Na západní frontě klid / Im Westen nichts Neues (2022/148/Německo, USA/Válečný, Akční, Drama) 81%

13.11.2022 23:38
JEDNOU VĚTOU
„Sotva sedmnáctiletý Paul jde za první světové války bojovat na západní frontu. Naverbovat se nechal s nadšením, to se ale v brutální realitě zákopů rychle vytrácí."

OBSAH
Protiválečný román „Na západní frontě klid“ od Ericha Maria Remarquea z roku 1928 je jedním z klasických děl světové literatury. Příběh mladého vojáka, který musí čelit hrůzám první světové války a jehož pohled je nám podáván přímo z první ruky, můžeme tentokrát sledovat z pohledu německé perspektivy.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Jasný letošní vítěz napoli válečných filmů, ale za mne i lepší film než 1917 a Dunkirk ( Hacksaw Ridge mám však v srdci o něco výše). Předlohu ani originál jsem nečetl, jen vím, že jde o adaptaci literární klasiky od Remarqa a myslím, že film obstál na výbornou ve všech směrech. Film už od úvodu nás vtrhne do dění samotné války, což velmi oceňuji, žádné hodinové seznamování s postavami před válkou se zde naštěstí nekoná, vše se děje za pochodu a díky tomu má film i slušné tempo a nepřestává nudit. Edward Berger má řemeslo v paži, technicky jde o slušný spektákl, kde se podařila i epická hudba, která skvěle přidávala na atmosféře i napětí. Postavy sice k srdci moc nepřirostly, až na hlavního hrdinu, takže emocionálně mě to tolik nezasáhlo, byť smutné to místy skutečně je. Přišlo mi zajímavé sledovat válečný film z pohledu němců, většinou to bývá naopak, takže i tímhle je film rozhodně netradiční. Bavily mě scény s Generálem, který si to tu rval pro sebe ( Finální proslov skvělý) a zaujalo i vyjednávání o příměří ve vlaku. Akčních scén tu sice není moc, takové vyloženě epičtější bitvy tu jsou jen tři, ale jelikož se většinu času film odehrává v battlefieldu, tak mi to nevadilo. Vrcholem je sekvence ve středě filmu, kde na scénu nastoupí tanky a plamenomety, tam šla cítit pravá beznaděj a hrůza z války, opravdu nepříjemné. Co se týká Gore, tak toho tu taky není moc, ale na pár brutálnějších záběrů dojde ( přejetí tankem asi nejvíc utkví v paměti), takže za mne opravdu velká spokojenost a řekl bych, že pro mne nejlepší válečný film z 1. Světové. Tady se určitě oscary uloví a Sláva pro Netflix. 8.5/10. (EvilPhoEniX) 5*

Jediné, na co se ptám celé Na západní frontě klid, je, proč adaptují Na západní frontě klid, když tu předlohu vůbec nevyužívají a točí úplně jiný film z první světové války. Já jsem obecně velmi anti-věrnost předlohám člověk, jenže zatímco mi dává smysl třeba osadit populární fantasy svět komerčně vděčnějším příběhem, film z první světové jde natočit kdykoliv, tak proč si vybrat konkrétní předlohu, a pak jí ignorovat? To je jako ta značka nějak komerčně vděčná? To je síla brand recognition tak velká? Je někde fanklub, který na to čeká? I když je fakt, že kdyby byl ten film dobrý, asi bych se neptal. Jenže je to bohužel mišmaš válečných klišé, která opouští úhel pohledu a témata předlohy, aby byla o... o čem vlastně? (xxmartinxx) 2*

Divím se, že po tak kvalitně po technické stránce se tento film nedostal do kin, když tam posílají veškeré ptákoviny viz poslední nevydařený Halloween apod. No nic, tak jsem si to doma užil na netflixu a výsledek? No, rozhodně jsem čekal trochu po tak nadšených prvních reakcích trochu víc, ale nehodlám to hlouběji kritizovat. Akční scénky ze zákopů byly opravdu skvělé, jak po technické stránce, tak i po nekompromisní surovosti, krve a všeho ostatního co chtě nechtě do téhle válečné tématiky prostě patří. I herci mě bavily, jen ta dramatická linie nepůsobilo v každé scéně přesvědčivě. Navíc je to někdy dost zdlouhavé. U tohoto žánru je cca 150 min naprosto normální, ale zde se tempo filmu trochu vleklo. Zejména poslední hodina. Závěr je takový useknutý, ale ok, víc much bych v tom nehledal. Hodně lidí to srovnává s filmem 1917, který mě bavil teda o dost víc, už jen lepší atmosférou. Zde tedy byly brutálnější a reálnější scénky z boje. Takže na mě to až tak úchvatně nezapůsobilo, ale na druhou stranu s filmem nemám problém, kvalita to určitě je. (mzss1) 3*

