Králíček Petr / Peter Rabbit (2018/95/USA, Austrálie/Rodinný, Animovaný, Komedie, Dobrodružný, Fantasy) 72%

10.11.2022 20:17
JEDNOU VĚTOU
„Rebelský králíček Petr žije veselý bezstarostný život spolu s ostatními zvířátky na farmě. Nový majitel statku se však o svůj životní prostor dělit nemíní – a už vůbec ne se zvířaty. A tak začíná bizarní válka o teritorium – mezi ním a obyvateli zahrady."

OBSAH
Králíček Petr si se svými čtyřmi příbuznými, bratrancem Benjaminem a sestrami Hupkou, Dupkou a Bambulkou, žije spokojeným příživnickým životem poblíž venkovského stavení. K jejich oblíbené činnosti patří krádeže zeleniny, kterou poctivě pěstuje starý majitel domu na své zahradě. Po jedné honičce za králičím zlodějem starý pán zkolabuje a zemře - je nám ale ukázáno, jak nezdravě předtím žil, takže zvířátka za to nemohou. Dům zdědí poněkud nervní synovec. Toho právě vyhodili z práce v jednom londýnském obchodu. O svá práva na dům hodlá s králíky bojovat. Hlodavcům se posléze nelíbí ani to, že se zamiluje do ''jejich'' malířky a hodlají vztah překazit.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Musel jsem si na ten nápad zakomponovat kreslený svět králíků s reálným na chvíli zvykat. Domhnall Gleeson a Rose Byrne jsou ale naprosto boží dvojka a s těmi králíky to nakonec naprosto suprově šlapalo. Správný rodinný film, na kterém sice vidítě nálepku USA, ale ve skutečnosti se odehrává na anglickém venkově, který z filmu dělá opravdu zábavnou událost. (Malarkey) 4*

Absolutně neoslnivé králičí srandičky. Dospělí je povinně zvládnou, caparti kolem pěti let budou nadšeni. Králičků a jiných zvířátek je pěkná porce, není moc scén, v nichž by nějaké to (CGI) mluvící zvířátko nebylo k vidění. Jen ta animace není úplně vrcholná, její kvalita je proměnlivá a kolísavá, občas to vypadá až druhořadě. Z animace jsem nešel do kolen. Je ale fajn, že se tvůrci zřekli kombinace živých zvířat s animovanými, čehož už jsem v minulosti u podobných druhů filmů byl svědkem. Úplně nejhorší je děj. Zápletka v podstatě nijaká nosná. Starý McGregor (Sam Neill) nenávidí králíky, co mu ustavičně chodí plenit jeho úrodu zeleniny. Starého zahrádkáře McGregora skolí infarkt při jedné potyčce s ušáky, které vede králičí provokatér Petr, jeho místo na anglickém venkově zaujme frustrovaný synovec a dědic v jedné osobě, který zrovna také není fanda do chlupáčů. A to je celé. Kladné řady hájí spolehlivá Rose Byrne, která na čeládku ušáků nedá dopustit. Domhnall Gleeson je ideální volba, chcete-li mít ve filmu blba, který králičí války nezvládá, neustále je potlučený a zničený, tak jeho obsazením nic nezkazíte. Film je na střety králíci vs.on bohatý a tím tak zakrývá, že se scénář nijak s nápaditostí nepřekonával. A navíc prostředí anglického venkova neshledávám dostatečně atraktivním. Will Gluck film podobného ražení ve své filmografii doposud nemá. Pral se s touhle novou výzvou statečně. A příznivci sličné Margot Robbie se budou muset tentokrát obejít bez jejích tělesných předností, neb je vypravěčkou příběhu a také propůjčila jen svůj hlas jedné ze zaječic. Máte-li menší drobotinu, jděte do toho, jinak můžete vynechat. 5/10 (kingik) 3*

Králíček Petr je sice naprostý čarák, ale zato pracovitý, až hanba! Dovolil mi dáchnout si v kině, což je na veřejnosti s tím stádem telat jinak prakticky nemožné. A aby toho nebylo málo, tak následně, když k nám dorazil na návštěvu přes wifinu, dokázal ukecané držtičky milovaných pochcand umlčet hned několikrát. Ne tedy, že bych po letech doháněl spánkový deficit, to bych musel trable hyperaktivního hlodavce pouštět ve smyčce, ale aspoň již neomdlévám při každém rychlejším pohybu. Při převalování z boku na bok jsem zaznamenal dandy čuníka. Veryfany. Brou. (kulyk) 4*

VELKÁ RECENZE
Když napíšu, že jsem se na Králíčka Petra extra netěšil, asi mě nikdo neobviní z předpojatosti. S cílovkou se míjím tak o pětadvacet let a z upoutávek to na bůhvíjaký nářez taky nevypadalo. O to víc jsem rád, že se film povedl. A že se povedl hodně, popravdě mnohem víc, než jsem si dovedl představit a že je to nakonec možná jeden z vůbec nejlepších rodinných příběhů, jaké jsme mohli v kinech v posledních letech vidět.
Zápletka pochopitelně není složitá. Králíček Petr a jeho zvířecí kámoši se každý den pokoušejí dobývat na zahradu mrzoutského pana McGregora a když tenhle permanentně naštvaný důchodce umře, začnou si myslet, že je čekají zlaté časy. Pak však přijíždí jeho synovec Thomas a ukáže se, že bude mnohem hůř. Tenhle lehce cholerický a čerstvě nezaměstnaný chlapík nenávidí venkov, nenávidí přírodu a nenávidí zvířata. Barák se zahradou chce co nejrychleji prodat, ale to znamená, že z jeho okolí musí vyhnat všechno, co má čtyři nohy nebo peří. A Petr se svou partou berou tenhle střet jako výzvu. Zvlášť, když je ve hře i zvířátkům i lidem nakloněná malířka Bea. Válka začíná!
