Nabít a zabít / Lucky # Slevin (2006/109/Německo, USA/Krimi, Thriller) 79% -Originál DVD-

13.11.2022 00:12
JEDNOU VĚTOU
„Nepředvídatelný a duchaplný thriller, který se proplétá a točí mezi světem kriminálníků, záměn osob a nekompromisní, tvrdou pomstou."

OBSAH
Slevinovi se právě moc nevede. Jeho dům byl určený k demolici a on se vydává za svou přítelkyní, která má však již jiného. Aby se dostal z toho všeho, půjčí si byt svého přítele Nicka Fishera v New Yorku, zatím co on je mimo město. Avšak Nickova nepřítomnost přibude na seznam jeho problémů. New York je nebezpečné místo pro život, s podsvětím plným kriminálníků a gangsterů. Ale dva z nich jsou nejrespektovanější: Rabbi (Ben Kingsley) a Boss (Morgan Freeman). Kdysi partneři a nyní úhlavní nepřátelé. Jeden druhého obviňují z nedávných záhadných vražd bookmakerů. Mezitím se Slevin seznamuje se svou krásnou sousedkou Lindsey. Jejich flirt je však brzy přerušen, když se Bossovi lidé vrátí pro Nicka do jeho bytu. Nikdo neví jak Nick vypadá a Slevin gangstery nedokáže přesvědčit, že není ten koho hledají. Slevin se tak ocitne před Bossem a dostane onu příslovečnou nabídku, která se nedá odmítnout - Slevin zabije Rabbiho syna a jeho dluh bude splacen.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Velice dobrá i když chvílemi překombinovaná kriminálka, u které jsem se naprosto skvěle bavil díky scénáři, který si z nikoho nic nedělá a zobrazuje fakta v nejsyrovější formě a díky hercům, kterých je ve filmu požehnaně, tedy těch velkých, i když jak se to vezme. To hlavní co mě opravdu překvapilo tak byl Josh Hartnett...neměl jsem ho rád, až do doby než jsem ho v tomto filmu viděl. Zde mi připadá naprosto jiný, zkušenější a vpravdě správný herec, čímž jsem byl rád a hlavně díky tomu jsem dal tak vysoké hodnocení. Ale nebudu se upírat jenom na něj, je tu řada jiných jmen, která za povšimnutí rozhodně stojí. Ale koho bych vyvýšil ještě trochu víš tak je Bruce Willis, který jak vidno si postavu zabijáka užívá naprosto fantasticky. Skvělý film, u kterého ke konci nebudete stačit s dechem a k tomu uzemní dobrým černým humorem, u kterého jsem se prostě musel bavit. --- Charlie Chaplin dělal konkurz na dvojínka Charlieho Chaplina a skončil třetí. To je historka. (Malarkey) 4*

Po dlouhé době jsem se zase bavil, typ humoru v tomto filmu mě naprosto vyhovoval, stejně jako děj, který začal do sebe zapadat až v posledních minutách, ale perfetkně padnul. Stejně tak neuškodili filmu různé prostřihy a hry s kamerou. Přítomnost Joshe Hartnetta, Bruce Willise ve filmu jenom prospěli. Lucy Liu byla velmi roztomilá . Nabít a zabít tu osobu co stanovila tento český název filmu. (Enšpígl) 4*

První půlka, plná rádoby cool dialogů, kdy se mají postavy slovně stírat, je čiré utrpení. Pak se začne účtovat a stírat krev ze země a McGuigan konečně nasadí té překombinované historce nějaké grády. Vysvětlující flashbacky baví, ale věrohodnost je v háji. Hartnett hraje (!), Willis kamenný jako tradičně a zbytek tak nějak přicmrndává tím, že má slavné jméno, filmové ceny počítá na metráky a snaží se působit strašně nad věcí. Rozpačitost je dojem, který to charakterizuje nejlíp, ale druhou šanci tomu už asi nikdy nedám. Slabší 3*. (Isherwood) 3*

VELKÁ RECENZE
Paul McGuigan je vskutku zajímavý chlapík. Nejdřív natočil Acid House, který jsem neviděl, ale všichni ho chválili, pak natočil Miluj mě, prosím, což jsem považoval za dílem sprostou, dílem povedenou, ale každopádně divnou vykrádačku francouzské předlohy a teď se pro změnu pustil do gangsterky s hvězdným obsazením. Je na čase zjistit, jestli je vážně divnej, nebo to jenom hraje.
