Mělký hrob / Shallow Grave (1994/92/Velká Británie/Drama, Thriller, Komedie, Krimi) 78% -Blu-ray-
12.11.2022 02:12
JEDNOU VĚTOU
„Tři spolubydlící, Juliet, David a Alex, se snaží najít podnájemníka do prázdné ložnice svého bytu. Trojice se vyžívá v zastrašování potenciálních kandidátů během pohovorů."
OBSAH
Tři nejlepší kamarádi, David, Alex a Juliet, spolu žijí ve velkém luxusním bytě v Edinburghu. Baví je dělat si legraci z ostatních. Obzvlášť z těch, kteří se ozvali na jejich inzerát "Hledám spolubydlícího". Dokud se neobjeví Hugo. Charismatický drsňák a sympaťák každým coulem.Slovo dá slovo a z trojice hrdinů je rázem čtveřice. Ale jen na pár hodin. Ráno najdou Huga v posteli bez známek života. Než stačí cokoliv nahlásit, objeví David s Alexem kufr naditý penězi. Svědomí velí, nahlásit vše na policii.Jenže obrovská suma je víc než lákavá! Brzy se objeví první problémy. Kam schovat peníze, aby byly v bezpečí? A hlavně, co s tělem Huga? Během několika dní projde jejich vztah tou nejtěžší zkouškou, jakou si kdy dokázali představit.Tváří v tvář bohatství a vlastnímu svědomí získává pojem "přátelství" zcela nový rozměr. Ruku v ruce se špinavými penězi jdou zločin, msta a nenávist. Cena za lehce nabytý mamon je příliš vysoká...(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Napsat o Mělkém hrobu, že je to černá komedie je jako tvrdit, že Charles Manson byl drobný kriminálník. Ano, je to komedie, komedie (a)morální, mrazivá a děsivá. Danny Boyle, režisér kultovního Trainspottingu, debutoval právě tímto celovečerním příběhem o trojici přátel, které spojuje zprvu jeden byt, později i jedno krvavé tajemství. Je to film o přátelství, lásce a penězích, jen v trošku jiné podobě, než na jakou jste nejspíš zvyklí. Násilí zde úmyslně nepůsobí legračně, naopak až bolestně realisticky. Díky tomu jsou napínavé scény skutečně napínavé. V druhé polovině filmu jsem byl v neustálém napětí, kdo odkud na koho vyskočí a rozmlátí mu kladivem lebku. Ale nenechte se odradit, on je to skutečně vtipný film plný nadsázky, jen kdesi pod povrchem, pod tou maskou psychologického dramatu pojednávajícího zcela seriózně o věcech, jenž by mohly postihnout každého. Přinejmenším každého smolaře. Velmi potěšující je svižná režie (ani jsem se nerozkoukal a uběhla polovina filmu), která si sem tam neodpustí nějakou tu vizuální libůstku a způsobuje, že ještě dvanáct let od vzniku budí Mělký hrob dojem moderního, současného filmu. John Hodge napsal mnoho chytrých dialogů a zasadil je do odměřeně zvráceného příběhu s několika vtipnými zvraty. Z tehdy neznámých herců bude dnes pochopitelně budit největší rozruch účast Ewana McGregora. Nedá se říct, že zcela právem. Zatímco McGregor si již zde zvyknul střídat několik očekávatelných poloh, Christopher Eccleston a Kerry Foxová hrají skutečně komplikované osobnosti s neodhadnutelným jednáním a hrají je výtečně. Pokud preferujete černou kávu s lžičkou cukru a pokud máte rádi ne zbytečně komplikované úvahy nad otázkami etiky, je zde solidní šance, že se vám Mělký hrob bude líbit stejně jako mi. (Matty) 4*
Nápad je to fajn, exnuté tělo feťáka, jež po sobě zanechalo balík peněz. Ale Boyle musel celý děj dvakrát mohutně zlomit přes koleno, aby se dostal až na konec. Díky Bohu ukázal, kolik talentu v sobě má a velmi obratně přebruslil jak přes regulérní psychothriller, tak osobitou variaci Dostojevského Zločinu a trestu. Pravda, celek nakonec shodil v prvoplánově laciné, ale o to zábavnější pointě. Genialita nebo neschopnost? Nachytal jsem se a pobavil zároveň, takže díky Danny! (Isherwood) 4*
Moh by to bejt opravdu super film ve stylu třeba Blood simple nebo Fargo, ale to by někdo musel trochu zapracovat na scénáři. Možná je to tim, že chyběly finance, tak se prostě některý scény vyškrtaly a diváku, ty si to už nějak přeber sám. Třeba ta proměna ušlápnutýho účetního na chladnokrevnýho zabijáka byla nějaká hrozně rychlá. Taky jsem moc nepochopil, proč se hlavní postavy začnou chovat jako totální idioti. Vztahy mezi nima byly pro mě taky poněkud nejasný a celkově mi ta hlavní trojice byla sympatická asi jako hřebík v prdeli. Pro mě to byl takovej průměrnej thriller s prvkama černý komedie, na kterym mě nejvíc ze všeho zaujala muzika hned na začátku (Leftfield). (dobytek) 3*
V.I.M. FILMU
Mělký hrob je film, který tak trochu doplatil na fakt, že Danny Boyle se proslavil až Trainspottingem, ale to vůbec neznamená, že jeho celovečerní debut je slabší. Právě naopak. Mělký hrob měl velmi malý rozpočet a Ewan McGregor nebo Christopher Eccelston byli v roce 1994 jen další neznámí britští herci. Pokud tedy budete na film koukat jako na černou komedii od tvůrce vizuálních orgií jménem Sunshine, budete stoprocentně zklamáni.