Chápu, že pro člověka, který už má občanku, volební právo a povinnost platit daně, to nezní extra zajímavě, ale počítám, že podobný pocit měl i režisér Will Gluck. Ten natočil třeba komedii s Emmou Stone Panna nebo orel, v níž ukázal, že se nebojí k okoukaným žánrům a zápletkám přistupovat trošku jinak, pohrát si s nimi a pomrkávat na diváky. A přesně to dělá i tady. Králíček Petr je klasický rodinný příběh se zvířecími hrdiny, trochou akce, bláznivým i laskavým humorem a poučením na konci. Pod jeho povrchem se ovšem skrývá mnohem chytřejší a hravější film.
Gluck se nebojí dělat si z celého žánru trošku legraci, ohýbat klasicky nastavená klišé a vymýšlet nečekané pointy ve scénách, u nichž jste přesvědčení, že prostě víte, co se musí stát. Nespokojil se s tím, že by to mělo hezky vypadat (vypadá), být roztomilé (je) a zvířecí i lidský hrdina se musí hodinu rvát, aby se pak začali respektovat (jo, dojde samozřejmě i na tohle). Gluck překvapuje nečekanými vtípky i tím, že sází na to, že do kina přišli vedle dětí i jejich inteligentní rodiče, kteří ocení meta humor, jaký v podobných filmech moc často nevídáme. Nebo byste u Králíčka Petra čekali, že hlavní hrdina bude hodinu chodit po plátně a machrovat na všechny, že zavraždil člověka a klidně to udělá znovu?
Gluckovi se jednoduše povedlo natočit rodinný film, který uspokojí jak diváky, co chtějí, aby všechno bylo na svém místě, tak i ty, kteří ocení, že se tvůrci nespokojili jen se hrou na jistotu. Díky Gluckovi má film nápady, jaké byste u podobné látky možná nečekali. Zároveň se jimi však nenechá převálcovat a výsledek je pořád především zábavný film pro celou rodinu. Ale je fajn vidět, že tenhle žánr jde posunout o kousek dál, aniž by kvůli tomu tvůrci nebo diváci museli dělat kompromisy. U tohohle se fakt budou bavit děti, rodiče i filmoví publicisté, kteří jsou v sedmu ráno naštvaní, že musí lézt z postele kvůli pitomému králíkovi.

O FILMU
„Když jsem byl malý, čítával mi otec knížky o králíčkovi Petrovi, takže jsem k němu měl vždycky velice vřelý vztah - a když jsem pak měl sám děti, tak jsem ty knihy četl zase já jim,“ říká Will Gluck, scenárista a režisér prvního celovečerního dobrodružství slavného králíka s názvem Králíček Petr. „Nejvíce se mi na něm líbí skutečnost, že je to takový malý potížista. Říkal jsem si, že jde o skvělou příležitost tuhle drobnou chybičku, kterou mi Beatrix Potter nadělila, rozvinout ji v charakterovou vlastnost a vystavět na ní náš vlastní, současný příběh.“
A kdo jiný by Petrovi měl poskytnout svůj hlas než James Corden, sám svým způsobem potížista, který se role malého králíčka v modrém kabátu ujímá s netypickou procítěností. „Jedná se o nádherný příběh, který za všechno vděčí Beatrix Potter,“ soudí. „Cítil jsem se neuvěřitelně poctěný tím, že měl Will pocit, že by se můj hlas k tomuhle králíčkovi hodil. Potkal jsem chlapce, který z toho bylo ohromně nadšený. Jásal, že budu hrát králíčka Petra. A já mu na to řekl, že Petr je prostě Petr, jenom potřeboval někoho, kdo ho v tomhle filmu namluví.“
Ve filmu se Petrova pradávní bitva se starým panem Gregorem, majitelem velké zeleninové zahrady, posouvá na zcela novou úroveň poté, co starý pán zemře - což je pro Petra vítězství, které si ochotně přisvojí. Ale když zahradu zdědí jeho prasynovec, pan Thomas Gregor, uvědomuje si Petr, že bitva o nadvládu nad zeleninovou zahradou - a přízní sousedky Bey - teprve začíná. Proto si Petr na pomoc povolá rodinu a přátele - sestry Hupku, Dupku a Bambulku, bratrance Králíčka Benjamína, Jéminu z Rybníčka, pana Jeremyho Rybáře, paní Bodlinku a další postavy, které spisovatelka a ilustrátorka Beatrix Potter ve svých originálních příbězích vytvořila.
A protože je králíček Petr na oblíbený, zejména v zemích britského království, podařilo se Gluckovi přesvědčit ke spolupráci herecký tým složený z filmových hvězd, které měly těmto postavám vdechnout život - mezi něž patří Margot Robbie, Elizabeth Debicki a Daisy Ridley v rolích trojčat, držitelka ceny Grammy Sia coby paní Bodlinka a David Wenham v roli Johnnyho Měšťánka.
Kromě toho se představitelé lidských rolí také postavili za mikrofon, neboť Domnhall Gleeson si současně zahrál žabáka pana Jeremyho Rybáře, Rose Byrne namluvila Jéminu z Rybníčka a Sam Neill - před kamerami coby starý pan Gregor - propůjčil svůj hlas jezevci Tomymu Brokovi.