Nebojte se, zjistíte to až na konci recenze, tentokrát nebudu nijak předbíhat, protože by se to mohlo brát jako trapné napodobování McGuiganova stylu. Svérázný Skot v sobě nezapře patriota a dokonce ve filmu najde místo i na kvíz "Kdo byl nejlepší Bond všech dob", především ale rád rozsypává korálky po zemi. Kdybych to měl dělat jako on, začal bych teď vyprávět o tom, jak jsem měl v devíti letech křečka, ale když nechtěl papat jogurt, tak jsem s ním prásknul o zeď. Vůbec byste nevěděli, která bije, než bych dodal, že ten křeček měl stejné jméno jako hlavní hrdina tohoto filmu. Jenže hlavní hrdina tohoto filmu žádné jméno nemá. A v tom je finta. Teď jste ztracení a je vám to nepohodlné.
Podobně se možná budete cítit i při sledování McGuiganova filmu. Režisér zkrátka v úvodu rozsype svůj film na podlahu a pak ho začne nesystematicky slepovat. Chvíli váháte, jestli právě zíráte na flashback nebo nějakou věc, která se teprve stane, nebo jste v žhavé přítomnosti a film je zase na své hlavní koleji, po které ujíždí Josh Hartnett jako loser s přeraženým nosem, jenž právě potkal rychlopalnou sousedku od vedle s vizáží Lucy Liu a rychlohlasem školené veverky, nadopované dvojitou dávkou kofeinu (až uslyšíte Lucy mluvit, pochopíte, jak to myslím). Společně pátrají po společném kamarádovi, který se zdá být zdrojem nekonečných problému Hartnettovy postavy, která se během jednoho dne seznámí s černošským i židovským gangem (asi uhodnete, že se nemají navzájem rádi), naštvanými policajty, kteří nechápou, co se kolem nich děje, a mnoha dalšími lidmi, jež původně vůbec poznat nechtěl.
Místo pozdravu většinou následuje dobrácká pěst umístěná do oblasti žaludku a vy si říkáte, že to vlastně má něco do sebe. Potkat v několika minutách Morgana Freemana, Bena Kingsleyho nebo Stanleyho Tucciho se nepoštěstí v každém filmu a všichni herci ze sebe ždímou minimálně přijatelný průměr, který už léta udržuje lesk jejich kariér. A přirozeně nesmím zapomenout na Bruce Willise jako šedou eminenci v pozadí, která neznačuje, že by za vším moho být trochu víc. Stačí patkoidní účes a bouchačka s tlumičem a z Bruce je elegantní zabiják, který vám nejdřív zkusí vykecat díru do hlavy, a když to nezafunguje, vyrobí jí hezky postaru. A takovou scénu nechcete zažít osobně, to mi věřte.
Každý ze jmenovaných herců ze sebe sype moudra, která jsou kombinací matrixáckého Architekta a Joe Hallenbecka, takže nesouvislost děje a občasné záblesky, které vás přenesou o milion kilometrů a minut jinam jsou akceptovatelné. McGuigan však tlačí na pilu trochu víc - snímá svůj příběh jako tradiční gangsterku ze 70. let a nechává tempo ulpívat na rtech mluvících hlav. Nečekejte žádnou třeskutou akci, pokud má někdo umřít, stane se to dřív, než si to on nebo vy stačíte uvědomit. A když už se propánajána (snad tohle slůvko projde korekturou) začnete nudit, vezme McGuigan svojí rubikovu kostku a několikrát zuřivě škubne zápěstím. A v tu chvíli zjistíte, že koukáte na úplně jiný film. Nepohodlnost v tu chvíli nabývá na příjemnosti. Paradox? Ano, jeden z mnoha.
