Alibi na vodě / Alibi na vodě (1965/95/Československo/Krimi, Drama) 68%
30.07.2023 00:08
JEDNOU VĚTOU
„Kriminalisté tentokrát vyšetřují dvě vraždy, které se staly během filmového natáčení...“
OBSAH
Dvojice oblíbených kriminalistů, major Tůma a kapitán Líbal, se pouští do dalšího záhadného případu, zasazeného tentokrát do prostředí filmařů a manekýnek. Režisér Konrád chce natočit svůj nový film polodokumentárním způsobem. Ukryje manekýnku Zuzanu Kroftovou na hausbót zakotvený v malé zátoce a tajně natáčí pátrání policie po zmizelé dívce. Zajímavý pokus se změní v drama ve chvíli, kdy je Zuzana skutečně zavražděna. Kriminalisté se pouští do nesnadného vyšetřování, neboť téměř všichni v neustále se rozrůstajícím seznamu podezřelých mají alibi. Situaci komplikuje nejen odhalení obchodu s pornografickými pohlednicemi, ale také další vražda. Teprve neobvyklá metoda, kdy hluchoněmý rybář Lebeda odezírá ze rtů lidí zachycených na Konrádově filmu, vede k odhalení pachatele...(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Cliftoni Tůma s Líbalem potřetí v akci, která tentokrát zaujme svým lehkým nadhledem i tím, co postavy během dialogů dělají, aby řeč nestála (od holení břitvou až po hraní cvrnkacího fotbalu). Velké odezírací finále už krapet zavánělo kabaretem, ale i takové může být cinema verité.. Pozor, spoiler o velikosti Orlické přehrady! I když to kamera nezachytila, vsadím se, že padla věta: „Zavřete oči, potápím..“ (Gilmour93) 3*
Sympatický policajtský tandem, zajímavé vedlejší postavy z uměleckého prostředí (režisér, fotograf), motiv filmu ve filmu, místy příjemně ponuré díky Vačkářově hudbě, jindy vtipné. Identita vraha nebyla kdovíjak šokující, ale přiznávám se, že jsem ho dopředu neodhalil, ač jsem měl zajímavou teorii. Spokojenost. (choze) 4*
Přepálený pokus o nonkonformní detektivní příběh západního střihu, s neodpustitelným káravým pozadím, posmívajícím se zhýralému prostředí intelektuálských kumštýřů. Z hereckého obsazení lze doporučit jedině vynikajícího Otomara Krejču, režiséra a uměleckého šéfa Divadla Za branou, který se čas od času vracel také před filmovou kameru. Jeho nenucený, civilní styl se vymyká zvláště ve stínu vedlejších, poněkud přepjatých hereckých kreací, včetně Oldřicha Nového v trapné roli chlípného (!) fotografa. Otázkou tedy zůstává, zda vizuálně působivá forma, odkazující na soudobé moderní trendy ve světové kinematografii, zakryje jinak zploštělý obsah. Bůh suď. (Marthos) 3*
VELKÁ RECENZE
Spisovatel a scenárista Jiří Marek se do historie české detektivky nezapsal jen televizním seriálem Hříšní lidé města pražského, ale i posledním dílem filmové trilogie spojené s postavami kriminalistů Tůmy a Líbala. Po filmech 105 % alibi (1959) a Kde alibi nestačí (1961) se režie snímku Alibi na vodě opět ujal zkušený Vladimír Čech. Dvojice ostrovtipných kriminalistů se tentokrát pouští do pátrání po vrahovi krásné manekýnky Zuzany. Tu ukryl režisér Konrád na hausbót zakotvený v malé zátoce a tajně pak natáčel pátrání policie po zmizelé dívce. Práce na experimentálním snímku se změní v reálné drama ve chvíli, kdy je Zuzana zavražděna. Pátrání v mondénním prostředí pražských filmařů komplikuje skutečnost, že téměř všichni podezřelí mají alibi… V rámci trilogie má druhé pokračování přece jen jiné postavení než předchozí dva díly, které představovaly v rámci dobové domácí kinematografie nebývalé žánrové osvěžení. V kontextu výbojů československé nové vlny působí snímek z roku 1966 poněkud staromilsky, přestože využívá i humorného nadhledu, zvláště ve vztahu obou hlavních hrdinů. Vladimír Čech ovšem neváhá prostřednictvím snobského Konráda v podání Otomara Krejči kritizovat právě své „novovlnné“ intelektuálské kolegy. Navzdory tomu i jistému ideovému zkreslení představuje Alibi na vodě osvědčenou diváckou kvalitu. Pokud jde o přesvědčivost odborné kriminalistické stránky i vnitřní logiku postav, poskytuje totiž Jiří Marek filmu bezpečnou oporu. Atraktivitu snímku zvyšují Karel Höger a Josef Bek v hlavních rolích. Prvorepublikové hvězdy Oldřich Nový a Svatopluk Beneš se objevují v netradičních záporných partech. Roličku kameramana svěřil Vladimír Čech nestorovi české režie, Václavu Wassermanovi.
