Mlčení jehňátek / Silence of the Lambs, The (1991/119/USA/Thriller, Horor, Krimi, Drama) 90% -Originál DVD-

29.08.2022 00:12
JEDNOU VĚTOU
„O pátrání po bestiálním vrahovi, který své oběti stahuje z kůže.“

OBSAH
Clarice Starlingová, nadaná studentka akademie FBI, je přidělena agentu Crawfordovi vyšetřujícímu případ masového vraha Buffalo Billa, který své oběti stahuje z kůže. Clarice navštíví v baltimorské vězeňské nemocnici bývalého vynikajícího psychiatra Hannibala Lectera, odsouzeného na doživotí za sérii brutálních vražd a kanibalismus, který by o vrahovi mohl něco vědět. Odsouzený psychiatr Clarice zároveň děsí a fascinuje. Když je masovým vrahem unesena dcera senátorky Martinové, nabídne Clarice Lecterovi přijatelnější vězeňské podmínky výměnou za informaci, vedoucí k dopadení Buffalo Billa...(oficiální text distributora)

FILMOVÁ RECENZE ČSFD
Mistrovsky vystavěný mix procedurálního thrilleru a hororu. Když Mlčení jehňátek obdrželo Oscara, byl druhý uvedený žánr definitivně akceptován za pevnou součást mainstreamu. Z hororu si Demme vypůjčuje krvelačné monstrum, způsob svícení nebo koncept final girl. Film je mimořádně vtahující zejména díky napojení našeho hlediska na mladou „soon-to-be“ agentku FBI, jejíž proměna je tou nejzásadnější, která se ve filmu plném motýlů (tj. symbolů změny) odehraje. Poprvé ji opouštíme až po půlhodině vyprávění, kdy už jsme k ní zásluhou malé hloubky ostrosti, POV záběrů nebo velkých detailů tváře dostatečně přimkli. Clarice Starling má přitom daleko ke klasickým hororovým scream queens. Nejedná zbrkle, dokáže si zajistit respekt nebo vycítit sexismus na pracovišti. Psychopatickému doktorovi, z něhož mrazí i tehdy, když jen nehybně stojí ve své cele (a nemrká!), je i díky inteligentnímu herectví Jodie Foster vyrovnanou soupeřkou. Společné scény Clarice a Hannibala, jejichž dynamika je stále rafinovanější (s tím, jak pronikají stále hlouběji do hlavy toho druhého), jsou těžištěm filmu, který tak můžete sledovat i jako zvrácenou love story. V Hannibalovi se tato implicitní rovina bohužel stála explicitní a film se přiblížil campu. 90% (Matty) 5*

Těžký thriller, který shrábne Oscary v pěti hlavních kategoriích? Kdo to kdy slyšel. Všem dobře známý příběh, kterak agentka FBI pomocí jednoho sériového vraha dopadne jiného, který je oproti distingovanému lidožroutovi na svobodě, dokáže i dnes výborně „pobavit“ a drobnostmi, které jsme někdy předtím přehlédli, potěšit. Krůček po krůčku se blížíme k depresivnímu doupěti vrahouna, který je posedlý změnou pohlaví a z kůže unesených dívek si spichuje části svých šatiček. Je to magor k pohledání, a to právě tvůrcům vyšlo dokonale. Měli silnou hlavní hrdinku a dva totálně přesvědčivé antihrdiny. Bizarní zabiják v podání Teda Levina s hlubokým hlasem je sakra démonický (na roli se připravoval po barech ve společnosti transvestitů). No, a v druhém případě jsme na tom ještě lépe. Řada herců dala Jonathanu Demmemu košem (pro přílišné násilí – jak asi po obrovském úspěchu reagovali?), nakonec padla volba na divadelního veterána Anthony Hopkinse, který věhlasné zabijáky nastudoval dokonale. Bravurní rétor, mlaskavé zvuky, samá moudra a bonmoty, pozorný pohled. K tomu přesná Jodie Foster a Demme, který někde vzadu nerušeně přešlapuje a nechává vyniknout psychologickému souboji mezi dvěma dokonale promyšlenými charaktery. Jeden z jasných vrcholů úžasných devadesátých let. (castor) 5*

