Aladin / Aladdin (2019/128/USA/Dobrodružný, Komedie, Rodinný, Fantasy, Muzikál, Romantický) 71%

28.11.2022 16:51
JEDNOU VĚTOU
„Aladin je vzrušující příběh o okouzlujícím pouličním zlodějíčkovi Aladinovi, kurážné a cílevědomé princezně Jasmíně a džinovi, který je dost možná klíčem k jejich budoucnosti."

OBSAH
Příběh nás zavádí do pestrého prostředí arabského města Agrabah, kde ovšem není život zrovna dvakrát jednoduchý. Aspoň pro chudého Aladina (Mena Massoud), který nemá stálé zázemí a potuluje se uličkami města. Jednoho dne se setká s princeznou Jasmínou (Naomi Scott), která se vypravila na průzkum. Od onoho okamžiku již Aladinův život nikdy nebude stejný a čeká na něj spousta dobrodružství... Tím nejmenším nakonec bude setkání s džinem (Will Smith) schopným splnit Aladinovi tři přání.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nová filmová doba a s ním i nové digitální publikum zákonitě potřebuje k životu nové moderní zpracování Aladina. Zpracování, které hýří barvami takovým způsobem, že se podle něj dá vybírat nová televize. Hodně lidí této pohádce natolik podlehlo, že začalo otvírat jednu láhev za druhou až místo setkání z Ginem se setkali s protialkoholní. Tady k otevření láhve vybízí zejména první část filmu, která nás seznamuje s hlavním hrdinou, princeznou, sultánem, hajzlem, opičkou a je to tak trošku nuda i když otvírací honička při který si hlavní hrdina zpívá není úplně marná. To podstatný se začně dít až s vypuštěním modrýho Will Smitha. Jeden efekt stíhá druhý, nápady se nešteří, někdy mě to až přijde až digitálně přehuštěný, ale oči maj pořád co sledovat. Samotný příběh taky začne mít větší spád, když se do příběhu s větší vervou přihlasí zlo, aby se pokusilo o souboj s dobrem a láskou. Když bych přemýšlel o tom co si kdo z filmu veme, tak u dětí je to jasný, je to prostě moderní pohádka s ambicí pobavit i dospělé. My starší kluci jsme v pohodě, máme tam hnědookou Naomi Scott a to nám bohatě stačí k tomu aby jsme nelitovali peněz, děti tam maj krom pohádek i zvířatka a samozřejmě romantická linie pro holky rovněž nechybí. Jak je to s hlavním hrdinou neumím říct Mena Massoud měl na mě moc velkou pusu i oči. Na své si přijdou rozhodně milovníci karnevalů, protože příchod Aliho do města hýří barvy, tancem, zvířaty, lidmi, prostě pompéznost osobně.Will Smith po delší době na českým plátně nového Aladina táhne, což je především díky digitálnímu pojetí Gina a jeho kouzel- těch především (což nemyslím vůbec zle ). Na to jak jsem se toho bál a čekal že mě kýč dobije pod sedačku jsem byl velmi mile překvapen, že se dá udělat v dnešní době pohádka jejiž sledování se nemění v horor. Někde na hranici mezi 3 - 4 * (Enšpígl) 4*

Disney to seká jak Baťa cvičky, ale s plnokrevnými filmy, takovými, které oslovují mně, to nemá nic společného. Tohle je prostě CGI leporelo, únavný, blbý, stojící ve výloze vedle hambáče z McDonaldu a kuřecích stripsů z KFC. Tovární výrobek na zakázku, ale čisté řemeslo ani omylem. Jeho úspěch je pro Myšáka určitě signálem, že nás tímhle digibordelem bude oblažovat i nadále, ale já už u toho nebudu. Umělecké výpovědi, stejně jako středně-rozpočtové autorsky ambiciózní snímky jdou do prdele, ty se v kinech nezaplatí, Disney si nás koupí všechny. Čest vzácným vyjímkám, které vyškemrají velké peníze, a přitom nemusí nic slevovat ze svých autorských vizí (Villeneuve, Nolan, Fincher a další). (Lima) 2*

Byl jsem to já, kdo nejhlasitěji namítal, že právě Aladin hranou adaptaci nepotřebuje, protože už ve své kreslené předloze dokáže být etalonem dobrodružného žánru. Ritchieho režie ale podle očekávání dělá z honiček na tržišti či koberci efektně vzrušující podívanou, pouto hlavního hrdiny s dokonalou Jasmínou (Naomi Scott je nejúžasnější princezna a chci ji teď vidět pokud možno všude, děkuji) na pohádkové poměry perfektně uvěřitelné a přidané vedlejší linky s Jafarovou motivací nebo dech beroucí písni Speechless dělají z prince Aliho nejen skvělý letní blockbuster, ale po pro mě nedostižné Krásce a zvířeti i nejlepší hranou disneyovku. (novoten) 5*