Mělký hrob je úplně jiný typ filmu. Je velmi komorní a Boyleovi stačí v podstatě tři herci a jeden dobrý nápad k tomu, aby člověka zarazil do sedačky a udržoval ho v napětí až do konce. Snad v žádném jiném filmu si totiž tvůrci s divákem tak nehrají. Boyle spolu se scénáristou Johnem Hodgem (dělali spolu již zmíněný Trainspotting, ale i Extra život a Pláž) začínají v žánru drsnější komedie o mladých bezstarostných lidech, jen aby o pár minut později změnili atmosféru a přesunuli se volně k psychologickému dramatu a v závěru už jejich film připomíná čistokrevný thriller s náběhem až do hororu. A člověk jim na to všechno skočí. Obyčejně tyhle žánrové experimenty dopadají mizerně, protože buď je ve filmu příliš mnoho humoru nebo se to celé bere až moc vážně, ale Mělký hrob se nepokouší žánry kombinovat, on se vyvíjí.
Při jeho sledování možná ani nepostřehnete, jak rychle a „čistě“ se podařilo režisérovi změnit vám výraz na tváři. Ze začátku se budete smát Alexovým drsným vtípkům na adresu zrzavého hňupa, který se pokoušel k hrdinům nastěhovat, ale ke konci už budete zarývat nehty do gauče a otírat si zpocené čelo. Kdyby však ve filmu nebyli takoví herci, jací jsou, nejspíš by Mělký hrob nebyl zdaleka tak působivý. Proměna Christophera Eccelstona ze zamlklého účetního do psychopatického magora je naprosto přirozená a úžasně mrazivá. Během několika dní se z nejlepších přátel stávají soupeři ve hře, která nemá žádná pravidla a i když budete možná některé hrdiny nenávidět za to, co dělají, rozhodně je budete chápat. A to je na tom možná to nejděsivější.
VELKÁ RECENZE
Černá komedie, nebo mrazivý thriller? Britský režisér Danny Boyle, jehož Trans právě běží v našich kinech, debutoval s filmem, který ani po mnoha letech od doby svého vzniku neztratil nic ze své originality.
Začátek devadesátých let přinesl na filmovou scénu minimálně dva pozoruhodné režiséry, kteří už svými debutovými snímky vnesli svěží závan tvůrčí invence a osobitého stylu. Za oceánem vytřel zrak divákům i kritikům „šílený primitiv z videopůjčovny“ (jak byl některými výsměšně označován) Quentin Tarantino svými Gaunery a na starém kontinentě na sebe výrazně upozornil anglický tvůrce Danny Boyle. Tarantino byl svérázný solitér a samouk, který si svůj krvavý debut prošpikovaný cynickými hláškami napsal i natočil sám. Boyle našel kongeniální tvůrčí tým v scenáristovi, který byl původní profesí lékařem, Johnu Hodgeovi a producentovi Andrewu MacDonaldovi. S nimi „v zádech“ dokázal natočit podobně působivou pecku jako jeho mladší americký kolega.
