Maniak / Maniac (2012/89/Francie, USA/Horor, Thriller) 63% -Originál DVD-

11.11.2022 05:18
JEDNOU VĚTOU
„Elijah Wood v roli muže, jehož v dětství zneužívala matka a jenž má nyní zvláštního koníčka. Na internetu si vyhledává neznámé lidi, které špehuje a zabíjí."

OBSAH
Film Maniak je Jackem Rozparovačem 21. století odehrávající se v současném Los Angeles. Maniak je novým zpracováním kultovního filmu, který je mnohými označován za nejlepší thriller všech dob - intimní, obrazově odvážný, psychologicky komplexní a hluboce děsivý výlet do noční můry vraha a jeho obětí.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Hororová lahůdka, která mě zajímala už obsazením Elijaha Wooda, jako vraždícího psychopata. Magoři mu jdou a ani tady neselhal, i když díky zvolené formě, kdy vše vidíme z jeho pohledu hraje hlavně svým hlasem. Vůbec to není otravné, naopak se daří více vcítit do jeho psychostavů. Tleskám režisérovi, protože film má spád i bez nějakého pořádného děje. V hororech se zlo většinou vyskytuje nárazově a děj se točí kolem hrdiny. Zde jsme, ale s maniakem Frankem neustále. Vše dokresluje synťáková hudba, ve které cítím inspiraci Johnem Carpenterem. Tento experiment rozhodně není pro každého, mne to ale dost nadchlo. I bez těch odkazů na Kabinet doktora Caligariho je vidět, že film točili opravdoví hororoví fandové a ne jen najatí rutinéři. (Superpero) 4*

Varování migrenikům, epileptikům, čerstvě zotaveným z otřesu mozku a dalším hrdým majitelům nejrůznějších neurologických poruch a mozkových poranění: vyserte se na to a radši si doma pusťte osmdesátkový originál. Půl druhého kila za kinolístek lze promrdat i lépe než horečnatým válením po podlaze s pěnou u huby. Navíc všechny ženské jsou tu šeredy, čůzy a/nebo děvky, takže z vizuálního hlediska stejně o nic nepřijdete. Edit: Musím uznat, že film, z něhož je mi blivno i ze vzdálenosti, při níž ta mnohá oplácaná celulitická stehna nejsou vidět, má jisté nepopiratelné kvality. Po zhlédnutí ripu tudíž hodnotím za popravdě nezapomenutelný zážitek. (kiddo) 4*

Nešťastně zamilovaný obrázek sériového vraha přímo z pohledu jeho očí. Vidíme sled vražd v L.A, šílenství uvnitř mysli, střípky z backstory. Krve a skalpování je tu plno, ale není to tak prvoplánové, není to ten dojem, který si odnést. A jelikož se jedná o artový film, nebýt tam tolika krve a skalpování, čepelí skrz čelist, asi bych se hodně rychle unudil. Ale takhle... rozhodně zajímavý počin v tomto okrajovém subžánru. Elijah Wood potvrzuje bizarní fakt, a to že se dobře hodí na dvě role - ztrápeného hobita a zvrácenou lidskou bestii. (Slasher) 4*

VELKÁ RECENZE
Horor je skvělý žánr. Do téhle škatulky totiž můžete narvat skoro všechno. Jsou tu klasičtí sérioví vrazi, zombíci, co lidem žerou střeva, cvoci, kteří své obětí týrají psychicky a během jejich dvouhodinového lumpačení nevyteče ani kapka krve, ale také filmy jako Braindead nebo Evil Dead, v nichž se sekačky na trávu a motorové pily mění z běžného pracovního náčiní na nejvíc cool nářadí na světě. Zkrátka sem narvete spoustu věcí a logicky občas i nějaké to příjemné překvapení.
Ne že by Maniak byl bůhvíjak originální nebo dokonce revoluční film, to snad ani v případě, že se jedná o remake tři dekády starého hororu, dost dobře nejde. Ovšem to je nejspíš ta poslední věc, která by vás v kině trápila. Už hodně dlouho jsme tu totiž neměli zástupce žánru, jenž by skutečně tolik fungoval jako horor a dokázal děsit. Ne tím, že jednou za deset minut dvoumetrový kaskadér v masce někomu uřízne hlavu mačetou nebo vyskočí ze skříně při volume nastaveném naplno, ale prostě tím, že při jeho sledováním vám bude sakra nepříjemně.
Franck Khalfoun se totiž rozhodl Maniaka pojmout z pohledu vraha. A to doslova. Elijah Wood, ačkoliv jeho jméno figuruje na plakátech na prvním místě, tu skoro není vidět, protože 95% filmu uvidíte jeho očima. Je tu sice pár výjimek, kdy kamera stylově "vyjede" tomuhle magorovi z hlavy a vy si budete moci vychutnat jeho řeznické dovednosti z jiného úhlu pohledu, obvykle ale Wooda vidíme jen v zrcadle nebo v odrazu skla. Jsme pořád s ním, ať už dělá ty největší zrůdnosti, sleduje své oběti z dodávky, skalpuje ženy nebo se propadá víc a víc do hlubin šílenství. Před psyhopatikým zabijákem Frankem se nedá utéct a přiznám se, že už dlouho jsem neodcházel z kina takhle vyšťavený. Ta intenzivní blízkost k násilí a k zabijákovi jednoduše funguje dokonale.
Frankovy myšlenkové pochody a jeho dech fungují spolu s atmosférou nepřátelského a hnusného města dostatečně na to, aby vám na zádech vyrašila husí kůže. Krom toho soundtrack od člověka, co si říká Rob, se může z fleku zařadit mezi nejlepší žánrové kousky vůbec. Osmdesátkové syntezátory, magor v hlavní roli a zaplivané anonymní velkoměsto člověka pohltí prakticky okamžitě. Khalfoun navíc šikovně pracuje s kamerou a se střihem a obvykle to vypadá, že se dlouhé scény odehrávají v jediném záběru (i když to tak není), díky čemuž pak při stíhání zoufalých krásných žen dokonale gradují. Před Frankem není úniku a platí to jak pro jeho oběti, tak pro diváky. Musíte s ním prožít všechno a i to, co byste snad ani nechtěli vidět.
Už ve svém předchozím kousku P2 Khalfoun ukázal, že brutality se nebojí, takže násilí by nemělo nikoho překvapit (i tady na něj jako producent dohlížel Alexandre Aja). Vraždy jsou kruté a mnohdy až odpudivé, ale nikdy tu není násilí samoúčelné -  přesto tohle fakt není ideální film na první rande.
Potěší i fakt, že režisér jednak jasně ctí filmovou řeč originálu, ale dokázal ji i adaptovat na dnešní podmínky. Maniak je díky tomu po audiovizuální stránce hodně neokoukaný, navíc lze jeho znepokojivost interpretovat jako drastickou studii osamělosti, odcizení a násilí v současném velkoměstě. Anebo na interpretace kašlat... a užít si masakr.
Do půlky jde o dokonalý hororový zážitek a moc rád bych viděl, jak by se na něj tvářili teenageři, co se bojí u Paranormal Activity a netuší, že Halloween netočil jen Rob Zombie. Je to starosvětský horor s mrazivou atmosférou, děsivým hrdinou a brutálními scénami, u nichž člověk ustrne. V druhé půlce malinko ztrácí dech, ale i tak budete mít nejspíš u závěrečných titulků oprávněný pocit, že něco takhle dobrého jste v rámci stejného ranku v českých kinech už sakra dlouho neviděli. Mimochodem, kino je v případě Maniaka nutné. Obávám se, že na malé obrazovce bude film fungovat výrazně hůř.