Anthony Hopkins podruhé přivádí na filmové plátno postavu psychiatra Hannibala Lectera, ale tentokrát přidává svoje charizma a nechává všechny ostatní herce (i Brian Cox jako předchozí Lecter promine) daleko za sebou. To se týká i skvělé Judie Foster, která i přes všechnu snahu a dokonalý dojem jemné, citlivé a trochu i bezbranné holčičky, nedokáže výrazněji vystoupit ze stínu velkého génia, kterému patří cela o pár metrech čtverečních a jedno velké plastové "okno" do chodby. Jonathan Demme předvádí životní výkon, v příběhu o muži a ženě, jejichž pouto a vztah může zachránit nebo zničit život unesené dívky. Oprávněný Oscar a velká chvála Akademii, že našla odvahu poslat sošku do rukou eRkového filmu, jehož atmosféra najde těžko srovnání. (Djkoma) 5*

V.I.M. FILMU
Jubilejní čtyřsté V.I.M. jsme pojali trochu netradičně, jako vzpomínky jednotlivých redaktorů na hvězdnou hodinu Hannibala Lectera... Viděli jste jeho obrázky, slyšeli jste jeho hlášky. Teď se s ním konečně setkáte. Nepodávejte mu nic, co má hrany nebo nedejbože hroty. Nic si od něj neberte. Udržujte si odstup. Na nic mu neodpovídejte. Nenechte se rozhodit zmínkou o vašich játrech. Ať čekáte cokoliv, zbude z vás jen nezkušené jehňátko, stejně z agentky Starlingové - tisíc diplomů, IQ prolétnuvší stropem a tolik klidu kolik se do její drobné postavy vešlo. Trvalo mu sedmnáct vteřin než si ji omotal kolem prstu. A trvalo sedmnáct minut než se dopracoval se svou postavou vyšinutého vraha k síni slávy a Oscarovi za nejlepší herecký výkon. Jako všechny dobré thrillery je i Mlčení jehňátek dostatečně syrové a napínavé, abyste od něj odvraceli v křečích zrak. A zároveň tak uhrančivé, abyste ho zase stočili směrem k plátnu. V dalších dílech je Hopkins jen senilním bubákem, ale tady... tady by se před ním rozklepal i Chuck Norris. Mazejte to nakoukat. Než to zremakujou.
Demmeho vrcholné chvilce prospívá, že se Hopkinsův psychopat neproducíruje bez ustání po plátně. Dlouhé minuty je to hrozba tichá a spíš jen tušená, ultumená a skrytá za sklo vězení nebo mříže. Mlčení jehňátek v tomhle směru potvrzuje předpoklad z regulérních hororů, že nejděsivější jsou ti strašáci, které nikdy nevidíme celé (v Mlčení si Hannibal odbyde jen jednu šokující akci). Síle hrůzy "v náznacích" se nic nevyrovná - jak následně potvrdili Hannibal i Červený drak, kde se Hopkins zubil na všechny strany a při svých lobotomických kulinářských dýcháncích a střevních eskapádách upadl v karikaturu sebe sama.
Světlo. Tma. Noční vidění. Jedna pro tajuplného funila, nula pro naši agentku, která úpěnlivě tápe v darebákově doupěti a majitel ji bez ostychu strká prsty centimetr před obličej. V tuhle chvíli získává Mlčení jehňátek přímo fyzicky odpornou auru, kde čirá beznaděj a bezmoc kontruje zvrhlému požitkářství. Scénáristické a režijní hrátky ve vesmíru prohnaného doktora Hannibala už nikdy potom nebyly tak rafinované a „inteligentně zvrhlé“. Byly vystřídány druholigovým pojídáním mozků, které budou over-the-top v každém filmu a žádná postava Hannibala je nikdy nezachrání. Nebo snahou o akční momenty, které jsou v tom samém vesmíru každému ukradené. Jonathan Demme chytil všechny řemeslné atributy svého filmu rázně pod krkem a nedovolil jim ujet ani o píď. Mlčení jehňátek je prvoligová psychoanalytická podívaná s citem pro každý mizerný detail, který by tuhle dokonalou seanci pro dva hráče mohl pokazit. Typická ukázka filmu, který je tak místy tak odporný, že ho nechcete dokoukat, ale drtivou většinu čas tak napínavý, že ho dokoukat zkrátka musíte. To se stává jednou, maximálně dvakrát za deset let, pane Karfík.