Boyleův specifický režijní styl, jehož základy se tu formovaly, je jasně patrný již od úvodních okamžiků filmu. Kamera zabírající hlavu muže ve velkém detailu se pomalu otáčí jako ve spirále, zatímco voiceover vypravěče nastoluje základní premisu příběhu (Mělký hrob je film o přátelství) artikulovanou v krátkých, ale významově jasných a emotivních větách za doprovodu tanečních rytmů elektronické skupiny Leftfield. S tanečními beaty a pokračujícím voiceoverem se kamera rozjíždí k „utržené“ a zběsilé jízdě ulicemi anonymního anglického maloměsta. Zrychlená jízda kamery, voiceover, taneční hudba, to vše v jedné symbióze patří k typickým znakům Boyleova „kineticky“ dynamického režijního stylu. Rytmus obrazu zde přizpůsobuje hudební složce a spojuje je v rovnocenně se doplňující celek. Tomu podřizuje i práci s kamerou, kterou „roztančí“ a rozpohybuje v rytmu hudby, přičemž otáčení kolem její osy a zrychlený traveling spolu s rychlými nájezdy často pod netradičními úhly patří k jeho nejoblíbenějším a nejčastěji využívaným pohybům.
Jak jsem již zmínil, děj se odehrává v blíže nespecifikovaném anglickém městečku (lokace pro něj ale filmaři našli ve Skotsku), kde spolu v jednom bytě žije trojice přátel – lékařka Juliet (Kerry Fox), novinář Alex (Ewan McGregor) a účetní David (Christopher Eccleston). Zastihneme je právě v okamžiku, kdy si hledají čtvrtého podnájemníka. Danny Boyle tuto sekvenci inscenuje stylem „tři na jednoho“ a ve velmi rozverném duchu a s nápaditými otázkami na uchazeče z ní udělal mimořádně vtipnou a komickou etudu na téma, jak se hledá podnájem.
Jasně zde poznáme další z Boyleových (a Hodgeových) trademárků, kterým je nikoliv suchý, ale šťavnatý britský humor. V této úvodní sekvenci je to humor ještě veselý, bezstarostný a hravý. Zvláště Alexovi dělá evidentní radost uvádět uchazeče do rozpaků nesmyslnými otázkami, kterými je zesměšní. Po tomto „zahřívacím“ kole, kdy může divák nabýt pocitu, že snad sleduje nějakou konverzační komedii, však brzy přichází změna
Ta přichází v podobě trochu tajemného (a jak se ve vložených flashbacích záhy dovíme) i nebezpečného muže Huga (Keith Allen). V sérii dalších flashbacků a v paralelní vedlejší dějové linii sledujeme dvojici gangsterů, kteří téměř v němých scénách výmluvně předvádějí, čeho jsou schopní. Hledají Huga. Ten mezitím bez viditelné příčiny, která ostatně není důležitá, umře a vedle něj zůstane kufr plný peněz. Je jen otázkou času, kdy se tyto dva diametrálně rozdílné světy a dějové linie protnou. Mělký hrob toho ale skrývá a nabízí ještě mnohem víc
V načrtnutém syžetu můžeme identifikovat další Boeylův oblíbený prvek, kterým je svět zločinu. Ten zde představuje dvojice málomluvných, zato patřičně brutálních gangsterů. Pokud si Danny Boyle nelibuje v krvavých a naturalistických scénách násilí, pak se jim rozhodně nevyhýbá. V tomto ohledu lze najít styčné body se zmíněným Tarantinem jen s tím rozdílem, že Boyleovi zabijáci kolem sebe netrousí duchaplné hlášky a Boyle scény naturalistického násilí zároveň nepřehání jako Tarantino, ale stejně tak je i neodlehčuje humorem. Dopadají na diváka právě onou „fyzičností“, která je podstatou násilí. Jednoduše řečeno v jeho aranži jako bychom fyzickou bolest sami cítili (například scéna se šperhákem). Další styčné body v Boyleově světě lze najít s bratry Coeny. Dvojice gangsterů jako by vypadla z oka postavy nemluvného zabijáka Grimsruda z Farga až na to, že Mělký hrob vznikl o rok dříve.
Dalším rysem Boyleových filmů a jeho oblíbeným tématem je loserství. Ideálního interpreta těchto postav nalezl v skotském herci Ewanu McGregorovi. Jeho Alex ještě není oním typickým sympatickým loserem, kterému fandíme v následujícím Trainspottingu a o něco později v Extra životu. V Mělkém hrobu hraje postavu, která je zatím ještě ve „stádiu vývinu“. Její charakter zůstává povětšinu filmu v poloze lehkomyslného pohodáře načrtnuté v úvodu a prakticky se nemění. Postava, která tu prochází radikální proměnou, je David, který se posléze stane hlavním katalyzátorem děje i proměn vztahů mezi třemi přáteli. Christopher Eccleston se této role zhostil tak bravurně, že z jeho kreace zamrazí.