VELKÁ RECENZE
Když Guy Ritchie kývl na nabídku natočit Aladina, měl jsem radost. Ne kvůli tomu, že bych se na novou hranou disneyovku tak moc těšil, ale dalo se předpokládat, že se z téhle pohádky vyklube hit a ten Ritchie potřebuje jako sůl. Jeho poslední dva velké filmy Krycí jméno U.N.C.L.E. a Král Artuš: Legenda o meči byly komerční propadáky a já už jsem se o jeho kariéru začal trošku bát. Jak moc úspěšný Aladin bude, to zjistíme za pár dní. Jak moc je dobrý, to víme už dnes.
Pokud už jste sjeli na číselné hodnocení, asi jste z toho vydedukovali, že jsem z kina odcházel vcelku spokojený a dovolím si tvrdit, že Aladin jen tak někoho nezklame. Ale zároveň je docela malá šance, že by vyloženě uchvátil. Guy Ritchie odvedl v rámci možností hodně dobrou práci, na druhou stranu faktem zůstává, že u Disneyho těch možností u podobných projektů režisérům moc nedávají. Ritchie měl natočit hranou verzi slavného animáku, která by vypadala podobně jako originál a pokud možno by to mělo i podobně fungovat. Žádné velké změny, žádné velké experimenty, žádné zásadní novinky. Ritchie tohle všechno zvládl na výbornou, je však otázka, jestli to chcete vidět.
Ono jde ve výsledku opravdu o skoro stejný film jako před lety, jen není hraný a není v něm Robin Williams. Pokud se ovšem přizpůsobíte faktu, že vás tady nic nového nečeká, je výsledek vlastně docela fajn. Příběh ideálně kombinuje dobrodružství pro kluky, romantiku pro holky, fajn písničky a velkolepou výpravu. Pokud měl režisér za úkol natočit poslat do kin epickou rodinnou podívanou pro celou rodinu (a to měl), odvedl dobrou práci.
Aladin skutečně vypadá pompézně v každém záběru. Kostýmy září barvami, arabské město je plné špinavých uliček i obřích paláců a s hudebními a s tanečními scénami si tvůrci hodně vyhráli. Aladin dovede vizuálně strhnout, takže nakonec ani moc nevadí, že příběh o mladém zlodějíčkovi, kouzelné lampě s Džinem, krásné princezně a třech přáních znáte. Ritchie pádí dopředu a pořád je na co koukat a čím se kochat. Někdy je to až kontraproduktivní, protože třeba úvodní akci, která se míchá s písničkou, nakonec není úplně snadné usledovat. Popravdě bez většiny písniček bych se celkem obešel a i díky nim má Aladin přes dvě hodiny, což může být u pohádky problém, na druhou stranu rozumím tomu, že bez nich by to nešlo. A že v původním znění by možná fungovaly lépe než v dabingu.
Film naštěstí nestojí jen na skvělém vizuálu, ale i na hercích, kteří odvádí do jednoho výtečnou práci. Neznámý Mena Massoud je jako Aladin hodně velký sympaťák, Naomi Scott je zase princeznovsky krásná, hlavními hvězdami jsou ovšem Marwan Kenzari a Will Smith, z jehož ztvárnění Džina byla spousta fanoušků docela nervózní. Kenzarimu jde záporák zatraceně dobře, ale až momenty, kdy mu regulérně hrábne a začne si užívat nově nabyté kouzelné moci, si viditelně užívá. Smith – ten mimochodem vypadá podstatně lépe než v trailerech – se zase nesnaží zakrývat, že se pokouší jít ve stopách Robina Williamse. A dělá to velmi úspěšně. Ritchie neměl nikdy problémy s tím, aby si uhlídal rychlé stříhání, dialogové přestřelky mezi hrdiny a aby obyčejná scéna, v níž dva lidé sedí a povídají si, vypadala jako akční film. On a Smith dávají Džinovi neskutečnou energii a jeho hraná verze se co do zábavnosti bez problému vyrovná animovanému originálu.
Vyloženě jsem tedy nic nehanil, takže proč není hodnocení vyšší? Jednoduše proto, že Aladin tak strašně očividně sází na jistotu a jeho tvůrci se musí zuby nehty držet stylu originálu. Ritchie to dělá velmi dobře a třeba ze srovnání s nedávným Dumbem vyjde jeho novinka jako naprosto fenomenální podívaná, ale přeci jenom se až příliš často dostaví trošku nepříjemný pocit, že se tu až moc hraje na jistotu. Celkově jde ovšem tak jako tak o povedený rodinný film pro všechny generace, znalce animáku nebo diváky, kteří se s Aladinem setkají poprvé. Kouká se na to velmi příjemně.

