Jako kočky a psi: Pomsta prohnané Kitty / Cats & Dogs: The Revenge of Kitty Galore (2010/79/USA, Austrálie/Komedie, Rodinný, Dobrodružný) 50%
30.11.2022 22:40
JEDNOU VĚTOU
„Připravte se na akční komedii, ve které budou chlupy lítat!“
OBSAH
V pradávné bitvě mezi kočkami a psy zašla jedna kočička až příliš daleko. Kitty Galore, bývalá agentka kočičí špiónské organizace, se dala na špatnou cestu a vymyslela ďábelský plán, kterým si podmaní nejen psí nepřátele, ale pokoří i své bývalé kočičí kamarády. Tváří v tvář takové bezprecedentní hrozbě musí kočky a psi poprvé v historii spojit své síly do neobvyklé aliance, aby zachránili sebe i lidstvo. Komedie spojující loutkařské umění a počítačovou animaci. Připravte se na akční komedii, ve které budou chlupy lítat!(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
První Jako kočky a psi jsem viděl a líbili se mi za čtyři hvězdy. Stejně tomu tak je u jejich pokračování, které se nese v naprosto stejným duchu. Ale pokud máte rádi zvířata a máte chuť se odreagovat, odpočinout a příjemně pobavit, tak proč ne. Narážky na hromadu Hollywoodských borců si vždycky zaslouží pozornost. A když je to natočené mile, tak není co řešit. (Malarkey) 4*
Kitty je jméno kočky, která za své zohavení nenávidí psi a lidi a touží se jim giganticky pomstít. Svůj plán už má a zastavit ji můžou jen elitní agenti z řad mluvících psů a koček. Na cestě za vypátráním mrchy Kitty své síly spojí německý ovčák Diggs, který je tak trochu smolař a kočky nemůže ani cítit, elitní dvojice agentů pes Butch a kočka Catherine a popletený holub Seamus, který je informátor a aby nepadl do drápů nepřátel musí být chráněn. Nemusím být dětský divák, abych se u filmu bavil a z předchozího popisu děje je jasné, že infantilnost ani tentokrát nezná meze, ale pro tento typ filmu se s tím musí počítat. Technické zpracování je v takových intencích, že ještě stále v záběru bez problémů rozeznám digitální zvíře od skutečného a vyloženě nepodařené scény jsou ve filmu jen dvě. Dvojka má v zásobě docela dost nápadů, které sice mají větší potenciál než jak je to divákovi naservírováno, ale aby se ani dospělý divák nenudil, tak tady nechybí parodie na Psycho a ve vězení v Alcatrazu střetneme kočičího Hannibala Lectera. Finále v lunaparku jsem si představoval bombastičtější a hon na prohnanou Kitty mohl mít větší dynamiku a větší počet gagů. Obstojná zábava, kterou ocení především dětské publikum. Mně to přišlo trochu trapné. (kingik) 3*
Nemůžu si pomoct, ale celá tahle taškařice mě ve výsledku bavila skrz na skrz. V porovnání s podobnými filmy (tedy s těmi, v nichž zvířata mluví a trpí přehnanou inteligencí) ale představují druhé Kočky a psi (podobně jako kdysi dávno ty první) poměrně vysoký nadprůměr. Jejich zhovadilost a imbecilita je přitom nadsazená od začátku a přidáte-li k tomu prakticky neutuchající přísun sofitiskované špionážní parodie, citací na všechno možné (přičemž český dabing pomáhá na naprosto nečekaných místech) a jenom něco málo trapných momentů a logických WTF, máte ve výsledku skutečně natřískanou epesní kočičárnu, které Bruckheimerovy krysy nesahají ani po misku se žrádlem. A 3Dčko je znát!!! (Skejpr) 4*
VELKÁ RECENZE
Pokračování rodinné komedie Jako kočky a psi proti prvnímu filmu zdětinštělo. Z dospělejšího humoru zůstaly pouze bondovské odkazy.
Vychází to z jednoduché úvahy: atrakci 3D milují nejvíce děti a teenageři, tudíž se do trojrozměrné iluze převlékají hlavně oblíbené žánry obou věkových skupin, tedy dorostenecké horory, fantasy a animované pohádky. Což je také hlavní a vlastně jediný důvod, proč se na vlně 3D svezlo i pokračování rodinné komedie Jako kočky a psi, které s podtitulem Pomsta prohnané Kitty vstupuje dnes do Česka.
Prostorové vnímání zůstalo takřka nevyužito, slouží vesměs jen letům a pádům s následným mlaskavým rozplácnutím, čili coby průvodní jev citoslovcí „frrr“ a „bác“, kterými film znalecky provázejí jeho nejmenší a zřejmě nejspokojenější diváci. Nemluvě o tom, že bláznivě rozplácnutých zvířátek využívá mnohem obratněji krátký animovaný 3D předfilm, groteska ve stylu cyklu Jen počkej, v níž ruského vlka nahradil americký kojot a zajíce pták.
Pravda je, že mladý kanadský režisér Brad Peyton nemohl se slabým scénářem příliš kouzlit. Autorský tandem se změnil, Ron J. Friedman a Steve Bencich nahradili předchozí duo scenáristů, jež tvořili John Requa a Glenn Ficarra, leč nováčci k principu postaviček nepřidali nic původního, pouze jim opatřili odvozenou zápletku.
Přitom si zjevně neuvědomili, že od roku 2001, kdy měl premiérový film Jako kočky a psi kouzlo originálu, se jeho základní nápad – přenést do žánru špionážní komedie zvířecí hrdiny – mohutně rozmohl, od morčat až po kocoura Garfielda. Sám o sobě už dávno nestačí.
Navíc na rozdíl od prvního filmu, který se nebál dospělého až černého humoru, „dvojka“ utekla k dětinské žvatlavosti. A v neposlední řadě z „jedničky“ naopak nadále přetrval její ústřední problém: role lidí, kteří tu jen překážejí.
Jednu dobrou zprávu však Pomsta prohnané Kitty přece jen přináší: pokračuje v milých odkazech a parafrázích zejména špionážního žánru. Už titulky se vyznačují důvtipnou stylizací bondovek včetně písně, potěší i centrály tajných psích a kočičích služeb nebo okamžik, kdy zvířecí špioni fasují od zvířecího vynálezce moderní technickou výstroj stejně jako agent 007. Asi nejvíc pobaví obdoba vězně Hannibala Lectera včetně masky.
Bohužel jinak děj dojímá osudy policejního psa z útulku a zkouší rozesmát výroky typu „Ty brďo, hodím šavli“ či pojmy jako zločičiná kočičina. A když se ve finále přidá ještě řinčivá mechanická robokočka, rodičům bude film připomínat dietní guláš, otravnou slátaninu k nepřečkání.
Jenže vysvětlujte to dětem! Zvláště když Shreka: Zvonec a konec už nejspíš viděli a kromě příběhu mluvících psů, koček či holubů jim prázdninová kina žádnou speciální novinku nenabízejí.
O FILMU
Lidé na celém světě zbožňují své zvířecí miláčky. A taky proč ne? Pevný starý ovčák s hustou srstí, hebké a sladce vrnící kotě… a další obyčejná zvířátka, loajální a milující, které netouží po ničem jiném než po vaší ochraně a podpoře. Hloupí lidé! Hádejte ještě jednou.
„Tenhle obrázek domácí harmonie je jenom to, co máte vidět,“ říká režisér Brad Peyton, který rád vysvětluje pozadí, na němž se odehrává jeho film „Jako kočky a psi: Pomsta prohnané Kitty“.
Skutečnost je taková, že ty milé chlupaté koule válící se na pohovkách a ti legrační chlupáčci honící své vlastní ocasy jsou ve skutečnosti pěšáky v obrovské podzemní síti psích a kočičích skrytých agentů, průzkumníků a zabijáků. Hrdinové z obou stran barikády riskují své životy, aby ochránili náš způsob života a zachovali rovnováhu mezi nejoblíbenějšími lidskými čtyřnohými přáteli, mezi kočkami a psy. Mezi životem, který známe, a mezi naprostým šílenstvím plným vytí je jen tenká chlupatá čára.
„Jakmile se lidé jednou se svými mazlíčky ztotožní natolik, že poznají jejich osobnosti, je jednoduché si začít představovat, co asi dělají, když zrovna nejsme poblíž,“ říká režisér Peyton. „Náš film jen rozvíjí tuto myšlenku, že zvířata mají tajné životy. Samozřejmě jsme zašli hodně do extrému - zvířata používají raketové batohy a auta. Ale tohle všechno vychází z přirozené zvědavosti zhmotněné v otázce, kterou si někdy urcitě kladl každý z nás, a totiž: co asi ti naši miláčci dělají celý den, když nejsme doma. Právě z tohoto důvodu jsou na internetu tak populární všechny ty různé klipy zachycující zvířata ve chvílích, kdy jsou sama sebou,“ dodává.
Producent Andrew Lazar, který stál i za předchozím filmovým hitem na téma psích tesáků a kočičích drápů nazvaném „Jako kočky a psi“ říká: „Myšlenka, že tahle zvířata žijí přímo pod naším nosem tak neskutečně divoký tajný život, je naprosto neodolatelná. Kočky a psi mohou zachránit svět, zatímco lidé jdou do práce, aniž by tušili, jak blízko jsou naprosté katastrofě,“ směje se producent.
No a když tohle víte, tak se každodenní aktivity vašich mazlíčků hned jeví v jiném světle. Christina Applegate, která ve filmu propůjčila svůj hlas agentce tajné kočičí organizace MŇAU Catherine, říká: „Ten jejich tajný svět plný high-tech technologií je naprosto absurdní a fantastický a současně je ukázán jako něco naprosto normálního. Máte pocit, jako kdyby všechny normální aktivity vašich zvířat - jako třeba vrnění nebo cupování hradu mělo jediný smysl, a totiž odvést vaši pozornost od toho, co dělají doopravdy,“ dodává herečka.
A co se doopravdy děje, není nic jiného než nekonečná válka mezi oběma druhy, která začala již v době, kdy jejich dávní předkové poprvé rozdělali oheň v jeskyni. Jenže tomuto schématu se teď vzepřela jedna zradivší agentka, která se rozhodla nejen zlomit pouto mezi psy a lidmi a poštvat proti sobě navzájem své dávné kočičí přítelkyně, ale dokonce se pokusí ovládnout celý svět, čímž ohrozí budoucnost všech tvorů na zemi, ať dvounohých či čtyřnohých.
„V žádném případě nechceme ukazovat všechny naše kočičí kamarádky jako špatné,“ říká producentka Polly Johnsen. „To jen tahle jedna kočka se tak nějak dostala mimo. Výsledkem je, že se psi a kočky musejí spojit proti společnému nepříteli. V tom jim také pomůže nová hrdinka Catherine, která jako první dokáže podat pracku na druhou stranu barikády,“ dodává producentka. „Řekli jsme si, že nastal čas, aby se psi a kočky spojili jako rovní s rovnými,“ Doplňuje producent Lazar.
Režisér Brad Peyton, který je dlouhodobým fanouškem Jamese Bonda, vidí ve svém příběhu paralelu s klasickým schématem z dob studené války: „Bond a jeho MI-6 museli spolupracovat s Rusy v boji s arcizloduchem, který ohrožoval jedny jako druhé. To sice neznamenalo, že by se Rusové a Angličané začali mít rádi, ale nějak spolecně fungovat museli,“ vysvětluje režisér.