VELKÁ RECENZE
Protiválečný román Na západní frontě klid z roku 1929 vysloužil jeho autorovi Erichovi Mariovi Remarqueovi nominaci na Nobelovou cenu za mír, ihned rok poté došlo na filmovou adaptaci v režii Lewise Milesteona, která získala Oscara za nejlepší film. I druhá adaptace z roku 1979 byla americkou produkcí, teprve třetí filmová adaptace se ovšem vrací ke kořenům a jedná se o německou produkci, kdy se nové adaptace Na západní frontě klid chopil Edward Berger, kdy je především i díky aktuální situaci ideální, že se příběh s protiválečným poselstvím dočkává nové adaptace. Už samotné propagační materiály navíc přislíbili, že samotná nová filmová adaptace bude velmi drsnou a nepříjemnou sondou do první řady 1. světové války, kdy se patriotické ideály tváří v tvář s krutou realitou velmi rychle rozplynou. Jeden z nejsilnějších románů v historii literatury se dočkal další bravurní adaptace, která navíc pod Bergerovým uchopením přidává nadstavbu a sám Berger servíruje epický náhled do zákulisí německé armády za 1. světové války, kdy primární snaha většiny vrchních generálů netkví v rychlém dosažení míru, ale ve snaze hrdě protivníky ponížit za libovolnou cenu nevinných životů. Bergerova adaptace je v tomto ohledu velmi nepříjemná a v jeho podání se poukazuje, že primárním problémem válečného konfliktu nejsou vojáci na poli, ale loutkáři tahající za nitky. Daniel Brühl je tu poté v Matthiase Erzbegera usilujícího o vyjednání míru vynikající a předvádí další ze svých silných výkonů.  Nová adaptace Na západní frontě klid sice nesází pouze na pohled jednotlivce, přesto zůstávají duch a poselství románu bez problémů zachované.  Paul Bäumer v podání Felixe Kammerera je pořád primární postavou příběhu a neznámý Kammerer působí jako castingová trefa do černého. Právě i díky němu tolik funguje postupný rozpad duše Paula během válečného konfliktu, kdy přichází o přátelé, sám může libovolný přijít o život a je svědkem jatek, které nejde popsat slovy, kdy Kammerer sám dokáže prodat strach a prodat charakter naivního chlapce, který se do válečných řad dostal omylem skrze svou naivitu. Remarqueův román měl sílu v tom, že na samotných stránkách dokázal pouhým popisem vyvolat mrazivost a popsat nepříjemné události. V audiovizuální formě poté Na západní frontě klid pochopitelně zobrazuje nepříjemné momenty, které dokážou být nepříjemné i díky kameře Jamese Frienda, která se nebojí být přímým svědkem nejbrutálnějších momentů. V mnoha momentech se dá vlastně říci, že zhruba takhle si šlo jisté momenty z knih představit ve filmové podobě. Mnoha masivních válečných sekvencí, které v jistých momentech vyvolají pocit, že zhruba takhle by Na západní frontě klid realizoval třeba Steven Spielberg nebo Christopher Nolan. Je to epická podívaná, kterou by bylo hřích nevidět na velkém plátně plátně a je proto škoda, že to díky uvedení na Netflixu není možné (lidé s domácím kinem mají alespoň krapet výhodu). Soundtrack Volkera Bertelmanna AKA Hauschky poté jako doprovod k těmto mrazivým výjevům sedí naprosto skvěle a celé nepříjemné atmosféře po celou dobu jen přispívá. Jen je vlastně škoda, že se člověk přeci jen nezbaví dojmu, že Berger mohl zajít ještě o krapet dál, nejen skrze ještě drsnější vyobrazení, ale občas i skrze výraznější autorské vedení. Samotné válečné výjevy jsou solidní, žádný z nich ovšem po nemá například na Vylodění v Normandii v Zachraňte vojína Ryana či běh přes bitevní pole v 1917 v režii Sama Mendese. Právě Mendesova válečná paráda sázela nejen na hraní si na odehrávání se v jednom táhlém záběru, ale v závěru dokázala i více řezat do masa a to i přes fakt, že se na rozdíl od Bergerova Na západní frontě klid v rámci vyobrazení brutality držela zkrátka. Na západní frontě klid může sázet na nepříjemnost a syrovost, přeci jen mu ovšem chybí menší finální tah na branku. Bergerova Na západní frontě klid stojí především na Paulovi, Erzbergerovi a komplexní postavě Stanislause Katczinskyho v bravurním podání Alberta Schucha, kdy je Katczinsky nejlepší postavou původního románu a Bergerův film mu nedělá medvědí službu. I skrze to u Na západní frontě klid vládne pocit, že opět na Netflix dorazil film, kdy jeho existence není úplně zbytečná a peníze tentokrát šli správným směrem a nepůsobí utopeně. Ve finále jen zůstane závist vůči německým sousedům, kteří si tuhle podívanou mohli vychutnat na velkém plátně. Málokterý film na streamu totiž dokáže vyvolat pocit, že by měl spíše nejdřív zazářit na filmovém plátně. K nové adaptaci Na západní frontě klid jde mít výhrady, v součtu to jsou ovšem jen drobné vady na kráse, které poutavost této podívané neshazují. Němci se pravděpodobně s Na západní frontě klid dostanou do užšího výběru na Oscarech v kategorii Nejlepší mezinárodní film., dost pravděpodobně i do výsledné TOP 5. Dojde tedy snad 92 let po úspěchu první adaptace na další úspěch? Těžko říct, případná výhra by ovšem minimálně neměla nikoho dvakrát urazit. Měl by Erich Maria Remarque z nové adaptace radost? Na to by spíše mělo odpovědět nějaké velmi schopné médium, dá se ovšem odtušit, že by byl minimálně rád, že navzdory faktu, že nejde o adaptaci 50:50 se Bergerovi a spol. nepodařilo zničit poselství původního díla a scenáristé Lesley Paterson a Ian Stokell zvládli do filmové adaptace přenést to nejdůležitější. Díky nemilým událostem, které aktuálně probíhají, paradoxně nemohlo mít Na západní frontě klid lepší načasování. Šotkovi leštícímu si atomovky nejspíš do duše nepromluví, silné poselství ovšem bez problému předá dál.... (filmfanouch)

