Bobule /Bobule (2008/90/Česko/Komedie) 65%

30.07.2023 00:07
JEDNOU VĚTOU
„Letní komedie o vině, víně, vinici a dvou podvodníčcích na útěku.“

OBSAH
Letní komedie, která nás zavede na moravské vinice, je příběhem dvou kamarádů Honzy a Jirky. Honza (Kryštof Hádek) je typický městský floutek. Jeho kámoš Jirka (Lukáš Langmajer) je podvodníček, který moc rozumu nepobral, ale má jednu skvělou vlastnost. Umí geniálně oblbnout ženský. Právě toho oba využívají při svých podvodech. Kšeftují s byty, auty a vůbec se vším, co se právě namane. Jednoho dne se Honza dozví, že jeho moravský děda, kterého dlouho neviděl, je vážně nemocný. Tato zpráva vytrhne Honzu ze zajetých kolejí a rozhodne se splnit dědovi jeho životní sen. Zajistí mu dovolenou snů a aniž to tuší, splní si tím i svůj sen. Najde to, co dlouho hledal a po čem toužil.  Režiséra a scenáristu Tomáše Bařinu, jehož reklama „Bóbika“ rychle zlidověla napadl námět filmu poté, co se loni vydal poprvé do vinného sklípku. Hlavní roli napsal přímo na tělo pro Kryštofa Hádka. „Nevím, kdo jiný v Česku by to zahrál. Kryštof má v sobě obě potřebné polohy, energii i drzost, ale současně i zranitelnost“ říká Bařina.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Po zkouknutí filmu v kině zavládlo hrobové ticho...tak hrobové, že i já jsem pocítil dopad posledních kousků popcornu na samotnou plochu kinosálu, který svojí velikostí předčil jakýkoliv jiný sál, ve kterém jsem kdy v kině seděl. Tak velký sál na tak VELKÝ film, řekl bych, bohatě stačil. Bobule jsou fantastická komedie, tedy pro mě rozhodně ano, už to není žádný rádoby Hřebejkův humor, který za poslední dobu, jediný dokazoval, že naše země stále má smysl pro humor, ale konečně se můžu radovat z opět klasického českého nevtíravého zábavného filmu, který mě pobaví klidně na popadesáté shlédnutí a je tak příjemný, že opravdu každá scéna mě příjemně potěší a zahřeje u srdíčka. Tak dlouho se mi to u českého filmu opravdu dlouho nestalo. Jeden z mála filmů, na který jsem se těšil, a dostal jsem to co jsem chtěl. Bobule jsou filmem, který si rozhodně zaslouží některé ocenění. Minimálně za skvělý nápad, který je dokonce skutečnou událostí, fantastickým příjemným humorem, parádním zpracováním, nebo když už ne ničím jiným, tak samotnými herci. Nemůžu si pomoci, ale já tak rád vidím jiné tváře než stále dokola Trojan, Geislerová, Donutil a další. Netvrdím, že jsou to špatní herci, jen jsou tak často obsazováni, že v jejich rolích nevidím rozdíly. Zde je to všecko tak hezké a příjemné, že samotné pití vína musí být pro Moraváka takovou chloubou jako jeho krajina samotná, jež mě hodn překvapila už tím, že je tak nádherná. Přiznám se, nečekal jsem, že řada obrázků z tohoto filmu mě natolik překvapí svojí nádherou, opravdu ne. A to je minimum toho, co mě v tomto filmu překvapilo. Jen můžu dodat, že byla čest na tento film jít do kina a podpořit tím českou kinematografii, která mě tímto filmem potěšila. Opravdu příjemně potěšila. --- Opilý řidič, veselý vrah (Malarkey) 5*