Dalším by mohl být třeba fakt, že Josh Hartnett umí hrát. Dodnes jsem tomu odmítal uvěřit a teď se cítím trochu trapně, protože po Francovi je to další mladík, kterému bych se měl omluvit. Vypadá to, že trocha talentu je v každém řízkovi, co na nás mrká z plakátů a neměli bychom se nechat zastihnout nepřipravení. Ano, tenhle odstavec patří tobě, Ledgere. Budu čekat. :) Vy ale nečekejte a sežeňte si lístek na Slevina, hned jak dorazí na podzim do našich kin (tedy jestli dorazí, znáte to...). Vzhledem je oldschoolovější než Odplata (a to neříkám proto, že v obou filmech je Lucy Liu sexy), vnitřnostmi naopak ošálí i nejzkušenějšího všežravce. Čímž neříkám, že závěrečná pointa není vidět na míle daleko od titulků, ale ty zlomy, které jí předchází a zásadně mění pojetí celého filmu (všechny korálky najdou svojí niť), mě dotlačily až k výsledné osmičce. Je to trochu nefér, protože v závěru McGuigan chytá tempo splašeného mustanga, jen aby vytvořil na jazyku odpovídající chuťový ocas. Já ale zavřu oči a budu dělat, jako že jsem to nečekal. Zkuste to taky.

O PRODUKCI
Nabít a zabít vzniklo z pera scénáristy Jasona Smilovice v roce 1997 jako příběh „ o chlápkovi, který měl neuvěřitelnou smůlu“ a v průběhu let se z toho stal důmyslný, ponurý, stylově různorodý thriller s překvapivou zápletkou a silnými postavami. Tyler Mitchell, jeden z producentu Film Engine, mapuje historii scénáře. „ Původně našel scénář Robby Kravis a nabídl ho nám, byl to neskutečně skvěle dynamicky napsaný materiál. Unikátní styl extrémně plné charaktery postav a neskutečný mix žánrů, to jsem nikdy předtím neviděl.“
Film Engine, produkční společnost zformoval dohromady tým mladých tvůrců, kteří jsou všichni blízký kamarádi (mezi nimi SLEVÍN, kterého hraje Josh Hartnett) a přivedl jsem je do Ascendent Picture před Chrise Robertse, Christophera Ebertse a Kiu Jam. „ V závislosti na scénáři jsme se pak celá společnost sešli v pondělí ráno s poznámkami. Čím jsme si byli jisti, bylo obsazení. Věděli jsme, že je nutné, aby bylo atraktivní a hlavně hodně silné. Tak jsme se rychle pustili do přípravy smluv.“
Paul McGuigan, skotský režisér, téměř okamžitě zareagoval na scénář a souhlasil s režírováním. S Joshem navázal velmi blízkou vztah během natáčení filmu Miluj mě, prosím! Producent si byl jistý, že právě McGuigan je ideální režisér k ukočírování Slevína. „ Když jsem viděl jeho Nejlepšího gangstera byl jsem si jistý, že jsem našel našeho člověka. Hned jsem poslal Jasonu Smilovicovi kazetu s filmem a on mi hned volal „ A můj bože, to je ten, kterého potřebujeme, jak z jiného světa“ S Paulem se skvěle pracuje a dokáže náležitě přenést scénář na plátno absolutně neokázalým způsobem. Dává hercům dostatek svobody k projevení charakteru. Několikrát se scény povedly mnohem lépe, než vyzněly na papíře.“
První záběry Nabít a zabít začaly v roce 2005 v Montrealu na začátku ledna. T Hartnett byl obsazen do hlavní role, Slevína „nenáročného, pitomého hošánka, kterého hned každý odepíše“ Mitchell popisuje charakteristiku Joshe pro roli: „ Potřebovali jsme herce, který je charismatický a u kterého je lehce věřit, že může spadnout do této změti gangsterských triků ... O Joshovi vím, že jeho flexibilita nabízí i velmi temnou stránku, kterou předvedl v „O“. On je pro roli Slevína jako stvořený. Scénárista Smilovic přiznal, že klíčová role Rabiho byla napsána speciálně pro Sira Bena Kingsleyho, jehož talent je hnacím motivem pro všechny ostatní zúčastněné. Autor, který se obával obsazení Bena, se zúčastnil prvního natáčecího dne a dodává, „ jeho talent překonal veškeré moje představy. Byl jsem naprosto zaskočen, když dával život jeho postavě.Neskutečné. Když jsem to psal, uvažoval jsem o něm, což bylo ovšem 8 let zpět a najednou jsem na natáčení a tu roli hraje právě Ben Kingsley. Byl to pro mne nejnostalgičtější moment.
