Akumulátor 1 / Akumulátor 1 (1994/102/Česko/Komedie, Fantasy, Sci-Fi) 74% -Originál DVD-

30.07.2023 00:08
JEDNOU VĚTOU
„Svěží film o únavě. Komedie o lidské energii a jiných neprobádaninách.“

OBSAH
Jan Svěrák vás ve fantastické, žánrově těžko definovatelné podívané zve do světa za televizní obrazovkou, kde se to hemží lidskými obrazy žijícími z naší energie. Nesmělý outsider Olda je jednou z obětí. Celková ztráta energie se nedá léčit aspirinem, a tak Oldovi posílenému energií ze stromů a nečekanou první láskou nezbývá jiné východisko, než tasit ovladač, zavěšený proklatě nízko u boku. Po vzoru amerických Terminátorů, Likvidátorů a Predátorů se pouští do boje s neporazitelnou televizní hydrou.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Nejen názvem neobvyklá česká akční sci-fi komedie. Nápad s existenci „světa za zrcadlem“, resp. za televizní obrazovkou, by klidně obstál i v nějaké nákladnější zámořské produkci, jen by to pak nejspíš nebyl film s typickými svěrákovskými rysy. Ty lze vysledovat ve velmi vtipných a inteligentních dialozích Svěráka otce (– Ráno jsem byl u prezidenta – Co vám řek? –Vůbec mě k němu nepustili) a ve velmi neotřelé režii Svěráka syna. Fascinující jsou záběry typu: injekce navštěvuje žílu nebo vrtačka trýzní zub, což bohužel nelze říci o výsledcích snahy stvořit světové triky s českým rozpočtem, které Svěrák sice využívá jen střídmě a s vtipem, nicméně k americkým scifárnám té doby mají stále hodně daleko. Akumulátor celou dobu osciluje mezi malým českým filmem s dobrými herci a velkým evropským filmem s nenaplněnými ambicemi. Těžko radit, ke které straně by bylo vhodnější se přiklonit. Komedií se Svěrákovým scénářem vzniklo docela dost, podobný film je jenom jeden. K dokonalosti má sice daleko (třeba milostná linie a rozpačitá pointa by zasloužili větší péči), ale na české poměry se tak jako tak jedná o dílo velice neobvyklé, až kuriózní. Zvlášť v porovnání s „tím“, co se z českých luhů a hájů dere do kin dnes, působí první (pokračování bych uvítal) Akumulátor jako hotový skvost, takže „zatněte zuby a pojďte se bavit“. 80% (Matty) 4*

Nenadchlo mě to a neoslovilo mě to. Petr Forman nebyl špatný, ale mnoho věcí ve filmu vůbec nefungovalo. Svěrákova mírně arogantní režie zvysoka kašle na diváka a místo kloudného příběhu solí na diváka jednu samoúčelnou trikovou scénu za druhou, budící dojem, že se tvůrci chlubí a vzkazují americkým kolegům, že to, co dovedou oni, my dovedeme taky. V příběhu mně chybělo větší zaujetí pro diváka, protože na mě s každým obrazem prostupovala plytkost a nedokázal jsem se do příběhu ponořit. To je evidentní dramaturgické selhání. Film se totiž jen obtížně dá žánrově zařadit, ale ačkoliv si troufne míchat snad všechny filmové žánry včetně akčního, nedokáže je skloubit dohromady. A tohle mě nebavilo. Film mě fakt nebavil anebo jsem čekal, že bude koukatelný. (kingik) 1*

Nevím jak Jana Svěráka, ale mě taková hodinka dvě u televize dokáže naopak solidně nabít, samozřejmě člověk u toho nesmí ležet celej den. Scénář má sice v rámci českého bahňáku originální a plný nápadů, dialogy navíc jistí tatínek (i když někdy mi už ta jejich laskavá důvtipnost leze krkem), ale chybí mu větší sevřenost, takhle z téhle parodie amerických akčních sci-fáren kombinované z hřejivou českou člověčinkou s lůzrem v hlavní roli leckterý konzumní divák nebude moudrý a já sám se docela nudil a mumlajícího Formana neustále klopícího oči přímo nenáviděl. Technicky je to pak parádní, ale u řady trikových scén jsem se nemohl zbavit pocitu, že jsou naprosto samoúčelné (všechny ty pohledy dovnitř těla). (choze) 2*

