Kyslík / Oxygen (202101/1/USA, Francie/Drama, Sci-Fi, Thriller) 64%
11.11.2022 05:18
202101/1/USA, Francie/Drama, Sci-Fi, Thriller
Zajímavost k filmu
- Natáčení probíhalo v červenci 2020 ve studiu Kremlin v Ivry-sur-Seine ve Val-de-Marne. (bianci)
- Hlavní roli měla původně místo Melanie Laurent ztvárnit Anne Hathaway.
JEDNOU VĚTOU
„Mladá žena se probudí v kryokomoře a nic si nepamatuje. Musí si ale vybavit, kdo je, a dostat se ven dřív, než jí dojde kyslík."
OBSAH
Doktorka Elizabeth Hansen (Mélanie Laurent) se probouzí v jakémsi boxu. Vůbec na nic si nepamatuje. Když se pomalu rozkoukává a snaží se dát věci dohromady, ozve se jí M.I.L.O. – informační a léčebný operátor. Je to jediná věc, která odpoví na její otázky a zajistí spojení s venkovním světem. Na otázku, kdo je, jí odpoví, že je bio forma omikronu číslo 267. Když se jí podaří spojit s policií, tak hlásí, že výrobce boxu je společnost Cryosalide, moc to ale nepomůže. Jediná šance je sehnat kód správce, který má autorizaci otevřít box. Snaží se dále pátrat na sociálních sítí, jenže čemu může doopravdy věřit?! A stihne se z boxu dostat dřív, než jí dojde kyslík?
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Alexandre Aja už se kolikrát předvedl s tím, že je dobrý filmař. Točí sice účelné žánrovky, ale dělá to hodně dobře. Navíc se mi líbí, jak se z hororu přiklonil ke sci-fi, navíc ještě komornímu sci-fi. Toho si hrozně cením. Ono natočit hodinu a půl příběh o tom, jak se jedna astronautka probudí v kryokomoře a udržet po tu dobu napětí, to je přeci jenom docela umění. Filmu ale do not hraje výborná Mélanie Laurent a hudba, která v doprovodu s vizuálem dělá s filmem divy. Dobrý kousek! (Malarkey) 4*
Solidní tvůrce Alexandre Aja se umí vyřádit víc, to už jsme si párkrát ověřili. Zkusil to s jedním hercem a s jedním místem. Dostatečně stísněným. Ovšem nezvládl to klíčové: nedostal se hlavní postavě (a tím pádem ani divákovi) co nejvíce pod kůži. Žena středního věku se probouzí v uzamčené zdravotnické kryokomoře. Nemůže ven, neví, proč tam je a vlastně ani netuší, kdo je. Navíc jí pomalu dochází vzduch. Jasně, občas musí vytáhnout kanylu z těla, občas řeší laboratorní myši v komoře, hlavně jí ale chybí odpovědi na otázky, které (ne)přicházejí od systému umělé inteligence, se kterým hrdinka komunikuje. Aja, jenž kdysi ve vyprahlé pustině nechal zmutované potomky horníků útočit na jednu rodinku (Hory mají oči), pak nechal stovky piraní ochutnat nejedno odhalené ňadro (Piraňa 3D), později s rozčertěným Danielem Radcliffem zkusil ambicióznější látku s přesahem (Rohy) a naposledy i přes z nohy trčící zlomenou kost nechal jednoho z hrdinů vzdorovat jednomu z nejobávanějších predátorů (Kořist), dokáže vykouzlit sympaticky klaustrofobickou atmosféru a na malém prostoru je vizuálně nápaditý. Mélanie Laurent, která skvěle pracuje s mimikou i s hlasem, si zaslouží palec nahoru. Ten druhý je pro Aju, od kterého si ale pro příště přeju zase nějakou stylovou jízdu plnou krvavého násilí. (castor) 3*
Vědecky filosofující Alexandre Aja? Tak tohle fakt ne. Pod ten nezáživný škvár o ničem měl raději podepsat Arnošta Vopajšlíka, prokázal by tím laskavost a ušetřený čas divákovi, který by o tento film tím pádem vůbec nezavadil. Děj je následovný: v kriplokreténí jednotce leží asexuální Mélanie Laurent. A dochází jí kyslík. Je všem u prdele, jestli pojde, nebo přežije. Úmorné flashbacky, debilní telefonování prostřednictvím umělé inteligence, hovory pochopitelně rovněž nic neřešící. To vše provázené nulovým napětím a nulovým zájmem o dějství. S hororem to nemá nic společného, horor je to sledovat. Závěr postrádá pointu/překvapení. Celé dějství by se v pohodě dalo smrsknout nanejvýš do hodiny. Dál ani ťuk. Kariéra kdysi inovativního režiséra silně stagnuje. Poslední dobou nabízí jen samé klišé, v tomto případě přišel s ukrutnou a nenápaditou nudou bez šťávy, filmem, co má ucházející technickou a vizuální stránku. Zlatý Reynolds, zlatý Dorff, když svého času zažívali obdobná sólová klaustrofobická vystoupení. Tahle vaginální sliznice rozhodně nevzrušila můj tep. 3/10 (kingik) 2*
VELKÁ RECENZE
Co by pro většinu byl jenom zlý sen se pro hrdinku nového sci-fi dramatu, pod kterým je podepsán Alexandre Aja, stalo skutečností. Zmatená, bez nejmenšího ponětí o tom, kdo je a kde se nachází, se probudí zamčená v kryokomoře. A co hůř. Rozpomenout se a vyřešit situaci musí velice rychle, hladina kyslíku totiž neúprosně klesá.