VELKÁ RECENZE
Kde by byl psychologický a kriminální thriller a vlastně i horor bez postavy, kterou je Dr. Hannibal Lecter? A kde by byl Hannibal Lecter bez svého úžasného představitele Anthony Hopkinse? Pro mě osobně se jedná o nejgeniálnějšího masového vraha ve filmové historii a jednu z nejlépe zahraných rolí vůbec. I kdyby Jonathan Demme nenatočil nic jiného, „Mlčení jehňátek“, tak trochu zprzněné filmem „Hannibal“ a „Hannibal – Zrození“, je jedním z nejlepších hororů všech dob. Kromě Anthony Hopkinse na tom mají podíl režisér, ale také představitelka hlavní role, agentka Starlingová v podání Jodie Foster.
Co je na „Mlčení jehňátek“ nejpozoruhodnější? Hannibal Lecter zde v podstatě není v centru pozornosti, respektive není v hlavním zájmu vyšetřovatelů. A i když se mu daří uprchnout, skutečně dokonalým způsobem, stále je důraz kladen na hledání Buffalo Billa, vraha, který stahuje ženy z kůže. Přesto byl Anthony Hopkins nominován na Oscara za hlavní roli, také ho získal, stejně jako Jodie Foster za Clarice, Jonathan Demme za režii, Ted Tally za scénář. Film se stal i nejlepším filmem na předávání v roce 1992. Na horor to není špatné, že? Jeden z mála hororových snímků, který se dostal tak vysoko v hodnocení kritiků. Vlastně, co si budeme povídat, je to jediný horor, který získal tolik ocenění. „Moucha“ to měla za efekty, pouze „Dr. Jekyll a pan Hyde“ získal Oscara za nejlepšího herce v hlavní roli.
Film je především o Clarice Starlingové a o jejím pátrání po Buffalo Billovi, ale také o tom, jak sama spadá do hlubin ve chvíli, kdy se setkává s Hannibalem Lecterem a nechá se jím více méně ovládnout. V tomto filmu nevidíme pokračování jejich vztahu, ale lepší, než se podívat na „Hannibala“, kterým u mě naprosto propadl režisér Ridley Scott, je vhodnější si přečíst stejnojmennou knihu Thomase Harrise, která vztah Clarice a Hannibala rozvíjí až do konce. Navíc si jako Clarice můžete pořád představovat Jodie Foster a ne Julianne Moore, která rozhodně není špatná herečka, ale „Hannibal“ se prostě nepovedl. Co si budeme povídat, i „Červený drak“ je lepší.
Na „Mlčení jehňátek“ není tolik důležité hledání Buffalo Billa, ale právě vztah Clarice s Hannibalem a jejich „společné“ pátrání a sbližování. Divák se těší na chvíli, kdy se na obrazovce znovu objeví Anthony Hopkins a předvede nám svou snad nejlepší roli. Jeho zdvořilost a genialita v kontrastu s psychopatismem je skutečně uhrančivá a je nám skoro líto, že se s ním ve filmu nesetkáváme více. Pouze 17 minut z celých 118, což je hodně krátký výkon na hlavní roli a zároveň nejkratší čas, který kdy na plátně strávil herec oceněný Oscarem v této kategorii.
„Mlčení jehňátek“ prostě musíte vidět. Když jej uvidíte, pochopíte, proč je Hannibal Lecter tak oblíbenou postavou a proč znamenal takový mezník v rámci žánru. Mnoho filmů se ho pak snažilo více či méně napodobit. Ale Hannibal Lecter je prostě jen jeden. Pro mě osobně se jedná o jeden z nejoblíbenějších hororů vůbec, který stavím hned vedle „Osvícení“ Stanleyho Kubricka. Někdy je mi líto, že Demme nenatáčel „Hannibala“. Možná by si zahrála i Jodie.

