105% alibi / 105% alibi (1959/89/Československo/Krimi, Drama) 69%

30.07.2023 00:08
JEDNOU VĚTOU
„Český detektivní film o dvojnásobném vrahovi."

OBSAH
Český detektivní film, ve kterém jde o dvojnásobnou vraždu, krádež vítězného losu a pokus zaretušovat velké manko. Na snímek volně navazovaly další dva díly. Když dvojice mladíků ukradne los, vyhrávající dokonce auto, ještě netuší, že se zaplete do dvojnásobné vraždy. Detektivní zápletka i vypravěčský um sice sotva uspokojí, často převažuje nezáměrná naivita, avšak v dobovém kontextu má tento film značný význam - zcela se obešel bez ideologických podtextů. Mezi nejpřitažlivější herecké položky patří podvodnický číšník jako vždy výřečného Vladimíra Menšíka. V české kinematografii se vynořili dva uvážliví kriminalisté (Karel Höger, Josef Bek), kteří přešli ještě do několika dalších filmů.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Je to malý zázrak, že režisér Vladimír Čech mohl natočit v roce 1959, tedy v ponuré dekádě 50. let, kterou umělecky odráží monolit schematické tvorby, skutečnou detektivku založenou na prosté podstatě politicky nemotivovaného kriminálního činu, byť mírná ideologická motivace by se v třídním původu pachatele přece jen našla. Přesto je s podivem, že tvůrci nemuseli do příběhu implantovat západní protistátní centrály vysílající přes hranice diverzanty a jiné protistátní živly, jelikož ostatní filmy tohoto žánru se jimi jen hemží. První ze série detektivek s kapitánem Tůmou (v podání intelektuálně vyznívajícího Karla Högera) a poručíkem Líbalem (představovaného bodrým Josefem Bekem) je zajímavá jak svým hereckým obsazením, tak i fungující linkou dějové osy, především ale se znalostí dobového kontextu coby možnost nahlédnout do filmovým pásem zakonzervované ,,reality" temné doby - je krátce po československé měnové reformě, celou společnost svírá tuhý totalitní režim, situace je opravdu neutěšená ekonomicky, sociálně i politicky...toužení po získání losu a výhře auta je velmi pochopitelná motivace... (Radek99) 3*

Zahajovací epizoda volné detekivní série alibi je v každém ohledu více než výjimečným filmem, ať už v rámci žánru, ale především v kontextu politického ovzduší přelomu padesátých a šedesátých let, kdy se zdálo, že do stojatých vod československé kinematografie zamíří noví lidé s novými tématy. Režisér Vladimír Čech patřil spíše k té skupině umělců, která se záhy etablovala v nových podmínkách státní dramaturgie a pod jejím vlivem jen výjimečně konala kroky stranou. 105% alibi není jen obyčejnou krimi, v jejím obsahu je znát určitá ironie a zejména dialogy hlavních postav prozrazují vyšší dávku autenticity, než bývalo tehdy zvykem. Své nesmrtelnosti film vděčí také hereckým výkonům, které se proměňují v cosi jako civilní portréty - vynikající dvojice vyšetřovatelů v podání gabinovského Karla Högera a temperamentního Josefa Beka, v konkurenci s dalšími protagonisty (Lackovič, Vinklář, Menšík, Eduard Kohout, ale také mladinká Jana Štěpánková a dnes již pozapomenuté tváře Dagmar Zikánové i Zuzany Fišárkové). Napětí, stupňované atmosférou vlastního strachu, jímž jakoby omlouvalo mladickou nerozvážnost, jíž se dopustili nezkušení chlapci, toužící po výhře snů, je přítomným činitelem až do samého závěru a to je pro detektivní film tím nejdůležitějším. A zdá se, že i pro diváky. (Marthos) 4*