Režisérův obdiv k bondovkám se projevil i obsazením Rogera Moora jakožto hlasu epizodní postavy šéfa kočičí tajné organizace MŇAU jménem Tab Lazenby - černobílého kocoura se jménem, které je jedním z mnoha vtipů odkazujících pro dospělé diváky na jiné filmy a popkulturu.
„Ve filmu máme všechno, co ve správném akčním filmu má být: raketové batohy, výbuchy, bojové scény, lety, další výbuchy, tunely. Akorát že to všechno máme s mluvícími zvířaty,“ směje se režisér.
Pokud jde o rozdíly mezi prvním filmem a tímto, producent Andrew Lazar říká: „Nový film je ve všech ohledech větší: akce je větší, scény jsou větší, je v něm více zvířat. Dozvíme se vše o velitelství tajné organizace PES a dostaneme se i do konkurenční kočičí tajné agentury MŇAU. Větší scény umožnily našim trenérům využít prostředí k získání sofistikovanějších hereckých výkonů od našich zvířecích herců, což ve spojení s dalším rozvojem počítačové grafiky filmu dodalo plynulejší akci,“ vysvětluje producent.
Některé akční scény na vás dokonce přímo vyskočí z plátna, protože byly zejména pro dětské diváky natočeny 3D technologií. „Náš film je plný komických akčních scén, pro které se 3D technologie vyloženě hodí a ještě jim dodává více na jejich vtipnosti,“ říká Johnsen.
Nový film také přináší větší množství postav, tvořených cástečně nejoblíbenějšími hrdiny minulého filmu a částečně novými hrdiny na obou stranách boje. Producentka Polly Johnsen k velkému počtu postav říká: „Hledali jsme co nejvíce rozdílných hlasů, které by odrážely osobnosti našich hrdinů a dostatečně je rozlišovaly. V počátečních fázích natáčení, kdy jsme ještě neměli natočené pohyby zvířecích tlam, nám naše hrdiny rozlišovaly jenom jejich hlasy. A chtěli jsme, aby si divák hned při prvním slově řekl ‘tohle je bígl’”.
„Měli jsme štěstí, že jsme pracovali s tak skvělým týmem herců,“ říká režisér Peyton. „I když u filmu tohoto typu herci nemají prakticky šanci pracovat společně, i tak se jim do našeho filmu podařilo dodat nějakou zvláštní chemii, jako kdyby se jednalo o opravdový herecký ansámbl,“ vysvětluje Peyton.
„Ten film je opravdu legrační,“ říká James Marsden, který ve filmu propůjčil svůj hlas agentovi Diggsovi, německému ovčákovi s vůdcovskými sklony. „Ten film se nebere příliš vážně, i když na druhou stranu jeho postavy se chovají tak, jako kdyby osud světa byl vskutku v sázce. Psi používají sluchátka a počítačové klávesnice a házejí granáty, vše je opravdové a právě to dělá film tak legrační. Čím více jsou naši hrdinové odhodlaní, tím bláznivěji to působí,“ říká Marsden.
S tímto pohledem by se ale zřejmě neztotožnila Bette Midler, která svůj hlas propůjčila prohnané Kitty, nejhrozivější a nejodhodlanější kočce od dob, kdy šílený pan Tinkles dostal doživotí v Alcatrazu. „Ptali se mě, jestli se lidem bude ten film líbit proto, že si myslí, že na ně jejich zvířecí miláčci mluví. Na to můžu říct jediné - nevím jak ostatní, ale na mě zvíře mluvilo. Měla jsem Jack Russell teriérku a ta na mě mluvila v celých větách. Takže vzhůru do toho rachotu.
„Slyšel jsem, že je jako neřízená střela, opravdu praštěný.”
Zatímco prohnaná Kitty usiluje o světovou nadvládu, odehrává se další drama na ulicích San Franciska. Sanfranciský policejní pes Diggs se totiž zrovna chystá k jednomu z dalších malérů, ke kterým při jeho službách dochází a které hrozí jeho definitivním odesláním zpět do psí boudy.
James Marsden moc dobře chápe, jak se příliš horlivému německému ovčákovi daří ničit jeho vlastní potenciál. „Jeho úmysly jsou jenom ty nejlepší, ale nemá vůbec žádný úsudek. Chce být sólovým hrdinou, a tak se vždy žene dopředu a následky jsou strašné. Sice je příjemný a schopný, ale chybí mu jakékoli sebeovládání. A navíc i přes všechno to vnější sebevědomí o sobě dokonce začíná sám pochybovat, říká Marsden.
„On sice ví, že všechno kazí, ale prostě si nedokáže pomoci,“ dodává Chris O’Donnell, který ve filmu ztvárnil Diggsova soucitného lidského parťáka u policie Shana. „Kdykoli spolu Shane a Diggs vyrazí do akce, Diggs vyrazí dřív, než k tomu dostane povel. Shane ví, že se opravdu snaží, což oba frustruje ještě víc, protože pokaždé, když dostanou nějaký těžší úkol, udělá jeho pes něco, čím se vše zhorší, a to často velmi výrazně,“ říká herec.
Scéna začíná další společnou akcí Shana a Diggse. Prodavač ojetých aut Crazy Carlito dostává svému jménu a zblázní se kvůli svým autům, která chce všechna vyhodit do povětří. A Diggs zcela v rozporu s rozkazem náhle vyrazí a skočí mu na krk, což způsobí, že vyděšený prodavač vyhodí detonátor směrem do vzduchu… a následky jsou děsivé.
Paul Rodriguez, který ve filmu ztvárnil Crazy Carlita, říká: „Těsně předtím, než mě pes má kousnout, jsem musel zavolat dubléra. Ten chudák se musel nechat kousnout a pak jsem zas hned nastoupil já a dělal jsem, že jsem kousnutý. Samozřejmě že při tom měl vycpávky, ale ten pes měl také zuby a jeho trenér ho povzbuzoval se slovy: ‘Jdi na něj, ať to vypadá jako doopravdy!’“
Tenhle incident pochopitelně znamenal konec Diggsovy nadějné policejní kariéry. Nešťastný Shane se sice ještě snažil svému bývalému parťákovi zajistit solidní důchod ve vlastní boudeě, ale policejní velitelé nesouhlasili, protože Diggs je majetkem státu. A tak ho místo toho zavřeli do klece.
No a na tomhle místě na úplném dně dostane Diggs druhou šanci, o které se většině psů ani nezdá - a totiž nabídku od elitní agentury na ochranu psů jménem PES. Její členové Diggse déle sledovali a zjistili, že má spoustu vlastností potřebných k tomu, aby z něj byl dobrý agent, akorát že musí opustit svoji představu sólových akcí a musí se naučit pracovat v týmu.
„Do šesti ráno vyčenicháme víc než většina psů za celý den“
V podzemním velitelství tajné služby PES se odehrává den jako každý jiný - psi sledují monitory, luští tajné kódy, vymýšlejí a testují nové vybavení, a podobně. S tím vším se musí poprat i Diggs.
„Diggs je vlastně ve filmu očima a ušima diváka,“ říká producent Andrew Lazar. „Sdílí divákův pohled, protože je stejně jako on poprvé zasvěcován do tajů tohoto místa,“ dodává producent.
Seznámíme se i s dalšími členy týmu - se šéfem Lou, s kutilem Peekem, s veteránem Samem a s alfa agentem Butchem, který se jen neochotně stane Diggsovým parťákem.
Lou, obrýlený bígl s hlasem Neila Patricka Harrise, byl v prvním filmu začínajícím agentem. „Teď je z něj hrdý táta s vlastní rodinou a současně jeden z vrchních velitelů,“ říká Harris. „Svoji práci bere velmi vážně. Lou rozhoduje o tom, kdo se vydá na jakou misi,“ vysvětluje Harris.
„Když vezmete roli jako je tahle, musíte potlačit své ego,“ pokračuje herec, odkazuje nejen na ztvárnění psa, ale obecně na role, kde herec postavě propůjčuje pouze svůj hlas. „Říkají vám totiž: ‘Můžeš to říct takhle?’, ‘A takhle?’ Nebo ‘Můžeš to říct jako kdybys byl mladší?’ ‘Starší?’ Musíte vytvořit spoustu různých variant a být hodně kreativní. Hlas Loua je nakonec hodně podobný mému, akorát je o něco oficiálnější a formálnější,“ uzavírá herec.
Nick Nolte, který svůj hlas propůjčil anatolskému pasteveckému psu jménem Butch, dodává: „Protože jde o lidský příběh představovaný psy, musíte o něm přemýšlet jako lidé. Butch je tedy především policajt. Má rád staré pořádky. Diggs chce být hrdina, což chtěl Butch asi zamlada taky, a tak ho toleruje, ale na druhou stranu se mu nechce zaučovat nováčka,“ vysvětluje Nolte.
Ostatním kryje záda čínský chocholatý pes jménem Peek, který je známý svým famózním čichem a současně je v agentuře technologickým a komunikačním expertem. Podobně jako Q v bondovkách, má skoro na všechny situace nějakou věcičku. „Peek je kouzelník,“ říká Joe Pantoliano, který si tuhle postavu zahrál už v prvním filmu. „Najdete ho vždycky uprostřed laboratoře, kde vyvíjí věcičky, které pak psi používají v poli,“ vysvětluje herec.
„Je až neskutečné, jak sofistikovanou se technologie mluvících psů stala. Kdysi jsem miloval sledovat televizní seriál s mluvícím koněm jménem ‘Mister Ed’, kde kůň při mluvení vypadal, jako kdyby zrovna žvýkal. Ušli jsme pořádný kus cesty“. Svoji roli si zopakoval Michael Clarke Duncan, který svůj hlas již podruhé půjčil silnému ovčákovi jménem Sam. Sam sice sotva vidí přes dlouhé chlupy, které má pres oči a díky kterým ho kočičí nepřátelé často podceňují, jenže tenhle agent veterán má tak vynikající sluch, že slyší zvuk jemných drápků na kilometry daleko.
„Mám kočku a tři psy, takže něco podobného se zřejmě odehrává i v mém domě,“ říká Duncan o pokračujícím boji Sama a jeho družiny proti jejich celoživotním nepřátelům. Jenže to se má změnit s tím, jak prohnaná Kitty začne realizovat svůj ďábelský plán.
„Doba psa jako nejlepšího přítele člověka skončila. Během 48 hodin začne volání divočiny.”
„Podle mého názoru Kitty není nepochopená, ona je proste zlá,“ říká Bette Midler. „Já osobně jí zbožňuju. Je úžasná. Hrát zloduchy je nejlepší, jsou vždycky ti nejschopnější a nejšílenější. Například u Kitty máte nádhernou kombinaci zla a naprosté trapnosti, což je neodolatelné,“ dodává Bette Midler.
Kitty byla dříve agentkou kočičí tajné služby MŇAU, ale pak se změnila poté, co přišla o všechnu srst v kádi s depilačním roztokem, do kterého spadla v kosmetické laboratoři na útěku před psími strážemi. Kitty po této katastrofě skončila na ulici, protože jí její páníčkové nepoznali. Z Kitty se tak stala zahořklá kočka, která touží po pomstě ve velkém.