S úkolem vytvořit animované části filmu oslovili Gluck a jeho producentský kolega Zareh Nalbandian Nalbandianovo animační a efektové studio Animal Logic, které má na svém kontě filmy jako LEGO příběh, Happy Feet a další, aby se podílelo na vzniku filmu, který v sobě kombinuje animaci a živé herce. „Chtěli jsme použít tolik postav Beatrix Potter, kolik jen bylo možné, abychom tím vzdali poctu tomu, co vytvořila,“ pokračuje Gluck. „Všichni máme v povědomí její krásné obrázky - pokud by mohly ožít, doufáme, že by vypadaly právě takhle.“
Inspirací byly skutečně původní ilustrace Beatrix Potter. „Vydali jsme se s Willem prohlédnout si originály v londýnských archivech Beatrix Potter. Namalovala je skutečně v přesně takové velikosti, jakou mají v knížkách,“ vysvětluje Nalbandian. „Výzvou pro nás bylo začít s tak drobným dílem a zachovat integritu postav, které čtenáři v knihách tak zbožňují, zatímco Petra přeneseme do 21. století. Byla to pro nás obrovská příležitost udělat něco, co ještě nikdo neviděl.“
Jednou z možností zachování integrity původních maleb bylo odkázat se na ilustrace tak často, jak to bylo možné. „Našim cílem bylo zajistit, aby králíci a ostatní zvířata vypadaly jako skutečná zvířata, ale měly kostýmy a výrazy, které odpovídaly knižní předloze,“ říká Gluck.
Samotný vzhled filmu byl ale jen jednou ze součástí toho, jak zachovat integritu postav - stejně podstatné bylo zajistit, aby se Petr choval jako Petr - jako postava, která riskuje a má ráda kvalitní kanadský žertík, ale u které je evidentní, že má dobré srdce.
„Petrovi je řečeno, že na Gregorovu zahradu nemá chodit, protože jeho otec to dělal a skončil na talíři. Co tedy udělá? Samozřejmě, vydá se tam. Takový Petr je - někomu takovému prostě nemůžete příliš pomoci,“ vysvětluje Gluck. „Má v sobě tohle šibalství, ale také sebevědomí a pocit, že má vždycky pravdu, přestože se ve skutečnosti často mýlí. Nikdy ale nepochybuje, takže se neustále řítí kupředu, než si uvědomí, že zašel příliš daleko.“
Ale i v situacích, kdy Petr čelí následkům své tvrdohlavosti, můžeme vnímat jeho skutečnou povahu. „Uvědomuje si, že se musí postarat o svého bratrance a jeho tři sestry, a ačkoliv by to sám sobě nikdy nepřiznal, uvědomuje si, že pan Thomas Gregor možná nemusí být jen takový, jakého ho dosud vnímal,“ pokračuje Gluck. „Petr je dospívající králík, který si začíná uvědomovat, že věci nejsou vždycky černobílé.“
Zachovat tyto prvky Petrovy povahy bylo pro tvůrce filmu velice důležité; v každé fázi práce na filmu spolupracovali se správci odkazu Beatrix Potter, nakladatelstvím Frederick Warne & Co., Ltd., součástí nakladatelství Penguin Random House, které původní knihy o králíčkovi Petrovi vydávají od roku 1902.
„Jsme ohromně nadšení z tohoto nového dobrodružství králíčka Petra a možnosti představit ho na filmových plátnech zcela nové generaci fanoušků,“ míní Susan Bolsover, vedoucí oddělení licencování a spotřebních produktů nakladatelství Frederick Warne & Co. Ltd., které je součástí Penguin Random House. „Připadalo nám skvělé, že se chce Will Gluck pokusit zachytit podstatu knih Beatrix Potter a zejména šibalskou a roztomilou povahu Králíčka Petra, která je ohromně důležitá.“
Je důležitá proto, že prostřednictvím Petrových nezbedností - a svých vlastních - se děti učí, jak daleko mohou zajít - a jak se správně vypořádat s případnými následky. „Ačkoliv celý příběh obsahuje jisté ponaučení, nemyslím, že by z něj děti měly pocit, že se je někdo snaží příliš poučovat,“ říká. „Myslím, že právě proto to celé funguje. A kdo nemá rád trochu nezbedností?“
Bolsover se domnívá, že snímek Králíček Petr dokáže diváky v roce 2018 oslovit podobným způsobem, jakým to dokázala původní kniha v roce 1902, protože témata dobrodružství a nezbedností jsou nadčasová. „Myslím, že Beatrix Potter dokázala svým Příběhem Králíčka Petra oslovit tolik lidí proto, že se jedná o humorný a nadčasový příběh, který dokázal děti zaujmout,“ dodává. „Beatrix chápala, jak je důležité hovořit s dětmi na jejich vlastní úrovni a vytvořila příběh, odehrávající se v přirozeném světě, který bude všem dětem povědomý, o věcech, které budou obecně zajímavé.“
Dalším ze způsobů, jak tvůrci filmu uctili odkaz Beatrix Potter, bylo natáčení některých scén v anglické venkovské Jezerní oblasti, kde Potter žila a která měla na její dílo obrovský vliv. Po své smrti v roce 1943 Potter odkázala většinu svého vlastnictví - své farmy, své pozemky, svá díla a své ovce - organizaci National Trust, která se o její odkaz stará přes 70 let.