Hned na úvod musím poděkovat Tomáši Bařinovi za povedený herecký obsazení. Je radost nevidět po 150x Holubovou, Trojana, Geislerovou a další. Nic proti nim, ale snad má český film víc herců, než jen kamarádíčky několika režisérů. Ovšem tohle je ještě Ok, protože tihle lidé alespoň umí svou práci. Průser nastává, když se nám ve filmu začínají objevovat lidi, vyznávající heslo žádná práce, samá party - modelky, fotomodelky, zpěvačky, zpěváci a hlavně celebrity z realityshow a další "bulvarstars", když k tomu připočtu že skuteční herci za hovno prachy, ukazují každý den v divadlech své herecké mistrovství, že mladý talentovaný student z FAMU či DAMU musí koukat jak hlavním kritériem obsazování do filmu je ukazování kalhotek v Blesku či vyprávění historek v "zábavném" pořadu TV NOVA, PRIMA i ČT, tak zdvihám na Český film svůj prostředníček . Naštěstí to v žádném případě neplatí na všechny filmy a na všechny režiséry či producenty. Loni jsem tragickou událost, jakým daňový přiznání beze sporu je, vylepšil skvělým filmem PUSINKY /úspěšně ignorovaný na Českých lvech /a je to skoro neuvěřitelný, ale i letos obrovskou bolest a žal z návštěvy pokladny finančního úřadu zmírnil český film. Bobule mě totiž dopřáli úžasnou pohodu, vynikající zábavu, neokoukané herecké tváře, chuť na burčák, myšlenku na foto výlet na Jižní Moravu a megatouhu po Terezce Voříškové. Pohled na zadeček Terezky Voříškové, byl takový předčasný ježíšek pro moje oči. Konečně dobrá česká herečka, co svou krásou zfoukla své zahraniční kolegyně jako svíčky. Pražské publikum včetně mě se v kině nejvíce bavilo při narážkách na Pražáky, byly vtipné a trefné. Příjemně pobaven dávám Bobulím označení kvalitního českého výrobku - Czech Made, nalévám si jihomoravské víno a jdu vyhledávat fotky Terezky Voříškové na Google.cz. (Enšpígl) 4*

Bokovka? Dobrý ročník? A není to jedno? Ač nejsem příznivcem české kinematografie, tak se tu a tam objeví něco, co ve mně vyvolá zvědavost. Dějově nejsou Bobule nic moc (jistý pražský švihák fušuje do realitního světa tak vehementně, až po něm jde kriminálka, zašije se u dědy na venkově, kde se blíží sklizeň i sbližování s místní kráskou – a vše, co mu přijde do cesty, řeší trochu banálněji než by se dělo ve skutečném životě), formou si ale leckoho získají. Malebná krajina jižní Moravy, scény nasáklé vínem a vizuál, který v tuzemské kinematografii dlouho nebyl. A pokud nebudete brát Bobule jako vyloženou komedii, zachutná vám.. a příliš neztrpkne. Navíc oceňuji, že debutující Bařina nepovažuje diváky za úplné idioty, nenutí je rudnout hanbou v sedačkách, drží si relativní nadhled a vyvaruje se „janákovským“ úletům (úplně si vybavuju, jak mi jedna spolužačka ve škole zarputile nutila, jak silně v ní Snowboarďáci vyvolali takovou tu nostalgii sjezdovek.. inu, to právě Bařina nabádá k otevření nějaké té dobře vychlazené lahvinky)!! Herecky si snímek drží slušný standard, Hádek i mladý Langmajer slušně zvládají komediální timing, Terezka Voříšková skoro nemluví, ale za to nechá mužského diváka několikrát zasnít nad tím, jaké by to bylo na vinicích zestárnout a díky některým na české poměry netradičním momentkám odpustíte leccos okolo. Jen je obrovská škoda, jak režisér celou látku zbytečně drolí (postavy mizí, jiné o mnoho zbytečnější se objevují), jak potencionálně silné scény odbývá, některé jakoby chtěl mít brzy z krku, další mohly mít mnohem hlubší emoční dopad na diváka (třebas postelová scéna s peřím) a některé vyloženě ruší navozenou atmosféru. V lecčems je to škoda, ale na druhou stranu, buďme za Bobule (a Richarda Krajča) rádi!! *** a krapet víc.. (castor) 3*

