Ulička přízraků / Nightmare Alley (2021/151/USA/Drama, Krimi, Thriller) 66%

15.01.2023 17:57
JEDNOU VĚTOU
„Ambiciózní muž s talentem na ovlivňování lidí narazí na psychiatričku, která je ještě nebezpečnější, než on sám."

OBSAH
V kriminálním dramatu se představuje Bradley Cooper jako mladý ambiciózní umělec s nadáním zmanipulovat lidi díky vhodně zvolených slov, který se spojí s psychiatričkou (Cate Blanchett), která je však mnohem nebezpečnější než on sám.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Když si tak prohlížím filmografii Guillerma del Tora, tak bych snad i řekl, že právě Ulička přízraků je jeho nejkomplexnějším filmem. V době 40. let 20. století to tu totiž začíná jako okultistické drama z prostředí cirkusu, aby se film ve druhé polovině proměnil v regulérní noir. Výborná kamera a perfektně houstnoucí atmosféra nabádá k nadpřirozeným motivům, které má režisér obecně hodně rád, aby je postupem času překvapivě potlačil čirým pragmatismem. Trošku překvapující, ale díky výborným hereckým výkonům se jedná o jeden z nejzajímavějších filmů poslední doby. (Malarkey) 4*

Miluju filmy, co mě připomínají výborný dezerty, kdy jednou kousnu, strašně mě to chutná a celý bych to co nejrychleji sežral, ale já si ho naopak začnu pomalu vychutnávat. Úplně stejné je to s tímto filmem. Hned od úvodu mě celá ta stylizace a atmosféra neskutečně sedla a já si sledování filmu vysloveně vychutnával. Mám rád, když tvůrci ví co vyprávět a jak vyprávět a tady Guillermo del Toro věděl co dělá a má dělat úplně ve všem. Nádherný, neuspěchaný vyprávěný, které se mě zmocňovalo pomalu, ale s naprostou jistotou. Doslova geniálně prostřihaný scény, třeba ani né minutová s otcem Stantona Carlisle, vypadá nenápadně, ale má v sobě hroznou krutost. Oči rovněž zažili dokonalou pastvu, ať už v kompozicích kamery nebo v jedinečné barevnosti. Samostanou ligou je pak výkon Bradley Coopera, ten chlap táhne 150 minut neskutečným způsobem a vše vyvrcholí vysloveně odou na herectví v samotným finále. Rovněž i ostatní postavy jsou zahrány velmi dobře.  Tohle je po čase opravdu mimořádně lvalitní podívaná a filmařsky mimořádně kvalitní dezert. Vůbec nevylučuji, ještě přehodnocení na 5* (Enšpígl) 4*

Ač nemám v lásce kolotočáře z první půle 20.století, ten podivný bizár kolem nich, to jejich trápení zvířat a chlubení se deformací postižených osob, tak jinak zasazený časový rámec přelomu 30. a 40. let mi konvenuje. Ale přijde mi, že ten příběh a jeho dějový oblouk není tak výživný a nosný, aby obhájil tu obludnou stopáž. Úvodní kolotočářskou linku bych zkrátil o polovinu, možná i o víc, a nic by se přitom nestalo a nechal bych takový střípky, jako sblížení Bradleho a Rooney Mara a pak pro závěrečnou (mimochodem hodně vtipnou) pointu důležitý monolog principála (opět démonický Willem Dafoe) o tom, jak verbujou lidskou spodinu do role odpadlíků, co jsou zavření premanentně v kleci a žerou zaživa kuřata. Naopak být Del Torem upnul bych větší pozornost na intriky ve velkém městě, jeho ponurost a zkaženost, protože Cate Blanchett je skvělá femme fatale a jiskření mezí ní a Bradleyem je až elektrizující. Celkově mě to bavilo, ale nůžky střihačovi by fakt bodly. Ale ono je to těžký, když si uvědomíte, jak del Toro tak miluje ten bizárek starých poutí a kolotočářů, v jejich kulisách si musel připadat jak malý kluk v cukrárně. (Lima) 4*