John Moffat, generální manažer odkazu Beatrix Potter v rámci National Trust, k tomu podotýká: „Beatrix Potter zanechala National Trust bohatý odkaz a péče o její domov, Hill Top, řadu původních uměleckých děl a farem a pozemků tvoří velkou část naší role ochranářské charitativní organizace v Jezerní oblasti. Byla to úžasná žena a rádi se o její dílo a příběhy dělíme s rodinami z celého světa. Na film se všichni ohromně těšíme a doufáme, že díky němu svou cestu k Beatrix najdou další noví fanoušci a nechají se inspirovat k návštěvě Jezerní oblasti a míst, která ji inspirovala k napsání oněch klasických příběhů.“
„Vydat se do Jezerní oblasti pro nás bylo ohromně důležité,“ tvrdí Gluck. „Právě tam se náš film odehrává. Tam Beatrix Potter žila, psala své příběhy a malovala své obrazy. Snažíme se vytvořit svět, který vypadá přesně jako v jejích knihách. Inspirovali jsme se každou drobnou příhodou a vším, co napsala a namalovala, a na těchto základech vybudovali náš svět.“ „Chtěl jsem, aby diváci zapomněli, že se jedná o animovaný film,“ prohlašuje Will Gluck o svém přístupu k režii tohoto filmu. „Doufáme, že po pár úvodních minutách, během kterých si budou diváci zvykat na skutečnost, že zvířata mluví a nosí oblečení, budou náš svět vnímat jako realistický.“
Na tvorbu animací dohlížel producent Zareh Nalbandian se svou společností Animal Logic, která v minulosti vytvořila animované hity LEGO příběh - a také pokračování LEGO Batman film - a Happy Feet. „Z Willova pohledu jsou všechny animované postavy ve filmu Králíček Petr stejně reálné jako postavy, které ztvárnili Rose a Domnhall,“ říká. „Když jsme na animaci pracovali, pokládali jsme mu stejné dotazy, jaké by mu mohli pokládat skuteční živí herci. Jak by se měl Králíček Benjamín cítit? Jak by se měl tvářit a chovat? Jde v první řadě o herecký výkon. Přistupujeme k našim postavám jako ke skutečným, takže jsme s Willem v tomto duchu také komunikovali. Pro naše animátory to bylo skvělé, protože Will nic nijak neomezoval, ale to současně bylo také velice náročné. Jedná se pravděpodobně o nejkomplexnější film, který jsme v Animal Logic vytvořili.“
Ve filmu se objevují nejenom králíci, ale také vepři, jezevci, vrabci a další zvířata, každé s odlišnou kůží či srstí či peřím, některé v oblečení, které se špiní, trhá a může být také mokré. Kostymérka Lizzy Gardiner dohlížela nejenom na kostýmy živých herců - ale velice záhy v průběhu přípravných prací byla také tvůrci filmu povolána, aby jim pomohla rozhodnout, co by si animovaná zvířata oblékla. „Nebylo to snadné,“ říká Gardiner, „protože jsme se snažili být věrní vizi Beatrix Potter, ale současně její dílo modernizovat. Jak jsme v práci pokračovali, uvědomovali jsme si, že každé rozhodnutí, které učinila, mělo svůj velice jasný smysl.“
V průběhu natáčení štáb pracoval současně na natáčení scén s živými herci i na natáčení animovaných scén, střihači vše stříhali ihned v průběhu natáčení a tvůrci storyboardů dokreslovali do již sestříhaných scén umístění zvířecích hrdinů.
Díky tomu měl Gluck možnost získat představu o filmu, který natočil, a o možnostech jeho animace. A prostřednictvím těchto možností objevil velký klad i zápor animovaného filmu: animace můžete kdykoliv změnit. „Při práci s živými herci něco takového udělat nemůžete - scénu natočíte a je hotová. V případě animace může kdokoliv konstatovat, že ho napadlo něco, co by dané scéně pomohlo. A zatímco animátoři spali, já jsem vše přepisoval,“ říká a poznamenává, že animátoři na to byli připraveni. „Na Králíčkovi Petrovi se podílelo přes 400 lidí. Každý pečlivě studoval svou malou část filmu a přicházel s těmi nejúžasnějšími návrhy. Nejzábavnější složkou natáčení byly podobné hrátky s koncepcí 'co by se stalo, kdybychom udělali tohle...'“.
Scénář snímku Králíček Petr si žádal scény, ve kterých exploduje ovoce a zelenina, jsou v nich ohňostroje, úrazy elektrickým proudem a nelítostné bitvy mezi lidmi a králíky.
Vzhledem k tomu, že Will Gluck toužil po tom, aby podobné scény připomínaly svým stylem spíše snímek Zachraňte vojína Ryana než Bambi, spolupráce a porozumění mezi týmem speciálních efektů přímo během natáčení a oddělením vizuálních efektů v animačním studiu byly klíčové.
Vedoucím týmu speciálních efektů tohoto filmu byl Peter Stubbs, a vedoucími týmu vizuálních efektů byli Tom Wood a Will Reichelt.