Ben Kingsley: „ Když jsem si přečetl scénář, řekl jsem si, že je to hodně vtipné a zábavné. Napadlo mne, že to je typ filmů, které bude můj šestnáctiletý syn zbožňovat. Hodně ho zajímají filmy, kde se odehrává několik zápletek a musíte tak být pořád ve střehu. Když je publikum provokováno scénářem, jako je tenhle, opouštějí sály s pocitem povzbuzení.
Scénář má báječný rytmus, publikum musí být přístupné k výstřednosti a divokosti. Co ho přimělo k roli Rabbiho, jak zmobilizoval svůj jazyk. Není to kombinace rabína a gangstera, ale je to dokonalá kombinace inteligence a ničivého umění.“
Když se Lucy Liu upsala k roli Lindsey, tvůrci rychle obohatili charakter postavy její osobitostí. „Dokonce jsme pro ni přepsali roli, má tolik energie, že se to muselo někde odrazit. Díky ní Lindsey hovoří hodně rychle“ říká Chris Roberts. „Když postavu přijala, byli jsme si jistější, jakým směrem se Lindsey bude ubírat. Postrádá veškerou předvídatelnost a myslím, že tohle právě potřebovala. Byl to poslední článek, který nám zkompletoval celou formaci hlavních postav a také geniálně doplňuje Slevína“ dodává Smilovic.
Josh souhlasí, že jeho partnerka přinesla do filmu něco nového. „ Lucy je jiskrná. Je jako kulový blesk a je přesně jako Lindsey. Je pro tu roli skvělá.“
„Lindsey dělá ohledávače mrtvol, takže má tenhle zvláštní smysl, aby si dala dohromady souvislosti, co a jak se stalo. Je dost zvědavá. Není to žádná tupá holka. Jen se ráda patlá v lidské minulosti a jejich osobním životě, tak trochu. „ konstatuje Liu. A svých zážitcích z natáčení říká: „ Cítila jsem se báječně jako součást tohohle neuvěřitelného obsazení. Kdekdo by chtěl být jeho součástí, také díky scénáře a díky Paulovi, Paul dělá všechno na první dobrou, ať jde o čtyřstránkový dialog nebo prudké pohyby kamer, vlastně jste součástí velkého experimentu. Dokonalý pocit. Můžete dělat svou práci, jak dokážete nejlépe. Měla jsem pocit, jako bych byla zpět v New Yorku u divadla.“
Chris Roberts řekl: „ Nevěřili jsme vlastnímu štěstí, když osm týdnů před začátkem natáčení, podepsali spolupráci i poslední dva herci na klíčové pozice, Bruce Willis a Morgan Freeman. „ „Když jsme se seznamovali se scénářem, akorát jsme tušili, že je tam mnoho skvělých rolí a nádherných dialogů pro geniální herce, to byla pouze představa. Když i tito dva podepsali, bylo to neočekávané. Oni završili ono pohádkové obsazení. „
Do role Goodkata vložil Bruce Willis eleganci jemu vlastní. „ Goodkat je chlápek, který dělá věci horšími. Nemá obavy z ničeho, necítí žádný morální problém, a to jej dělá děsivým. Bruce byl ohromný, lehce si s rolí poradil a navíc byl zábavný“ dodává Josh Hartnett. A jak se k tomu staví Morgan Freeman? „Bruce a já sdílíme stejné nadšení pro práci, to je evidentní. Co vidíte je, že dokáže být vždy zde správně připravený a milý a jakmile pracuje je schopná naskočit do rozjetého vlaku a chytnout se, kde je potřeba, a to na něm zbožňuji. Umí se pohybovat na hranici nebezpečí. Věříte mu, když zabíjí lidi, tedy věříte, že to umí udělat.“