VELKÁ RECENZE
Takhle triumfální návrat opravdu nevypadá. Guillermo del Toro před čtyřmi lety získal Oscary za režii i nejlepší film Tvář vody a od té doby pracoval na adaptaci noirového románu Ulička přízraků. Kniha Williama Lindsayho Greshama z roku 1946 se hned následující rok dočkala poctivého filmového zpracování, které sice v kinech propadlo, ale postupem času nabralo kultovní status. Zdá se, že del Toro jde ve stopách starší adaptace, jelikož jeho verze americkými kiny před Vánoci prošuměla – možná vinou dominance třetího Spider-Mana, možná cílením na dospělejší publikum. Stane se však i z tohoto díla v budoucnu klasika?
Předně je třeba ocenit, že se del Toro pustil do projektu, který v současných kinech nemá na růžích ustláno – a neměl ani před pandemií. Středněrozpočtový výpravný thriller vzdávající poctu zapadlým žánrům skutečně těžko přiláká davy, což se potvrdilo i navzdory hvězdnému obsazení. Hlavní role se ujal Bradley Cooper, který díky režijním zkušenostem má na výsledné podobě filmu velký podíl a s del Torem si prý výrazně notovali. Vedle něj se objeví ještě Cate Blanchett, Willem Dafoe, Rooney Mara či Toni Collette; opět žádná jména, kvůli nimž by davy braly kina útokem, ale kvalitní herci bezesporu ano.
Cooper ztvárňuje mladíka Stantona, který se na americkém středozápadě konce 30. let náhodou přidá k pojízdnému cirkusu. Ambiciózní muž zde vycítí příležitost, jak se stát slavným a bohatým – začne chodit s nevinnou Molly (Mara) a naslouchá radám od majitele cirkusu (Dafoe) i kdysi slavné věštkyně (Collette). Ta společně se svým alkoholu nezdravě holdujícím partnerem zaučí Stantona do řemesla mentalismu a chladného čtení – tedy psychologických triků, pomocí nichž dokáže věštec „číst myšlenky“ druhých lidí. Stanton se zdokonaluje, postupně zvyšuje sázky a odjede s Molly do New Yorku, kde si pár začne velmi slušně vydělávat. Vše se ale otočí během setkání s vychytralou psycholožkou v podání Cate Blanchett, která jako jedna z mála dokáže být Stantonovi vyrovnaným soupeřem v duševní manipulaci.
Pokud máte pocit, že toho z příběhu prozrazuji až příliš, máte pravdu – toto vše se odehrává zhruba během první hodiny a půl. Jenže trailer i oficiální anotace toho bohužel neprozrazují o nic méně, přičemž zase jednou platí, že čím méně toho víte, tím lépe. Fanoušci staré adaptace samozřejmě budou v obraze, ale del Toro zdůrazňoval, že dělal adaptaci knihy, nikoli remake filmu. Proto lze mezi oběma verzemi najít docela velké množství rozdílů, především v hloubce vykreslení postav – del Toro se spoluscenáristkou Kim Morgan pojali klasický příběh o vzestupu a pádu antihrdiny méně detektivně, a více psychologicky, což dílu jen prospělo.
Opakující se motiv znetvořeného novorozence, biblicky pojmenovaného Enoch, jakožto neustálé memento před hraním si na Boha je jen jednou z mnoha novinek oproti starší adaptaci, jež povětšinou dodávají del Torovu snímku výrazně temnější odstín a zlověstnost. Oproti snímku z roku 1947 se dozvídáme víc ze Stantonova rodinného zázemí, díky čemuž se z jeho charakterového oblouku stává téměř antická tragédie: Potlačená nenávist vůči otci společně s pocity méněcennosti se musejí projevit – třeba tak, že talentovaný podvodník neustále míří výš a neví, kdy přestat. Del Toro dobře prodává neustále přítomné komunikační hry, Stantonovu snahu mít nad druhým převahu. Každého však jeho přirozenost dožene, což se ukáže ve funkčním a skutečně velmi mrazivém závěru.
K němu je však třeba poměrně bolestně doklopýtat. Stopáž se zastavila na monstrózních (i když na dnešní poměry už možná standardních) 151 minutách, což je o 40 minut více než u starší verze. Přestože došlo k prohloubení vyprávění, především v prostřední části je snímek neúměrně utahaný a dlouho přešlapuje na místě. Poslední dvacetiminutovka se to snaží vynahradit, Slavoj Žižek by hovořil o latentní tenzi narativu: Potlačovaném vývoji vyprávění, který posléze musí vyhřeznout se zavalující intenzitou. Což se přesně stane.
Až v samotném závěru se také dočkáme erupcí brutalit, tak typických pro del Torovu tvorbu. Co naopak chybí, jsou nadpřirozené elementy – příběh je zcela zakotven v realitě, přestože prostředí cirkusu a téma mentálních hrátek nabízejí dost prostoru pro audiovizuální hrátky. Pohádkově fantasy hudba, art deco styl newyorských interiérů, retro stylizace evokující potemnělou variaci na Belle Époque – del Torovi se podařilo šedesátimilionový rozpočet naplno využít a přenést na plátno skutečně opulentní obrazy, které občas trvají o chvíli déle, než by musely. Formální střídmost rozbíjí snad jen dobovou atmosféru podtrhující zatmívačky.
Přestože aktualizace příběhu nabízí třeba emancipovanější ženské hrdinky, celkově je dlouhatánské vyprávění zatěžkané množstvím nedohraných vedlejších linek a ani tragiku vzestupu a pádu hlavního hrdiny se většinu času nedaří prodat dostatečně osudově; na to se jede až příliš podle noirové šablony.