Slečna Nováková ohlásí majoru Tůmovi z Veřejné bezpečnosti zmizení své spolubydlící manekýnky Zuzany. Krátce nato ho žádá filmový režisér Konrád o spolupráci na novém filmu, který má vyprávět metodou cinéma-vérité o Zuzanině zmizení. Konrád tvrdí, že neví, kam se dívka, která je jeho milenkou, ztratila. Ve skutečnosti ji však sám přiměl, aby se ukryla na hausbótu, a on tak mohl ze „studijních důvodů“ sledovat průběh pátrání a reakce na její zmizení. Konrádův experiment brzy tragicky končí. Hausbót není k nalezení, jediní svědkové jeho přítomnosti na vodě, číšník a hluchoněmý hlídač Lebeda, nic nevědí. Nakonec je hausbót nalezen na dně jezera a v něm zavražděná Zuzana. Policie sleduje několik podezřelých. Jasno do případu přinese až nález karet, na nichž jsou Zuzaniny akty, a další vražda – tentokrát majitele hausbótu Vávry. A pak už Tůma se svým spolupracovníkem kapitánem Líbalem rozpletou složitý případ. Na jeho začátku byla touha po penězích, která svedla dohromady Zuzanu, fotografa Laufra, Vávru a bývalého tiskaře Rýdla k výrobě a prodeji erotických karet. Když hrozilo prozrazení, neváhal Laufr zabít Zuzanu a Rýdl Vávru. Rýdl se přiznal, ale Laufra usvědčil až němý zkušební snímek Zuzany ucházející se o roli ve filmu. Lebeda z rozmluvy mezi Zuzanou a Laufrem odečetl ze rtů pravdu.
„Kriminalisté tentokrát vyšetřují dvě vraždy, které se staly během filmového natáčení...“
OBSAH
Dvojice oblíbených kriminalistů, major Tůma a kapitán Líbal, se pouští do dalšího záhadného případu, zasazeného tentokrát do prostředí filmařů a manekýnek. Režisér Konrád chce natočit svůj nový film polodokumentárním způsobem. Ukryje manekýnku Zuzanu Kroftovou na hausbót zakotvený v malé zátoce a tajně natáčí pátrání policie po zmizelé dívce. Zajímavý pokus se změní v drama ve chvíli, kdy je Zuzana skutečně zavražděna. Kriminalisté se pouští do nesnadného vyšetřování, neboť téměř všichni v neustále se rozrůstajícím seznamu podezřelých mají alibi. Situaci komplikuje nejen odhalení obchodu s pornografickými pohlednicemi, ale také další vražda. Teprve neobvyklá metoda, kdy hluchoněmý rybář Lebeda odezírá ze rtů lidí zachycených na Konrádově filmu, vede k odhalení pachatele...(oficiální text distributora)
FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Cliftoni Tůma s Líbalem potřetí v akci, která tentokrát zaujme svým lehkým nadhledem i tím, co postavy během dialogů dělají, aby řeč nestála (od holení břitvou až po hraní cvrnkacího fotbalu). Velké odezírací finále už krapet zavánělo kabaretem, ale i takové může být cinema verité.. Pozor, spoiler o velikosti Orlické přehrady! I když to kamera nezachytila, vsadím se, že padla věta: „Zavřete oči, potápím..“ (Gilmour93) 3*