Morgan Freeman popisuje kouzlo Bosse, “Hrát gangstera je vždycky trochu zábavné, ale to se nesmíte nejdříve podívat na obsazení. Najednou jsem zjistil, je tam Bruce Willis, Ben Kingsley a Josh Hartnett. Vždycky je zábavnější pracovat s kolegy, se kterými hrát je pro vás pochvalou. Ale kdykoliv vezmu nějaký job, je to hlavně kvůli scénáři. Je spletitý, ale zajímavý. A další věc, že většina z lidí, jsou tady opravdoví herci. Vidíte pracovat na place někoho, jako je Ben Kingsley, a máte šanci s ním pracovat, snažíte se vyrovnat jeho kvalitám. Jak jsem se sem vůbec dostal? „
Jedna z nejzajímavějších scén filmu je husarský kousek mezi Freemanem a Kingsleym: dlouho očekávaná konfrontace mezi Rabbit a Bossem, kdy jsou oba připoutáni na židli. Roberts říká: „ Když si vzpomenu na tuto scénu, ještě teď mne mrazí v zádech. Máte tu dva nejlepší herce pracovat spolu, podílejí se na vzniku devíti minutové scény a oba ji zvládají skvěle. Vytvořili jednu z nejohromnějších scén, jakou jsem kdy ve filmu viděl. Autor speciálně vytvořil tuto scénu tak, že jsou přivázáni zády k sobě a jediné, čím mohou hrát je krk a obličej.“
Smilovic vysvětluje komplikovanost vzniku těchto postav: „ Byli to nejlepší přátelé, partneři, kteří dělali dohromady. Pak se díky moci, která se jim dostává, rozdělí a každý z nich se odstěhuje do jedné věže, které stojí naproti sobě, stejně jako oni dva. A žijí v isolaci od okolního světa.“ Freeman konstatuje,“ Oba dva mají paranoický strach z toho druhého. Jakmile by jeden vystoupil ze svého úkrytu, čekají na něj odstřelovači protivníka. A tuhle hru mezi sebou hrají řadu let. Až do teď.
Díky jejich skrývání ve věži, jsou oba stále pro toho druhého nedostupným terčem. Smilovic se inspiroval budovami, které viděl na Abingdon Square v New Yorku. Říká, „ Podíval jsem se na ty kouzelné budu, která každá je jakoby zrcadlením té druhé. A v tu chvíli mne napadlo, že je to dokonalé umístění těchto dvou postav. Přímo v nejvyšších patrech těchto budov.
Obě jsou velkolepé a umístění obou gangsterů do „protějších“ oken je ideální pro náš příběh. Hlavní projektant speciálních efektů pomohl Paulovi vytvořit tento dojem pomocí speciálních triků. Nejdříve byli natočeny scény s Freemanem a Kingsley během různých dnů na stejném místě v Montrealu a pak byly převlečeny do různých interiérů. Do Bossových interiérů v případě Freemana a do Rabbiho v případě Kingsleyho. Za okna byly promítnuty záběry z New Yorku, aby efekt působil reálně. A následně byly zkompletovány v 180-ti stupňových záběrech.