VELKÁ RECENZE
Fantastická komedie režiséra Jana Svěráka Akumulátor 1 číslicí v názvu ironizuje vícedílné hollywoodské akční podívané. Podobně jako u svého celovečerního debutu Obecná škola (1991) mladý tvůrce zdůrazňuje českou svébytnost výchozího pohledu na svět, ačkoliv právě on vždy cítil nutnost vyrovnat se s jazykem amerického komerčního filmu. Promyšleně pracuje s hollywoodskou metaforikou a zkoumá možnosti vyprávění příběhu prostřednictvím filmového obrazu. Hlavní hrdina, zeměměřič Olda, trpí ztrátou energie, s níž si lékaři nevědí rady. Teprve přírodní léčitel Fišárek objeví, co skleslému mladíkovi schází, a začne ho učit získávat a usměrňovat duševní energii. Brzy zjistí, že Olda, stejně jako jiní jeho pacienti, je obětí „vysávání“ televizní obrazovkou, za níž je paralelní svět, obývaný stínovými dvojníky citlivých jedinců. Oldu v jeho boji o život motivuje vztah k půvabné samostatné zubařce Anně. Učenlivý pacient však málem zapomene na léčitelovo varování, že jakékoli zneužití síly se obrátí proti němu. Nakonec se však vymaní z moci televize a usmíří se s Annou, která mu zpočátku zatajila svou dcerku. Ve své době naprosto nezvyklá suma výrobních nákladů Akumulátoru 1 vychází z nároků autorů na nejvyšší kvalitu formálního zpracování filmu. Kameraman F. A. Brabec a střihač Alois Fišárek s režisérem pracovali také na reklamních šotech (např. Helioil, Tempo, ČEZ, reklamní kampaň Czech Made), kde si vyzkoušeli možnosti realizačně náročných optických a počítačových triků (Heureka Film - Studio GAP). Ve spolupráci se spoluautorem námětu a spoluscenáristou vznikl též díky šťastnému (a posléze dlouho určujícímu) spojení syna Jana a otce Zdeňka Svěrákových myšlenkově a formálně vyvážený film s aktuálními podtexty, využívající komediálních i dramatických možností příběhového schématu o učiteli a jeho žáku. Úvaha o dobré vůli, překonávající všechna úskalí, je nosnou myšlenkou vizuálně vytříbeného vyprávění. Důležitou roli v něm vedle mimořádně dobře zvládnutých triků rané digitální éry hrají překvapivé pohledy na vnější a vnitřní lidský vesmír, i na parazitující svět televizních obrazů. Atraktivní „naivní“ balení ve stylu lucasovsko-spielbergovského inteligentního rodinného kina dává filmu opravdu charakter podívané amerického typu; myšlenková bohatost a jemný humor však povyšují dílo nad „pouhou“ efektní zábavu. Sympatický, civilní tón v hereckém obsazení udává vedle osvědčeného Zdeňka Svěráka a neokoukané Edity Brychtové hlavně Petr Forman, známý už z filmu Vojtěch, řečený sirotek. Jan Slovák vydal též knižní novelizaci scénáře Akumulátor 1 (nakladatelství Mht, Praha 1994). V roce 2018 byl film uveden v obnovené premiéře v digitálně remasterované verzi.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Mladík Olda Soukup pracuje jako zeměměřič. Líbí se mu kolegyně, figurantka Jitka. Světácký inženýr Slezák při měření na hrázi přehrady vyzvídá, zda s ní už spal. Když Olda řekne, že ne, Slezák je rozhodnut ho večer zastoupit. Trojice se dívá v horské chatě na televizi, kde se Olda v pouliční televizní anketě zmohl jenom na nesouvislé koktání. Slezák s Jitkou spolu odejdou na pokoj. Skleslý Olda po návratu domů ani nemá sílu se opít; zoufale ubíjí čas koukáním na televizi. O týden později. Záchranáři vyrazí dveře bytu. Olda je v bezvědomí. Skončí na jednotce intenzivní péče. V noci tajně dorazí za Oldovým spolupacientem Václavem Mikulíkem jeho přítel, přírodní léčitel Fišárek. Kamarád chce, aby své schopnosti uplatnil raději na Oldu. Mladík se probere. Noční sestra nezvaného hosta vyhodí. Lékař při vizitě udiveně konstatuje, že oba pacienti jsou v pořádku a mohou domů; bohužel jim však spálili šaty, protože předpokládali, že nepřežijí. V bytě se s Oldou baví správce, opravující vyražené dveře. Mladík si opět pustí televizi. Je zesláblý, v depresi, bez vůle k životu. Navštíví ho Fišárek, který ví, že jsou podle lékařských zpráv s Mikulíkem sice zdraví, ale trpí nevysvětlitelnou ztrátou energie. Chce ho léčit. V parku uštvanému mladíkovi po běhu vypráví, že lavičky víc než jiné dřevo vyzařují spoustu životní energie. Když si všimne pacientova zájmu o dívku na koni, doporučí mu nabíjení energie sexem. Pošle Oldu do lázní za svou známou Gabrielou, zabývající se výukou tantrických milostných praktik. Dychtivé frekventantky kursu Oldu zcela vyčerpají. Léčitel, který chce, aby ho oslovoval doktore, pacienta marně učí cítit energii stromů; lépe to mladíkovi jde s obrazy v galerii. Olda se také dozví, že čerpat energii z lidí je zakázáno. Později se mu ve spánku podaří rozsvítit vlastní energií žárovku, jak mu to ukazoval Fišárek. Léčitel vezme mladíka do márnice k ohledání Mikulíkova těla. Mrtvý byl nalezen zcela bez energie s televizním ovládačem v ruce. Mikulíkova dcera, zubařka Anna, v pitevně léčitele nařkne, že neodbornými zákroky zavinil otcovu smrt. Oldovi se energická mladá a rozvedená žena líbí. Fišárek experimentálně vyšle Oldovi ze svého domova na Smíchově do jeho bytu u Nuselského mostu energii, právě když se mladík snaží z vany zavolat Anně. Olda dávku nadšeně přijme, ale vzápětí ji z něj vysaje puštěná televize. Léčitel spěchá za nešťastným pacientem. Musí opět vyrazit dveře. Uspořádá u něj se dvěma kolegy a s Gabrielou poradu. Zabývají se Oldovou televizí, v níž právě mluví koktající učitel