Saxána a Lexikon kouzel / Saxána a Lexikon kouzel (2011/90/Česko/Pohádka) 15%

30.07.2023 00:07
JEDNOU VĚTOU
„Máš-li mamku čarodějku, dej si pozor, s čím si hraješ.“

Tři sta let po škole! Tak zněl ortel vynesený před mnoha a mnoha lety nad Saxánou, studentkou čarodějnické školy v Říši pohádek, která utekla do světa lidí za svou první láskou Honzou Bláhou. Saxána nyní žije normálním životem v krásné rodinné vile se svým manželem Janem, dcerkou Saxánkou, bláznivou tetou Irmou a strýcem Evženem. Na co ale úplně zapomněla, je půda skrývající tajemství o jejím předešlém čarodějnickém životě. Právě toto maminčino tajemství náhodou objeví dcerka Saxánka, která se nenadálou souhrou okolností a své zvědavosti ocitne v kouzelné Říši pohádek plné trpaslíků, rarachů, draků, bazilišků, šotků a morkolabů. Na malou holčičku čekají neuvěřitelná dobrodružství neznámého světa, který se právě ocitl na pokraji zkázy. Odvážná Saxánka za pomoci svých nových pohádkových kamarádů rozplétá zamotaný svět pohádek, který se zlými silami snaží ovládnout komiksový gangster Crashman. Žákyni 2.B čeká nelehký úkol, jak se vypořádat se všemi nástrahami podzemní říše, přelstít komiksového gangstera a dostat se zpátky domů k mamince.(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Saxanu jsem vlastně na etapy dal během Vánoc, kdy ji v televizi dávali. Dokonce to ani nebyl účel se na ní koukat, spíš to byl osud. Nechtěl jsem na to koukat, ale když už to v televizi běželo, tak jsem to nechal běžet. Bylo mi jasný, že nakonec skončím s odpadem, ale že mi bude tak zle, to jsem fakt nečekal. Pana Vorlíčka uznávám a mám ho moc rád. Proč si ale proboha dává tu práci, aby natočil něco takového? Je to podle mě promarněný čas a bohužel už i Saxána dostala deku druhýho dílu. Propojení kreslené a hrané podoby je příšerný. Neříkám, že animačně je to vysloveně špatné, spíš, že se to k sobě prostě vůbec nehodí. Je to hrozná blbost. Nevím jak děti, ale já bych se v prvních minutách filmu okamžitě ztratil, protože bych měl problém se vůbec čehokoliv chytit. A ta čórka všemožných filmů, co se promítla v příběhu? To mi je vážně až odporný. (Malarkey) 0*