DABING
1.DABING (Netflix)
V českém znění: Jan Battěk - Felix Kammerer (Paul Bäumer), Tomáš Novotný - Albrecht Schuch (Stanislaus Katczinsky), Jiří Köhler - Aaron Hilmer (Albert Kropp), Robin Pařík - Moritz Klaus (Franz Müller), Jiří Krejčí - Edin Hasanovic (Tjaden), Pavel Tesař - Andreas Döhler (Hoppe), Libor Bouček - Daniel Brühl (Matthias Erzberger), Jakub Nemčok - Adrian Grünewald (Ludwig), Zdeněk Maryška - Devid Striesow (Friedrichs), Otto Rošetzký - Sascha Nathan (Von Oberndorff), Jakub Saic, Viktor Dvořák, Radek Škvor, Petr Neskusil, Martin Kubačák, Jan Szymik, Radovan Vaculík, Martin Überall
Překlad: Jan Vieweg
Produkce: Tereza Houžvicová
Zvuk: Michal Vaniš
Dialogy a režie: Radek Škvor
Pro Netflix vyrobila Společnost Iyuno-SDI Group - 2022

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 28.10.2022 Netflix
Premiéra USA: 7.10.2022 Netflix
Premiéra Německo: 29.9.2022 Netflix
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Poprvé na VOD: 28.10.2022 Netflix
 
Tvůrci a herci
Edward Berger (Režie), Daniel Marc Dreifuss (Produkce), Edward Berger (Produkce), Malte Grunert (Produkce), Volker Bertelmann (Hudba),  James Friend (Kamera),  Sven Budelmann (Střih), Simone Bär (Casting), Constance Demontoy (Casting), Arwa Salmanova (Casting), Christian M. Goldbeck (Scénografie), Lisy Christl (Kostýmy), Lars Ginzel (Zvuk), Markus Stemler (Zvuk), Heike Merker (Masky), Lesley Paterson (Scénář), Ian Stokell (Scénář), Erich Maria Remarque (kniha) (Předloha), Felix Kammerer (Herec), Albrecht Schuch (Herec), Moritz Klaus (Herec), Edin Hasanović (Herec), Daniel Brühl (Herec), Aaron Hilmer (Herec), Adrian Grünewald (Herec), Nico Ehrenteit (Herec), Devid Striesow (Herec), Sebastian Hülk (Herec), Anton von Lucke (Herec), Daniel Kamen (Herec), Wolf Danny Homann (Herec), Joe Weintraub (Herec), Andreas Döhler (Herec), Tobias Langhoff (Herec), Sascha Nathan (Herec), Michael Stange (Herec), Hendrik Heutmann (Herec), André Marcon (Herec), Michael Wittenborn (Herec), Peter Sikorski (Herec), Alžběta Malá (Herec), Mark Kristián Hochman (Herec), Dominikus Weileder (Herec), Charles Morillon (Herec), Jakob Schmidt (Herec), Tomáš Weber (Herec), Milan Koritják (Herec)
 