Vymýšlení Kittiny intonace a typických hlasových projevů byl složitý proces založený na jejím vzhledu i na pozadí příběhu, vysvětluje Bette Midler. „Nejdřív začnete se skečem. Skeč se postupem času stane živějším a živějším, až před sebou najednou máte celou postavu, která vám vlastně sama řekne, jak by její hlas měl znít. Kitty má obrovské oči velmi ostré zuby. Vypadá rafinovaně, takže jsem se snažila, aby zněla jako dobře živená kočka se zlou povahou. Je to bývalá hvězda, která svoji hvězdnou povahu ztratila, takže je zahořklá a touží, jak ostatně napovídá i název filmů, po pomstě,“ dodává.
„Základem bylo pojmout tuhle roli legračně,“ pokračuje herečka. „Kitty se často chová praštěně a mluví zmateně, protože přemýšlí rychleji, než mluví,“ říká Midler. Ovládnutí celého světa se samozřejmě nedá stihnout za jediný den. Vyžaduje to poměrně značné plánování a jedno či dvě zlověstná oznámení tohoto záměru. Také k tomu potřebujete bezpečné místo na přípravu. Kittina skrýš se nachází u lidské bačkory Chucka Velikého, jehož nadšení pro vlastní povolání by mohlo soutěžit snad jen s jeho závratnou neschopností.
Jack McBrayer, který ve filmu představuje Chucka, o své postavě říká: „Není zrovna tím největším bojovníkem. V nikdy nekončícím boji mezi kočkami a psy je Chuck jen jednou z překážek. Je pravda, že se postaví Kitty do cesty a že se jí dokonce snaží uzpůsobit k obrazu svému, přičemž jí dokonce vnucuje ty nejtrapnější kostýmy,“ říká herec. Takové ponížení pak ještě zvyšuje odhodlání pomstít se Chuckovi a všem lidem, jakmile se jí podaří ovládnout planetu.
„Poslední pták, který stál tak blízko mě… jeho společnost jsem si užil společně s troškou Whiskas a s miskou dobrého mléka“.
Tváří v tvář hrozbě takového zla musejí psi a kočky spojit svoje síly. A tak se musí rodící se partnerství Butche a Diggse rozrůst ještě o agentku tajné služby MŇAU Catherine, která statečně dá všanc všech svých devět životů, aby pomohla porazit Kitty. Christina Applegate popisuje nelehké spojenectví a říká: „Catherine je silná, chytrá a nebojácná kočka, vychovaná v obvyklé nenávisti ke psům, která je nicméně ochotná se změnit a tuhle šanci využít. A tak psi a kočky bojují na jedné straně proti společnému nepříteli, i když si pořád dávají jeden před druhým velký pozor,“ vysvětluje herečka.
Scénáristé Ron J. Friedman a Steve Bencich puvodně zamýšleli dát příběhu poněkud jinou dynamiku, ale nakonec se jim líbilo, že se příběh vyvinul jiným směrem. „Půuvodně jsme chtěli natočit film s typickou dvojicí policajtů složenou ze starého mazáka Butche a nováčka Diggse. Ale postupem času jsme se rozhodli, že k nim přidáme i kočku a že příběhu dodáme rozměr týmové práce,“ vysvětluje Bencich.
Těžko uvěřitelná výsadková jednotka složená z více druhů zvířat se brzo promění z tria na kvartet, když se k ní přidá družný holub jménem Seamus, jenž mluví hlasem Katta Williamse. Seamusovi se díky pohledu z ptačí perspektivy podařilo získat informace o tajné technologii, kterou chce použít prohnaná Kitty, a tak Kitty vypíše odměnu za jeho likvidaci. Aby se tomu zabránilo, dostane se Seamus do svého druhu ochranné vazby a stane se v podstatě dalším členem týmu.
A bude Seamus mluvit? Ale jistě. Jen ho zkuste umlčet. Jenže i přes holubem ukradené technologie a zapojení nejlepších agentů se vedení tajných služeb MŇAU a PES obává, že to vše nemusí stačit. A tak aby se jim podařilo proniknout do Kittiny zvrácené mysli, musí se jim podařit získat někoho podobně zvráceného - a tak se obrátí na pana Tinklese, který si odpykává svůj doživotní trest v psím Alcatrazu.
Zuřivého kocoura ve filmu znovu namluvil Sean Hayes, který byl sám překvapený, jak jednoduché bylo vrátit se zpátky k postavě, kterou tolik proslavil v prvním filmu „Jako kočky a psi“. „Ten hlas se nedal zapomenout ani na minutu,“ říká Hayes. „Ze zvědavosti jsem se podíval na YouTube, abych zjistil, jestli tam jsou nějaká videa s panem Tinklesem. A hned jsem zjistil, že jsou, a nejen původní videa, ale i některé domácí předělávky. Je to skvělé,“ dodává herec.
Hayes se také hned ztotožnil s parodií „Mlčení jehňátek,“ kterou scénáristé vymysleli pro dramatické znovuuvedení pana Tinklese na scénu. „Nakonec jsme to pojali se vším všudy, včetně masky na obličeji a svěrací kazajky. Hannibal Lecter je prostě největší filmový zloduch všech dob, takže kdykoli ho máte možnost parodovat, je to velká legrace. Samozřejmě představa koček spolupracujících úzce se psi je něco, co jeho mozek nedokáže dost dobře zpracovat, a tak je to jedna z věcí, které by rád dal do pořádku, pokud by se mu někdy podařilo uprchnout,“ vysvětluje herec. Ale i tak Tinkles představuje pro jeho tým důležitou pomoc… pokud si ovšem s jeho členy pouze nehraje.
„Když jsem řekl ‘Zavrť ocasem’, následovala otázka ‘Jak moc?’“
Kromě holuba Seamuse a Kittiny hrůzostrašné pomocnice jménem Paws byly všechny hlavní čtyřnohé postavy ve filmu ztvárněny skutečnými zvířaty, samozřejmě s pomocí jejích animatronických dvojníkuů a počítačové animace. „Diváci by neměli poznat, co je skutečné a co není,“ říká Andrew Lazar. „Samozřejmě je velkou výhodou, že technologie obrovsky pokročila od doby, kdy jsme před deseti lety dělali první film ‘Jako kočky a psi’,“ dodává.
„Každý záběr je komplexní a má celou řadu vrstev, takže práce jsme měli ažaž,“ popisuje režisér Peyton jednu z největších výzev filmu. „To ale samozřejmě také znamenalo, že jsem měl více prostoru pro to si hrát,“ dodává.
I když sám o sobě často říká, že nemá dostatek trpělivosti, režisérovo odhodlání spolu s jeho nezměrnými zkušenostmi s klasickou animací napovídají něco jiného. Tyto zkušenosti se totiž poměrně nečekaně ukázaly být výhodou i pro jeho první natáčení se zvířaty, protože animace byl začátek celé tvorby filmu. „Animace vás naučí přemýšlet o všech aspektech určité scény způsobem, který vás při natáčení se živými lidmi nenapadne. Tak třeba živí lidé si jsou vědomi úrovně pohledu, motivace svých postav, a podobně, zatímco za kreslené postavy - a jak jsem se nově naučil, i za zvířata - musí tohle všechno dělat tvůrci filmu,“ dodává.
„Odměna za tento přístup je nicméně obrovská,“ dodává, a to zejména proto, že celá řada hvězd i vedlejších postav jeho filmu jsou bývalí obyvatelé zvířecích útulků, které režisér a renomovaný trenér zvířat Boone Narr objevili. Mezi hrdiny, které Narr adoptoval a vycvičil pro film, patří černobílý kocour, který ve filmu ztvárnil Taba Lazenbyho, dále ovčák v roli Diggse, dva ovčáci alternující v roli Sama, a čtyři velmi přítulné šedé kočky neznámého původu, které se střídaly v roli Catherine poté, co byly nalezeny v jedné kleci na kočičí výstavě v jižní Kalifornii.
„Fascinovalo mě, jak dobře je možné vést při natáčení kočky,“ říká režisér Peyton. „Kdybych já dal svoji kočku na vodítko, tak na mě bude jenom koukat. Boonovy kočky chodí na vodítku, na povel se zastaví, a jdou na svá místa. Původně jsem se docela obával, co od koček můžu čekat. Ale Boone mi řekl: ‘Kočka dokáže úplně to samé, jako pes.’ Já si na to říkal: ‘To určitě.’ Jenže je to naprostá pravda.“
„Další velké překvapení pro mě bylo vidět, jak byl jeden z psů představujících Biggse zklamaný vždycky ve chvíli, kdy se udělala přestávka v natáčení,“ popisuje další postřehy z natáčení Johnsen. „Jakmile jsme ho nevolali na plac, vypadal vyloženě smutně,“ dodává.
Narr a jeho tým pro film vycvičili zhruba 100 zvířat, a to pod bedlivým dohledem Americké ligy na ochranu zvířat a při dodržování pravidel, které jeho společnost Boone’s Animals for Hollywood pomáhala vytvářet.
Chris O’Donnell, jehož hrdina sdílí scény s Diggsem, připomíná staré pořekadlo, že se nikdy nemá pracovat s dětmi nebo se zvířaty, se slovy: „Můj první záběr byl s dítětem i se psem. Pes ve scéně přijde ke kolébce, přikryje dítě a odejde a já musím jen říct jednu větu. A tak si říkám: ‘Pes je skvělý’, ‘Dítě je skvělé’, takže jestliže se mi ten záběr nepodaří napoprvé, budu za blázna. Byl jsem docela pod tlakem!“
Tvůrce animatronických triků Dave Barclay, který se podílel již na filmu „Jako kočky a psi,“ považuje výtvory své práce za dubléry zvířecích herců, díky kterým je možné natočit i to, co je pro živá zvířata fyzicky nemožné. O loutce hrdiny Diggse tak říká: „Loutka měla pod hrudníkem otvor, takže jsem mohl ležet na zemi a prostrčit ruku až do její hlavy. Dokonce i v hlavě byly drátky ovládané loutkáři, kteří tak sice byli v záběru, ale později je odstranil náš digitální tým,“ vysvětluje Barclay.
Asi nejkomplexnějším výtvorem Dava Barclayho byla loutka pana Tinklese, kterou Barclay nazval „nejsofistikovanější animatronickou kočkou všech dob“. Barclay zde použil jím vynalezenou technologii nazvanou Outabody System, skládající se až z 80 dovnitř vložených vodičů a 76 kabelů spojujících obličej loutky s počítačovou klávesnicí umožňujících ovládaní výrazu loutky loutkařem prostřednictvím rukavice. Práci loutkaře Barclay přirovnává ke hře na hudební nástroj.
Paws, monstrum s kovovými zuby vymodelované jako mainská mývalí kočka, je jediné filmové zvíře vytvořené čistě animatronicky. Jeho animace je výsledkem práce celkem pěti loutkařů.
Jediný další hlavní hrdina, který neměl svého živého představitele, je upovídaný holub Seamus. „Ten byl vytvořen čistě počítačově z důvodu, že šlo o skvělého malého hrdinu dělajícího věci, které jednoduše holubi dělat nemohou,“ vysvětluje supervizor vizuálních efektů Randy Starr.
„V prvním filmu jsme měli scény, ve kterých jsme postavy vytvořili prostřednictvím počítačové grafiky, protože dělaly něco zvláštního, jako třeba bojová umění. Nový film má těchto scén ještě víc, je akčnější,“ dodává Starr.
Další změnou v novém filmu je i počet zvířat vyskytujících se současně v jedné scéně. Protože každé zvíře má svého trenéra a svůj specifický úkol v každé scéně, nesmí docházet k jakémukoli rozptylování.
