Královna Margot / La Reine Margot (1994/164/Francie, Itálie, Německo/Drama, Romantický, Historický, Životopisný) 77% -Originál DVD-

10.11.2022 20:17
JEDNOU VĚTOU
„Je krásná. Je katolička. Markéta z Valois. Bratr jí říká Margot. - Je protestant. Je protivný. Je neoholený a smrdí česnekem. Jindřich Navarrský. - Jsou donuceni k sňatku. Je to politický tah, který má zastavit náboženskou válku v zemi."

OBSAH
Historický snímek Královna Margot vznikl podle stejnojmenného románu Alexandra Dumase. Jeho obsahem je jedno z nejkrvavějších období francouzských dějin, totiž náboženské války mezi katolíky a hugenoty v XVI. století, jejich vrcholem byla Bartolomějská noc (23. - 24. 8. 1572). V této době se odehrává příběh sestry francouzského krále, Markéty z Valois, jež je z politických důvodů donucena ke sňatku s nenáviděným navarrským králem Jindřichem. Příslušnice rodiny, orientované na katolické náboženství, je šokována brutalitou svých souvěrců, a postupně začíná sympatizovat s protestantským manželem. Významnou úlohu v její proměně sehraje vášnivý milenecký vztah s mladým hugenotem La Molem. Přestože příběh filmu přesvědčivě zapadá do rámce reálných historických událostí, Chéreauovi nejde jen o zachycení dobové atmosféry; výprava a kostýmy mají mnohem víc symbolický význam než popisně realistickou funkci. Na MFF v Cannes získal film Cenu poroty a herečka Virna Lisiová za roli Kateřiny Medičejské) Cenu za ženský herecký výkon. [44. MFFKV 2009](oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Výborně zpracovaná a značně působivá Bartolomějská noc jakožto vrchol filmu přichází opravdu příliš brzo (vzhledem k délce snímku), zbytek mi příjde po obsahové stránce už jen takový lehký nadprůměr. Mnoho scén je natočeno docela nepřehledně a ze změti postav má divák solidní guláš (ne, nepochutnal jsem si). Z hrdinů zaujal pouze Jindřich Navarrský, Margot jsem její proměnu příliš nevěřil (no, v jádru mi přišla vlastně pořád stejná) a hlavně mě štval La Mole, kolem kterého se toho dělo až zbytečně hodně (samoúčelný souboj se zabijákem uprostřed hromady mrtvol budiž dobrým příkladem). Konec, který toho v podstatě moc nevyřešil na kvalitě taky nepřidal. A když k tomu přičtu ještě nudu, která mě bohužel během sledování několikrát přepadla, nemůžu jít s hodnocením (i s ohledem na dobrou technickou stránku filmu) nad lepší průměr. (Sarcastic) 3*

Tak takhle nějak to tehda asi opravdu vypadalo. Shodou šťastných okolností jsem mohl Královnu Margot zhlédnout v době probírání dané látky ve škole s čímž souvisel můj zvýšený zájem o historické souvislosti. V opačném případě bych jí zvýšenou pozornost po celých sto čtyřicet minut jistě nevěnoval. Film graduje příliš brzy. Bartolomějská noc, jeho pomyslný vrchol, nemoudře přicházející zhruba po čtyřiceti minutách děje, je zdaleka nejvýraznější bodem celého snímku. Masakr. Nemilosrdný, chladnokrevný a brutální masakr hugenotů. Nic podobně působivého až do konce neuvidíte. Nelze mluvit přímo o nudě, pokřivené vztahy v královské rodině již dlouho nebyly tak pokřivené (matka, iniciátorka atentátu, dcera, která se kurví s kdekým, vlastní psychicky labilní bratry nevyjímaje…), jen už to není, řečeno lidově „taková hustota“. Herci hrají s plným nasazením, jsou dokonale ponořeni do svých postav, do doby, v niž žili a na všudypřítomnou špínu, krev a pach rozkládajících se těl neberou ohled. Nevšední (na historické drama rozhodně) hudba Gorana Bregoviče v rámci vytyčených – realitě věrných – mantinelů modernizuje příběh. Ten sice vychází ze zdramatizovaného románu Alexandra Dumase a některá historická fakta jemně poupravuje, stále v sobě však nese obrovský krvavý flák pravdy. Desítky tisíc mrtvých kvůli odlišnému náboženskému smýšlení… copak jsme se z té historie vůbec nepoučili? 75% Zajímavé komentáře: Marius, Ajantis, saladín. (Matty) 4*

Jeden z nejlepších snímků francouzké kinematografie 90. let a zcela jistě nejlepší filmový výkon Isabele Adjani.Nákladný kostýmní velkofilm z období náboženských válek mezi hugenoty a katolíky v 16.století.Historické drama plné intrik a dějových zvratů s kvalitní kamerou,dobře vybranými exteriéry i dekoracemi.Historicky poněkud nepřesný a romantizující,ale to většině diváků vadit nebude.Záběry krvavé lázně Bartolomějské noci jsou barvité a fascinující.Adjani v renesanční róbě je neodolatelná,ale vedle ní herecky exceluje Daniel Auteuil a desítky dalších špičkových herců.Celkový dojem 95 %. (gudaulin) 5*

