Kdo chce zabít Jessii? / Kdo chce zabít Jessii? (1966/81/Československo/Komedie, Sci-Fi) 80% -Originál DVD-

30.07.2023 00:07
JEDNOU VĚTOU
„Já nekoušu, pane docente.“

OBSAH
Komiksy se sice u nás ani v osvícených 60. letech neuváděly, ale filmaři aspoň měli povoleno je parodovat. A diváci se skvěle bavili, i když původní předlohy neznali. Podnikavé paní docentce, jejímu muži (a posléze i krávě průzkumnici) se totiž zhmotní sny a jejich hrdinové vstoupí do našeho běžného světa. Samozřejmě tu tropí jednu neplechu za druhou, zejména průzračně záporný ničema ničí vše, co mu stojí v cestě. Dobře napsaná i režírovaná komedie s výtečnými hereckými výkony, které dokazují, že pro dosažení komického efektu není třeba se pitvořit. (oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Ta otázka v názvu filmu je špatně položená, kdo by proboha chtěl zabíjet takovou sexbombu. Otázka měla znít, Kdo se chce vyspat z Jessii a v tom případě bych se s dovolením přihlásil a rovnou oběma rukama. Olga Schoberová na sebe strhávala veškerou mou pozornost, ale i tak jsem stíhal pobírat skvělýho Jiřího Sováka a nad Menšíkovou Chuchlí jsem chcal smíchy. Ty bubliny byly skvělej nápad, prej "Vypusťte bublinu co to všechno objasní." "Miluju tě" :))) Druhá polovina šedesátých let byla pro československý film fakt zlatá. (Enšpígl) 4*

Výchozí premisa je, stejně jako u srovnatelně „jiného“ Happy Endu Oldřicha Lipského, úžasná. Její rozpracování do podoby celovečerního filmu již pokulhává. Expozice zdlouhavá a poskytující dostatek prostoru k přemýšlení, o jakou blbinu s oním strojem na sny jde. Zbytek dění tvoří poněkud chaotické lovení a následně poněkud drastické likvidování snů. Málo nosné i na osmdesát minut. Úsměvnější stránkou věci jsou herecké výkony a pravděpodobné inspirační zdroje Macourka, Vorlíčka a Saudka – americký komiks byl sice nesehnatelným zbožím, ale motiv (SM) bičování ve svém „vedlejšáku“ pro dospělé rád využíval Joe Shuster, autor Supermana. Pro roli Jessie mohla být vybrána herečka lepší, stěží lepější, a docent Dana Medřická, zosobnění tuposti komunistické ideologie? Ďábelštějšího komiksového padoucha aby jeden pohledal. (Měřeno vzhledem, nabízí se Jiří Sovák s antigravitačními rukavicemi a účesem šíleného vědátora, ale povahově jde o vcelku sympatickou postavu, která chce jenom uniknout z ubíjející socialistické rutiny.) Vysvobození z šedi všedních dní příznačně (a provokativně) představuje zhmotnění původem amerického snu. Adjektivum „unikátní“ náleží vzhledem k místu a době vzniku technické úrovni díla. Točilo se na cinemaskopický formát a kvůli realizovatelnosti triků černobíle, což ničemu neškodí, černobílá naopak Jessii odlišuje od pestrobarevných komiksových filmů ze zámoří (kde měl dokonce vzniknout remake, ale pak přišel rok ’68 …). Vtipů vycházejících z obohacení dvourozměrného světa o třetí rozměr mohlo být více, ale stejně jsem měl dojem, že sleduji film, kterému bylo předurčeno vzniknout o pár dekád později. Vorlíček zkrátka předběhnul svou dobu, za což mu budiž slabší vypravěčství protentokrát odpuštěno. 80% (Matty) 4*