Natáčení davových scén s frenetickými aktivitami, jaké probíhají třeba ve velitelství tajné služby PES, by bylo skoro nemožné. A tak se filmaři rozhodli natáčet jednotlivá zvířata pro určitou scénu každé zvlášť nebo po dvou a závěry poté následně spojit do jednoho. „Pokud v jedné scéně vidíte 20 nebo 30 psů, mohl záběr vzniknout spojením až 20 či 30 filmových pásů,“ vysvětluje Starr. „Tak třeba v úvodním záběru velitelství tajné služby PES jsme měli celkem 53 různých kusů filmu, které jsem později v počítači spojil do jednoho,“ dodává.
„Kameru jsme nastavili tak, že opakovala pořád dokola jeden a ten samý záběr,“ vysvětluje kameraman Steven Poster. „Nejdřív jsme natočili scénu s hlavními dvěma psími hrdiny a pak jsme do volných míst postupně vkládali další a další psí postavy. Natočit jeden záběr nám tak zabralo třeba celý den, ale stálo to za to, protože díky tomu se nám podařilo vytvořit záběr scény plných psů dělajících na různých místech různé věci,“říká kameraman.
Pokud to bylo jen trochu možné, Poster pracoval na dálku nebo z jeřábu, jednak aby ušetřil místo a jednak aby nenarušoval soustředění psů a jejich trenérů.
„Tam, kde sako s knoflíky opravdu znamená sako s knoflíky“.
Brad Peyton a autor scény Rusty Smith se shodli, že velitelství agentury PES musí zahrnovat velkou centrální plochu, která na první pohled ohromí diváky svoji hloubkou a energií. „Většina scény se nachází v jedné velké dále rozdělené části začínající hned za přístavem raketových aut,“ říká autor scény Smith.
Když Diggs poprvé dorazí s Butchem na místo, široký záběr pojme současně tělocvičnu, ve které psi trénují na šlapacích strojích, a koupelnu tvořenou požárními hydranty. Po otočení kamery spatříme laboratoř a nad ní kancelář Loua. Smith popisuje dekorace plné monitoru ve stylu americké vzdušné obrany: „Trochu retro a trochu odkazu na špionážní filmy současně se spoustou drobného originálního nábytku“.
S vědomím toho, jak kočky zbožňují malé chráněné skrývačky, Smith vytvořil i velení kočičí tajné organizace MŇAU, jehož design byl inspirován designem oblíbených kočičích domečků. To samozřejmě bylo obzvláště složité už jen kvůli velikosti a sférickému tvaru. „Při práci na téhle scéně se každý musel trochu přikrčit,“ směje se Smith. Současně bylo nutné zachovat dostatek přístupů pro loutkáře kdekoli to jen šlo. Tvůrci filmu si obzvláště užili vymýšlení kreativních nápadů, díky kterým bylo obě scény možné zaplnit předměty jako prodejní automaty nebo klávesnice uzpůsobené potřebám psů a koček.
Před natáčením jedné z nejnáročnějších scén pana Tinklese ve vězení vzal Smith režiséra Brada Peytona a scénáristy do Alcatrazu, aby tam získali pocit o jeho členění a atmosféře. Protože natáčení je v Alcatrazu zakázané, natočili filmaři exteriéry v Riverview nedaleko kanadského Vancouveru, které posloužilo jako náhrada zdí pevnosti zvenku. Interiér pevnosti pak byl natáčen ve studiu.
Co se týče kostýmů, i zde stáli filmaři před prací podobnou jako u každého jiného filmu, až na to, že hlavními hrdiny byli psi a kočky. Čtyřnohé hvězdy tak byly vybaveny celou řadou kostýmů, počínaje tričky či kravatami až po laboratorní obleky či motocyklistické vesty. Autor kostýmu Tish Monagan říká: „Škála kostýmu byla úžasná, počínaje seriózními obleky businessmanu až po šílené kostýmy Prohnané Kitty či miniaturního Hannibala Lectera“.
Protože všichni měli zájem o zachování co největšího pohodlí pro zvířata, radil se Monaghan s jejich trenéry a následně použil co nejvíce měkkých a pružných látek. „Chtěli jsme, aby jejich osobnosti zářily skrz jejich oblečení a ne naopak, aby jejich kostýmy jejich osobnosti ubíjely,“ vysvětluje Monaghan.
Kdekoli ve filmu uvidíme svět, ve kterém mohou kočky a psi být sami sebou a kde mohou odhodit své mazlíčkovské masky, snažil se Peyton, aby jejich svět vypadal tak, jako by si ho navrhli a vybudovali sami. Pokud naopak jsou v našem světě, musejí se přizpůsobit lidským měřítkům a očekáváním, byt samozřejmě s výhradou, že se toho děje podstatně víc, než o čem víme s našimi omezenými smysly a perspektivou.
„Naším novým filmem jsme chtěli prohloubit mytologii vytvořenou poprvé v prvním filmu ‘Jako kočky a psi’ o světě agentů a intrik a dramat odehrávajících se mezi mazlíčky, kterým tak věříme, v době, kdy si myslíme, že si zdřímli,“ říká režisér. „Ale není nutné vidět první díl, abyste u našeho filmu byli v obraze. Film ‘Jako kočky a psi: Pomsta prohnané Kitty’ obstojí jako dobrodružný film i sám o sobě.
Jak Andrew Lazar říká: „Film lze také vykládat jako impuls těm, kdo sdílejí své životy s kočkami a psy, aby se ještě jednou zamysleli nad tím, co jejich mazlíčci dělají v době, kdy páníček není nablízku“.
Postavy a obsazení
• Nick Nolte - Butch (Anatolský pastevecký pes), starší polní agent, známý z minulého dílu
• James Marsden - Diggs (Německý ovčák), bývalý policejní pes, trochu hyperaktivní a neposlušný
• Neil Patrick Harris - Lou (Bígl), kdysi psí agent nyní velitel organizace, známý z minulého dílu
• Christina Applegate - Catherine (Ruská modrá kočka), agentka MEOWS se smrtelnou fóbií z vody
• Katt Williams - Seamus (Holub), velký strašpitel
• Sean Hayes - Zvoneček (Perská kočka), šílený génius, jedna z velmi nebezpečných koček
• Bette Midler - Kitty (Sphynx), zhrzená kočka toužící ovládnout svět, bývalá agentka MEOWS
• Joe Pantoliano - Peek (Čínský chocholatý pes), velitel tajných operací, známý z minulého dílu
• Michael Clarke Duncan - Sam (Staroanglický ovčák), bláznivý kamarádský agent, známý z minulého dílu
• Wallace Shawn - Calico (Exotická kočka), nepříliš inteligentní Kittin prostředník a bývalý Zvonečkův pomocník, známý z minulého dílu
• Roger Moore - Tab Lazeby (Kočka domácí), šéf MEOWS (česky někdy MNJAU) obdoby SIS
• Phil LaMarr - Tlapa (Mainská mývalí kočka), android a pomocník Kitty
• Michael Beattie - Angus MacDougall (Garfield), skotský kočičí zabiják
• Jeff Bennett - Duncan MacDougall (Garfield), skotský kočičí zabiják
• Jack McBrayer - Magický Chuck, Kittin bláznivý majitel
• Chris O'Donnell - Shane Larson, Diggsův milující páníček a policista
• Kiernan Shipka - holčička, na kterou pořád agenti narážejí
Ocenění
Golden Raspberry Awards (Razzies)
2010 - Nejhorší využití 3D, až z toho bolí oči. (nominace)
DABING
V českém znění: Petr Rychlý - James Marsden (Diggs), Ota Jirák - Nick Nolte (Butch), Nikola Votočková - Christina Applegate (Catherine), Tomáš Juřička - Katt Williams (Seamus), Tereza Bebarová - Bette Midler (Prohnaná Kitty), Libor Hruška - Neil Patrick Harris (Lou), Pavel Soukup - Sean Hayes (Pan Zvoneček), Martin Sobotka - Chris O'Donnell, (Shane), Tomáš Racek - Wallace Shawn (Calico), Matěj Hádek - Roger Moore (Tab Lazenby), Svatopluk Schuller - Joe Pantoliano (Peek), Vladimír Kudla - Michael Clarke Duncan (Sam), Filip Jančík - Jack McBrayer (Juck), Tomáš Borůvka - Fred Armisen (Friedrich), Michal Holán, Bohdan Tůma, Libor Bouček, Jana Páleníčková, Martina Kechnerová, Hana Talpová, Pavel Šrom, Ladislav Cigánek, Aneta Talpová, Ludvík Král
Překlad: Zbyněk Ryba
Dialogy: Klára Motyčková
Produkce: Evelyna Vrbová
Zvuk: Filip Mošner
Mix zvuku: Marek Musil - Studio Virtual
Režie: Alice Hurychová
Vyrobilo: LS Productions dabing 2010
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 12.8.2010 Warner Bros. CZ
Premiéra USA: 30.7.2010 Warner Bros. US
Premiéra Austrálie: 16.9.2010 Village Roadshow AU
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 29.11.2010 (DVD) Magicbox
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 29.11.2010 Magicbox
Poprvé na DVD: 1.12.2010 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 1.12.2010 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 11 038 898
Tržby celkem - $ 112 483 764
Návštěvnost v ČR 75 753
Náklady (Rozpočet) - $ 85 000 000
FILMY V SÉRII
Jako kočky a psi gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0174/
USA, Rodinný / Dobrodružný / Komedie, 2001
Režie: Lawrence Guterman, Hrají: Jeff Goldblum, Elizabeth Perkins
Jako kočky a psi: Pomsta prohnané Kitty gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0175/
USA / Austrálie, Komedie / Rodinný / Dobrodružný, 2010
Režie: Brad Peyton, Hrají: Neil Patrick Harris, Chris O'Donnell
„Připravte se na akční komedii, ve které budou chlupy lítat!“
OBSAH
V pradávné bitvě mezi kočkami a psy zašla jedna kočička až příliš daleko. Kitty Galore, bývalá agentka kočičí špiónské organizace, se dala na špatnou cestu a vymyslela ďábelský plán, kterým si podmaní nejen psí nepřátele, ale pokoří i své bývalé kočičí kamarády. Tváří v tvář takové bezprecedentní hrozbě musí kočky a psi poprvé v historii spojit své síly do neobvyklé aliance, aby zachránili sebe i lidstvo. Komedie spojující loutkařské umění a počítačovou animaci. Připravte se na akční komedii, ve které budou chlupy lítat!(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
První Jako kočky a psi jsem viděl a líbili se mi za čtyři hvězdy. Stejně tomu tak je u jejich pokračování, které se nese v naprosto stejným duchu. Ale pokud máte rádi zvířata a máte chuť se odreagovat, odpočinout a příjemně pobavit, tak proč ne. Narážky na hromadu Hollywoodských borců si vždycky zaslouží pozornost. A když je to natočené mile, tak není co řešit. (Malarkey) 4*
Kitty je jméno kočky, která za své zohavení nenávidí psi a lidi a touží se jim giganticky pomstít. Svůj plán už má a zastavit ji můžou jen elitní agenti z řad mluvících psů a koček. Na cestě za vypátráním mrchy Kitty své síly spojí německý ovčák Diggs, který je tak trochu smolař a kočky nemůže ani cítit, elitní dvojice agentů pes Butch a kočka Catherine a popletený holub Seamus, který je informátor a aby nepadl do drápů nepřátel musí být chráněn. Nemusím být dětský divák, abych se u filmu bavil a z předchozího popisu děje je jasné, že infantilnost ani tentokrát nezná meze, ale pro tento typ filmu se s tím musí počítat. Technické zpracování je v takových intencích, že ještě stále v záběru bez problémů rozeznám digitální zvíře od skutečného a vyloženě nepodařené scény jsou ve filmu jen dvě. Dvojka má v zásobě docela dost nápadů, které sice mají větší potenciál než jak je to divákovi naservírováno, ale aby se ani dospělý divák nenudil, tak tady nechybí parodie na Psycho a ve vězení v Alcatrazu střetneme kočičího Hannibala Lectera. Finále v lunaparku jsem si představoval bombastičtější a hon na prohnanou Kitty mohl mít větší dynamiku a větší počet gagů. Obstojná zábava, kterou ocení především dětské publikum. Mně to přišlo trochu trapné. (kingik) 3*
Nemůžu si pomoct, ale celá tahle taškařice mě ve výsledku bavila skrz na skrz. V porovnání s podobnými filmy (tedy s těmi, v nichž zvířata mluví a trpí přehnanou inteligencí) ale představují druhé Kočky a psi (podobně jako kdysi dávno ty první) poměrně vysoký nadprůměr. Jejich zhovadilost a imbecilita je přitom nadsazená od začátku a přidáte-li k tomu prakticky neutuchající přísun sofitiskované špionážní parodie, citací na všechno možné (přičemž český dabing pomáhá na naprosto nečekaných místech) a jenom něco málo trapných momentů a logických WTF, máte ve výsledku skutečně natřískanou epesní kočičárnu, které Bruckheimerovy krysy nesahají ani po misku se žrádlem. A 3Dčko je znát!!! (Skejpr) 4*
VELKÁ RECENZE
Pokračování rodinné komedie Jako kočky a psi proti prvnímu filmu zdětinštělo. Z dospělejšího humoru zůstaly pouze bondovské odkazy.