Ocenění:
The Saturn Awards
2019 - Michael Wilkinson (Nejlepší kostýmy)
2019 - Nejlepší fantasy (nominace)
2019 - Guy Ritchie (Nejlepší režie) (nominace)
2019 - Will Smith (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
2019 - Naomi Scott (Nejlepší herečka ve vedlejší roli) (nominace)
2019 - Alan Menken (Nejlepší hudba) (nominace)
2019 - James Herbert (Nejlepší střih) (nominace)
2019 - Gemma Jackson (Nejlepší scénografie) (nominace)
2019 - Nejlepší speciální efekty (nominace)

Golden Raspberry Awards (Razzies)
2019 - Will Smith (Malinová cena vykoupení) (nominace)

DABING
1.DABING (Kino)
V českém znění: Dalibor Gondík - Will Smith (Džin), Petr Ryšavý - Mena Massoud (Aladin), Nina Horáková - Naomi Scott (Jasmína), Jan Dolanský - Marwan Kenzari (Jafar), Miloslav Mejzlík - Navid Negahban (Sultán), Tereza Martinková - Nasim Pedrad (Dalia), Ondřej Sokol - Billy Magnussen (princ Anders), Jan Šrámek - Jordan A. Nash (Omar), Mariana Franclová - Taliyah Blair (Lian), Ernesto Čekan - Amir Boutrous (Jamal), Jan Vondráček - Numan Acar (Hakim), Zbyšek Horák - Frank Welker (Jeskyně), Ondřej Lážnovský - Alan Tudyk (Iago), Radka Stupková - Nina Wadia (Zulla), Václav Knop - Stefan Kalipha (Imám), Michal Michálek - Daham Kandanarrachchi (Jafarův přisluhovač), Ondřej Izdný, Jiří Valšuba, Martin Zahálka, Jana Stryková, Jan Šrámek, Michal Gulyáš
Zpěv: Dalibor Gondík - Will Smith (Džin), Petr Ryšavý - Mena Massoud (Aladin), Martina Placrová - Naomi Scott (Jasmína), Linda Finková, Lucie Novotná, Naďa Wepperová, David Holý, Jaromír Holub, Štěpán Piller, Radek Seidl
Překlad: Petra Procházková
Dialogy: Jiří Sádek
Texty písní: Pavel Cmíral
Produkce: Barbora Ježková, Michaela Sommerová
Zvuk: Martin Večeřa
Hudební režie a režie: Ondřej Izdný
Kreativní dohled nad českou verzí: Magdalena Dziemidowicz
Výsledný mix: Shepperton International
Producent české verze: Disney Character Voices International, Inc.
Pro Walt Disney Pictures vyrobilo Studio Virtual® - 2019

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 23.5.2019 Falcon
Premiéra USA: 24.5.2019 Walt Disney US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 20.9.2019
Poprvé na DVD: 25.9.2019 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 25.9.2019 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 21 292 239
Tržby celkem - $ 1 050 693 953
Návštěvnost v ČR 146 443
Náklady (Rozpočet) - $ 183 000 000
 
Tvůrci a herci
Guy Ritchie (Režie), Jonathan Eirich (Produkce), Dan Lin (Produkce), Alan Menken (Hudba), Alan Stewart (Kamera), James Herbert (Střih), Salah Benchegra (Casting), Lucinda Syson (Casting), Gemma Jackson (Scénografie), Michael Wilkinson (Kostýmy), John August (Scénář), Guy Ritchie (Scénář), Will Smith (Herec), Mena Massoud  (Herec), Naomi Scott  (Herec), Marwan Kenzari  (Herec), Navid Negahban  (Herec), Billy Magnussen  (Herec), Nasim Pedrad  (Herec), Numan Acar  (Herec), Alan Tudyk  (Herec), Frank Welker  (Herec), Jordan A. Nash  (Herec), Jamal Sims  (Herec), Nina Wadia  (Herec), Stefan Kalipha  (Herec), Joey Ansah  (Herec), Will Blagrove  (Herec), Kamil Lemieszewski  (Herec), Amer Chadha-Patel  (Herec)
 