Tenhle film je neuvěřitelný gejzír originálních nápadů (podobně jako další Vorlíčkovy snímky Konec agenta W4C prostřednictvím psa pana Foustky nebo „Pane, vy jste vdova!“). Je fakt, že humoru zde tolik nebylo, spíš než komedie to byl dobrý sci-fi film. Ale párkrát se zde nějaký ten dobrý fór objevil, triky a hudba vydařené, herecké obsazení bylo výborné (super byli Jiří Sovák a Karel Effa...Olga Schoberová zde sice nebyla od hraní, ale komu z pánského osazenstva to vadilo, že :-D ), no a celkově jsem se slušně pobavil. Viděl bych to na slabší 4*. (Sarkastic) 4*

VELKÁ RECENZE
„Pokleslá“ kapitalistická zábava neměla v socialistickém Československu místo. Přesto však vznikaly filmy, které k ní odkazovaly, a to nikoli jen parodicky, ale i s humorným, tvůrčím odstupem. To je případ „kovbojky“ Limonádový Joe aneb Koňská opera (1964), „bondovky“ Konec agenta W4C prostřednictvím psa pana Foustky (1967), krimikomedie „Čtyři vraždy stačí, drahoušku!“ (1970), „cliftonovky“ Adéla ještě nevečeřela (1977) a „verneovky“ Tajemství hradu v Karpatech (1981) – a také komedie Kdo chce zabít Jessii? (1966). Ta je celovečerním scenáristickým debutem Miloše Macourka a první z řady bláznivých komedií, na nichž spolupracoval s režisérem Václavem Vorlíčkem. Mezi experimenty se „západními“ vzorci, kterým se věnovali i Jiří Brdečka s Oldřichem Lipským, má příběh o zhmotňování snů zvláštní postavení. Baví totiž diváky hrou s prvky, které ve své době nemohli znát, ale doplňuje ji o prvky inteligentní, politizující satiry. Emancipovaná docentka somniologie Beránková (Dana Medřická) vynalezne přístroj schopný sledovat a ovlivňovat sny a ze žárlivosti ho použije na svého uťápnutého, neúspěšného manžela Jindřicha (Jiří Sovák). Z Jindřichova snu tak uniknou do reality tři komiksové postavy – krásná Jessie (Olga Schoberová) a dva zloduši – pistolník a Superman... Ve vyprávění rezonuje kritika všech, kteří se snaží člověka řídit, zdokonalovat a kontrolovat (včetně jeho snů). Vtipný nápad autoři rozvíjejí i ve formální rovině: komiksové postavy nemluví, ale vyjadřují se prostřednictvím „bublin“. Komiksová estetika proniká nejrůznějšími nápaditými způsoby do hrané akce. Významný podíl na vizuální podobě filmu mají kameraman Jan Němeček a výtvarník Karel Saudek. Film byl natočen na cinemaskopický formát, kvůli náročným požadavkům na realizaci triků však musel být černobílý.
Docentka somniologie Růženka Beránková demonstruje před zahraničními vědci svůj vynález - přístroj schopný vidět a ovlivňovat sny. Docentu Jindřichu Beránkovi, jejímu poslušnému manželovi, se naopak konstruování jeřábu obrovské nosnosti příliš nedaří. Účastníci mezinárodního sympózia s napětím pozorují pokusnou krávu, zbavenou jedinou injekcí zvláštního séra obtížných ovádů, o nichž se jí zdá. Ani si nevšimnou zhmotněného hmyzu v laboratoři. Beránka zaujme comics ve vědeckém časopise, v němž vnadná dívka Jessie vynalezla speciální rukavice dodávající nositeli obrovskou sílu. Jejího objevu se chce s pomocí Pistolníka zmocnit agresivní Superman. V noci se Beránkovi zdá, že on sám zachraňuje krásnou dívku Jessie. Růženka na neklidně spícího muže použije svůj vynález a ze žárlivosti mu píchne sérum. Tři comicsové postavy se dostanou do světa lidí, liší se jen tím, že „hovoří“ pomocí kreslených bublin. Boj pokračuje a Superman zdemoluje byt Beránkových sousedů. Honička se přenese do ulic. Zatčeni jsou všichni, ale třemi dny vězení je potrestán jen Beránek. Razantní Růženka okamžitě vynalezne antisérum. Zatímco Jindřich sestrojuje rukavice, učiní jeho žena Supermana svým milencem. Na útěku před ní si comicsový hrdina píchne antisérum a octne se zpátky ve snu. Roztoužená docentka ho následuje. Osvobozený Beránek žije s Jessií.
 