Robertson dodává, nevytvořili jsme kompletní kulisu domu, ale pouze část a posuny dolů a nahoru jsme tak vytvořili celý dům. Paul chtěl mít panoramatické záběry, které by působily hyper realisticky, takže jsme natáčeli velmi zeširoka, 8 x 10 kamer. To vše, abychom podtrhli hloubku příběhu. Jakmile lidé přijdou z kina a říkají, že nepostřehli jediný optický trik, je to největší kompliment, jakého se Vám může dostat.
Francois Seguin, designer, pomáhal zvýšit sofistikovanost obrazu pomocí retro záběrů ze sedmdesátých let. Nejprve byly natočeny scéna Morgana Freemana a potom vrcholná scéna mezi ním a Benem Kingsleym. Seguin a jeho skupina kompletně předělali interiér na Rabbiho budovu. Používali zvláštní tapety, osvětlení, tmavé dřevo, skla a zrcadla a najednou tu byl úplně jiný prostor.
Morgan Freeman říká, “Mám rád režiséry, které mají smysl pro jistotu, ale přesto se s nimi skvěle natáčí. Paul ví, co dělá, a jeho smysl pro humor je nedotknutelný a to je další nejlepší záruka“
Sir Ben Kingsley, „ Je naprosto lidský. Má intuitivní pochopení pro mluvení, lidské chování a dynamiku příběhu. Mám ho strašně rád a vážím si ho.
Jason Smilovic, „ Paul má velkou obrazovou představivost. Příběh vypráví pomocí jazyka a znázornění jako nikdo jiný. Je jedním z mých nejoblíbenějších režisérů, díky jeho schopnosti najít sounáležitost mezi stylem a obsahem. Jeho filmy berou dech. Hartnett vystihl pocit jednoho z členů hereckého ansámblu, když poznamenal, „ Nikdy jsem ještě nehrál ve filmu, kde by bylo tolik talentovaných herců, tady jsem se naučil spousty věcí a okoukal několik triků. Sir Ben, zvládá veškeré úrovně herectví, takže jsme všichni ostatní byli nadšeni, že je zde s námi. Z každého slova vytěží maximum, aby nalezl nové možnosti zahrání scény a neustále vytváří její charakter. Morgan je neskutečně srdečný člověk a je zasvěcený do celého filmového průmyslu něco jako, jsme tady, tak hrajeme všichni spolu a naplno. Paul se zapojoval různými pokyny a když Morgan s něčím nesouhlasil, byl vždy schopný vznést nějaký komentář, ale vždycky laskavou cestou. A právě to, být v místnosti z jedním z těchto hereckých gigantů, bylo ohromné. A navíc ta možnost poflakovat se kolem s Lucy a bavit se s Brucem a Stanleym Tucci, no co víc jsem si mohl přát.“
Smilovic říká “V zásadě si myslím, že publikum bude nadšeno. Chtěl bych, aby se návštěvníci cítili stejně paranoicky, jako lidé na plátně, navzdory tomu, že co uvidí je i zábavné a uklidňující.”

DABING
V českém znění: Tomáš Sagher - Josh Hartnett (Slevin), Alexej Pyško - Bruce Willis (pan Goodkat), Jana Štvrtecká - Lucy Liu (Lindsey), Pavel Rímský - Morgan Freeman (Boss), Zdeněk Junák, Zdeněk Mahdal, Martin Sláma, Jan Grygar, Zuzana Ščerbová, David Kaloč, Petr Štěpán, Dana Pešková, Ondřej Novák, Josef Jurásek, Vladimír Hauser, Karel Mišurec, Matěj Jaroš a další.