PODROBNÝ POPIS FILMU
Clarice Starlingová, mladá agentka FBI, naváže z pověření šéfa svého oddělení Crawforda kontakt se sériovým vrahem dr. Hannibalem Lecterem, který je umístěn ve věznici se zvláštní ostrahou. Pro svou patologickou úchylku si zasloužil přezdívku „Hannibal-kanibal“ – všechny své oběti zavraždil a vždy některé jejich části snědl. Je považován za obzvlášť nebezpečného, protože je navíc i mimořádně inteligentní a jako psychiatr umí lidi analyzovat.
Agent Crawford, nadřízený agentky Starlingové doufá, že se jí podaří přimět Hannibala ke spolupráci k dopadení jiného sériového vraha, který zatím nepoznán uspokojuje své perverzní choutky. Přezdívají mu „Buffalo Bill“, protože své ženské oběti stahuje z kůže. Starlingová odcestuje do baltimorské státní nemocnice pro psychicky narušené zločince, kde ji doprovodí ředitel vězeňského zařízení dr. Frederick Chilton k cele Lectera. Její příchod vzbudí mezi odsouzenými pozdvižení. Rozhovor s Lecterem nevede k žádnému pokroku a Starlingová odchází pryč. Když prochází kolem cely jednoho z onanujících vězňů, ten po ní hodí své sperma a potřísní jí vlasy.
Lecter je svědkem situace a zavolá ji zpátky, omluví se a vysvětlí, že se mu hnusí neslušné chování (později dotyčného vězně zavraždí – odveta). Řekne jí, ať vyhledá jeho bývalého pacienta. Tato stopa vede k odhalení garáže, kde Starlingová nalezne v lihu naloženou mužskou hlavu. Vrátí se za doktorem Lecterem a ten jí prozradí, že muž má spojitost s Buffalo Billem. Nabídne jí psychologický profil Buffalo Billa výměnou za přemístění do jiné věznice, neboť ředitele Chiltona nemůže vystát.
Lecter, který dosud odmítal spolupracovat, uzavře se Starlingovou dohodu „quid pro quo“. Za každou informaci o totožnosti Buffalo Billa mu musí vyprávět příběh ze svého života. Lecter se tak dozvídá o jejím otci, který – sám policista – byl pro ni vzorem, než byl zastřelen lupiči. Dozvídá se, jak zemřel, i to, jaké trauma si Clarice odnesla z dětství. Rozhovory v přísně střežené věznici se stávají soubojem, vedeným se vší psychologickou vynalézavostí. Když se do spárů Buffalo Billa dostane dcera senátorky Martinové Catherina, využije Lecter situaci, aby dosáhl zlepšení podmínek svého věznění. Je přeložen do provizorního vězení v Tennessee, ze kterého se mu podaří uniknout. Ještě předtím však poskytne Starlingové vodítko, které později vede k dopadení Buffalo Billa.
Starlingová studuje Lecterovy poznámky ve složce o případu (kterou mu předtím poskytla) a uvědomí si, že Buffalo Bill znal svou první oběť (Fredericku Bimmelovou) osobně. Vrah své oběti vždy svrhl do řeky, předtím jim vyřízl kůži z části těla a vložil do úst kokon lišaje smrtihlava. To symbolizuje jeho touhu po přeměně. Agentka vydedukuje, že Buffalo Bill je krejčí, který si záměrně vybíral silnější ženy, které poté nechával několik dní hladovět, aby se jim uvolnila kůže. Odjíždí do města, kde žila Bimmelová. Telefonuje Crawfordovi, že Buffalo Bill se snaží ušít z kůží zavražděných žen oblek. Crawford je v letadle a na cestě k vytipovanému místu, kde se podle něj vrah nachází. Z Lecterova svědectví a záznamů z nemocnice přišel na muže jménem Jame Gumb, jenž si zažádal o operaci – změnu pohlaví. Starlingová poté pokračuje v pátrání a zpovídá v Ohiu přítelkyni Bimmelové. Crawford a policejní komando vtrhne do prázdného domu Gumba v Illinois. Agentka Starlingová navštíví „Jacka Gordona“ a všimne si poletujícího lišaje smrtihlava, který usedne na cívky nití. Uvědomí si, že má před sebou hledaného sériového vraha. Chce jej zadržet, ale Gumb zmizí. Starlingová je nyní pod velkým tlakem, musí jej najít v jeho domácím prostředí. Všechny výhody jsou na straně protivníka. Ve sklepě narazí na Catherinu Martinovou, která je uvězněna ve studni. Gumb vypne světla a nasadí si noktovizor (zařízení umožňující vidět ve tmě). Vidí ji, jak tápe ve tmě, téměř se jí dotýká. Když Starlingová stojí zády k němu, natáhne kohoutek svého revolveru. Agentka to zaslechne a okamžitě zareaguje. Otočí se a několikrát vystřelí po zvuku. Jame Gumb je zasažen a umírá.
Během oslavy FBI po úspěšné akci dr. Lecter zatelefonuje z letiště v Bimini Starlingové a ujistí ji, že ji nechá na pokoji. Zeptá se, zda ona udělá totéž, což mu Clarice nemůže slíbit. Lecter zavěsí se slovy, že „čeká na oběd starého přítele“ a pustí se do sledování Fredericka Chiltona, který mu ve věznici působil ústrky.