Líbil se vám první film o čarodějce Saxaně, která se dostala do říše lidí? A líbil se vám alespon trošičku? Pokračování po 40 letech je jeho pravým opakem a zaboduje, jen pokud budete ochotni zapomenout na první geniální díl, jemuž pokračování nesahá ani po paty. Já jsem to udělal a nahlížel jsem na pokračování, jako na samostatnou moderní filmovou pohádku, která kloubí moderní comicsové prvky s klasickým pohádkovým vyprávěním. Saxana a Honza Bláha mají spolu dceru, malou Saxánku, bylo mně divné, že teprve asi desetiletou, která za pomoci kouzelného zaklínadla se spojí s říší pohádek, do které se pak následně dostane studnou. Shodou náhod se v říši také ocitne její excentrická teta Irma, která píše moderní pohádky, které ale nikdo nechce vydávat a shodou okolností a kouzlem, se do pohádkové říše dostane i comicsový zloduch Crashman, který ji chce ovládnout. A pak už sledujeme sled bláznivých scének, které dohromady nedávají kompaktní děj, ale dávají možnost předvést digitální trikovou stránku, která v českém filmu dostává nevídaný rozměr a prostor. Nevypadá sice nijak úchvatně, ale nešetří se s ní. Některá strašidla jsou moc pěkně výtvarně vyvedena (baba Jaga asi vede). Vše se však mohlo využít mnohem líp a uvážlivěji, protože zloduch Crashman Jaroslava Dulavy na to měl, ale byl záhy ve svých zlotřilých plánech upozaděn. Josef Sommer se snažil jako čtyřruký ředitel nahradit zesnulého Josefa Bláhu, ale na toho zkrátka neměl. Nejvíce se děj točí kolem potrhlé tety Irmy, kterou ztvárnila Jiřina Bohdalová a ta si v pohádkové říši hledá dokonce nápadníka. Za pomocí kouzla jich nakonec nashromáždí hned tři. Všechny ostatní postavy zůstaly trochu v jejím stínu a nejmenší prostor dostala Petra Černocká s Janem Hrušínským, což je škoda. Malá Saxánka, kterou si zahrála Helena Nováčková, nijak neoslnila svým hereckým talentem, ale nebyla ani vyloženě otravná. Je však jasné, že srovnání s prvním dílem se nelze vyhnout. Je však pro mě pozitivem, že tvůrci po takové drahné době do toho vůbec opětně šli. K dispozici byl scénář, který nápady možná trochu zabíjel a bez nápaditého Miloše Macourka se nelze divit. Hudba Radima Hladíka byla opravdu mizerná a zajímavě přepracovaná písnička Saxana zazní až v závěrečných titulcích v duetu s Janem Křížkem a rapujícím dětským sborem, ale to už bylo pozdě. Nevím, proč skladbu nenasadili hned v úvodu. Triků bylo opravdu nepočítaně, ale ty staré je svojí působivostí spláchly. Film nedopadl podle představ, ale nedá se napsat, že mě jeho zpracování rozlítilo. Od návratu po čtyřiceti letech se nedaly čekat zázraky. Nejsme v pohádkové říši, aby se jako mávnutím kouzelné hůlky pokračování stalo geniálním, stejně jako byla nedostižná Dívka na koštěti. Film je orientován na dnešní teenage publikum, které by jen s obtížemi přijalo archaickou pohádku o čarodějnici druhé kategorie, ale mám pocit, že cestu si k němu nenajde ani tahle triky našlapaná jízda, z níž je cítit Vorlíčkův režijní rukopis víc, než z jeho předešlých počinů. Ano, ten samý Vorlíček, co dal s Macourkem světu nejen Saxanu, ale také Arabelu, Rumburaka a další originální postavy, tentokrát se chtěl až moc zavděčit všem diváckým kategoriím. Vyšel z toho takový poctivý český pohádkový gulášek se vzdálenou ozvěnou filmů "Pane, vy jste vdova" nebo "Kdo chce zabít Jessii". Jenže v takové formě už pan režisér Vorlíček dávno není, a tak mu bude muset stačit mých 40%. (kingik) 2*

Smutný (ba příšerný) doklad o tom, že jeden z kdysi nejoceňovanějších a nejuznávanějších českých tvůrců ztratil nejen renomé, ale i soudnost. Vorlíček s Macourkem byli kdysi synonymem až nepochopitelného gejzíru imaginace, vtipu a originálních trikových řešení, osamělý Václav Vorlíček na stará kolena spadl do pasti bezduchého zajetí technologiemi. Legendární režisér tak nevědomě a bohužel spíše nechtěně na Saxáně a Lexikonu kouzel symbolicky demonstroval fakt pomíjivosti dnešní doby, neboť všechno, co udělalo před více než 40-ti lety z jeho Dívky na koštěti nadčasovou podívanou, tedy originalitu, poctivou ruční trikovou práci a především humor a osobité propojení pohádkového světa a reality, plus ony správné pohádkové hodnoty, to v novodobém volném pokračování nahradil konvenčností, v dnešní zrychlené době doslova před očima stárnoucí počítačovou animací, upocenou trapností a hlavně pak, což je ve filmu primárně určeném tomu nejmenšímu dětskému publiku, amorálně jednajícími hrdiny a zvláště pak hrdinkami, neboť fakt, že se mu do pohádky zatoulala jedna z Vejdělkových Žen v pokušení (a dokonce nebyla ani po zásluze potrestána), je konsternující a opravdu ho nepochopím... (Radek99) 0*

