Mupeti / Muppets, The (2011/103/USA/Loutkový, Muzikál, Komedie, Rodinný) 61%

30.11.2022 22:41
JEDNOU VĚTOU
„Největší hollywoodské hvězdy jsou zpět“

OBSAH
Walter, největší fanoušek Mupetů na světě, jenž je na dovolené se svými přáteli Garym (Jason Segel) a Mary (Amy Adams) z amerického městečka Smalltown, odhalí zákeřný plán ropného magnáta Texe Richmana (Chris Cooper), který se chystá srovnat se zemí Mupetí divadlo a těžit ropu, nedávno objevenou přímo pod tímto bývalým působištěm Mupetů. Aby Walter, Mary a Gary mohli zorganizovat největší televizní mupetí maraton v dějinách a pokusili se tak získat deset milionů dolarů, potřebných na záchranu divadla, musejí společně s Kermitem nejprve znovu sjednotit všechny Mupety, kteří se mezitím vydali za vlastním štěstím: Fozzie v současné době vystupuje s revivalovou skupinou Moopeti v casinu v Renu, Miss Piggy pracuje jako editorka módní rubriky pro plnoštíhlé v pařížském Vogue, Animal je pacientem kliniky v Santa Barbaře, která svým klientům pomáhá zvládat návaly hněvu, a Gonzo je bohatým podnikatelem v oboru instalatérství a kanalizací.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
S Mupety jsem v mládí zase tak moc nesetkal. Je fakt, že jsem občas koukal na Sezame otevři se, ale většinu času jsem proseděl u Star Treku, Hvězdný brány, Krtečka nebo Pojďte pane budeme si hrát. Každopádně mi příjde hrozně sympatický, že se v Americe najde takový obrovský počet nadšenců, kteří chtějí tuhle pohádku oživit. A co více, tenhle film je neuvěřitelně milej a kolikrát je to fakt naprosto upřímná legrace. Je mi jasný, že hodně tomu dal Jason Segel, který se na filmu z velký části podílel. Je to sympaťák. Je vidět, že to co dělá, dělá z lásky a tenhle film je naprosto přesným příkladem. Nám, Čechům, Mupeti moc neřeknou, ale i tak je tenhle film fakt fajn a jsem rád, že jsem mu dal šanci. (Malarkey) 4*

Svérázný film, u kterého se dá opravdu zvráceně bavit a připadat si jako dítě i s občankou v kapse. V sále s mnoha dětmi jsme se s doprovodem smáli asi jen my dva a nejsem si jist, zda desítky cameo rolí a narážek dokáže dětská mysl pochopit a akceptovat. Ale mupeti samotní jsou příjemné nostalgické retro, které nechává doma tupý humor plný sexistických narážek a snaží se hrát na vlnu plyšového... ups, já myslel rodinného, humoru. Segelův humor a nápady vložené do filmu jsou překvapivě funkční, někdy neuvěřitelně "jiné" ("to bude krátký film", "to byl výbuch, máme na to rozpočet?"...), takže jejich "nadčasovost" je jistá. (Djkoma) 4*

Jason Segel a Amy Adams se hrozně pitvoří a jsou málokdy vtipní, o jejich muzikálových výstupech ani nemluvím (ten první je přímo strašný), ve scénáři se až mockrát opakují narážky typu "postava ví, že hraje ve filmu, a tak jednou řekne něco o rozpočtu, jednou o jeho stopáži, jindy zase o jakémsi zásadním momentu", takže brzy omrzí... Alespoň že Mupeti jsou dobří a ve chvílích, kdy začnou řádit na plné obrátky (třeba jako při úklidu divadla) neodolatelní. Jenže lidští spoluhráči jim to stále a stále kazí, jediní, kdo s loutkami udrží krok, jsou nakonec Jack Black a Zach Galifianikis. Občasné výstupy různých hvězd(iček) s čestnou výjimkou Jima Parsonse jen a jen ruší.... No, není to úplný průšvih, ale čekal jsem větší srandu. (D.Moore) 3*