A ve výsledku mrazí z celého filmu. Boyle umí své příběhy obohatit existenciálním rozměrem. Ten Mělkému hrobu dává závěrečný záběr, který vizuálně i významově naváže na ten úvodní a definitivně tak „kruh“ příběhu uzavře. Zároveň mu tato pointa, doprovázená voiceoverem vypravěče, kterým byl Alex, a melodií písně Happy Heart dodává silně ironický a konečně onen zřetelněji patrný černohumorný tón, kvůli kterému bývá Mělký hrob označován jako černá komedie.
Mělký hrob příliš nebo téměř vůbec nezestárnul. Čas ukázal, že se nejednalo o ojedinělý filmový zázrak, ale o plod týmu mimořádně talentovaných a pro věc zapálených filmařů. Následující dnes už kultovní „drogový trip“ Trainspotting jejich pozici potvrdil a ještě upevnil. Další tvorba Danny Boylea pak prošla jistými kvalitativními i tvůrčími výkyvy, mimo jiné bohužel i ukončením (nebo snad jen přerušením?) kongeniální spolupráce s Ewanem McGregorem. Mělký hrob je sice jen „malý“ film, ale jednoznačně patří k tomu nejlepšímu a nejčerstvějšímu z filmografie obou těchto tvůrců, stejně jako se řadí k „bestofku“ anglické i světové kinematografie vůbec.
Ocenění:
San Sebastián IFF
1994 - Danny Boyle (Stříbrná mušle pro nejlepšího režiséra)
1994 - Danny Boyle (Zlatá mušle pro nejlepší film) (nominace)
BAFTA
1995 - Výjimečný britský film
DABING
V českém znění: Martina Hudečková – Kerry Fox (Juliet Millerová), Zdeněk Hruška – Christopher Eccleston (David Stephens), Pavel Vondra – Ewan McGregor (Alex Law), Zdeněk Mahdal – Keith Allen (Hugo), Martin Sobotka – Colin McCredie (Cameron), Radoslav Brzobohatý – Robert David MacDonald (Lumsden), Antonín Navrátil - John Bett (Brian McKinley + titulky), Zdeněk Podhůrský - Tony Curran (agent cestovky), Jiří Kvasnička - Ken Stott (detektiv inspektor McCall), Bohumil Švarc, Miroslava Součková, Libor Hruška, Alice Laksarová, a další.
Překlad: Lidmila Hrůzová
Zvuk: Antonín Němec
Dialogy a režie českého znění: Zdeněk Podhůrský
Vyrobila: pro Intersonic Tvůrčí skupina Josefa Petráska, Studio Budíkov, 1997
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOS
Premiéra ČR: 11.4.1996 Space Films
Premiéra VB: 6.1.1995
Premiéra USA: 10.2.1995
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.8.1997 (VHS) Intersonic
Poprvé na DVD: 10.11.2009 Intersonic
Poprvé na Blu-ray: 26.10.2016 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 979 106
Tržby celkem - $ 19 800 000
Návštěvnost v ČR 25 892
Náklady (Rozpočet) - $ 2 500 000
BONUSY (Blu-ray)
• Ne
„Tři spolubydlící, Juliet, David a Alex, se snaží najít podnájemníka do prázdné ložnice svého bytu. Trojice se vyžívá v zastrašování potenciálních kandidátů během pohovorů."
OBSAH
Tři nejlepší kamarádi, David, Alex a Juliet, spolu žijí ve velkém luxusním bytě v Edinburghu. Baví je dělat si legraci z ostatních. Obzvlášť z těch, kteří se ozvali na jejich inzerát "Hledám spolubydlícího". Dokud se neobjeví Hugo. Charismatický drsňák a sympaťák každým coulem.Slovo dá slovo a z trojice hrdinů je rázem čtveřice. Ale jen na pár hodin. Ráno najdou Huga v posteli bez známek života. Než stačí cokoliv nahlásit, objeví David s Alexem kufr naditý penězi. Svědomí velí, nahlásit vše na policii.Jenže obrovská suma je víc než lákavá! Brzy se objeví první problémy. Kam schovat peníze, aby byly v bezpečí? A hlavně, co s tělem Huga? Během několika dní projde jejich vztah tou nejtěžší zkouškou, jakou si kdy dokázali představit.Tváří v tvář bohatství a vlastnímu svědomí získává pojem "přátelství" zcela nový rozměr. Ruku v ruce se špinavými penězi jdou zločin, msta a nenávist. Cena za lehce nabytý mamon je příliš vysoká...