VELKÁ RECENZE
Báli jsme se toho několik let. Návrat Dívky na koštěti nám sliboval Václav Vorlíček už pěkně dlouho. Ale protože chtěl z filmu udělat trikovou podívanou, před kterou se budou krčit i hollywoodské blockbustery a s ohledem na kvality věcí, jež natáčel v posledních letech, jsme se báli. S prvními plakáty a upoutávkami přešel strach v hysterii a otevřený výsměch, ale zároveň jsme začali všichni být i trochu nervózní, protože nevypočitatelný český divák je schopen udělat hit i z komedie založené na vyprávění vtipů.
Taškařice Saxána a Lexikon kouzel teď s několikaletým zpožděním dorazila do kin a je přesně taková, jakou ji slibovaly trailery. Hnusná, trapná a nudná. Začneme tím hnusným.
Netuším, kolik měla tahle rádoby hollywoodská podívaná rozpočet a rozhodně mi nestojí za to, abych po tom teď pátral, ale všichni nejspíš musí souhlasit s tím, že triková a výtvarná stránka je něco opravdu odpudivého. Na fantasy komedii, v níž chce mít režisér desítky potvor, interakci herců s digitálními hrdiny a počítačem vytvořený pohádkový svět, jsou potřeba minimálně peníze a mluvíme tu samozřejmě o částkách, které jsou pro české režiséry naprosto nepředstavitelné. Absence solidního rozpočtu se u celovečerního trikového filmu nedá nahradit nadšením, zápalem nebo talentem. A tady ty peníze evidentně chybí víc než v našem státním rozpočtu.
Saxána a Lexikon kouzel působí jako počítačová hra ze začátku devadesátých let. Všichni ti trpaslíci, draci, obří hroši (nebo co to sakra bylo), chlupatí raraši a oživlí kostlivci musí i slepcům připadat nedodělaní a já popravdě nevěřím tomu, že si někdo z tvůrců po skončení natáčení řekl "hele, fakt dobrý a fakt pěkný". Omyl, je to mizérie po všech stránkách. Veškeré zoufalství vizuálních efektů nejvíc vyplouvá na povrch v okamžiku, kdy musí skuteční herci stát vedle těch počítačem vytvořených. Je to jako koukat se na dva zcela odlišné světy. A nebo na krátký klip, který vytvořil žák 7. B. Marcel Pupík ze základní školy v Golčově Jeníkově během hodin informatiky. A prosím – pokud nějakého fanouška Saxány napadne psát do diskuse, že „kdyby měli tolik peněz, jako tvůrci Harryho Pottera, tak by to vypadalo líp“, ať si to nechá pro sebe. Lístek do kina stojí na všechno víceméně stejně a mně u kasy absolutně nezajímá, kdo, za kolik a jak ten film natočil.
Všichni ti trpaslíci, draci, obří hroši, chlupatí raraši a oživlí kostlivci musí i slepcům připadat nedodělaní.
Teď jdeme na to trapné. I bez ohledu na triky nám tu pořád zbývá dost věcí, kvůli nimž budete v kině často zahanbeně koukat do země. Prakticky všechny scény s Jiřinou Bohdalovou doopravdy fyzicky bolí. Její tetička Irma je přesně ten případ postavy, která by tak strašně chtěla být roztomilá a vtipná, že by ji člověk nejradši utopil v žumpě. Její kleptomanství, důchodcovská nadrženost, hloupost a rádoby roztomilá sobeckost z ní dělají charakter, jenž by svou otravností dokázal pohřbít výrazně lepší film než tenhle. Přestože je v obležení nepovedených digitálních draků, trpaslíků a čtyrrukého Josefa Somra, působí jako největší monstrum. Ostatní dospělí herci sice nemají co hrát a hlavní hrdinové s občankou většinu času jen čumí do knížky a komentují dění, ale alespoň neškodí.
Příběh v podstatě nedává smysl a člověka zodpovědného za logiku děje nejspíš někdo zmlátil do bezvědomí hned první den natáčení. Nevím, jak si jinak vysvětlit to, že hrdinové reagují na setkání s pohádkovými postavami naprosto normálně a narazit v lese na trpaslíka je pro ně evidentně stejně obvyklé jako potkat v nemocnici zdravotní sestru. Stejně tak i záporák, který v životě ani neslyšel o pohádkovém světě, zvládá kouzlení jako profík asi tak po jedenácti vteřinách na plátně. Někdy musí hrdinové znát ke kouzlům speciální zaklínadlo, ale jindy stačí prostě říct „zmiz, ztuhni“ a podobně... Chtít po Saxáně a Lexikonu kouzel něco, co by dávalo smysl, by asi bylo moc. Mně osobně nedává smysl ani existence filmu samotného.