Alaxandre Aja, známý nikterak výjimečně podařenými horory Rohy, Kořist či Piraňa 3D, tentokrát představuje tísnivou komorní sci-fi podívanou stojící na přesvědčivosti výkonu jediné herečky. Ačkoliv není Mélanie Laurent jediná lidská postava, která se ve filmu objeví, film na jejím výrazu doslova stojí i padá.
A přestože od Aji a priori mnozí nečekají víc než obvyklou účelovku s předvídatelným dějem, Kyslík by sice kinosály nenaplnil, na Netflixu se v rámci žánru nejspíš uchytí. Přestože je minimálně do finálních zvratů poměrně předvídatelný, daří se filmu držet napětí a budit v divákovi zvědavost. Spíše, než jak to dopadne člověku bude vrtat hlavou jiná otázka – co se tady děje?
Odpověď na to dostaneme, i když na zbytečně táhlých flashback scénách by se dalo ubrat. Jak je u Aji obvyklé, logika ve scénáři místy pokulhává. Na druhou stranu využití psychologický prvků – injekčních stříkaček, laboratorních myší – aniž by jejich zapojení působilo kýčovitě nebo přehnaně, je rozhodně krok správným směrem.
Velkým oživením je také druhá nejdůležitější, navíc poměrně atypická postava. Systém umělé inteligence pojmenovaný Milo, s nímž se hrdinka musí naučit komunikovat a využít jej k tomu, aby celé věci přišla na kloub. Snaha o porozumění algoritmu jako jediné cestě k přežití je bezpochyby jednou z nejzajímavějších věcí, kterou může Kyslík nabídnout.
Co možná diváky rozdělí do dvou táborů je závěr, který nenápadně cílí na jeden z největších problémů současnosti a ukazuje odvrácenou stranu možného řešení. Jestli se Ajovi podařilo myšlenku smysluplně uchopit a nezabřednout do kýčovitého rozuzlení je pak otázkou.
DABING
1.DABING (Netflix)
V českém znění: Anna Theimerová - Mélanie Laurent (Elizabeth Hansenová), Zbyšek Horák - Mathieu Amalric (M.I.L.O.), Radka Malá - Laura Boujenah (Alice Hansenová), Filip Švarc - Eric Herson-Macarel (kapitán Moreau), Dagmar Čárová (starší Elizabeth Hansonová), Tomáš Karger, Jan Battěk, Natálie Topinková, Ivo Hrbáč, Martin Velda
Překlad: Iveta Kasalická
Dialogy: Dagmar Novotná
Produkce: Petr Skarke
Zvuk: Martin Václavík
Režie: Martin Velda
Pro Netflix vyrobila Společnost SDI Media - 2021
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 12.5.2021 Netflix
Premiéra USA: 12.5.2021 Netflix
Premiéra Francie: 12.5.2021 Netflix
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Poprvé na VOD: 12.5.2021 Netflix
„Mladá žena se probudí v kryokomoře a nic si nepamatuje. Musí si ale vybavit, kdo je, a dostat se ven dřív, než jí dojde kyslík."