VELKÁ RECENZE
Plyšoví Mupeti u nás moc fandů nemají a nikdy neměli, po jedné z nejlepších trailerových kampaní posledních let se to však změnilo a tahle parta okolo žabáka Kermita začala být vyhlížená bůhví ne jako dvojka Expendables. Popravdě ale nikdo moc nevěděl, co od filmu očekávat. Mupeti stáli vždycky hlavně na scénkách, písničkách a blbnutí. V několika celovečerácích už se sice objevili, ale pořád šlo hlavně o záležitost pro prťata a nostalgiky. Udělat z tohohle regulérní film, to už není žádná sranda. Naštěstí v případě Mupetů byly obavy liché.
Výsledek je totiž parádní a celá recenze by mohla končit konstatováním, že pokud si vás získaly trailery, odejdete z kina nadšeni. Hravost z upoutávek se totiž přenesla i do celovečerní podoby. Jason Segel patří mezi fandy a ví, co publikum, které na Mupetech vyrostlo, chce ve filmu vidět. Zároveň mu došlo, že s pouhými loutkami a písničkami pro caparty nemůže v kině utáhnout hodinu a půl.
Mupeti samozřejmě navazují na to, co prováděli ve své televizní show, ale Segel se (jako protřelý scenárista) rozhodl zasadit je do reálného světa, takže vedle sebe koexistují půl metru vysocí žabáci, mluvící krevety a šílení švédští kuchaři a zároveň živí lidé, které absolutně nevzrušuje to, že mají za sourozence nebo kámoše plyšáky. Ovšem funguje to i naopak a pravidla z mupeťáckých show se tu aplikuji zpětně na normální hraný film, takže se tu mimo jiné dozvíte třeba to, že nejrychleji se cestuje tak, že ukážete na mapě na místo, kam chcete jet a hned tam jste. A podobných roztomilých pitomůstek tu máme spoustu, ovšem strašně sympatické na nich je, že tvůrci se nepokouší někomu vysvětlit, proč má dvoumetrový hrdina za bratra plyšovou potvoru a jednoduše spoléhají na to, že dospělí to pochopí a prckům to bude jedno. A všichni se nechají umlátit až smrtící roztomilostí.
Podlehnout Mupetům je totiž strašně snadné. V době, kdy dětské filmy vypadají tak, že v nich trojice vřeštících veverek zpívá písničky od Lady Gaga, opravdu potěší vidět něco, co z malých diváků nedělá idioty a z rodičů kandidáty na lobotomii. Mupeti téměř dokonale kombinují jednoduché vtipy pro děti, slovní hříčky a nezávazné šaškování s fóry pro dospělé diváky, popkulturními odkazy, nějakým tím vážnějším sdělením a chytlavými písničkami. Zní to sice jako klišé, ale v kině se budou bavit všichni od předškoláků až po zralé padesátníky. Na důchodce by to přeci jen mohlo být malinko dadaistické.
Mupeti ale splňují vše, co naznačili v trailerech. Jsou chytří, hraví, zábavní, roztomilí a je na nich vidět, že jejich tvůrci je mají rádi a hodně se snažili, aby si v kině neutrhli ostudu. Výsledek nepůsobí jako otravné "dejte tam nějakou digitální potvoru, děti si to kino pak stejně vybulí“, ale jako něco, na čem se všichni podíleli s láskou a nadšením a nezáleží na tom, jestli teď mluvíme o Segelovi-scénáristovi, Segelovi-herci, neodolatelné Amy Adams nebo Jacku Blackovi, jenž si své cameo užívá na sto procent. Pokud se pořád ještě dokážete i po letech usmívat u tohohle videa, v kině budete určitě spokojení.
V čem tedy vězí problém? Když pomineme možná malinko přestřelenou stopáž, tak tu zůstává jen jedna potíž. A bohužel dost veliká a zároveň těžko řešitelná: Dabing. Namlouvat něco jako Mupety do češtiny není zrovna dvakrát vděčná práce a osobně naprosto chápu rozhodnutí film předabovat. Koneckonců je to hlavně pořád podívaná pro nejmenší a ti na titulky zvědaví nejsou a dospělých fanoušků tu zase až tak moc není. Ale prostě to zamrzí, protože některé slovní hříčky se do českého jazyka jednoduše přeložit nedají a se vší úctou k dabérům, v originále byli všichni ti žabáci, medvědi, prasata a zpívající slepice mnohem roztomilejší. Dabing nejvíc samozřejmě ubližuje písničkám a především část, v níž se Chris Cooper pokouší rapovat, je opravdu bolestivá, i když v originále tomu tak vůbec nebylo.
Jinak jsou ale Mupeti bomba, která zvládla naplnit vysoká očekávání po vynikajících upoutávkách. Přiznám se, že už dlouho jsem si film takhle dětinsky neužil. Pokud vám nevadí trošku absurdního humoru a alespoň tušíte, co je tahle banda zač, určitě byste do kina měli jít.

