paul Blonday (Herec), Marius Gaidon (Herec), Henri Guégan (Herec), Michel Charrel (Herec)
 
1964/105/Francie/Itálie/Komedie, Krimi, Dobrodružný, Fantasy
 
Zajímavost k filmu
- Auto, které ke konci filmu ukradne Fandor (Jean Marais) na parkovišti, je BMW 507. Jednalo se o roadster vyráběný automobilkou v letech 1956 až 1959. Motorka, kterou vzal Fandor policistovi kvůli pronásledování Fantomase, byla BMW R69 S. V úvodu filmu přijede Fantomas do laboratoního komplexu v dodávce Citroën H Van, který se vyráběl v letech 1947 až 1981.
- Filmová rilogie Fantomas byla u nás v kinech uvedena s velkým odstupem času a ke všemu ještě v opačném pořadí.
- Scéna, kdy Fantomas prchá v helikoptéře a komisař Juve visí na jeřábu, se točila metr nad zemí, a natočení trvalo několik hodin, Louis de Funes si při tom paralizoval svaly a musel podstoupit rehabilitaci.
- Louis de Funes a Jean Marais spolu při filmování nevycházeli.
- Roli komisaře Juvea měl původně hrát komik Bourvil, který ale v té době byl již vážně nemocný, a proto odmítl.
- Akční scénu přeskakování vlaků točil sám Louis de Funes, který odmítl nechat se zastoupit kaskadérem...
- Autorem literárního Fantomase je Pierre Souvestre. Jeho příběh vycházel v sešitovém vydání již počátkem 20. století. V letech 1913 - 14 vznikla dokonce první čtyřdílná filmová série, režisérem byl Louis Feuillade.
- Jean Marais trávil v gumové masce Fantomase během natáčení 6 hodin denně.
- Jean Marais si masku Fantomase sám navrhl.
- Film v SSSR vidělo 60 milionů diváků, čímž se zařadil na 77. místo v sovětských pokladnách všech dob. Díky reprízám film navštívilo více než šedesát milionů sovětských diváků, a to natolik, že se vzhledem k tomuto úspěchu svého času uvažovalo o uvedení Fantomase v Moskvě.
- Se 4,5 miliony diváků v kinech se film stal jedním z největších úspěchů roku 1964, roku všech úspěchů Louise de Funese, jehož popularitu definitivně potvrdil Četník ze Saint-Tropez.
 
Odkazy