VELKÁ RECENZE
Dva kluci musí prchnout z Prahy dřív, než jim ruka zákona nasadí klepeta. A protože jeden z nich má dědu kdesi na jižní Moravě - což by mohla být dobrá zašívárna - vydávají se tihle vejlupci do kraje vína, vnadných žen a pohody. Tak aby poznali „vo čem že ten život, kurňa, je“. Zápletka to není kdovíjak složitá, natož originální, čiší z ní ale snaha natočit film, který obstojí i u diváka pod padesát let a který si nemusí hrát na umění nebo naopak pitomoučce bavit puberťáky před první polucí. Chvályhodná snaha došla naplnění a já můžu s klidným svědomím konstatovat, že Bobule jsou jedním z mála mladých českých filmů, u nichž se světaznalý filmový divák nemusí choulit pod sedačku a zakrývat tváře zrudlé trapností. Může se příjemně bavit.
Kdo by se tomu divil, když se natáčelo podle scénáře Marca Kleina, který zadaptoval knihu Petera Mayleho Dobrý ročn... eeee ... radši jinak, i když víte, kam tím mířím. Příběhový konstrukt Bobulí je od pohledu až nezdravě podobný Scottově dva roky staré lahůdce, v níž víno koštoval Russell Crowe. Nepředpokládám, že by tvůrci vycházeli ze stejné knihy, natož že by opisovali přímo od velkého Ridleyho (ostatně české filmy vznikají tak dlouho, že to většinou není ani možné - bude to jistě popsáno i v distribučních materiálech, které jsem ale upřímně řečeno zahodil po desáté zmínce ve stylu „režisér Tomáš Bařina natočil kultovní reklamu Bóbika“), oba filmy jsou si každopádně až nepříjemně blízké. A to i když pomineme onen ústřední motiv vína. Samozřejmě je to dáno do velké míry tím, že i Dobrý ročník, i Bobule sešívají ta nejstarší, zároveň i nejchutnější myšlenková klišé - pronikají do cynické velkoměstské slupky, okouzlují nádhernou přírodou, balamutí úsměvem dívek, kterým na rtech trylkuje zapadající slunce, a samozřejmě opíjí vínem samotným, aby diváka vymanily z kvaltující metropole a nenásilnou formou mu připomenuly ty opravdu důležité věci. I v Bobulích sledujeme jakési morální prozření, dočkáme se milostného vzplanutí ke krásné holce z vesnice a v několika flashbacích se dokonce vrátíme do hrdinova dětství, kdy děda učí caparta světské moudrosti. Podobnost tedy bije do očí.
Říct v tuhle chvíli, že problém tkví v tom, že Tomáš Bařina není Ridley Scott a že Lubomír Lipský nehraje s elegancí Alberta Finneyho, je na jednu stranu úder pod pás, na tu druhou ale docela pravdivě shrnuje důvody, proč Bobulím nebudu věnovat rovnou fanfáry. Jejich slabiny jsou ve stínu titána až příliš okaté. Což tvrdím i přesto, že Bařina zjevně dokáže jako jeden z mála domácích tvůrců vést dialog, který nerve uši. Mladí herci jsou fajn, jejich interakce vyznívá naprosto přirozeně, a pokud na scéně není nějaká prostoduchá šablonka pražského policisty nebo moravského tatíka, nic neruší. Ani Kryštof Hádek, ani mladý Langmajer nemají potíže s komediálním timingem nebo odfrkáváním humorných průpovídek, takže se občas koketuje s až nečekaně přítulnou zábavou, opatřenou atmosférou road-movie a gagy jak ze sitcomu. „Duchem svobodné“ výjevy z vinic prostě občas zvládnou poponést mysl daleko za dveře kinosálu. Alespoň na chvíli ...
Problém je, že Bobule se jaksi drolí, že se ty hroznové kuličky zakutálejí občas tam a jindy zase onam, aniž by nad nimi bděl vypravěč schopný vymáčknout z nich všechnu šťávu. A tak se na plátně spíš střídají jednotlivé scény - co na tom, že často docela povedené - než že by měl film tah a tím se prodíral hluboko do paměťových center. Na předvídatelný, ale docela milý základ se navařují dosti omšelé peripetie (záletný partner, policie, zloději vína), více či méně vtipné scénky, ale i bizarní výstupy postav, které patří spíš do Jak se krotí krokodýli nebo Crash Road a ne do pohodové letní zábavy pro lidi, kteří  odmítli podstoupit lobotomii. Ano, vybarvování moravského koloritu pomocí bonmotů Václav Postráneckého nebo pitomoučkých slovních hříček Jana Skopečka („Skama si?“) otravuje stejně  jako Miroslav Táborský v roli zavilého chemika, jenž s ďábelským úsměvem loupežníka Madlafouse kuchtí burčák. Ale i tyhle úlety by šlo zbrousit trochu víc, pokud by Bobule nebyly odrežírovány ... řekl bych chladně a s učednickým odstupem ...