O FILMU
Mupeti mají své fanoušky ve věku od osmi do osmdesáti let po celém světě. Dává proto smysl, že vznik snímku Mupeti má na svědomí jeden z nich. „Začalo to už v dětství,“ vzpomíná Jason Segel. „Mupeti byli mými prvními komediálními vzory a do loutkového filmu jsem se zamiloval. Podle mého názoru se jednalo o úžasnou formu umění.“
„Všichni komediální scenáristé jsou fanoušci Mupetů,“ prozrazuje Nicholas Stoller. „To je vstupní brána do světa komedie. Je to jako první věc, kterou vyzkoušíte, a poté zvolna padáte do králičí nory komedie.“
Do pohybu se vše dalo díky předchozímu filmu, na kterém Segel se Stollerem spolupracovali. „Zakončili jsme film Kopačky velkolepým loutkovým muzikálem a společnost Jima Hensona loutky vyrobila. Začalo ve mně cosi hlodat a pak jsme s Nickem vyrazili s jistým nápadem do společnosti Disney. Těm se náš nápad líbil a tak jsme napsali scénář.“
Zde na scénu přicházejí producenti David Hoberman a Todd Lieberman - každý se specificky vlastní zálibou v Mupetech. „Myslím, že Mupeti byli vždycky nadčasoví,“ soudí Hoberman, který zmiňuje nedávný virální klip Mupetů Bohemian Rhapsody. „Tyhle postavy jsou i dnes aktuální stejně jako v době, kdy je Henson poprvé přivedl k životu. Myslím, že na filmovém plátně osloví diváky všech věkových skupin.“
Hoberman byl v době, kdy vykonával pozici prezidenta divize celovečerních filmů společnosti Disney, zodpovědný za filmy jako Muppets: Vánoční koleda nebo Tajemný ostrov pokladů. Liebermanova vášeň pro Mupety je naproti tomu velice osobní. „Vždycky jsem byl velkým příznivcem Mupetů,“ říká Lieberman. „Rozhodně se jedná o nostalgickou záležitost. Ty postavy jsou prostě roztomilé a já jsem nadšený, že je znovu uvádíme na plátna kin. Možnost představit je svým dětem byla úžasná.“
A to je podle režiséra Jamese Bobina dobře. Snímek Mupeti společnosti Disney uvede do světa Mupetů celou novou generaci diváků a Bobin je důkazem pozitivního vlivu, který tyto postavy na mladé diváky mají. „Sledoval jsem Mupety ve velice útlém věku v Anglii a velice zásadně ovlivnili můj smysl pro humor a pro to, co mi připadá legrační.“
Segel míní, že právě mupetí smysl pro humor je tím, čím se Mupeti odlišují. „Moderní komedie si dělají legraci na úkor někoho jiného,“ říká herec, scenárista a vedoucí výroby. „Mupeti si nikdy z nikoho legraci nedělají. Jde jim o to, aby byli všichni hodní a milí a snažili se zlepšit svět. Je velice snadné rozesmát někoho tím, že si děláte legraci z někoho jiného, ale Mupeti se na tohle nikdy nespoléhali.“
Vedeni svou láskou k mupetímu dovádění tu tvůrci filmu představují ústřední postavu, pro kterou je celoživotní láska k Mupetům vším - Waltera. Podle Jasona Segela je Walterovým nejdivočejším snem mít možnost se s Mupety setkat. „Walter je naivní, milý, nevinný, užaslý - hodně se podobá Kermitovi předtím, než se proslavil,“ míní Segel. „Ale on prostě jen chce někam patřit. V podstatě hledá rodinu. Mupeti jsou jedinými lidmi, kteří jsou jako on, takže jeho cílem je stát se jedním z nich.“
Walter, který je ve skutečnosti stejně velkým fanouškem Mupetů jako jeho filmová postava, k tomu dodává: „Ze začátku jsem se s Mupety prostě jen chtěl setkat, ale pak musím pomoci Kermitovi dát všechny znovu dohromady, aby zachránili Mupetí studia. Je to moje životní role. Vlastně je to celý můj život.“
„Walter je v přítomnosti Mupetů radostí bez sebe,“ vysvětluje Kermit. „Nikdy jsem neviděl nikoho podobného...možná s výjimkou Jasona Segela.“ Segel rozhodně chápe Walterovo nadšení, ale jeho postava, Gary, se o mupetí sny svého bratra stará až příliš. Jeho přítelkyně Mary má o pobytu v Kalifornii vlastní představy a sny, a tajně doufá, že ji Gary během výletu požádá o ruku. Je ale týmovou hráčkou a dobrovolně připojí ruku k dílu, aby pomohla dát dohromady Mupety a zachránit studio.
Společně vypátrají Kermita a zjistí, že od posledního společného vystoupení Mupetů žije tichým a klidným životem. Přemluvit žabáka k tomu, aby se celý plán rozjel, dá sice trochu práce, ale jakmile si Kermit uvědomí, jak moc mu jeho přátelé chybí, neváhá ani okamžik a pustí se do práce.
„Vydávají se na rozsáhlou cestu kolem světa, aby našli ostatní Mupety, kteří si žijí vlastními životy,“ popisuje Bobin. „Prvním Mupetem, kterého najdou, je Fozzie, který vystupuje s revivalovou skupinou Moopeti. Moopeti využívají slávy Mupetů a Fozzie je mezi nimi bohužel jediný skutečný Mupet. Nedá příliš práce ho přemluvit, aby se svého života vzdal.“
Následuje Gonzo, který opustil svět showbusinessu a věnuje se svému vysněnému povolání: instalatérství. Je v instalatérském světě tím, kým je Tex Richman mezi ropnými magnáty, tedy až na to, že Gonzo není zlý padouch. Ale touha po prknech, která znamenají svět, je příliš silná a Gonzo brzy slíbí, že se k vystupování vrátí.
Dost možná nejtěžším oříškem bylo přemluvení slečny Piggy, která získala luxusní místo ve Francii coby redaktorka Vogue Paris, informující o módě pro plnoštíhlé. Užívá si celebritního života a nemá příliš v plánu vracet se k Mupetům - tedy s výjimkou toho, když ji požádá sám Kermie. Ale nejde tu jen o romantiku, prohlašuje slečna Piggy. „Scéna, ve které mě Kermie prosí, abych se s ním vrátila do Hollywoodu, je nejlegračnější scénou v celém filmu,“ říká. „Jsem k popukání a žabák taky není nejhorší.“
Společně pak musejí Mupeti nacvičit to nejlepší vystoupení ve své kariéře vůbec - což není s ohledem na jejich předchozí úspěchy vůbec malý úkol. A od chvíle, kdy vystupovali naposledy, už uplynula řada let - takže jejich forma má do dokonalé opravdu daleko. Podaří se jim přemluvit televizní stanici k odvysílání jejich vystoupení? Dokážou vybrat dost peněz na to, aby se definitivně zbavili Texe Richmana - nebo jejich snažení skončí neúspěchem a likvidací studia?