Zíma. Jeden z léčitelů konstatuje, že by energii mohla Oldovi brát televize od doby, kdy v ní vystupoval. A skutečně. V televizním světě se pohybuje Oldův bujarý dvojník, nabitý jeho energií. Je zde také Mikulík a dvojník zadrhávajícího slovenského učitele Zímy; všichni si spolu s televizními hrdiny bezstarostně užívají života v exotických krajinách ve společnosti krásných a svolných dívek z pornofilmů. Celý svět televize, včetně přímých přenosů z bojů v Bosně, je jenom iluze. Skleslý Olda léčitele vyhodí. Ti mu aspoň otočí obrazovku ke zdi. Mladík vyhledá Annu; zubařka mu vyvrtá kaz a přijme pozvání na kávu. S nesmělým mladíkem si dobře porozumí. V kavárně sedí náhodou Oldův podnapilý kolega Slezák, ale mladá žena jeho samolibé sbližovací pokusy ignoruje. Olda zaveze Annu svým skomírajícím autem na její chalupu. Po příjemné procházce mu mladá žena vypráví o nesnesitelném otci, který byl vysazený na hygienu. Olda se postará o to, aby mu nenaskočil motor. Anna to pozná, ale je ráda, že „musí“ zůstat. Mladík přizná, že se do ní zamiloval. Dvojice se chystá k sexu, ale ovládač, který Olda náhodně odstrčil do pastičky na myši, zapne televizi. Mladík je rázem ochromen, zatímco jeho dvojník v televizním světě ožije. Nic netušící Anna muže shovívavě uklidňuje. Fišárek seznámí pacienta se Zímou, kterého televize vysává stejně jako jeho. Mladík však odmítne odjet s pedagogem na Slovensko do hor, kde se chce ukrýt jako partyzán. Má tu důležitější důvod, než je jeho zdraví: Annu. Jejich vztah se slibně rozvíjí; úspěšně se pomilují. Olda hned poté nabídne Anně sňatek. Mladá žena však dychtivému milenci záhy představí dcerku Aničku, kterou mu dosud zatajovala, a svou matku. Mladík zklamaně odejde. Zíma se uchýlí do salaše v horách nad Popradem; avšak bodrý bača tu má televizi, jež učitele rázem oslabí. Fišárek se neprodleně vydá na Slovensko za pacientem a Oldovi doporučí zásobit se dřevem. V televizním světě probíhá z paluby Titanicu na odkladiště veselý pohřeb Mikulíkova dvojníka, který už nedostává žádnou energii. Olda v obchodě s elektronikou vyhodí pojistky, a vyřadí tak z provozu nebezpečné televize; koupí si ovladače všech typů. Jen tak tak unikne před televizemi na náklaďáku, když pomalý příručí jističe zapne. Doma trénuje na nadcházející souboj. Pošle pryč Jitku, která utekla od surového Slezáka a chce u něj zůstat. Mladík jde večer za Annou na Verdiho operu Nabucco. Ta je šťastná, že přišel. Během představení vybíhá milenec ven, aby vybil energii z hudby do dřev na přívěsu za svým autem. Policistovi, jemuž je podivný muž podezřelý, odčerpá energii a ten usne. Cestou z divadla se chce Olda svěřit Anně se svým problémem, ale nedojde k tomu. V televizním světě jeho dvojník skomírá. Olda se srazí s autem spícího policisty. Ohrožují jej televize ve výloze, s nimiž díky ovládačům svede vítěznou "přestřelku". Zastaví u něj Anna. Na salaši se Zíma za Fišárkovy asistence zotaví. Hůř je na tom léčitel, trpící velkou alergií na seno. Olda čte Aničce a Anně pohádku o Luftbábě. Vyruší je bouřka s výpadkem proudu. Olda rozsvítí rukou žárovku a čte dál. Napadne ho při tom, jak by mohl zúčtovat s televizní můrou. Zatelefonuje to Fišárkovi: chce posbírat obrovské množství energie a paralelní televizní svět zničit. Léčitelovo opětovné varování, aby si nebral energii z lidí, však už neslyší. Olda se nabíjí z cestujících na nádraží, z dětí ve školce, z pasažérů na parníku a z diváků na stadionu. Ukládá energii do dřev na přívěsu, jež pak skladuje doma. - Oldova dvojníka v televizním světě vesele uloží vedle Mikulíka. Zneklidněný Fišárek s vyléčeným Zímou volá z letiště v Popradu Oldovi. Mladík mu nadšeně svěří svůj plán. Léčitel ho důrazně napomíná kvůli zneužití energie z lidí. Olda jde s Annou na večírek zubařské komory. Seznámí se tam s potrhlým doktorem Stachem. V půli večera mladík Annu opustí, aby vykonal, co si předsevzal. Málem ho zasáhne puštěná televize, když běží za autem, jež mu odváží odtahovka. Mikulíkův dvojník ukáže Oldovu dvojníkovi fotku dcery. Zíma v letadle ve strachu před televizí otevře dvířka a letadlo se řítí k zemi. Před domem napadne Oldu žárlivý Slezák, který si myslí, že mu přebral Jitku. Inženýr vlastní vinou upadne. Dvojník se s Anninou fotografií chce vydat „domů“. Slezák se dobývá do Oldova bytu a správce na něj zavolá policii. Olda umístí televizi na můstek nad Nuselským mostem. Ze silnice ji chce pomocí ovladače zapnout a nasměrovat do ní všechnu sílu, nastřádanou ve dřevě. Při erupci energie se v bytě zrovna pohybuje rozlícený Slezák. Olda si vzpomene na Fišárkovo ponaučení o zneužití síly a v poslední chvíli akci přeruší. Náklaďák, který se na něj po silnici řítil, pouze profrčí kolem. Uvolněná energie vyrovná dráhu letadla a zabrání neštěstí. Na mostě se k Oldovi doplazí stínový dvojník, který mu dá fotku se slovy „mám pro nás holku.“ Splynou spolu. Policisté odvádějí ze zdemolovaného bytu nic nechápajícího Slezáka, který má podle správce zkázu na svědomí. Jen televize zůstala netknutá. Olda si ji pustí: klidně sleduje rozhovor s cestujícími ze zázrakem zachráněného letadla, s koktajícími Zímou a Fišárkem, který by chtěl raději z televize vystřihnout. Olda zatelefonuje Anně a Aničce, že teď už je všechno v pořádku a že je má rád. Pak s pohledem na diváky konstatuje, že žít se musí...
 
