Hannibal - Zrození / Hannibal Rising (2007/116/Velká Británie, Česko, Francie, Itálie, USA/Thriller, Drama, Horor, Krimi) 28% -Originál DVD-

29.08.2022 00:13
JEDNOU VĚTOU
„Vstupte do temné mysli Hannibala Lectera.“

OBSAH
Druhá světová válka – pokusy o nezávislost východní Evropy podlehly prudkým útokům sovětské nadvlády. V Litvě jednoho kluka připravila válka o oba rodiče a sestru. Děsy, které vytrpěl, potlačuje. Uvězněn v sovětském sirotčinci se vzpírá proti nelítostnému zacházení a bouří se proti krutým pravidlům onoho místa… ON však není obyčejným klukem. ON je mladý HANNIBAL LECTER. (oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nic jsem od toho nečekal a taky to tak dopadlo. Nebýt vcelku podařeného vstupu a na oko válečného zavětření v Hannibalově životě nestálo by to prakticky za nic, jelikož po zbytek filmu už jenom kecá a chvílemi kuchá lidi. Zde už jenom fakt, že se autoři snaží zapůsobit co nejvíce krví na plátně, podobně jako v Hostelu nebo Saw, mi způsobil to, že tenhle film se chce spíš vnutit a dokázat si nemožné než objektivně alespoň překvapit. Gaspard Ulliel sice hraje vcelku dobře, ale na původní postavu rozhodně nemá. Fakt ale je, že stejnak na tenhle film časem každý zapomene, proč by také ne. Jediné co je na něm totiž hezkého tak asi ta Česká scenérie hradu Kost, Prahy a tak, ale to je nejspíš vše. Jo a ta asiatka Li Gong :) --- Hrubost se podobá epidemii. (Malarkey) 2*

Máme tu další začátek. Tentokrát začíná Hannibal, který po Batmanovi a Supermanovi má dost obtížnou situaci. Jeho předešlé díly měli kvalitou sestupnou tendenci (i když Červenému drakovi nejvíce ublížila ta nutnost obsahovat postavu Hannibala...) a tak přichází jako záchranná brzda, která však nefunguje. Nápad, vrátit se na počátek a ukázat všechny odpovědi k otázkám "Proč?" , není nejoriginálnější, ale do příběhu Hannibala Lectera se hodí možná nejvíc. V Mlčení jehňátek nás fascinoval Anthony Hopkins a neskutečná atmosféra, v druhém díle už zbyl jen Anthony Hopkins a ve třetím díle tu zase většinu filmu dostal na svá bedra chudák Edward Norton, kterému scénář zrovna nepomohl. Teď přišla chvíle, kdy nováček Gaspar Ulliel má dokázat, že patří mezi smetánku a po Příliš dlouhých zásnubách dostává asi největší šancí ukázat svůj talent a prorazit. Bohužel on moc lidí nepotěší. Je chladný to ano, ale nemá charizma hodné Hannibala Lectera, kterého nám představil Anthony Hopkins a osobně si myslím, že bude ještě trvat hodně let než se najde někdo kdo by mohl hrát ne Hannibala Lectera za mlada, ale Anthony Hopkinse za mlada. Li Gong jako exotická krasavice trochu postrádá důvod být ve filmu. Možná si někdo ve studiu řekl, že musí film vydělat nějaké peníze i v asijských zemích... Malé rolička Marka Vašuta opět pouze potěší. Nevím čemu se více divit. Castingu, scénáři nebo prvotnímu úmyslu začít znovu? Hannibal Rising není tak úplně špatný film, ale nemá to co potřebuje každý film s Hannibalem, atmosféru, hrdinu, kterého se bude bát divák stejně tolik jako ho bude obdivovat a někoho kdo mu bude zdárným soupeřem. (Djkoma) 2*

Hádanka: Co má tohle společného s "klasickou" lecterovskou sérií? Odpověď: Zhola nic. Jinak řečeno, berete-li toto jako samostaný film, který se nikam neřadí a tudíž ani odnikud nevybočuje, pak je to poměrně solidní podívaná s páru chytlavými momenty a několika "oslími můstky", lehký nadprůměr. Kdybyste ale chtěli srovnávat Ulliela s Hopkinsem, tento scénář např. s Mlčením jehňátek atd. atd., a hlavně kdybyste chtěli napasovat tenhle "čtyřhranný" film do "trojúhelníkového otvoru" na začátku série, asi byste nepochodili. Prostě tam nesedne. (Radyo) 3*