„Inu, podívejte se na film a zjistíte to!“ vyzývá slečna Piggy. „Moi nezvládne zařídit všechno.“ Natáčení v jižní Kalifornii má mnohé výhody. „Ať žije Hollywood,“ prohlašuje Kermit. „Bylo skvělé mít možnost natáčet tak blízko domova. Viděli jsme se s celou řadou přátel...a většinu z nich jsme do filmu obsadili.“
„Množství herců a celebrit, kteří se chtěli podílet na našem projektu, bylo ohromující,“ potvrzuje producent Todd Lieberman. „Dočkáte se velkých překvapení a mnoha známých tváří ve skutečně legračních rolích.“
Jason Segel byl na samé špičce žebříčku hvězd, které chtěly s Mupety spolupracovat. „Jason je velký nadšenec Mupetů a ohromný fanoušek,“ říká Lieberman. „Všechny nás inspiroval.“
Herec byl z projektu natolik nadšený, že nejen pomohl napsat scénář, ale napsal si v něm i roli přímo pro sebe - roli, která vyžadovala, aby zpíval, tančil a hrál po boku jedněch z nejpamátnějších postav na světě. „Ve finále filmu se objevuje 200 statistů, 100 tanečníků a 50 Mupetů,“ popisuje Segel. „Bylo to velice surreálné a došlo k tomu v den mých narozenin. Vyšel jsem ze svého přívěsu s představou, že budu točit další scénu, a všichni, včetně Mupetů, mi gratulovali k narozeninám. Říkal jsem si, že se mi nějakým způsobem podařilo všechny obelstít a realizovat svůj dětský sen. Byla to ta nejúžasnější věc na světě.“
Zbylé hlavní lidské postavy ztvárnili Amy Adams, Chris Cooper a Rashida Jones. „Amy Adams představuje Mary, Garyho přítelkyni,“ říká producent David Hoberman. „Je učitelkou v Maloměstě. Říkali jsme si, že Amy se pro roli dívky z Maloměsta skvěle hodí. A má ráda Mupety.“ „Mám moc ráda mupetí filmy, televizní seriály i písničky,“ přitaká Adams. „Je to ztělesnění dětských snů - hrajete si se svými plyšáky a přejete si, aby ožili a povídali si s vámi. A Mupeti jsou teď skuteční. Je to úžasné, mít je fyzicky před sebou.“
Cooperovo pojetí padoucha Texe Richmana podle tvůrců filmu diváky překvapí. „Chris je fantastický oscarový herec,“ říká režisér James Bobin. „Dává své roli pozoruhodnou váhu a opravdu jsem toužil po tom, aby v našem filmu padouch působil, že je pro Mupety opravdovou hrozbou. Je těžké to vybalancovat, protože Chris musí být padouch a současně si to užívat. Někdy tak ve filmu působí humorně a jindy zase velice vážně.“
Cooper prohlašuje, že si v tomto filmu chtěl zahrát, aby předvedl své utajené dovednosti - a také jeho lásku k filmovým kolegům. „Chtěl jsem si ve filmu zatančit a zazpívat! A samozřejmě si zahrát společně s Mupety.“
Jones to vnímá velice podobně. „Mám pocit, že jsem ve velice dobré společnosti - opravdu se domnívám, že Mupeti jsou nadčasoví. A i když z toho Mupety vynechám, je skvělé mít možnost spolupracovat na filmu s Jasonem Segelem, Amy Adams a Chrisem Cooperem. No jen si to představte. To je úžasné!“
Mupeti jsou věhlasní svými velkolepými muzikálovými čísly, takže tvůrci filmu Mupeti chtěli nejen zachovat tradici, ale také vše zvládnout na jedničku. Ve filmu se objevují jak původní písně, tak i divácké klasiky s cílem znásobit zábavu a dopřát divákům to nejlepší mupetí potěšení.
Bret McKenzie se na filmu Mupeti podílel jako hudební konzultant. „Znám se s Bretem z Flight of the Conchords,“ říká režisér James Bobin. „Když jsme Conchords společně psali, sledovali jsme Mupety poměrně často. V jedné z epizod jsme dokonce zpracovali Mupetům poctu. Takže my máme Mupety moc rádi. Přemýšleli jsme o písních z předchozích filmů a o tom, jak by působily nyní. Přemýšleli jsme o Jasonovi a Amy - Jason je dobrý zpěvák a umí se pohybovat, a Amy je pochopitelně skvělá zpěvačka a tanečnice. Hudba je velice důležitá, protože má u Mupetů obrovskou tradici.“
„Hudba vždycky byla neoddělitelnou součástí původního seriálu a filmů s Mupety,“ dodává McKenzie. „Těžko můžete s někým mluvit o Mupetech a nevzpomenout přitom písně jako Rainbow Connection nebo Mah Na Mah Na nebo scény, ve kterých Zvíře likviduje buben. Kermit je pravděpodobně nejznámější hráč na banjo na světě. Líbí se mi zvuková stránka původních Mupetů a chtěl jsem, aby tenhle film zůstal ve stejném světě. Snažil jsem se banjo používat tak často, jak to jen šlo.“
Tvorbou orchestrálního soundtracku pověřili tvůrci filmu skladatele Christopheho Becka. „Moje práce spočívá v tom, že se snažím pomáhat příběh filmu vyprávět hudebními prostředky, vytvářet jakési citové spojky,“ říká Beck. „Musel jsem si dávat velký pozor, protože jsem tu kombinoval spoustu různých stylů hudby a výsledek musel působit kompaktně.“
Stejně jako McKenzie zdůrazňuje i Beck význam hudby v mupetí historii. „Rainbow Connection je v podstatě synonymem Mupetů už od prvního filmu v roce 1979,“ prohlašuje skladatel. „Ale je tu i bohatá tradice orchestrální hudby - pro filmy s Mupety skládali hudbu Hans Zimmer nebo Michael Giacchino. Součástí tradice je to, že hudba bere mupetí postavy vážně, zachází s nimi jako s opravdovými lidmi se skutečnými emocemi a problémy.“
Beck využil k vyjádření emocí sílu kompletního symfonického orchestru. „Abych všemu dodal více charakteru, vyzdvihl jsem určité sólové nástroje, které obvykle nebývají příliš využité - tubu, cimbál, tympány či basklarinet, mimo jiné. Současně jsem našel místa, kde bylo možné využít jiných nástrojů, které nejsou součástí orchestru - Kermit nakonec hraje na banjo - abych hudbě dodal více osobitosti a vše bylo stylu Mupetů blíže.“
McKenzie složil úvodní a závěrečnou píseň filmu Life's a Happy Song, kterou zpívají Jason Segel, Walter a Amy Adams. „Napsal jsem ji na Novém Zélandu, když jsem měl opravdu dobrou náladu,“ říká McKenzie. „Sedl jsem si ke klavíru a vznikla velice rychle. Je to jednoduchá skladba a Jamesovi Bobinovi se opravdu líbila. Pak mě požádal, abych ji přetvořil do podoby obřího hudebního vystoupení, při kterém zpívá a tančí celé město. To mi zabralo zbytek roku. Jedním z nejlepších zážitků bylo sledovat nahrávání téhle skladby symfonickým orchestrem. Jen o několik měsíců dříve jsem seděl doma a brnkal ji na klavír a najednou tu mou skladbu hrál orchestr. To byl magický okamžik.“