2022/148/Německo, USA/Válečný, Akční, Drama
 
Zajímavost k filmu
-  Přibližný počet vojáků na západní frontě v den příměří: Francie – 2 600 000, Británie – 1 966 727, USA – 1 981 701, Belgie – 145 000, Itálie – 50 000, Portugalsko – 35 000, Německo – 3 403 000, Rakousko-Uhersko – 124 000. Na západní frontě padlo v poslední den války 10 944 vojáků.
- Zobrazené francouzské tanky jsou typu Saint Charmond. Mezi dubnem 1917 a červencem 1918 jich bylo vyrobeno mezi 350 a 400 kusy. Tank vážil 23 tun, mohl teoreticky dosáhnout maximální rychlosti zhruba 12 km/h a byl vyzbrojen hlavním kanonem ráže 75 mm. Posádkou byl velmi neoblíbený kvůli své neschopnosti přejíždět zákopy. Také se často převážil dopředu kvůli těžkému dělu. Ke konci války byla výroba ukončena a tank byl nahrazen Renaultem FT. Poslední Saint Charmond je k vidění v muzeu ve Francii.
- Německo zvolilo film jako kandidáta na Oscara v kategori Nejlepší cizojazyčný film roku 2022.
- Celosvětová premiéra proběhla 12. září 2022 na Mezinárodním filmovém festivalu v Torontu.
- Jedná se o první německou adaptaci románu „Na západní frontě klid“ od spisovatele Ericha Maria Remarqueho.
- Vo filme sa objavia tanky, napadne podobajúce sa na francúzsky Saint-Chamond. Podvozková sekcia (pásy a kolesá) replík použitých vo filme sa nezhoduje s pôvodným Saint-Chamond. Repliky použité vo filme boli postavené zrejme na moderných podvozkoch. Tri odpružené sekcie kolies boli nahradené tromi plátmi pancierovania kolies modernejšieho podvozku. Aby sa znížili náklady na pôvodný tank Saint-Chamond, bol použitý traktorový podvozok Holt, ktorý bol na daný trup príliš krátky. Postavených bolo 400 kusov.
- Film mal pôvodne režírovať Roger Donaldson a Mimi Leder.
- Natáčanie prebiehalo v Česku, Belgicku a Nemecku od marca do mája 2021. V Česku sa točilo 53 dní a lokácie zahŕňali Buškovice, Brody, Milovice nad Labem, Skupice u Postoloprt, Žatec, Postoloprty, Ralsko, Točník, Vinařice, Benátky nad Jizerou, Libušín, Chotěšov, Černochov, Líšany u Rakovníka, zámok Sychrov, zámok Hořín, zámok Liběchov, Chotýšany, Luštěnice, Králův Dvůr, Roudnice nad Labem a Prahu.
 
Odkazy
-
-
 

Hrají:

Felix Kammerer, Albrecht Schuch, Moritz Klaus, Aaron Hilmer, Adrian Grünewald, Edin Hasanović, Daniel Brühl, Devid Striesow, Sebastian Hülk, Andreas Döhler, Thibault de Montalembert, Luc Feit, Michael Wittenborn, Sascha Nathan, Tobias Langhoff, Anton von Lucke, Daniel Kamen, Joe Weintraub, Nico Ehrenteit, Michael Stange, Hendrik Heutmann, André Marcon, Peter Sikorski, Alžběta Malá, Mark Kristián Hochman, Dominikus Weileder, Wolf Danny Homann, Charles Morillon, Jakob Schmidt, Tomáš Weber, Milan Koritják, Michael Pitthan, Gabriel Dufay, Philipp Schenker, Cyril Dobrý, Sebastian Jacques, Gregory Gudgeon, Cyril Čechák, Felix von Bredow, Martin Dostál, Marek Simberský, Jakob Diehl, Anthony Paliotti, Radek Brodil, Jonathan Henault, Tomáš Čapek, Markus Tomczyk, Emil Rothermel, Michal Závodský, Nicolas Prokop, Jacob Zacharias Eckstein, Andrea Zatloukalová, Thomas Zielinski, Samuel Neduha, Martin Němec, Tomáš Merkl, Alexander Schuster