Stubbs obvykle dohlíží na natáčení akčních snímků jako Ghost Rider či televizních seriálů jako Pacifik, a na filmu Králíček Petr ho lákala šance vyzkoušet si něco velice odlišného. „Je to milý a zábavný příběh, což je zajímavá změna oproti tomu, čím se zabýváme obvykle,“ říká. „Will, Tom a já jsme uspořádali řadu schůzek, během kterých jsme diskutovali o tom, co by mělo být skutečné a co počítačově generované, a na co musel každý z týmů dohlížet, pokud mělo výsledné propojení obou těchto světů dopadnout dobře. Prosté prvky jako prach nebo déšť mohou práci na vizuálních efektech velice zkomplikovat. Můj tým potřeboval vědět, kde se v rámci záběru budou králíci a další zvířata pohybovat, o co se mohou otřít či jakým způsobem se budou hýbat.“
Realizace Gluckovy vize bitvy s explodujícím ovocem a zeleninou vyžadovala řadu náročných zkoušek a příprav, říká Stubbs. „Museli jsme vytvořit malé exploze, které představovaly dělbuchy, jež Thomas po králících hází. Králíci po něm na oplátku střílejí ovoce, takže jsme provedli spoustu experimentů s explozemi nejrůznějších předmětů, do té míry, že jsem měl celou dílnu doslova pokrytou vrstvou zaschlých kousků ovoce a zeleniny. Vytvořili jsme měkké ovoce a navrhli speciální pistole, kterými jsme mohli ovoce vypálit přesně tím směrem, jakým jsme potřebovali.“
Snímek Králíček Petr byl prvním filmem Toma Wooda, který v sobě kombinuje živé herce a animaci. „Když jsem se díval na scénář, bylo mi jasné, že každá jeho stránka pro mě bude výzvou, ale bylo zábavné se s nimi jednu po druhé vypořádávat,“ vysvětluje. „Nejvíce mě zaujala možnost vdechnout postavě Králíčka Petra život způsobem, jaký jsme na plátnech dosud neviděli, a to velice fotorealisticky. To byla úžasná výzva.“
Wood a Reichelt společně s Gluckem vytvořili pravidla světa, v němž se film odehrává. Měli řadu otázek, které ani nemusely být ve filmu samotném zodpovězené. Jak je možné, že zvířata mohou mluvit? Je to prostě jenom součástí světa, který tvoříme? Kdo jim šije oblečení? Jak ho perou? Ale odpovědi na tyto otázky dávalo členům oddělení vizuálních efektů odpověď na to, jakým způsobem ke tvorbě a animaci postav přistupovat. „Takové otázky si musíte pokládat,“ míní Reichelt, „a pak nakonec vytvoříte postavy samotné a jejich vzájemné vztahy a to, jak ovlivňují svět lidí.“
Tým vizuálních efektů se dělil na hlavní tým a pomocný tým. Hlavní tým, který vedl Reichelt, se zaobíral vším, co souviselo s živými herci a jejich interakcí s počítačově generovanými postavami. Pomocný tým, který vedl Wood společně s vedoucí námětu Kelly Baigent, se zabýval záběry a scénami pouze s počítačově animovanými postavami.
Při natáčení byli vždy přítomni dva animátoři společnosti Animal Logic, kteří monitorovali potřebné informace a předávali je štábu pro natáčení scén s živými herci.
Gluck nechtěl, aby film působil dojmem, že zvířata žijí ve vlastním zmenšeném světě a lidé ve světě normálních rozměrů, ale aby se jednalo o souvislý svět bez jakýchkoliv přechodů. „Klasické klišé samozřejmě je natáčet všechny záběry ze světa králíků hodně u země a používat velmi malou hloubku ostrosti, aby vznikal dojem, že je pro ně všechno obrovské, ale Will toužil po docela jiném stylu,“ říká Wood. „Natáčeli jsme vše tak, jako by králíci byli jen o něco menší lidé. Všechny jejich rozhovory fungují naprosto stejným způsobem, jako rozhovory mezi lidskými herci.“
Při animaci postav se tvůrci filmu znovu inspirovali původními ilustracemi Beatrix Potter: ačkoliv její hrdina chodí po dvou a nosí svůj klasický modrý kabát, kreslila Potter králíka, který vypadal jinak velice realisticky. „Petr chodí po dvou, nosí kabát, promlouvá hlasem Jamese Cordena, ale je to jinak také zcela skutečný králík, takže jsme do jeho animace museli zakomponovat králičí pocukávání ušima a čenichem a vytvořit tak velice komplexní a detailní antropomorfickou postavu,“ míní Wood. „Museli jsme se ujistit, že po vizuální stránce podporujeme to, co se James snažil zprostředkovat svým hlasem, například Petrovi mírně nadzdvihnout obočí, když říkal něco sarkastického. Museli jsme najít velice specifickou rovnováhu.“
Co se týče natáčení s živými herci, v případě scén, ve kterých figurovaly animované postavy, museli mít herci k dispozici něco, s čím by mohli v rámci záběru interagovat - a nikoliv jen předstírat, že tam něco je, a to ze dvou důvodů. Jednak jde o nejlepší způsob, jak herce přimět k přesvědčivému výkonu po fyzické stránce, a jednak mohl tým vizuálních efektů použít fotografie jako referenční materiál k tomu, jak bude třeba počítačové postavy nasvítit. „Měli jsme k dispozici velice kvalitního plyšového Petra, kterého jsme mohli přidržet před kamerou a různě s ním otáčet, abychom ho mohli vidět ze všech úhlů. Měli jsme k dispozici také klasické efektové stříbrné a šedé míčky, které zaznamenávaly odražené světlo a umožnily nám patřičně nastavit osvětlení a barvy,“ říká Wood. Efektový tým také vytvořil efektové míčky s různými povrchy, například srsti či látky, které představovaly jednotlivé postavy, aby zjistil, jakým způsobem se liší jejich reakce na světlo a vítr.