No a co ta nuda? To je jednoduché, stačí sčítat. Vizuál na úrovní amatérských filmů, otravní herci a nesmyslné logické kiksy - to tu máme jako základ. Hlavní dětská hrdinka většinu času diskutuje s potvorami, jež v době natáčení ještě neexistovaly, takže to obvykle vypadá, jakoby mluvila do zdi. K tomu si připočtěte snahu ukázat co nejvíc míst (nezajímavých), kouzelných bytostí (ošklivých) a veselých postaviček (zbytečných) a máte tu devadesát minut, které by se daly strávit příjemněji třeba i tím, že byste chodili po Václavském náměstí a hledali na zemi drobné.
Saxána a Lexikon kouzel je prostě špatná absolutně ve všech směrech. Což bylo naštěstí vidět z každého obrázku nebo upoutávky. Díky tomu nemůže nikomu ublížit. Kdo na ni dobrovolně půjde, ten si to utrpení v sále zaslouží.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Saxana byla kdysi v Říši pohádek odsouzena ke třem stům letům po škole. Tehdy utekla do světa lidí, zamilovala se tam a už se do čarodějnické školy nevrátila. Nyní žije ve vile se svým mužem Honzou, s osmiletou dcerou Saxánkou a s Honzovými příbuznými, nesnesitelnou postarší spisovatelkou Irmou a jejím bratrem, soudcem Evženem. Spolužák Patrik vypráví Saxánce o zločinci Crashmanovi z Komixlandu, jehož nápady by chtěl uskutečnit. Půjčí jí komiks o něm. Saxana Bláhová se ve svém kosmetickém salonu věnuje tlusté paní Laštovkové, přičemž nenápadně používá kouzla. Irma marně přesvědčuje šéfredaktora Pleskota, aby vydal jejího Králíčka fňukálka ve velkém nákladu. Uraženě roztrhá smlouvu a odejde s tím, že si najde nakladatele na veletrhu ve Štrasburku. Chce si postěžovat Evženovi, který právě soudí a který ji vyhodí. Saxana doma ukáže Irmě šek. Honza, Evžen i Irma dostanou každý jeden milion korun za pozemky po dědečkovi. Nešikovná stará dáma doklad při kouření nevratně poškodí. Přijde Evžen, ale musí odvézt Irmu na nádraží. Saxánka si čte v posteli Patrikův komiks. Maminka jí časopis sebere. Dívenka chce číst něco strašidelného a vydá se proto tajně na půdu pro knihu o strašidlech. V truhlici najde maminčin starý školní čarodějnický hábit, který si obleče, a kouzelnou knihu, v níž vidí, co se děje v Říši pohádek: v hospodě U Vincka se štamgasti baví o tom, že pan Vigo viděl ve hvězdách, jak se na Říši pohádek řítí zkáza; někteří prý zkamení a připletou se do toho dvě postavy ze světa lidí. Když dívka náhodou přečte zaříkávadlo, z knihy se zjeví rarach Krakavous. Aby se dostal zpátky, musí ho holčička odvést ke studni. Irma si čte ve vlaku Crashmana. Je půlnoc. Krakavous cestou ke studni ukáže Saxánce strašidlo Chlupáče. Spisovatelka nedopatřením vypadne u tunelu z vlaku a pochroumá si nohu. Krakavous pozemšťanku přemluví, aby se zašla podívat do Říše pohádek. Oba zmizí ve studni, právě když jde kolem Honza, vracející se ze služební cesty. Ten přivolá k „neštěstí“ policisty, ale ti mu nevěří. Když se Saxánka představí řediteli Magistrovi, morkolabové ji na jeho příkaz zavřou v učebně v domnění, že jde o Saxanu, jejíž trest dosud nevypršel. Irmu odveze drezínou dobrácký trpaslík Řehoř do Říše pohádek, aby jí tu Vigo vyléčil úraz. Cestou mu spisovatelka vykládá o své smůle při hledání životního partnera. Když morkolabové přinesou Saxánce večeři, pokusí se dívenka neúspěšně o útěk. U Vincka kamarádi Krakavousovi poradí, aby hledal pomoc v Lexikonu kouzel. Řehoř usadí Irmu v knihovně. Spisovatelka ho pošle k sobě domů pro oblečení. Pak v polici objeví Lexikon kouzel, jedním zaříkávadlem vyčaruje prsten, a pak si užitečnou knihu dá do kabely. Rarach tím pádem Lexikon nenajde. Řehoř ve vile balí věci pro Irmu. Saxánce se podaří ze třídy utéct. Honza potká na ulici Řehoře s trakařem s kufry. Vidí ho pak odjet na drezíně do tunelu metra; na nástupišti zbyde jen trakař. Trpaslík dá Irmě v knihovně tři černé puntíky. Na koho je žena nalepí, ten se do ní zamiluje. Kouzelník Vigo vyléčí návštěvnici nohu svou hůlkou. Když přijde ředitel, Irma mu nalepí puntík a čtyřruký muž okamžitě propadne jejímu