„Life's a Happy Song začíná tím, že si Gary s Walterem čistí zuby,“ popisuje producent David Hoberman. „Poté vycházejí z domu a procházejí se po Maloměstě, zatímco se k nim přidávají další lidé, kteří s nimi tančí a zpívají - řezník, pekař, mlékař, květinář - zapojí se všichni. Je to jedno z těch muzikálových čísel, které odkazuje na klasické filmové muzikály z padesátých let.“
Pro úvodní scénu bylo zapotřebí šedesáti tanečníků a své umění zde uplatnil zkušený choreograf Michael Rooney, syn hollywoodské filmové legendy Mickeyho Rooneyho (který se ve filmu objevuje v epizodní roli). „Michael vytvořil choreografii všech tanečních čísel,“ popisuje Hoberman. „Má úžasnou energii. Je opravdu velice kreativní a velmi svěží.“
Rooney říká, že choreografie byla v nemalé míře komplikovaná, protože Mupeti jsou obvykle zabíráni jen od pasu nahoru. „Veškerá moje choreografie pro ně - pro slečnu Piggy, Kermita, Waltera a ostatní - musela zdůrazňovat pohyby rukou nad úrovní pasu, protože práce nohou by v záběru stejně nebyla vidět.“
McKenzie také napsal píseň s názvem Man or Muppet (Člověk nebo Mupet). „Jedná se o baladu, která se zabývá krizí identity,“ vysvětluje. „Všichni jsme to zažili.“ McKenzie také prohlašuje, že tato píseň měla vysoké pěvecké nároky na Jasona Segela i Waltera. „Naštěstí odvedli skvělou práci,“ říká McKenzie, který napsal také skladbu Let's Talk About Me pro Chrise Coopera. „Ukazuje se, že to za mikrofonem umí pěkně rozjet,“ podotýká na adresu tohoto herce.
Amy Adams a slečna Piggy se nenechaly zahanbit a spojily své síly v duetu Me Party. „Bylo třeba, aby ta skladba byla smutná, ale současně svižná, takže jsem vymyslel tuhle skladbu pro osamělé. Napsal jsem ji v kavárně, pil jsem u toho ledový čaj a servírka se po mně dívala hodně divně, když jsem si zkoušel imitovat slečnu Piggy. Amy Adams odvedla skvělou práci coby skutečná disco diva. Slečna Peggy podle očekávání dělala problémy. Myslím, že řešila nějaké osobní komplikace.“
Ve filmu se objevuje také původní skladba Pictures In My Head, kterou zpívají žabák Kermit, Fozzie, Gonzo, Švédský kuchař, Dr. Teeth a kapela Elektrická bouře a kterou napsali Jeannie Lurie, Aris Archontis a Chen Neeman. Andrew Bird pak napsal text i hudbu k písni The Whistling Caruso, kterou ve filmu zpívá nováček Walter.
Jakkoliv jsou nové písně velice zdařilé, žádný mupetí film se neobejde bez některých klasických skladeb. Ve snímku Mupeti se tak objevuje skladba Rainbow Connection, kterou složili Paul Williams a Kenny Asher a zpívá ji žabák Kermit a Mupeti, a samozřejmě také legendární Mah Na Mah Na. A stejně tak se mupetí film neobejde ani bez předělávek klasických rockových a soudobých skladeb. Mupetí kvartet se tak popasuje s klasikou skupiny Nirvana Smells Like Teen Spirit, zatímco Camilla zazpívá hit Cee Lo Greena Forget You.
„Mupeti zní velice specificky,“ míní McKenzie, „a to je na nich skvělé. Byla pro mě velká čest se na tomhle filmu podílet a bral jsem svou práci velice vážně, dokonce i když jsem nahrával muže, který předstírá, že je tučňák.“
Life's a Happy Song se vrací v samotném finále filmu, které si na dva večery vyžádalo uzavření Hollywood Boulevardu. „Měli jsme tu 80 tanečníků a 300 statistů,“ popisuje Rooney. „Bylo to ohromné, úžasné a fantastické. Myslím, že diváci budou opravdu uneseni, až to uvidí.“ Kermit s ním souhlasí. „Zbožňuji finále,“ říká. „Jsou v něm naprosto všichni - Jason, Amy, Walter a všichni Mupeti. Nechci prozrazovat konec, ale myslím, že je velice pozitivní.“
Když se hvězdy jako Kermit a slečna Piggy a ostatní Mupeti rozhodli k velkému nadšení fanoušků vrátit na filmová plátna, bylo tvůrcům filmu jasné, že lesk a sláva Hollywoodu budou pro jejich návrat dokonalými kulisami. Film Mupeti se natáčel v exteriérech v Los Angeles a okolí a také u některých legendárních hollywoodských míst, například u Chinese Theater, Canter's Deli, Greystone Mansion či Pink's Hotdogs.
Stvořit mupetí svět není snadné. Zeptejte se na to výtvarníka Stevea Saklada. „Zjistili jsme, že Mupetům svědčí jisté prostředí a jiné jim zase vyloženě škodí.“ Saklad se intenzivně zajímal o původní kulisy a rekvizity ze seriálu The Muppet Show. „Dospěli jsme k vizuální stylizaci, která působila dobově, i když se pohybujeme v současnosti,“ říká. „V každé scéně na nás dýchne historie.“
A pokud jde o tvorbu pozadí pro Mupety, říká výtvarník filmu, že klíčem je barva. „Máme zelené a modré a růžové a oranžové hrdiny, takže jsme mohli používat sytou červenou, zlatou či levandulovou.“
Film začíná u Garyho a Waltera doma v Maloměstě. Podle Saklada jejich dům působí jistým retro stylem, ale nebylo v něm uplatněno nic, co by specifikovalo konkrétní historické období, aby vše působilo dojmem, že se film může odehrávat naprosto kdykoliv. Protože se příběh točí kolem cesty do Los Angeles, Saklad Garyho a Walterův domov vyzdobil cestovatelskými motivy. V ložnici je tapeta s letadly, v koupelně s loděmi, a po všech místnostech se nacházejí různě rozmístěné modely letadel, vlaků a lodí. Na zdech je také k vidění několik obrázků, které se datují až do jejich dětství.
Saklad Maloměsto stylizoval do podoby měst padesátých let. Klasický Americana styl se promítá i do pomůcek, které má na stole Mary. „Když Mary ve škole poprvé potkáváme, má na stole 18 jablek - každé od jednoho žáka.“
Syrovější prostředí Hollywoodu je Maloměstu na hony vzdálené, ale Saklad objevil dokonalou lokaci pro Mupetí studia. „Natáčeli jsme přímo v sídle společnosti Jima Hensona na místech, kde natáčel Charlie Chaplin, takže se jedná o místo s ohromující tradicí.“
Příběh si žádal, aby Mupetí studia byla zanedbaná a neudržovaná, takže výtvarníci do návrhů zapracovali rez, pavučiny a spoustu opotřebení. Cedule u vchodu směruje návštěvníky k jednotlivým turistickým atrakcím a nápisy jako „Zavřeno po dobu oprav“ či „Mimo provoz“ informují o žalostném stavu, ve kterém se nacházejí.