VELKÁ RECENZE
Já rád játra, ty rád játra, on rád játra. Pamatujete na játra ze školní kuchyně? Ty neměl rád nikdo. Hannibal však vybíravý není a klidně se vám zakousne i do něčeho jiného. Pokud jste dlouhá léta chtěli vědět, kde pochytil svoje stravovací návyky, právě jste se dočkali. Hannibal - Zrození útočí první kapitolou z kanibalské kroniky. Budeme se muset vydat až do období druhé světové války, kdy se před Lecterovic domečkem střetne ruský tank s německým letounem. Když se dva vojáci hodlají navzájem rozstřílet na cucky a používají při tom několikatunové kolosy, možná byste si měli stoupnout trochu bokem. Hannibalovy rodiče bohužel tato spásná myšlenka nenapadla a tak zemřeli během opulentní akční scény, která naznačila, že Peter Webber umí snímat moc hezké obrázky a zároveň vyrobila našemu "hrdinovi" první dilema.
O to druhé se postarala banda zbojníků, kterým Němci laskavě tolerovali rabování domů a další legrácky. A když v domě nebyla tradiční zásoba fazolí v konzervě, museli se bodří mužové poohlédnout po trochu jiné stravě. A Hannibal se svou malou sestrou pomalu začal litovat toho, že je naživu. Zní to nadějně? Musím vám udělat čáru přes rozpočet. Než se stihne cokoliv semlít (v mlýnku na maso samozřejmě ;), poskočí děj o osm let dopředu a z vyjukaného černovlasého chlapce je náhle teenager s plamennýma očima a chladnokrevným chováním. Žádný pomalý přerod v mistra všech zabijáků a v bezcitného stratéga. Stačí se mu podívat do tváře a uvidíte ho. Je dokončený a v srdci nosí temné tajemství. Když uprchne z pasťáku, začnou však události nabírat rychlý spád. Ubytování u japonské tetičky ze třetího kolena s sebou přináší nejen myšlenku na pomstu, ale také samurajský výcvik, kterého bude později litovat jedno řeznické prase (dvounohé prase).
Už v těchto chvílích, kdy ručička tachometru neukazuje ani půl vyjeté nádrže, budou skalní fanoušci Hannibala Lectera váhat nad tím, jestli je tohle ten zrod na který se dlouho a intenzivně těšili. Po Scottovu Hannibalovi a Ratnerově Červeném drakovi sice nebylo příliš co zkazit, ale také se dalo mnohé vylepšit. Peter Webber však víceméně setrval ve vodách klidného průměru, který ani neurazí, ani neohromí. K zemi ho táhne především zápletka, která jaksi není hodna zločineckého génia Hannibalova formátu. Ano, je to v podstatě teprve teenager a učí se zvládat svoje emoce a choutky, ale film se zhoupne do jakési brutální variace na Bronsonovo Přání smrti, když Hannibal loví hříšníky té osudové noci a jednoho po druhém je popravuje.
Činí tak nadmíru vynalézavě, ale navzdory nepopsatelnému pocitu ze sledování chroptícícho Marka Vašuta (nelze ho nemilovat), se kouzlo příběhu rychle vytratí. Co vás pak bude držet v sedačce kina? Především vizuální stylizace a také Gaspard Ulliel v hlavní roli. Stačilo odkoukat pár grimas od Anthonyho Hopkinse a nechat pracovat vlastní francouzské geny. Ulliel tak vybavil Hannibala zvláštní elegancí a jeden pohled do jeho očí prozradí, že psychopatický zabiják je "online". Stačí zaťukat na okénko a než se nadějete, můžete si potřást rukou s vlastní slezinou. Jednoduše mu věříte, že JE Hannibalem Lecterem a to i přesto, že snímku bytostně chybí onen přerod mezi dobrem a zlem. Webber z něj nešetrně udělal hlavní téma filmu, ke kterému se tu a tam vrací prostřednictvím flashbacků, aby mohl v ospalém finále tasit pointu, která vás napadne v průběhu filmu minimálně třikrát. Tady udělali soudruzi z NDR chybu, ale Ulliel maká na plné obrátky, aby se na ní zapomnělo a když se kolem něj ještě motá svůdná Gong Li, mávnete rukou nad sešívaným dějem (ta samurajská vložka je tu opravdu hodně navíc) a prostě se budete bavit.
Jde čistě o smíření s faktem, že druhá Jehňátka se nekonají. Hannibal - Zrození je mírně povrchním příspěvkem do knihy Hannibalových osudů, ale nedá se říct, že by sérii dělal ostudu (i když se o to např. dialogy pokoušejí velmi vytrvale). Takže nastavte ruku, ať si z ní Hannibal vezme co potřebuje. Takový grilovaný triceps je prý vyložená pochoutka...