... jak podle příručky, kterou se režisér reklam našprtal při přechodu na stříbrné plátno. Nádherné momentky, které za doprovodu náladotvorné hudby vykouzlí kamera Marfina Preisse, jsou v pravidelných intervalech střídány topornými flashbacky, kýčovitými průlety nad náááádhernou moravskou krajinou (občas to vypadá spíš na spot cestovní kanceláře, eh) a humornými sekvencemi z interiérů. Do toho občas vpadne výtvarně přestylizovaný záběr á la okurky a jablka nebo dokonce náznak akční scény - výsledek ale neklouže. Chybí tomu Scottovo filigránské vedení, režisér tu je spíš za průvodce po rytmicky monotónním filmu, který žánrové formulky spíš jen naplňuje, než aby z nich destiloval podívanou, která šlape tak dlouho, až se zadrápne do kůže. Bobulím schází vyprávěčská vášeň, anebo naopak lehkost. Nefrčí to, nefrčí.
Na druhou stranu, sympatických žánrovek pro mladší publikum se u nás rodí strašně málo, takže i klopýtavý pokus chytře bavit musím docenit. Zvlášť když jsou jeho technické parametry minimálně srovnatelné s Pusinkami a když nám s takovou chutí dopřává pohled na Terezu Voříškovou, jedinou Bobulí entitu, která může plně konkurovat i západním vzorům. Baby tu máme prostě světové! A s filmy to po Bobulích a pár dalších vytoužených „lepších kusech“ možná taky nebude tak špatné. Možná.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Honza v roli realitního agenta ukazuje zájemcům byt ke koupi. V bytě je nepořádek a Honza se v něm nevyzná, i když tvrdí, že patří jemu. Manželé nicméně chtějí hned sepsat smlouvu a mladík od nich vybere zálohu třicet tisíc. Do bytu se vrací jeho pravá majitelka s Honzovým komplicem Jirkou, který dívku sbalil, aby mohl kamarád její majetek „prodat“. K domu ovšem dorazí i dva policisté v civilu. Honza a Jirka před nimi uprchnou, třicetitisícovou „zálohu“ však na útěku ztratí. Peníze padnou do rukou policistů. Podvodníčci se vetřou na vernisáž, aby se tu zdarma najedli. Jirka přemluví Honzu, aby se před slečnami vydával za autora vystavených fotografií. Mladá kurátorka oba příživníky vyhodí. Honza vzpomíná na moudra svého dědy a vydá se za ním na jihomoravskou vesnici. Děda i Honzův bratránek Jozífek zálibně okukují dívku Klárku, která jim pomáhá s domácností. Starý pán požádá vnuka, aby v metropoli předal objednané víno poslanci Boučkovi. V parlamentu si Honza všimne, jak Boučkova sekretářka objednává letenky do zahraničí. V nedalekém bufetu mladík potká známého z cestovní kanceláře, před nímž se vydává za Boučkova asistenta. Doma Honzovi domovnice připomene, že dluží za nájem. V bytě čeká Jirka, protože ho u něj doma hledali policisté. Ti se teď snaží najít i Honzu, ale nikdo jim neotevře. Když se mladík snaží utéct, všimne si ho jeden z kriminalistů. Jenomže právě močí, a tak ho nemůže zadržet. Honza se vrátí do Boučkovy kanceláře, prý si tam zapomněl aktovku. Ukradne sekretářce hlavičkové papíry, vytiskne si na ně objednávku letenek a odfaxuje ji z jiné kanceláře. V cestovce si pak vyzvedne letenky. Podvodníčci se uchýlí na Moravu k dědovi. Tomu se nelíbí, že vnuk nepije víno. Honza oběma příbuzným věnuje letenky do Argentiny. Děda, který po cestě do této země vždy toužil, se obává, že tak zmešká vinobraní, kluci ho však ujistí, že budou vinici celou dobu hlídat. Děda ze stodoly vytáhne starou citroenku „kachnu“ a Honza je odveze na letiště. Jirka čeká na chalupě, kde konečně objeví láhev piva. Na cestě zpátky se Honzovi starý vůz rozbije. Zastaví mu Klářin otec, místní velký vinař Michalica. Honza chvíli napodobuje moravský přízvuk, ale Klára ho pozná. Oznámí mu, že do dědova sklípku brzy přijede zájezd z Prahy. Soused Kozderka vyrábí životu nebezpečný burčák, který často vybuchuje. Jirka sní o tom, jak pojedou s Honzou k moři, kde na pláži potkají plno žen. Na návštěvu za oběma kamarády přijde Kozderka. Daruje klukům lahve s burčákem a nabízí, že za milion korun koupí dědův vinohrad. Jirkovi se myšlenka na peníze z prodeje