šarmu. Saxánce na místním trhu pomůžou tři malé čarodějky. Vigo na ředitelovo přání hůlkou přivolá z Irmina komiksu Crashmana. Zlosyn kouzelníkovi sebere hůlku, nechá ho zkamenět a zabaví truhlici se šperky. Ředitel Irmu odvede do kabinetu, aby si odpočinula. Na tržišti Saxánku schová před morkolaby hodný drak. Saxana ráno zjistí, že je dcerka pryč. Jde na půdu a v knížce, kterou s sebou do světa lidí přinesla, vidí, co se děje v Říši pohádek. Ředitel s Irmou se vydají za Crashmanem. Saxana přivolá ze světa pohádek Řehoře. Je to její bývalý profesor zmenšování. Přijdou sem Evžen a Honza, který omdlí. Soudce zavolá svého známého, psychiatra Kadeřábka. Crashman na tržišti nechá zkamenět pár postav. Saxánka tam vymyslí lest, jak s Krakavousovou pomocí získat kouzelnou hůlku, ale nevyjde to. Oba musejí prchat před bazilišky, kteří slouží komiksovému vetřelci. Honza skončí na psychiatrii. Saxánka a Krakavous vyprávějí U Vincka, co se stalo. Crashman nechá zkamenět Chlupáče a pak ředitele. Zavolá do Komixlandu kumpánům, že jim posílá poklad. Irma, která přišla o ředitele, mu nalepí puntík a on s ní okouzlen odejde. Saxánce a Krakavousovi pomůže stará čarodějnice, která celou dobu v hospodě hrála na automatu. Evžen je doma hrubý na Řehoře a trpaslík ho za trest zmenší. Když to vidí paní Laštovková, která právě vešla, omdlí a skončí také na psychiatrii. Až když soudce urážky odvolá, trpaslík mu vrátí původní velikost. Saxana dá profesorovi instrukce, co má vzkázat dceři. Čarodějnice si myslí, že by dívce mohl pomoci její dědeček netopýr. Saxana se sveze sanitkou s Laštovkovou do léčebny za Honzou. Irma má hlad. Crashman přičaruje draka, který plive oheň a v něm opéká buřty. Jenže žena chce na jídlo do hospody. V kouzelné kouli čarodějnice vidí, že Saxánčin děda je v zajetí u baby Jagy. Vnučka ho chce osvobodit. Saxánka a Krakavous se musejí v hospodě schovat před Crashmanem. Irma objedná dvě kávy a když štrachá v kabelce, vyndá na chvíli Lexikon. Rodiče to vidí v knize. Saxana omylem přičaruje na zahradu léčebny draka. Ten dá porci opečených buřtů kolemjdoucímu pacientu Holoubkovi. Paní Laštovková to vidí z okna a sdělí to sestřičce. Saxánka vyšle Krakavouse za Irmou. Chce si s ní na záchodě promluvit o svém plánu proti Crashmanovi. Příbuzné se domluví, že Irma uspí Crashmana kapkami na spaní a vymění mu hůlku. Čarodějnice půjčí Saxánce své koště, aby mohla letět s Krakavousem k babě Jaze. Saxana přivolá z Říše pohádek Řehoře, kterého zahlédne z okna léčebny sestřička. Doktor Kadeřábek vidí Holoubka se špekáčky. Pacient mu klidně sdělí, že je dostal od draka. Řehoř nestihne vyřídit dívce vzkaz o Lexikonu. Irma pomocí finty přesvědčí Crashmana, že i ona má kouzelnou hůlku (ve skutečnosti je to anténa od tranzistoru). Zlosyn po kapkách v kávě usne a ona mu hůlky vymění. Saxánka a Krakavous osvobodí dědu-netopýra z chatky v horách a uletí s ním babě Jaze. Irma se pomocí hůlky omylem ocitne zpátky ve vlaku, v němž narazí na Pleskota. Žena vlak hůlkou obrátí na cestu do Prahy (místo do Štrasburku), nalepí v jídelním voze poslední puntík nakladateli a ten se do ní zamiluje. Řehoř dá U Vincka Saxánce a Krakavousovi Lexikon kouzel, zapomenutý Irmou na židli. Irma doma přemýšlí, kterého z nápadníků zvolit. Do soudní síně vtrhne za soudcem Pleskot se žádostí o Irminu ruku. Evžen ho vyhodí. Saxánka U Vincka čaruje pomocí Lexikonu. Crashman však zmizí sám: přičarovala si ho hůlkou Irma. Holčička osvobodí všechny zkamenělé postavy, tedy i ředitele, Viga a Chlupáče. Pak jako sova i s dědou letí domů. Irma se pomocí hůlky roztrojí, aby se mohla provdat za všechny nápadníky. Z Crashmana udělá ředitele banky. Když ženichy představuje rodině, Saxana jí sebere hůlku. Tu vrátí řediteli i s Lexikonem, ale napřed spraví ohořelý šek. Tři dvojice odejdou. Přiletí sova, promění se v Saxánku, která se vítá s rodiči. Dědy netopýra si nikdo nevšímá. V noci za Saxánkou přijde Krakavous a ona mu slíbí, že ho vezme do zoo.