Vychází to z jednoduché úvahy: atrakci 3D milují nejvíce děti a teenageři, tudíž se do trojrozměrné iluze převlékají hlavně oblíbené žánry obou věkových skupin, tedy dorostenecké horory, fantasy a animované pohádky. Což je také hlavní a vlastně jediný důvod, proč se na vlně 3D svezlo i pokračování rodinné komedie Jako kočky a psi, které s podtitulem Pomsta prohnané Kitty vstupuje dnes do Česka.
Prostorové vnímání zůstalo takřka nevyužito, slouží vesměs jen letům a pádům s následným mlaskavým rozplácnutím, čili coby průvodní jev citoslovcí „frrr“ a „bác“, kterými film znalecky provázejí jeho nejmenší a zřejmě nejspokojenější diváci. Nemluvě o tom, že bláznivě rozplácnutých zvířátek využívá mnohem obratněji krátký animovaný 3D předfilm, groteska ve stylu cyklu Jen počkej, v níž ruského vlka nahradil americký kojot a zajíce pták.
Pravda je, že mladý kanadský režisér Brad Peyton nemohl se slabým scénářem příliš kouzlit. Autorský tandem se změnil, Ron J. Friedman a Steve Bencich nahradili předchozí duo scenáristů, jež tvořili John Requa a Glenn Ficarra, leč nováčci k principu postaviček nepřidali nic původního, pouze jim opatřili odvozenou zápletku.
Přitom si zjevně neuvědomili, že od roku 2001, kdy měl premiérový film Jako kočky a psi kouzlo originálu, se jeho základní nápad – přenést do žánru špionážní komedie zvířecí hrdiny – mohutně rozmohl, od morčat až po kocoura Garfielda. Sám o sobě už dávno nestačí.
Navíc na rozdíl od prvního filmu, který se nebál dospělého až černého humoru, „dvojka“ utekla k dětinské žvatlavosti. A v neposlední řadě z „jedničky“ naopak nadále přetrval její ústřední problém: role lidí, kteří tu jen překážejí.
Jednu dobrou zprávu však Pomsta prohnané Kitty přece jen přináší: pokračuje v milých odkazech a parafrázích zejména špionážního žánru. Už titulky se vyznačují důvtipnou stylizací bondovek včetně písně, potěší i centrály tajných psích a kočičích služeb nebo okamžik, kdy zvířecí špioni fasují od zvířecího vynálezce moderní technickou výstroj stejně jako agent 007. Asi nejvíc pobaví obdoba vězně Hannibala Lectera včetně masky.
Bohužel jinak děj dojímá osudy policejního psa z útulku a zkouší rozesmát výroky typu „Ty brďo, hodím šavli“ či pojmy jako zločičiná kočičina. A když se ve finále přidá ještě řinčivá mechanická robokočka, rodičům bude film připomínat dietní guláš, otravnou slátaninu k nepřečkání.
Jenže vysvětlujte to dětem! Zvláště když Shreka: Zvonec a konec už nejspíš viděli a kromě příběhu mluvících psů, koček či holubů jim prázdninová kina žádnou speciální novinku nenabízejí.
O FILMU
Lidé na celém světě zbožňují své zvířecí miláčky. A taky proč ne? Pevný starý ovčák s hustou srstí, hebké a sladce vrnící kotě… a další obyčejná zvířátka, loajální a milující, které netouží po ničem jiném než po vaší ochraně a podpoře. Hloupí lidé! Hádejte ještě jednou.
„Tenhle obrázek domácí harmonie je jenom to, co máte vidět,“ říká režisér Brad Peyton, který rád vysvětluje pozadí, na němž se odehrává jeho film „Jako kočky a psi: Pomsta prohnané Kitty“.
Skutečnost je taková, že ty milé chlupaté koule válící se na pohovkách a ti legrační chlupáčci honící své vlastní ocasy jsou ve skutečnosti pěšáky v obrovské podzemní síti psích a kočičích skrytých agentů, průzkumníků a zabijáků. Hrdinové z obou stran barikády riskují své životy, aby ochránili náš způsob života a zachovali rovnováhu mezi nejoblíbenějšími lidskými čtyřnohými přáteli, mezi kočkami a psy. Mezi životem, který známe, a mezi naprostým šílenstvím plným vytí je jen tenká chlupatá čára.
„Jakmile se lidé jednou se svými mazlíčky ztotožní natolik, že poznají jejich osobnosti, je jednoduché si začít představovat, co asi dělají, když zrovna nejsme poblíž,“ říká režisér Peyton. „Náš film jen rozvíjí tuto myšlenku, že zvířata mají tajné životy. Samozřejmě jsme zašli hodně do extrému - zvířata používají raketové batohy a auta. Ale tohle všechno vychází z přirozené zvědavosti zhmotněné v otázce, kterou si někdy urcitě kladl každý z nás, a totiž: co asi ti naši miláčci dělají celý den, když nejsme doma. Právě z tohoto důvodu jsou na internetu tak populární všechny ty různé klipy zachycující zvířata ve chvílích, kdy jsou sama sebou,“ dodává.
Producent Andrew Lazar, který stál i za předchozím filmovým hitem na téma psích tesáků a kočičích drápů nazvaném „Jako kočky a psi“ říká: „Myšlenka, že tahle zvířata žijí přímo pod naším nosem tak neskutečně divoký tajný život, je naprosto neodolatelná. Kočky a psi mohou zachránit svět, zatímco lidé jdou do práce, aniž by tušili, jak blízko jsou naprosté katastrofě,“ směje se producent.
No a když tohle víte, tak se každodenní aktivity vašich mazlíčků hned jeví v jiném světle. Christina Applegate, která ve filmu propůjčila svůj hlas agentce tajné kočičí organizace MŇAU Catherine, říká: „Ten jejich tajný svět plný high-tech technologií je naprosto absurdní a fantastický a současně je ukázán jako něco naprosto normálního. Máte pocit, jako kdyby všechny normální aktivity vašich zvířat - jako třeba vrnění nebo cupování hradu mělo jediný smysl, a totiž odvést vaši pozornost od toho, co dělají doopravdy,“ dodává herečka.
A co se doopravdy děje, není nic jiného než nekonečná válka mezi oběma druhy, která začala již v době, kdy jejich dávní předkové poprvé rozdělali oheň v jeskyni. Jenže tomuto schématu se teď vzepřela jedna zradivší agentka, která se rozhodla nejen zlomit pouto mezi psy a lidmi a poštvat proti sobě navzájem své dávné kočičí přítelkyně, ale dokonce se pokusí ovládnout celý svět, čímž ohrozí budoucnost všech tvorů na zemi, ať dvounohých či čtyřnohých.
„V žádném případě nechceme ukazovat všechny naše kočičí kamarádky jako špatné,“ říká producentka Polly Johnsen. „To jen tahle jedna kočka se tak nějak dostala mimo. Výsledkem je, že se psi a kočky musejí spojit proti společnému nepříteli. V tom jim také pomůže nová hrdinka Catherine, která jako první dokáže podat pracku na druhou stranu barikády,“ dodává producentka. „Řekli jsme si, že nastal čas, aby se psi a kočky spojili jako rovní s rovnými,“ Doplňuje producent Lazar.
Režisér Brad Peyton, který je dlouhodobým fanouškem Jamese Bonda, vidí ve svém příběhu paralelu s klasickým schématem z dob studené války: „Bond a jeho MI-6 museli spolupracovat s Rusy v boji s arcizloduchem, který ohrožoval jedny jako druhé. To sice neznamenalo, že by se Rusové a Angličané začali mít rádi, ale nějak spolecně fungovat museli,“ vysvětluje režisér.
Režisérův obdiv k bondovkám se projevil i obsazením Rogera Moora jakožto hlasu epizodní postavy šéfa kočičí tajné organizace MŇAU jménem Tab Lazenby - černobílého kocoura se jménem, které je jedním z mnoha vtipů odkazujících pro dospělé diváky na jiné filmy a popkulturu.
„Ve filmu máme všechno, co ve správném akčním filmu má být: raketové batohy, výbuchy, bojové scény, lety, další výbuchy, tunely. Akorát že to všechno máme s mluvícími zvířaty,“ směje se režisér.
Pokud jde o rozdíly mezi prvním filmem a tímto, producent Andrew Lazar říká: „Nový film je ve všech ohledech větší: akce je větší, scény jsou větší, je v něm více zvířat. Dozvíme se vše o velitelství tajné organizace PES a dostaneme se i do konkurenční kočičí tajné agentury MŇAU. Větší scény umožnily našim trenérům využít prostředí k získání sofistikovanějších hereckých výkonů od našich zvířecích herců, což ve spojení s dalším rozvojem počítačové grafiky filmu dodalo plynulejší akci,“ vysvětluje producent.
Některé akční scény na vás dokonce přímo vyskočí z plátna, protože byly zejména pro dětské diváky natočeny 3D technologií. „Náš film je plný komických akčních scén, pro které se 3D technologie vyloženě hodí a ještě jim dodává více na jejich vtipnosti,“ říká Johnsen.
Nový film také přináší větší množství postav, tvořených cástečně nejoblíbenějšími hrdiny minulého filmu a částečně novými hrdiny na obou stranách boje. Producentka Polly Johnsen k velkému počtu postav říká: „Hledali jsme co nejvíce rozdílných hlasů, které by odrážely osobnosti našich hrdinů a dostatečně je rozlišovaly. V počátečních fázích natáčení, kdy jsme ještě neměli natočené pohyby zvířecích tlam, nám naše hrdiny rozlišovaly jenom jejich hlasy. A chtěli jsme, aby si divák hned při prvním slově řekl ‘tohle je bígl’”.