Dramatická scéna, ve které králičí nora exploduje a Bee spadne do zimní zahrady strom, představovala nejkomplexnější interakci mezi speciálním a vizuálními efekty, které bylo dosaženo pomocí skutečného reálného výbuchu a kombinace praktických a digitálních efektů poškození domu. Strom musel na místě nachystat tým speciálních efektů, který ho opatřil pantem, aby bylo možno strom znovu vztyčit a natočit záběr opakovaně. Strom byl poté během postprodukce digitálně vylepšen týmem vizuálních efektů.
Navzdory takto komplexní choreografii nebyly tyto dramatické akční scény pro tým vizuálních efektů tím nejnáročnějším. Namísto toho pro ně byly větší výzvou situace, ve kterých dochází k blízké interakci mezi živými herci a počítačovými postavami. „Pokud chcete zajistit, aby vše působilo přesvědčivým dojmem, že se postavy navzájem dotýkají, stojí to spoustu pečlivé, mravenčí práce,“ vysvětluje Reichelt. „Fyzika toho, jak se pohybují, jak Petrova srst musí reagovat na dotek Gregorových prstů, obzvlášť pokud se pohybuje proti srsti, to, jak se navzájem stíní nebo se na sebe odrážejí - to všechno vyžaduje spoustu pečlivé práce políčko po políčku, pokud má výsledek působit skutečně dobře.“
Samotné natáčení filmu probíhalo v Londýně, v Jezerní oblasti a v australském Sydney.
Australská část natáčení byla naplánována na první měsíce roku, během australského léta. Sydney nabídlo filmu obzvláště pozoruhodnou lokaci - Centennial Park, jeden z nejstarších australských parků, který vytvořili britští zahradníci a osázeli ho britskými stromy - kde mělo vyrůst sídlo Gregorů a také Beina chata.
„Postavili jsme svět, který, jak doufáme, vypadá úplně stejně jako svět v knihách Beatrix Potter,“ říká Gluck. „Zabývali jsme se každým sebemenším detailem, zpětně odvodili, jak by vypadal v kontextu reálného světa, a potom ho vytvořili.“
Roger Ford, který pomáhal vytvářen vizuální světy filmové série Babe - galantní prasátko, snímků ze série Letopisy Narnie či filmu P. J. Hogana Petr Pan, se na filmu podílel jako výtvarník. Jeho prvním velkým úkolem byl návrh a stavba sídla Gregorových a chaty.
„Několik z nás se vydalo do Jezerní oblasti, abychom zde získali inspiraci,“ říká Ford. „Sídlo, které jsme postavili, je svou konstrukcí pro tuto oblast charakteristické, a Beina chata se podobá chatě z knih Beatrix Potterové - jde o bílou štukovanou budovu s břidlicovou střechou.“
Obě budovy byly pro potřeby natáčení postaveny ze dřeva a dřevotřísky a potaženy jutou, přičemž kamenické prvky a střecha byly ze sádry. V případě Beiny chatky se ale Gluck s Fordem rozhodli postavit budovu s kompletním interiérem - což je v případě natáčení celovečerního filmu neobvyklé. Ačkoliv je obvykle nejefektivnější postavit kostru exteriéru a scény z interiéru natáčet v ateliérech, ojedinělé požadavky na Beinu chatu si vyžádaly změnu těchto postupů.
„Řada scén se odehrává v Beině zimní zahradě se skleněným stropem,“ poznamenává Ford a vysvětluje, že v každé scéně ze zimní zahrady muselo figurovat okolí za sklem, sídlo Gregorových a zeleninová zahrada. „Připadalo mi, že pokoušet se natáčet interiéry v ateliérech tak, aby průhledy vším tím sklem působily přesvědčivě, by bylo problematické. Bylo by pro nás mnohem snazší vytvořit interiéry přímo uvnitř exteriéru chaty, takže kamera mohla zabírat výhled ze zimní zahrady ven.“
Kvůli realistickému interiéru musela být chata pečlivě zabezpečena před vlivy počasí. V průběhu natáčení mohlo být venku 38 stupňů a pražit slunce, aby během chvilky začal přívalový déšť.
Velikost zvířecích postav si také vyžádala nutnost věnovat pozornost prvkům, které při běžném natáčení nemusíte řešit. „Obvykle se nemusíte zabývat tím, v jakém stavu je poloosa nějaké dodávky - ale v případě Králíčka Petra muselo být tohle všechno dokonalé, protože postavy a tedy i kamera se na taková místa vydávají. Museli jsme vše zkoumat do posledního detailu.“
Fordovi se podařilo objevit malíře, který dokázal vytvářet Beiny malby králíků ve stylu Beatrix Potter, ovšem ve větších rozměrech. „Malby Beatrix Potter jsou velice drobné- v Jezerní oblasti je muzeum, v němž jsou některé originály k vidění, a jsou opravdu malé,“ říká. „My pracujeme s většími, abychom je mohli ve filmu ukázat, ale co se stylu týče, jsou velice podobné těm od Beatrix Potter.“
Další klíčovou lokací byla pochopitelně zahrada Gregorových. „Tahle zahrada je pro králíky rájem,“ míní Gluck. „Je v ní všechno, po čem by kdy králík mohl toužit. Jakmile jejího luxusu okusili, a byli o něj připraveni, nedokážou na ni přestat myslet.“
„Potřebovali jsme zahradu zprostředkovat z Petrova pohledu - krásnou, bohatou, plnou radosti,“ dodává Nalbandian. „Petr si nemůže pomoci, prostě se do ní musí znovu vracet a znovu se ocitnout v potížích.“
Na zahradě průběžně spolupracovalo výtvarné oddělení Rogera Forda s Jackem Elliottem, hlavním zahradníkem filmu, který se ujal úkolu vypěstovat 22 různých druhů zeleniny a ovoce.