Podle Saklada nám Kermitova kancelář nabízí pohled na dny jeho největší slávy. „Inspirací byla kancelář Briana Hensona,“ říká Saklad. „Současně jsme do ní zakomponovali architektonické prvky z doby Charlieho Chaplina.“
Sakladův tým na zdi rozvěsil banja s kermitovskými motivy a další upomínkové předměty. Ve výklenku s pracovním stolem se nacházejí také vstupní dveře, inspirované těmi, které měl ve své kanceláři sám Jim Henson.
Exteriéry Kermitova sídla se točily na soukromém pozemku v Encinu, zatímco scény z interiérů se natáčely ve slavné Greystone Mansion. Greystone, která nyní slouží v Beverly Hills jako park, byla kdysi sídlem rodiny Dohenyových, která shodou okolností velmi zbohatla obchodováním s ropou.
Pařížská kancelář slečny Piggy se natáčela v Pink Palace v Bel Air. Sakladův tým zde využil mnoha pestrých závěsů a také zdobený nábytek. Jedním z nejtěžších a nejdůležitějších úkolů při návrhu kulis bylo znovuvytvoření Mupetího divadla. Saklad studoval podklady z Muppet Show a také slavná divadla na Broadwayi. Pro stavbu Mupetího divadla byly využity kulisy filmu Fantóm opery z roku 1920, které se nacházejí na pozemcích společnosti Universal. Kulisy jsou nyní považovány za státem chráněnou památku, takže Saklad se svým týmem musel nejprve získat povolení k tomu, aby z nich mohl Mupetí divadlo dočasně stvořit.
Velké finále filmu se natáčelo na Hollywood Boulevardu hned před slavným El Capitan Theatre. Shodou okolností byla část této scény natáčena pod plakátem s usmívajícím se Jimem Hensonem, který shlíží na ulici pod sebou. „Mám dojem, že každý z nás má v sobě kousek Jima, takže společně dokážeme zajistit, aby duch Mupetů zůstal zachován.“
Co se týče kostýmů, měla kostymérka Rahel Afiley spoustu práce. „Největším problémem jsou proporce mupetího těla,“ říká Aifley. „I pokud navrhnete něco, co vypadá dobře na člověku, neznamená to, že to bude vypadat dobře i na Mupetovi. Musíte myslet na to, kolik podrobností na kostýmu je, protože pokud jich tam umístíte příliš, pak na sebe budou strhávat pozornost. Pokud jich je příliš málo nebo se ocitnou pod úrovní pasu, pak si jich nikdo nevšimne, protože Mupeti jsou zabíráni pouze od pasu nahoru.“
Podle Afiley jsou pro návrh mupetích kostýmů klíčové látky. Lehké látky usnadňují manipulaci s Mupety. Kostymérka také zvažovala to, jak bude látka splývat na mupetí plyšové „pokožce“. A ačkoliv bylo rozhodně třeba brát ohledy na cenu, na prvním místě vždy stály požadavky pro danou scénu. „Nedělali jsme stran kvality látky kompromisy,“ říká. „Slečna Piggy má sako z kašmíru, jehož metr přijde na 300 dolarů.“
V souladu se svou postavou měla slečna Piggy nejrozsáhlejší šatník plný kostýmů, které potřebovala. „James Bobin a já si na trendy moc nepotrpíme,“ prozrazuje Afiley. „Oba máme rádi klasický styl a bylo pro nás opravdu důležité, abychom Piggy představili tak, jak se objevovala v prvních dílech Muppet Show.“
„Pokud sledujete staré filmy,“ pokračuje Afiley, „zjistíte, že kostým, který na sobě má třeba Audrey Hepburn, by snadno uspěl i dnes někde na červeném koberci. To byl pro kostýmy slečny Piggy můj velký zdroj inspirace.“
Na pomoc s oblékáním takové fintilky jako slečna Piggy si Afiley povolala návrháře jako Christian Louboutin, který navrhl oflitrované boty s vysokými podpatky i s klasickými rudými podrážkami. „Poslali jsme mu návrh potenciálního kostýmu, ke kterému by boty měly patřit, a on nám na základě toho navrhl zákaznický pár,“ popisuje Afiley.
Zac Posen pro změnu mupetí divě navrhl značkové šaty. „Měla jsem pocit, že by se mělo jednat o šaty, inspirované klasikou,“ prozrazuje Afiley. Výsledek? Pozoruhodné levandulové šaty, které se objevují ve finále filmu.
Slečna Piggy nebyla jediným Mupetem, který na sebe upoutal pozornost módního světa. Kermit nosil luxusní oblečení Brooks Brothers, společnosti, která se už na filmu tak jako tak podílela - byla dodavatelem většiny oděvů Chrise Coopera a také smokinků pro ostatní herce. Model od Brooks Brothers má Kermit na sobě ve scéně, kdy se s Piggy procházejí pařížskými ulicemi.
Walter byl pro kostymérku zábavným oříškem. Prvním úkolem bylo nejnovějšího Mupeta představit a Bobin byl přesvědčen o tom, že k tomu bude ideální šedomodrý oblek. „Walter je spořádaný muž a James se domníval, že šedomodrý oblek jeho osobnost ideálně vystihuje,“ říká Afiley. Jeho bratr Gary měl na sobě podobný oblek v jedné z úvodních scén na cestách, což pomáhalo podtrhnout skutečnost, jak silné je jejich vzájemné pouto.
Afiley měla naprosto jasnou představu o tom, jak by měly vypadat kostýmy Amy Adams a Jasona Segela: měly by být nadčasové a klasické. Protože je Segel velice vysoký, bylo pro něj těžké najít skutečně historický oděv, které bývaly spíše menší. „Doslova jsme pročesali všechny second handy ve snaze najít mu oblečení,“ vzpomíná Afiley. Jak Gary ve filmu prochází jistým vývojem, mění se i jeho oblečení. „Svým způsobem roste a vyvíjí se,“ vysvětluje
kostymérka. „Mění se v mnohem dospělejšího člověka a my se tu proměnu snažili kostýmem zdůraznit.“ Děvče z malého města, Mary, mělo mít podle Afiley spíše obyčejný šatník. „Během úvodu jsem toužila po tom, aby Amy vyčnívala, a protože se jednalo o velice veselou píseň, aby tomu její oděv odpovídal. Žlutá sukně byla jasnou volbou pro zdůraznění veselého světa, ze kterého pochází.“
Maryin šatník celkově odrážel její pozitivní přístup k životu. Jaký v tom ale byl háček? Afiley dávala kostýmy pro film dohromady na podzim. „Veškeré oblečení v obchodech bylo černé, hnědé a šedé,“ vysvětluje, „takže jsme se rozhodli sáhnout do historie. Navrhla jsem všechny její kostýmy v historickém duchu a pak jsme si sehnali staré látky.“ A stejně jako v případě Garyho se i na Maryiných šatech odráží její vývoj, jak zdůrazňuje Afiley, která herečku pro finální číslo filmu oblékla velice sofistikovaně.