PODROBNÝ POPIS FILMU
Píše se rok 1941. Osmiletý Hannibal z šlechtického rodu Lecterů žije se svojí matkou, otcem a mladší sestrou Mischou na rodinném hradu poblíž města Kaunas v Sověty obsazené Litvě. Kvůli válce se rodina z hradu přemisťuje do lovecké chatky hluboko v lesích. Na hrad mezitím přichází táhnoucí prapor SS, jehož součástí je i skupina pěti pronacistických Litevců, které vede hrdlořez Vladis Grutas. Po dlouhých třech letech jsou nakonec Němci z Litvy vytlačováni postupující rudou armádou. Grutas se svojí bandou během rabování při jedné z bitev zabije dokonce i svého bývalého majora SS. K chatce uprostřed lesa přijede posádka ruského tanku T-34 s prosbou o vodu. Z nebe se přižítí německý letoun Štuka, který do tanku narazí a zahubí všechny včetně Hannibalových rodičů, přežije pouze on a Mischa. K večeru do domu vrazí Grutasova skupina bortící si cestu lesy a dvojici zajme. Nejprve chtějí Litevci využít deti jako morální alibi pro vojáky. S ubívajícím jídlem a zuřící vánicí se však poměrně ochotně rozhodují zabít, uvařit a sníst malou Mischu což poté učiní. Na dům je z ničeho nic zaměřena palba. Hannibal ve zmatku utíká a je zachráněn ruskou jednotkou. Po osmi letech se z Lecterova sídla stává sovětský sirotčinec, kde Hannibal žije. Nerespektuje místní autority a za napadení jednoho z vychovatelů a neustálé noční děsy je zamykán ve spíži. Z místa se dostane, putuje přes celý komunistický blok, překonává železnou oponu a utíká až do Francie ke svému strýci. Na místě zjistí, že jeho strýc je již mrtvý a nachází po něm pouze svojí ovdovělou nevlastní tetu Lady Murasaki, která jej přijme. V Paříži začne studovat medicínu a spáchá svoji první vraždu, když zabije drzého řezníka, který tetu obtěžuje. Z vraždy jej obviní komisař Pupil, detektiv, který také ztratil rodinu ve válce. Hannibalovi se daří i s tetičkinou pomocí z obvinění vyváznout. Následně vystuduje ve velmi mladém věku a zaměstná se v místní márnici jako koroner. Na policejní stanici je svědkem Pupilových metod při vyslýchání jednoho válečného zločince za použití injekce tiopentalu sodného, který údajně dokáže oživit vzpomínky. Hannibal si sérum vpíchne a vybaví se mu vzpomínky na osudnou noc kdy byla jeho sestra snědena a také na tváře jejích vrahů. Lecter se vrátí do své rodné Litvy (nyní LSSR) a nachází zříceninu osudné lesní chalupy. V ní najde Mischiny ostatky a batoh se psími známkami. Jeden bývalý člen skupiny Dortlich si ho najde a na místě se jej pokusí zabít. Hannibal jej omráčí, sváže a po mučení a zjištení, že se zbylí členové bandy nachází ve Francii jej brutálně uškrtí pomocí koně a provazu. Následně mu uřeže kousek tváře a sní ho. Poté navštíví restauraci dalšího z vrahů ve Fontainebleau Kolnase. Jeho dceři dá jeho psí známku. Dortlichova vražda upřímí Pupilovu pozornost jak na Lectera tak na Grutase, nyní zámožného obchodníka s bílým masem, který pošle jiného člena skupiny Zygmase Milka aby jej zabil. Hannibal Milka zabije v márnici utopením v nádrži s formaldehydem. Následně jej navštíví Pupil se snahou přesvedčit jej aby s řádením přestal. Po hádce s lady Murasaki je však plně rozhodnut svoji pomstu dokončit. Grutase přepadne na jeho houseboatu. Toho však zachrání jeho bodyguardi a Hannibal ztěží unikne. Grutas unese lady Murasaki a přes telefon Lectera nutí ke schúzce. Ten však uslyší v pozadí ptáky z Kolnasovy restaurace. Jde za Kolnasem a po vydírání skrze jeho děti jej také zabije. Vloupá se na houseboat a chytí Grutase jak ubližuje svázané Murasaki. V posledním souboji Grutas odhalí Hannibalovi, že Mischiino maso tehdál nejdl pouze on se svými druhy, ale také on sám a že je všechny vraždí jen aby pravda nevyšla najevo. Hannibal popadne ostří a v amoku do Grutase vyřeže písmeno "M" jako Mischa. Murasaki, znechucená Hannibalovou brutální povahou místo opouští. Hannibal jí sice vyzná lásku, ale nepřestane a znehybněného Grutase začne zaživa pojídat. Houseboat vyletí do povětří. Lecter však stihne uprchnout. Posledního člena skupiny Grentze najde v jeho obchodě s lovními trofejemi poblíž Mellvile v Kanadě. Poté odchází do Spojených států.