OBSAH
Doktorka Elizabeth Hansen (Mélanie Laurent) se probouzí v jakémsi boxu. Vůbec na nic si nepamatuje. Když se pomalu rozkoukává a snaží se dát věci dohromady, ozve se jí M.I.L.O. – informační a léčebný operátor. Je to jediná věc, která odpoví na její otázky a zajistí spojení s venkovním světem. Na otázku, kdo je, jí odpoví, že je bio forma omikronu číslo 267. Když se jí podaří spojit s policií, tak hlásí, že výrobce boxu je společnost Cryosalide, moc to ale nepomůže. Jediná šance je sehnat kód správce, který má autorizaci otevřít box. Snaží se dále pátrat na sociálních sítí, jenže čemu může doopravdy věřit?! A stihne se z boxu dostat dřív, než jí dojde kyslík?
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Alexandre Aja už se kolikrát předvedl s tím, že je dobrý filmař. Točí sice účelné žánrovky, ale dělá to hodně dobře. Navíc se mi líbí, jak se z hororu přiklonil ke sci-fi, navíc ještě komornímu sci-fi. Toho si hrozně cením. Ono natočit hodinu a půl příběh o tom, jak se jedna astronautka probudí v kryokomoře a udržet po tu dobu napětí, to je přeci jenom docela umění. Filmu ale do not hraje výborná Mélanie Laurent a hudba, která v doprovodu s vizuálem dělá s filmem divy. Dobrý kousek! (Malarkey) 4*
Solidní tvůrce Alexandre Aja se umí vyřádit víc, to už jsme si párkrát ověřili. Zkusil to s jedním hercem a s jedním místem. Dostatečně stísněným. Ovšem nezvládl to klíčové: nedostal se hlavní postavě (a tím pádem ani divákovi) co nejvíce pod kůži. Žena středního věku se probouzí v uzamčené zdravotnické kryokomoře. Nemůže ven, neví, proč tam je a vlastně ani netuší, kdo je. Navíc jí pomalu dochází vzduch. Jasně, občas musí vytáhnout kanylu z těla, občas řeší laboratorní myši v komoře, hlavně jí ale chybí odpovědi na otázky, které (ne)přicházejí od systému umělé inteligence, se kterým hrdinka komunikuje. Aja, jenž kdysi ve vyprahlé pustině nechal zmutované potomky horníků útočit na jednu rodinku (Hory mají oči), pak nechal stovky piraní ochutnat nejedno odhalené ňadro (Piraňa 3D), později s rozčertěným Danielem Radcliffem zkusil ambicióznější látku s přesahem (Rohy) a naposledy i přes z nohy trčící zlomenou kost nechal jednoho z hrdinů vzdorovat jednomu z nejobávanějších predátorů (Kořist), dokáže vykouzlit sympaticky klaustrofobickou atmosféru a na malém prostoru je vizuálně nápaditý. Mélanie Laurent, která skvěle pracuje s mimikou i s hlasem, si zaslouží palec nahoru. Ten druhý je pro Aju, od kterého si ale pro příště přeju zase nějakou stylovou jízdu plnou krvavého násilí. (castor) 3*
Vědecky filosofující Alexandre Aja? Tak tohle fakt ne. Pod ten nezáživný škvár o ničem měl raději podepsat Arnošta Vopajšlíka, prokázal by tím laskavost a ušetřený čas divákovi, který by o tento film tím pádem vůbec nezavadil. Děj je následovný: v kriplokreténí jednotce leží asexuální Mélanie Laurent. A dochází jí kyslík. Je všem u prdele, jestli pojde, nebo přežije. Úmorné flashbacky, debilní telefonování prostřednictvím umělé inteligence, hovory pochopitelně rovněž nic neřešící. To vše provázené nulovým napětím a nulovým zájmem o dějství. S hororem to nemá nic společného, horor je to sledovat. Závěr postrádá pointu/překvapení. Celé dějství by se v pohodě dalo smrsknout nanejvýš do hodiny. Dál ani ťuk. Kariéra kdysi inovativního režiséra silně stagnuje. Poslední dobou nabízí jen samé klišé, v tomto případě přišel s ukrutnou a nenápaditou nudou bez šťávy, filmem, co má ucházející technickou a vizuální stránku. Zlatý Reynolds, zlatý Dorff, když svého času zažívali obdobná sólová klaustrofobická vystoupení. Tahle vaginální sliznice rozhodně nevzrušila můj tep. 3/10 (kingik) 2*
VELKÁ RECENZE
Co by pro většinu byl jenom zlý sen se pro hrdinku nového sci-fi dramatu, pod kterým je podepsán Alexandre Aja, stalo skutečností. Zmatená, bez nejmenšího ponětí o tom, kdo je a kde se nachází, se probudí zamčená v kryokomoře. A co hůř. Rozpomenout se a vyřešit situaci musí velice rychle, hladina kyslíku totiž neúprosně klesá.