DABING
V českém znění: Jan Maxián - Elijah Wood (Frank), Terezie Taberyová - Nora Arnezeder (Anna), Martina Kechnerová - Liane Balaban (Judy), Jitka Ježková - Genevieve Alexandra (Jessica), Marika Šoposká - Megan Duffy (Lucie), Zuzana Skalická - Jan Broberg (Rita), Michal Holán - Joshua Delagarza (Martin Nunez), René Slováčková - America Olivo (Frankova matka), Zbyšek Pantůček - Sal Landi (detektiv Jud Taylor), Jana Mařasová - Délé Ogundiran (policistka), Jakub Saic - Sammi Robiti (Jason), Libor Terš - Akbar Kurtha (lékárník), Jan Škvor, Jitka Moučková, Ernesto Čekan
Překlad a dialogy: Ivan Kotmel, Agentura K
Zvuk: Miloš Sommer
Režie: Martin Těšitel
Pro HCE vyrobilo Studio Soundwave v roce 2013

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 7.2.2013 H.C.E.
Premiéra USA: 12.9.2012 (Chicago International Film Festival)
Premiéra Francie: 2.1.2013 Warner Bros. FR
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 23.8.2013 H.C.E.
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby celkem - $ 2 600 000
Náklady (Rozpočet) - $ 6 000 000
 
Tvůrci a herci
Franck Khalfoun (Režie), Alexandre Aja (Produkce), Thomas Langmann (Produkce), William Lustig (Produkce), Robin Coudert (Hudba), Maxime Alexandre (Kamera), Baxter (Střih), Franck Khalfoun (Střih), John Barba (Casting), Lisa Fields (Casting), Stefania Cella (Scénografie), Mairi Chisholm (Kostýmy), Alexandre Aja (Scénář), Grégory Levasseur (Scénář), C.A. Rosenberg (Scénář), Elijah Wood (Herec), Liane Balaban (Herec), America Olivo (Herec), Nora Arnezeder (Herec), Sammi Rotibi (Herec), Morgane Slemp (Herec), Genevieve Alexandra (Herec), Megan Duffy (Herec), Jan Broberg (Herec)
 
2012/89/Francie, USA/Horor, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Režisér filmu Franck Khalfoun chcel dosiahnuť, aby sa divák cítil ako uväznený v tele maniaka.
- Celé jméno hlavního hrdiny je Frank Zito (Elijah Wood).
- Ve filmu zazní píseň "Goodbye Horses" od americké zpěvačky Q. Lazzarus. Tato skladba se rovněž objevuje ve filmu Mlčení jehňátek (1991), což je další film, ve kterém je postava sériového vraha, který stahuje lidi z kůže a má problémy se svou matkou.
- Film, který Frank (Elijah Wood) a Anna (Nora Arnezeder) sledují v kině, je Kabinet doktora Caligariho (1920).
- Příběh je zasazen do ulic a podchodů Los Angeles. Původní verze z roku 1980 se ovšem odehrávala v New York City.
- Záber, keď sa Frank (Elijah Wood) pozrie na svoj odraz v skle auta na parkovisku, nápadne pripomína plagát pôvodného filmu Maniac (1980), ktorého je táto snímka remakeom.
- Ve filmu je celkem 8 mrtvých, z toho 5 žen, které zabije Frank (Elijah Wood).
 
Odkazy