Ocenění:
Academy Awards
1992 - Nejlepší film
1992 - Jonathan Demme (Režie)
1992 - Anthony Hopkins (Hlavní herec)
1992 - Jodie Foster (Hlavní herečka)
1992 - Ted Tally (Adaptovaný scénář)
1992 - Střih (nominace)
1992 - Mix zvuku (nominace)

Golden Globes
1992 - Jodie Foster (Nejlepší herečka - drama)
1992 - Nejlepší film - drama (nominace)
1992 - Anthony Hopkins (Nejlepší herec - drama) (nominace)
1992 - Jonathan Demme (Nejlepší režie) (nominace)
1992 - Ted Tally (Nejlepší scénář) (nominace)

BAFTA
1992 - Anthony Hopkins (Nejlepší herec v hlavní roli)
1992 - Jodie Foster (Nejlepší herečka v hlavní roli)
1992 - Nejlepší film (nominace)
1992 - Jonathan Demme (Nejlepší režie) (nominace)
1992 - Ted Tally (Adaptovaný scénář) (nominace)
1992 - Tak Fujimoto (Nejlepší kamera) (nominace)
1992 - Nejlepší střih (nominace)
1992 - Howard Shore (Hudba) (nominace)
1992 - Zvuk (nominace)

Berlinale IFF
1991 - Jonathan Demme (Stříbrný medvěd za nejlepší režii)
1991 - Jonathan Demme (Zlatý Medvěd za nejlepší film) (nominace)

New York Film Critics Circle
1991 - Nejlepší film
1991 - Jonathan Demme (Nejlepší režisér)
1991 - Anthony Hopkins (Nejlepší herec)
1991 - Jodie Foster (Nejlepší herečka)

Los Angeles Film Critics Association
1991 - Howard Shore (Nejlepší hudba) (nominace)

César Awards
1992 - Nejlepší zahraniční film (nominace)

DABING
1.DABING (VHS, DVD, Blu-ray, Nova, ČT, JOJ)
V českém znění: Dagmar Čárová - Jodie Foster (Clarice Starlingová) + Diane Baker (senátorka Ruth Martinová) + Maria Skorobogatov (mladá Clarice), Pavel Soukup - Anthony Hopkins (Dr. Hannibal Lecter), Petr Oliva - Scott Glenn (Jack Crawford), Otakar Brousek ml. - Anthony Heald (Dr. Frederick Chilton) + Ted Levine (Jame 'Buffalo Bill' Gumb), Jana Mařasová - Brooke Smith (Catherine Martinová) + Kasi Lemmons (Ardelia Mappová) + Lauren Roselli (Stacy), Miroslav Saic - Frankie Faison (Barney) + Obba Babatundé (TV moderátor) + Charles Napier (poručík Boyle) + Stuart Rudin (Miggs) + Pat McNamara (šerif Perkins), Jiří Zavřel - Chris Isaak (velitel SWATu) + Harry Northup (pan Bimmel) + (titulky)
Překlad: Milena Havlová
Zvuk: Jan Morávek
Dialogy: Karolína Průšová
Režie: Vladimíra Wildová
Vyrobil: Bonton - divize Bontonfilms 1992