Postavy a obsazení
• Dana Medřická - doc. Růžena Beránková
• Jiří Sovák - Ing. Jindřich Beránek
• Olga Schoberová - Jessie
• Juraj Višný - Superman
• Karel Effa - pistolník
• Vladimír Menšík - zřízenec Kolbaba
• Jan Libíček - dozorce
 
DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČSSR: 26.8.1966
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 16.10.1995 (VHS) AB Barrandov Home Video, 15.6.2004 (DVD) Bontonfilm
Poprvé na VHS: 1.12.1996 AB Barrandov Home Video
Poprvé na DVD: 1.3.2004 Bontonfilm
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

FILMY V SÉRII
„Pane, vy jste vdova!“ (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0053/
Československo, Komedie / Sci-Fi, 1970
Režie: Václav Vorlíček, Hrají: Iva Janžurová, Olga Schoberová

Dívka na koštěti (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0054/
Československo, Pohádka / Komedie, 1071
Režie: Václav Vorlíček, Hrají: Petra Černocká, Jan Hrušínský

Kdo chce zabít Jessii? (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0056/
Československo, Komedie / Sci-Fi, 1966
Režie: Václav Vorlíček, Hrají: Dana Medřická, Jiří Sovák
 
FILMY V SÉRII 2
Dívka na koštěti (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0054/
Československo, Pohádka / Komedie, 1971
Režie: Václav Vorlíček, Hrají: Petra Černocká, Jan Hrušínský

Saxána a Lexikon kouzel gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0055/
Česko, Pohádka, 2011
Režie: Václav Vorlíček, Hrají: Petra Černocká, Helena Nováčková
Tvůrci a herci
Václav Vorlíček (Režie), Miloslav Procházka (Produkce/Vedoucí výroby), Svatopluk Havelka (Hudba), Jan Němeček (Kamera), Jan Chaloupek (Střih), Jaromír Janáček (Střih), Bohumil Pokorný (Scénografie), Karel Postřehovský (Kostýmy), Adolf Nacházel (Zvuk), Rudolf Hammer (Masky), Miloš Macourek (Scénář), Václav Vorlíček (Scénář), Dana Medřická (Herec), Jiří Sovák (Herec), Olga Schoberová (Herec), Juraj Višný (Herec), Karel Effa (Herec), Vladimír Menšík (Herec), Karel Houska (Herec), Ilja Racek (Herec), Valtr Taub (Herec), Bedřich Prokoš (Herec), Čestmír Řanda st. (Herec), Otto Šimánek (Herec), Svatopluk Skládal (Herec), František Holar (Herec), Jan Libíček (Herec), Jaromír Spal (Herec), Jiří Steimar (Herec), Jan Skopeček (Herec), Lubomír Kostelka (Herec), Jaroslav Kepka (Herec), Ivo Gübel (Herec), Zdeněk Blažek (Herec), Jan Pohan (Herec), Jiří Lír (Herec), Richard Lederer (Herec), Alena Bradáčová (Herec), Jan Cmíral st. (Herec), Oldřich Velen (Herec), Zuzana Martínková (Herec), Magdalena Rychlíková-Špergrová (Herec), Jitka Zelenohorská (Herec), Helena Růžičková (Herec), Jan Schmitt (Herec), Arnošt Bělohlávek (Herec), Vladimír Fürst (Herec), Miloslav Homola (Herec), František Šeba (Herec), Václav Fišer (Herec), Karel Hovorka st. (Herec), Vlastimil Čaněk (Herec), Zdeněk Hamouz (Herec), Ivo Husák (Herec), Vilém Linke (Herec), Pavel Novák (Herec), Vladimír Navrátil (Herec), Bedřich Čapek (Herec), Alexandr Horváth (Herec), František Fontén (Herec), Jiří Hrachovec (Herec), Milan Kindl (Herec), Jan Krafka (Herec), Eduard Krützner (Herec), Marie Landová (Herec), Luďa Marešová (Herec), Pavel Robin (Herec), Josef Příhoda (Herec), Miroslav Rataj (Herec), Marta Richterová (Herec), Jindřich Heidelberg (Herec), Věra Váchová (Herec), Blažena Slavíčková (Herec), Zora Polanová (Herec), Jiřina Bílá (Herec), Alois Dvorský (Herec), Otakar Šindelář (Herec), Eva Vosková (Herec), Gustav Vondráček (Herec), Miroslava Babůrková (Herec), Eva Svobodová (Herec), Zdeněk Dítě (Herec), Alena Kreuzmannová (Herec)
 