Alaxandre Aja, známý nikterak výjimečně podařenými horory Rohy, Kořist či Piraňa 3D, tentokrát představuje tísnivou komorní sci-fi podívanou stojící na přesvědčivosti výkonu jediné herečky. Ačkoliv není Mélanie Laurent jediná lidská postava, která se ve filmu objeví, film na jejím výrazu doslova stojí i padá.
A přestože od Aji a priori mnozí nečekají víc než obvyklou účelovku s předvídatelným dějem, Kyslík by sice kinosály nenaplnil, na Netflixu se v rámci žánru nejspíš uchytí. Přestože je minimálně do finálních zvratů poměrně předvídatelný, daří se filmu držet napětí a budit v divákovi zvědavost. Spíše, než jak to dopadne člověku bude vrtat hlavou jiná otázka – co se tady děje?
Odpověď na to dostaneme, i když na zbytečně táhlých flashback scénách by se dalo ubrat. Jak je u Aji obvyklé, logika ve scénáři místy pokulhává. Na druhou stranu využití psychologický prvků – injekčních stříkaček, laboratorních myší – aniž by jejich zapojení působilo kýčovitě nebo přehnaně, je rozhodně krok správným směrem.
Velkým oživením je také druhá nejdůležitější, navíc poměrně atypická postava. Systém umělé inteligence pojmenovaný Milo, s nímž se hrdinka musí naučit komunikovat a využít jej k tomu, aby celé věci přišla na kloub. Snaha o porozumění algoritmu jako jediné cestě k přežití je bezpochyby jednou z nejzajímavějších věcí, kterou může Kyslík nabídnout.
Co možná diváky rozdělí do dvou táborů je závěr, který nenápadně cílí na jeden z největších problémů současnosti a ukazuje odvrácenou stranu možného řešení. Jestli se Ajovi podařilo myšlenku smysluplně uchopit a nezabřednout do kýčovitého rozuzlení je pak otázkou.
DABING
1.DABING (Netflix)
V českém znění: Anna Theimerová - Mélanie Laurent (Elizabeth Hansenová), Zbyšek Horák - Mathieu Amalric (M.I.L.O.), Radka Malá - Laura Boujenah (Alice Hansenová), Filip Švarc - Eric Herson-Macarel (kapitán Moreau), Dagmar Čárová (starší Elizabeth Hansonová), Tomáš Karger, Jan Battěk, Natálie Topinková, Ivo Hrbáč, Martin Velda
Překlad: Iveta Kasalická
Dialogy: Dagmar Novotná
Produkce: Petr Skarke
Zvuk: Martin Václavík
Režie: Martin Velda
Pro Netflix vyrobila Společnost SDI Media - 2021
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 12.5.2021 Netflix
Premiéra USA: 12.5.2021 Netflix
Premiéra Francie: 12.5.2021 Netflix
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
Poprvé na VOD: 12.5.2021 Netflix
Tvůrci a herci
Alexandre Aja (Režie), Alexandre Aja (Produkce), Brahim Chioua (Produkce), Grégory Levasseur (Produkce), Vincent Maraval (Produkce), Noémie Devide (Produkce), Rob (Hudba), Maxime Alexandre (Kamera), Stéphane Roche (Střih), - (Casting), Jean Rabasse (Scénografie), Agnes Beziers (Kostýmy), Ken Yasumoto (Zvuk), Olivier Afonso (Masky), Christie LeBlanc (Scénář), Mélanie Laurent (Herec), Malik Zidi (Herec), Mathieu Amalric (Herec), Laura Boujenah (Herec), Marc Saez (Herec), Eric Herson-Macarel (Herec)
- Natáčení probíhalo v červenci 2020 ve studiu Kremlin v Ivry-sur-Seine ve Val-de-Marne. (bianci)
- Hlavní roli měla původně místo Melanie Laurent ztvárnit Anne Hathaway.
Odkazy