Postavy a obsazení
• Petr Forman - Olda
• Edita Brychta - Anna
• Zdeněk Svěrák - Fišárek
• Marián Labuda - učitel Zíma
• Boleslav Polívka - inženýr Slezák
• Tereza Pergnerová - Jitka
• Jiří Kodet  - Mikulík
• Markéta Frösslová - Anička
• Ivan Vyskočil - doktor Stach
• Ladislav Smoljak - správce
• Daniela Kolářová - Marta Fišárková
• Rudolf Hrušínský - Pitrýsek
• David Koller - kovboj
• Robert Kodym - Indián
• Miriam Kantorková - sestra

Ocenění:
Český lev
1994 - Nejlepší střih
1994 - Jan Svěrák (Nejlepší režie) (nominace)
1994 - Petr Forman (Nejlepší herec) (nominace)
1994 - Zdeněk Svěrák (Nejlepší vedlejší herec) (nominace)
1994 - Jan Slovák, Jan Svěrák, Zdeněk Svěrák (Nejlepší scénář) (nominace)
1994 - F. A. Brabec (Nejlepší kamera) (nominace)
1994 - Nejlepší zvuk (nominace)
1994 - Jiří F. Svoboda, Ondřej Soukup (Nejlepší hudba) (nominace)
1994 - Nejlepší výtvarný počin (nominace)