2.DABING (ČT, Prima)
V českém znění: Pavla Beretová - Jodie Foster (Clarice Starlingová), Jaromír Meduna - Anthony Hopkins (Dr. Hannibal Lecter), Aleš Procházka - Scott Glenn (Jack Crawford), Petr Lněnička - Ted Levine (Jame 'Buffalo Bill' Gumb), Jiří Dvořák - Anthony Heald (Dr. Frederick Chilton), Eliška Nezvalová - Brooke Smith (Catherine Martinová), Simona Postlerová - Diane Baker (senátorka Ruth Martinová), Jana Pidrmanová - Kasi Lemmons (Ardelia Mappová), Josef Nedorost - Charles Napier (poručík Boyle), Jindřich Hinke - Tracey Walter (Lamar), Václav Legner - Roger Corman (ředitel FBI Hayden Burke), Michal Gulyáš - Ron Vawter (Paul Krendler), Daniel Rous - Danny Darst (seržant Tate), Alexandr Postler - Frankie Faison (Barney), Jiří Ployhar - Paul Lazar (Pilcher), Marek Holý - Dan Butler (Roden), Josef Hervert - Chris Isaak (velitel SWATu), Milan Slepička - Lieb Lensky (pan Lang), Lubor Šonka (titulky), Michal Čeliš - Brent Hinkley (Murray), Dana Marková - Cynthia Ettinger (Jacobsová), Roman Hájek - Alex Coleman (Pembry), Michal Gulyáš, Jakub Hejdánek, Jiří Krejčí, Ivan Lupták, Barbora Mudrová, Oldřiška Rajnošková, Tobiáš Vaněk, David Voráček a další
Překlad: Pavel Medek
Dramaturgie: Michael Málek
Mistr zvuku: Radim Štětina
Asistentka režie: Hana Somolová
Vedoucí produkce: Miloš Kostner
Vedoucí dramaturg: Alena Poledňáková
Vedoucí realizace: Vladimír Tišnovský
Dialogy a režie českého znění: Elmar Kloss
Vyrobila: Česká televize 2014

DVD, KINA  a NÁVŠTĚVNOST
Premiéra ČR: 24.10.1991 Interama
                      21.4.2016 AČFK
Premiéra USA: 14.2.1991 Orion Pictures
Premiéra v půjčovnách VHS/DVD: 1.10.1992 (VHS) Bonton Home Video
Poprvé na DVD: 26.10.2006 Světový film
Poprvé na Blu-ray: 5.12.2012 Bontonfilm

Tržby v ČR - Kč 252 524
Tržby celkem - $ 272 742 922
Návštěvnost v ČR 710 410
Náklady (Rozpočet) - $ 19 000 000

FILMY V SÉRII
Červený drak gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/cerveny-drak-lovec-lidi-manhunter-1986-119-usa-krimi-drama-mysteriozni-thriller-65/
USA, Krimi / Drama, 1986
Režie: Michael Mann, Hrají: William Petersen, Kim Greist

Mlčení jehňátek (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/00/
USA, Krimi / Thriller 1991
Režie: Jonathan Demme, Hrají: Jodie Foster, Anthony Hopkins

Hannibal (Blu-ray) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/000/
Velká Británie / USA, Krimi / Thriller 2001
Režie: Ridley Scott, Hrají: Anthony Hopkins, Julianne Moore

Červený drak (Blu-ray) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/04/
USA / Německo, Krimi / Thriller 2002
Režie: Brett Ratner, Hrají: Anthony Hopkins, Edward Norton

Hannibal - Zrození (Originál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/011/
Velká Británie / Česko, Thriller / Drama 2007
Režie: Peter Webber, Hrají: Gaspard Ulliel, Li Gong

SERIÁLY V SÉRII
Hannibal (seriál) gastonrolinc.preview.webnode.cz/news/hannibal-tv-serial-hannibal-2013-755-usa-krimi-thriller-drama-horor-mysteriozni-81/
USA, Krimi / Thriller, 2013
Režie: Michael Rymer, Guillermo Navarro, Hrají: Hugh Dancy, Mads Mikkelsen
 
Tvůrci a herci
Jonathan Demme (Režie), Ronald M. Bozman (Produkce), Edward Saxon (Produkce), Kenneth Utt (Produkce), Howard Shore (Hudba), Tak Fujimoto (Kamera), Craig McKay (Střih), Howard Feuer (Casting), Kristi Zea (Scénografie), Colleen Atwood (Kostýmy), Ted Tally (Scénář), Thomas Harris (kniha) (Předloha), Jodie Foster (Herec), Anthony Hopkins (Herec), Scott Glenn (Herec), Anthony Heald (Herec), Ted Levine (Herec), Frankie Faison (Herec), Kasi Lemmons (Herec), Brooke Smith (Herec), Obba Babatundé (Herec), Diane Baker (Herec), Roger Corman (Herec), Charles Napier (Herec), Cynthia Ettinger (Herec), Chris Isaak (Herec), Daniel von Bargen (Herec), Ted Monte (Herec), George A. Romero (Herec), Tracey Walter (Herec), Stuart Rudin (Herec), Brent Hinkley (Herec), John W. Iwanonkiw (Herec), John Hall (Herec), Tommy Lafitte (Herec), Lawrence A. Bonney (Herec), Ella Scott Lynch (Herec), Adelle Lutz (Herec), Paul Lazar (Herec)
 