Ocenění:
Academy Awards
2012 - Bret McKenzie (Nejlepší původní píseň)

British Academy of Film and Television Arts (BAFTA)
2013 - James Bobin (Výjimečný debut britského scénáristy, režiséra nebo producenta) (nominace)

The Saturn Awards
2012 - Nejlepší fantasy (nominace)

DABING
V českém znění: Ivo Novák - Steve Whitmire (Kermit), Jan Maxián - Peter Linz (Walter), Jim Parsons (lidský Walter), Radek Zima - Jason Segel (Gary), Tereza Bebarová - Amy Adams (Mary), Ondřej Izdný - Eric Jacobson (slečna Piggy), Mojmír Maděrič - Eric Jacobson (Fozzie), Bill Barretta (švédský kuchař), Jaromír Meduna - Chris Cooper (Tex Richman), Jiří Korn - Dave Goelz (Gonzo), Vojtěch Hájek - David Rudman (Scooter), Hana Igonda Ševčíková - Rashida Jones (producentka), Zbyšek Horák - Matt Vogel (strýček Deadly), Jiří Lábus - Bill Barretta (Bobo), Eric Jacobson (Orel Sam), Steve Whitmire (Statler), Pavel Tesař - Matt Vogel (robot z osmdesátých), Martin Klásek - Dave Goelz (Waldorf), Ernesto Čekan - Zach Galifianakis (tulák Joe), Tomáš Racek - Eric Jacobson (Zvíře), Bill Barretta (Raf), Lumír Olšovský - Steve Whitmire (Beaker), David Rudman (Janice), Dušan Kollár - Bill Barretta (Dr. Teeth), David Suchařípa - Matt Vogel (Floyd), Stanislav Lehký - David Rudman (slečna Poogy), Milan Slepička - Matt Vogel (Sweetums), Otto Rošetzký - Jack Black (Jack Black), Eliška Nezvalová - Kristen Schaal (terapeutka), Valérie Zawadská - Whoopi Goldberg (Whoopi Goldberg), Jaroslav Vlach - Alan Arkin (průvodce), Ivana Korolová - Selena Gomez (Selena Gomez), Tereza Bečičková, Otmar Brancuzský, Petr Gelnar, Lída Finková, Zdeněk Hess, Jindřich Hinke, Monika Hladová, Jaromír Holub, David Holý, Jiří Hruška, Jiří Köhler, Irena Máchová, Michal Mařík, Adéla Nováková, Klára Nováková, Lucie Novotná, Lukáš Pečenka, Jiří Ployhar, Radek Seidl, Lada Soukupová, Radek Škvor, Martina Šťastná, Josef Tuček, Radovan Vaculík
Zpěv:
"Život to je hit"
Radek Zima, Jan Maxián, Tereza Bebarová a sbor
"Vzpomínky"
Ivo Novák, Mojmír Maděrič, Jiří Korn, Dušan Kollár, Lumír Olšovský
"Kasíno Pačůlo"
Mojmír Maděrič, Stanislav Lehký, Tomáš Racek, Ivo Novák a sbor
"Mám oslavu"
Tereza Bebarová, Ondřej Izdný a sbor
"Tex Richman"
Jaromír Meduna, Jiří Lábus, Zbyšek Horák a sbor
"Muž nebo mupet"
Radek Zima, Jan Maxián, Ondřej Izdný, Dušan Kollár
"Mupet show"
Ivo Novák, Jiří Korn, Lada Soukupová a sbor
"Duhové pouto"
Ivo Novák, Ondřej Izdný, Jiří Korn, Mojmír Maděrič, Lumír Olšovský, Martin Klásek, Tomáš Racek, Dušan Kollár a sbor
"Život to je hit - finále"
Ivo Novák, Ondřej Izdný, Jiří Korn, Mojmír Maděrič, Lumír Olšovský, Martin Klásek, Tomáš Racek, Dušan Kollár, Jan Maxián, Radek Zima, Tereza Bebarová, Jiří Lábus, Zbyšek Horák, Vojtěch Hájek a sbor
"Mana Mana"
Tereza Bebarová, Jaromír Meduna, Otto Rošetzký, Eliška Nezvalová, Jaroslav Vlach a sbor
Překlad: Vojtěch Kostiha
Texty písní: Pavel Cmíral
Produkce: Marek Hrazdil
Zvuk: Guillermo Teillier
Hudební režie: Ondřej Izdný
Dialogy a režie: Zdeněk Štěpán
Creative Supervisor: Mariusz Arno Jaworowski
Výsledný mix: Shepperton International
Producent české verze: Disney Character Voices International, Inc.
Vyrobilo: Studio Virtual 2011

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 9.2.2012 Falcon
Premiéra USA: 23.11.2011 Walt Disney US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé v TV: 21.12.2013 HBO Europe
Poprvé na DVD: 30.5.2012 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 30.5.2012 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 1 316 519
Tržby celkem - $ 165 200 000
Návštěvnost v ČR 12 856
Náklady (Rozpočet) - $ 45 000 000

FILMY V SÉRII
Mupeti gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0183/
USA, Loutkový / Muzikál / Komedie, 2011
Režie: James Bobin, Hrají: Jason Segel, Amy Adams
 