(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Napsat o Mělkém hrobu, že je to černá komedie je jako tvrdit, že Charles Manson byl drobný kriminálník. Ano, je to komedie, komedie (a)morální, mrazivá a děsivá. Danny Boyle, režisér kultovního Trainspottingu, debutoval právě tímto celovečerním příběhem o trojici přátel, které spojuje zprvu jeden byt, později i jedno krvavé tajemství. Je to film o přátelství, lásce a penězích, jen v trošku jiné podobě, než na jakou jste nejspíš zvyklí. Násilí zde úmyslně nepůsobí legračně, naopak až bolestně realisticky. Díky tomu jsou napínavé scény skutečně napínavé. V druhé polovině filmu jsem byl v neustálém napětí, kdo odkud na koho vyskočí a rozmlátí mu kladivem lebku. Ale nenechte se odradit, on je to skutečně vtipný film plný nadsázky, jen kdesi pod povrchem, pod tou maskou psychologického dramatu pojednávajícího zcela seriózně o věcech, jenž by mohly postihnout každého. Přinejmenším každého smolaře. Velmi potěšující je svižná režie (ani jsem se nerozkoukal a uběhla polovina filmu), která si sem tam neodpustí nějakou tu vizuální libůstku a způsobuje, že ještě dvanáct let od vzniku budí Mělký hrob dojem moderního, současného filmu. John Hodge napsal mnoho chytrých dialogů a zasadil je do odměřeně zvráceného příběhu s několika vtipnými zvraty. Z tehdy neznámých herců bude dnes pochopitelně budit největší rozruch účast Ewana McGregora. Nedá se říct, že zcela právem. Zatímco McGregor si již zde zvyknul střídat několik očekávatelných poloh, Christopher Eccleston a Kerry Foxová hrají skutečně komplikované osobnosti s neodhadnutelným jednáním a hrají je výtečně. Pokud preferujete černou kávu s lžičkou cukru a pokud máte rádi ne zbytečně komplikované úvahy nad otázkami etiky, je zde solidní šance, že se vám Mělký hrob bude líbit stejně jako mi. (Matty) 4*
Nápad je to fajn, exnuté tělo feťáka, jež po sobě zanechalo balík peněz. Ale Boyle musel celý děj dvakrát mohutně zlomit přes koleno, aby se dostal až na konec. Díky Bohu ukázal, kolik talentu v sobě má a velmi obratně přebruslil jak přes regulérní psychothriller, tak osobitou variaci Dostojevského Zločinu a trestu. Pravda, celek nakonec shodil v prvoplánově laciné, ale o to zábavnější pointě. Genialita nebo neschopnost? Nachytal jsem se a pobavil zároveň, takže díky Danny! (Isherwood) 4*
Moh by to bejt opravdu super film ve stylu třeba Blood simple nebo Fargo, ale to by někdo musel trochu zapracovat na scénáři. Možná je to tim, že chyběly finance, tak se prostě některý scény vyškrtaly a diváku, ty si to už nějak přeber sám. Třeba ta proměna ušlápnutýho účetního na chladnokrevnýho zabijáka byla nějaká hrozně rychlá. Taky jsem moc nepochopil, proč se hlavní postavy začnou chovat jako totální idioti. Vztahy mezi nima byly pro mě taky poněkud nejasný a celkově mi ta hlavní trojice byla sympatická asi jako hřebík v prdeli. Pro mě to byl takovej průměrnej thriller s prvkama černý komedie, na kterym mě nejvíc ze všeho zaujala muzika hned na začátku (Leftfield). (dobytek) 3*
V.I.M. FILMU
Mělký hrob je film, který tak trochu doplatil na fakt, že Danny Boyle se proslavil až Trainspottingem, ale to vůbec neznamená, že jeho celovečerní debut je slabší. Právě naopak. Mělký hrob měl velmi malý rozpočet a Ewan McGregor nebo Christopher Eccelston byli v roce 1994 jen další neznámí britští herci. Pokud tedy budete na film koukat jako na černou komedii od tvůrce vizuálních orgií jménem Sunshine, budete stoprocentně zklamáni.
Mělký hrob je úplně jiný typ filmu. Je velmi komorní a Boyleovi stačí v podstatě tři herci a jeden dobrý nápad k tomu, aby člověka zarazil do sedačky a udržoval ho v napětí až do konce. Snad v žádném jiném filmu si totiž tvůrci s divákem tak nehrají. Boyle spolu se scénáristou Johnem Hodgem (dělali spolu již zmíněný Trainspotting, ale i Extra život a Pláž) začínají v žánru drsnější komedie o mladých bezstarostných lidech, jen aby o pár minut později změnili atmosféru a přesunuli se volně k psychologickému dramatu a v závěru už jejich film připomíná čistokrevný thriller s náběhem až do hororu. A člověk jim na to všechno skočí. Obyčejně tyhle žánrové experimenty dopadají mizerně, protože buď je ve filmu příliš mnoho humoru nebo se to celé bere až moc vážně, ale Mělký hrob se nepokouší žánry kombinovat, on se vyvíjí.