„Měli jsme štěstí, že jsme pracovali s tak skvělým týmem herců,“ říká režisér Peyton. „I když u filmu tohoto typu herci nemají prakticky šanci pracovat společně, i tak se jim do našeho filmu podařilo dodat nějakou zvláštní chemii, jako kdyby se jednalo o opravdový herecký ansámbl,“ vysvětluje Peyton.
„Ten film je opravdu legrační,“ říká James Marsden, který ve filmu propůjčil svůj hlas agentovi Diggsovi, německému ovčákovi s vůdcovskými sklony. „Ten film se nebere příliš vážně, i když na druhou stranu jeho postavy se chovají tak, jako kdyby osud světa byl vskutku v sázce. Psi používají sluchátka a počítačové klávesnice a házejí granáty, vše je opravdové a právě to dělá film tak legrační. Čím více jsou naši hrdinové odhodlaní, tím bláznivěji to působí,“ říká Marsden.
S tímto pohledem by se ale zřejmě neztotožnila Bette Midler, která svůj hlas propůjčila prohnané Kitty, nejhrozivější a nejodhodlanější kočce od dob, kdy šílený pan Tinkles dostal doživotí v Alcatrazu. „Ptali se mě, jestli se lidem bude ten film líbit proto, že si myslí, že na ně jejich zvířecí miláčci mluví. Na to můžu říct jediné - nevím jak ostatní, ale na mě zvíře mluvilo. Měla jsem Jack Russell teriérku a ta na mě mluvila v celých větách. Takže vzhůru do toho rachotu.
„Slyšel jsem, že je jako neřízená střela, opravdu praštěný.”
Zatímco prohnaná Kitty usiluje o světovou nadvládu, odehrává se další drama na ulicích San Franciska. Sanfranciský policejní pes Diggs se totiž zrovna chystá k jednomu z dalších malérů, ke kterým při jeho službách dochází a které hrozí jeho definitivním odesláním zpět do psí boudy.
James Marsden moc dobře chápe, jak se příliš horlivému německému ovčákovi daří ničit jeho vlastní potenciál. „Jeho úmysly jsou jenom ty nejlepší, ale nemá vůbec žádný úsudek. Chce být sólovým hrdinou, a tak se vždy žene dopředu a následky jsou strašné. Sice je příjemný a schopný, ale chybí mu jakékoli sebeovládání. A navíc i přes všechno to vnější sebevědomí o sobě dokonce začíná sám pochybovat, říká Marsden.
„On sice ví, že všechno kazí, ale prostě si nedokáže pomoci,“ dodává Chris O’Donnell, který ve filmu ztvárnil Diggsova soucitného lidského parťáka u policie Shana. „Kdykoli spolu Shane a Diggs vyrazí do akce, Diggs vyrazí dřív, než k tomu dostane povel. Shane ví, že se opravdu snaží, což oba frustruje ještě víc, protože pokaždé, když dostanou nějaký těžší úkol, udělá jeho pes něco, čím se vše zhorší, a to často velmi výrazně,“ říká herec.
Scéna začíná další společnou akcí Shana a Diggse. Prodavač ojetých aut Crazy Carlito dostává svému jménu a zblázní se kvůli svým autům, která chce všechna vyhodit do povětří. A Diggs zcela v rozporu s rozkazem náhle vyrazí a skočí mu na krk, což způsobí, že vyděšený prodavač vyhodí detonátor směrem do vzduchu… a následky jsou děsivé.
Paul Rodriguez, který ve filmu ztvárnil Crazy Carlita, říká: „Těsně předtím, než mě pes má kousnout, jsem musel zavolat dubléra. Ten chudák se musel nechat kousnout a pak jsem zas hned nastoupil já a dělal jsem, že jsem kousnutý. Samozřejmě že při tom měl vycpávky, ale ten pes měl také zuby a jeho trenér ho povzbuzoval se slovy: ‘Jdi na něj, ať to vypadá jako doopravdy!’“
Tenhle incident pochopitelně znamenal konec Diggsovy nadějné policejní kariéry. Nešťastný Shane se sice ještě snažil svému bývalému parťákovi zajistit solidní důchod ve vlastní boudeě, ale policejní velitelé nesouhlasili, protože Diggs je majetkem státu. A tak ho místo toho zavřeli do klece.
No a na tomhle místě na úplném dně dostane Diggs druhou šanci, o které se většině psů ani nezdá - a totiž nabídku od elitní agentury na ochranu psů jménem PES. Její členové Diggse déle sledovali a zjistili, že má spoustu vlastností potřebných k tomu, aby z něj byl dobrý agent, akorát že musí opustit svoji představu sólových akcí a musí se naučit pracovat v týmu.
„Do šesti ráno vyčenicháme víc než většina psů za celý den“
V podzemním velitelství tajné služby PES se odehrává den jako každý jiný - psi sledují monitory, luští tajné kódy, vymýšlejí a testují nové vybavení, a podobně. S tím vším se musí poprat i Diggs.
„Diggs je vlastně ve filmu očima a ušima diváka,“ říká producent Andrew Lazar. „Sdílí divákův pohled, protože je stejně jako on poprvé zasvěcován do tajů tohoto místa,“ dodává producent.
Seznámíme se i s dalšími členy týmu - se šéfem Lou, s kutilem Peekem, s veteránem Samem a s alfa agentem Butchem, který se jen neochotně stane Diggsovým parťákem.
Lou, obrýlený bígl s hlasem Neila Patricka Harrise, byl v prvním filmu začínajícím agentem. „Teď je z něj hrdý táta s vlastní rodinou a současně jeden z vrchních velitelů,“ říká Harris. „Svoji práci bere velmi vážně. Lou rozhoduje o tom, kdo se vydá na jakou misi,“ vysvětluje Harris.
„Když vezmete roli jako je tahle, musíte potlačit své ego,“ pokračuje herec, odkazuje nejen na ztvárnění psa, ale obecně na role, kde herec postavě propůjčuje pouze svůj hlas. „Říkají vám totiž: ‘Můžeš to říct takhle?’, ‘A takhle?’ Nebo ‘Můžeš to říct jako kdybys byl mladší?’ ‘Starší?’ Musíte vytvořit spoustu různých variant a být hodně kreativní. Hlas Loua je nakonec hodně podobný mému, akorát je o něco oficiálnější a formálnější,“ uzavírá herec.
Nick Nolte, který svůj hlas propůjčil anatolskému pasteveckému psu jménem Butch, dodává: „Protože jde o lidský příběh představovaný psy, musíte o něm přemýšlet jako lidé. Butch je tedy především policajt. Má rád staré pořádky. Diggs chce být hrdina, což chtěl Butch asi zamlada taky, a tak ho toleruje, ale na druhou stranu se mu nechce zaučovat nováčka,“ vysvětluje Nolte.
Ostatním kryje záda čínský chocholatý pes jménem Peek, který je známý svým famózním čichem a současně je v agentuře technologickým a komunikačním expertem. Podobně jako Q v bondovkách, má skoro na všechny situace nějakou věcičku. „Peek je kouzelník,“ říká Joe Pantoliano, který si tuhle postavu zahrál už v prvním filmu. „Najdete ho vždycky uprostřed laboratoře, kde vyvíjí věcičky, které pak psi používají v poli,“ vysvětluje herec.
„Je až neskutečné, jak sofistikovanou se technologie mluvících psů stala. Kdysi jsem miloval sledovat televizní seriál s mluvícím koněm jménem ‘Mister Ed’, kde kůň při mluvení vypadal, jako kdyby zrovna žvýkal. Ušli jsme pořádný kus cesty“. Svoji roli si zopakoval Michael Clarke Duncan, který svůj hlas již podruhé půjčil silnému ovčákovi jménem Sam. Sam sice sotva vidí přes dlouhé chlupy, které má pres oči a díky kterým ho kočičí nepřátelé často podceňují, jenže tenhle agent veterán má tak vynikající sluch, že slyší zvuk jemných drápků na kilometry daleko.
„Mám kočku a tři psy, takže něco podobného se zřejmě odehrává i v mém domě,“ říká Duncan o pokračujícím boji Sama a jeho družiny proti jejich celoživotním nepřátelům. Jenže to se má změnit s tím, jak prohnaná Kitty začne realizovat svůj ďábelský plán.
„Doba psa jako nejlepšího přítele člověka skončila. Během 48 hodin začne volání divočiny.”
„Podle mého názoru Kitty není nepochopená, ona je proste zlá,“ říká Bette Midler. „Já osobně jí zbožňuju. Je úžasná. Hrát zloduchy je nejlepší, jsou vždycky ti nejschopnější a nejšílenější. Například u Kitty máte nádhernou kombinaci zla a naprosté trapnosti, což je neodolatelné,“ dodává Bette Midler.
Kitty byla dříve agentkou kočičí tajné služby MŇAU, ale pak se změnila poté, co přišla o všechnu srst v kádi s depilačním roztokem, do kterého spadla v kosmetické laboratoři na útěku před psími strážemi. Kitty po této katastrofě skončila na ulici, protože jí její páníčkové nepoznali. Z Kitty se tak stala zahořklá kočka, která touží po pomstě ve velkém.
Vymýšlení Kittiny intonace a typických hlasových projevů byl složitý proces založený na jejím vzhledu i na pozadí příběhu, vysvětluje Bette Midler. „Nejdřív začnete se skečem. Skeč se postupem času stane živějším a živějším, až před sebou najednou máte celou postavu, která vám vlastně sama řekne, jak by její hlas měl znít. Kitty má obrovské oči velmi ostré zuby. Vypadá rafinovaně, takže jsem se snažila, aby zněla jako dobře živená kočka se zlou povahou. Je to bývalá hvězda, která svoji hvězdnou povahu ztratila, takže je zahořklá a touží, jak ostatně napovídá i název filmů, po pomstě,“ dodává.
„Základem bylo pojmout tuhle roli legračně,“ pokračuje herečka. „Kitty se často chová praštěně a mluví zmateně, protože přemýšlí rychleji, než mluví,“ říká Midler. Ovládnutí celého světa se samozřejmě nedá stihnout za jediný den. Vyžaduje to poměrně značné plánování a jedno či dvě zlověstná oznámení tohoto záměru. Také k tomu potřebujete bezpečné místo na přípravu. Kittina skrýš se nachází u lidské bačkory Chucka Velikého, jehož nadšení pro vlastní povolání by mohlo soutěžit snad jen s jeho závratnou neschopností.
Jack McBrayer, který ve filmu představuje Chucka, o své postavě říká: „Není zrovna tím největším bojovníkem. V nikdy nekončícím boji mezi kočkami a psy je Chuck jen jednou z překážek. Je pravda, že se postaví Kitty do cesty a že se jí dokonce snaží uzpůsobit k obrazu svému, přičemž jí dokonce vnucuje ty nejtrapnější kostýmy,“ říká herec. Takové ponížení pak ještě zvyšuje odhodlání pomstít se Chuckovi a všem lidem, jakmile se jí podaří ovládnout planetu.
„Poslední pták, který stál tak blízko mě… jeho společnost jsem si užil společně s troškou Whiskas a s miskou dobrého mléka“.
