Anna / Anna (2019/118/Francie/Akční, Thriller) 71%

31.10.2022 17:41
JEDNOU VĚTOU
„Za vším hledej ženu."

OBSAH
Za okouzlujícím půvabem Anny Poliatovy, pařížské top modelky, se skrývá tajemství, díky kterému se ocitne v centru nebezpečné operace, rozehrané špičkovými agenty soupeřících tajných služeb. Film Anna je strhující a nervy drásající jízda plná překvapivých zvratů, vášnivých vztahů a dechberoucí akce. (Vertical Ent.)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Příběh je vlastně založen na neustálém přeskakování v čase "tři roky zpět" "pět let vpřed" atd., jelikož jsem nebyl opilý nedělalo mně nejmenší problém se v tom orientovat na rozdíl od několika filmových kritiků, který po každém přeskočení v čase měli potřebu hlasitého vysměšného projevu. Pochopil bych to ještě u puberťáků co se předvádí před děvčaty, ale u movie press to je docela slušná vizitka retardace, zejména, když právě ty časový schůdky nahoru, dolu dělali děj atraktiní a zajímavý a podstata vyprávění příběhu byla založena právě na tom. Ve filmu se nenechází tolik akčních scén, jak by se dalo čekat dvě velké + průměrná honička, ale ty dvě akce zejména ta v resturaci stojí za sledovačku, je v ní pár hezkých záběrů i nápadů. Hlavní představitelka Sasha Luss, hmmm nechal bych si říct, to každopádně. (Enšpígl) 3*

Začalo to na moskevské tržnici prodáváním matrjošek, kdy ji oslovil agent hledající budoucí hvězdy pro modelingovou agenturu v Paříži. Skončilo hrou na kočku a myš mezi CIA a KGB, kdy ona stála někde uprostřed. A v téhle hře s tajnými službami tahala za nitky, aby mohla utéct a vybojovat si vytouženou svobodu. Nebo to bylo všechno úplně jinak? Leon to není, ale Luc Besson docela potěšil. Moderní variace na (rovněž jeho) Brutální Nikitu je spletencem flashbacků, situace vrácené v čase dává režisér a scénárista v jedné osobě do nového kontextu, nic zajímavého nebo snad originálního z toho ovšem nevypadne. Pořád je to béčko, místy docela mdlé. Ano, krájení ruských chlapíků s pomocí talířů je fajn, ale jinak je akce průměrná a s Atomic Blonde nebo Johnem Wickem se srovnávat nemůže. Navíc když pomineme dvě vydatné akční sekvence, většinu děje zabírá holka s tlumičem, která někomu udělá díru do hlavy, nebo holka s „tajemným“ plánem, která vystřídá několik postelí. (castor) 3*

Alternativa Red Sparrow, potažmo Nikity, kterou natočil popkulturní milovník evropských akčních filmů Luc Besson a obsadil namísto áčkové herecké persony neznámou kočku se sexy lookem a dlouhýma nohama. Dějově na pohled složitější, s mraky flashbacků a skákání v čase, avšak ve finále je to stejně zase jenom o tom jednom - everybody betrays everybody. Jde jenom o to, jak moc jsou přitom cool. Helen Mirren zdaleka nejvíce, zbytek více čí méně OK. Anna je paradoxně proklatě málo akční film a lahůdkový restaurační trailer navnadil vlastně jedinou pořádnou akční scénou ve filmu, tedy vykosťovačkou v restauraci. Která je působivá, ale Besson tradičně ustupuje do jisté míry syrové realitě a přiklání se spíše ke stylu akčního baletu ala John Woo, kde to všechno sice božsky vypadá, parádně odsýpá a kameraman s nářadíčkem rotuje kolem hlavní hrdinky stylem, za který by mu dal hudláka i Michael Bay, ale hrdinka nepřiroste k srdci, hlavní mužské osazenstvo jak komu a zůstane tam tedy jen již zmiňivaná babka šlupka, která svým chováním a vzhledem bezpečně evokuje dozvuky cold war 80' a 90'v typicky ruském surovém stylu. A ještě jedna věc na závěr. Ty devadesátky tvůrcům trochu ulétly z ruky, když se tam v jednom záběru prohání auta s LED světly na silnici a mobilní telefony jsou nažhaveny o sto šest. (Kaka) 3*