Sympatický policajtský tandem, zajímavé vedlejší postavy z uměleckého prostředí (režisér, fotograf), motiv filmu ve filmu, místy příjemně ponuré díky Vačkářově hudbě, jindy vtipné. Identita vraha nebyla kdovíjak šokující, ale přiznávám se, že jsem ho dopředu neodhalil, ač jsem měl zajímavou teorii. Spokojenost. (choze) 4*
Přepálený pokus o nonkonformní detektivní příběh západního střihu, s neodpustitelným káravým pozadím, posmívajícím se zhýralému prostředí intelektuálských kumštýřů. Z hereckého obsazení lze doporučit jedině vynikajícího Otomara Krejču, režiséra a uměleckého šéfa Divadla Za branou, který se čas od času vracel také před filmovou kameru. Jeho nenucený, civilní styl se vymyká zvláště ve stínu vedlejších, poněkud přepjatých hereckých kreací, včetně Oldřicha Nového v trapné roli chlípného (!) fotografa. Otázkou tedy zůstává, zda vizuálně působivá forma, odkazující na soudobé moderní trendy ve světové kinematografii, zakryje jinak zploštělý obsah. Bůh suď. (Marthos) 3*
VELKÁ RECENZE
Spisovatel a scenárista Jiří Marek se do historie české detektivky nezapsal jen televizním seriálem Hříšní lidé města pražského, ale i posledním dílem filmové trilogie spojené s postavami kriminalistů Tůmy a Líbala. Po filmech 105 % alibi (1959) a Kde alibi nestačí (1961) se režie snímku Alibi na vodě opět ujal zkušený Vladimír Čech. Dvojice ostrovtipných kriminalistů se tentokrát pouští do pátrání po vrahovi krásné manekýnky Zuzany. Tu ukryl režisér Konrád na hausbót zakotvený v malé zátoce a tajně pak natáčel pátrání policie po zmizelé dívce. Práce na experimentálním snímku se změní v reálné drama ve chvíli, kdy je Zuzana zavražděna. Pátrání v mondénním prostředí pražských filmařů komplikuje skutečnost, že téměř všichni podezřelí mají alibi… V rámci trilogie má druhé pokračování přece jen jiné postavení než předchozí dva díly, které představovaly v rámci dobové domácí kinematografie nebývalé žánrové osvěžení. V kontextu výbojů československé nové vlny působí snímek z roku 1966 poněkud staromilsky, přestože využívá i humorného nadhledu, zvláště ve vztahu obou hlavních hrdinů. Vladimír Čech ovšem neváhá prostřednictvím snobského Konráda v podání Otomara Krejči kritizovat právě své „novovlnné“ intelektuálské kolegy. Navzdory tomu i jistému ideovému zkreslení představuje Alibi na vodě osvědčenou diváckou kvalitu. Pokud jde o přesvědčivost odborné kriminalistické stránky i vnitřní logiku postav, poskytuje totiž Jiří Marek filmu bezpečnou oporu. Atraktivitu snímku zvyšují Karel Höger a Josef Bek v hlavních rolích. Prvorepublikové hvězdy Oldřich Nový a Svatopluk Beneš se objevují v netradičních záporných partech. Roličku kameramana svěřil Vladimír Čech nestorovi české režie, Václavu Wassermanovi.