Tváří v tvář hrozbě takového zla musejí psi a kočky spojit svoje síly. A tak se musí rodící se partnerství Butche a Diggse rozrůst ještě o agentku tajné služby MŇAU Catherine, která statečně dá všanc všech svých devět životů, aby pomohla porazit Kitty. Christina Applegate popisuje nelehké spojenectví a říká: „Catherine je silná, chytrá a nebojácná kočka, vychovaná v obvyklé nenávisti ke psům, která je nicméně ochotná se změnit a tuhle šanci využít. A tak psi a kočky bojují na jedné straně proti společnému nepříteli, i když si pořád dávají jeden před druhým velký pozor,“ vysvětluje herečka.
Scénáristé Ron J. Friedman a Steve Bencich puvodně zamýšleli dát příběhu poněkud jinou dynamiku, ale nakonec se jim líbilo, že se příběh vyvinul jiným směrem. „Půuvodně jsme chtěli natočit film s typickou dvojicí policajtů složenou ze starého mazáka Butche a nováčka Diggse. Ale postupem času jsme se rozhodli, že k nim přidáme i kočku a že příběhu dodáme rozměr týmové práce,“ vysvětluje Bencich.
Těžko uvěřitelná výsadková jednotka složená z více druhů zvířat se brzo promění z tria na kvartet, když se k ní přidá družný holub jménem Seamus, jenž mluví hlasem Katta Williamse. Seamusovi se díky pohledu z ptačí perspektivy podařilo získat informace o tajné technologii, kterou chce použít prohnaná Kitty, a tak Kitty vypíše odměnu za jeho likvidaci. Aby se tomu zabránilo, dostane se Seamus do svého druhu ochranné vazby a stane se v podstatě dalším členem týmu.
A bude Seamus mluvit? Ale jistě. Jen ho zkuste umlčet. Jenže i přes holubem ukradené technologie a zapojení nejlepších agentů se vedení tajných služeb MŇAU a PES obává, že to vše nemusí stačit. A tak aby se jim podařilo proniknout do Kittiny zvrácené mysli, musí se jim podařit získat někoho podobně zvráceného - a tak se obrátí na pana Tinklese, který si odpykává svůj doživotní trest v psím Alcatrazu.
Zuřivého kocoura ve filmu znovu namluvil Sean Hayes, který byl sám překvapený, jak jednoduché bylo vrátit se zpátky k postavě, kterou tolik proslavil v prvním filmu „Jako kočky a psi“. „Ten hlas se nedal zapomenout ani na minutu,“ říká Hayes. „Ze zvědavosti jsem se podíval na YouTube, abych zjistil, jestli tam jsou nějaká videa s panem Tinklesem. A hned jsem zjistil, že jsou, a nejen původní videa, ale i některé domácí předělávky. Je to skvělé,“ dodává herec.
Hayes se také hned ztotožnil s parodií „Mlčení jehňátek,“ kterou scénáristé vymysleli pro dramatické znovuuvedení pana Tinklese na scénu. „Nakonec jsme to pojali se vším všudy, včetně masky na obličeji a svěrací kazajky. Hannibal Lecter je prostě největší filmový zloduch všech dob, takže kdykoli ho máte možnost parodovat, je to velká legrace. Samozřejmě představa koček spolupracujících úzce se psi je něco, co jeho mozek nedokáže dost dobře zpracovat, a tak je to jedna z věcí, které by rád dal do pořádku, pokud by se mu někdy podařilo uprchnout,“ vysvětluje herec. Ale i tak Tinkles představuje pro jeho tým důležitou pomoc… pokud si ovšem s jeho členy pouze nehraje.
„Když jsem řekl ‘Zavrť ocasem’, následovala otázka ‘Jak moc?’“
Kromě holuba Seamuse a Kittiny hrůzostrašné pomocnice jménem Paws byly všechny hlavní čtyřnohé postavy ve filmu ztvárněny skutečnými zvířaty, samozřejmě s pomocí jejích animatronických dvojníkuů a počítačové animace. „Diváci by neměli poznat, co je skutečné a co není,“ říká Andrew Lazar. „Samozřejmě je velkou výhodou, že technologie obrovsky pokročila od doby, kdy jsme před deseti lety dělali první film ‘Jako kočky a psi’,“ dodává.
„Každý záběr je komplexní a má celou řadu vrstev, takže práce jsme měli ažaž,“ popisuje režisér Peyton jednu z největších výzev filmu. „To ale samozřejmě také znamenalo, že jsem měl více prostoru pro to si hrát,“ dodává.
I když sám o sobě často říká, že nemá dostatek trpělivosti, režisérovo odhodlání spolu s jeho nezměrnými zkušenostmi s klasickou animací napovídají něco jiného. Tyto zkušenosti se totiž poměrně nečekaně ukázaly být výhodou i pro jeho první natáčení se zvířaty, protože animace byl začátek celé tvorby filmu. „Animace vás naučí přemýšlet o všech aspektech určité scény způsobem, který vás při natáčení se živými lidmi nenapadne. Tak třeba živí lidé si jsou vědomi úrovně pohledu, motivace svých postav, a podobně, zatímco za kreslené postavy - a jak jsem se nově naučil, i za zvířata - musí tohle všechno dělat tvůrci filmu,“ dodává.
„Odměna za tento přístup je nicméně obrovská,“ dodává, a to zejména proto, že celá řada hvězd i vedlejších postav jeho filmu jsou bývalí obyvatelé zvířecích útulků, které režisér a renomovaný trenér zvířat Boone Narr objevili. Mezi hrdiny, které Narr adoptoval a vycvičil pro film, patří černobílý kocour, který ve filmu ztvárnil Taba Lazenbyho, dále ovčák v roli Diggse, dva ovčáci alternující v roli Sama, a čtyři velmi přítulné šedé kočky neznámého původu, které se střídaly v roli Catherine poté, co byly nalezeny v jedné kleci na kočičí výstavě v jižní Kalifornii.
„Fascinovalo mě, jak dobře je možné vést při natáčení kočky,“ říká režisér Peyton. „Kdybych já dal svoji kočku na vodítko, tak na mě bude jenom koukat. Boonovy kočky chodí na vodítku, na povel se zastaví, a jdou na svá místa. Původně jsem se docela obával, co od koček můžu čekat. Ale Boone mi řekl: ‘Kočka dokáže úplně to samé, jako pes.’ Já si na to říkal: ‘To určitě.’ Jenže je to naprostá pravda.“
„Další velké překvapení pro mě bylo vidět, jak byl jeden z psů představujících Biggse zklamaný vždycky ve chvíli, kdy se udělala přestávka v natáčení,“ popisuje další postřehy z natáčení Johnsen. „Jakmile jsme ho nevolali na plac, vypadal vyloženě smutně,“ dodává.
Narr a jeho tým pro film vycvičili zhruba 100 zvířat, a to pod bedlivým dohledem Americké ligy na ochranu zvířat a při dodržování pravidel, které jeho společnost Boone’s Animals for Hollywood pomáhala vytvářet.
Chris O’Donnell, jehož hrdina sdílí scény s Diggsem, připomíná staré pořekadlo, že se nikdy nemá pracovat s dětmi nebo se zvířaty, se slovy: „Můj první záběr byl s dítětem i se psem. Pes ve scéně přijde ke kolébce, přikryje dítě a odejde a já musím jen říct jednu větu. A tak si říkám: ‘Pes je skvělý’, ‘Dítě je skvělé’, takže jestliže se mi ten záběr nepodaří napoprvé, budu za blázna. Byl jsem docela pod tlakem!“
Tvůrce animatronických triků Dave Barclay, který se podílel již na filmu „Jako kočky a psi,“ považuje výtvory své práce za dubléry zvířecích herců, díky kterým je možné natočit i to, co je pro živá zvířata fyzicky nemožné. O loutce hrdiny Diggse tak říká: „Loutka měla pod hrudníkem otvor, takže jsem mohl ležet na zemi a prostrčit ruku až do její hlavy. Dokonce i v hlavě byly drátky ovládané loutkáři, kteří tak sice byli v záběru, ale později je odstranil náš digitální tým,“ vysvětluje Barclay.
Asi nejkomplexnějším výtvorem Dava Barclayho byla loutka pana Tinklese, kterou Barclay nazval „nejsofistikovanější animatronickou kočkou všech dob“. Barclay zde použil jím vynalezenou technologii nazvanou Outabody System, skládající se až z 80 dovnitř vložených vodičů a 76 kabelů spojujících obličej loutky s počítačovou klávesnicí umožňujících ovládaní výrazu loutky loutkařem prostřednictvím rukavice. Práci loutkaře Barclay přirovnává ke hře na hudební nástroj.
Paws, monstrum s kovovými zuby vymodelované jako mainská mývalí kočka, je jediné filmové zvíře vytvořené čistě animatronicky. Jeho animace je výsledkem práce celkem pěti loutkařů.
Jediný další hlavní hrdina, který neměl svého živého představitele, je upovídaný holub Seamus. „Ten byl vytvořen čistě počítačově z důvodu, že šlo o skvělého malého hrdinu dělajícího věci, které jednoduše holubi dělat nemohou,“ vysvětluje supervizor vizuálních efektů Randy Starr.
„V prvním filmu jsme měli scény, ve kterých jsme postavy vytvořili prostřednictvím počítačové grafiky, protože dělaly něco zvláštního, jako třeba bojová umění. Nový film má těchto scén ještě víc, je akčnější,“ dodává Starr.
Další změnou v novém filmu je i počet zvířat vyskytujících se současně v jedné scéně. Protože každé zvíře má svého trenéra a svůj specifický úkol v každé scéně, nesmí docházet k jakémukoli rozptylování.
Natáčení davových scén s frenetickými aktivitami, jaké probíhají třeba ve velitelství tajné služby PES, by bylo skoro nemožné. A tak se filmaři rozhodli natáčet jednotlivá zvířata pro určitou scénu každé zvlášť nebo po dvou a závěry poté následně spojit do jednoho. „Pokud v jedné scéně vidíte 20 nebo 30 psů, mohl záběr vzniknout spojením až 20 či 30 filmových pásů,“ vysvětluje Starr. „Tak třeba v úvodním záběru velitelství tajné služby PES jsme měli celkem 53 různých kusů filmu, které jsem později v počítači spojil do jednoho,“ dodává.
„Kameru jsme nastavili tak, že opakovala pořád dokola jeden a ten samý záběr,“ vysvětluje kameraman Steven Poster. „Nejdřív jsme natočili scénu s hlavními dvěma psími hrdiny a pak jsme do volných míst postupně vkládali další a další psí postavy. Natočit jeden záběr nám tak zabralo třeba celý den, ale stálo to za to, protože díky tomu se nám podařilo vytvořit záběr scény plných psů dělajících na různých místech různé věci,“říká kameraman.
Pokud to bylo jen trochu možné, Poster pracoval na dálku nebo z jeřábu, jednak aby ušetřil místo a jednak aby nenarušoval soustředění psů a jejich trenérů.
„Tam, kde sako s knoflíky opravdu znamená sako s knoflíky“.
Brad Peyton a autor scény Rusty Smith se shodli, že velitelství agentury PES musí zahrnovat velkou centrální plochu, která na první pohled ohromí diváky svoji hloubkou a energií. „Většina scény se nachází v jedné velké dále rozdělené části začínající hned za přístavem raketových aut,“ říká autor scény Smith.
Když Diggs poprvé dorazí s Butchem na místo, široký záběr pojme současně tělocvičnu, ve které psi trénují na šlapacích strojích, a koupelnu tvořenou požárními hydranty. Po otočení kamery spatříme laboratoř a nad ní kancelář Loua. Smith popisuje dekorace plné monitoru ve stylu americké vzdušné obrany: „Trochu retro a trochu odkazu na špionážní filmy současně se spoustou drobného originálního nábytku“.