VELKÁ RECENZE
PODROBNÝ POPIS Byla by blbost tvrdit, že Luc Besson je jako režisér odepsaný, ale když se člověk podívá na jeho filmografii, nedá mu moc práce uvědomit si, že ty nejlepší pecky točil před dvaceti lety. Pořád ještě umí, když chce, svůj talent však rozmělnil jako producent u akčních béček a jako režisér je víceméně nevypočitatelný. Někdy natočí pecku, někdy srágoru, ovšem opravdu výjimečnou věc jsme od něj neviděli už pořádně dlouho. A Anna jí nepřekvapivě také není.
Tohle akční béčko se od začátku tvářilo tak trošku jako moderní variace na Bessonovu Brutální Nikitu. A je to tak. Hlavní hrdinka se živí jako modelka, která se díky svým půvabům dovede dostat, kam chce. A nebo kam chce KGB. Jsme totiž v devadesátých letech a i když studená válka oficiálně skončila, ruská tajná služba pořád potřebuje vražedkyně a Anna je sakra dobrá. Jenomže se zabíjením lidí nechce živit do šedesáti. Bohužel její šéf jí celkem rázně vysvětlí, že od KGB se dá odejít jedině s kulkou v hlavě. Anna tak rozehrává hru, v níž proti sobě postaví ruskou a americkou tajnou službu a doufá, že se jí s pomocí lží a jejích schopností a půvabů nakonec povede utéct a vybojovat si vytouženou svobodu. I kdyby kvůli tomu mělo pár lidí umřít.
Anna je béčko. To jsme věděli už z upoutávek. Mohli jsme však doufat, že to bude zábavné béčko, protože scéna v restauraci, kterou jsme viděli v traileru, vypadala docela dobře. Ve filmu se na ní kouká skvěle, dost připomíná naspeedovanou Atomic Blonde a krájení ruských zabijáků s pomocí talířů rozhodně není nuda. Jenomže když si odmyslím tuhle scénu a obstojné finále, nic moc dalšího Anna jako akčňák nenabízí. Ona totiž vlastně moc akční není. Hlavní hrdinka obvykle někam přijde, otevře dveře a pistolí s tlumičem někoho zneškodní. Na papíře to možná vypadá stylově a elegantně, ovšem na plátně je to nakonec dost nuda. Tyhle akční scény prostě nejsou akční a Besson měl díky dvěma bitkám dost vcelku efektního materiálu na trailer, ale na celovečerák to nestačí.
Tohle by se ale dalo celkem bez problémů přehlédnout, kdyby Anna dokázala nabídnout i něco víc. Jenže nedokáže. A navíc Besson dělá všechno pro to, aby tenhle fakt zamaskoval. Hloupoučký a okoukaný příběh servíruje divákům jako spletenec flashbacků ve flashbacích, přeskakuje z jedné časové linie do druhé a Anna je jednu chvíli na začátku devadesátých let a vypadá jako totální ztroskotanec, aby chvilku na to sváděla agenty tajných služeb jako sexuální bohyně. Tohle přeskakování mezi jednotlivými částmi jejího života a kariéry mělo nejspíš zamaskovat průhlednost a okoukanost příběhu, je však tak násilné a nucené, že to funguje úplně obráceně. Komplikovaně odvyprávěná konina je pořád konina.
Anna není moc zábavný film. Ve skutečnosti je to docela odfláklá podívaná, v níž stojí za pozornost opravdu jen ty dvě akční scény, klasicky dobrá Helen Mirren a Sasha Luss, která sice pobrala hereckého talentu asi jako Dolph Lundgren, jen se na ni o dost lépe kouká. I když na roli chladně kalkulující vražedkyně spoléhající vedle pistole i na sílu svého půvabu, to nakonec stačí. Celkově jde ale o typické bessonovské béčko z ranku Colombiany a podobných levných pokusů o ženské akčňáky. A nejzajímavější na něm je, že ho točil režisér, o němž se kdysi mluvilo jako o evropském Spielbergovi.  

DABING
V českém znění: Anna Suchánková - Sasha Luss (Anna), Filip Jančík - Cillian Murphy (Lenny Miller), Dana Syslová - Helen Mirren (Olga), Jakub Saic - Luke Evans (Alex Tchenkov), Pavlína Dytrtová - Lera Abova (Maude), Pavel Rímský - Eric Godon (Vassiliev), Zbyšek Pantůček - Andrew Howard (Oleg), Pavel Chalupa - Jean-Baptiste Puech (Samy), Dana Černá - Alison Wheeler (Dorothée), Ivo Novák - Adrian Can (John), Petr Pospíchal - Ivan Franěk (Mossan), Bohdan Tůma - Eric Lampaert (Nato + titulky), Tomáš Juřička - Jan Oliver Schroeder (Frederick Würtenberg), Klára Sochorová - Grace Hancock (Neta), René Slováčková - Greta Varlese (Renata), Pavel Vacek - Yuriy Zavalnyouk (playboy), Jana Mařasová (agentka CIA), Jiří Krejčí, Jan Szymik, Helena Němcová
Překlad: Tereza Benhartová
Dialogy: Jakub Švejnar
Zvuk: Antonín Němec
Režie: Jiří Brouzdal
Pro MagicBox připravila Tvůrčí skupina Josefa Petráska v roce 2019