Slečna Nováková ohlásí majoru Tůmovi z Veřejné bezpečnosti zmizení své spolubydlící manekýnky Zuzany. Krátce nato ho žádá filmový režisér Konrád o spolupráci na novém filmu, který má vyprávět metodou cinéma-vérité o Zuzanině zmizení. Konrád tvrdí, že neví, kam se dívka, která je jeho milenkou, ztratila. Ve skutečnosti ji však sám přiměl, aby se ukryla na hausbótu, a on tak mohl ze „studijních důvodů“ sledovat průběh pátrání a reakce na její zmizení. Konrádův experiment brzy tragicky končí. Hausbót není k nalezení, jediní svědkové jeho přítomnosti na vodě, číšník a hluchoněmý hlídač Lebeda, nic nevědí. Nakonec je hausbót nalezen na dně jezera a v něm zavražděná Zuzana. Policie sleduje několik podezřelých. Jasno do případu přinese až nález karet, na nichž jsou Zuzaniny akty, a další vražda – tentokrát majitele hausbótu Vávry. A pak už Tůma se svým spolupracovníkem kapitánem Líbalem rozpletou složitý případ. Na jeho začátku byla touha po penězích, která svedla dohromady Zuzanu, fotografa Laufra, Vávru a bývalého tiskaře Rýdla k výrobě a prodeji erotických karet. Když hrozilo prozrazení, neváhal Laufr zabít Zuzanu a Rýdl Vávru. Rýdl se přiznal, ale Laufra usvědčil až němý zkušební snímek Zuzany ucházející se o roli ve filmu. Lebeda z rozmluvy mezi Zuzanou a Laufrem odečetl ze rtů pravdu.
Postavy a obsazení
• Karel Höger - major VB Miloš Tůma
• Josef Bek - kapitán VB František Líbal
• Otomar Krejča st. - režisér Konrád
• Oldřich Nový - fotograf Laufr
• Eva Kubešová - herečka Helena Dvořáková
• Josef Beyvl - hlídač Jan Vávra, majitel hausbótu
• Jaroslav Vojta - hluchoněmý rybář Lebeda
• Ivana Striničová - manekýna Zuzana Kroftová
• Svatopluk Beneš - vrátný Bedřich Rýdl, bývalý tiskař
• Helga Čočková - Maruška Nováková, spolubydlící Zuzany
• Karel Höger - major VB Miloš Tůma
• Josef Bek - kapitán VB František Líbal
• Otomar Krejča st. - režisér Konrád
• Oldřich Nový - fotograf Laufr
• Eva Kubešová - herečka Helena Dvořáková
• Josef Beyvl - hlídač Jan Vávra, majitel hausbótu
• Jaroslav Vojta - hluchoněmý rybář Lebeda
• Ivana Striničová - manekýna Zuzana Kroftová
• Svatopluk Beneš - vrátný Bedřich Rýdl, bývalý tiskař
• Helga Čočková - Maruška Nováková, spolubydlící Zuzany
DVD, KINA a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČSSR: 21.1.1966
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
FILMY V SÉRII
105% alibi gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0064/
Československo, Krimi / Drama, 1959
Režie: Vladimír Čech, Hrají: Karel Höger, Josef Bek
Kde alibi nestačí gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0066/
Československo, Krimi / Drama, 1961
Režie: Vladimír Čech, Hrají: Karel Höger, Josef Bek
Alibi na vodě gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0065/
Československo, Krimi / Drama, 1965
Režie: Vladimír Čech, Hrají: Karel Höger, Josef Bek
Premiéra ČSSR: 21.1.1966
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)
FILMY V SÉRII
105% alibi gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0064/
Československo, Krimi / Drama, 1959
Režie: Vladimír Čech, Hrají: Karel Höger, Josef Bek
Kde alibi nestačí gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0066/
Československo, Krimi / Drama, 1961