vinice zalíbí. Kluci vyrazí za Michalicou, aby mu jako nejlepšímu vinaři v okolí nenápadně nabídli dědův majetek. Honza pokukuje po Kláře, i když ví, že chodí s Kájou, majitelem penzionu, pojmenovaném po ní. Během ochutnávek Michalicova vína se Pražáci opijí. Místní obyvatelé pozvou kamarády na krojový ples. Na Pálavu dorazí i pražští kriminalisté. Když se chtějí zeptat místního dědy na cestu, nerozumí mu. Cestou na bál kluci potkají Kláru, která se pohádala s přítelem. Vezmou ji do auta, v němž vezou i plastové láhve s Kozderkovým burčákem. Mládež zastaví dva moravští policisté. Oprávněně podezřívají Honzu, že před jízdou pil alkohol, a chtějí, aby podstoupil dechovou zkoušku. Ale když v autě bouchnou příliš utěsněné lahve burčáku, pustí je. Kluci čistí auto, Klára se polonahá myje v řece. Na místě se objeví beran. Jirka ho provokuje červeným šátkem a zvíře zdemoluje vůz, který pak musí odtáhnout traktor. Pořadatelé plesu, manželé František a Markéta, pozvou návštěvníky do sklípku na přednášku a na ochutnávku. Když kluci do sebe skleničku rychle obrátí, aniž by víno vychutnali, Franta pozná, že pocházejí z Prahy. Později je Moravan vezme na obhlídku vinice. Jirka během jízdy pozoruje Markétin výstřih. František si stěžuje na špačky, kteří mu ničí úrodu. Pražští policisté pořád hledají Honzu, krajina plná vinic jim připadá stejná. Jeden z místních je vezme do svého sklípku, kde se opijí. Kluci se na ples převléknou do krojů. Honza nepije víno, protože ho po něm pálí žáha. František mu radí, ať si jako lék najde zdravou holku. Klára vyzve Honzu k tanci. Jirka pije panáky slivovice, které měl roznášet, a pak tancuje s Markétou. Honza se venku baví s Klárou. Vzpomíná na dětství s dědou a vypráví, jak mu za bouřky při automobilové nehodě zahynuli rodiče. Když chce Kláru políbit, vyruší je Kája. Později se oba muži v sále poperou. Ráno Klára odejde s přítelem. Františkův mechanik sice opravil Pražákům auto, ale zbylo mu několik součástek. Jirka básní o Markétě. Chce ji svést a zároveň s ní domluvit prodej dědovy vinice. Honza objeví, že hrozny z jejich vinice tajně sklízejí zloději, najatí Kozderkou. Jirka příteli vypráví, že si začal s Markétou. Michalica přijede kluky varovat před blížící se bouřkou, která může zničit úrodu. Všichni, včetně Kláry, se snaží sklidit co nejvíc hroznů. Opilí pražští policisté narazí na moravské kolegy. Nedohodnou se a Moraváci Pražáky zatknou. Na dědovu vinici přijede zájezd z Prahy, z autobusu vystoupí i poslanec Bouček. Honza ve sklípku improvizuje znaleckou přednášku o víně. V penzionu se koná párty pro účastníky zájezdu. Honza opět sleduje Kláru. Mezi společnost vtrhne František s puškou, kterou má na špačky. Přišel na nevěru své ženy s Jirkou. V posteli jednoho z pokojů však překvapí jednu z pražských turistek s Kájou. Roztrpčená a nešťastná Klára s pláčem uteče. Jirka se rozhodne zmizet dřív, než ho František najde. Sdělí Honzovi, že s Markétou domluvil prodej vinice, ale kamarád už nemá zájem. Děda se má brzy vrátit, vnuk pro něj chce pohlídat červený burčák. Za Honzou přijde Klára a pomilují se spolu. Mladík v Kozderkově sklípku tajně zašpuntuje sudy s burčákem. Když soused zavede pražský zájezd k sobě, ze sudů začne bouchat víno a všichni utečou. Kozderka spláče nad výdělkem. Honza v bahně na vinici hledá golfový míček, který tam jako kluk odpálil. Klára míří pro dědu na letiště. Honza zůstane na chalupě u červeného burčáku, kde ho dostihnou pražští policisté. Mladík je přesvědčí, aby s ním vydrželi, než bude burčák hotový. Ve sklípku jim pak znalecky vypráví o víně. Policajti popíjejí a brzo usnou. Honza jim nejdřív chce ujet. Pak si vzpomene na dědova slova, že burčák požírá kyslík, a vynese přiotrávené muže zákona ven. Děda s Jozífkem se vrátí. Honza představí policisty jako své známé. Všichni popíjejí červený burčák, děda má radost, že se z vnuka stal vinař. Klára Honzovi řekne, že Kája bude muset přejmenovat penzion. Políbí se. Ráno Honza odjíždí s „kamarády“. Po odpykání trestu se mladík vrací na Pálavu. Klára na něj čeká.
 