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČSSR: 12.7.2018 Bioscop
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 30.12.2008 Aha!
Poprvé na Blu-ray: 24.10.2018 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 10 590 735
Návštěvnost v ČR 390 412
 
Tvůrci a herci
Jan Svěrák (Režie), Přemysl Pražský (Produkce), Ondřej Soukup (Hudba), Jiří F. Svoboda (Hudba), F. A. Brabec (Kamera), Alois Fišárek (Střih), Bohumil Kadlec (Scénografie), Jaroslava Pecharová (Kostýmy), Zbyněk Mikulík (Zvuk), Naďa Šafratová (Masky), Zdeněk Svěrák (Scénář), Jan Svěrák (Scénář), Petr Forman (Herec), Edita Brychtová (Herec), Zdeněk Svěrák (Herec), Bolek Polívka (Herec), Věra Křesadlová (Herec), Daniela Kolářová (Herec), Ivan Vyskočil (Herec), Marek Vašut (Herec), Ladislav Smoljak (Herec), Marián Labuda st. (Herec), Jiří Kodet (Herec), Rudolf Hrušínský ml. (Herec), Oto Ševčík (Herec), Pavel Vondruška (Herec), Tereza Pergnerová (Herec), Hugo Kaminský (Herec), Naďa Šafratová (Herec), Otakáro Maria Schmidt (Herec), Markéta Frösslová (Herec), Jan Nemejovský (Herec), Miriam Kantorková (Herec), Jana Synková (Herec), Ján Mildner (Herec), Matěj Forman (Herec), Miroslava Babůrková (Herec), Viktorie Knotková (Herec), Hana Čížková (Herec), Andrea Němcová (Herec), Jana Šedová (Herec), Jiří Ptáčník (Herec), Jana Havrdová (Herec), Josef Šebek (Herec), Michal Pešek (Herec), Oto Filip (Herec), Miloš Kohout (Herec), Josef Fiala (Herec), Milan Dvořák (Herec), David Koller (Herec), Ivo Kašpar (Herec)
 