Než bylo možno zasít první semínka, museli se tvůrci filmu ujistit, že zahrada bude vyhovovat všem jejich potřebám. „Will se zaměřoval na velikost zahrady - je dostatečně velká?“ říká Ford. „Rozkreslili jsme si stejně velkou plochu na podlaze v ateliérech. Will chtěl vidět, jak vysoké její části jsou, ať už z důvodů logistických v rámci plánování některých záběrů, ale také z důvodu působivosti, takže jsme rozmístili prvky odpovídající výšky. Peter Menzies, Jr., kameraman filmu, se obával, že zahrada není dostatečně široká pro natáčení scén honiček, takže jsme ji rozšířili. Nakonec jsme dospěli do situace, kdy byli všichni spokojeni.“
Každá použitá rostlina musela také odpovídat těm, které rostou v Jezerní oblasti. To byla jediná podmínka, jinak měli zcela volnou ruku. Scénář obsahoval několik specifických gagů s konkrétním ovocem či zeleninou. Jindy byly některé zvoleny kvůli své barvě.
Poté se Elliott pokoušel vytvořit zahradu, která je statická ve svém růstu - děj filmu se odehrává v průběhu jednoho nebo dvou týdnů, ale natáčení samotné trvalo týdnů osm. „Zeleninu jsme naaranžovali,“ popisuje Elliott. „Všechno bylo v květnících, takže jsme mohli jednotlivé části záhonu snadno vyměňovat. Tekutým hnojivem jsme se pokoušeli zeleninu na natáčení včas připravit, a poté jsme pečlivě sledovali počasí.“
V případě některých rostlin vytvářel Elliott nadrozměrné kombinace. Pro vytvoření jednoho keře rajčat bylo použito celkem osm menších keříků. Slunečnice, které si štáb přál až relativně záhy před natáčením, znamenaly nutnost použít rostliny umělé, které byly během natáčení postupně nahrazovány skutečnými, jak slunečnice dorůstaly.
Na Rogera Forda udělal velký dojem vznik zahrady a také pěstitelské týmy. „Po nocích mi vrtaly hlavou věci jako jak vytvoříme břidlicové střechy, které jsou notoricky obtížné, jak takovou úžasnou zahradu včas vypěstujeme a podobně. Týmy štukatérů, stavařů, malířů a pěstitelů byly ale všechny naprosto skvělé. Navzdory vysokým teplotám, zatékání či větru a dešti se všem podařilo dosáhnout úžasných výsledků.“
„Přesunout se z losangeleské kanceláře plné nákresů a referencí pro britské domy a zahrady přímo na místo natáčení a moci se jich dotknout bylo neuvěřitelné,“ míní Hildebrand. „Byly to opravdu úžasné kulisy - ve všech ohledech splnily naše očekávání - a byl jsem smutný z toho, že nebudou trvalé.“
Snímek Králíček Petr je jedním z mála filmů, kterým nejznámější obchodní řetězec Harrods umožnil natáčení v interiérech londýnského obchodu v Knightsbridge.
V Harrods je za všech okolností velice rušno a denně ho navštíví tisíce návštěvníků, takže natáčení tak komplexního filmu, jakým je Králíček Petr, nebylo v historických prostorách obchodu vůbec jednoduché.
V obchodě pracuje přes 7500 zaměstnanců a hračky na motivy postav knih Beatrix Potter se zde prodávají přinejmenším od roku 1910. Potter v Knightsbridge bydlela a v deníku, který si jako sedmnáctiletá vedla, se na Harrods vícekrát odkazuje.
„Gregor pracuje v obchodě, který symbolizuje rušné město - jde o přesný opak prostředí, ve kterém žije Králíček Petr,“ popisuje Hildebrand. „Harrods je ikonickým místem s dlouhým a osobním napojením na Beatrix Potter a její svět - byl pro nás dokonalý a byli jsme nadšeni z toho, že nás tam tak ochotně pustili. Vyšli natáčení vstříc opravdu v maximální možné míře. Natáčeli jsme v exteriérech během dne a v interiérech v noci, kdy byl obchod zavřený. Jednalo se o dlouhé a únavné noci, ale bylo to úžasné prostředí pro natáčení filmu.“
Natáčení provázela přísná bezpečnostní opatření - během natáčení od 21 hodin večer do 9 hodin ráno byl obchod zavřený, aby mohlo natáčení probíhat bez nejmenších potíží. Na realizaci natáčení se osobně podíleli zaměstnanci nejrůznějších oddělení obchodu - od oddělení hraček přes techniky až po obsluhu v restauraci, která štábu uvolnila prostor pro občerstvení stočlenného štábu.