O FILMU
Hannibal Lecter je kulturní ikonou. Možná tím nejslavnějším anti-hrdinou, který kdy byl stvořen. Skvělý, okouzlující a zlý. Jeho tvůrce, samotářský americký spisovatel Thomas Harris, ho představil světu jako menší, přesto významnou postavu v hrozivém dramatu Červený drak, který byl vydán v roce 1981. Harris je všeobecně znám jako jeden z nejzkušenějších autorů psychologických thrillerů na světě. Jeho komplexní, brilantně napsané příběhy jsou pozoruhodné; nejen pro jejich děsivý horor, ale také pro způsob, kterým vytváří empatie k prohnanému, nemilosrdnému zabijákovi. Červený drak se rychle stal bestsellerem. Producenti Dino a Martha De Laurentiis viděli v tomto příběhu potenciál a byli první, kteří přivedli v roce 1986 Hannibala na filmové plátno v thrilleru Michaela Manna nazvaném Lovec lidí.
Lovec lidí se stal kultem, ale bylo to až Mlčení jehňátek, které v roce 1991 vyneslo Hannibala na vrchol. Film režíroval Jonathan Demme - skvělý hororový vypravěč. Film nasbíral 5 Oscarů, včetně nejlepšího filmu, nejlepšího herce pro Anthony Hopkins a nejlepší herečku pro Jodie Foster. Po Mlčení jehňátek se Dino a Martha vrátili k právům na Hannibala, když produkovali kino hity Hannibal a poté remake Červený drak, s Anthony Hopkinsem v obou filmech. Bylo tedy více než jasné, že oni budou stát v pozadí nového příběhu. „Nechali jsme se inspirovat jednou pasáží z knihy Hannibal,“ vysvětluje Martha. „Našli jsme dvě stránky o Mische, Hannibalově mladší sestře, které vedly k Hannibalově násilí a naznačovaly otevření nového příběhu.“
Samozřejmě hned od začátku věděli, že musí získat na svoji stranu Thomase Harrise, a šli za ním se svojí představou. Ačkoliv Harris ze začátku odmítal znovu vstoupit do světa své nejpopulárnější postavy, byl nakonec tak pohlcen touto myšlenkou, že se chtěl pustit do scénáře, stejně jako do knihy.
Jakmile měli krátkou synopsi příběhu, byl do projektu přibrán režisér Peter Webber. „Peter figuroval na našem „listu přání“ hned od začátku,“ říká Martha. „Chtěli jsme točit s mladým, hladovým režisérem. Dívka s perlou ukázala, že umí vyprávět příběh vizuálně, a z některých jeho TV projektů jsme mohli vidět, že má v sobě tu pravou nervóznost.“
Po svém neobyčejném celovečerním debutu hledal Webber námět na další projekt. Představa odhalit Hannibalovo dědictví ho doslova nadchla. „Po Dívce s perlou jsem byl zaplaven haldami scénářů, které nic skutečně nevyprávěl… To jsem nechtěl točit. Byl jsem na svůj film velmi hrdý, ale nechtěl jsem do konce života dělat jen průklepové kopie. Perla byl film o lásce a nenávisti. Říkal jsem si, že toto by byla ohromná příležitost dělat něco, co jsem nikdy před tím nedělal.“
„Tento příběh je o zrození monstra, stvoření charakteru. Hannibal je v centru toho všeho, kdežto v předchozích filmech byl vždy stranou,“ pokračuje Webber. „V Mlčení jehňátek byl cca 18 minut na plátně. V tomto filmu má až 90 % prostoru. A co víc, v předchozích filmech přichází na scénu jako zrůda. Pro mne je zajímavé vidět, jak se stal tím, čím je.“
