Poslední výstřel / The Marksman (2021/108/USA/Akční, Thriller) 54%

13.01.2023 17:47
JEDNOU VĚTOU
„Válečný veterán a rančer Jim Hanson žije v Arizoně nedaleko mexických hranic. Jednoho dne se řízením osudu stane ochráncem jedenáctiletého přistěhovalce."

OBSAH
Strýc Carlos volá Rose (Teresa Ruiz), že musí ihned zmizet z baráku se svým malým synkem Miguelem (Jacob Perez), jelikož jde po něm drogový kartel. Jim (Liam Neeson) má ranč blízko hranice. Příliš se mu nevede. Manželka mu umřela a při její léčbě přišel o všechny své úspory. Banka mu za 90 dní zabaví barák a jemu nezbývá nic jiného, než prodat zbytek stáda. Když jede poblíž plotu, tak narazí na Rose, jak utíká s Miguelem před chlapíky z kartelu, a dojde k přestřelce. Na Jima čeká nelehký úkol – ochránit Miguela před zabijáky.

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Šediny a vrásky přibývají, ale ty Liamovi sluší a on určitě umí stárnout s grácií. Není to klasická akční neesonovka, kterou asi lidi čekali, spíš takový lidský, civilní příběh jednoho stárnoucího mariňáka, ve dvou scénách okořeněné nějakým tím malým střílením, kde ke konci padne i nějaké to klišé, které tak nemám rád (vykecávání se záporákem). Docela příjemné dvě hodiny, ale za měsíc už to zapomenu. (Lima) 3*

Bývalý mariňák, nyní rančer Liam Neeson, klábosení s malým mexickým sirotkem a minimum akce. Neeson, ze kterého na stará kolena udělali Besson a další akční hvězdu, bohužel dobrých pět let nenatočil pořádný akční biják a tady navíc sklouznul do ještě většího průměru. Stojí za ním režisér Robert Lorenz, což je producent řady filmů Clinta Eastwooda, ovšem odkoukal od něj evidentně pramálo. Pohraniční drama, kterak hlavní hrdina stále oplakává zesnulou ženu a bojuje o jejich společný dům (holt léčba manželky byla nákladná). A občas bojuje i s tím, že jeho pozemek sousedí s místem, kudy kartel rád pašuje drogy nebo jím probíhají imigranti. Liam dá slib, párkrát vystřelí, protáhne nás spoustou nezáživných scén, vymění si pár drsných pohledů se záporáky z kartelu, na klukovi nám těžko začne záležet a pak to skončí. Škoda. Dvě až tři hvězdy. (castor) 3*

Liam se velmi těžce zvedl z postele a neustále škemrajícím producentům nakonec přecedil, skrze svou stárnoucí tvář, odpověď kterou potřebovali slyšet. Vyzbrojen svým nezaměnitelným hlasem, zaměřovačkou a mexickým chlapcem se vydává zúčtovat s kartelem, respektive s jeho zabijáky. Ti samozřejmě na konci zjistí, že celou dobu šli na mušku staříkovi, zde bývalému mariňákovi, který ukončí jejich zkažené životy, jakmile příjde jejich čas. Snímek není zase až tolik akční, přes počáteční nelogičnosti se nakonec slušně rozjede a úplnou ostudu Liamovi v jeho filmografii neudělá. Přesto do své role sedí Neeson stále míň a míň. 55% (Xmilden) 3*