Ocenění:
Academy Awards
2022 - Bradley Cooper, Guillermo del Toro, J. Miles Dale (Nejlepší film) (nominace)
2022 - Dan Laustsen (Nejlepší kamera) (nominace)
2022 - Shane Vieau, Tamara Deverell (Nejlepší výprava) (nominace)
2022 - Luis Sequeira (Nejlepší kostýmy) (nominace)

British Academy of Film and Television Arts (BAFTA)
2022 - Dan Laustsen (Nejlepší kamera) (nominace)
2022 - Luis Sequeira (Nejlepší kostýmy) (nominace)
2022 - Shane Vieau, Tamara Deverell (Nejlepší výprava) (nominace)

Los Angeles Film Critics Association Awards
2021 - Tamara Deverell (Nejlepší výprava) (nominace)

The Saturn Awards
2022 - Nejlepší thriller
2022 - Guillermo del Toro, Kim Morgan (Nejlepší scénář)
2022 - Tamara Deverell (Nejlepší scénografie)
2022 - Guillermo del Toro (Nejlepší režie) (nominace)
2022 - Cate Blanchett (Nejlepší herečka) (nominace)
2022 - Richard Jenkins (Nejlepší herec ve vedlejší roli) (nominace)
2022 - Nathan Johnson (Nejlepší hudba) (nominace)
2022 - Cam McLauchlin (Nejlepší střih) (nominace)
2022 - Luis Sequeira (Nejlepší kostýmy) (nominace)
2022 - Jo-Ann MacNeil, Megan Many, Mike Hill (Nejlepší masky) (nominace)

DABING
1.DABING (Disney+)
V českém znění: Michal Novotný - Bradley Cooper (Stanton Carlisle), Simona Postlerová - Cate Blanchett (Dr. Lilith Ritterová), Ivana Milbachová - Toni Collette (věštkyně Zeena), Miroslav Táborský - Willem Dafoe (Clem Hoatley), Jiří Plachý - Richard Jenkins (Ezra Grindle), Berenika Kohoutová - Rooney Mara (Molly Cahillová), Pavel Rímský - Ron Perlman (Bruno), Miloš Vávra - David Strathairn (Pete), Robert Poupátko - Mark Povinelli (Major), Jaroslava Brousková - Mary Steenburgen (Kimballová), Zbyšek Horák - Jim Beaver (Judd), Pavel Šrom - Peter MacNeill (Kimball), Martin Zahálka - Holt McCallany (Anderson), Jan Vondráček - David Hewlett (Dr. Elrood), Nikola Votočková - Sarah Mennell (Abigail), Jiří Krejčí - Tim Blake Nelson (Boss), Štěpánka Fingerhutová, Radka Krninská, Otto Rošetzký, Michal Gulyáš, Ondřej Dvořáček
Překlad: Barbora Mašková
Asistent režie a produkce: Marek Hrazdil, Jan Jabůrek
Zvuk a střih zvuku: Pavel Dvořák, Klára Javoříková
Kreativní supervizor: Jarek Wójcik
Dialogy a režie: Jiří Sádek
Producent české verze: Disney Character Voices International, Inc.
Pro Walt Disney Pictures vyrobilo Studio Virtual® - 2021

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 27.1.2022 Falcon
Premiéra USA: 17.12.2021 Searchlight Pictures US
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray:  (Zatím nevyšlo)
Poprvé na VOD: 1.2.2022 HBO Max

Tržby v ČR - Kč 1 985 635
Tržby celkem - $ 39 613 179
Návštěvnost v ČR 11 604
Náklady (Rozpočet) - $ 60 000 000
 