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 15.9.2011 Film Europe
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: 14.5.2012 Česká televize
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby v ČR - Kč 17 420 889
Návštěvnost v ČR 205 932

FILMY V SÉRII
„Pane, vy jste vdova!“ (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0053/
Československo, Komedie / Sci-Fi, 1970
Režie: Václav Vorlíček, Hrají: Iva Janžurová, Olga Schoberová

Dívka na koštěti (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0054/
Československo, Pohádka / Komedie, 1071
Režie: Václav Vorlíček, Hrají: Petra Černocká, Jan Hrušínský

Kdo chce zabít Jessii? (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0056/
Československo, Komedie / Sci-Fi, 1966
Režie: Václav Vorlíček, Hrají: Dana Medřická, Jiří Sovák
 
FILMY V SÉRII 2
Dívka na koštěti (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0054/
Československo, Pohádka / Komedie, 1971
Režie: Václav Vorlíček, Hrají: Petra Černocká, Jan Hrušínský

Saxána a Lexikon kouzel gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/0055/
Česko, Pohádka, 2011
Režie: Václav Vorlíček, Hrají: Petra Černocká, Helena Nováčková
Tvůrci a herci
Václav Vorlíček (Režie), Jaroslav Nietsch (Produkce), Christian Becker (Produkce), Radim Hladík st. (Hudba), Petr Polák (Kamera), Antonín Weiser (Kamera), Dalibor Lipský (Střih), Martin Malý (Scénografie), Ivana Řezáčová (Kostýmy), Karel Jaroš (Zvuk), Tomáš Kuchta (Masky), Václav Vorlíček (Scénář), Miloš Macourek (Scénář), Vlastimil Mistrík (Scénář), Petra Černocká (Herec), Helena Nováčková (Herec), Jan Hrušínský (Herec), Jiřina Bohdalová (Herec), Petr Nárožný (Herec), Josef Somr (Herec), Jiří Lábus (Herec), Naďa Konvalinková (Herec), Jaromír Dulava (Herec), Ota Jirák (Herec), Markéta Hrubešová (Herec), Jaroslav Kepka (Herec), Bronislav Poloczek (Herec), Uršula Kluková (Herec), Jaromír Nosek (Herec), Jan Kuželka (Herec), Oldřich Hrůza (Herec), Petr Kocourek (Herec), Alice Šnirychová-Dvořáková (Herec), Štěpán Krtička (Herec), Ladislav Cigánek (Herec), Dalimil Klapka (Herec), Libor Terš (Herec), Jakub Saic (Herec), Otmar Brancuzský (Herec), Tomáš Racek (Herec), Karel Gult (Herec), Daniel Rous (Herec), Jaromír Meduna (Herec), Eva Spoustová (Herec), Johana Krtičková (Herec), Oldřich Vlach (Herec), Jan Dolanský (Herec), Václav Vorlíček (Herec)
 