VELKÁ RECENZE
Úžasně syrový francouzský historický velkofilm odehrávající se na pozadí vyvraždění hugenotů (kalvinistů) v historickém mezníku Bartolomějské noci. Tenhle filmová adaptace světoznámého románu francouzského klasika Alexandra Dumase staršího má (stejně jako drtivá většina jeho románů) silně autentickou dobovou atmosféru - ten filmový obraz plný násilí, vražd, otrav, smilstva, incestů, narušených a pokřivených vztahů, intrik a zrad, blazeovanosti, dekadentního úpadku...
Až se sama nabízí dnes tak často slýchávaná fráze ,,obraz jako ze středověku", napsat tohle by byl však těžký omyl... (Středověk coby historické období končí někdy koncem 15. století v době velkých objevných cest do Indie a za oceán, rok 1572, kdy k osudným událostem došlo, přináleží již k novověku.) Je to symptomatické, ponurá doba nebyla tak daleko obdobným mezním časům v dějinách naší civilizace daleko mladšího data (osobně mi to připomíná mafiánské ságy z Ameriky 20. a 30. let, celý ten systém pokrevních pout a rituální smývání jejich pošpinění krví). Filmový obraz mladé královny Margot, ženy cílevědomé a jak se později ukáže, věrné až za hrob (a to hned několika mužům) nabývá jasné kontury skrze umně rozpracované zdroje motivace, psychologické hloubce postavy (a jejímu vývoji od ,,coury" v morálně etablovanou lidskou bytost) a v neposlední řadě i hereckému výkonu Isabelle Adjani (to platí obecně o celém snímku a většině rolí).
Struktura vztahů a postav je mimořádně složitá, platí však, že divák se postupem času dokáže dobře zorientovat, košatý scénář je ke konci až překvapivě střízlivý. Autenticky a efektně vypadá celá mizanscéna, výbornou práci odvedli kostyméři, velmi efektivně fungoval kompars a zalidnění scény vždy vytvářelo hutný a homogenní dojem... Díky nádhernému a silnému filmu Patrice Chéreauho dospěje divák k poznání, že Bartolomějská noc nebyla jen šíleným masakrem protestantů v hradbách Paříže (a později i jinde), ale i osobní tragédie mnoha z účastněných hráčů partie, jež nakonec smetla i je...

Ocenění:
Academy Awards
1995 - Kostýmy (nominace)

Golden Globes
1995 - Nejlepší zahraniční film (nominace)

BAFTA
1996 - Neanglicky mluvený film (nominace)

Cannes IFF
1994 - Virna Lisi (Nejlepší herečka)
1994 - Patrice Chéreau (Cena poroty)
1994 - Patrice Chéreau (Zlatá palma) (nominace)

César Awards
1995 - Isabelle Adjani (Nejlepší herečka)
1995 - Jean-Hugues Anglade (Nejlepší vedlejší herec)
1995 - Virna Lisi (Nejlepší vedlejší herečka)
1995 - Philippe Rousselot (Nejlepší kamera)
1995 - Nejlepší kostýmy
1995 - Nejlepší film (nominace)
1995 - Patrice Chéreau (Nejlepší režie) (nominace)
1995 - Dominique Blanc (Nejlepší vedlejší herečka) (nominace)
1995 - Daniele Thompson, Patrice Chéreau (Nejlepší scénář, původní, nebo adaptovaný) (nominace)
1995 - Goran Bregović (Nejlepší hudba) (nominace)
1995 - Nejlepší střih (nominace)
1995 - Nejlepší výprava (nominace)

DABING
1.DABING (VHS, DVD)
V českém znění: Sabina Laurinová - Isabelle Adjani (Margot), Pavel Šrom - Daniel Auteuil (Jindřich Navarrský), Vladislav Beneš - Jean-Hugues Anglade (král Karel IX.), Milena Dvorská - Virna Lisi (Kateřina Medicejská), Lucie Benešová - Dominique Blanc (Henriette de Nevers), Filip Blažek - Vincent Perez (La Mole), Helena Dytrtová, Tomáš Juřička, Miloš Vávra, Bedřich Šetena, Karel Richter, Jan Hanžlík, Karel Urbánek, Josef Carda, Tomáš Valík, Pavel Chalupa, Bohdan Tůma, Radovan Vaculík a další
Překlad: Dana Hurešová
Zvuk: Antonín Němec
Produkce: Alena Hrabětová
Dialogy a režie: Pavel Beneš
Vyrobila: Tvůrčí skupina Josefa Petráska, studio Budíkov 1996