Thomas Harris je znám pro svůj důkladný výzkum a trvá mu i deset let, než vytvoří jednu ze svých nejprodávanějších knih. Jeho vědomosti byly ohromnou podporou při tvorbě filmu. „On má zcela úžasnou, detailní představivost,“ uvádí Webber. „Je schopný vám říci, jakou barvu mají záclony v určitém záběru, jaký tam byl nábytek, všechny tyto detaily - on má v hlavě encyklopedii.“
Tito dva muži vytvořili úzké kreativní partnerství - Webber navštívil Harrise v Miami, aby mohli pracovat na scénáři. „Je dosti těžké ho dostat z domu, on je uzavřený člověk. Takže pro mne bylo velkým privilegiem, když mne pozval k sobě domů,“ říká Webber. Jejich výměna názorů pokračovala i během výroby filmu. „Stále jsme spolu hovořili po telefonu. Každý večer, když jsem přišel na pokoj, jsem mu psal e-maily a připravoval se tak na další den.“
Jednou z věcí, se kterou museli tvůrci počítat, byla otázka, jak propojit diváky s krutým sériovým vrahem. Webber říká: „Můžete sympatizovat s psychopatickým vrahem? Já se zajímám o vytvoření něčeho, co je psychologicky komplexní, kam jste zavedeni a máte pro někoho pochopení. Řekl bych, že v našem filmu nemáte na konci pro Hannibala tolik sympatií jako na začátku, ale pochopíte, proč skončí tam, kde je.“
Vzhled filmu byl vždy velmi důležitý v přenosu napětí a trauma příběhu. Kameraman Ben Davis byl odpovědný za převedení Webberových idejí do vizuálního stylu. „Na tomto filmu jsou úžasné jeho různorodé struktury,“ říká Davis. „Jsou v něm různá roční období, různé nálady a různá časová pásma. Také naše ústřední postava se mění v průběhu filmu.“
Ten příběh dal Davisovi možnost prozkoumat rozličné nálady, něco, co si skutečně užil. „Vizuálně sleduje film cestu Hannibala. Začíná v Litvě během války, což je velmi temné období jeho života - to se odráží v tmavém, nenasyceném, zrnitém vzhledu. Je tam hodně stínů a černé. Pak unikne do západní Evropy, přejde hranice a přichází do poválečné Francie. Ze začátku to působí klaustrofobicky a pak se vše otevírá, když unikne za hranice. My stojíme venku hned od začátku, takže můžeme zprostředkovat ten pocit svobody. A protože se mi zdá, že je to jediná část jeho života, která je v mnoha směrech hezká, získala barvy teplejších odstínů.“
Závěrečné, brutální crescendo filmu bylo kreativní výzvou pro světlo. „Je to druh sestoupení do šílenství, které je zobrazeno ve stylu, jak se film stále více stává noir. Peter je fantastickou volbou na post režiséra tohoto projektu, protože, stejně jako Gaspard, šíří kolem sebe pocit hrůzy. Ve filmu jsou scény, které musí být zpracovány velmi jemně, a on to zvládl a vnesl cosi nového do filmů o Hannibalovi. V jeho přístupu je důvtip, a to je klíčem tohoto filmu.“
Vedoucí výpravy Allan Starski dostal za úkol vytvořit vzhled tohoto filmu. Starski si vzal první inspirace ze scénáře. „Znalosti Thomase Harrise jsou úžasné a neskutečně mi pomohly, protože jeho popisy jsou vážně dobré.“