1994/102/Česko/Komedie, Fantasy, Sci-Fi
 
Zajímavost k filmu
- Postavy ve filmu Mikulík (Jiří Kodet)  a Fišárek (Zdeněk Svěrák) jsou pojmenovány podle členů štábu - zvukaře a střihače.
- Počítače, ktoré používali na triky a špeciálne efekty, boli dovezené z Ameriky a dokázali aj riadiť rakety s plochou dráhou letu. Preto bolo ešte na ne uvalené embargo a aby neboli zneužité, strážili ich vždy dvaja chlapi s brokovnicami. Nakoniec ich štáb využil veľmi málo, nakoľko s nimi nevedeli poriadne pracovať.
- Petra Formanasi režisér vybral na základe toho, že sa mu páčil vo filme Vojtech, řečený sirotek (1989). Jeho partnerku Editu Brychtovú vybral na základe toho, že bola neznáma zahraničná herečka hovoriaca po česky a trošku sa podobala na jeho ženu.
- Keď Olda (Petr Forman) močí na záchode a je naňho záber cez žiarovku, v skutočnosti musela byť žiarovka niekoľkonásobne väčšia, aby sa dal záber natočiť.
- Režisér povedal, že film vznikol na základe jeho skúsenosti s bábkovým filmom, kde si hral s predstavou bábkového filmu, ktorý by sa odohrával vzadu v televízii.
- Názov filmu Akumulátor 1 mal zmiasť divákov, mali si myslieť, že existujú aj pokračovania.
- Janek Ledecký použil fragmenty z filmu do svojho videoklipu "Práve teď".
- Fišárek (Zdeněk Svěrák) vlastní vo filme automobil Lada 1200 z roku 1981 a Olda Soukup (Petr Forman) starý Renault 4 z roku 1969. Zememerači zas jazdia na Jeepe ARO 240 z roku 1972.
- V roku 1995 získal film Cenu čitateľov časopisu Cinema a cenu Grand Prix na MFF vedecko-fantastických filmov v Bruseli.
- Vo filme môžeme vidieť Mumlavský vodopád v Harrachove, priehradu Slapy či štátnu Operu. Natáčalo sa taktiež na slovenskej kolibe Strednica v Ždiari a na zámku Nová Louka v Bedřichove. Byt Oldu Soukupa (Petr Forman) sa nachádzal na adrese Praha - Nové Město, ulice Boženy Němcové 1882/3.
- Akumulátor 1 sa stal divácky najúspešnejším filmom roka 1994, na Medzinárodnom festivale fantastických a dobrodružných filmov v Japonsku získal Hlavnú cenu.
- Pri práci na filme sa David Koller (kovboj) a Robert Kodym (indián) dohodli, že oživia rozpadnutú skupinu Lucie.
- Letadlo, které "hrálo" letadlo ATR 72 OK -FXB, byl ve skutečnosti trup jednoho z prototypů letounu L-610 z Letu Kunovice, plánovaný čtyřicetimístný "větší brácha" L 410 turboletu, který se nedostal do výroby.
- Na benátskom festivale vyhral film súťaž Týždeň kritiky.
- "Dobíjení" v bazénu s ženami bylo natáčeno v termálních lázních v Budapešti.
- Rande Oldy a Anny u vodopádu bylo natáčeno u Mumlavského vodopádu nedaleko Harrachova.
- Prvý film Jana Svěráka so zvukom Dolby Stereo.
- K natočení scény v letadle byl použit pouze trup zavěšený na jeřábu.
- Ve své době nejdražší český snímek (40 milionů Kč).
- První český film využívaící počítačové triky.
 
Odkazy