2.DABING (ČT)
V českém znění: Pavla Beretová - Isabelle Adjani (Margot), Petr Lněnička - Daniel Auteuil (Jindřich Navarrský), Jan Dolanský - Jean-Hugues Anglade (král Karel IX.), Vilma Cibulková - Virna Lisi (Kateřina Medicejská), Tatiana Dyková - Dominique Blanc (Henriette de Nevers), Jacob Erftemeijer - Vincent Perez (La Mole), Filip Blažek - Pascal Greggory (Anjou), Petr Stach - Claudio Amendola (Coconnas), Jana Kotrbatá - Asia Argento (Charlotte), Jaromír Meduna - Jean-Claude Brialy (Coligny), Petr Štěpán - Miguel Bosé (Guise), Matouš Ruml - Julien Rassam (Alençon), Josef Pejchal - Jean-Philippe Écoffey (Condé), Ondřej Brzobohatý - Bruno Todeschini (Armagnac), Radovan Klučka - Emmanuel Salinger (du Bartas), Zdeněk Maryška - Johan Leysen (Maurevel), Eva Josefíková - Laure Marsac (Antoinetta), Miloš Vávra - Ulrich Wildgruber (René), Martin Písařík - Thomas Kretschmann (Nançay), David Štěpán - Albano Guaetta (Orthon), Alexandr Postler - Vladimir Kotlyarov (kat), Libuše Švormová - Michelle Marquais (chůva), Pavel Šrom - Barbet Schroeder (rádce modrý), Miloslav Mejzlík - Alexis Nitzer (rádce červený), Milan Bouška - Jean-Marc Stehlé (hostinský), Zbyšek Pantůček - Bernard Verley (kardinál), Barbora Mudrová, Štěpánka Fingerhutová, Anežka Matušinská, Monika Krátká, Martina Šťastná, Michal Gulyáš, David Voráček, Marcel Rošetzký, Jiří Krejčí, Jan Battěk, Pavel Dytrt, Roman Hajlich, Jan Pokorný (titulky)
Dramaturgie: Zuzana Kopečková
Mistr zvuku: Zdeněk Dušek
Asistentka režie: Hana Somolová
Vedoucí produkce: Barbora Petrů
Vedoucí dramaturg: Zdeno Kubina
Vedoucí realizace: Pavel Fuchs
Režie: Elmar Kloss
Vyrobila: Česká televize 2020

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 11.7.2009 (Karlovy Vary International Film Festival)
Premiéra USA: 9.12.1994
Premiéra Německo: 29.9.1994     
Premiéra Francie: 13.5.1994 AMLF
                             23.10.2013 Pathé Distribution
Premiéra Itálie: 26.8.1994     
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.1.2004 (VHS) Intersonic, 20.4.2004 (DVD) Intersonic
Poprvé na DVD: 20.4.2004 Intersonic
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby celkem - $ 20 000 000
Náklady (Rozpočet) - FR 140 000 000
 
Tvůrci a herci
Patrice Chéreau (Režie), Claude Berri (Produkce), Goran Bregovic (Hudba), Philippe Rousselot (Kamera), François Gédigier (Střih), Hélene Viard (Střih), Margot Capelier (Casting), Richard Peduzzi (Scénografie), Olivier Radot (Scénografie), Moidele Bickel (Kostýmy), Guillaume Sciama (Zvuk), Dominique Hennequin (Zvuk), Thi-Loan Nguyen (Masky), Kuno Schlegelmilch (Masky), Patrice Chéreau (Scénář), Daniele Thompson (Scénář), Alexandre Dumas st. (kniha) (Předloha), Isabelle Adjani (Herec), Daniel Auteuil (Herec), Jean-Hugues Anglade (Herec), Vincent Perez (Herec), Virna Lisi (Herec), Dominique Blanc (Herec), Pascal Greggory (Herec), Claudio Amendola (Herec), Asia Argento (Herec), Thomas Kretschmann (Herec), Jean-Claude Brialy (Herec), Jean-Philippe Écoffey (Herec), Laure Marsac (Herec), Barbet Schroeder (Herec), Otto Tausig (Herec), Bruno Todeschini (Herec), Bernard Verley (Herec), Ulrich Wildgruber (Herec), Jean Douchet (Herec), Valeria Bruni Tedeschi (Herec), Grégoire Colin (Herec), Julie-Anne Roth (Herec), Hélene de Fougerolles (Herec), Miguel Bosé (Herec), Marc Citti (Herec), Emmanuel Salinger (Herec), Daniel Breton (Herec), Marina Golovine (Herec), Charlie Nelson (Herec), Johan Leysen (Herec), Alexis Nitzer (Herec), Dörte Lyssewski (Herec), Cécile Caillaud (Herec), Julien Rassam (Herec)
 
1994/164/Francie, Itálie, Německo/Drama, Romantický, Historický, Životopisný
 
Zajímavost k filmu
- - Natáčení filmu probíhalo v Portugalsku (Mafra) a Francie (Saint-Quentin, Bordeaux, Cruzy-le-Châtel, Compiegne, Rambouillet a Senlis), v období od 10.5.1993 - 3.12.1993.
 
Odkazy