Webber i Starski chtěli přivést do scén z Druhé světové války tolik reality, kolik jen mohli. Webber vysvětluje: „Naše rekvizity vypadají skutečně. Například ruské tanky jsou ošuntělé, mají kolo připevněné na zadní části, vypotřebovalo se na ně neskutečné množství barvy. Není to krásné ani starodávné, neboť to často ve válečných filmech vidíte. Allan vyrostl v Polsku během vlády komunistů a také si pamatuje válku. Tím může filmu dodat stupeň autenticity.“
Starskiho zájem o autenticitu také ovlivnilo to, jak měl scény namalované. „Pařížské apartmá Lady Murasaki je velmi elegantní, ale je to apartmá jejího otce a my bychom měli uvěřit, že má svoji historii,“ vysvětluje. „Proto i stěny musí být historicky přesné a vypadat, jako by byly vymalovány před osmi lety a ne před čtyřmi dny. Tento proces stárnutí chci dosáhnout nánosy barvy.“
Zaměření se na autenticitu také sdílela kostýmní výtvarnice Anna Sheppard. Pro postavu Hannibala byla klíčová lehkost. „Gaspard má úžasný obličej a hodně hraje očima, takže jeho kostýmy jsou dost rozmanité, aby ukázaly změny jeho věku, ale aby neodváděly pozornost od jeho hraní. Použili jsme kostýmy a make-up, abychom ukázali vývoj v Hannibalově osobnosti v průběhu filmu. Když Hannibal poprvé dorazí do Francie, zachovali jsme jeho chlapecký vzhled a použili hodně světlých barev a originálního oblečení z padesátých let. Když pak přichází do Paříže, jeho oblečení je více moderní a strohé. Poslední scénu hraje v černém roláku, který skvěle zvýrazňuje jeho obličej a jeho hladké černé vlasy. Vypadá velmi hrozivě.“
Sheppardová byla nadšená z oblékání Gong Li. „V jejích oděvech a tvaru jejího kimona jsme použili hodně stylových japonských prvků. Podařilo se mi najít několik originálních kimon ze 40. let. Chvíle, kdy se přesouváme ze zámku, což byl domov jejího manžela, do rodinného domu v Paříži, stává se z ní velmi elegantní Pařížanka, a ty starší japonské prvky prakticky zmizí.“
Nabitý program Gong Li byl pro všechny náročným úkolem. „Bylo to trochu stresující, protože jsem ji potkala jen jednou, když jsem za ní přijela do Miami, abych s ní probrala její filmovou postavu, a pak jsem ji neviděla až do natáčení,“ vysvětluje Sheppardová. „Všechny její kostýmy byly vyrobeny bez zkoušky, takže jsme vytvořili hodně alternací. Trochu mne to děsilo, ale ona byla fantastická. Vzala si na sebe kostýmy, které nikdy před tím neviděla, a šla na scénu - šlo to perfektně.“
Peter Webber si je samozřejmě vědom, že jakkoliv jsou herecké výkony a vzhled filmu unikátní, bude Hannibal - Zrození vždy srovnáván s předchozími filmy. „Ve scénáři i hereckých výkonech jsou věci, kde smekáme před předchozími filmy, ale povaha tohoto filmu je naprosto odlišná,“ říká. „Je to spíše evropský příběh, než americký, není to stejný psychologický thriller, je to více hororové drama, než ty ostatní filmy. Doufám, že jsem natočil něco zcela odlišného a vzdáleného.“