Při jeho sledování možná ani nepostřehnete, jak rychle a „čistě“ se podařilo režisérovi změnit vám výraz na tváři. Ze začátku se budete smát Alexovým drsným vtípkům na adresu zrzavého hňupa, který se pokoušel k hrdinům nastěhovat, ale ke konci už budete zarývat nehty do gauče a otírat si zpocené čelo. Kdyby však ve filmu nebyli takoví herci, jací jsou, nejspíš by Mělký hrob nebyl zdaleka tak působivý. Proměna Christophera Eccelstona ze zamlklého účetního do psychopatického magora je naprosto přirozená a úžasně mrazivá. Během několika dní se z nejlepších přátel stávají soupeři ve hře, která nemá žádná pravidla a i když budete možná některé hrdiny nenávidět za to, co dělají, rozhodně je budete chápat. A to je na tom možná to nejděsivější.
VELKÁ RECENZE
Černá komedie, nebo mrazivý thriller? Britský režisér Danny Boyle, jehož Trans právě běží v našich kinech, debutoval s filmem, který ani po mnoha letech od doby svého vzniku neztratil nic ze své originality.
Začátek devadesátých let přinesl na filmovou scénu minimálně dva pozoruhodné režiséry, kteří už svými debutovými snímky vnesli svěží závan tvůrčí invence a osobitého stylu. Za oceánem vytřel zrak divákům i kritikům „šílený primitiv z videopůjčovny“ (jak byl některými výsměšně označován) Quentin Tarantino svými Gaunery a na starém kontinentě na sebe výrazně upozornil anglický tvůrce Danny Boyle. Tarantino byl svérázný solitér a samouk, který si svůj krvavý debut prošpikovaný cynickými hláškami napsal i natočil sám. Boyle našel kongeniální tvůrčí tým v scenáristovi, který byl původní profesí lékařem, Johnu Hodgeovi a producentovi Andrewu MacDonaldovi. S nimi „v zádech“ dokázal natočit podobně působivou pecku jako jeho mladší americký kolega.
Boyleův specifický režijní styl, jehož základy se tu formovaly, je jasně patrný již od úvodních okamžiků filmu. Kamera zabírající hlavu muže ve velkém detailu se pomalu otáčí jako ve spirále, zatímco voiceover vypravěče nastoluje základní premisu příběhu (Mělký hrob je film o přátelství) artikulovanou v krátkých, ale významově jasných a emotivních větách za doprovodu tanečních rytmů elektronické skupiny Leftfield. S tanečními beaty a pokračujícím voiceoverem se kamera rozjíždí k „utržené“ a zběsilé jízdě ulicemi anonymního anglického maloměsta. Zrychlená jízda kamery, voiceover, taneční hudba, to vše v jedné symbióze patří k typickým znakům Boyleova „kineticky“ dynamického režijního stylu. Rytmus obrazu zde přizpůsobuje hudební složce a spojuje je v rovnocenně se doplňující celek. Tomu podřizuje i práci s kamerou, kterou „roztančí“ a rozpohybuje v rytmu hudby, přičemž otáčení kolem její osy a zrychlený traveling spolu s rychlými nájezdy často pod netradičními úhly patří k jeho nejoblíbenějším a nejčastěji využívaným pohybům.
Jak jsem již zmínil, děj se odehrává v blíže nespecifikovaném anglickém městečku (lokace pro něj ale filmaři našli ve Skotsku), kde spolu v jednom bytě žije trojice přátel – lékařka Juliet (Kerry Fox), novinář Alex (Ewan McGregor) a účetní David (Christopher Eccleston). Zastihneme je právě v okamžiku, kdy si hledají čtvrtého podnájemníka. Danny Boyle tuto sekvenci inscenuje stylem „tři na jednoho“ a ve velmi rozverném duchu a s nápaditými otázkami na uchazeče z ní udělal mimořádně vtipnou a komickou etudu na téma, jak se hledá podnájem.