1991/119/USA/Thriller, Horor, Krimi, Drama
 
Zajímavost k filmu
- Dr. Hannibal Lecter (Anthony Hopkins) v prvom rozhovore hovorí Clarice Starlingovej (Jodie Foster) : "And now fly little starling, fly, fly, fly." 'Starling' znamená v preklade škorec a 'fly' lietať.
- I dvacet let od premiéry se jednalo o jediný horor, který vyhrál Oscara pro nejlepší film.
- Snímek je věnován herci Treyovi Wilsonovi.
- Do role Jacka Crawforda (Scott Glenn) byli zvažováni Michael Keaton, Mickey Rourke a Kenneth Branagh.
- Časopis Entertainment weekly zvolil film čtvrtým nejděsivějším filmem všech dob.
- Filmový plakát byl časopisem Premiere zvolen 16. nejlepším filmovým plakátem všech dob.
- Lecter (Anthony Hopkins) ve své slavné hlášce uvedl fazole, víno a játra. Zajímavé je, že všechny tři věci obsahují látku tyramin, která může zabíjet lidi užívající antidepresiva MAO inhibitory, které často užívají pacienti v psychiatrických léčebnách.
- Uvedení do kin se původně plánovalo na podzim 1990, ale studio premiéru odložilo, aby se mohlo soustředit na reklamu na svůj další film Tanec s vlky (1990), který byl nominován na Oscara za nejlepší film. Ocenění nakonec získal. Kdyby byl snímek Mlčení jehňátek uveden dříve, jeden z titulů by Oscara nedostal.
- Kvůli natáčení někteří z obsazení a štábu odjeli na výcvik FBI v Quanticu ve Virgínii, aby se něco dozvěděli o praktikách FBI.
- Zámotky motýľa boli vyrobené z gumových medvedíkov a čokoládových cukríkov.
- Scéna, v ktorej agentka Starlingová (Jodie Foster) rozpráva Lecterovi (Anthony Hopkins) o svojom desivom zážitku z detstva, mala byť pôvodne sprevádzaná flashbackom, natočeným v Montane. Keď však režisér Demme videl, ako skvelo obaja herci túto scénu zahrali, musel iba skonštatovať: „Tak do Montany sa teda nepôjde."
- Ted Levine sa na svoju úlohu Buffalo Billa pripravoval v baroch pre transvestitov.
- Brooke Smith dostala za svoju úlohu Catherine Martin honorár 25 libier.
- V roce 2001 byl film vybrán Knihovnou kongresu k uložení do Národního filmového registru jako snímek kulturně, historicky či esteticky významný.
- Zpěvák kapely Depeche Mode David Gahan v jednom z rozhovorů přiznal, že Mlčení jehňátek je jedním z jeho nejoblíbenějších filmů.
- Jeremy Irons mohl ztvárnit postav Hannibala, ale roli odmítl kvůli množství násilí ve scénáři. Později sám přiznal, že jako Anthony Hopkins by roli stejně určitě nezahrál.
- Skladba, kterou je možné zaslechnout v Lecterově (Anthony Hopkins) cele před útěkem, jsou Goldbergovy Variace od J. S. Bacha. Stejná skladba se objevuje i později ve snímku Hannibal (2001) při psaní dopisu Clarice Starlingové (Julianne Moore).
- Na zádech můry, ikony tohoto filmu, bychom lebku hledali marně. Autor plakátu sáhl pro inspiraci k Halsmanovu portrétu Salvadora Dalího (In Voluptas Mors, 1951), kde je lebka složena z nahých ženských těl. Obraz inspiroval také plakát k filmu Pád do tmy (2005).
- Brooke Smith kvůli roli Catherine Martinové přibrala jedenáct kilo.
 
Odkazy