Překlad: Šárka Bartesová
Produkce: Petra Brančová
Zvuk: Jiří Topol Novotný, David Hlubinka
Výsledný mix: David Pavlíček
Dialogy a režie: Jiří Balcárek
Vyrobilo: G Studio pro Intersonic v roce 2007

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 5.10.2006 Intersonic
Premiéra USA: 7.4.2006 Metro-Goldwyn-Mayer
Premiéra Německo: 1.1.2006 Constantin Film DE
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 9.3.2007 (DVD) Intersonic
Poprvé na DVD: 1.3.2007 Intersonic
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 2 127 135
Tržby celkem - $ 56 308 881
Návštěvnost v ČR 19 329
Náklady (Rozpočet) - $ 27 000 000
 
Tvůrci a herci
Paul McGuigan (Režie), Christopher Eberts (Produkce), Kia Jam (Produkce), Anthony Rhulen (Produkce), Chris Roberts (Produkce), Tyler Mitchell (Produkce), J. Ralph (Hudba), Milan Peter Sova (Kamera), Andrew Hulme (Střih), Deborah Aquila (Casting), Tricia Wood (Casting), François Séguin (Scénografie), Odette Gadoury (Kostýmy), Todd Beckett (Zvuk), Keith Elliott (Zvuk), Mark Zsifkovits (Zvuk), Paula Fairfield (Zvuk), Colleen Quinton (Masky), Jason Smilovic (Scénář), Josh Hartnett (Herec), Bruce Willis (Herec), Lucy Liu (Herec), Morgan Freeman (Herec), Ben Kingsley (Herec), Peter Outerbridge (Herec), Stanley Tucci (Herec), Kevin Chamberlin (Herec), Dorian Missick (Herec), Mykelti Williamson (Herec), Daniel Kash (Herec), Sam Jaeger (Herec), Danny Aiello (Herec), Robert Forster (Herec), Sebastien Roberts (Herec), Corey Stoll (Herec), Janet Lane (Herec), Diego Klattenhoff (Herec), Gerry Mendicino (Herec), Matthew G. Taylor (Herec), Scott Gibson (Herec), Howard Jerome (Herec), Oliver Davis (Herec)
 
2006/109/Německo, USA/Krimi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Slevin (Josh Hartnett) nosí hodinky značky IWC Aquatimer Chronograph.
- Ben Kingsley si postavu Žida zahral už vo filme Schindlerov zoznam (1993).
- Pistole s tlumiči, které používá Mr. Goodkat (Bruce Willis) jsou CZ-75B - české pistole ráže 9 mm Luger vyrobené v České Republice ve zbrojovce CZUB a.s. (Česká Zbrojovka Uherský Brod).
- Rentgenový snímek ruky v márnici patří režisérovi.
- Navzdory hvězdnému obsazení utržil 30-milionový snímek společnosti MGM po prvních třech dnech (7. – 9. 4. 2006) promítání jen 7 mil. dolarů, které stačily na pátou příčku amerického žebříku návštěvnosti. Celkový zisk v kinech USA se vyšplhal na sumu 22,4 milionů, přičemž na VHS a DVD vydělal ještě o polovinu více.
- Josh Hartnett žil během psaní scénáře filmu s režisérem Paulem McGuiganem a jeho přítelkyní v jednom newyorském bytu.
- V Austrálii film uvedli pod názvem „The Wrong Man“. Pod stejným jménem je známý i snímek Alfreda Hitchcocka z roku 1956, přičemž oba filmy mají podobnou dějovou linii. Obyčejný muž se ocitne v nesprávný čas na nesprávném místě a namočí se do velkých problémů. Hlavním důvodem změny názvu byl však údajně fakt, že krkolomnost původního názvu diváky spíše vyplašila.
- Kromě Hitchcocka najdeme ve snímku několik odkazů také na Quentina Tarantina, respektive jeho Pulp Fiction: Historky z podsvětí (1994). Je tu podobná scéna s hodinkami, které patřily Slevinovu otci, a navíc hodiny v závěru filmu jsou nastavené na 4:20 jako údajně většina časoměrů v Tarantinově snímku.
- Do třetice se podobnost uvádí i v souvislosti s filmem Yojimbo Akiru Kurosawu, který už byl znovu natočený například s Brucem Willisem pod názvem Poslední zůstává (1996).
- Spoiler: Počet mrtvých ve filmu je 19.
- Spoiler: Z finální verze filmu byla vystřižena scéna, ve které Slevin zabije Lindsey.
 
Odkazy