Ocenění:
Razzies
2007 - Nejhorší Prequel nebo Sequel (nominace)
2007 - Bez tohoto by se svět hororových filmů obešel (nominace)

DABING
V českém znění: Jan Maxián - Gaspard Ulliel (Hannibal Lecter), Lucie Svobodová - Li Gong (Lady Murasaki), David Štěpán - Aaron Thomas (malý Hannibal Lecter), Kristýna Valová - Helena Lia Tachovska (Mischa Lecterová), Zdeněk Mahdal, Zbyšek Pantůček, Ladislav Cigánek, Antonín Navrátil, Helena Brabcová, Miroslav Hanuš, Marek Libert, Jiří Hromada, Vladimír Čech, Stanislav Lehký, Martin Spurný, Pavel Vondra, Petr Vágner, Martin Sobotka, Zdeněk Podhůrský a další
Zvuk: David Pavlíček
Produkce: Leoš Lanči
Překlad, dialogy a režie: Martin Kolár
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska 2007

Premiéra ČR: 22.2.2007 SPI Film
Premiéra USA: 9.2.2007 Metro-Goldwyn-Mayer
Premiéra Velká Británie: 9.2.2007 Momentum Pictures
Premiéra Francie: 7.2.2007
Premiéra Itálie: 9.2.2007
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 3.9.2007 (DVD) H.C.E.
Poprvé na DVD: 3.9.2007 SPI Film
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 6 409 463
Tržby celkem - $ 82 100 000
Návštěvnost v ČR 57 480
Náklady (Rozpočet) - $ 50 000 000

FILMY V SÉRII
Červený drak gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/cerveny-drak-lovec-lidi-manhunter-1986-119-usa-krimi-drama-mysteriozni-thriller-65/
USA, Krimi / Drama, 1986
Režie: Michael Mann, Hrají: William Petersen, Kim Greist

Mlčení jehňátek (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/00/
USA, Krimi / Thriller 1991
Režie: Jonathan Demme, Hrají: Jodie Foster, Anthony Hopkins

Hannibal (Blu-ray) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/000/
Velká Británie / USA, Krimi / Thriller 2001
Režie: Ridley Scott, Hrají: Anthony Hopkins, Julianne Moore

Červený drak (Blu-ray) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/04/
USA / Německo, Krimi / Thriller 2002
Režie: Brett Ratner, Hrají: Anthony Hopkins, Edward Norton

Hannibal - Zrození (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/011/
Velká Británie / Česko, Thriller / Drama 2007
Režie: Peter Webber, Hrají: Gaspard Ulliel, Li Gong

SERIÁLY V SÉRII
Hannibal (seriál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/hannibal-tv-serial-hannibal-2013-755-usa-krimi-thriller-drama-horor-mysteriozni-81/
USA, Krimi / Thriller, 2013
Režie: Michael Rymer, Guillermo Navarro, Hrají: Hugh Dancy, Mads Mikkelsen
 
Tvůrci a herci
Peter Webber (Režie), Tarak Ben Ammar (Produkce), Dino De Laurentiis (Produkce), Martha De Laurentiis (Produkce), Ilan Eshkeri (Hudba), Ben Davis (Kamera), Pietro Scalia (Střih), Valerio Bonelli (Střih), Nancy Bishop (Casting), Leo Davis (Casting), Allan Starski (Scénografie), Judy Farr (Scénografie), Anna Biedrzycka-Sheppard (Kostýmy), Vincent Arnardi (Zvuk), Jamie Roden (Zvuk), Eddy Joseph (Zvuk), Michael Prestwood Smith (Zvuk), Oliver Tarney (Zvuk), Vincenzo Mastrantonio (Masky), Thomas Harris (Scénář), Thomas Harris (kniha) (Předloha), Gaspard Ulliel (Herec), Li Gong (Herec), Dominic West (Herec), Rhys Ifans (Herec), Kevin McKidd (Herec), Brian Caspe (Herec), Marek Vašut (Herec), Pavel Bezděk (Herec), Václav Chalupa (Herec), Petra Lustigová (Herec), Jan Nemejovský (Herec), Ingeborga Dapkunajtě (Herec), Jan Unger (Herec), Jaroslav Vízner (Herec), Dominique Bettenfeld (Herec), Vladimír Kulhavý (Herec), Charles Maquignon (Herec), Ladislav Hampl (Herec), Radek Bruna (Herec), Veronika Bellová (Herec), Denis Ménochet (Herec), Vítězslav Bouchner (Herec), Ivo Novák (Herec), Toby Alexander (Herec), Robbie Kay (Herec), Tomáš Palatý (Herec), Elsa Mollien (Herec), Martin Hub (Herec), Zdeněk Dvořáček (Herec), Helena Lia Tachovska (Herec), Richard Brake (Herec), Marko Igonda (Herec), Stephen Walters (Herec), Linda Svobodová (Herec), Joe Sheridan (Herec), Paul Ritter (Herec), Ota Filip (Herec), Martin Hancock (Herec), Jaroslav Pšenička (Herec), Richard Leaf (Herec), Hugh Ross (Herec), Lana Likic (Herec), John Early (Herec)
 