1966/81/Československo/Komedie, Sci-Fi
 
Zajímavost k filmu
- Jana Kasanová podepsala smlouvu na roli Jessi, protože Olga Schoberová nebyla k dispozici, neboť točila film Zlatokopové z Arkansasu (1964) a byla mimo republiku. Když se však po dvou natáčecích dnech Schoberová zjevila, nezbylo režisérovi nic jiného, než Janu z filmu odvolat. Pro herečku i režiséra to byla velmi bolavá záležitost, a tak režisér Václav Vorlíček alespoň u produkce vymohl plný honorář za hlavní roli jako bolestné.
- Tvůrci po rozhovoru s techniky zjistili, že pro komiksové bubliny s textem se neobejdou bez speciální filmové čočky, která se nazývá kondenzor. Ta stála v té době 10 000 marek, ale získat takovou částku, zvláště proto, že byla ve valutách, byl heroický úkol, ale podařilo se.
- Ivanu, Beránkovu (Jiří Sovák) asistentku, hraje Jitka Zelenohorská, ale mluví ji Alena Kreuzmannová.
- „Dnes je čtvrtek,“ připomíná svému manželovi (Jiří Sovák) důrazně jeho žena (Dana Medřická). Jedná se o narážku na zlidovělé: „Dnes je středa, je ho tam třeba.“
- Beránkovi (Dana Medřická a Jiří Sovák) mají doma gramofon Supraphon GE080 z let 1960–1970. Jeho tehdejší maloobchodní cena byla 950 Kčs. Magnetofon mají značky Tesla Sonet – ANP201 z let 1958–1959. Jeho tehdejší maloobchodní cena byla 2300 Kčs.
- Časopis „Technický svět“, který se objevuje ve filmu, je fikcí, ale zároveň evokuje tehdejší vydávaný časopis „Svět techniky“.
- Ve scéně útěku z bytu se hrdinové dostanou na střechu Veletržního paláce, roh ulic Veletržní a Dukelských hrdinů. Ze střechy se Jessie (Olga Schoberová) spouští a do kanálu skáče na Petrském náměstí. Z kanálu Jessie vylézá v ulici Opletalova a utíká do ulice Plitických vězňů. Následující scéna, kdy projíždí policejní auta a letí vrtulník, je rozhraní ulic Široká a Pařížská. Jessie vběhne do těžkých kovaných dveří Petschkova paláce. V čase 1:00:00 je záběr na ulici Pařížská. Z nepovedené likvidace „snů“ pronásledují docentka Beránková (Dana Medřická) a Superman (Juraj Višný) Jessii a doc. Beránka (Jiří Sovák) v autech přes Dvořákovo nábřeží a ocitnou se na Mariánském náměstí a projíždí úzkou Seminářskou ulicí (čas 1:05:00), pak se vrací zpět na rozhraní ulic Husovy a Karlovy a vyjíždí na Malém náměstí. Bitka o Jessie mezi Supermanem a doc. Beránkem probíhá na Staroměstském náměstí.
- Když si pustíme pozpátku dotaz brazilského profesora Alfonza během sympózia, zjistíme, že říká česky: „Prosím jen stručný technický dotaz, paní kolegyně. Můžete mi říct, kam se vlastně poděly...?“
- Scénář psal Vorlíček s Macourkem na jeho chatě 3 týdny. [Zdroj: kniha Pane, vy jste režisér! – Petr Macek, Václav Vorlíček]
- V prosinci 2012 Václav Vorlíček uvedl, že se točilo černobíle, "protože ty bublinky Káji Saudka jsme tehdy neuměli udělat na barevný film". Americký remake již měl být barevný, protože Američané to uměli.
- Americký producent poskytl pro remake scénáristu Stuarta Hampla. Z projektu nakonec sešlo, ale jméno Stuart Hampl obdržel Jiří Hrzán v dalším Vorlíčkově filmu "Pane, vy jste vdova!" (1970.
- Film získal cenu na festivalu v Terstu, což se tvůrci, kteří nedostali povolení vycestovat z Československa, dozvěděli pouze zprostředkovaně.
- Role Jessie byla Olze Schoberové psaná na tělo, přestože ve filmu pronesla jen dvě věty.
- Ve scéně, v níž Superman (Juraj Višný) sedne za klavír a hraje, můžeme slyšet Čajkovského „Klavírní koncert č. 1 b moll“.
- Rolí manželů Beránkových se v americké verzi měli chopit Jack Lemmon a Shirley MacLaine. Z natočení amerického barevného remaku ale nakonec sešlo kvůli politické situaci naší země v srpnu 1968.
- V okamžiku, kdy jde Superman do kremační pece, tak Vladimír Menšík začne zpívat: Letěla bělá... To ovšem nebylo ve scénáři a ostatní to nečekali. Je to vidět na reakcích ostatních, když mají co dělat, aby se nezačali smát. Režisér tam tuto scénu nechal.
- Ilustrace komiksových postav vytvořil Kája Saudek, který byl první láskou Olgy Schoberové.
- Američané odkoupili práva na film a chtěli natočit jeho remake.
- Supermanský kostým Juraje Višného byl ve skutečnosti hnědý.
- Inspirací pro film byly Václavu Vorlíčkovi superhrdinské komiksy, které tu po válce zanechala americká vojenská posádka.
 