2019/128/USA/Dobrodružný, Komedie, Rodinný, Fantasy, Muzikál, Romantický
 
Zajímavost k filmu
- Když Jasmína (Naomi Scott) začne hrát na Sitaru v Aladdnově příbytku, Aladin (Mena Massoud) píseň hned pozná a řekne jí, že tuhle píšeň mu hrála jeho zesnulá matka, když byl ještě kluk. To samé řekne Jasmína Aladdinovi. V původním filmu Aladin (1992) zachrání Jasmínu před useknutí ruky tím, že obchodníkovi řekne, že je to jeho sestra a je trochu bláznivá. Tím vznikla spekulace, že mohou být sourozenci.
- Během písně „Prince Ali“ je scéna, kde je džin (Will Smith) oblečen jako tanečnice, což Will Smith zvládnul již ve snímku Wild Wild West (1999).
- Ve scéně, kdy se Aladin (Mena Massoud) plíží do paláce, dělá přesné pohyby, které jsou typické pro hru „Prince of Persia“.
- Na začátku písně „Friend Like Me“ dostane Abu cymbály, což je odkaz na původní film Aladin (1992), kde byl na chvíli proměněn v hračku – opici s cymbály.
- Když džin (Will Smith) vyrobí první kostým pro Aladina (Mena Massoud) a zahodí nůžky, můžeme slyšet známý „Wilhelm scream“.
- Když kobereček staví venku hrad z písku, jedná se o typický hrad, který symbolizuje studio Disney.
- Vizuální efekty se vyráběly i v pražském postprodukčním studiu MagicLab.
- Celosvětová premiéra proběhla 8. května 2019 v Paříži.
- Maskérka a vlásenkářka Christine Blundell vytvořila paruku, plnovous a knír, které nosí Navid Negahban v roli sultána. Jednotlivé součásti masky, které byly nabarveny tak, aby odpovídaly reálné barvě jeho vlasů, pečlivě doplňovaly jeho skutečné vlasy. Aplikace masky zabrala každý den 45 minut. (Zdroj: Falcon)
- Aladdinův společník Abu je sice kompletně digitální, ale inspiruje se podobou opice malpy kapucínské.
- Vedoucí týmu vizuálních efektů Chas Jarrett vybudoval hydraulickou platformu se šesti osami pohybu, kterou využil pro natáčení sekvence „A Whole New World“ s létajícím kobercem. Zařízení, na kterém Mena Massoud s Naomi Scott seděli, bylo ovládáno ručním vstupním zařízením a pohybovalo se nahoru a dolů a ze strany na stranu před zeleným plátnem s předtočenými záběry pozadí.
- Při natáčení snímku Aladin byly využity prakticky všechny druhy vizuálních efektů včetně animace postav, performance capture, rozšíření dekorací, digitální prostředí a simulace efektů.
- Jeskyně zázraků byla vytvořena prostřednictvím kombinace klasických dekorací a vizuálních efektů. Rozsáhlé interiéry jeskyně byly vybudovány v ateliérech Longcross a zahrnovaly obří lví hlavu u vchodu do jeskyně a útvary z umělého kamene pokryté šperky a nejrůznějšími poklady. Dekoratérka Tina Jones získala šperky z celého regionu, protože jsou barevné, třpytivé a krásné. Některé z nich byly zality do gumy a rozmístěny po podlaze jeskyně tak, aby se zde mohli herci i členové štábu bez problémů pohybovat.
- Rozměry postele v Jasmínině (Naomi Scott) ložnici byly zdvojnásobeny, aby se do ní vešla princezna i se svým tygrem Rajou. Pokrývka postele byla ručně vyšita v Pákistánu, aby odkazovala na království Jasmíniny zesnulé matky, Šehrabad, které se inspirovalo jižní Asií.
- Jasmínina (Naomi Scott) ložnice v paláci naznačuje inteligenci a vnitřní sílu této postavy. Dekorace zahrnují knihy, mapy, okázalé tapiserie a další umělecká díla, která princezna získala.
- Tým vizuálních efektů vytvořil celkem 40 minut animací a předběžných vizualizací hudebního čísla „Prince Ali“, aby měl tvůrčí tým lepší představu o rozsahu choreografie, kterou si celá sekvence vyžádá.
- Kameraman Alan Stewart použil při natáčení velkolepé sekvence „Prince Ali“ celkem sedm kamer, aby ji mohl zaznamenat v odpovídajícím rozsahu. V případě sekvence „One Jump Ahead“ připevnil Stewart kameru GoPro přímo k pasu Meny Massouda, aby mohl sekvenci, při které Aladdin běží a skáče úzkými uličkami a po střechách, natočit přímo z Aladdinova pohledu.
- Devítimetrový květinový velbloud, na kterém Aladdin (jako princ Ali z Ababwy) přijíždí do paláce byl vytvořen z celkem 37 tisíc květů a byl umístěn na kovové kostře s koly. Týmu 15 výtvarníků trvala jeho výroba celkem tři týdny.
- Hudební sekvence „Prince Ali“ je nejrozsáhlejší hudební scénou filmu a podílelo se na ní 250 tanečníků a tanečnic a více než 200 statistů. Kostymér Michael Wilkinson se svým týmem vytvořil jen pro tyto statisty zcela od základu přes 200 kostýmů.
- Královský dvůr v Agrabah, stánky na tržišti, úzké uličky a stísněné střechy byly navrženy tak, aby vyhovovaly komplexní choreografii a kaskadérským scénám, které jsou součástí hudebních sekvencí se skladbami „One Jump Ahead“ a „Prince Ali“.
 
 
Odkazy