Jasně zde poznáme další z Boyleových (a Hodgeových) trademárků, kterým je nikoliv suchý, ale šťavnatý britský humor. V této úvodní sekvenci je to humor ještě veselý, bezstarostný a hravý. Zvláště Alexovi dělá evidentní radost uvádět uchazeče do rozpaků nesmyslnými otázkami, kterými je zesměšní. Po tomto „zahřívacím“ kole, kdy může divák nabýt pocitu, že snad sleduje nějakou konverzační komedii, však brzy přichází změna
Ta přichází v podobě trochu tajemného (a jak se ve vložených flashbacích záhy dovíme) i nebezpečného muže Huga (Keith Allen). V sérii dalších flashbacků a v paralelní vedlejší dějové linii sledujeme dvojici gangsterů, kteří téměř v němých scénách výmluvně předvádějí, čeho jsou schopní. Hledají Huga. Ten mezitím bez viditelné příčiny, která ostatně není důležitá, umře a vedle něj zůstane kufr plný peněz. Je jen otázkou času, kdy se tyto dva diametrálně rozdílné světy a dějové linie protnou. Mělký hrob toho ale skrývá a nabízí ještě mnohem víc
V načrtnutém syžetu můžeme identifikovat další Boeylův oblíbený prvek, kterým je svět zločinu. Ten zde představuje dvojice málomluvných, zato patřičně brutálních gangsterů. Pokud si Danny Boyle nelibuje v krvavých a naturalistických scénách násilí, pak se jim rozhodně nevyhýbá. V tomto ohledu lze najít styčné body se zmíněným Tarantinem jen s tím rozdílem, že Boyleovi zabijáci kolem sebe netrousí duchaplné hlášky a Boyle scény naturalistického násilí zároveň nepřehání jako Tarantino, ale stejně tak je i neodlehčuje humorem. Dopadají na diváka právě onou „fyzičností“, která je podstatou násilí. Jednoduše řečeno v jeho aranži jako bychom fyzickou bolest sami cítili (například scéna se šperhákem). Další styčné body v Boyleově světě lze najít s bratry Coeny. Dvojice gangsterů jako by vypadla z oka postavy nemluvného zabijáka Grimsruda z Farga až na to, že Mělký hrob vznikl o rok dříve.
Dalším rysem Boyleových filmů a jeho oblíbeným tématem je loserství. Ideálního interpreta těchto postav nalezl v skotském herci Ewanu McGregorovi. Jeho Alex ještě není oním typickým sympatickým loserem, kterému fandíme v následujícím Trainspottingu a o něco později v Extra životu. V Mělkém hrobu hraje postavu, která je zatím ještě ve „stádiu vývinu“. Její charakter zůstává povětšinu filmu v poloze lehkomyslného pohodáře načrtnuté v úvodu a prakticky se nemění. Postava, která tu prochází radikální proměnou, je David, který se posléze stane hlavním katalyzátorem děje i proměn vztahů mezi třemi přáteli. Christopher Eccleston se této role zhostil tak bravurně, že z jeho kreace zamrazí.
A ve výsledku mrazí z celého filmu. Boyle umí své příběhy obohatit existenciálním rozměrem. Ten Mělkému hrobu dává závěrečný záběr, který vizuálně i významově naváže na ten úvodní a definitivně tak „kruh“ příběhu uzavře. Zároveň mu tato pointa, doprovázená voiceoverem vypravěče, kterým byl Alex, a melodií písně Happy Heart dodává silně ironický a konečně onen zřetelněji patrný černohumorný tón, kvůli kterému bývá Mělký hrob označován jako černá komedie.
Mělký hrob příliš nebo téměř vůbec nezestárnul. Čas ukázal, že se nejednalo o ojedinělý filmový zázrak, ale o plod týmu mimořádně talentovaných a pro věc zapálených filmařů. Následující dnes už kultovní „drogový trip“ Trainspotting jejich pozici potvrdil a ještě upevnil. Další tvorba Danny Boylea pak prošla jistými kvalitativními i tvůrčími výkyvy, mimo jiné bohužel i ukončením (nebo snad jen přerušením?) kongeniální spolupráce s Ewanem McGregorem. Mělký hrob je sice jen „malý“ film, ale jednoznačně patří k tomu nejlepšímu a nejčerstvějšímu z filmografie obou těchto tvůrců, stejně jako se řadí k „bestofku“ anglické i světové kinematografie vůbec.
Ocenění:
San Sebastián IFF
1994 - Danny Boyle (Stříbrná mušle pro nejlepšího režiséra)
1994 - Danny Boyle (Zlatá mušle pro nejlepší film) (nominace)
BAFTA
1995 - Výjimečný britský film
DABING
V českém znění: Martina Hudečková – Kerry Fox (Juliet Millerová), Zdeněk Hruška – Christopher Eccleston (David Stephens), Pavel Vondra – Ewan McGregor (Alex Law), Zdeněk Mahdal – Keith Allen (Hugo), Martin Sobotka – Colin McCredie (Cameron), Radoslav Brzobohatý – Robert David MacDonald (Lumsden), Antonín Navrátil - John Bett (Brian McKinley + titulky), Zdeněk Podhůrský - Tony Curran (agent cestovky), Jiří Kvasnička - Ken Stott (detektiv inspektor McCall), Bohumil Švarc, Miroslava Součková, Libor Hruška, Alice Laksarová, a další.