Postavy a obsazení
• Kryštof Hádek - Honza
• Tereza Voříšková - Klára
• Lukáš Langmajer - Jirka
• Václav Postránecký - Michalica
• Miroslav Táborský - Kozderka
• Lubomír Lipský - děda
• Marian Roden - František
• Tomáš Matonoha - Kája
• Lucie Benešová - Markétka
 
DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 27.3.2008 Bioscop
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 3.11.2008 (DVD) Magicbox
Poprvé na DVD: 3.11.2008 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 3.4.2013 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 34 314 706
Návštěvnost v ČR 350 627
 
FILMY V SÉRII
Bobule gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0059/
Česko, Komedie, 2008
Režie: Tomáš Bařina, Hrají: Kryštof Hádek, Tereza Ramba

2Bobule gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0057/
Česko, Komedie / Romantický, 2009
Režie: Vlad Lanné, Hrají: Kryštof Hádek, Tereza Ramba

3Bobule gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0058/
Česko, Komedie, 2020
Režie: Martin Kopp, Hrají: Tereza Ramba, Kryštof Hádek
 
Tvůrci a herci
Tomáš Bařina (Režie), Tomáš Vican (Produkce), Hynek Schneider (Hudba), Richard Krajčo (Hudba), Martin Preiss (Kamera), Adam Dvořák (Střih), Radek Jahůdka (Scénografie), Michaela Hořejší (Kostýmy), James Harries (Zvuk), Rini Lemanová (Masky), Lukáš Moudrý (Zvuk), Tomáš Bařina (Scénář), Rudolf Merkner (Scénář), Kryštof Hádek (Herec), Tereza Voříšková (Herec), Václav Postránecký (Herec), Jiří Bábek (Herec), Tomáš Matonoha (Herec), Lucie Benešová (Herec), Lubomír Lipský st. (Herec), Kamil Švejda (Herec), Robert Jašków (Herec), Miroslav Táborský (Herec), Jan Skopeček (Herec), Olga Schmidtová (Herec), Lukáš Langmajer (Herec), Marian Roden (Herec), Claudia Vašeková (Herec), Ctirad Götz (Herec), Mario Kubaš (Herec), Martin Sitta (Herec), Renáta Kubišová (Herec), Radim Novák (Herec), Marcela Holubcová (Herec), Vladimíra Erbová (Herec), Petra Beoková (Herec), Eva Janoušková (Herec)
 
2008/90/Česko/Komedie
 
Zajímavost k filmu
- Ve filmu si zahrál legendární automobil Citroën 2CV, přezdívaný Kachna, známý především ze zběsilých jízd jeptišky ve francouzských komediích s četníkem.
- Hlavní postava filmu je mírně inspirována mystifikátorem a podvodníkem Lukášem Kohoutem.
- Z Kryštofa Hádka a Terezy Voříškové se staly během natáčení stejně jako z jejich postav partneři.
- Natáčení probíhalo na Jižní Moravě v Bulharech, Valticích, Velkých Bílovicích a Vrbici, kde se nachází nejstarší dochované a plně funkční sklípky.
- Komedie se stala s 301 416 diváky 5. nejnavštěvovanějším filmem v českých kinech za rok 2008.
- Ve scéně z Poslanecké sněmovny se objeví poslanec za KDU-ČSL Pavel Severa.
- Režisér Tomáš Bařina vymyslel a natočil slavnou reklamu s „Bobikem“.
- Ve filmu si zahrál manželský herecký pár Tomáš Matonoha a Lucie Benešová.
- V jedné z epizodních rolí se ve filmu objevil tehdejší ministr zdravotnictví Tomáš Julínek nebo další politik Pavel Severa.
- Ústřední písní filmu se stal "Atentát" od Richarda Krajča. Ve filmu se objeví i písničky Jamese Herriese, který se podílel na hudbě k filmům Rafťáci a Snowboarďáci. Komponovanou hudbu složil Hynek Schneider, který skládal i písničku pro film Jana Hřebejka Medvídek.
- Scénárista a režisér tohoto filmu, Tomáš Bařina, psal roli Honzy přímo pro Kryštofa Hádka.
 
Odkazy