S vědomím toho, jak kočky zbožňují malé chráněné skrývačky, Smith vytvořil i velení kočičí tajné organizace MŇAU, jehož design byl inspirován designem oblíbených kočičích domečků. To samozřejmě bylo obzvláště složité už jen kvůli velikosti a sférickému tvaru. „Při práci na téhle scéně se každý musel trochu přikrčit,“ směje se Smith. Současně bylo nutné zachovat dostatek přístupů pro loutkáře kdekoli to jen šlo. Tvůrci filmu si obzvláště užili vymýšlení kreativních nápadů, díky kterým bylo obě scény možné zaplnit předměty jako prodejní automaty nebo klávesnice uzpůsobené potřebám psů a koček.
Před natáčením jedné z nejnáročnějších scén pana Tinklese ve vězení vzal Smith režiséra Brada Peytona a scénáristy do Alcatrazu, aby tam získali pocit o jeho členění a atmosféře. Protože natáčení je v Alcatrazu zakázané, natočili filmaři exteriéry v Riverview nedaleko kanadského Vancouveru, které posloužilo jako náhrada zdí pevnosti zvenku. Interiér pevnosti pak byl natáčen ve studiu.
Co se týče kostýmů, i zde stáli filmaři před prací podobnou jako u každého jiného filmu, až na to, že hlavními hrdiny byli psi a kočky. Čtyřnohé hvězdy tak byly vybaveny celou řadou kostýmů, počínaje tričky či kravatami až po laboratorní obleky či motocyklistické vesty. Autor kostýmu Tish Monagan říká: „Škála kostýmu byla úžasná, počínaje seriózními obleky businessmanu až po šílené kostýmy Prohnané Kitty či miniaturního Hannibala Lectera“.
Protože všichni měli zájem o zachování co největšího pohodlí pro zvířata, radil se Monaghan s jejich trenéry a následně použil co nejvíce měkkých a pružných látek. „Chtěli jsme, aby jejich osobnosti zářily skrz jejich oblečení a ne naopak, aby jejich kostýmy jejich osobnosti ubíjely,“ vysvětluje Monaghan.
Kdekoli ve filmu uvidíme svět, ve kterém mohou kočky a psi být sami sebou a kde mohou odhodit své mazlíčkovské masky, snažil se Peyton, aby jejich svět vypadal tak, jako by si ho navrhli a vybudovali sami. Pokud naopak jsou v našem světě, musejí se přizpůsobit lidským měřítkům a očekáváním, byt samozřejmě s výhradou, že se toho děje podstatně víc, než o čem víme s našimi omezenými smysly a perspektivou.
„Naším novým filmem jsme chtěli prohloubit mytologii vytvořenou poprvé v prvním filmu ‘Jako kočky a psi’ o světě agentů a intrik a dramat odehrávajících se mezi mazlíčky, kterým tak věříme, v době, kdy si myslíme, že si zdřímli,“ říká režisér. „Ale není nutné vidět první díl, abyste u našeho filmu byli v obraze. Film ‘Jako kočky a psi: Pomsta prohnané Kitty’ obstojí jako dobrodružný film i sám o sobě.
Jak Andrew Lazar říká: „Film lze také vykládat jako impuls těm, kdo sdílejí své životy s kočkami a psy, aby se ještě jednou zamysleli nad tím, co jejich mazlíčci dělají v době, kdy páníček není nablízku“.
Postavy a obsazení
• Nick Nolte - Butch (Anatolský pastevecký pes), starší polní agent, známý z minulého dílu
• James Marsden - Diggs (Německý ovčák), bývalý policejní pes, trochu hyperaktivní a neposlušný
• Neil Patrick Harris - Lou (Bígl), kdysi psí agent nyní velitel organizace, známý z minulého dílu
• Christina Applegate - Catherine (Ruská modrá kočka), agentka MEOWS se smrtelnou fóbií z vody
• Katt Williams - Seamus (Holub), velký strašpitel
• Sean Hayes - Zvoneček (Perská kočka), šílený génius, jedna z velmi nebezpečných koček
• Bette Midler - Kitty (Sphynx), zhrzená kočka toužící ovládnout svět, bývalá agentka MEOWS
• Joe Pantoliano - Peek (Čínský chocholatý pes), velitel tajných operací, známý z minulého dílu
• Michael Clarke Duncan - Sam (Staroanglický ovčák), bláznivý kamarádský agent, známý z minulého dílu
• Wallace Shawn - Calico (Exotická kočka), nepříliš inteligentní Kittin prostředník a bývalý Zvonečkův pomocník, známý z minulého dílu
• Roger Moore - Tab Lazeby (Kočka domácí), šéf MEOWS (česky někdy MNJAU) obdoby SIS
• Phil LaMarr - Tlapa (Mainská mývalí kočka), android a pomocník Kitty
• Michael Beattie - Angus MacDougall (Garfield), skotský kočičí zabiják
• Jeff Bennett - Duncan MacDougall (Garfield), skotský kočičí zabiják
• Jack McBrayer - Magický Chuck, Kittin bláznivý majitel
• Chris O'Donnell - Shane Larson, Diggsův milující páníček a policista
• Kiernan Shipka - holčička, na kterou pořád agenti narážejí
Ocenění
Golden Raspberry Awards (Razzies)
2010 - Nejhorší využití 3D, až z toho bolí oči. (nominace)
DABING
V českém znění: Petr Rychlý - James Marsden (Diggs), Ota Jirák - Nick Nolte (Butch), Nikola Votočková - Christina Applegate (Catherine), Tomáš Juřička - Katt Williams (Seamus), Tereza Bebarová - Bette Midler (Prohnaná Kitty), Libor Hruška - Neil Patrick Harris (Lou), Pavel Soukup - Sean Hayes (Pan Zvoneček), Martin Sobotka - Chris O'Donnell, (Shane), Tomáš Racek - Wallace Shawn (Calico), Matěj Hádek - Roger Moore (Tab Lazenby), Svatopluk Schuller - Joe Pantoliano (Peek), Vladimír Kudla - Michael Clarke Duncan (Sam), Filip Jančík - Jack McBrayer (Juck), Tomáš Borůvka - Fred Armisen (Friedrich), Michal Holán, Bohdan Tůma, Libor Bouček, Jana Páleníčková, Martina Kechnerová, Hana Talpová, Pavel Šrom, Ladislav Cigánek, Aneta Talpová, Ludvík Král
Překlad: Zbyněk Ryba
Dialogy: Klára Motyčková
Produkce: Evelyna Vrbová
Zvuk: Filip Mošner
Mix zvuku: Marek Musil - Studio Virtual
Režie: Alice Hurychová
Vyrobilo: LS Productions dabing 2010
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 12.8.2010 Warner Bros. CZ
Premiéra USA: 30.7.2010 Warner Bros. US
Premiéra Austrálie: 16.9.2010 Village Roadshow AU
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 29.11.2010 (DVD) Magicbox
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 29.11.2010 Magicbox
Poprvé na DVD: 1.12.2010 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 1.12.2010 Magic Box
Tržby v ČR - Kč 11 038 898
Tržby celkem - $ 112 483 764
Návštěvnost v ČR 75 753
Náklady (Rozpočet) - $ 85 000 000
FILMY V SÉRII
Jako kočky a psi gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0174/
USA, Rodinný / Dobrodružný / Komedie, 2001
Režie: Lawrence Guterman, Hrají: Jeff Goldblum, Elizabeth Perkins
Jako kočky a psi: Pomsta prohnané Kitty gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0175/
USA / Austrálie, Komedie / Rodinný / Dobrodružný, 2010
Režie: Brad Peyton, Hrají: Neil Patrick Harris, Chris O'Donnell
Cats & Dogs 3: Paws Unite
USA, Akční / Komedie / Rodinný, 2020
Režie: Sean McNamara, Hrají: Sarah Giles, Max Greenfield
USA, Akční / Komedie / Rodinný, 2020
Režie: Sean McNamara, Hrají: Sarah Giles, Max Greenfield
Tvůrci a herci
Brad Peyton (Režie), Polly Johnsen (Produkce), Andrew Lazar (Produkce), Christopher Lennertz (Hudba), Steven Poster (Kamera), Julie Rogers (Střih), Kristy Carlson (Casting), Rusty Smith (Scénografie), Tish Monaghan (Kostýmy), Jeffrey Perkins (Zvuk), John T. Reitz (Zvuk), Gregg Rudloff (Zvuk), Steve Pederson ( Zvuk), Jacky Wilkinson (Masky), Ron J. Friedman (Scénář), Steve Bencich (Scénář), Neil Patrick Harris (Herec), Chris O'Donnell (Herec), James Marsden (Herec), Michael Clarke Duncan (Herec), Christina Applegate (Herec), Joe Pantoliano (Herec), Sean Hayes (Herec), Nick Nolte (Herec), Roger Moore (Herec), Bette Midler (Herec), Paul Rodriguez (Herec), Jack McBrayer (Herec), Carlos Alazraqui (Herec), Rick D. Wasserman (Herec), Kiernan Shipka (Herec)
2010/79/USA, Austrálie/Komedie, Rodinný, Dobrodružný
Zajímavost k filmu
- Jméno kočky Kitty Galore je připomínkou "bondovky" Goldfinger (1962), kde se bondgirl jmenovala Pussy Galore (Honor Blackman). Šéf kočičí tajné služby se jmenuje Lazenby po představiteli agenta 007 Georgi Lazenbym.
- Je možné všimnout si, že bílý kocour Zvoneček má na obličeji masku Hanibala Lectera.
- Chris O'Donnell (Shane) a Sean Hayes (Mr. Tinkles) sa obaja narodili 26.6.1970.
- Veliká kočka jménem Tlapa "Paws",je díky své roli a kovovým zubům (jedinou viditelnou kovou částí, než se prozradí, že je robot) parodií na padoucha Zuba "Jaws" (Richard Kiel) z filmů o agentovi 007 Jamesi Bondovi (Špion, který mě miloval (1977) a Moonraker (1979)). Oba jsou vysocí a zavalití s kovovými zuby stejného tvaru.
- Je možné všimnout si, že bílý kocour Zvoneček má na obličeji masku Hanibala Lectera.
- Chris O'Donnell (Shane) a Sean Hayes (Mr. Tinkles) sa obaja narodili 26.6.1970.
- Veliká kočka jménem Tlapa "Paws",je díky své roli a kovovým zubům (jedinou viditelnou kovou částí, než se prozradí, že je robot) parodií na padoucha Zuba "Jaws" (Richard Kiel) z filmů o agentovi 007 Jamesi Bondovi (Špion, který mě miloval (1977) a Moonraker (1979)). Oba jsou vysocí a zavalití s kovovými zuby stejného tvaru.
Odkazy
Hrají:
Neil Patrick Harris, Chris O'Donnell, James Marsden, Michael Clarke Duncan, Christina Applegate, Joe Pantoliano, Sean Hayes, Nick Nolte, Roger Moore, Bette Midler, Paul Rodriguez, Jack McBrayer, Carlos Alazraqui, Rick D. Wasserman, Kiernan Shipka, Bonnie Cahoon, Rondel Reynoldson, Malcolm Stewart, Mark Burgess, Karen Strassman, Amitai Marmorstein, Christopher Lee Parson, Michael Beattie