2007/116/Velká Británie, Česko, Francie, Itálie, USA/Thriller, Drama, Horor, Krimi
 
Zajímavost k filmu
- Marek Vašut hraje kapitána malé lodi Gabriela Paris, můžete ho vidět v pár krátkých scénách, a to například v časech: 1:50:45, 1:51:15, 1:52... ve verzi Bluray.
- Tvůrci zvažovali na pozici hudebního skladatele Thomase Newmana.
- Ve skutečném životě je Stephen Waltest klaustrofobik, jeho scéna v nádrži tak není hraná.
- Lady Murasaki je ve skutečnosti jméno japonské spisovatelky z 11. století.
- Ve scéně, kdy si Lecter vpíchne do žil thiopental sodný, hraje v pozadí „Goldberg variations“ od Johanna Sebastiana Bacha. Tuto skladbu můžeme slyšet ve filmu Mlčení jehňátek během scény Hannibalova úniku z uvěznění.
- Gaspardova příprava spočívala i v tom, že se pořád dokola díval na filmy s Hopkinsem a snažil se napodobit jeho charakteristické pohyby a také způsob, jakým nemrká.
- Pro natáčení scény střetu německého letadla Štuka s tankem byla vyrobena věrná maketa letadla včetně interiéru pro posádku. Na světě totiž není dochován ani jeden takovýto stroj, který by létal. Tento letoun skutečně letěl, ale jen na 300 m dlouhé lanové dráze. Letoun je nyní ke shlédnutí v expozici letectví v Plzni.
- Natáčení probíhalo ve Francii, Litvě a České republice, konkrétně například na hradu Kost, který lze spatřit v úvodu filmu, či u plavebních komor na soutoku Labe s Vltavou nedaleko Mělníka, které se objevují v závěru. Také v brněnské Vile Tugendhat.
- Představitel mladého Hannibala Lectera, Gaspard Ulliel, je Francouz a na procvičování angličtiny měl pouze měsíc. To byl také jeden z důvodů, proč váhal, jestli má roli vůbec přijmout.
- Režisér Peter Webber během natáčení údajně poslal Gasparda Ulliela na exkurzi do pohřebního ústavu, aby viděl, jak vypadá práce s mrtvolami. A jemu se tam prý tak zalíbilo, že tam další den chtěl jít zase.
- Pohled do minulosti Hannibala Lectera stál studio MGM (Weinstein) 50 milionů. Během prvního víkendu promítání (9. – 11. 2. 2007) vydělal v amerických kinech 13 mil. dolarů na druhé příčce žebříčku a celkový obrat se zastavil na sumě 27,6 milionu. Zůstal tak daleko za očekáváním.
- Mezi herci pozvanými na kamerové zkoušky kvůli hlavní postavě byli například Hayden Christensen, Macaulay Culkin, Hugh Dancy, Rupert Friend, Dominic Cooper, Tom Sturridge či Tom Payne.
- Na place se vyskytlo několik kuriózních krádeží, zmizela falešná hlava a umělý penis.
- Thomas Harris vymyslel pro knižní předlohu, která dala filmu jméno, množství názvů, takže jsme se nakonec mohli dočkat tohoto filmu s názvy jako Behind the Mask: The Blooding od Hannibal Lecter, Hannibal 4, Hannibal IV, The Lecter Variations, The Lecter Variation: The Story od Young Hannibal Lecter, Young Hannibal anebo The Adventures od Young Hannibal.
- Podle Entertainment Weekly byl Thomas Harris v podstatě donucený napsat příběh o počátcích slavného kanibala. Producent Dino De Laurentis chtěl snímek natočit a bylo mu jedno, kdo napíše příběh. Jelikož Harris zatím vždy držel nad Lecterem ochrannou ruku, napsal i tento prolog.
 
Odkazy