DABING
V českém znění: Jan Dolanský - James Corden (Králíček Petr), Tatiana Vilhelmová - Margot Robbie (Hupka), Iva Pazderková - Elizabeth Debicki (Dupka), Hana Vagnerová - Daisy Ridley (Bambulka), Ladislav Hampl - Colin Moody (Benjamin), Petr Lněnička - Domhnall Gleeson (Thomas Gregor), Zuzana Vejvodová - Rose Byrne (Bea), Martina Menšíková - Marianne Jean-Baptiste (Vykonná ředitelka), Jiří Lábus - Will Reichelt (Kohout), Tereza Bebarová - Sia (paní Bodlinková), Jan Vondráček - Ewen Leslie (čuník Míra), Eva Spoustová - Sacha Horler (taxikářka Betty), Otakar Brousek ml. - David Wenham (myš Johnny), Martina Šťastná - Rose Byrne (kachna Jemima), Miloš Vávra - Sam Neill (starý McGregor), Jan Maxián - Gareth Davies (Bannerman), Ondřej Kavan - Felix Williamson (Derek), Pavel Nečas - Bryan Brown (Petrův otec), Klára Kuklová - Rachel Ward (Petrova matka), Eliška Nezvalová - Ming-Zhu Hii (Sarabeth), Jiří Ployhar - Alex Blias (Phil), Karel Zima - Dave Lawson (Chris), Stanislav Lehký - Domhnall Gleeson (pan Žabák), Miloslav Mejzlík - Sam Neill (pan Mýval), Klára Gibišová, Marek Hrazdil, Karolína Křišťálová, Linda Křišťálová, Jan Szymik

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 22.3.2018 Falcon  
Premiéra USA: 9.2.2018 Sony Pictures
Premiéra Austrálie: 22.3.2018 Sony Pictures Releasing
                               18.3.2021 Sony Pictures Releasing
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 25.7.2018 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: 25.7.2018 Bontonfilm
Poprvé na VOD: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 27 638 053
Tržby celkem - $ 351 266 433
Návštěvnost v ČR 224 761
Náklady (Rozpočet) - $ 50 000 000

FILMY V SÉRII
Králíček Petr gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0108/
USA / Austrálie, Rodinný / Animovaný, 2018
Režie: Will Gluck, Hrají: Domhnall Gleeson, Rose Byrne

Králíček Petr bere do zaječích gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0107/
USA / Austrálie, Animovaný / Dobrodružný, 2021
Režie: Will Gluck, Hrají: James Corden, Domhnall Gleeson
 
Tvůrci a herci
Will Gluck (Režie), Will Gluck (Produkce), Zareh Nalbandian (Produkce), Dominic Lewis (Hudba), Peter Menzies Jr. (Kamera), Christian Gazal (Střih), Jonathan Tappin (Střih), Nikki Barrett (Casting), Roger Ford (Scénografie), Lizzy Gardiner (Kostýmy), Robert Mackenzie (Zvuk), Andy Wright (Zvuk), Tori Gray (Masky), Will Gluck (Scénář), Rob Lieber (Scénář), Domhnall Gleeson (Herec), Rose Byrne (Herec), James Corden (Herec), Daisy Ridley (Herec), Margot Robbie (Herec), Elizabeth Debicki (Herec), Sam Neill (Herec), Matt Lucas (Herec), Sia (Herec), Sam Haft (Herec), Dave Lawson (Herec), Emma Louise Saunders (Herec)
 
2018/95/USA, Austrálie/Rodinný, Animovaný, Komedie, Dobrodružný, Fantasy
 
Zajímavost k filmu
- Taxikářka Betty (Sacha Horler) jezdí vozem Škoda Octavia.
- V závěrečných titulcích jsou k vidění dvě mezititulkové filmové scény.
- Málokterému filmu bylo povoleno natáčení v obchodě Harrods, Králíčkovi Petrovi se to povedlo. Natáčelo se přes noc, když byl obchod zavřený.
- Kostým starého pana McGregora (Sam Neill) byl přesně takový, jak ho Beatrix Potter vytvořila, až po knoflíky na košili.
- Herci hrajúci ľudí zároveň nadabovali niektoré zo zvieracích postáv: Mr. Jeremy Fisher (Domhnall Gleeson), Jemima Puddle Duck (Rose Byrne) a Tommy Brock (Sam Neill). (Astonko)
- Po filmoch Lásky čas (2013) a Goodbye Christopher Robin (2017) ide o tretiu spoluprácu medzi Margot Robbie (Flopsy) a Domhnallom Gleesonom (Thomas).
- Keď Bea (Rose Byrne) s Thomasom (Domhnall Gleeson) hrajú Scrabble, vidno, že Bea zložila slovo "Potter." Beatrix Potter je meno spisovateľky originálneho príbehu o králikovi Petrovi. Po nej je pomenovaná aj hlavná postava (Bea).
- Vo verzii so slovenským dabingom zaznie počas filmu skladba od rapera Michala "Ega" Straku.
- 18. prosince 2016 byl odtajněn obrázek hlavní postavy spolu s logem filmu a začalo se natáčet. V březnu 2017 se natáčelo na hlavním nádraží v Sydney (filmové nádraží Londýn - Paddington).
- První zprávy o natáčení filmu se objevily v dubnu 2015 prostřednictvím e-mailových úniků společnosti Sony Pictures - oficiální oznámení o natáčení proběhlo v prosinci 2015. 4. srpna 2016 bylo potvrzeno, že Will Gluck bude natáčet animovaný film. 26. září 2016 se potvrdilo, že hlasy v angličtině namluví Daisy Ridley a Elizabeth Debicki, 18. října 2016 potvrdili účast Ewan McGregor a Domhnall Gleeson, 24. října potvrdila účast Margot Robbie a jako poslední 7. listopadu se zapojila zpěvačka Sia.
- Celosvětová premiéra proběhla 3. února 2018 v Los Angeles.
- Natáčelo se 8 týdnů v Austrálii.
 
Odkazy