Režie: Vladimír Čech, Hrají: Karel Höger, Josef Bek
Alibi na vodě gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0065/
Československo, Krimi / Drama, 1965
Režie: Vladimír Čech, Hrají: Karel Höger, Josef Bek
Tvůrci a herci
Vladimír Čech (Režie), Václav Cajthaml (Produkce/Vedoucí výroby), Dalibor C. Vačkář (Hudba), Václav Huňka (Kamera), Zdeněk Prchlík (Kamera), Antonín Zelenka (Střih), Bohuslav Kulič (Scénografie), Bohumila Maršálková (Kostýmy), Karel Postřehovský (Kostýmy), Pavel Jelínek (Zvuk), Rudolf Hammer (Masky), Jiří Marek (Scénář), Jiří Marek (kniha) (Předloha), Karel Höger (Herec), Josef Bek (Herec), Otomar Krejča st. (Herec), Oldřich Nový (Herec), Eva Kubešová (Herec), Josef Beyvl (Herec), Jaroslav Vojta (Herec), Ivana Striničová (Herec), Svatopluk Beneš (Herec), Helga Čočková (Herec), Zdeněk Dítě (Herec), Václav Lohniský (Herec), Jiří Němeček (Herec), Marcela Martínková (Herec), Miroslav Horák (Herec), Kateřina Trávnická (Herec), Miloš Willig (Herec), Jaroslav Bůžek (Herec), Martin Štěpánek (Herec), Vladimír Menšík (Herec), Eva Přikrylová (Herec), Ladislav Knížátko (Herec), Karel Cop (Herec), Miloš Vavruška (Herec), Bedřich Bobek (Herec), Dagmar Dvořáčková (Herec), Oldřich Velen (Herec), Adolf Šmíd (Herec), Milan Jonáš (Herec), Ladislav Žid (Herec), Václav Sloup (Herec), Marie Grossová (Herec), Karel Brynda (Herec), Pavel Handl (Herec), Josef Burda (Herec), Jaroslav Čejka (Herec), Mojmír Miler (Herec), Věra Hanslíková (Herec), Vladimír Linka (Herec), Otto Sattler (Herec), Arnošt Vrána (Herec), Milena Geislerová (Herec), Hana Růžičková (Herec), Jana Sedlmajerová (Herec), Zuzana Schnöblingová (Herec), Ivana Herglotzová (Herec), H. Ťukalová (Herec), Jarmila Šusterová (Herec), Václav Wasserman (Herec), Anna Pitašová (Herec), Jarmila Orlová (Herec)
1965/95/Československo/Krimi, Drama
Zajímavost k filmu
- Natáčanie filmu prebiehalo v Prahe, konkrétne v častiach Staré Mesto a Hradčany, v Národnom technickom múzeu, na priehrade Orlík a pri hrade Zvíkov.
- Vrchná časť hausbótu vo filme je vyrobená z autobusu Škoda 706 RTO.
- Vo filme boli na svoju dobu dosť odvážne erotické scény, no kvôli priamej intervencii vtedajšieho prezidenta Antonína Novotného boli vystrihnuté.
- Vrchná časť hausbótu vo filme je vyrobená z autobusu Škoda 706 RTO.
- Vo filme boli na svoju dobu dosť odvážne erotické scény, no kvôli priamej intervencii vtedajšieho prezidenta Antonína Novotného boli vystrihnuté.
Odkazy
Hrají:
Karel Höger, Josef Bek, Otomar Krejča st., Oldřich Nový, Eva Kubešová, Josef Beyvl, Jaroslav Vojta, Svatopluk Beneš, Helga Čočková, Zdeněk Dítě, Václav Lohniský, Jiří Němeček, Marcela Martínková, Miroslav Horák, Kateřina Trávnická, Miloš Willig, Jaroslav Bůžek, Martin Štěpánek, Vladimír Menšík, Eva Přikrylová, Ladislav Knížátko, Karel Cop, Miloš Vavruška, Bedřich Bobek, Dagmar Dvořáčková, Oldřich Velen, Adolf Šmíd, Milan Jonáš, Ladislav Žid, Václav Sloup, Marie Grossová, Karel Brynda, Pavel Handl, Josef Burda, Jaroslav Čejka, Mojmír Miler, Věra Hanslíková, Vladimír Linka, Otto Sattler, Arnošt Vrána, Milena Geislerová, Hana Růžičková, Jana Sedlmajerová, Zuzana Schnöblingová, Ivana Herglotzová, H. Ťukalová, Jarmila Šusterová, Václav Wasserman, Anna Pitašová, Jarmila Orlová