VELKÁ RECENZE
The Marksman natočil producent eastwoodovek a Clint je nejenže puštěn v televizi, ale hrdina vypadá jako něco, co bylo psáno Eastwoodovi na tělo, ale byl na to už prostě příliš starý a tak to po něm probral o 22 let mladší Neeson, který sice má 69 let, ale oproti Clintovi vypadá jako nerozvážný mladík po prohýřené noci. Problém Marksmana není v tom, že obsahuje málo akce. Nikdo netvrdil, že to má být akční film. Trochu mě zarazilo, jak nízkorozpočtově vypadá, ale vlastně i tato komornost se mi v konečném efektu líbila. Problém The Marksmana je ve špatném scénáři. Je předvídatelný (pes, zakroužkované místo na mapě), nechtěně legrační (neschopnost drogového kartelu dosahuje až parodických rozměrů) a přitažený za vlasy (zjevně smrtelné nehody prožívá komplet celé osazenstvo zhavarovaného vozidla). Vůbec, s auty je zde zacházeno magickým způsobem: oprava tzn. „na dojezd“ v překladu znamená „je fuk, zda máte do cíle cesty kilometr nebo 200“. Kazit se to pochopitelně nezačne po zdolání desítek klidných kilometrů, ale těsně v cíli cesty, když se na scéně zjeví zabijáci. Korupce je zde zobrazena jako ve Walkerovi, texaském rangerovi. Hrdina na svou dceru chvíli čeká, potom nečeká.
Když prodavač v obchodu se zbraněmi váhá, zda mu prodá zbraně bez „prověrky“ (bojí se, aby kupující něco nevyvedl a on by tím pádem přišel o licenci), hrdina mu na rovinu řekne, že se dostal do problémů, jdou po něm nebezpeční lidé a on se pravděpodobně bude muset bránit t.j. použije dotyčné zbraně, čímž prodavače stoprocentně namočí do průšvihů. Prodavač s prodejem následně souhlasí, neboť s ním chlapík (kterého nikdy v životě neviděl) jednal na rovinu (ale mohl i lhát a zbraně potřeboval k teroristickému útoku, kdoví). Skvělá rozhodnutí padají i na straně kartelu: jediný způsob, jak vypátrat terč, je nechat dva blbečky stát X hodin na nadjezdu a sledovat KAŽDÉ dolů jedoucí auto, přičemž když uvidí „takový džíp“, tak mají brnknout šéfovi. Nenapadne jim, že by si terč mohl mezitím pořídit jiné vozidlo. Vtipné je, že to nenapadne ani jemu samotnému. A pokud byste neměli málo, je zde další pozoruhodná zvláštnost: pronásleduje mě drogový kartel a já potřebuji přečkat noc (cca 8 hodin) a ráno bude všechno OK. Co udělám? Zaparkuji džíp do lesa a prospím v něm, nebo se ubytuji v hotelu, co je první místo, jaké budou zločinci prohledávat?
Líbilo se mi, že Neeson byl cynický bručoun (znovu jsem si vzpomněl na Eastwooda, tentokrát na Gran Torino). Chápu, že na konci je jiný, než na začátku, ale jeho změně jsem nevěřil au „ohníčku“ jsem jen kroutil hlavou; to mi přišel jako nepravděpodobný charakterový vývoj. Co se mi líbilo? Moje oblíbená zápletka „chlapák chrání chlapce“. Solidní Liam. To, jak realisticky drží střelné zbraně a jak se chová při jejich používání. Nejen při střelbě, ale také při jejich nošení. Toto není žádné trapné (a nepraktické) obouruční wooovské držení pistolí, ale chlap, který očividně ví, co dělá a má v životě odstřílené. K tomu sympatický kluk, ne úplně marný záporák, občas slušné dialogy a výprava pohraničních městeček a zemědělského venkova. S odřenýma ušima 3*. Ale toto jsou fakt že ohromně ošklivé uši. Až mi asi i rovnou odpadli. Máš to u mě, Liami. Jediné, co nechápu, je při předvídatelnosti scénáře na konci absentující hotdog.

DABING
V českém znění: Zdeněk Mahdal - Liam Neeson (Jim), Martina Kechnerová - Katheryn Winnick (Sarah), Sebastian Pöthe - Jacob Perez (Miguel), Ivo Novák - Juan Pablo Raba (Mauricio), Michal Michálek - Christian Hicks (Danny + titulky), Pavel Vondrák - Alfredo Quiroz (Carl), Petr Gelnar - Dylan Kenin (Randall), Petra Hobzová - Teresa Ruiz (Rosa), Martin Zahálka - Vic Browder (Trooper), Zdeněk Maryška - Roger Jerome (Otto), Silvie Matičková - Amber Midthunder (Clerk), Pavel Šrom - Luce Rains (Everett), Bohdan Tůma, Tereza Martinková, Zuzana Skalická, Zuzana Slavíková, Regina Řandová a další
Překlad: Tomáš Cipro
Dialogy: Zlata Částková
Zvuk: Milan Blažek
Produkce: Tereza Houžvicová
Režie: Michal Michálek
Pro HBO vyrobila Společnost Iyuno-SDI Group - 2022

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: -
Premiéra USA: 15.1.2021 Open Road Films
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: -
Poprvé na DVD: -
Poprvé na Blu-ray: (Zatím nevyšlo)

Tržby celkem - $ 23 100 000
Náklady (Rozpočet) - $ 30 000 000
 
Tvůrci a herci
Robert Lorenz (Režie), Tai Duncan (Produkce), Robert Lorenz (Produkce), Eric Gold (Produkce), Warren Goz (Produkce), Mark Williams (Produkce), Sean Callery (Hudba), Mark Patten (Kamera), Luis Carballar (Střih), Chelsea Ellis Bloch (Casting), Lillian Pyles (Casting), Marisol Roncali (Casting), Charisse Cardenas (Scénografie), Peggy Stamper (Kostýmy), Steven Ticknor (Zvuk), Cydney Cornell (Masky), Robert Lorenz (Scénář), Danny Kravitz (Scénář), Liam Neeson (Herec), Katheryn Winnick (Herec), Teresa Ruiz (Herec), Juan Pablo Raba (Herec), Luce Rains (Herec), Dylan Kenin (Herec), Grayson Berry (Herec), Esodie Geiger (Herec), Alex Knight (Herec), David DeLao (Herec), Antonio Leyba (Herec), Vic Browder (Herec), Christian Hicks (Herec), Amber Midthunder (Herec), Jared Corum (Herec), Lelia Symington (Herec), Chase Mullins (Herec)
 
2021/108/USA/Akční, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Před příjezdem do Chicaga Jim (Liam Neeson) nakupuje na čerpací stanici a z pultu vytáhne láhev rumu Kraken. Je to odkaz na jeho slavnou repliku v roli Dia ve filmu Souboj Titánů (2010): „Vypusťte Krakena!“
- Filmovalo sa v amerických štátoch Ohio a Nové Mexiko.
 
Odkazy