Odkazy
 

Hrají:

Dana Medřická, Jiří Sovák, Olga Schoberová, Juraj Višný, Karel Effa, Vladimír Menšík, Karel Houska, Ilja Racek, Valtr Taub, Bedřich Prokoš, Čestmír Řanda st., Otto Šimánek, Svatopluk Skládal, František Holar, Jan Libíček, Jaromír Spal, Jiří Steimar, Jan Skopeček, Lubomír Kostelka, Jaroslav Kepka, Ivo Gübel, Zdeněk Blažek, Jan Pohan, Jiří Lír, Richard Lederer, Alena Bradáčová, Jan Cmíral st., Oldřich Velen, Zuzana Martínková, Magdalena Rychlíková-Špergrová, Jitka Zelenohorská, Helena Růžičková, Jan Schmitt, Arnošt Bělohlávek, Vladimír Fürst, Miloslav Homola, František Šeba, Václav Fišer, Karel Hovorka st., Vlastimil Čaněk, Zdeněk Hamouz, Ivo Husák, Vilém Linke, Pavel Novák, Vladimír Navrátil, Bedřich Čapek, Alexandr Horváth, František Fontén, Jiří Hrachovec, Milan Kindl, Jan Krafka, Eduard Krützner, Marie Landová, Luďa Marešová, Pavel Robin, Josef Příhoda, Miroslav Rataj, Marta Richterová, Jindřich Heidelberg, Věra Váchová, Blažena Slavíčková, Zora Polanová, Jiřina Bílá, Alois Dvorský, Otakar Šindelář, Eva Vosková, Gustav Vondráček, Miroslava Babůrková, Eva Svobodová, Zdeněk Dítě, Alena Kreuzmannová