A zase ti Mupeti! gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0184/
USA, Loutkový / Muzikál / Dobrodružný, 2014
Režie: James Bobin, Hrají: Ricky Gervais, Ty Burrell
Tvůrci a herci
James Bobin (Režie), David Hoberman (Produkce), Todd Lieberman (Produkce), Christophe Beck (Hudba), Don Burgess (Kamera), James Thomas (Střih), Gail Goldberg (Casting), Marcia Ross (Casting), Steve Saklad (Scénografie), Rahel Afiley (Kostýmy), Beau Borders (Zvuk), Benjamin L. Cook (Zvuk), Kevin O'Connell (Zvuk), James Ferry (Masky), Bret Mardock (Masky), Jason Segel (Scénář), Nicholas Stoller (Scénář), Jason Segel (Herec), Amy Adams (Herec), Chris Cooper (Herec), Rashida Jones (Herec), Alan Arkin (Herec), Bill Cobbs (Herec), Zach Galifianakis (Herec), Ken Jeong (Herec), Jim Parsons (Herec), Kristen Schaal (Herec), Sarah Silverman (Herec), Donald Glover (Herec), Emily Blunt (Herec), James Carville (Herec), Leslie Feist (Herec), Whoopi Goldberg (Herec), Selena Gomez (Herec), David Grohl (Herec), Neil Patrick Harris (Herec), Judd Hirsch (Herec), John Krasinski (Herec), Rico Rodriguez (Herec), Mickey Rooney (Herec), Danny Trejo (Herec), Ricky Gervais (Herec), Billy Crystal (Herec), Kathy Griffin (Herec), Wanda Sykes (Herec), Kenneth Hughes (Herec), Greg Berg (Herec), Rob Corddry (Herec), Jack Black (Herec), Reese Hartwig (Herec), Raymond Ma (Herec), Harrison White (Herec)
 
2011/103/USA/Loutkový, Muzikál, Komedie, Rodinný
 
Zajímavost k filmu
- Automobil ve třídě, který žákům Amy Adams sloužil jako pomůcka, je Morris Minor - v Británii populární poválečný automobil.
- První film, ve kterém se objevují John Krasinski a jeho žena Emily Blunt. Nemají však ani jednu společnou scénu.
- Do role Mary byla původně zvažovaná Anne Hathaway.
- První film studia Disney, který v logu namísto nápisu "Walt Disney" má prostější "Disney".
- Chrise Coopera učil rapovat Bret McKenzie.
- Den před uvedením filmu na trh s DVD nosiči dostali Mupeti svou hvězdu na Hollywoodském Chodníku slávy. Je umístěna před divadlem El Capitan Theater, jenž je vlastněn společností Disney a v samotném filmu se objevuje jako Muppet Theater.
- První Mupetí film, který získal Oskara.
- Tex Richman nenávidí Muppety proto, že na večírku k oslavě svých desátých narozenin všechny děti sledovaly seriál a smály se. Jediný Richman nenacházel show směšnou, což jej zostudilo mezi kamarády.
- Všichni Muppeti ve filmu jsou ovládáni lidmi, nebyly použity žádné speciální efekty.
- Fozzie a jeho prdící boty se nesetkaly s kladným ohlasem ze strany loutkařů, jež ovládaly Muppety. Svým vyzněním nesedly do humoru této show. Ve filmu tak všichni tento vtip odmítají.
- Potíže se získáním celebrity, která by uváděla show Muppetů, jsou odrazem problémů se sháněním celebrit do seriálu The Muppet Show.
- Na plakátu divadla Muppetů i ve staré kanceláři Kermita lze spatřit fotku Jima Hensona (mimojiné tůrce Kermita).
- V závěru filmu, kdy Kermit a jeho banda vyjde z divadla, je na jednom ze sousedních domů vidět poutač na film Auta 2 ( 2011).
- Role Texe Richmana byla původně napsána pro Alana Rickmana.
- Fotografie, kterou slečna Piggy a Kermit ve filmu spojují, pochází z jejich svatby ve filmu Muppets dobývají Manhattan (1984).
- Snímek měl původně režírovat Frank Oz, který však nebyl spokojen se scénářem a od projektu odešel.
- Americká televize FOX označila film za komunistickou propagandu, která se snaží „vymýt dětem mozek a obrátit je proti kapitalismu“.
- Jason Segel, který ve filmu ztvárnil hlavní roli a napsal scénář, je obrovským fanouškem a sběratelem Mupetů a práce na filmu tak pro něj byla splněným snem. Vlastního mupeta, který se ve filmu objevuje, si navíc mohl po natáčení nechat.
- Ze všech protagonistů, kteří ve filmu účinkují, se v původním seriálu Muppet Show (od r. 1976) objevila jen Liza Minelli. Natáčení navazujícího projektu Muppet Tonight! (od r. 1996) se pak zúčastnila také Whoopi Goldberg.
 
Odkazy
 

Hrají:

Jason Segel, Amy Adams, Chris Cooper, Rashida Jones, Alan Arkin, Bill Cobbs, Zach Galifianakis, Ken Jeong, Jim Parsons, Kristen Schaal, Sarah Silverman, Donald Glover, Emily Blunt, James Carville, Leslie Feist, Whoopi Goldberg, Selena Gomez, Dave Grohl, Neil Patrick Harris, Judd Hirsch, John Krasinski, Rico Rodriguez, Mickey Rooney, Danny Trejo, Ricky Gervais, Billy Crystal, Kathy Griffin, Wanda Sykes, Kenneth Hughes, Greg Berg, Rob Corddry, Jack Black, Reese Hartwig, Raymond Ma, Harrison White, James Murray, Kevin Carlson, Jane May Graves, Aria Noelle Curzon, Troy Christian, Justin Tinucci, Dahlia Waingort, Richard Neil, Bill Barretta, Don Yanan, Quinn Lipton, Cindera Che, Michael Oosterom, Eddie Pepitone, Greg Ballora, Kristin Charney, Marc Oka, Reshma Gajjar, Brandon James, Victoria Strauss, David Skelly