Překlad: Lidmila Hrůzová
Zvuk: Antonín Němec
Dialogy a režie českého znění: Zdeněk Podhůrský
Vyrobila: pro Intersonic Tvůrčí skupina Josefa Petráska, Studio Budíkov, 1997
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOS
Premiéra ČR: 11.4.1996 Space Films
Premiéra VB: 6.1.1995
Premiéra USA: 10.2.1995
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.8.1997 (VHS) Intersonic
Poprvé na DVD: 10.11.2009 Intersonic
Poprvé na Blu-ray: 26.10.2016 Bontonfilm
Tržby v ČR - Kč 979 106
Tržby celkem - $ 19 800 000
Návštěvnost v ČR 25 892
Náklady (Rozpočet) - $ 2 500 000
BONUSY (Blu-ray)
• Ne
ROZLIŠENÍ Blu-ray
16:9 / 1920x1080p (FULL HD) / 1.78:1
česky DTS-HD Master 5.1, anglicky DTS-HD Master 2.0
anglické
Tvůrci a herci
Danny Boyle (Režie), Andrew Macdonald (Produkce), Simon Boswell (Hudba), Brian Tufano (Kamera), Masahiro Hirakubo (Střih), Sarah Trevis (Casting), Kave Quinn (Scénografie), Kate Carin (Kostýmy), Colin Nicolson (Zvuk), Graham Johnston (Masky), John Hodge (Scénář), Kerry Fox (Herec), Christopher Eccleston (Herec), Ewan McGregor (Herec), Ken Stott (Herec), Keith Allen (Herec), Gary Lewis (Herec), Peter Mullan (Herec), Tony Curran (Herec), John Hodge (Herec), Frances Low (Herec)
1994/92/Velká Británie/Drama, Thriller, Komedie, Krimi
Zajímavost k filmu
- Farebná schéma domu, ktorý obývajú hlavní protagonisti, bola inšpirovaná obrazom "Hotel Lobby" od amerického maliara Edwarda Hoppera z roku 1943. (HelenOfTroy)
- Podľa slov režiséra Dannyho Boyla je Plytký hrob prepojený s jeho nasledujúcim filmom Trainspotting (1996) cez postavy Keitha Allena (Hugo), ktorý v oboch filmoch stvárňuje drogového dílera.
- Dějově je film zasazen do Edinburghu, ale většina se ho natočila v Glasgow.
- První filmová role Ewana McGregora.
- Režijní debut Dannyho Doyla.
- Výrobu částečně financovala televizní stanice Channel 4.
- Film, který Ewan McGregor sleduje v televizi, je The Wicker Man.
- Film byl natočen za 30 dní.
- Film je debutem pro scénáristu Johna Hodge.
- Ve Francii film vyšel pod názvem "Petits meurtres entre amis", což znamená "Malé vraždy mezi přáteli".
- Matka Ewana McGregora, Carole, hraje jednu ze zájemkyň o podnájem v úvodu filmu.
- Tvůrci filmu museli v jeho průběhu dražit některé z rekvizit, aby měli dostatek kapitálu na jeho dokončení.
- Roli Davida měl původně hrát Robert Carlyle.
- Farebná schéma domu, ktorý obývajú hlavní protagonisti, bola inšpirovaná obrazom "Hotel Lobby" od amerického maliara Edwarda Hoppera z roku 1943. (HelenOfTroy)
- Podľa slov režiséra Dannyho Boyla je Plytký hrob prepojený s jeho nasledujúcim filmom Trainspotting (1996) cez postavy Keitha Allena (Hugo), ktorý v oboch filmoch stvárňuje drogového dílera.
- Dějově je film zasazen do Edinburghu, ale většina se ho natočila v Glasgow.
- První filmová role Ewana McGregora.
- Režijní debut Dannyho Doyla.
- Výrobu částečně financovala televizní stanice Channel 4.
- Film, který Ewan McGregor sleduje v televizi, je The Wicker Man.
- Film byl natočen za 30 dní.
- Film je debutem pro scénáristu Johna Hodge.
- Ve Francii film vyšel pod názvem "Petits meurtres entre amis", což znamená "Malé vraždy mezi přáteli".
- Matka Ewana McGregora, Carole, hraje jednu ze zájemkyň o podnájem v úvodu filmu.
- Tvůrci filmu museli v jeho průběhu dražit některé z rekvizit, aby měli dostatek kapitálu na jeho dokončení.
- Roli Davida měl původně hrát Robert Carlyle.
Odkazy