Zvláštní kombinace kriminálky (kdy jakoby víme, kdo je vrah) a detektivky (to, když zjistíme, že vraha vůbec netušíme). S několika vtipnými dialogy mezi Högerem a Bekem, když už odezní menší napínák z úvodní části. Skvěle se povedlo film zařadit do hornického města (Kralův Dvůr dnes už bez komínů a těžebních věží, ale také část Hradce Králové) a jakoby jeho okolí (zvláště přehrada s chatou a převozníkem). Herecky velmi na výši - například Eduard Kohout na naprosto minimálním prostoru dokáže vystihnout skutečnou tragédii účetního a celého jeho života. Potěšily mne hvězdy čs. filmů 30. let - jak Eman Fiala, tak především ve větší roli František Vnouček, kterého známe nejspíše jako spravedlivého mladého učitele z Cesty do hlubin študákovy duše. Překvapilo mne, jak nádhernou dívkou je Štěpánková, které stačilo hrát velkýma, rádoby naivníma očima. A dokonce i Menšík se zde krotí a svou roli sice pojal ve světákovském stylu, ale velmi uvěřitelně. Samotné vyšetřování připomíná precizní vyšetřování jako ze současného seriálu Případů 1. oddělení, žádné unáhlené hypotézy ani intuice, ale poctivá práce a skládání střípků. Divák v každé chvíli ví přesně to, co vědí i vyšetřovatelé. Líbilo se mi i zatčení s těmi jazzovými rytmy na pozadí a bubnem. Nebo poslední Högerova hláška: "A máme po detektivce." Oba mladíci, zahraní překvapivě ne tak jistým Lackovičem a poněkud civilnějším a uvěřitelnějším Vinklářem, nakonec mají stanout před lidovým soudem, a možná je škoda, že nevíme, jak dopadl - za podobné prohřešky proti socialistickému myšlení a řádu se posílalo i do uranových dolů. (honajz) 4*

VELKÁ RECENZE
-
 
Postavy a obsazení
• Karel Höger - kapitán VB Miloš Tůma
• Josef Bek - nadporučík VB František Líbal
• Otto Lackovič - technický úředník Karel Antoš
• Josef Vinklář - Jirka Brož, Karlův kamarád
• Vladimír Menšík - číšník Josef Neumann, zvaný Kici
• František Vnouček - Alfréd Batysta, ved.hotelu Černá růže
• Eva Kubešová - seržantka VB Jindřiška Hůrková
• Miloš Vavruška - laborant VB poručík Kavenda
 
DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČSSR: 20.11.1959
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 27.5.2011 Filmexport
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

FILMY V SÉRII
105% alibi gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0064/
Československo, Krimi / Drama, 1959
Režie: Vladimír Čech, Hrají: Karel Höger, Josef Bek

Kde alibi nestačí gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0066/
Československo, Krimi / Drama, 1961
Režie: Vladimír Čech, Hrají: Karel Höger, Josef Bek

Alibi na vodě gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0065/
Československo, Krimi / Drama, 1965
Režie: Vladimír Čech, Hrají: Karel Höger, Josef Bek
 
Tvůrci a herci
Vladimír Čech (Režie), Zdeněk Oves (Produkce/Vedoucí výroby), Štěpán Lucký (Hudba), Josef Střecha (Kamera), Antonín Zelenka (Střih), Karel Škvor (Scénografie), Leoš Karen (Scénografie), Bohumil Sochor (Kostýmy), Emil Poledník (Zvuk), Rudolf Hammer (Masky), Jiří Hurych (Masky), Gustav Oplustil (Scénář), Zdeněk Podskalský st. (Scénář), Karel Höger (Herec), Josef Bek (Herec), Otto Lackovič (Herec), Josef Vinklář (Herec), Vladimír Menšík (Herec), František Vnouček (Herec), Eva Kubešová (Herec), Miloš Vavruška (Herec), Dagmar Zikánová (Herec), Eduard Kohout (Herec), Jana Štěpánková (Herec), Zuzana Fišárková (Herec), Stanislav Neumann (Herec), Josef Svátek (Herec), Sylva Byšická (Herec), Eman Fiala (Herec), Jiří Roll (Herec), Jaroslav Synák (Herec), Jan Čech (Herec), Jiří Němeček (Herec), Josef Hlinomaz (Herec), Zdeněk Skalický (Herec), Pavel Wuršer (Herec), Aleš Košnar (Herec), Ema Skálová (Herec)
 
1959/89/Československo/Krimi, Drama
 
Zajímavost k filmu
- V jedné z verzí scénáře je Tůma (Karel Höger) vedle své profese amatérským spisovatelem detektivek, které však nakladatelství odmítá uveřejnit pro jejich vykonstruovanost a nepravděpodobnost a paradoxně navrhuje Tůmovi odborného konzultanta z VB. Rovněž je v několika scénách přítomna starostlivá manželka, se kterou Tůma probírá pracovní problémy v prostředí ložnice.
- Film 105% alibi sa natáčal v Hradci Králové na Šimkovej ulici a Ulrichovom námestí, v Prahe-Dejviciach na pošte na Kafkovej ulici, Kráľovom Dvore - lokalite Výšiny a na Slapoch.
 
Odkazy