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 22.8.2019 Vertical Ent.
Premiéra USA: 21.6.2019
Premiéra Francie: 10.7.2019 Pathé Films
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 17.1.2008 (DVD)
Premiéra v půjčovnách Blu-ray: 17.1.2008
Poprvé na DVD: 15.1.2020 Magic Box
Poprvé na Blu-ray: 15.1.2020 Magic Box

Tržby v ČR - Kč 1 299 898
Tržby celkem - $ 31 600 000
Návštěvnost v ČR 8 145
Náklady (Rozpočet) - $ 30 000 000
 
Tvůrci a herci
Luc Besson (Režie), Marc Shmuger (Produkce), Luc Besson (Produkce), Eric Serra (Hudba), Thierry Arbogast (Kamera), Julien Rey (Střih), Swan Pham (Casting), Hugues Tissandier (Scénografie), Olivier Bériot (Kostýmy), Guillaume Bouchateau (Zvuk), Didier Lozahic (Zvuk), Emmanuel Pitois (Masky), Luc Besson (Scénář), Sasha Luss (Herec), Helen Mirren (Herec), Luke Evans (Herec), Cillian Murphy (Herec), Nikita Pavlenko (Herec), Alexej Maslodudov (Herec), Eric Godon (Herec), Ivan Franěk (Herec), Jean-Baptiste Puech (Herec), Adrian Can (Herec), Alison Wheeler (Herec), Andrew Howard (Herec), Jan Oliver Schroeder (Herec), Jess Liaudin (Herec), Christopher Craig (Herec), David Coburn (Herec), Tonio Descanvelle (Herec), Manuel Sinor (Herec), Cansu Tosun (Herec), Niccolo Senni (Herec), Paul Lefevre (Herec), Alain Figlarz (Herec), Igor Savočkin (Herec), Rupert Wynne-James (Herec), Christophe Tek (Herec), Avant Strangel (Herec), Travis Kerschen (Herec), Alexej Anikin (Herec), James Joint (Herec), Aslan Tomajev (Herec), Lera Abova (Herec), Anna Krippa (Herec), William Sciortino (Herec), Terrence Amadi (Herec), Louise Parker (Herec), Pauline Hoarau (Herec),
 
2019/118/Francie/Akční, Thriller
 
Zajímavost k filmu
- Scéna, kde se Anna (Sasha Luss) vyčerpaně opírá o zeď ve sprše po nezdařené misi, je odkaz na dřívější režisérův film Léon (1994), kde byli okolnosti velmi podobné.
- Natáčení začalo v listopadu 2017. Probíhalo zejména v Cité du cinéma v Saint-Denis, v Srbsku, v Moskvě, v Miláně (Galleria Vittorio Emanuele II, piazza del Duomo) a na Guadeloupe (Sainte-Anne, Le Gosier). V Paříži se natáčelo v 16. obvodu (avenue du Président-Kennedy, place du Trocadéro-et-du-11-Novembre), na pont des Arts a na quai François-Mitterrand.
- Hlavní budova KGB ve filmu je ve skutečnosti chemické oddělení Státní univerzity v Moskvě.
- Sasha Luss jako jediná hlavní postava odpovídá svému filmovému původu. Luke Evans hrající Rusa je Velšan, Helen Mirren hrající Rusku je Angličanka a Cillian Murphy hrající Američana je Ir.
- Scenárista, producent a režisér Luc Besson byl během tohoto filmu obviněn ze sexuálního přestupku. Ačkoli kvůli nedostatku důkazů nebyly vzneseny žádné obvinění, studio a distributoři se následně distancovali od filmu a uvolnili jej bez oficiálních projekcí a jen s minimální publicitou.
- Kaskadérskou a bojovou choreografii na filmu dělal Alain Figlarz.
- Kredit koordinátor kaskadérů sdílí Oumar Diaouré a Stephan Orsolani.
- Režisérem druhého natáčecího štábu byl Olivier Megaton.
- Sasha Luss si vo filme zahrala okrem iného aj rolu modelky. V skutočnosti je tiež profesionálna modelka.
 
Odkazy