Tvůrci a herci
Guillermo del Toro (Režie), Guillermo del Toro (Produkce), J. Miles Dale (Produkce), Bradley Cooper (Produkce), Nathan Johnson (Hudba), Dan Laustsen (Kamera), Cam McLauchlin (Střih), Robin D. Cook (Casting), Tamara Deverell (Scénografie), Shane Vieau (Scénografie), Luis Sequeira (Kostýmy), Brad Zoern (Zvuk), Christian T. Cooke (Zvuk), Jo-Ann MacNeil (Masky), Shane Zander (Masky), Mike Hill (Masky), Kay Georgiou (Masky), Megan Many (Masky), Morag Ross (Masky), Guillermo del Toro (Scénář), Kim Morgan (Scénář), William Lindsay Gresham (kniha) (Předloha), Bradley Cooper (Herec), Cate Blanchett (Herec), Toni Collette (Herec), Willem Dafoe (Herec), Richard Jenkins (Herec), Rooney Mara (Herec), Ron Perlman (Herec), Mary Steenburgen (Herec), David Strathairn (Herec), Mark Povinelli (Herec), Peter MacNeill (Herec), Holt McCallany (Herec), Paul Anderson (Herec), Lara Jean Chorostecki (Herec), Jim Beaver (Herec), Clifton Collins Jr. (Herec), Tim Blake Nelson (Herec), David Hewlett (Herec), Mike Hill (Herec), Stephen McHattie (Herec), Dian Bachar (Herec), Drew Nelson (Herec), Romina Power (Herec), Tim Post (Herec), Linden Porco (Herec), Neil Whitely (Herec), Danny Waugh (Herec), Will Conlon (Herec), Troy James (Herec), Catherine McGregor (Herec)
 
2021/151/USA/Drama, Krimi, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Film byl natočen na mnoha místech v USA a Kanadě. Ačkoli město zobrazené ve filmu má být Chicago, film se většinou natáčel v Torontu. Po počátečním natáčení v Torontu se filmový štáb přemístil do Buffala, druhého největšího města amerického státu New York.
- Film se odehrává v letech 1939-1941.
- Jedná se o šestou spolupráci Guillerma del Tora a Rona Perlmana po filmech Stroj času (1993), Blade 2 (2002), Hellboy (2004), Hellboy 2: Zlatá armáda (2008) a Pacific Rim - Útok na Zemi (2013).
- I přesto, že je Bradley Cooper první postavou, která se ve filmu objeví a ukáže se skoro v každém záběru, neřekne prvních 11 minut a 19 vteřin ani slovo.
- Film není remakem Uličky přízraků (1947), je ale další adaptací románu Williama Lindsay Greshama.
- Finální scéna s maniakálním smíchem hlavní postavy se povedla natočit na první pokus. Pro del Tora se jednalo o nejdůležitější scénu z celého filmu a byl podle svých slov ochotný ji točit klidně padesátkrát, aby byla co nejlepší. Nakonec stačil jeden záběr.
- Legendární Martin Scorsese napsal otevřený dopis deníku Los Angeles Times, ve kterém vyzýval, aby se lidé šli na tento snímek podívat do kin. Označil ho za znepokojující a osvěžující zároveň.
- Původně měl hlavní roli ztvárnit Leonardo DiCaprio, který kvůli ní odmítl jiní projekty režisérů Paula Thomase Andersona či Alejandra G. Inarritu. Když se však DiCaprio s produkcí nedohodl na finančních podmínkách, jeho roli získal Bradley Cooper.
- Bradley Cooper se na přání Guillerma del Tora naučil pro roli Stantona Carlisla boxovat. Režisér chtěl tímto skrze řeč těla hlavní postavy vyjádřit její násilnou minulost.
- Bradley Cooper prozradil, že spousta rekvizit použitých při natáčení bylo skutečným vlastnictvím režiséra Guillerma del Tora, který si obecně potrpí na dobové předměty.
- Většina úvodních scén byla natočena poté, co natáčení bylo přerušeno kvůli pandemii covid-19. Bradley Cooper během přerušení stačil zhubnout 7 kilo, díky čemuž působí v první polovině filmu o něco mladší.
- Natáčení začalo v lednu 2020. V březnu téhož roku Disney pozastavil natáčení filmu vzhledem k pandemii COVID-19. Natáčení bylo obnoveno v září 2020. Do listopadu 2020 bylo natáčení již dokončeno a došlo k opětovnému natáčení. Výroba oficiálně skončila 12. prosince 2020.
- Jennifer Lawrence a Lady Gaga byly zvažovány do role Molly Cahill (Rooney Mara).
- V decembri 2021 Americký filmový inštitút označil film ako jeden z 10 najlepších roku 2021.
- Bradley Cooper sa naučil boxovať v rámci prípravy na rolu Stantona Carlislea na žiadosť režiséra Guillerma del Tora, ktorý chcel docieliť, aby mal Cooper špecifickú reč tela kvôli Stantonovej násilníckej minulosti.
 
Odkazy