2011/90/Česko/Pohádka
 
Zajímavost k filmu
- Některé role musely být z důvodu úmrtí původních představitelů přeobsazeny. Roli ředitele hrál původně Josef Bláha, zde ho ztvárnil Josef Somr, roli učitelky ztvárnila Běla Jurdová, zde ji hraje Uršula Kluková.
- Na konci filmu, kdy teta Irma (Jiřina Bohdalová) ukazuje své nápadníky, se ředitel (Josef Somr) představí jako Hyacint druhý, král říše pohádek. Jedná se o odkaz na seriál Arabela (od r. 1979), kde krále říše pohádek Hyacinta ztvárnil Vlastimil Brodský.
- Natáčení probíhalo v Praze, v Králově dvoře a ve Vraném nad Vltavou.
- Ivana Chýlková odmítla roli sestry, kterou nakonec hrála Markéta Hrubešová.
- Jan Kraus odmítl roli psychiatra, kterého nakonec ztvárnil Ota Jirák.
- Ve filmu hraje i mnoho "neherců", kteří tak nemají hlasovou průpravu a při postsynchronech byli nadabováni jinými herči či dabéry. Heleně Nováčkové coby Saxance  propůjčila svůj hlas Johana Krtičková, Dominiku Ratajovi alias Patriku Hruškovi Jiří Köhler, Pavlu Hasmukovi, který ztvárnil číšníka v jídelním voze Jakub Saic, Ivo Halíkovi, který si zahrál průvodčího, Jaromír Meduna a Julii Nováčkové, Aishi Honzlové a Miroslavě Drozdové, představitelkám malých čarodějek, Pavlína Dytrtová, Patricie Soukupová a Pamela Soukupová. Bronislavu Poloczekovi, který si zahrál pana Viga, pak propůjčil svůj hlas Oldřich Vlach, a to z důvodu, že při postprodukci filmu na tom Poloczek již nebyl zdravotně dobře.
- Ve filmu se objevuje několik narážek na ságu o Harrym Potterovi. Například Irma (Jiřina Bohdalová) vypráví nakladateli o nápadu na čarodějnickou školu ve vlaku, přičemž J. K. Rowling napadl námět na knižní sérii také ve vlaku. Objevuje se i zmínka o bílé sově, která se v příbězích o čaroději také objevuje, a tvrdí, že napíše 7 tlustých svazků. Stejný počet knih byl vydán i o Harrym Potterovi.
- Film se v roce 2012 představil na jednom z nejlegendárnějších filmových festivalů v Cannes. Projekci bohužel navštívilo pouze 10 lidí, přičemž do konce vydrželi jen 2.
- Po premiéře film sklidil ostrou kritiku. Jiřina Bohdalová však prohlásila: “To je jedno, hlavně že se to líbí dětem!"
- Skutečná kouzelná jeskyně se skrývá v nenápadné bílé vilce, nedaleko filmových ateliérů Barrandov. Měla ji pronajatou triková společnost Qbone studios, pracující na tomto filmu.
- Ve filmu se objeví na zlomek vteřiny i sám Václav Vorlíček v roli starého pána, který napomene Saxánu a jejího kamaráda, aby nejezdili tak rychle na kole.
- Hraná část filmu se natočila v roce 2007. Následovala triková výroba, která však neodpovídala požadavkům režiséra a producenta, a tak se po revizi celého projektu zadala kompletní výroba trikové tvorby studiu Qbone, vítězi tendru. Triková výroba započala v polovině roku 2010.
- Pro film Saxána a Lexikon kouzel vzniklo na 25 unikátních animovaných postav, které ve filmu fungují v přímé interakci s živými herci, na 12-15 animovaných prostředí, přes 650 trikových záběrů.
- Na trikové části filmu pracovalo na 40 specialistů trikové výroby z celého světa (Kazachstán, Rusko, USA, Maďarsko, Argentina, Portugalsko, Slovensko a samozřejmě i Česko).
- Na Saxaně pracovalo 20 animátorů. Triková část filmu byla realizována v průběhu 1 roku.
- Film dotovala firma Desingbors, která v průběhu natáčení zanikla, poté se filmu ujala firma Pragofilm.
- Původní název film byl Saxana kontra Blackman, pracovně byl pojmenován také jako Saxana - veletrh strašidel.
- Přípravy začaly již v roce 2002.
- Rozpočet filmu dosáhl částky 75 mil. Kč a patří tak k nejdražším projektům české kinematografie, a to se ještě tvůrcům zdá vzhledem k jejich záměrům docela málo. (hippyman)
- Režisér Vorlíček psal původní scénář pro pokračování filmu Dívka na koštěti (1971) již na začátku 90. let spolu se scenáristou Milošem Macourkem, jenže projekt nebyl dotažen do konce. Po letech tak vzniká verze nová, na níž má podíl Vlastimil Mistrík ze společnosti DesignBros, která snímek produkuje.
 
Odkazy